Robin Renucci

Regisseur, Acteur

Robin Renucci is regisseur en acteur.
Er zijn 71 films gevonden.

Le silence des églises

2013 | Drama

Frankrijk 2013. Drama van Edwin Baily. Met o.a. Robinson Stévenin, Robin Renucci, Florian Vigilante, Sandrine Blancke en Astrid Whettnall.

Een jonge vader kruist na jaren onverwacht weer het pad van de pater annex kostschooldirecteur die hem als twaalfjarige heeft misbruikt. Opgekropte razernij en eigenrechtergedachten verteren hem. Dan bezint hij zich. Genuanceerde, bekroonde tv-film grijpt terug op de zaak-Pican uit 2000, toen een pederaste pastoor met verkrachtingen en andere zedendelicten op zijn kerfstok achttien jaar cel kreeg. Bisschop Pican die de misdaden in zijn diocees verzweeg, werd eveneens veroordeeld. Sinds dat grensverleggend arrest kan een Franse geestelijke zich in soortgelijke strafzaken niet langer op zijn zwijgplicht beroepen.

Fracture

2010 | Drama

Frankrijk 2010. Drama van Alain Tasma. Met o.a. Anaïs Demoustier, Samy Seghir, Ariane Ascaride, Mireille Perrier en Robin Renucci.

Armoede, drugs, antisemitisme, radicale islam, medische missers, werkloosheid en beroerd onderwijs klonteren samen tot een explosief geheel in Tasma's televisiefilm Fracture, losjes gebaseerd op het boek van Thierry Jonquet (1954-2009). Demoustier speelt de bevlogen jonge lerares met Seghir als de getalenteerde pupil die ontspoort na een medische misser. Jonquet schetste in zijn boek het klimaat van angst in de Franse voorsteden. Tasma pakte door en suggereert dat de Republiek de greep op de banlieu al heeft verloren vanwege het geweld. 'Een film over de maatschappelijke verwarring,' aldus de maker.

Almasty, la dernière expédition

2009 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 2009. Avonturenfilm van Jacques Mitsch. Met o.a. Isabelle Gélinas, Robin Renucci en Alain Dumas.

In de Kaukasus ontmoeten Jacques en Cécilia, jonge cryptozoölogen, een kermisbaas die het lijk van een almasty tentoonstelt; een lokale yeti. Zodra zij het dier bekijkt wordt Cécilia door een vrouw bewusteloos geslagen en wordt de woonwagen van de marktkoopman in brand gestoken. Twintig jaar later gaat Cécilia terug om de almasty te zoeken.

La surprise

2007 |

Frankrijk 2007. Alain Tasma. Met o.a. Mireille Perrier, Rachida Brakni en Robin Renucci.

In de Kaukasus ontmoeten Jacques en Cécilia, jonge cryptozoölogen, een kermisbaas die het lijk van een almasty tentoonstelt; een lokale yeti. Zodra zij het dier bekijkt wordt Cécilia door een vrouw bewusteloos geslagen en wordt de woonwagen van de marktkoopman in brand gestoken. Twintig jaar later gaat Cécilia terug om de almasty te zoeken.

L'ivresse du pouvoir

2006 | Drama, Thriller

Frankrijk/Duitsland 2006. Drama van Claude Chabrol. Met o.a. Isabelle Huppert, François Berléand, Patrick Bruel, Thomas Chabrol en Robin Renucci.

Op een dag wordt de machtige directeur van een multinationale onderneming gearresteerd en naar het politiebureau afgevoerd. Daar wordt hij gedwongen zich tot z'n ondergoed uit te kleden. Onderzoeksrechter Charmant-Killman (een voortreffelijke Huppert) geniet aanvankelijk van haar vermogen om de man op z'n nummer te zetten, maar gaat later de keerzijde van die macht inzien. Gebaseerd op het corruptieschandaal rond oliemaatschappij Elf, oorspronkelijk bedoeld als politieke thriller, uiteindelijk vooral een karakterschets van de onderzoeksrechter.

The Dreamers

2003 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Italië 2003. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Michael Pitt, Eva Green, Louis Garrel, Anna Chancellor en Robin Renucci.

Acteur Michael Pitt excelleert als een Amerikaanse jongeman die eind jaren 60 een jaar in Parijs studeert. Zijn passie voor film brengt hem in contact met Isabelle en haar broer Theo (Green en Garrel). Tegen de achtergrond van de Parijse protesten van de lente van '68, verkennen ze gedrieën hun emotionele, politieke, seksuele en cinematografische drijfveren. Bertolucci baseerde het personage van buitenlander Matthew op zichzelf en lardeerde de film met tekst- en beeldfragmenten van gezaghebbende films. The Dreamers is een ode aan jeugdige bevlogenheid waarin keukentafelfilosofieën over kosmische harmonie liefdevol worden gepresenteerd door weemoedkoning Bertolucci.

Satan refuse du monde

2003 | Drama

Frankrijk 2003. Drama van Jacques Renard. Met o.a. Robin Renucci, Jean-Pierre Kalfon, Delphine Serina en Nicolas Vaude.

In 1945 wordt Dominique Dangès (Robin Renucci), een bekende Franse schrijver, gedood in het verzet. Zijn uitgever publiceert postuum zijn laatste manuscript dat door critici wordt onthaald als één van de beste werken van de 20ste eeuw. De jonge vrouw Valérie (Delphine Serina) doet er alles aan om het boek en de nalatenschap van de schrijver alle eer te bewijzen. Maar Dangès keert terug, uit een concentratiekamp. En vreemd genoeg tolereert hij de vreemde vrouw. Een mysterieuze periodefilm van regisseur Jacques Renard, die bekend werd met de speelfilm Monsieur Albert (1976) en faam verwierf met documentaires als Les mémoires de la mine (1997) en Tchekhov, le témoin impartial.

Le train de 16h19

2003 | Drama

Frankrijk 2003. Drama van Philippe Triboit. Met o.a. Louise Szpindel, Isabelle Renauld, Robin Renucci en Frédéric Pellegeay.

Étienne Brenner pakt iedere dag de trein van 16 uur 19, samen met zoveel anderen. 'Mijn personage is een "Monsieur tout le monde", iemand waarmee iedereen zich gemakkelijk identificeert,' aldus acteur Renucci (Dreamers). Étienne is een aardige, capabele universitair docent met een fijn gezin en een altruïstische aard; identificatie met deze man is daarom nog prettig ook. Dat verandert wanneer Étienne in de trein getuige is van een verkrachting en er uit verbijstering en angst niks aan doet.

La fonte des neiges

2003 | Drama

Frankrijk 2003. Drama van Laurent Jaoui. Met o.a. Wladimir Yordanoff, Anne Coesens en Robin Renucci.

Étienne Brenner pakt iedere dag de trein van 16 uur 19, samen met zoveel anderen. 'Mijn personage is een "Monsieur tout le monde", iemand waarmee iedereen zich gemakkelijk identificeert,' aldus acteur Renucci (Dreamers). Étienne is een aardige, capabele universitair docent met een fijn gezin en een altruïstische aard; identificatie met deze man is daarom nog prettig ook. Dat verandert wanneer Étienne in de trein getuige is van een verkrachting en er uit verbijstering en angst niks aan doet.

Total Kheops

2002 |

Frankrijk 2002. Alain Bévérini en Alain Bévérini. Met o.a. Robin Renucci, Marie Trintignant en Richard Bohringer.

Étienne Brenner pakt iedere dag de trein van 16 uur 19, samen met zoveel anderen. 'Mijn personage is een "Monsieur tout le monde", iemand waarmee iedereen zich gemakkelijk identificeert,' aldus acteur Renucci (Dreamers). Étienne is een aardige, capabele universitair docent met een fijn gezin en een altruïstische aard; identificatie met deze man is daarom nog prettig ook. Dat verandert wanneer Étienne in de trein getuige is van een verkrachting en er uit verbijstering en angst niks aan doet.

T'as voulu voir la mer

2002 |

Frankrijk 2002. Christian Faure. Met o.a. Patachou, Robin Renucci en Annick Alane.

Étienne Brenner pakt iedere dag de trein van 16 uur 19, samen met zoveel anderen. 'Mijn personage is een "Monsieur tout le monde", iemand waarmee iedereen zich gemakkelijk identificeert,' aldus acteur Renucci (Dreamers). Étienne is een aardige, capabele universitair docent met een fijn gezin en een altruïstische aard; identificatie met deze man is daarom nog prettig ook. Dat verandert wanneer Étienne in de trein getuige is van een verkrachting en er uit verbijstering en angst niks aan doet.

Taking Sides

2001 | Drama, Oorlogsfilm, Biografie

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk/Duitsland/Oostenrijk 2001. Drama van István Szabó. Met o.a. Harvey Keitel, Stellan Skarsgård, Moritz Bleibtreu, Birgit Minichmayr en Ulrich Tukur.

'Ik zit niet achter kleine visjes aan,' zegt de Amerikaanse majoor Steve Arnold (Keitel), 'ik wil Moby Dick.' Het is 1946 en als geallieerde overwinnaar is Arnold bezig met de de-nazificatie van Duitsland. De 'Moby Dick' is de wereldberoemde dirigent Wilhelm Furtwängler (Skarsgård). Had Furtwängler geen antisemitische uitlatingen gedaan en voor de verjaardag van Hitler opgetreden? Ja, maar hij zorgde ook dat joodse orkestleden konden vluchten. De door het onderwerp gebiologeerde Hongaarse regisseur Szabó levert gedetailleerd drama af met hemelse muziek van Beethoven en intelligent ogend acteerwerk van vooral Skarsgård.

L'interpellation

2001 | Drama

Frankrijk 2001. Drama van Marco Pauly. Met o.a. Yves Verhoeven, Jacques Penot en Robin Renucci.

'Ik zit niet achter kleine visjes aan,' zegt de Amerikaanse majoor Steve Arnold (Keitel), 'ik wil Moby Dick.' Het is 1946 en als geallieerde overwinnaar is Arnold bezig met de de-nazificatie van Duitsland. De 'Moby Dick' is de wereldberoemde dirigent Wilhelm Furtwängler (Skarsgård). Had Furtwängler geen antisemitische uitlatingen gedaan en voor de verjaardag van Hitler opgetreden? Ja, maar hij zorgde ook dat joodse orkestleden konden vluchten. De door het onderwerp gebiologeerde Hongaarse regisseur Szabó levert gedetailleerd drama af met hemelse muziek van Beethoven en intelligent ogend acteerwerk van vooral Skarsgård.

Parents à mi-temps : Chassés croisés

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Caroline Huppert. Met o.a. Robin Renucci, Charlotte de Turckheim, François-Eric Gendron, Alicia Alonso en Léopoldine Serré.

De tienjarige No[KA1]emie (Serr[KA1]e) bezit duidelijk het talent om een sterdanseres te worden van het ballet. Ze lijdt echter onder het feit dat haar ouders uit elkaar zijn, met als gevolg dat ze de ene week bij mama Alice (De Turckheim) doorbrengt en haar vriend Patrick (Gendron) om de volgende bij papa Paul (Renucci) en diens vriendin In[KA2]es (Alonso) te verblijven. Om de druk op het meisje te verminderen besluiten de twee koppels bijeen te gaan wonen, elk aan hun kant van een appartement. Maar ook daarmee neemt Noémie geen genoegen. Het liefst zou ze hebben dat alles weer was zoals toen mama en papa nog bij elkaar waren. Een vertederend portret van een klein meisje dat haar wereld in elkaar ziet storten door de scheiding van haar ouders, maar dat zich niet bij de toestand wil neerleggen. De kleine Serré is een ware hartedief, maar ze kan niet verhinderen dat het geheel uitloopt op een nogal goedkope boulevard-komedie, met een lach en een traan, maar zonder de minste diepgang. Marie-France Colombani en Gilles Chenaille schreven het scenario. Fotografie is van Elisabeth Prouvost.

Les enfants du siècle

1999 | Drama, Historische film, Biografie

Frankrijk 1999. Drama van Diane Kurys. Met o.a. Juliette Binoche, Benoît Magimel, Stefano Dionisi, Robin Renucci en Karin Viard.

Toen de barones Amandine Aurore Lucile Dudevant, geboren Dupin, 29 jaar was en twee kinderen had, liet zij haar man in de steek en ging naar Parijs. Dat was in het jaar 1833. Ze had literaire aspiraties, rookte sigaren en droeg een broek - revolutionair voor haar tijd. Haar romans keerden zich tegen de burgerlijke moraal en gingen over maatschappelijke vraagstukken. Ze noemde zich George Sand (Binoche) en had twee hartstochtelijke relaties, die de geschiedenis zijn ingegaan als de romances van de eeuw. De eerste was met de Franse schrijver Alfred de Musset (Magimel) die zes jaar jonger was, en de tweede was met de componist Frédéric Chopin. Beide mannen vertegenwoordigden als geen ander, ieder op zijn gebied, de romantische stroming in de kunst. De film van Kurys gaat over die eerste grote liefde met de veel begaafdere De Musset, die onder haar kracht geleden heeft. Hij werd slechts 47 jaar en zij 72. Het stel gaat naar Venetië, waar ze hun hoogte- en dieptepunten beleven. Het is altijd een groot genoegen om naar Binoche te kijken, want zij is een der grote actrices van haar tijdperk en speelt ongewild Magimel een beetje van het scherm. Helaas is het scenario van Murray Head, François-Olivier Rousseau en regisseuse Kurys te praterig en duurt de film minstens een half uur te lang. De bijrollen zijn goed; de decors en de kostuums zijn zo mooi, dat ze aandacht moeiteloos afleiden als de film te toneelmatig wordt. Het camerawerk van Vilko Filac is uitstekend.

Le danger d'aimer

1998 | Drama

Zwitserland/Frankrijk 1998. Drama van Serge Meynard en Serge Maynard. Met o.a. Marianne Basler, Robin Renucci, Serge Hazanavicius, Serge Riaboukine en Marianne Anska.

Tijdens het onderhoud van de door hem uitgebate kabelbaan heeft Julien (Renucci) een ongeval dat hem impotent achterlaat. Vanaf dat ogenblik leven hij en zijn vrouw H[KA1]el[KA2]ene (Basler) in een platonische, maar erg tedere en soms perverse, relatie. Het leven verloopt rustig in hun wintersport station, tot op de dag dat een zekere Antoine (Hazanavicius) in hun leven verschijnt. De jongeman beseft niet dat hij in een beklemmend en dreigend universum terecht is gekomen. Bevreemdend drama dat soms doet denken aan de eerste films van een Polanski, zonder echter dezelfde kwaliteit te bieden. Nochtans zijn de drie hoofdvertolkers uitstekend in de uitbeelding van hun door het noodlot gedreven personages. De sfeer wordt zeer goed opgebouwd naar de knappe climax. Richard Prieur, Brigitte Bellac, Chantal Pelletier en regisseur Meynard bewerkten de roman A San Pedro ou ailleurs van Frédéric Dard. Cameraman Bruno Privat maakt optimaal gebruik van de prachtige berglokaties.

Au bénéfice du doute

1998 | Thriller

Frankrijk 1998. Thriller van Williams Crépin. Met o.a. Robin Renucci, Cécile Pallas, Lola Zidi-Renier, Michèle Bernier en Laetitia Lacroix.

Op het ogenblik dat hij naar de wagen gaat waarin zijn vrouw Martha zit wordt Christian Lenoir (Renucci) door een gemaskerde man weggeduwd. Deze schiet de vrouw dood en duwt het wapen in de hand van de verbaasde Christian. Hij wordt gearresteerd maar, ondanks de zware verdenkingen, vrijgesproken wegens gebrek aan bewijzen. Eens terug buiten de gevangenis wordt hij benaderd door inspecteur J[KA1]erominos, die hem arresteerde en die hem nu zijn hulp aanbiedt. Tijdens het gesprek valt J[KA1]erominos dood neer, geveld door een hartaanval. Christian ziet hier de gelegenheid om van identiteit te verwisselen. Als inspecteur J[KA1]erominos gaat hij op zoek naar de moordenaar van zijn vrouw en komt daarbij nog op het spoor van een serie-moordenaar die het op het leven gemund heeft van de mooie Val[KA1]erie Coty (Pallas). Deze heeft echter niets te maken met de dood van Martha. Onderhoudende maar weinig geloofwaardige thriller waarin de onverwachte wendingen erg kunstmatig overkomen. De uitstekende prestatie van Renucci, ditmaal eens niet in een komische rol, kan de film van de ondergang redden, maar het scenario van Tito en Frédérique Topin wordt er niet logischer door. Martial Barrault tekende voor de fotografie. Oorspronkelijk vertoond in twee delen.

La femme d'un seul homme

1997 | Romantiek

België/Frankrijk 1997. Romantiek van Robin Renucci. Met o.a. Clémentine Célarié, Didier Sandre, Barbara Schulz, Robin Renucci en Julie Voisin.

De toegewijde lerares Frans Sabine (C[KA1]elari[KA1]e) is veertig en achttien jaar gehuwd wanneer ze ontdekt dat haar man Richard (Sandre), plastische chirurg, haar bedriegt. Sabine is niet van plan om zoals haar moeder een levenlang te weten dat ze bedrogen wordt, maar de ogen te sluiten voor de werkelijkheid. Ze speelt evenmin met de gedachte om Richard te verlaten. Ze vermomt zich als priv[KA1]e-detective en volgt elke stap van haar rivale, de achtentwintigjarige Barbara (Schulz). Buiten alle verwachtingen worden de twee vrouwen dikke vriendinnen. Dank zij de ongewone situaties en de schitterende tweedeplans-figuren wordt deze film een plezier om naar te kijken. Acteur Renucci maakt hier zijn regie-debuut en hij slaagt erin om het beste uit zijn acteurs te halen. De dialogen zijn soms erg leuk en we vallen van de ene verrassing in de andere. Hartverwarmende ontspanning voor een sombere winteravond. Jackye Fryszman schreef het inventieve scenario. Achter de camera nam Emmanuel Machuel plaats. Stereo.

La femma d'un seul homme

1997 |

Frankrijk 1997. Robin Renucci. Met o.a. Barbara Schulz, Didier Sandre en Clémentine Célarié.

De toegewijde lerares Frans Sabine (C[KA1]elari[KA1]e) is veertig en achttien jaar gehuwd wanneer ze ontdekt dat haar man Richard (Sandre), plastische chirurg, haar bedriegt. Sabine is niet van plan om zoals haar moeder een levenlang te weten dat ze bedrogen wordt, maar de ogen te sluiten voor de werkelijkheid. Ze speelt evenmin met de gedachte om Richard te verlaten. Ze vermomt zich als priv[KA1]e-detective en volgt elke stap van haar rivale, de achtentwintigjarige Barbara (Schulz). Buiten alle verwachtingen worden de twee vrouwen dikke vriendinnen. Dank zij de ongewone situaties en de schitterende tweedeplans-figuren wordt deze film een plezier om naar te kijken. Acteur Renucci maakt hier zijn regie-debuut en hij slaagt erin om het beste uit zijn acteurs te halen. De dialogen zijn soms erg leuk en we vallen van de ene verrassing in de andere. Hartverwarmende ontspanning voor een sombere winteravond. Jackye Fryszman schreef het inventieve scenario. Achter de camera nam Emmanuel Machuel plaats. Stereo.

L'enfant perdu

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Christian Faure. Met o.a. Robin Renucci, Anne Jacquemin, Jim Redler, Anny Duperey en Jean-Paul Dubois.

Pierre Neuville (Renucci) keert na afloop van WO II (1939-44) uit krijgsgevangenschap terug. Hij krijgt te horen dat zijn vrouw is omgekomen bij een bombardement, maar dat zijn zoontje nog in leven zou kunnen zijn. In een weeshuis ontdekt hij Andr[KA1]e (Redler) die er omstreeks de bomaanval terecht is gekomen. Pierre is ervan overtuigd dat Andr[KA1]e de verloren zoon is, maar er zijn geen harde bewijzen. Terwijl hij Andr[KA1]e regelmatig opzoekt, maakt hij hernieuwd kennis met Rose (Jacquemin), die hij nog uit zijn jeugd kent en beiden halen de vriendsschapsbanden aan. Ook Rose gaat zich aan Andr[KA1]e hechten en ze besluiten dat ze het kind het beste kunnen adopteren. Als de papieren zo goed als rond zijn, komt Pierre er bij toeval achter dat zijn echte zoon vlak in de buurt woont en tegenwoordig Jeannot D[KA1]erec (Houri) heet. Hij blijkt volmaakt gelukkig te zijn bij zijn pleegouders en Pierre begrijpt dat hij de delicate balans niet verstoren mag. Regisseur Faure is bedreven in het maken van oppervlakkige, sentimentele, diepmenselijke drama's en ook met deze film is het hem weer eens gelukt. Het spel staat niet direct op een zeer hoog peil, maar dat speelt bij een dergelijke geschiedenis toch niet de hoofdrol.

Der verschwundene Sohn

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Christian Faure. Met o.a. Jim Redler, Anne Jacquemin en Robin Renucci.

Pierre Neuville (Renucci) keert na afloop van WO II (1939-44) uit krijgsgevangenschap terug. Hij krijgt te horen dat zijn vrouw is omgekomen bij een bombardement, maar dat zijn zoontje nog in leven zou kunnen zijn. In een weeshuis ontdekt hij Andr[KA1]e (Redler) die er omstreeks de bomaanval terecht is gekomen. Pierre is ervan overtuigd dat Andr[KA1]e de verloren zoon is, maar er zijn geen harde bewijzen. Terwijl hij Andr[KA1]e regelmatig opzoekt, maakt hij hernieuwd kennis met Rose (Jacquemin), die hij nog uit zijn jeugd kent en beiden halen de vriendsschapsbanden aan. Ook Rose gaat zich aan Andr[KA1]e hechten en ze besluiten dat ze het kind het beste kunnen adopteren. Als de papieren zo goed als rond zijn, komt Pierre er bij toeval achter dat zijn echte zoon vlak in de buurt woont en tegenwoordig Jeannot D[KA1]erec (Houri) heet. Hij blijkt volmaakt gelukkig te zijn bij zijn pleegouders en Pierre begrijpt dat hij de delicate balans niet verstoren mag. Regisseur Faure is bedreven in het maken van oppervlakkige, sentimentele, diepmenselijke drama's en ook met deze film is het hem weer eens gelukt. Het spel staat niet direct op een zeer hoog peil, maar dat speelt bij een dergelijke geschiedenis toch niet de hoofdrol.

Un amour impossible

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Patrick Volson. Met o.a. Robin Renucci, Coraly Zahonero, Claude Piéplu, Michel Vuillermoz en Daniel Berlioux.

In een Parijse bistro ontmoet Renucci de mooie Zahonero en het is liefde op het eerste zicht. De romance wordt echter onderbroken door de onverwachte dood van Zahonero's vader, de burgemeester van het vissersdorpje Port-Meyrolles. Haar vaders laatste wil gehoorzamend stelt het meisje zich kandidaat bij de volgende gemeenteraadsverkiezing. Groot is haar verbazing wanneer haar tegenkandidaat zich bekend maakt. Een politieke komedie die niet steeds haar slag thuis haalt, ondanks het uitstekende spel van Renucci en Zahonero. Voor doorwinterde politici is een naïef wicht geen tegenpartij. Corinne Atlas en Christophe Bourseiller baseerden hun scenario op een verhaal van Georges Benayoun. Voor de fotografie tekende Gérard Vigneron. Formaat 16/9.

Sans mentir

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Joyce Buñuel. Met o.a. Robin Renucci, Maria de Medeiros, Xavier Rothmann, Eric Prat en Cécile Auclert.

Philippe is een charmante zakenman. Alles wat hij begint lijkt te lukken. Hij heeft echter een groot gebrek: hij is verschrikkelijk gierig. Dit brengt hem ertoe een doortrapte leugen te vertellen aan de makelaarster, de knappe Brigitte (De Medeiros), om het appartement dat hij absoluut wil huren - maar aan een lagere prijs - te bemachtigen. Hij zegt haar dat zijn zoontje aan de overkant gehospitaliseerd is. Brigitte raakt in zijn ban en verlaagt de huurprijs. Maar ze komt hem nog bezoeken. Een klein niemendalletje dat echter een leuke ontspanningsfilm wordt door de spontane vertolkingen van de hoofdrollen. Het wordt een onweerstaanbare liefdestango met het duo Renucci/De Medeiros. Emmanuelle Bernheim, Serge Bramly en Bruno Dega baseerden hun scenario op een origineel verhaal van Bernheim en Isabelle Mergault. Fotografie van Charlie Gaëta.

Méfie-toi de l'eau qui dort

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Jacques Deschamps. Met o.a. Robin Renucci, Maruschka Detmers, Jean Benguigui, Frankye Pain en Philippe Dormoy.

Drie op zichzelf staande episoden rondom een rivier en z.g. dezelfde hoofdpersoon op drie verschillende leeftijden, als kind, als jongeman en als oudere man. Het eerste schuifje is tevens de proloog, waarin een jongetje niet begrijpt waarom de vader van zijn buurmeisje haar zo wreed behandelt. Het tweede deel met Renucci als Jean, waarop de aantrekkelijke Fran[KA10]coise (Detmers) verliefd is zonder dat hij het weet; het wordt niks. Het laatste deel gaat over de oudere Jean (Ratib), die op platonische wijze de liefde verovert van de vrouw waarvan hij houdt (Golovine). In het scenario van Olivier Lorelle en regisseur Deschamps zijn de personages onvoldoende uitgediept en niet echt met elkaar verbonden. Dat is jammer, want daardoor valt de film uiteen. De hoofdrollen geven mooi spel weg, maar dat is te weinig voor een boeiend geheel. Avondvullend speelfilmdebuut van tv-regisseur Deschamps. Camerawerk van Eric Guichard. Bekroond met de aanmoedigingsprijs voor eerstelingen op het filmfestival van Venetië. Dolby.

Mon Amour

1996 | Thriller, Drama

Frankrijk/België 1996. Thriller van Pierre Joassin. Met o.a. Florence Pernel, Robin Renucci, Patrick Catalifo, Nadine Spinoza en Nadia Barentin.

Na drie jaar huwelijk voelt de jonge lerares Marion zich niet meer prettig bij haar bezitterige, jaloerse echtgenoot Richard. Ze verlaat hem en krijgt onderdak bij Antoine, de broer van haar beste vriendin. Buiten zichzelf van jaloezie brengt Richard zijn vrouw bijna om het leven en zij belandt in het ziekenhuis. Iedereen denkt dat Marion een zelfmoordpoging gedaan heeft, behalve Antoine

Maigret en Finlande

1996 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/België/Zwitserland/Finland 1996. Misdaad van Pekka Parikka. Met o.a. Bruno Cremer, Timo Torikka, Robin Renucci, Sara Paavolainen en Jonna Järnefelt.

Maigret (Cremer) wordt naar Finland geroepen om aldaar zijn vriend-collega Ari (Torikka) die hem eerder hielp in een zaak, bij te staan. De bekende prof-criminoloog Jean Duclos (Renucci) werd er betrapt met een moordwapen in de hand door Elisa Porola (Paavolainen), luttele seconden na een fataal schot dat haar man Konrad (Palo) velde. Wat moet een eerbaar mens als Jean Duclos die het slachtoffer niet eens kende, tot die daad bewogen hebben? Kwam het misschien omdat Konrad een verhouding begonnen was met Leena Liikanen (Björnklund), een jonge vrouw die enkele jaren daarvoor bij Jean Duclos in Parijs in de leer gegaan was? Maigret en de Finse politieman beginnen aan het topje van de ijsberg, waaronder aardig wat bizarre intriges schuilgaan. Een ongewone Maigret-enquête met een scenario van Bernard Marie naar de roman van Georges Simenon die nu niet meteen tot zijn beste uit het oeuvre hoort. Geproduceerd door heel wat Europese omroepen.

La famille Sapajou

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Elisabeth Rappeneau en Élisabeth Rappeneau. Met o.a. Robin Renucci, Marie Trintignant, Michel Aumont, Barbara Schulz en Fanny Valette.

Er gebeurt altijd wel iets in de uitgebreide familie Sapajou. Er is werkloosheid, ziekte en uitdrijving uit het appartement. Het zit de arme Julien Sapajou (Renucci) niet mee nu hij als werkloze de zorg draagt voor drie kinderen en zijn oude vader (Amont). Bovendien lijdt hij aan een vreemde ziekte die hem bij de minste onregelmatigheid voor vijf uur in een coma doet belanden. En dan is er nog zijn vriendin Marianne (Trintignant) die vreselijk verliefd is, maar ook zonder werk zit. Tot overmaat van ramp wordt hij nu uit zijn huis gezet. Voor Julien is de maat nu vol en hij besluit te reageren. Op zijn eigen manier natuurlijk, niet erg elegant maar bijzonder effectief. Een niet alledaagse familie krijgt het aan de stok met de overheid en met hun buren in een stripachtig avontuur dat vooral steunt op de schitterende vertolking van Renucci. Met een lach en een traan neemt scenarist Alexis Lecaye de verdediging op zich van een familie die ook recht heeft op een beetje geluk. Niet helemaal geslaagd, maar met enkele zeer leuke (en ook ontroerende) momenten. Fotografie is van Jean-Pierre Aliphat. Stereo.

Crédit bonheur

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Luc Béraud. Met o.a. Marie Bunel, Robin Renucci, Eleonore Weisgerber, Typhen Rocchia en Pauline Mesa.

De tragi-komische lotgevallen van een stel dat in een financi[KA3]ele schulden-spiraal terechtkomt. Hij, Paul (Renucci), is tekenleraar en heeft twee kinderen. Zij, Marie-Jo (Bunel), is verpleegster en heeft drie kinderen. Wanneer zij elkaar ontmoeten lijkt het geluk hen, na aardig wat eerdere relatietegenslagen, eindelijk toe te lachen. Zij keren Parijs de rug toe, vestigen zich in Bretagne, kopen er het huis van hun dromen en twee auto`s. Enkele jaren later dreigt hun bestaan een dramatische wending te nemen. Zij hebben zich diep in de schulden gewerkt en kunnen het hoofd nog nauwelijks boven water houden. Op ware feiten gebaseerde fictie, naar de gelijknamige roman van Herv[KA1]e Jaouen (een ex-bankier...). Het scenario van Bernard Stora en regisseur Béraud kaart een maatschappelijke kwaal aan van de laatste decennia van de twintigste eeuw, maar het lichtvoetige is nooit ver weg. De acteurs komen sympathiek over en het geheel is eerder ontspannend dan dramatisch.

Un orage immobile

1995 | Historische film, Romantiek

Frankrijk/België 1995. Historische film van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Robin Renucci, Laura Morante, Christopher Thompson, Anaïs Jeanneret en Claudine Auger.

Rond 1830 wordt een rustig klein provinciestadje opgeschrikt door de terugkeer uit Engeland van Morante, een jonge weduwe die tijdens de revolutie vluchtte. De gemoederen raken verhit wanneer de jonge vrouw Renucci het hof maakt, die op zijn beurt door Auger, de vrouw van de burgemeester, openlijk wordt versierd. Dan gaat Morante achter Thompson aan, in wie ze een dichterlijke ziel vermoedt. Bakvis-romantiek met schitterende decors en prachtige kostuums, maar met weinig geestdrift. Het scenario van Robert Valey naar een roman van Françoise Sagan sleurt zich met moeite voort en de acteurs raken niet geïnspireerd. Zelfs een stille storm zou een welkome afwisseling geweest zijn. Leuke verpakking zonder inhoud, mooi in beeld gebracht door Roland Dantigny.

Weep No More My Lady

1994 | Thriller

Duitsland/Frankrijk 1994. Thriller van Michel Andrieu. Met o.a. Daniel J. Travanti, Kristin Scott Thomas, Shelley Winters, Francesca Annis en Robin Renucci.

Actrice Annis staat onder grote druk. Sinds korte tijd krijgt ze allerlei dreigtelefoontjes waarin iemand haar zegt dat ze te oud is voor de rol die ze moet spelen. Ook beweert de anonieme beller dat haar zuster Scott Thomas een verhouding heeft met haar producer en minnaar Travanti. De hele crew is ervan overtuigd dat ze een zenuwinzinking nabij is totdat ze op een dag spoorloos verdwijnt. Intrigerende suspensefilm die naar het einde toe teveel in clichés verzandt. Over het algemeen goede vertolking, met vooral een schitterende Winters als een wijze Miss Marple. Robert Levine en Andrieu baseerden hun Agatha Christie-achtige scenario op de roman van Mary Higgins Clark die op zijn beurt bewerkt werd door Leila Basen. Sombere fotografie van Renan Polles. Origineel opgenomen met Engelse dialogen.

Children in The Trees

1994 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1994. Oorlogsfilm van Pierre Boutron. Met o.a. Robin Renusci, Isabel Otero, Jean-Louis Richard, Constance Engelbert en Robin Renucci.

Een oude boerderij in het ZW van Frankrijk, niet ver van de Spaanse grens, dient tijdens WO II (1939-45) als onderkomen voor joodse vluchtelingetjes om vandaar te ontsnappen aan de klauwen van de racistische nazi`s die een groot deel van Europa bezet houden, naar het land van Franco dat gelukkig niet antisemitisch is. De vriendin van een voormalige oudstrijder (1940) zwaait er de scepter, maar als de plaatselijke militie, die optreden als gewetenloze knechten van de bezetter, erachter komen wat er gaande is op de afgelegen hoeve, moeten er maatregelen genomen worden. De kinderen worden in een boomhut verstopt en weten zo te ontsnappen aan een transport naar de concentratiekampen. Onderwijl heeft de vriendin het met de politie, die heult met de vijand, zwaar te verduren gehad. Naar een waar gebeurd voorval gedraaide tv-film, die niet uitzonderlijk is, maar het onderwerp is schrijnend genoeg.

Balle Perdue

1994 | Misdaad

Frankrijk/Duitsland 1994. Misdaad van Etienne Périer. Met o.a. Robin Renucci, Ludmila Mikaël, Hanns Zischler, Gérard Caillaud en Julie-Anne Roth.

Een politie-inspecteur redt een jonge vrouw van een verkeersongeval. Even later maakt zij zich meester van zijn dienstwapen en pleegt zelfmoord. Dit is het begin van een reeks moordzaken die inspecteur Renucci alleen kan oplossen met de dubbelzinnige hulp van een politiecommissaris uit de provincie, Mikaël. Een bevreemdende film noir, met Renucci als een allesbehalve alledaagse politieman. Alle personages worden meegesleept in een intrigerende misdaadcarrousel. Perier bewerkte samen met Dominique Fabre de roman Une fille pleurait van Louis C. Thomas. Indrukwekkend camerawerk van Martial Thury.

Poisson-lune

1993 | Drama

Frankrijk 1993. Drama van Bertrand Van Effenterre. Met o.a. Anémone, Robin Renucci, Aurélie Berrier, Rosa Khoudadra en Mahmoud Benyacoub.

An[KA1]emone speelt Anne, een vrouw die samen met haar broer Tom (Renucci) een bouwproject van een sportcomplex leidt. Ze heeft een vijftien-jarige dochter Fabienne (Berrier). Deze gaat om met jonge Noord-Afrikanen - in het bijzonder met Latifa (Khoudadra) die zich proberen te integreren in de Franse maatschappij. Anne wil met haar broer Tom haar dochter ter gelegenheid van diens zestiende verjaardag een verrassing voorbereiden. Dat is ook zo'n beetje het tijdstip, waarop het bouwwerk klaar moet zijn. Anne hoort dat haar broer hierna zijn eigen weg wil gaan en ze voelt zich door hem in de steek gelaten. Uit wraak vernietigt zij het cadeau. Fabienne, die toch al niet zo geweldig met d'r moeder kon opschieten, ziet haar verjaardag in duigen vallen en vlucht naar haar oom. Anne hangt ondertussen de beest uit in vrachtrijderskringen. Nog een teleurstelling: het blijkt dat Fabienne's oom haar eigen vader is. Ze zoekt vervolgens haar heil bij haar Magrebijnse vrienden. Van Effenterre, die samen met Anne Bragance het scenario naar Bragrance's verhaal schreef, heeft te veel hooi op zijn vork genomen om het allemaal te doen slagen: verhouding moeder- dochter, incest, adolescentie, immigratie, etc. In documentaire stijl gefilmd drama met toch een te excentrieke rol voor de geëmancipeerde Anémone. Camerawerk van Yorgos Ollivier.

L'écrivain public

1993 | Romantiek, Drama

Zwitserland/Frankrijk 1993. Romantiek van Jean-François Amiguet. Met o.a. Robin Renucci, Anna Galiena, Laurent Grévill, Florence Pernel en Catherine Epars.

Jacques (Renucci) en Fanny (Galiena) hebben zeven jaar met elkaar samengewoond en besluiten uit elkaar te gaan. Niets bijzonders, al wordt het wel opgediend als een fenomeen van de jaren 1990. Als Fanny aankondigt naar het buitenland te willen gaan, raakt Jacques in beroering. Hij laat een brievenschrijver hartstochtelijke epistels maken, die hij Fanny stuurt. Een film, die stijf staat van gekunsteld dialoog en die heel traag van tempo is. Een morele vertelling voor ware liefhebbers van gestileerde rolprenten. Het literaire scenario is van Anne Gonthier en de fotografie is van Robert Alazraki. De score van William Sheller speelt een geheel eigen rol.

L'ordre du jour

1993 | Komedie

België 1993. Komedie van Michel Khleifi. Met o.a. Robin Renucci, Michael Lonsdale, Marianne Basler, Francine Blistin en Bernard Cogniaux.

Vierde avondvullende speelfilm van Palestijn Khleifi, die in Belgi[KA3]e woont en werkt. Hij heeft duidelijk met zijn gebruikelijke onderwerpen die over het Midden Oosten gaan, willen afrekenen en koos daarvoor het boek van Jean-Luc Outers, die meeschreef aan het scenario van Khleifi. Outers is een voormalige ambtenaar uit Brussel, die heel goed weet hoe dat wereldje eruit ziet. Er heerst beperkte chaos achter de schermen van de ministeries; op Openbare Werken bevinden zich dossiers over lekkende zwembaden, onafgemaakte bruggen van snelwegen, tunnels die nergens op uitkomen, etc., etc. Renucci is Martin K (dit is niet zonder toeval volgens de regisseur), een klein ambtenaartje die rapporten moet schrijven voor zijn baas Stark (Lonsdale). Hij leeft en werkt voor zijn zoon Jonas, omdat zijn vrouw hen in de steek heeft gelaten en naar Amerika is vertrokken. Af en toe heeft hij eens een onschuldig uitspattinkje met de aardige Basler, de secretaresse-ma[KA4]itresse van onderdirecteur Gosselin (Delcampe). Dat is het weinige vertier in zijn troosteloze bestaan. Een dappere, maar niet al te geslaagde poging van Khleifi om het wisselende fortuin van ambtenaren die een speelbal van de politiek zijn, te verfilmen. Het camerawerk was in handen van Jean-Claude Neckelbrouck.

L'ombre du soir

1993 | Drama

Frankrijk/Italië/Portugal/Zwitserland 1993. Drama van Cinzia Th. Torrini. Met o.a. Robin Renucci, Laura Morante, Elisabetta Cavallotti, Eros Pagni en Claudine Auger.

Renucci is onderdirecteur bij de transportfirma van Pagni in Toscane. Hij is verliefd op Morante, een jonge vrouw die gekweld wordt door sombere herinneringen. Juist voor hun huwelijk ontslaat Renucci de werkneemster Cavalotti. Deze neemt wraak door in een radio-uitzending Renucci te beschuldigen van ongewenste intimiteiten. Eva die het programma toevallig hoort, geeft haar verloofde niet de kans de situatie uit te leggen. Ze gaat er vandoor. Renucci tracht haar terug te vinden, maar ondertussen heeft hij ook de politie op de hielen, omdat zijn baas een illegaal giftransport in zijn schoenen probeert te schuiven. Vergezocht drama dat af en toe thriller-achtig lijkt. De acteurs doen hun best het scenario van Marcel Jullian en Massimiliano Governi waar te maken, maar slagen er niet in. Zowel het gegeven van seksuele intimiteiten op het werk als het probleem van het vervoer van giftige stoffen blijft steken op het niveau van 'goed bedoeld'.

Jules

1993 | Komedie

Frankrijk 1993. Komedie van Christian Palligiano. Met o.a. Robin Renucci, Jacques Bonnaffé, Anne Alvaro, Marie-Cathérine Conti en Myriem Roussel.

Jules (Renucci) is een 38-jarige kerel die er maar niet in slaagt volwassen te worden. Zijn kamer is zijn droomwereld waar hij beelden, muziek en geschriften vanuit de hele wereld waarneemt. Ook al heeft hij contact met een aantal welwillende vrienden, toch is hij verschrikkelijk vereenzaamd. Op een dag ziet hij thuis een zelfopgenomen film waarop zijn grote liefde Juliette (Conti) paradeert. Juliette is zijn onvoltooide liefde. Haar beeld brengt zijn geordende wereldje in de war. Hij wil haar terugvinden. Vreemde tragi-komedie die zich afspeelt op de grens tussen droom en werkelijkheid. De hoofdpersonage is echter niet geïnteresseerd in de realiteit; hij creëert zijn eigen wereld, met zijn eigen wetten en waarheden. Palligiano schreef zelf het complexe, maar zeer rijke scenario waarin het kind dat zich in elke volwassene bevindt, zijn vrije loop mag gaan. Sobere fotografie van Carlo Varini.

Je pense à vous

1992 | Drama

Frankrijk/België/Luxemburg 1992. Drama van Luc Dardenne en Jean-Pierre Dardenne. Met o.a. Robin Renucci, Fabienne Babe, Tolsty, Gil Lagay en Pietro Pizzuti.

De broers Dardenne plaatsten hun camera in een stad die typerend is voor de tijd van rond 1990, en die getroffen is door een diepe crisis. Het verhaal gaat over de ellende die de staalarbeider Fabrice overkomt, als hij van de ene op de andere dag werkloos wordt. Ondanks de steun van zijn vrouw raakt hij steeds dieper in een depressie, en verdwijnt hij tenslotte. Een weinig gedurfde aanpak van deze op de actualiteit van het moment dat de film gedraaid werd, gebaseerde vertelling. Wat een poëtisch-lyrische film tegen de achtergrond van sociale onrust had kunnen zijn, werd niet meer dan een alledaagse liefdesgeschiedenis, waar het paar Renucci en Babe toch nog het beste van hebben geprobeerd te maken. Scenario van regisseurs Dardenne. Camerawerk van Yorgos Arvanitis.

Léon Morin, prêtre

1991 | Oorlogsfilm, Thriller

Frankrijk 1991. Oorlogsfilm van Pierre Boutron. Met o.a. Nicole Garcia, Robin Renucci, Denise Chalem, Nada Strancar en Brigitte Rouan.

In de Noord-Argentijnse Paraná-delta, een labyrint van eilandjes en riviertjes, verloopt het leven traditioneel en zonder opvallende gebeurtenissen. Tussen deze wereld en het vasteland betstaat slechts één link: het passagiersschip La León. De jonge Álvaro valt in deze volstrekt geïsoleerde wereld nogal uit de toon - hij geeft weinig om zijn vissersboot, houdt van boeken en valt niet op vrouwen. Vanwege zijn homoseksualiteit heeft Álvaro veel te verduren van de ruige en onverdraagzame El Turu, schipper van La León. El Turu, die zichzelf als de leider van deze wereld beschouwt, is ervan overtuigd dat Álvaro een bedreiging vormt voor de goede zeden van de bewoners van de delta. Op steeds brutere wijze intimideert hij Álvaro

Liban : le pays du miel et de l'encens

1990 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1990. Drama van Maroun Bagdadi. Met o.a. Robin Renucci en Richard Bohringer.

Dokter Fournier (Renucci), die op zijn eerste en zware missie is, komt midden in de oorlog aan in Beiroet, waar hij wordt ontvangen door zijn collega Morin (Bohringer). Deze walgt van de oorlog en wil terug naar Parijs. In Beiroet betekent het verzorgen van de ene partij namelijk dat je de andere partij verraadt en omgekeerd. Een gedramatiseerde documentaire, die met inzet van de acteurs op getrouwe wijze de activiteiten van de Franse organisatie van 'Artsen zonder Grenzen' in de tragedie die Libanon heet, beschrijft. Deze film staat nog te dicht bij de werkelijkheid om enige afstand te kunnen nemen, maar vormt niettemin een bezwarend getuigenis.

Le peloton d'exécution

1990 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk/Canada 1990. Oorlogsfilm van Michel Andreu. Met o.a. Stephen Ouinette en Robin Renucci.

Een verfilming van de vertelling van Colin McDougall en zoals de titel al aangeeft, gaat het hier om de gewetensproblemen van een officier in WO II, die het bevel voert over een executiepeloton. Het legerkamp waar hij zich bevindt ligt bedolven onder de sneeuw. Een vreemde en onevenwichtige film met een scenario dat inhoudelijk weliswaar weinig voorstelt, maar aan de schemerige, beklemmende en morbide sfeer valt in meer dan een scène niet te ontkomen. Een goedkoop gemaakte film die uiteindelijk over twee personages blijkt te gaan, omgeven door onduidelijke bijfiguren, opgenomen op een lokatie ergens aan het einde van de wereld waar niemand weg kan.

La puttana del re

1990 | Drama, Historische film

Italië/Frankrijk/Oostenrijk/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1990. Drama van Axel Corti en Alex Corti. Met o.a. Timothy Dalton, Valeria Golino, Stéphane Freiss, Robin Renucci en Feodor Chaliapin jr.

Deze film van de Oostenrijkse regisseur Corti is bovenal een triomf voor de acteurs en de decorontwerper. Op de decors van de in het Engels opgenomen film is geen cent gespaard. Het hof van het noord-Italiaanse Piedmont herleeft, waar de koning verliefd wordt op de jonge vrouw van zijn kamerheer, hoewel zij gelukkig getrouwd is. Zij wordt gedwongen toe te geven aan de wensen van de koning en woedend eist zij dat zij als een hoer betaald wordt in juwelen en kunst. Een tragisch melodrama. Videoversie dertien minuten korter dan bioscoopfilm.

Faux et usage de faux

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Laurent Heynemann. Met o.a. Philippe Noiret, Robin Renucci, Laure Killing, Monique Chaumette en Jean-Claude Brialy.

Een verfilming van de roman [KL]L`homme que l`on croyait[KLE] van Paul Pavlowitch. Nauwelijks na te vertellen, aangezien het gaat om verdwijning en terugkeer van een identiteit, valse gelijkenissen, waarheden die er niet zijn en leugens die de waarheid benaderen. Dit alles speelt zich af tussen twee mannelijke personages, wier onderlinge betrekkingen steeds meer parano[KA3]iede en beklemmende vormen aannemen. Deze cineast verkent opnieuw zijn wereld, dat wil zeggen die van intriges en geknoei (IL FAUT TUER BIRGITT HAAS of LES MOIS D'AVRIL SONT MEURTRIERS). Zo nu en dan hapert de machine of vervalt hij in herhalingen, maar deze schemerige en grauwe wereld gaat niet aan je voorbij zonder te fascineren.

Faux et usage de faux

1990 |

1990. L. Heynemann. Met o.a. Robin Renucci en Philippe Noiret.

Een verfilming van de roman [KL]L`homme que l`on croyait[KLE] van Paul Pavlowitch. Nauwelijks na te vertellen, aangezien het gaat om verdwijning en terugkeer van een identiteit, valse gelijkenissen, waarheden die er niet zijn en leugens die de waarheid benaderen. Dit alles speelt zich af tussen twee mannelijke personages, wier onderlinge betrekkingen steeds meer parano[KA3]iede en beklemmende vormen aannemen. Deze cineast verkent opnieuw zijn wereld, dat wil zeggen die van intriges en geknoei (IL FAUT TUER BIRGITT HAAS of LES MOIS D'AVRIL SONT MEURTRIERS). Zo nu en dan hapert de machine of vervalt hij in herhalingen, maar deze schemerige en grauwe wereld gaat niet aan je voorbij zonder te fascineren.

Dames galantes

1990 | Komedie, Erotiek

Frankrijk/Canada/Italië 1990. Komedie van Jean-Charles Tacchella. Met o.a. Richard Bohringer, Isabella Rossellini, Mariane Basler, Laura Betti en Marie-Christine Barrault.

Het betreft hier geen bewerking van het beroemde, nogal pikante en lasterlijke werk van Brant[KA4]ome (circa 1540-1614), maar een vrij geromantiseerde reconstructie van de tweede helft van diens leven. De naam van Tachella, die eveneens meeschreef aan het scenario, was hiervoor een garantie. Zijn film, die snel losbandig is, vervalt namelijk nooit tot pornografie, maar geeft daarentegen een beeld van de geraffineerde genotzucht van de personages. Voor de decors tekende Georges Levy en voor het camerawerk Dominique Le Rigoleur. De vertelling verloopt soepel. Er wordt opvallend eendrachtig geacteerd, ondanks het feit dat de film een coproduktie van drie landen is.

Richelieu ou la journée des dupes

1989 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1989. Biografie van Jean-Dominique De La Rochefoucauld. Met o.a. Didier Sandre, Patrick Raynal, Dominique Blanchar en Robin Renucci.

Welke dag in de Franse geschiedenis is er nu bekender dan 10 november 1630! Doordat hij met het protestantse Zweden een bondgenootschap is aangegaan tegen het zeer katholieke Spanje, heeft Richelieu zich de haat van de partij der `devoten` op de hals gehaald, die zich van hem willen ontdoen met behulp van een zeer geducht personage: Maria van het huis der Medici, oftewel de moeder van koning Lodewijk de Dertiende! Aan het einde van een fraaie opeenvolging van zeer slinkse intriges gaat zij echter in ballingschap. Dit alles wordt zeer nauwkeurig en minutieus beschreven door een regisseur die hier wel op zijn plaats is omdat hij in rechte lijn van De La Rochefoucauld uit [KL]Maximes[KLE] (1630-1680) afstamt, hoewel hij niet de harde diepgang van Roberto Rossellini in LA PRISE DU POUVOIR PAR LOUIS XIV (1966) heeft. Schitterend camerawerk.

Les mannequins d'ossier

1989 |

Frankrijk 1989. François de Gueltzl. Met o.a. Robin Renucci, Alexandre Arbatt en Nathalie Nell.

Een eerste lange speelfilm voor drie personen. Ze ontmoeten elkaar per toeval in Aix-en-Provence: de jonge Marie die alleen maar aan haar vader denkt, Pierre die van de liefde droomt en Bob die geobsedeerd wordt door de dood. De film verhaalt van hun confrontaties en omzwervingen door een boeiende stad, die Jean Tournier volop benutte. Een overweldigende invloed van Marguerite Duras en een wisselend tempo, kortom, herhaling, eentonigheid en verveling gegarandeerd, ondanks goede dialogen van Elvire Murail en spelers die alles op alles zetten.

Les Deux Fragonards

1989 | Biografie, Drama

Frankrijk 1989. Biografie van Philippe Le Guay. Met o.a. Joaquim de Almeida, Robin Renucci, Philippine Leroy-Beaulieu, Sami Frey en Jean-Louis Richard.

Pas sinds 1984 is bekend dat de beroemde 18e eeuwse Franse schilder Honoré Fragonard een broer had. Cyprien oefende het naargeestige beroep van anatoom-patholoog uit. Rond dit gegeven hebben Le Guay en Jérôme Tonnerre een scenario bedacht, gewijd aan de dualiteit van eind 18e eeuw. Het was de tijd van losbandigheid en de aristocraten die in de ban verkeerden van hun eigen nabije dood ten behoeve van de goede zaak. Het kost enige moeite beide tegenstrijdige thema's met elkaar in verband te brengen. Het gaat hier dan ook om een eigenaardige film die zowel innemend als afstotend is. Ook zit er iets theatraals en dromerigs in, en dat is zeldzaam in de hedendaagse Franse cinema.

La grande cabriole

1988 | Drama, Historische film

Duitsland/Frankrijk/Italië 1988. Drama van Nina Companéez. Met o.a. Fanny Ardant, Bernard Giraudeau, Francis Huster, Robin Renucci en Ludmila Mikaël.

Gravin Laure Ad[KA1]ela[KA3]ide de Chabrillant (Ardant) heeft al tien jaar een stormachtige verhouding met gewone burger Armand Gallois (Huster). Als Armand haar voor de zoveelste keer ontrouw is, besluit zij hun relatie te verbreken. Ondertussen wordt koning Lodewijk de Zestiende geguillotineerd en verklaart Frankrijk de oorlog aan Engeland en Spanje. Armand, in het oorlogsgebeuren meegesleurd, wil Laure Ad[KA1]ela[KA3]ide weer ontmoeten maar zij is naar Itali[KA3]e gegaan met een nieuwe minnaar, een violist. Armand smeekt haar om bij hem te blijven, maar Madame de Chabrillant kiest voor het onbekende en het avontuur. In Itali[KA3]e ontdekt zij dat de musicus getrouwd is, en er bovendien een tweede huishouden op nahoudt. Volledig op zichzelf aangewezen gaat zij Franse les geven aan de Venetiaanse bourgeoisie, maar daarmee wordt zij niet gelukkig. Groots opgezet historisch drama met de Franse revolutie (1789) als historisch decor voor een opwindend verhaal met Ardant en Huster als het hartstochtelijk, maar subtiele liefdespaar. Het scenario is van regisseuse Companéez. Deze mini werd oorspronkelijk uitgezonden in vier delen.

Blanc de Chine

1988 | Avonturenfilm

Frankrijk 1988. Avonturenfilm van Denys Granier-Deferre. Met o.a. Robin Renucci, Michel Piccoli, Marquerite Tran, Denys Hawthorne en Ham Chau Luong.

1975: een planter uit Corsica die zich in Indochina heeft gevestigd ontvlucht Saigon en redt daarbij het leven van een halfbloedje. 1987: hij ziet zich betrokken bij een uiterst verwarde geschiedenis met geheime inlichtingendiensten rondom het meisje, dat een erg mooie vrouw is geworden. Ongeloofwaardig, verward, onsamenhangend en vreselijk `Chinees` (ver van m'n bed...). Granier-Deferre heeft zich met zijn eerste film enorme vertild en de vraag is wat Piccoli bij deze beproeving doet.

Masques

1987 | Misdaad

Frankrijk 1987. Misdaad van Claude Chabrol. Met o.a. Philippe Noiret, Robin Renucci, Bernadette Lafont, Monique Chaumette en Anne Brochet.

Auteur van policiers Roland Wolf (Renucci) gaat in retraite op het landgoed van populaire tv-presentator Christian Legagneur (Noiret) teneinde zich op het schrijven van diens biografie te concentreren. Aldaar maakt hij kennis met de zonderlinge entourage van de charmeur. Hoewel niet zo geraffineerd als andere Chabrols, bezuinigt deze mediasatire annex misdaadfilm weer niet op hatelijkheden. Niemand is, conform de titel, dat wat hij voorgeeft te zijn. Monique Chaumette, Noirets echtgenote, speelt een ijzige secretaresse.

Coda del diavolo

1987 | Thriller

Italië 1987. Thriller van Giorgio Treves. Met o.a. Robin Renucci, Isabelle Pasco, Piera Degli Esposti, Paolo Rossi en Gianfranco Barra.

In een klein dorpje woont een kolonie van lepralijders, geleid door een arts. De leefomstandigheden zijn er afschuwelijk. Er woont ook een tiental griezelige figuren in de kolonie en de arts wordt verliefd op een van hen, een doorgewinterde prostituée, en probeert tevergeefs de duivel in haar uit te drijven. Hiertoe gebruikt hij marteling als therapie. Een interessant verhaal, maar regie en spel zijn onevenwichtig. Engelse titel: THE DEVIL'S TAIL.

États d'âme

1986 | Drama

Frankrijk 1986. Drama van Jacques Fansten. Met o.a. Robin Renucci, Jean-Pierre Bacri, François Cluzet, Tchéky Karyo en Xavier Deluc.

Het moeilijke onderwerp heeft te veel met de Franse actualiteit (van toen) te maken om een publiek buiten de landsgrenzen te interesseren. Hoewel regisseur Fansten professioneel te werk is gegaan, is dat niet voldoende. Vijf linkse intellectuelen zijn vijf jaar na de overwinning van François Mitterrand als president van Frankrijk in 1981, in de politiek terechtgekomen. Ze komen aan het woord; weinig overtuigend omdat de personages stereotypes zijn. Om de kroon te spannen wordt aan het einde van de film verteld dat 'ze niet eens bestaan'. Er is veel talent verspild aan deze zinloze onderneming. Overigens werd Mitterand in 1988 herkozen en heerste hij als een Machiavelli nog eens zeven jaar over zijn land, terwijl hij tekenen van seniliteit vertoonde door zijn tijdperk niet meer te begrijpen: hij maakte een volledig inschatting over de betekenis van het instorten van het commumisme dat met de val van de Muur van Berlijn begonnen was. Het scenario is van regisseur Fansten.

Le Mal d'aimer

1986 | Drama, Horror

Frankrijk/Italië 1986. Drama van Giorgio Treves. Met o.a. Carole Bouquet, Robin Renucci, Isabelle Pasco, Erland Josephson en Piera Degli Esposti.

In het Frankrijk van Lodewijk de XIIe ten tijde van het aanbreken van de Renaissance richten nieuwe ziekten vernielingen aan, de keerzijde van de medaille. In Parijs wordt een puber tot opsluiting in een leprozenhuis veroordeeld, waar de levensomstandigheden nauwelijks menselijk zijn. Ondanks alles slagen sommigen er echter in er de liefde te vinden. Een interessante parabel die ons net zo erg aan AIDS als aan de vernietigingskampen van de nazi's doet denken. Treves - die opvalt door zijn scenario's en hier zijn eerste lange speelfilm aflevert - heeft zijn onderwerp noch weten te bekorten noch uit te diepen. Wat rest is niet minder dan een waardige gedeeltelijke mislukking - dan wel een gedeeltelijk succes.

L'amant magnifique

1986 | Romantiek

Frankrijk 1986. Romantiek van Aline Issermann. Met o.a. Isabel Otero, Hippolyte Girardot, Robin Renucci en Didier Agostini.

Een vrouw verlaat haar man om zich in een hartstochtelijke verhouding te storten. Gefilmd in de trant van DIABLE AU CORPS van Claude Autant-Lara. Het is echter minder cynisch en ironisch, terwijl het accent meer op het lichamelijke ligt: dat wordt heel sensueel in de verstikkende hitte van de Camargue. De vertolkers kun je bijna voelen. De film heeft iets van Buñuel, en daardoor raken enige zwakheden zoals de symbolisch bedoelde paarden en de nutteloze nachtmerrie-opnames op de achtergrond.

Train d'enfer

1985 | Thriller, Drama

Frankrijk 1985. Thriller van Roger Hanin. Met o.a. Roger Hanin, Gérard Klein, Christine Pascal, Robin Renucci en Xavier Maly.

Een jonge gastarbeider wordt door drie Fransen brutaal aangerand en uit een rijdende trein gesmeten. De commissaris die het onderzoek leidt komt op het spoor van een neo-fascistische terreurorganisatie geleid door hooggeplaatste notabelen. Een aantal bijrollen worden storend slecht vertolkt en de massascènes zijn niet altijd even overtuigend, maar als oprechte, harde aanklacht tegen het racisme is deze door Hanin zelf geregisseerde thriller een schot in de roos. De moord op de gastarbeider wordt uiterst realistisch in beeld gebracht en behoort tot de hardste, en in dit geval meest functionele geweldscènes van de laatste jaren. Als forumfilm bijzonder interessant, en pijnlijk actueel. Jean Curtelin schreef mee aan het scenario.

Peau d'ange

1985 | Drama

Frankrijk 1985. Drama van Jean-Louis Daniel. Met o.a. Robin Renucci, Alexandra Stewart en Véronique Delbourg.

Het werk van een nieuwkomer in de filmwereld met slechts twee spelers. Een nauwgezet, bijna geobsedeerd portret van de relatie tussen een rijke vrouw en haar secretaris. Een variatie op THE SERVANT van Joseph Losey, echter niet van hetzelfde kaliber. Overigens een intelligente, interessante en moedige maar moeizame poging, die de kijker niet kan boeien ondanks sommige zinsbegoochelende elementen.

La Baston

1985 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1985. Thriller van Jean-Claude Missiaen. Met o.a. Robin Renucci, Véronique Genest, Gérard Desarthe, Michel Constantin en Patrick Depeyrat.

Deze film is het laatste deel van een thriller-achtige serie over de avonturen van sympathieke boeven met een melodramatisch tintje. Het scenario is lomp en de dialogen van Jacques Labib zijn onbegrijpelijk. Voor de rest is de film goed verpakt en draaglijk.

Escalier C

1985 | Komedie

Frankrijk 1985. Komedie van Jean-Charles Tacchella. Met o.a. Robin Renucci, Jean-Pierre Bacri, Catherine Frot, Michel Aumont en Claude Rich.

Deze verfilming van de gelijknamige roman van Elvire Murail verhaalt van de dagelijkse beslommeringen van de bewoners van een appartementencomplex in Parijs die elkaar slechts in 'trappenhuis C' tegenkomen. Hoofdpersoon Forster Lafont (Renucci) is een onbeschofte, emotioneel ondoordringbare en rancuneuze kunstcriticus wiens cynisme wordt doorbroken wanneer een buurman zelfmoord pleegt. In het origineel werd de journalist uiteindelijk homoseksueel, een element dat in de film min of meer uit het zicht is verdwenen. Tacchella is ook de regisseur van het ontroerende Cousin, cousine uit 1975.

Un homme comblé

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Paula Delsol. Met o.a. Eva Darlan, Arielle Sémenoff, Robin Renucci, Julien Dubois en Jean Reno.

Een stel is gelukkig samen, maar de vrouw, Laura, is onvruchtbaar. Haar man Pierre wil koste wat kost kinderen krijgen. Laura stelt hem daarom voor aan Nelly. De hele film draait om deze modieuze driehoeksverhouding. Waarom hebben die mensen er nooit aan gedacht een kind te adopteren? Deze satire op 'de man' is traag en nogal zwak geregisseerd, hoewel het verhaal voldoende psychologische diepgang heeft.

Le Vol du Sphinx

1984 | Avonturenfilm, Actiefilm

Frankrijk 1984. Avonturenfilm van Laurent Ferrier. Met o.a. Alain Souchon, Miou-Miou, Jean Benguigui, François Perrot en Robin Renucci.

Een doorzichtige en grotendeels mislukte poging om een Franse versie te maken van HIGH ROAD TO CHINA. Souchon is een ietwat verbitterd piloot die zich heeft teruggetrokken in een gat in de Marokkaanse woestijn. Hij wordt door een stel wapensmokkelaars, onder wie Miou-Miou, gehuurd om met zijn gammele vliegtuig een opdracht voor hen uit te voeren. Net als het vliegtuig komt de film slechts af en toe van de grond. Scenario van Alain Centonze.

Côté coeur, côté jardin

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Bertrand Van Effenterre. Met o.a. Bérangère Bonvoisin, Julie Jézéquel, Jean-François Stévenin, Jean-Jacques Biraud en Robin Renucci.

Een vrouw uit Parijs maakt een moeilijke tijd door en trekt zich terug in een dorpje op het platteland waar zij relaties aanknoopt met diverse personen. Na een onopgeloste (en onoplosbare) moord besluit zij terug te keren naar Parijs. Het scenario is nogal loom, maar dat is om de sfeer van ontgoocheling te benadrukken; een goed portret van deze wereld in 't klein. Helaas is niet iedereen Antonioni; het geheel is geaffecteerd, de moord is eigenlijk teveel van het goede en de twee vrouwelijke hoofdrolspeelsters spelen niet bijster goed. De film is boeiend maar een mislukking.

Vive la sociale!

1983 | Drama, Komedie

Frankrijk 1983. Drama van Gérard Mordillat. Met o.a. François Cluzet, Robin Renucci, Elizabeth Bourgine, Jean-Yves Dubois en Yves Robert.

Een in een communistisch gezin opgegroeide jongeman begint een catering service en wordt steeds meer besmet met bourgeois- idealen. Deze half satirische tragikomedie laat de proletarische anti-held naadloos door heden en recent verleden bewegen in een groeiend besef van middelmaat en is een van de zeldzame Franse films die het arbeidersmilieu laat zien. De humoristische observaties van de in het Sovjet-communisme gestagneerde oudere generatie, maar ook van mei 1968 als een middenstandsrevolte maken deze film met goed spel en een flitsende vormgeving, tot een meer dan veelbelovend debuut.

Les mots pour le dire

1983 | Drama

Frankrijk 1983. Drama van José Pinheiro en Jose Pinheiro. Met o.a. Nicole Garcia, Marie-Christine Barrault, Daniel Mesguich, Claude Rich en Jean-Luc Boutte.

Een niet bepaald getrouwe en gekunstelde bewerking van de uitstekende roman van Marie Cardinal, over de psychologische, lichamelijke, persoonlijke en gezinsproblemen van een dertigjarige vrouw. Het feit dat er maar liefst vier scenarioschrijvers, waaronder Suso Cecchi d'Amico en Cardinal zelf, aan deze film hebben gewerkt, mocht niet baten. De schrijfster betoonde zich zeer ontevreden over deze verfilming van haar werk. Tweede lange film van Pinheiro.

La trace

1983 | Historische film

Frankrijk/Zwitserland 1983. Historische film van Bernard Favre. Met o.a. Richard Berry, Bérangère Bonvoisin, Sophie Chemineau, Marc Perrone en Robin Renucci.

Een boer uit de Alpen van Savoyen tracht in de winter de kost te verdienen door als marskramer het dal van de Aosta door te trekken tot aan Milaan, terwijl hij zijn vrouw en kinderen in het hooggelegen dorp achterlaat. Hij vertrekt in het late najaar van 1859 en als hij in het voorjaar van 1860 terugkomt van zijn verre soms barre reis met allerlei ontmoetingen en ervaringen, is Savoyen een deel van Frankrijk geworden en moet hij een hoge tol betalen aan de grens voor zijn onverkochte spullen die hij mee terug naar huis wil nemen. De film is indertijd door de kritiek toegejuicht als innoverend en deze kroniek wordt gesierd door een schitterende fotografie en realistische beelden van Jean- François Gondre. Scenario van regisseur Favre en Bertrand Tavernier.

L'homme qui amait deux femmes

1983 | Erotiek

Frankrijk 1983. Erotiek van Philippe Defrance. Met o.a. François Marthouret, Anna Prucnal, Denise Chalem, Louis Samier en Robin Renucci.

De liefdesavonturen van een man die op drie vrouwen tegelijk verliefd is, en niet kan en zelfs niet wil kiezen, want hij zou niet weten wie. Met alle bijbehorende moeilijkheden en tragikomische situaties, maar het loopt goed af want 'Laten we met z'n drieën een appartement delen!' Geen scenario en net zoveel dialogen als in de films van Eric Rohmer, maar met een minder constante trefzekerheid. De kijker aarzelt erover met wie van de sympathieke en zonderlinge personages zich te identificeren, die min of meer consequent zijn neergezet. Gedeeltelijk geslaagd.

Coup de foudre

1983 | Drama

Frankrijk 1983. Drama van Diane Kurys. Met o.a. Miou-Miou, Isabelle Huppert, Guy Marchand, Jean-Pierre Bacri en Robin Renucci.

Een joods meisje trouwt met een christen man om aan de Gestapo te ontkomen, terwijl een andere jonge vrouw haar in het verzet strijdende geliefde verliest tijdens represailles. Rond 1955 komen ze bij de school van hun kinderen met elkaar in contact en hun vriendschap maakt hen des te bewuster van hun huwelijksteleurstellingen. De herinneringen van de regisseuse aan haar moeder kregen een zorvuldige tijdsreconstructie die de pre- feministische vrouwenvriendschap een dramatisch reliëf geeft. De boeiendste personages en rollen zijn echter voor de echtgenoten die zich met vertwijfeld onbegrip afvragen wat ze eigenlijk fout hebben gedaan. Scenario van Alain Le Henry en regisseuse Kurys naar het verhaal dat ze met Olivier Cohen had geschreven. Bernard Lutic stonf achter de camera.

Elle voulait faire du cinéma

1982 | Biografie, Historische film

Frankrijk 1982. Biografie van Caroline Huppert. Met o.a. Christine Pascal, André Dussollier, Rosy Varte, Roland Blanche en Philippe Lemaire.

Nauwgezette biografie van Alice Guy (1873-1968), de eerste vrouwelijke regisseur ter wereld. Tegelijk wordt in deze film in grote lijnen iets over de beginperiode van de Franse cinema verteld. Gaumont, Feuillade, Lumière, Zecca, Georges Demeny en zelfs Gustave Eiffel trekken dan ook in sneltempo voorbij. Aardig en geraffineerd, met leuke plaatjes van Alain Levent. Het geheel blijft het echter aan de oppervlakte en doet enigszins modieus aan.

Eaux profondes

1981 | Thriller, Drama

Frankrijk 1981. Thriller van Michel Deville. Met o.a. Isabelle Huppert, Jean-Louis Trintignant, Jean-Luc Moreau, Sandrine Klajic en Éric Frey.

Trintignant zet de acteurspuntjes op de i in een ambiguë rol die hem op het lijf is geschreven. Als parfumeur op het eiland Jersey speelt hij een pervers spelletje leven-of-dood-Stratego met zijn nymfomane echtgenote (Huppert): zij mag kerels mee naar huis nemen, maar als eentje ervan hem niet bevalt, verhuist hij naar het hiernamaals. Hoe lang blijft het bij speels verwoorde dreigementen? Behalve Trintignant is ook regisseur Deville duidelijk als een vis in het water met deze verfijnde, van scherpe dialoog voorziene adaptatie van Patricia Highsmiths roman 'Deep Water'. Als elegant gefotografeerde huis clos op een eiland dubbel claustrofobisch.

La tentation d'Antoine

1980 | Misdaad

Frankrijk 1980. Misdaad van Jean Chapot. Met o.a. Jacques Debary, Marc Eyraud, Henri Marteau, Dora Doll en Robin Renucci.

Een jonge vrouw wordt dood aangetroffen in de kelder van een goedkope huurflat. Het gaat ogenschijnlijk om een zelfmoord maar omdat zij eigenlijk geen enkele reden heeft zich van kant te maken, onderzoekt de politie de zaak toch en arresteert iemand, waarvan de vraag is of het wel de ware schuldige is. Kortom, een zeer klassieke misdaadfilm, en het is duidelijk dat Chapot, voorheen een talentvol cineast die het bepaald niet meezat, zich voortaan met karweitjes voor de tv inlaat. Ongetwijfeld valt dat te betreuren, maar hij verstaat tenminste nog de kunst te suggereren, en zorgt ervoor dat zijn personages geloofwaardig zijn. Voor de scenario- en dialoogschrijfster Nelly Kaplan, die aan deze film meewerkte, gaat hetzelfde verhaal op als voor de regisseur.

Des enfants dans les arbres

1969 |

Frankrijk 1969. Pierre Boutron. Met o.a. Jean-Louis Richard, Isabel Otero en Robin Renucci.

Een jonge vrouw wordt dood aangetroffen in de kelder van een goedkope huurflat. Het gaat ogenschijnlijk om een zelfmoord maar omdat zij eigenlijk geen enkele reden heeft zich van kant te maken, onderzoekt de politie de zaak toch en arresteert iemand, waarvan de vraag is of het wel de ware schuldige is. Kortom, een zeer klassieke misdaadfilm, en het is duidelijk dat Chapot, voorheen een talentvol cineast die het bepaald niet meezat, zich voortaan met karweitjes voor de tv inlaat. Ongetwijfeld valt dat te betreuren, maar hij verstaat tenminste nog de kunst te suggereren, en zorgt ervoor dat zijn personages geloofwaardig zijn. Voor de scenario- en dialoogschrijfster Nelly Kaplan, die aan deze film meewerkte, gaat hetzelfde verhaal op als voor de regisseur.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Robin Renucci op televisie komt.

Reageer