Karl Merkatz

Acteur

Karl Merkatz is acteur.
Er zijn 10 films gevonden.

Klinik unter Palmen - Kuba: 5. Letzte Liebe

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Otto Retzer. Met o.a. Klausjürgen Wussow, Gaby Dohm, Harry Blank, Radost Bokel en Claudine Wilde.

Dr. Frank Hoffmann (Wussow) is zo gelukkig met Dorothea (Dohm) dat hij erover denkt zijn werk op te geven en zijn levensavond aan haar te wijden. Hij wil Dr. Enrique Gomez (Blank) tot zijn opvolger benoemen. Gomez` problemen met zijn vader Nestor (Merkatz) worden echter steeds groter, terwijl dokter Ritter (Brandrup) zijn oude liefde Lisa (Vitua) zwanger maakt. Aangezien haar man Ramon Mantilla (Greiling), commissaris van politie, onvruchtbaar is, ontstaat er kabaal en het blijkt dat Ramon zijn vrouw niet wil opgeven. Bovendien beschikt Ramon uit hoofde van zijn functie over nogal wat macht, waardoor Ritter in een lastig parket belandt. Elsa (Lundstr[KA3]om), onze Zweedse schone, ontdekt dat de man van haar dromen, kinderarts Wagenknecht (Fischer), jeugdtrauma's heeft en constateert dat haar vak van verpleegster voor hem tekortschiet... of niet soms? Wordt Dr. Hoffman eindelijk gelukkig... of niet soms? Het scenario van Rolf-René Schneider laat de deur voor nog meer vervolgen wagenwijd openstaan en het is aan de kijkers om die te claimen. Het camerawerk is van Fabian Eder.

Klinik unter Palmen - Kuba: 4. Gefährliches Spiel

2003 | Drama

Duitsland 2003. Drama van Otto Retzer. Met o.a. Klausjürgen Wussow, Gaby Dohm, Harry Blank, Radost Bokel en Claudine Wilde.

Dr. Frank Hoffmann (Wussow) is teruggekeerd naar Cuba om in het Santa Lucia ziekenhuis Dr. Helen Berger op te volgen (Uschi Glas, die voorlopig uit de serie is geschreven). Er is trouwens een nieuw medisch team, dat zich meer met liefdesperikelen bezighoudt dan met het opereren en verzorgen van pati[KA3]enten. Dokter Hoffman wordt verliefd op Dorothea (Dohm), de moeder van een van zijn pati[KA3]entjes en het duurt tot de volgende aflevering voordat hij haar in zijn armen kan sluiten. Zij moet eerst haar jonge minnaar kwijt. Dr. Enrique Gomez (Blank) maakt zich grote zorgen om zijn drankzuchtige vader Nestor (Merkatz), die alsmaar opduikt in de kliniek. Dr. Alexander Ritter (Brandrup) heeft een oogje op Elsa Lundstr[KA3]om (Wilde), de knappe verpleegster uit Zweden. De Ramon Mantilla (Greiling), wordt voor een blindedarmoperatie opgenomen. Ritter ontdekt dat de vrouw van de commissaris een oude liefde van hem was Lisa (Vitua). Ritter heeft intussen een blauwtje gelopen bij Elsa. De kijkers vinden Wussow zo aantrekkelijk als held dat de makers besloten een vierde en vijfde deel van de ziekenhuissoap te draaien met een nieuwe rolverdeling. Daarvoor deed men een beroep op de gevestigde thuisbuisacteurs en dito actrices. Het scenario is van Rolf-René Schneider. Het camerawerk is van Fabian Eder. Het volgende deel heet LETZTE LIEBE.

Ein himmlisches Weihnachtsgeschenk

2002 | Drama, Familiefilm

Duitsland/Oostenrijk 2002. Drama van Karin Hercher. Met o.a. Klausjürgen Wussow, Michael Lesch, Ursula Buschhorn, Michael Roll en Wolf-Niklas Schykowski.

De kleine Jacob Wagner (Schykowski) uit Wenen ziet hoe zijn buurjongen Willi (Merkatz) blij is met zijn opa. Omdat zijn vader Robert (Lesch) en moeder Katharina (Buschhorn) allebei werken, hebben zij nauwelijks tijd voor Jacob en de andere drie kinderen. Daarom zou Jacob willen dat hij net zo`n opa had als Willi. Jacobs opa Eduard (Wussow) is sedert zijn geboorte verdwenen. Katharina kan eindelijk een beetje aandacht geven aan Jacob en neemt hem mee naar de Weihnachtsmarkt. Jacob vraagt aan de kerstman of hij hem zijn opa kan terugbezorgen. Nu wil het toeval dat deze kerstman niemand minder is dan de verdwenen Eduard... Toch kan Eduard niet zomaar terug naar zijn familie; daarvoor gaat de kleine Jacob, zo verdrietig als hij is, alleen de straat op om hem te zoeken. Het onwaarschijnlijke scenario is van Marlis Ewald, die zeer bedreven is in het produceren van stroperige soap. In het subplot zien we Jacobs oom Jochen (Roll), die het zwarte schaap van de familie is. Hij probeert wanhopig een romantische relatie aan te knopen met Sabine (Kamp), die haar hartje verpand heeft aan een getrouwde man - in kerstfilms komt het per definitie goed voor zowel oom Jochen als de kleine Jacob. Deze tv-film heeft een rolverdeling die heel populair is in eigen land en zal daarom kijkers trekken. De jonge hoofdrol Schykowski heeft al de nodige ervaring opgedaan, o.a. in een aflevering van TATORT. Het camerawerk van Zivko Zalar toont de Oostenrijkse hoofdstad op zijn 'kerst'-best! Wie van zoetsappige verhalen houdt, die van de toevalligheden aan elkaar hangen, wordt op zijn wenken bediend.

Ein Hund kam in die Küche

2002 | Misdaad, Thriller

Oostenrijk 2002. Misdaad van Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Tobias Moretti, Andrea Eckert, Karl Merkatz, Nicole Marischka en Nino Kratzer.

Na een mislukte ervaring in de liefde besluit Senta Blum (Eckert) op het platteland in de bergstreek tussen Linz (in het noorden) en Klagenfurt (in het zuiden) van Oostenrijk haar pijnlijke ervaringen van zich af te schrijven in een sleutelroman. Ze krijgt echter geen rust, want ze valt op de knappe Stefan Schuster (Moretti), een kok. De opbloeiende romance wordt verstoord door neuzige heren van de politie (Merkatz en Marecek), die Stefan verdenken van een misdrijf. Senta besluit haar nieuwe liefde te helpen en ontdekt dat hij een broer heeft, die Kajetan (Kratzer) heet. Het scenario van Gerhard Roth is een weinig bijzonder misdaadverhaaltje, dat echter redelijk spannend is gebracht. Het camerawerk is van regisseur Schwarzenberger, die ervoor zorgt dat de kijker zich niet verveelt, terwijl hij zijn rolverdeling goed in de hand hield.

Drei Herren

1998 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland 1998. Komedie van Nikolaus Leytner. Met o.a. Karl Merkatz, Karl Markovics, Ottfried Fischer, Regina Fritsch en Erni Mangold.

D[KA3]olken (Merkatz), Ivo (Markovics) en Sichel (Fischer) zijn prettig gestoord en verblijven in een psychiatrische inrichting. D[KA3]olken lijdt aan chronische slapeloosheid en heeft een manie ontwikkeld, waarbij hij mensen in hun slaap opneemt op een bandrecorder. Ivo ontsnapte ooit aan de communistische terreur in het voormalige Tsjechoslowakije en leeft sedertdien in een hermetisch afgesloten wereldje en Sichel heeft een meer dan ziekelijke vraatzucht. Ze zijn totaal ongevaarlijk. Voor de zomer wil de directie hen een tijdje lozen door ze naar een vakantiekamp te sturen wat wellicht heilzaam is voor hun toestand. Ze gaan met een minibusje op weg en hun rit eindigt vlakbij een dorpje dat ge[KA3]isoleerd van de buitenwereld ligt, in een greppel, omdat de chauffeur door een hartaanval in een coma geraakt is, waaruit hij regelmatig ontwaakt en dan weer wegzakt (de running gag in de film). Onze gekken gaan het dorp in en voelen zich er onmiddellijk thuis. Aan hen kun je natuurlijk niet zien dat zij afkomstig zijn uit een instituut voor geestelijk gehandicapten. Ondertussen wordt het viertal vermist en komt er een bericht in de pers dat verschrikkelijk wordt verdraaid: drie levensgevaarlijke psychopaten zijn ontsnapt en houden zich op in de buurt van een dorp. Onmiddellijk komt er een hetze op gang. Niemand in het dorp merkt iets aan ons trio, terwijl het duidelijk wordt dat de bewoners nog veel gekker zijn dan D[KA3]olke, Ivo en Sichel, die zich met veel plezier en groot genoegen inburgeren. Een aardige en rake satire, die heel diep in de toch soms aardig verknipte Oostenrijkse ziel kijkt. De film is beslist niet van het niveau van ONE FLEW OVER THE CUCKOO`S NEST van Milos Foreman (een Tsjech van oorsprong, Oostenrijk is niet ver en het was ooit één rijk!) uit 1975, maar de kijker kan er best heel veel plezier aan beleven. De portretten van de diverse types zijn beslist geslaagd. Het scenario is van regisseur Leytner en Max Linder. Het camerawerk van Hans Selikovsky.

Das ewige Lied

1997 | Drama, Muziek, Familiefilm

Duitsland/Oostenrijk 1997. Drama van Franz Xaver Bogner. Met o.a. Tobias Moretti, Heio von Stetten, Erwin Steinhauer, Michael Mendl en Hannes Thannheiser.

Hoe rond 1825 het eeuwige lied `Stille Nacht, heilige Nacht` ontstond. De jonge hulp-pastoor Joseph Mohr moet in Oberndorf aan de Salzbach dolende schapen terugbrengen tot de schare en raakt daarbij betrokken bij een sociale strijd tussen rijk en arm. Centraal staat veerman Hans Schlagerer (Mendl) die zich brodeloos ziet worden door de komst van de spoorweg die gefinancierd wordt door Johann Burgschwaiger (Hube), een steenrijke koopman. Joseph, de jonge herdershond kiest de zijde van de schippers in weerwil van zijn directe meerdere, pastoor N[KA3]ostler (Steinhauer). Dit alles is keurig verpakt in een formule-Heimatfilm, die gedraaid werd op diverse idyllisch aandoende locaties in Oostenrijk: Matrei in Oost-Tirol, Gm[KA3]und in het Maltatal (Kärnten) en Waidhofen aan de Ybbs in Neder-Oostenrijk. Componisten Hans Jürgen Buchner en Haindling, die het lied weer op toon gezet hebben voor de tegenwoordige tijd spelen een klein rolletje. Liefhebbers van deze Alpenrepubliek kunnen hun hart ophalen aan de fotografie van Frank Brühne, maar behalve de toeristische plaatjes is het verder niet bepaald opwindend.

Der Unfisch

1996 | Fantasy

Oostenrijk 1996. Fantasy van Robert Dornhelm. Met o.a. Maria Schrader, Eva Herzig, Andreas Lust, George Kern en August Schmolzer.

De oude showman Roberto trekt al heel zijn leven het land rond met zijn walvis. Op weg naar een klein dorpje in de Alpen bezwijkt hij aan een hartaaval. De walvis wordt door de dorpelingen op het marktplein ge[KA3]installeerd. Ze gaan op zoek naar een familielid van Roberto en vinden die in de persoon van Sophie Moor (Schrader), een jonge vrouw uit een verre stad. Op het moment dat Sophie in het dorp arriveert heeft de jonge bruid Maria (Herzig) juist haar vrijheid gekozen boven een huwelijk met Carl (Lust). Diep ontgoocheld weigert deze zijn plaats te verlaten tot Maria terugkeert of tot hij uitgegroeid is tot een monument, zoals de walvis. Sophie onderzoekt de walvis, waardoor ze de nieuwsgierigheid wekt van Carl. Samen dringen ze in het dier en raken betoverd door de magie die huist in de buik van de walvis. Hierdoor komt het dorp in de problemen. Een parodie op de typische zeemzoeterige Heimatfilm, maar gelijktijdig een schitterende parabel op de luxe en het comfort van de beschaving. De groteske en absurde humor doet denken aan Dario Fo, maar gaat helaas net iets minder ver. De originaliteit en het vlotte acteren vormen echter een pluspunt. Leuk bedacht sprookje voor volwassenen, geschreven door Michael Köhlmeier. Michi Riebl was verantwoordelijk voor de fotografie. Dolby Stereo.

Tatort - Die Macht des Schicksals

1986 | Mysterie

Oostenrijk/Duitsland 1986. Mysterie van Reinhard Schwabenitzky. Met o.a. Helmut Fischer, Georg Einerdinger, Henner Quest, Uschi Wolff en Rolf Castell.

Sedert geruime tijd geeft een schurk zich uit voor commissaris Eckhoff en onder dat voorwendsel pikt hij de spaarcentjes van oudere dames die weduwe zijn, en heren die rentenieren. In Herr Lange vindt hij een willoos slachtoffer, dat hij probleemloos 150.000 mark lichter maakt. Eckhoff, een derderangs acteur van het volkstoneel, werkt niet alleen. Hij heeft `assistentie` in de vorm van `smeris` Kleppinger (H[KA3]ubner). Zowel Lange als Kleppinger worden levenloos aangetroffen. Commissaris Lenz (Fischer) meent dat het de hoogste tijd is om deze hebzuchtige oplichter zo snel mogelijk achter de tralies te krijgen. Lenz concentreert zich met zijn team op een filmproducent, zijn ontrouwe vrouw en diens entourage. Een goed verhaal dat ergerlijk routineus in beeld is gebracht. De acteurs spelen op hun ruggenmerg en doen weinig moeite om hun personage tot leven te brengen. Ondanks enkele zeer voorspelbare plotwendingen en wat langdradigheden verveel je je niet, maar de film zal je beslist niet bijblijven. Het weinig persoonlijke scenario is van Ulf Miehe en Klaus Richter en het camerawerk is van Gernot Roll. Zesde zaak van Lenz, aflevering 189.

Tatort - Mord in der U-Bahn

1983 | Mysterie

Oostenrijk 1983. Mysterie van Kurt Junek. Met o.a. Fritz Eckhardt, Kurt Jaggberg, Albert Rolant, Lieselotte Plauensteiner en Karl Merkatz.

Na een voetbalwedstrijd in een Weens stadion komt het in de ondergrondse tot een veldslag tussen de opgewonden supporters. De toegesnelde politie vindt in een wagon het lijk van een neergestoken jongeman. De eigenaar van het steekwapen is snel achterhaald, maar hij beweert bij hoog en bij laag niet de dader te zijn. Oberinspektor Marek (Eckhardt) zit in de buurt in het Prater te kaarten, want hij is met pensioen gegaan. Zijn opvolger zit met een delicaat onderzoek en moet zich aan de regels van het spel houden. Dan komt de hulp van Marek als geroepen, want die kan zich zaken permitteren, die voor een gewone politieman taboe zijn. De in Linz geboren Eckhardt speelt zichzelf met zijn Oostenrijkse charme, terwijl de bijrollen keurig in de pas meelopen. Het niet al te opwindende scenario is wederom van hoofdrol Eckhardt en het was de bedoeling, dat hij nog eenmaal een zaak zou oplossen, nadat hij de dienst had verlaten, maar er volgden nog een drietal en een gastcommissariaat. Aflevering 150.

Der Bockerer

1981 | Oorlogsfilm, Komedie

Duitsland/Oostenrijk 1981. Oorlogsfilm van Franz Antel. Met o.a. Karl Merkatz, Ida Krottendorf, Georg Schuchter, Alfred Böhm en Heinz Maracek.

Een film over een Weense slager, die niet begrijpt waarom de nazi's hem verbieden schaak te spelen met zijn joodse buurman en wiens zoon bij de SA gaat en aan het front sterft. Antel weet niets extra's toe te voegen aan dit succesvolle toneelstuk van Ulrich Becher & Peter Preses over de reacties van de kleine luiden. Het blijft gefilmd theater. Buiten W-Duitsland ook bekend als HERR BOCKERER.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Karl Merkatz op televisie komt.

Reageer