Noël-Noël: cast.
Er zijn 23 films gevonden.

La Sentinelle endormie

1965 | Komedie, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1965. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Noël-Noël, Pascale Audret, Francis Blanche, Jean Sobiesky en Michel Galabru.

Een republikein beraamt een komplot tegen Napoleon, die op doorreis is naar Rusland. Tijdens zijn afwezigheid wordt zijn woning door het leger opgeëist voor een overnachting van de keizer zelf, zodat de held bij thuiskomst een tijdbom in zijn eigen kinderkamer vindt. De door Noël-Noël zelf geschreven klucht rondom historische feiten biedt te weinig echt verrassende humor. De regie is ook nogal braaf uitgevallen, zodat het resultaat vooral lijkt op een film voor kinderen, die wel enige geschiedeniskennis moeten hebben.

Les petits matins

1962 | Komedie

Frankrijk 1962. Komedie van Jacqueline Audry. Met o.a. Agathe Aëms, Fernand Gravey, Pierre Mondy, Bernard Blier en Lino Ventura.

De achttienjarige Agathe lift van België naar de Côte d'Azur en ontmoet onderweg uiteenlopende mannen. Lichtvoetige roadmovie van Audry, in naoorlogs Frankrijk als regisseuse een rariteit, die consequent vrouwelijke thema's belichtte (ze maakte in 1951 het lesbisch getinte Olivia). Vanuit Agathe's perspectief zien we hoe verschillend de mannen op de avontuurlijke reizigster reageren. De bonte cast omvat onder meer Lino Ventura, een jonge Claude Rich, en Arletty (Les enfants du Paradis) in een van haar laatste rollen. Hoofdrolspeelster Aëms maakte uitsluitend deze film: ze prefereerde een carrière als model.

Jessica

1962 | Komedie, Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk​/​​Italië 1962. Komedie van Jean Negulesco en Oreste Palella. Met o.a. Angie Dickinson, Maurice Chevalier, Noël-Noël, Sylva Koscina en Agnes Moorehead.

Dickinson speelt een Italiaanse vroedvrouw, op wie de meeste mannen uit het dorp een oogje hebben. Chevalier is de geestelijke van de parochie. Een onzin-film. Edith R. Sommer en Ennio de Concini bewerkten de roman van Flora Sandstrom The Midwife of Pont Clery tot scenario. Camerawerk van Piero Portalupi.

Les vieux de la vieille

1960 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1960. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Pierre Fresnay, Noël-Noël, Mona Goya en Yvette Etiévant.

Als drie kabaalmakers - inmiddels op leeftijd gekomen - besluiten hun geboorteplaats te verruilen voor een pension in een naburig dorp, is iedereen blij van een drietal lastposten verlost te zijn. De wijn smaakt hen echter niet en ze besluiten dat `Oost West, thuis best` is en moeten met de burgemeester afspreken dat ze zich niet zullen misdragen om weer toegelaten te mogen worden. Verouderde film over het Franse platteland (Vendée) met weinig sterke hoofdrollen ondanks de sterbezetting. Michel Audiard schreef ten principale het scenario naar de roman van René Fallet, die hem samen met regisseur Grangier bijstond. Het camerawerk is van Louis Page.

Messieurs les ronds-de-cuir

1958 | Komedie

Frankrijk 1958. Komedie van Henri Diamant-Berger. Met o.a. Noël-Noël, Pierre Brasseur, Philippe Clay, Michel Serrault en Jean Poiret.

Een conservator maakt aanspraak op een museumstuk, maar wordt geconfronteerd met een onvoorstelbare bureaucratie en lamlendigheid op het verantwoordelijke ministerie. Deze venijnige toneelsatire van Georges Courteline heeft nog niets aan werkzaamheid en burleske humor verloren, maar zowel de scenariobewerking als de regie zijn veel te mat, waardoor de sterbezetting het er te dik op legt. Onderhoudend, maar het had zoveel meer kunnen zijn.

A pied, à cheval et en spoutnik

1958 | Komedie, Sciencefiction

Frankrijk 1958. Komedie van Jean Dréville en Jean Dreville. Met o.a. Noël-Noël, Denise Grey, Sophie Daumier, Gil Vidal en Darry Cowl.

De huisvader uit A PIED, A CHEVAL ET EN VOITURE kan nog steeds niet met auto's overweg en meent na een botsing in het verleden te leven. In de tuin van een buitenhuis waar hij moet herstellen maakt een Russische spoetnik een noodlanding en hij gelooft in een ruimtehond zijn overleden huisdier te herkennen. De weigering om het dier aan de Russen terug te geven leidt tot een politieke crisis. Deze redelijk vermakelijke vervolgfilm haakte in op de toenmalige actualiteit, maar die herkenningspunten werken nu niet meer, zodat de grappen vergezocht lijken.

Le Septième ciel

1957 | Misdaad

Frankrijk 1957. Misdaad van Raymond Bernard. Met o.a. Danielle Darrieux, Noël-Noël, Paul Meurisse, Gérard Oury en Alberto Sordi.

Een jonge weduwe zet zich volledig in voor liefdadigheid en neemt steeds meer hypotheken op haar bezittingen. Als dat geld op is gaat ze samen met een aanbidder uit moorden en begraaft de lijken in haar tuin. Met haar elfde slachtoffer loopt ze tegen de lamp net op het moment dat stadgenoten haar eren met een standbeeld. Deze Franse poging tot zwarte humor als in ARSENIC AND OLD LACE komt in scenario en regie niet echt van de grond, ondanks vrolijke inzet van de acteurs.

A pied, à cheval et en voiture

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Maurice Delbez. Met o.a. Noël-Noël, Denise Grey, Sophie Daumier, Gil Vidal en Darry Cowl.

Een werknemer in een begrafenisonderneming heeft een afkeer van auto's, maar koopt er toch een om indruk te maken op de sjieke schoonouders van zijn dochter. Veel pech bevestigt al zijn vooroordelen. Deze slechts bij vlagen grappige komedie biedt de gelegenheid bekende acteurs aan het begin van hun carrière te zien.

Les Truands

1956 | Komedie, Misdaad, Romantiek

Frankrijk 1956. Komedie van Carlo Rim. Met o.a. Junie Astor, Lucien Baroux, Eddie Constantine, Robert Dalban en Héléna Manson.

De 101-jarige voorzitter van een gangstervakbond zoekt uit vele kandidaten een waardige opvolger, nadat die eerst enkele proeven van bekwaamheid hebben moeten afleggen. Deze satirische gangsterkomedie in episoden, met te vaak valse humor zonder meer, is slechts bij vlagen écht geestig.

Les Carnets du Major Thompson

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Preston Sturges. Met o.a. Jack Buchanan, Martine Carol, Noël-Noël, Totti Truman-Taylor en Geneviève Brunet.

Een Britse majoor hertrouwt met een uitbundige Fran[KA10]caise. Verschillen in volksaard en temperament leiden tot de nodige conflicten, met name over de (typisch Engelse of Franse) opvoeding van hun zoon. Mevrouw Thompson bewerkt een publikatie van de memoires van haar man en weet daardoor in hun huwelijk haar zin door te drijven. De uit Hollywood ge[KA3]expatrieerde Sturges maakte een vlotte filmbewerking van de (destijds succesvolle) satirische schetsen van Pierre Daninos. De regisseur toont te weinig gevoel voor de contrasterende landsaarden om echt doeltreffend te zijn. Niettemin amusant.

Un fil à la patte

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Guy Lefranc. Met o.a. Suzy Delair, Noël-Noël en Bourvil.

Dit is de vierde verfilming van de gedateerde klucht van Georges Feydeau. Het is het werk van een onderaannemer die in vergetelheid is geraakt (hij werd geboren in 1919 en in 1966 kwam er een eind aan zijn carri[KA2]ere). Hij maakt het stuk een beetje luchtiger, maar dat is dan ook alles. Als deze film nog de moeite waard is om te bestaan dan is dat dankzij de bruisende vertolking. En dan te bedenken dat het een van zijn minst slechte films is! Lengte van de bekeken kopie met (op z'n minst) een onvolledige generiek.

Les Sept péchés capitaux

1952 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1952. Komedie van Georges Lacombe, Eduardo De Filippo, Jean Dréville, Yves Allégret en Carlo Rim. Met o.a. Andrée Debar, Claudine Dupuis, Eduardo De Filippo, Isa Miranda en Michèle Morgan.

Op de kermis kun je gooien naar poppen die de zeven hoofdzonden voorstellen en de exploitant vertelt anekdotes die elke zonde illustreren. De nogal zwakke scenario-uitwerking met een op LA RONDE ge[KA3]inspireerde ceremoniemeester (Philipe) dankt meer aan de sterbezetting dan aan de regie, hoewel Rossellini's 'afgunst' - naar een verhaal van Colette - een relatieve uitschieter is. Het tegenspel van Morgan en Rosay redt de 'hoogmoed', waardoor deze episodefilm in de laatste twee sketches toch nog wat interessanter wordt.

La Fugue de Monsieur Perle

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Roger Richebé. Met o.a. Noël-Noël, Marie Glory, Arlette Poirier, Simone Paris en Jean Galland.

Een dorpsbakker komt in Parijs een erfenis incasseren en laat zich prompt bestelen. Hij weet niet hoe hij dat verlies aan zijn vrouw moet verklaren. Noël-Noël, als de humoristische observator van de kleinburger, komt weinig aan bod in deze voorspelbare klucht met voor de hand liggende grappen, die af en toe toch nog amusant zijn gebleven.

Retour à la vie

1948 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1948. Oorlogsfilm van André Cayatte, Georges Lampin, Henri-Georges Clouzot en Jean Dréville. Met o.a. Héléna Manson, Jane Marken, Nane Germond, Bernard Blier en Lucien Nat.

Gedenkfilm die hier behandeld wordt in de volgorde waarin de regisseurs van de vijf sketches aan de beurt komen, waarbij we moeten opmerken dat de laatste twee van Dréville zijn: LE RETOUR DE TANTE EMMA - LE RETOUR D'ANTOINE - LE RETOUR DE JEAN - LE RETOUR DE RENÉ - LE RETOUR DE LOUIS. De sketches hebben als gemeenschappelijk thema de terugkeer naar het normale leven van krijgsgevangenen en gedeporteerden. Zo'n film moet wel wisselvallig zijn en zou meer in evenwicht zijn geweest als er een vrouwelijke hoofdrolspeler meer en een mannelijke hoofdrolspeler minder zouden zijn geweest. De toon wisselt sterk. We ontdekken een intimistische Cayatte, die van de uitstekende dialogen van Charles Spaak profiteert, een nog steeds even gekwelde Lampin, een zeer bittere Clouzot met zijn sinistere humor en een wat romantischere Dréville, die met het fraaie camerawerk van Louis Page en Michel Weiss in de laatste episode weer wat hoop geeft. Zijn socio-psychopathische analyses van een aantal zeer uiteenlopende gevallen worden door een groep sterren gespeeld en vormen met de bijrollen een zeer homogeen geheel.

Les casse-pieds

1948 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 1948. Komedie van Jean Dréville. Met o.a. Noël-Noël, Bernard Blier, Jean Tissier, René Blancard en Henri Crémieux.

Met Les Fâcheux van Molière als uitgangspunt stelt Noël-Noël een onderzoek in wie de typische lastposten van de moderne tijd zijn en demonstreert dat - door middel van vijftien in beeld gebrachte episodes, de proloog en epiloog meegeteld - binnen zijn kennissenkring om te ontdekken dat hij zich daarmee zelf tot een lastpost voor zijn vrienden maakt. Noël-Noël is niet de meest scherpe komiek en houdt zich ook in het door hem geschreven scenario minzaam op de vlakte, terwijl de demonstratie door alle ontwikkelingen sindsdien is voorbijgestreefd. Blijft tamelijk oorspronkelijke, vriendelijke komedie over. Het camerawerk is van Léonce-Henry Burel. Ook bekend als LES FÂCHEUX MODERNES en PARADE DU TEMPS PERDU.

Le père tranquille

1946 | Komedie, Oorlogsfilm

Frankrijk 1946. Komedie van René Clément. Met o.a. Noël-Noël, Nadine Alari, José Artur, Claire Olivier en Jean Varas.

Een goedmoedige huisvader in een provincieplaats is - zonder dat de directe omgeving dit vermoedt - hoofd van het plaatselijk verzet en weet vernuftige sabotage-acties tegen de Duitsers te bedenken. Deze oorlogskomedie is waarschijnlijk de beste die Noël-Noël maakte, omdat zijn nadrukkelijk geëtaleerde vriendelijkheid - ook als scenario-schrijver - tegenwicht kreeg in de koele vormgeving van een vakman als Clément.

La câge aux rossignols

1944 | Drama, Komedie

Frankrijk 1944. Drama van Jean Dréville. Met o.a. Noël-Noël, Micheline Francey, René Génin, Paul Frankeur en Marthe Mellot.

De meer op begrip dan op discipline gerichte aanpak van een onderwijzer aan een opvoedingsgesticht voor jongens blijkt effectief te zijn, maar leidt niettemin tot zijn ontslag. Een publicatie van zijn ervaringen in de krant heeft zijn eerherstel tot gevolg, zodat hij met zijn geliefde kan trouwen. De onnadrukkelijke aanpak redt de film van het traktaat, en de zangertjes van het eertijds beroemde jongenskoor acteren de rebelse leerlingen verrassend overtuigend. Hun zoetgevooisdheid is strikt voor de liefhebbers en binnen de situatie ook weinig aannemelijk.

Ademaï, bandit d'honneur

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Noël-Noël, Gaby André, Georges Grey, Alexandre Rignault en Guillaume de Sax.

Parijse neven uit twee Corsicaanse families moeten een vendetta voortzetten, waarbij alle andere familieleden al zijn uitgeroeid. Ze voeren in gezamenlijk overleg een komedie op die resulteert in een openlijke verzoening, tot er door amoureuze rivaliteit een echte vete ontstaat. De nogal sloom geregisseerde wraak-komedie wordt gedragen door het spel van Noël-Noël als de meest onnozele neef, maar vooral de vele bizarre bijrolspelers geven kleur aan de zotte situaties.

Sur le plancher des vaches

1939 | Komedie, Romantiek, Avonturenfilm

Frankrijk 1939. Komedie van Pierre Jean Ducis. Met o.a. Betty Stockfeld, Simone Mareuil, Noël-Noël, Georges Péclet en René Génin.

De kantoorbediende Jean Durand wint een vliegtuig in een loterij. De machine stelt hem in staat het hart te veroveren van een jonge Engelse vliegenierster. Hoewel Stockfeld in deze rol speelt als een tafelpoot, het scenario (van No[KA3]el-No[KA3]el) onbenullig is en de regie zeer onpersoonlijk, zijn de dialogen (ook van Noël-Noël) en de acteerprestaties van de andere spelers zeker de moeite waard, waardoor de film toch leuk is geworden. Het zal duidelijk zijn dat de werkelijke maker van deze film Noël-Noël is en niet de zeer obscure Ducis.

La famille Duraton

1939 | Komedie

Frankrijk 1939. Komedie van Christian Stengel. Met o.a. Marcelle Praince, Marguerite Deval, Blanchette Brunoy, Pierrette Michel en Annie France.

De tafelgesprekken van een stel gepensioneerden zijn opgenomen zonder dat ze het wisten. Door deze opnamen worden ze radiosterren. Een kolderieke komedie met een onwaarschijnlijke plot, maar te genieten dankzij de spitse dialogen en de acteurs.

Tout va très bien, madame la marquise

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Henry Wulschleger. Met o.a. Noël-Noël, Colette Darfeuil, Marguerite Moreno, Félix Oudart en Simone Bourday.

Ray Vee uit Bretagne beproeft zijn geluk in Parijs waar hij een rol krijgt in een revue over de Franse provincies. Zijn theatercarrière mislukt en hij zoekt onderdak bij zijn zuster die in plaats van een degelijke huishoudster de maintenée van een rijkaard blijkt te zijn. Deze op zichzelf staande komedie over de provinciaal in het losbandige Parijs speculeert op een vooroorlogse tophit en wisselt aardige scènes af met flauwiteiten. Ook de destijds beroemde show- band van Ray Ventura is te zien en te horen.

Moutonnet

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van René Stil. Met o.a. Noël-Noël, Michel Simon, Janine Crispin, Lucien Rozemberg en Suzy Prim.

Een eenvoudige boer begeeft zich in de jungle van de Parijse studio's, waar zijn dubbelganger op het witte doek triomfen viert met het belachelijk maken van... boeren! Onze naïeve vriend vergeeft hem en keert opgelucht terug naar zijn dorp. Een ontroerend blijspel dankzij het veelzijdige talent van Noël- Noël en Simon; Jacques Prévert tekende voor de dialogen. Over het geheel genomen een van de beste films van 1936; helaas niet erg bekend.

Ademaï aviateur

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Jean Tarride. Met o.a. Noël-Noël, Fernandel, Sylvia Bataille, Junie Astor en André Nicolle.

Een boerenknecht wordt genoodzaakt te trouwen met de onooglijke dochter van zijn baas. Om hieraan te ontsnappen laat hij zich op een nabijgelegen vliegveld inschrijven als leerling- piloot. Als de huwelijksdatum steeds dichterbij komt, stapt hij met een grootsprakige vriend - in wie hij ten onrechte een instructeur ziet - in een vliegtuig. Zonder enige vliegervaring blijven ze drie dagen en nachten in de lucht en breken noodgedwongen alle records. Deze ooit zeer succesvolle klucht - in de voor die periode kenmerkende stijl - heeft met de jaren veel verrassingseffecten verloren, maar weinig van zijn aanstekelijkheid.