Mihalis Kakogiannis (1922-2011): regie, scenario, productie en montage.
Er zijn 9 films gevonden.

Sweet Country

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van Mihalis Kakogiannis. Met o.a. Jane Alexander, Franco Nero, Carole Laure, Joanna Pettet en Irene Papas.

Een log, vermoeiend drama over de reacties van een gezin op de Chileense revolutie in 1973. Opvallend door de slechte casting (Laure en Pettet als de dochters van Papas, Quaid als de smakkende, hitsige soldaat Raoul) en de smakeloze seks- scènes. Cacoyannis, die eens ZORBA THE GREEK maakte, is wel heel diep gezonken. Opgenomen in Griekenland.

Iphigenia

1976 | Drama

Griekenland 1976. Drama van Mihalis Kakogiannis. Met o.a. Irene Papas, Costa Kazakos, Costa Carras, Tatiana Papamoskou en Christos Tsangas.

Een bewerking van Euripides' klassieke tragedie over Agamemnon, die zijn dochter Iphigenia moet offeren. Pas dan kan hij met zijn vloot uitvaren om Troje te gaan belegeren, waar Helena, de koningin van Sparta, door Paris heen gevoerd is. Een tijdloos verhaal dat door Cacoyannis op zeer vakkundige, niet toneelmatige wijze in beeld is gebracht. De sterke acteerprestaties van alle spelers worden ondersteund door de meeslepende muziek van Mikis Theodorakis.

The Story of Jacob and Joseph

1974 |

Verenigde Staten 1974. Mihalis Kakogiannis. Met o.a. Keith Michell, Colleen Dewhurst, Herschel Bernardi, Harry Andrews en Julian Glover.

Tweedelige bijbelse film. Het eerste is het verhaal van Jakob (Michell) en Esau (Glover) en hun gevecht over het eerstgeboorterecht. Het tweede omvat de avonturen van Jozef (LoBianco) en zijn broers die hem als slaaf verkochten. Alan Bates is de verteller van deze indrukwekkende verfilmde verhalen, geschreven door Ernest Kinoy en waardig geregisseerd door Cacoyannis.

The Trojan Women

1972 | Drama

Griekenland​/​​Verenigde Staten 1972. Drama van Mihalis Kakogiannis. Met o.a. Katharine Hepburn, Irene Papas, Vanessa Redgrave, Geneviève Bujold en Patrick Magee.

De tragedie van Euripides over de vrouwen van Troje nadat het Trojaanse leger werd verslagen. Deze interessante behandeling van Cacoyannis had ook wel zonder de vier grote sterren gekund en was dan minder pretentieus geworden.

The Day the Fish Came Out

1967 | Komedie, Drama

Griekenland​/​​Verenigd Koninkrijk 1967. Komedie van Mihalis Kakogiannis. Met o.a. Tom Courtenay, Candice Bergen, Colin Blakely, Sam Wanamaker en Ian Ogilvy.

Film naar een waar gebeurd voorval in 1966: voor de kust van het Griekse eilandje Karos in de Egeïsche Zee stort een vliegtuig neer van de US Airforce met aan boord twee atoombommen en een kist radio-actief matieriaal. Pilot Blakely en verdindingsofficier Courtenay overleven de ramp. Uiteraard wensen de Amerikanen de lading geheim te houden en sturen Klunis naar het eilandje die voordoet een toeristencentrum op te zetten. De bommen worden geborgen, maar de levensgevaarlijke kist wordt gevonden door een naïeve herder, die meent een goudschat te hebben aangetroffen. Als hij de kist openmaakt met de grijze bollen, smijt hij ze teleurgesteld in zee. De volgende dag komen de vissen dood bovendrijven en een groot schandaal breekt los. Regisseur Cacoyannis heeft met deze als spionagegeschiedenis verpakte komedie te veel gewild: antieke mannenliefde, toespelingen op SM met een in leer en kettingen gehulde Bergen en trotse Grieke, die men niet bij de neus mag nemen. De fraaie landschapsfotografie van Walter Lassally sleept samen met de verdienstelijke muziek van Mikis Theodorakis de waardering in de wacht.

Zorba the Greek

1964 | Drama, Komedie

Verenigde Staten​/​​Griekenland 1964. Drama van Mihalis Kakogiannis. Met o.a. Anthony Quinn, Alan Bates, Irene Papas, Lila Kedrova en George Foundas.

Quinn speelt de rol van zijn leven in deze onwaarschijnlijk populaire Nikos Kazantzakis-verfilming. Als de vitale levensgenieter Zorba de Griek leert hij de schuchtere Engelse schrijver Basil (Alan Bates) 'what life is all about'. In Griekenland had men weinig op met deze onverwachte culthit, waarin - volgens een autochtone criticus - de Griekse ziel aan toeristen wordt verklaard. De bouzouki-muziek, inclusief sirtaka-wijsje bij Zorba's dans aan het slot van de film, bezorgde componist Mikis Theodorakis wereldfaam. Memorabele rol van Papas als gedoemde dorpsweduwe en Oscar voor Lila Kedrova voor de Beste Vrouwelijke Bijrol van 'cocotte' op leeftijd.

Electra

1962 | Drama, Experimenteel

Griekenland 1962. Drama van Mihalis Kakogiannis. Met o.a. Irene Papas, Aleka Catseli, Yannis Fertis, Theano Joannidou en Notis Peryalis.

De intrige van het klassieke drama van Euripides is groots, maar de moderne verfilming van Cacoyannis is dor en gekunsteld. Koning Agamemnon wordt bij zijn thuiskomst uit de oorlog in Troje voor de ogen van zijn kinderen, Electra en Orestes vermoord door zijn gemalin en haar minnaar. Later als Electra volwassen is en weer herenigd met haar broer neemt zij bloedig wraak op haar moeder. Het fraaie, natuurlijke landschap, waarin Cacoyannis gefilmd heeft, de spelprestatie van Papas als Electra en de eigentijdse muziek van Theodorakis vormen beslist pluspunten aan deze voor het overige zware film, die toch heel dicht staat bij gefilmd toneel. Regisseur Cacoyannis schreef zijn eigen scenario naar het klassieke stuk en de fotografie is van Walter Lassaly. Uitzending op tv dikwijls 10m korter.

A Girl in Black

1956 | Drama

Gabon 1956. Drama van Mihalis Kakogiannis. Met o.a. Ellie Lambetti, Dimitri Horn, George Foundas, Eleni Zafiriou en Anestis Vlachos.

Schokkend verhaal over een jonge vrouw die vast zit in een Grieks dorp vanwege de onfrisse reputatie van haar moeder en over de liefdeloze mannen in haar leven, waaronder een schrijver en een knappe maar bekrompen visser.

Stella

1955 | Drama

Griekenland 1955. Drama van Mihalis Kakogiannis. Met o.a. Melina Mercouri, Georges Foundas, Alekos Alexandris, Sofia Vembo en Voula Zoumboulaki.

Een Atheense nachtclubartieste verkiest het ongebonden leven boven huwelijksaanzoeken van een rijke bourgeois en van een voetbalster, welke laatste haar tenslotte gekwetst vermoordt. Het debuut van Mercouri in het eerste internationale succes van Cacoyannis met een verfilmd toneelstuk dat door de neo- realistische aanpak zeer boeiend is geworden. De opgeklopte melodramatiek van sommige scènes wordt door het temperamentvolle acteren aannemelijk gemaakt. Soms is er bijna sprake van pure tragedie.