Tadeusz Janczar: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

Krajobraz po bitwie

1970 | Drama, Oorlogsfilm

Polen 1970. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Daniel Olbrychski, Stanisława Celi[KA1]nska, Tadeusz Janczar, Mieczysław Stoor en Zygmunt Malanowicz.

De handeling speelt in 1945 in een kamp voor 'displaced persons' op Duits grondgebied. Uit een concentratiekamp bevrijde gevangenen zijn daarheen overgebracht in afwachting van de vaststelling van hun identiteit en hun bestemming. De gewijzigde situatie in Polen plaatst hen voor de keuze aan welke kant zij willen staan. Een thematiek die in meer films van Wajda herkenbaar is: het zoeken naar de Poolse identiteit, veelal gepaard gaande met symbolen die van toepassing zijn op de Poolse geschiedenis. Door mensen buiten Polen moeilijk volledig te begrijpen, maar er blijft genoeg over om van te genieten.

Kanał

1957 | Oorlogsfilm, Drama

Polen 1957. Oorlogsfilm van Andrzej Wajda. Met o.a. Teresa Izewska, Tadeusz Janczar, Emil Karewicz, Vladek Sheybal en Wienczyslaw Glinski.

Legendarisch oorlogsdrama van de vermaarde Poolse cineast Andrzej Wajda, tegen de achtergrond van de opstand van het Poolse verzet in Warschau eind 1944. Gebaseerd op het boek van Stefan Stawinski ontvouwt Wajda een deels fictief drama rond enkele tientallen omsingelde strijders. Hun pistolen en granaten kunnen niet op tegen tanks en bommenwerpers, dus zoeken ze hun heil ondergronds in de riolen. Een cinematografisch meesterwerk wat betreft scenario, regie, cameravoering en locatiewerk. Daarnaast een doorwrochte studie van de psyche onder vuur, van de hel op aarde.

Piatka z ulicy Barskiej

1954 | Drama

Polen 1954. Drama van Aleksander Ford. Met o.a. Aleksandra Slaska, Tadeusz Janczar, Tadeusz Łomnicki, Marian Rułka en Włodzimierz Skoczylas.

Een film over de re-socialisatie van jongeren die door de oorlog tot de misdaad zijn gekomen. Als gevolg van de destijds heersende kunstopvatting (het socialistisch-realisme) heeft de film een sterk propaganda-karakter, met een sterk optimisme. Desondanks heeft DE VIJF VAN DE BARKASTRAAT kwaliteiten. Vooral de spelregie is opmerkelijk, waarvoor Aleksander Ford tijdens het festival in Cannes (1954) de hoofdprijs kreeg. Het is de eerste Poolse kleurenfilm.