Hens van Rooy: regie, productie, geluid en montage.
Er zijn 19 films gevonden.

The Daily Nation

1999 | Documentaire

Nederland 1999. Documentaire van Joop van Wijk en Hillie Molenaar.

The Daily Nation geeft een onthullende kijk op de grootste en modernste krant van Oost Afrika. In Kenia is de krant de enige bron van onafhankelijke informatie. Kenia is een ontwikkelingsland waar de corruptie alom welig tiert. Het verhaal van The Daily Nation laat dan ook een voortdurende worsteling om objectiviteit en onafhankelijkheid zien. De film laat zien hoe redacteuren, journalisten, drukkerijarbeiders en straatverkopers als een goed geoliede machine elke dag opnieuw het nieuws verslaan en aan de man brengen. Zo ontstaat een caleidoscopisch beeld van de werkelijkheid in het Kenia van vandaag.

De vlucht van Jan de Hartog

1998 |

Nederland 1998. Ike Bertels.

The Daily Nation geeft een onthullende kijk op de grootste en modernste krant van Oost Afrika. In Kenia is de krant de enige bron van onafhankelijke informatie. Kenia is een ontwikkelingsland waar de corruptie alom welig tiert. Het verhaal van The Daily Nation laat dan ook een voortdurende worsteling om objectiviteit en onafhankelijkheid zien. De film laat zien hoe redacteuren, journalisten, drukkerijarbeiders en straatverkopers als een goed geoliede machine elke dag opnieuw het nieuws verslaan en aan de man brengen. Zo ontstaat een caleidoscopisch beeld van de werkelijkheid in het Kenia van vandaag.

Blazen tot honderd

1998 | Jeugdfilm, Familiefilm, Drama

Nederland​/​​België 1998. Jeugdfilm van Peter van Wijk. Met o.a. Olivier Tuinier, Marie Vinck, Herbert Flack, Dora van der Groen en Wouter ten Pas.

In de beginsequentie van Blazen tot honderd wordt meteen de zware toon gezet. De twaalfjarige Maurits (Tuinier) wordt door zijn onbeholpen pa (Flack) gedwongen om zijn dode moeder te gaan bekijken die in de schuur ligt opgebaard. Uit woede en frustratie geeft Maurits het glazen kistdeksel een kopstoot. Een treffende gebeurtenis, maar helaas is de rest van de film, gevat in vier seizoenen, bijna volledig gewijd aan hetzelfde onbegrip van Maurits ten aanzien van de dood. Tussendoor duikt af en toe een meisje (Marie Vinck) het beeld in dat Maurits helpt met verwerken. Goed spel van Tuinier (Het zakmes).

Ulay - In Photography

1997 | Korte film, Documentaire

Nederland 1997. Korte film van Marjoleine Boonstra.

In de beginsequentie van Blazen tot honderd wordt meteen de zware toon gezet. De twaalfjarige Maurits (Tuinier) wordt door zijn onbeholpen pa (Flack) gedwongen om zijn dode moeder te gaan bekijken die in de schuur ligt opgebaard. Uit woede en frustratie geeft Maurits het glazen kistdeksel een kopstoot. Een treffende gebeurtenis, maar helaas is de rest van de film, gevat in vier seizoenen, bijna volledig gewijd aan hetzelfde onbegrip van Maurits ten aanzien van de dood. Tussendoor duikt af en toe een meisje (Marie Vinck) het beeld in dat Maurits helpt met verwerken. Goed spel van Tuinier (Het zakmes).

Het elektronische gordijn

1997 | Documentaire

Nederland 1997. Documentaire van Walther Grotenhuis.

In de beginsequentie van Blazen tot honderd wordt meteen de zware toon gezet. De twaalfjarige Maurits (Tuinier) wordt door zijn onbeholpen pa (Flack) gedwongen om zijn dode moeder te gaan bekijken die in de schuur ligt opgebaard. Uit woede en frustratie geeft Maurits het glazen kistdeksel een kopstoot. Een treffende gebeurtenis, maar helaas is de rest van de film, gevat in vier seizoenen, bijna volledig gewijd aan hetzelfde onbegrip van Maurits ten aanzien van de dood. Tussendoor duikt af en toe een meisje (Marie Vinck) het beeld in dat Maurits helpt met verwerken. Goed spel van Tuinier (Het zakmes).

Crossroads

1997 | Documentaire

Nederland 1997. Documentaire van Joop van Wijk en Hillie Molenaar.

In de beginsequentie van Blazen tot honderd wordt meteen de zware toon gezet. De twaalfjarige Maurits (Tuinier) wordt door zijn onbeholpen pa (Flack) gedwongen om zijn dode moeder te gaan bekijken die in de schuur ligt opgebaard. Uit woede en frustratie geeft Maurits het glazen kistdeksel een kopstoot. Een treffende gebeurtenis, maar helaas is de rest van de film, gevat in vier seizoenen, bijna volledig gewijd aan hetzelfde onbegrip van Maurits ten aanzien van de dood. Tussendoor duikt af en toe een meisje (Marie Vinck) het beeld in dat Maurits helpt met verwerken. Goed spel van Tuinier (Het zakmes).

Eenmaal geslagen, nooit meer bewogen

1994 | Komedie, Drama

Nederland 1994. Komedie van Gerrard Verhage. Met o.a. Ineke Veenhoven, Jack Wouterse, Ariane Schluter, Kethenka Woudenberg en Stefan de Walle.

In een broeierig Hollands huis wonen de tirannieke moeder Veenhoven, haar volwassen zoon Wouterse, raadselachtige dochter Schluter en neef-huurder De Walle, die rond deze personages een roman probeert te schrijven. Aan de andere kant van de straat woont de knappe vrouw Woudenberg. Van haar wordt verteld dat zij een moord heeft gepleegd. Nooit is iets bewezen, maar het levert De Walle wel enige inspiratie voor zijn boek-in-wording. Een en ander in dit spel met taal en sobere dramaconventies leidt tot een kleine zwarte komedie, waarin de moeder een hond het raam uit keilt en de dochter lesbisch blijkt te zijn. Lichtjes gebaseerd op de vergeten, sombere maar boeiende psychologische roman [KL]La m[KA2]eche[KLE]/[KL]De lont[KLE] (1948) van de Belgische, door haar huwelijk Nederlands geworden schrijfster Lucie Flore Veldhuyzen-Marchal. Ger Beukenkamp bewerkte het verhaal. Op het Nederlands Filmfestival 1994 werd regisseur Verhage genomineerd als een van de drie beste speelfilmregisseurs van het seizoen 1993-94, maar hij moest het voor een Gouden Kalf afleggen tegen Rosemarie Blank. Of: hoe een interessante mislukking al snel tot de top behoort.

De dorst van leer

1994 | Documentaire

Nederland 1994. Documentaire van Frank Vellenga.

In een broeierig Hollands huis wonen de tirannieke moeder Veenhoven, haar volwassen zoon Wouterse, raadselachtige dochter Schluter en neef-huurder De Walle, die rond deze personages een roman probeert te schrijven. Aan de andere kant van de straat woont de knappe vrouw Woudenberg. Van haar wordt verteld dat zij een moord heeft gepleegd. Nooit is iets bewezen, maar het levert De Walle wel enige inspiratie voor zijn boek-in-wording. Een en ander in dit spel met taal en sobere dramaconventies leidt tot een kleine zwarte komedie, waarin de moeder een hond het raam uit keilt en de dochter lesbisch blijkt te zijn. Lichtjes gebaseerd op de vergeten, sombere maar boeiende psychologische roman [KL]La m[KA2]eche[KLE]/[KL]De lont[KLE] (1948) van de Belgische, door haar huwelijk Nederlands geworden schrijfster Lucie Flore Veldhuyzen-Marchal. Ger Beukenkamp bewerkte het verhaal. Op het Nederlands Filmfestival 1994 werd regisseur Verhage genomineerd als een van de drie beste speelfilmregisseurs van het seizoen 1993-94, maar hij moest het voor een Gouden Kalf afleggen tegen Rosemarie Blank. Of: hoe een interessante mislukking al snel tot de top behoort.

Oswald

1993 |

1993. Tom Verheul.

In een broeierig Hollands huis wonen de tirannieke moeder Veenhoven, haar volwassen zoon Wouterse, raadselachtige dochter Schluter en neef-huurder De Walle, die rond deze personages een roman probeert te schrijven. Aan de andere kant van de straat woont de knappe vrouw Woudenberg. Van haar wordt verteld dat zij een moord heeft gepleegd. Nooit is iets bewezen, maar het levert De Walle wel enige inspiratie voor zijn boek-in-wording. Een en ander in dit spel met taal en sobere dramaconventies leidt tot een kleine zwarte komedie, waarin de moeder een hond het raam uit keilt en de dochter lesbisch blijkt te zijn. Lichtjes gebaseerd op de vergeten, sombere maar boeiende psychologische roman [KL]La m[KA2]eche[KLE]/[KL]De lont[KLE] (1948) van de Belgische, door haar huwelijk Nederlands geworden schrijfster Lucie Flore Veldhuyzen-Marchal. Ger Beukenkamp bewerkte het verhaal. Op het Nederlands Filmfestival 1994 werd regisseur Verhage genomineerd als een van de drie beste speelfilmregisseurs van het seizoen 1993-94, maar hij moest het voor een Gouden Kalf afleggen tegen Rosemarie Blank. Of: hoe een interessante mislukking al snel tot de top behoort.

Enigma, gedachten van een grootmeester

1993 |

Nederland 1993. Joop van Wijk en Hillie Molenaar.

In een broeierig Hollands huis wonen de tirannieke moeder Veenhoven, haar volwassen zoon Wouterse, raadselachtige dochter Schluter en neef-huurder De Walle, die rond deze personages een roman probeert te schrijven. Aan de andere kant van de straat woont de knappe vrouw Woudenberg. Van haar wordt verteld dat zij een moord heeft gepleegd. Nooit is iets bewezen, maar het levert De Walle wel enige inspiratie voor zijn boek-in-wording. Een en ander in dit spel met taal en sobere dramaconventies leidt tot een kleine zwarte komedie, waarin de moeder een hond het raam uit keilt en de dochter lesbisch blijkt te zijn. Lichtjes gebaseerd op de vergeten, sombere maar boeiende psychologische roman [KL]La m[KA2]eche[KLE]/[KL]De lont[KLE] (1948) van de Belgische, door haar huwelijk Nederlands geworden schrijfster Lucie Flore Veldhuyzen-Marchal. Ger Beukenkamp bewerkte het verhaal. Op het Nederlands Filmfestival 1994 werd regisseur Verhage genomineerd als een van de drie beste speelfilmregisseurs van het seizoen 1993-94, maar hij moest het voor een Gouden Kalf afleggen tegen Rosemarie Blank. Of: hoe een interessante mislukking al snel tot de top behoort.

Isingiro Hospital

1992 |

1992. Joop van Wijk en Hillie Molenaar.

In een broeierig Hollands huis wonen de tirannieke moeder Veenhoven, haar volwassen zoon Wouterse, raadselachtige dochter Schluter en neef-huurder De Walle, die rond deze personages een roman probeert te schrijven. Aan de andere kant van de straat woont de knappe vrouw Woudenberg. Van haar wordt verteld dat zij een moord heeft gepleegd. Nooit is iets bewezen, maar het levert De Walle wel enige inspiratie voor zijn boek-in-wording. Een en ander in dit spel met taal en sobere dramaconventies leidt tot een kleine zwarte komedie, waarin de moeder een hond het raam uit keilt en de dochter lesbisch blijkt te zijn. Lichtjes gebaseerd op de vergeten, sombere maar boeiende psychologische roman [KL]La m[KA2]eche[KLE]/[KL]De lont[KLE] (1948) van de Belgische, door haar huwelijk Nederlands geworden schrijfster Lucie Flore Veldhuyzen-Marchal. Ger Beukenkamp bewerkte het verhaal. Op het Nederlands Filmfestival 1994 werd regisseur Verhage genomineerd als een van de drie beste speelfilmregisseurs van het seizoen 1993-94, maar hij moest het voor een Gouden Kalf afleggen tegen Rosemarie Blank. Of: hoe een interessante mislukking al snel tot de top behoort.

Edsa - End to End

1992 |

Nederland 1992. Eugene van den Bosch.

In een broeierig Hollands huis wonen de tirannieke moeder Veenhoven, haar volwassen zoon Wouterse, raadselachtige dochter Schluter en neef-huurder De Walle, die rond deze personages een roman probeert te schrijven. Aan de andere kant van de straat woont de knappe vrouw Woudenberg. Van haar wordt verteld dat zij een moord heeft gepleegd. Nooit is iets bewezen, maar het levert De Walle wel enige inspiratie voor zijn boek-in-wording. Een en ander in dit spel met taal en sobere dramaconventies leidt tot een kleine zwarte komedie, waarin de moeder een hond het raam uit keilt en de dochter lesbisch blijkt te zijn. Lichtjes gebaseerd op de vergeten, sombere maar boeiende psychologische roman [KL]La m[KA2]eche[KLE]/[KL]De lont[KLE] (1948) van de Belgische, door haar huwelijk Nederlands geworden schrijfster Lucie Flore Veldhuyzen-Marchal. Ger Beukenkamp bewerkte het verhaal. Op het Nederlands Filmfestival 1994 werd regisseur Verhage genomineerd als een van de drie beste speelfilmregisseurs van het seizoen 1993-94, maar hij moest het voor een Gouden Kalf afleggen tegen Rosemarie Blank. Of: hoe een interessante mislukking al snel tot de top behoort.

In naam der wet

1991 | Documentaire

Nederland 1991. Documentaire van Barbara Den Uyl. Met o.a. Lex van Weeren, Pieter van de Waterbeemd en Martijn Oversteegen.

In een broeierig Hollands huis wonen de tirannieke moeder Veenhoven, haar volwassen zoon Wouterse, raadselachtige dochter Schluter en neef-huurder De Walle, die rond deze personages een roman probeert te schrijven. Aan de andere kant van de straat woont de knappe vrouw Woudenberg. Van haar wordt verteld dat zij een moord heeft gepleegd. Nooit is iets bewezen, maar het levert De Walle wel enige inspiratie voor zijn boek-in-wording. Een en ander in dit spel met taal en sobere dramaconventies leidt tot een kleine zwarte komedie, waarin de moeder een hond het raam uit keilt en de dochter lesbisch blijkt te zijn. Lichtjes gebaseerd op de vergeten, sombere maar boeiende psychologische roman [KL]La m[KA2]eche[KLE]/[KL]De lont[KLE] (1948) van de Belgische, door haar huwelijk Nederlands geworden schrijfster Lucie Flore Veldhuyzen-Marchal. Ger Beukenkamp bewerkte het verhaal. Op het Nederlands Filmfestival 1994 werd regisseur Verhage genomineerd als een van de drie beste speelfilmregisseurs van het seizoen 1993-94, maar hij moest het voor een Gouden Kalf afleggen tegen Rosemarie Blank. Of: hoe een interessante mislukking al snel tot de top behoort.

Het portret van Natasha

1991 | Documentaire

Nederland 1991. Documentaire van Hens van Rooy en Jimini Hignett.

In een broeierig Hollands huis wonen de tirannieke moeder Veenhoven, haar volwassen zoon Wouterse, raadselachtige dochter Schluter en neef-huurder De Walle, die rond deze personages een roman probeert te schrijven. Aan de andere kant van de straat woont de knappe vrouw Woudenberg. Van haar wordt verteld dat zij een moord heeft gepleegd. Nooit is iets bewezen, maar het levert De Walle wel enige inspiratie voor zijn boek-in-wording. Een en ander in dit spel met taal en sobere dramaconventies leidt tot een kleine zwarte komedie, waarin de moeder een hond het raam uit keilt en de dochter lesbisch blijkt te zijn. Lichtjes gebaseerd op de vergeten, sombere maar boeiende psychologische roman [KL]La m[KA2]eche[KLE]/[KL]De lont[KLE] (1948) van de Belgische, door haar huwelijk Nederlands geworden schrijfster Lucie Flore Veldhuyzen-Marchal. Ger Beukenkamp bewerkte het verhaal. Op het Nederlands Filmfestival 1994 werd regisseur Verhage genomineerd als een van de drie beste speelfilmregisseurs van het seizoen 1993-94, maar hij moest het voor een Gouden Kalf afleggen tegen Rosemarie Blank. Of: hoe een interessante mislukking al snel tot de top behoort.

Afstand van de berg: Vertellingen uit de mijnstreek

1991 | Documentaire

Nederland 1991. Documentaire van Eugene van den Bosch.

In een broeierig Hollands huis wonen de tirannieke moeder Veenhoven, haar volwassen zoon Wouterse, raadselachtige dochter Schluter en neef-huurder De Walle, die rond deze personages een roman probeert te schrijven. Aan de andere kant van de straat woont de knappe vrouw Woudenberg. Van haar wordt verteld dat zij een moord heeft gepleegd. Nooit is iets bewezen, maar het levert De Walle wel enige inspiratie voor zijn boek-in-wording. Een en ander in dit spel met taal en sobere dramaconventies leidt tot een kleine zwarte komedie, waarin de moeder een hond het raam uit keilt en de dochter lesbisch blijkt te zijn. Lichtjes gebaseerd op de vergeten, sombere maar boeiende psychologische roman [KL]La m[KA2]eche[KLE]/[KL]De lont[KLE] (1948) van de Belgische, door haar huwelijk Nederlands geworden schrijfster Lucie Flore Veldhuyzen-Marchal. Ger Beukenkamp bewerkte het verhaal. Op het Nederlands Filmfestival 1994 werd regisseur Verhage genomineerd als een van de drie beste speelfilmregisseurs van het seizoen 1993-94, maar hij moest het voor een Gouden Kalf afleggen tegen Rosemarie Blank. Of: hoe een interessante mislukking al snel tot de top behoort.

Change

1990 |

1990. Joop van Wijk en Hillie Molenaar.

In een broeierig Hollands huis wonen de tirannieke moeder Veenhoven, haar volwassen zoon Wouterse, raadselachtige dochter Schluter en neef-huurder De Walle, die rond deze personages een roman probeert te schrijven. Aan de andere kant van de straat woont de knappe vrouw Woudenberg. Van haar wordt verteld dat zij een moord heeft gepleegd. Nooit is iets bewezen, maar het levert De Walle wel enige inspiratie voor zijn boek-in-wording. Een en ander in dit spel met taal en sobere dramaconventies leidt tot een kleine zwarte komedie, waarin de moeder een hond het raam uit keilt en de dochter lesbisch blijkt te zijn. Lichtjes gebaseerd op de vergeten, sombere maar boeiende psychologische roman [KL]La m[KA2]eche[KLE]/[KL]De lont[KLE] (1948) van de Belgische, door haar huwelijk Nederlands geworden schrijfster Lucie Flore Veldhuyzen-Marchal. Ger Beukenkamp bewerkte het verhaal. Op het Nederlands Filmfestival 1994 werd regisseur Verhage genomineerd als een van de drie beste speelfilmregisseurs van het seizoen 1993-94, maar hij moest het voor een Gouden Kalf afleggen tegen Rosemarie Blank. Of: hoe een interessante mislukking al snel tot de top behoort.

Dagboek van het vergeten

1989 |

Nederland 1989. Peter Dop, Marjoleine Boonstra, Gilles Frenken, Barbara Den Uyl en Mieke Krijger.

In een broeierig Hollands huis wonen de tirannieke moeder Veenhoven, haar volwassen zoon Wouterse, raadselachtige dochter Schluter en neef-huurder De Walle, die rond deze personages een roman probeert te schrijven. Aan de andere kant van de straat woont de knappe vrouw Woudenberg. Van haar wordt verteld dat zij een moord heeft gepleegd. Nooit is iets bewezen, maar het levert De Walle wel enige inspiratie voor zijn boek-in-wording. Een en ander in dit spel met taal en sobere dramaconventies leidt tot een kleine zwarte komedie, waarin de moeder een hond het raam uit keilt en de dochter lesbisch blijkt te zijn. Lichtjes gebaseerd op de vergeten, sombere maar boeiende psychologische roman [KL]La m[KA2]eche[KLE]/[KL]De lont[KLE] (1948) van de Belgische, door haar huwelijk Nederlands geworden schrijfster Lucie Flore Veldhuyzen-Marchal. Ger Beukenkamp bewerkte het verhaal. Op het Nederlands Filmfestival 1994 werd regisseur Verhage genomineerd als een van de drie beste speelfilmregisseurs van het seizoen 1993-94, maar hij moest het voor een Gouden Kalf afleggen tegen Rosemarie Blank. Of: hoe een interessante mislukking al snel tot de top behoort.

B-121

1983 |

Nederland 1983. Mijke de Jong. Met o.a. Carla Reitsma en Linda de Wolf.

In een broeierig Hollands huis wonen de tirannieke moeder Veenhoven, haar volwassen zoon Wouterse, raadselachtige dochter Schluter en neef-huurder De Walle, die rond deze personages een roman probeert te schrijven. Aan de andere kant van de straat woont de knappe vrouw Woudenberg. Van haar wordt verteld dat zij een moord heeft gepleegd. Nooit is iets bewezen, maar het levert De Walle wel enige inspiratie voor zijn boek-in-wording. Een en ander in dit spel met taal en sobere dramaconventies leidt tot een kleine zwarte komedie, waarin de moeder een hond het raam uit keilt en de dochter lesbisch blijkt te zijn. Lichtjes gebaseerd op de vergeten, sombere maar boeiende psychologische roman [KL]La m[KA2]eche[KLE]/[KL]De lont[KLE] (1948) van de Belgische, door haar huwelijk Nederlands geworden schrijfster Lucie Flore Veldhuyzen-Marchal. Ger Beukenkamp bewerkte het verhaal. Op het Nederlands Filmfestival 1994 werd regisseur Verhage genomineerd als een van de drie beste speelfilmregisseurs van het seizoen 1993-94, maar hij moest het voor een Gouden Kalf afleggen tegen Rosemarie Blank. Of: hoe een interessante mislukking al snel tot de top behoort.

Sprong naar de Liefde

1982 | Drama

Nederland 1982. Drama van Bas van der Lecq. Met o.a. Manouk van der Meulen, Ans van Haaster, Kees Prins en Thom Hoffman.

Een jongeman zegt zijn verloofde vaarwel en stort zich in de zelfkant van het Amsterdamse nacht- en seksleven. Een doffe tegenvaller van de vijfenvijftigjarige Van der Lecq die na veelbelovende korte films (o.a. in het vierluik ZWAARMOEDIGE VERHALEN) een erg onevenwichtig hoofdfilmdebuut aflevert, dat opvalt door abominabele dialogen.