Walter Richter

Acteur

Walter Richter is acteur.
Er zijn 34 films gevonden.

Tatort: AE 612 - ohne Landeerlaubnis

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Günter Mack, Joachim Richert en Walter Richter.

Tatort: Trimmel und Isolde

1982 | Thriller

Duitsland 1982. Thriller van Peter Weck. Met o.a. Joachim Richert, Ulrich von Bock en Walter Richter.

Tatort - Trimmel und Isolde

1982 | Mysterie

Duitsland 1982. Mysterie van Peter Weck. Met o.a. Walter Richter, Ulrich von Bock, Joachim Richert, Elisabeth Ackermann en Hartmut Becker.

Isolde Both[KA3]uter (Blum), de dochter van de bekende Richard Wagner-vertolker Matuscheck (R[KA3]ohl), wordt in haar woning dood aangetroffen. Vermoord? Op de pick-up ligt de elpee van [KL]Tristan & Isolde[KLE]. Inspecteur Trimmel (Richter) is ervan overtuigd dat haar ex-man, de journalist Klaus (Becker), de dader is. Hij kan hem echter niets bewijzen en Klaus gaat vrijuit. Trimmel geeft niet op en voelt het dochtertje (Heinsohn) van het slachtoffer aan de tand, dat ook Isolde heet. De film werd door acteur-regisseur-theaterdirecteur Weck netjes in elkaar gezet. Het scenario voor de elfde en laatste zaak van Trimmel is van Friedhelm Werremeier, die zijn personage bedacht. Het camerawerk is van Gerd Thieme. Aflevering 141.

Das Traumschiff - Die erste Reise: Karibik

1981 | Drama

Duitsland 1981. Drama van Fritz Umgelter. Met o.a. Günter König, Sascha Hehn, Heide Keller, Walter Richter en Maria Körber.

Dit is de eerste tv-film van een veertigtal dat het Duitse equivalent is geworden van de Amerikaanse serie [KL]Love Boat[KLE] en vooral populair is in eigen land. Na twintig jaar worden er nog steeds films vertoond en komen er af en toe nieuwe afleveringen bij. De populariteit lijkt nog altijd even sterk. De aanpak is episodisch. Aanvankelijk waren er drie gebeurtenissen van ca. een kwartier en later meestal twee van bijna drie kwartier of soms een aan [KA1]e[KA1]en stuk aan elkaar gebreid verhaal. Regelmatig kreeg het luxueuze cruiseschip een andere bestemming en bemanning. Soms was de `aanleghaven` ver verwijderd van de zee zoals in de veertigste aflevering: de grote gokstad in de Nevada woestijn: Las Vegas. Op de maidentrip in de Cara[KA3]ibische zee wordt de gezagvoerder gespeeld door K[KA3]onig, bijgestaan door eerste steward Hehn en Keller als eerste hostess. In de episode LIEBE UND KAROTTENSAFT probeert fijnproever Walter Perschmann (Krug) dieet te houden op culinair en romantisch terrein - een tantaluskwelling. In EINER GEWINNT IMMER komt een echtpaar (Richter en Körber) uit Berlijn dat de reis gewonnen had, in grote moeilijkheden... In het laatste deel EIN NEUES LEBEN zet een passagiere alles op één kaart, maar dan ook echt alles. Het scenario is van Werner Hanns en Curth Flatow. Het camerawerk is van Gero Erhardt.

Tatort: Hände hoch, Herr Trimmel!

1980 | Thriller

Duitsland 1980. Thriller van Carlheinz Caspari. Met o.a. Elisabeth Achermann, Ulrich von Bock en Walter Richter.

Dit is de eerste tv-film van een veertigtal dat het Duitse equivalent is geworden van de Amerikaanse serie [KL]Love Boat[KLE] en vooral populair is in eigen land. Na twintig jaar worden er nog steeds films vertoond en komen er af en toe nieuwe afleveringen bij. De populariteit lijkt nog altijd even sterk. De aanpak is episodisch. Aanvankelijk waren er drie gebeurtenissen van ca. een kwartier en later meestal twee van bijna drie kwartier of soms een aan [KA1]e[KA1]en stuk aan elkaar gebreid verhaal. Regelmatig kreeg het luxueuze cruiseschip een andere bestemming en bemanning. Soms was de `aanleghaven` ver verwijderd van de zee zoals in de veertigste aflevering: de grote gokstad in de Nevada woestijn: Las Vegas. Op de maidentrip in de Cara[KA3]ibische zee wordt de gezagvoerder gespeeld door K[KA3]onig, bijgestaan door eerste steward Hehn en Keller als eerste hostess. In de episode LIEBE UND KAROTTENSAFT probeert fijnproever Walter Perschmann (Krug) dieet te houden op culinair en romantisch terrein - een tantaluskwelling. In EINER GEWINNT IMMER komt een echtpaar (Richter en Körber) uit Berlijn dat de reis gewonnen had, in grote moeilijkheden... In het laatste deel EIN NEUES LEBEN zet een passagiere alles op één kaart, maar dan ook echt alles. Het scenario is van Werner Hanns en Curth Flatow. Het camerawerk is van Gero Erhardt.

Tatort - Hände hoch, Herr Trimmel

1980 | Mysterie

Duitsland 1980. Mysterie van Carlheinz Caspari. Met o.a. Walter Richter, Karl-Heinz von Hassel, Elisabeth Ackermann, Jörg Peter Falkenstein en Karin Baal.

Helga Martini (Baal) wordt door een schofterige huwelijksmakelaar in de luren gelegd. Zij wordt gekoppeld aan een zwendelaar die op haar erfenis uit is. Kriminalhauptmeister H[KA3]offgen (Von Hassel) zal Helga, op wie hij verliefd is, als een ridder op een wit paard te hulp snellen. Commissaris Trimmel (Richter) is met de hele situatie niet in de wolken: zijn collega zeurt niet alleen te veel, maar zijn romantische stemming heeft ook een nefaste uitwerking op zijn werk. Het scenario is van Peter Schulze-Rohr en Friedhelm Werremeier, de geestelijke vader van politiecommissaris Trimmel, die sinds 1969 (!) door Richter gespeeld wordt. Leuk Baal nog eens terug te zien, ooit de verrassing in de film DIE HALBSTARKEN van Georg Tressler uit 1956 en een veelbelovende jonge Duitse actrice aan het begin der jaren 1960. Het camerawerk is van Gerd Thieme en Axel Svoboda. Tiende zaak van Trimmel. Hoewel de eerste aflevering van TATORT officieel in 1971 van start ging, was er voor die periode een misdaadfilm, waarin Richter als Trimmel zat. Die voorperiode wordt niet meegeteld. Aflevering 112.

Der Regenmacher

1980 | Komedie, Drama

Duitsland 1980. Komedie van Ludwig Cremer. Met o.a. Götz George, Cornelia Froboess, Walter Richter, Rolf Becker en Jochen Schroeder.

1913. Boer H.C. Curry (Richter) en zijn zonen Noah (Becker) en Jim (Schroeder) moeten hulpeloos toezien wat een ravage de droogte aanricht op hun land. Ook dochter Lizzie (Froboess) dreigt het slachtoffer te worden van droogte, maar dan van het leven. Het wordt tijd dat het meisje trouwt, maar ze twijfelt eraan of ze wel aantrekkelijk is. Dan verschijnt eensklaps Bill Starbuck (George) die hen belooft dat hij in ruil voor honderd dollar de regenwolken hun kant zal doen opkomen. De bedrieger zal er in elk geval wel voor zorgen dat Lizzie overtuigd raakt van haar vrouwelijkheid. Aantrekkelijke verduitse versie van het toneelstuk van N. Richard Nash, The Rainmaker, dat reeds in 1956 in Amerika verfilmd werd met Burt Lancaster en Katherine Hepburn. De cineast slaagt er niet in om dezelfde sfeer van naïviteit te scheppen als in de vroegere versie, maar George en Froboess kunnen wel tippen aan hun illustere voorbeelden, zij het op een zeer persoonlijke manier. Cremer bewerkte het toneelstuk samen met vertaler Willy H. Thiem. Fotografie van Günther Clames.

Tatort: Trimmel hält ein Plädoyer

1978 | Thriller

Duitsland 1978. Thriller van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Joachim Richert, Ulrich von Bock en Walter Richter.

1913. Boer H.C. Curry (Richter) en zijn zonen Noah (Becker) en Jim (Schroeder) moeten hulpeloos toezien wat een ravage de droogte aanricht op hun land. Ook dochter Lizzie (Froboess) dreigt het slachtoffer te worden van droogte, maar dan van het leven. Het wordt tijd dat het meisje trouwt, maar ze twijfelt eraan of ze wel aantrekkelijk is. Dan verschijnt eensklaps Bill Starbuck (George) die hen belooft dat hij in ruil voor honderd dollar de regenwolken hun kant zal doen opkomen. De bedrieger zal er in elk geval wel voor zorgen dat Lizzie overtuigd raakt van haar vrouwelijkheid. Aantrekkelijke verduitse versie van het toneelstuk van N. Richard Nash, The Rainmaker, dat reeds in 1956 in Amerika verfilmd werd met Burt Lancaster en Katherine Hepburn. De cineast slaagt er niet in om dezelfde sfeer van naïviteit te scheppen als in de vroegere versie, maar George en Froboess kunnen wel tippen aan hun illustere voorbeelden, zij het op een zeer persoonlijke manier. Cremer bewerkte het toneelstuk samen met vertaler Willy H. Thiem. Fotografie van Günther Clames.

Tatort - Trimmel hält ein Plädoyer

1978 | Mysterie

Duitsland 1978. Mysterie van Peter Schultze-Rohr. Met o.a. Walter Richter, Wolf Dietrich Berg, Karl-Heinz Vosgerau, Volker Eckstein en Hermann Günther.

Een lustmoordenaar houdt Hamburg in de ban. Vier jonge vrouwen werden al om het leven gebracht. Het laatste slachtoffer is prostitu[KA1]ee Angelika. Conny Schiefelbeck (Eckstein) valt als verdachte in handen van de politie. Conny houdt hardnekkig vol dat hij onschuldig is, en zijn advocaat Roland Zanck (Vosgerau) zet het politieapparaat onder druk en eist dat zijn cli[KA3]ent vrijkomt uit voorarrest. Dat gebeurt, maar dan slaat de seriemoordenaar weer toe, maar dit keer overleeft het slachtoffer. Ze kan de dader identificeren en het was Conny niet. Een kluif voor Kriminalhauptkommissar Trimmel, met verve gespeeld door Richter. Het komt tot een duel - een interessante woordenstrijd over de tegenovergestelde plichten van een advocaat en een cop - tussen Trimmel en Zanck (vandaar de titel). Gedraaid door Schulze-Rohr, een der initiatiefnemers van de TATORT-serie. Het scenario is van Friedhelm Werremeier, de geestelijke vader van Hauptkommissar Trimmel. Vosgerau is goed gecast als de chique, maar gladde strafpleiter die het opneemt tegen de hardnekkige, spitse smeris, die duidelijk uit minder milieu afkomstig is. Het camerawerk is van Nils-Peter Mahlau. Negende zaak van Trimmel. Rake sfeer van een inmiddels vervlogen tijdperk. Aflevering 86.

Tatort: Trimmel und der Tulpendieb

1976 | Thriller

Duitsland 1976. Thriller van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Ulrich von Bock, Walter Richter en Joachim Richert.

Een lustmoordenaar houdt Hamburg in de ban. Vier jonge vrouwen werden al om het leven gebracht. Het laatste slachtoffer is prostitu[KA1]ee Angelika. Conny Schiefelbeck (Eckstein) valt als verdachte in handen van de politie. Conny houdt hardnekkig vol dat hij onschuldig is, en zijn advocaat Roland Zanck (Vosgerau) zet het politieapparaat onder druk en eist dat zijn cli[KA3]ent vrijkomt uit voorarrest. Dat gebeurt, maar dan slaat de seriemoordenaar weer toe, maar dit keer overleeft het slachtoffer. Ze kan de dader identificeren en het was Conny niet. Een kluif voor Kriminalhauptkommissar Trimmel, met verve gespeeld door Richter. Het komt tot een duel - een interessante woordenstrijd over de tegenovergestelde plichten van een advocaat en een cop - tussen Trimmel en Zanck (vandaar de titel). Gedraaid door Schulze-Rohr, een der initiatiefnemers van de TATORT-serie. Het scenario is van Friedhelm Werremeier, de geestelijke vader van Hauptkommissar Trimmel. Vosgerau is goed gecast als de chique, maar gladde strafpleiter die het opneemt tegen de hardnekkige, spitse smeris, die duidelijk uit minder milieu afkomstig is. Het camerawerk is van Nils-Peter Mahlau. Negende zaak van Trimmel. Rake sfeer van een inmiddels vervlogen tijdperk. Aflevering 86.

Tatort - Trimmel und der Tulpendieb

1976 | Mysterie

Duitsland 1976. Mysterie van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Walter Richter, Ulrich von Bock, Joachim Richert, Brian O'Shaughnessy en Rudolf Brand.

Een Nederlands getinte aflevering over een overval in Hamburg op een geldtransport. E[KA1]en van de gepakte daders laat zich ontvallen dat zij elkaar in REM zullen ontmoeten: dat kan in Remscheid, in Remagen of zelfs in Afrika zijn. Het gaat echter om een boorplatform in de Noordzee, het REM-eiland, dat ooit diende voor tv-uitzendingen van wat later de omroep TROS werd. In de film is het nog in gebruik voor de piratenzender Radio TV Noordzee. Als daar onverwacht twee bezoekers opdagen en de overvallers voor de voeten lopen, worden zij meteen gegijzeld. De schurken wachtten er op een bootje dat hen naar Engeland zou brengen. Kriminalkommissar Trimmel (Richter) moet willens nillens beroep doen op de Nederlandse politie, vertegenwoordigd door Lutz en Frank, die bijstand vragen aan de grensbewaking, de luchtmacht en de marine: Groenier van de kustwacht, Vroom van de koninklijke luchtmacht, Kous en Leddy van de marine. Het scenario is van Friedhelm Werremeier, die het personage van Kriminalkommissar Trimmel bedacht. Een buitenkansje om Lutz, ooit de zwerver Bas Boterbloem in een AVRO programma, Kous ([KL]Pension Hommeles[KLE]) en vooral Leddy (De Glazen Stad, De kleine waarheid, Kamer 17) terug te zien. Leddy, toen al een bekende Nederlander, was niet te beroerd om een rolletje te spelen in een krimi. Later zou Leddy een soort tv- coryfee worden dank zij de hitserie Zeg 'ns aaa van Annie M.G. Schmidt.

Tatort - Die Rechnung wird nachgereicht

1975 | Mysterie

Duitsland 1975. Mysterie van Fritz Umgelter. Met o.a. Klaus Höhne, Gunther Beth, Herbert Stass, Sabine von Maydell en Udo Vioff.

Oudere bajesklant Vioff hoort van stervende boef Stass vlak voor zijn ontslag uit de bak waar de poet van een bankoverval begraven is. Commissaris H[KA3]ohne probeerde al jaren tevergeefs uit Stass te krijgen waar de 1,2 miljoen mark gebleven is. Hij volgt Vioff, die eerst de jonge dochter (von Maydell) van Stass opzoekt. Als Vioff de vindplaats gaat opsporen komt hij in een buitenwijk terecht en ontdekt dat op de bewuste plek onderwijl een huis is gebouwd. Nu raken er meerdere partijen betrokken bij het geval, terwijl Höhne Vioff geleidelijk aan onder zware druk zet. Niet on-aardige krimi met behoorlijk spel van Von Maydell en schurk Vioff, die meestal aan de zijde van de politie te zien is. Naar een verhaal van Herbert Lichtenfeld.

Tatort - Als gestohlen gemeldet

1975 | Mysterie

Duitsland 1975. Mysterie van Wilm ten Haaf. Met o.a. Gustl Bayrhammer, Helmut Fischer, Willy Harlander, Hans Baur en Gisela Uhlen.

Ondernemer Franchy sterft aan de gevolgen van zware verwondingen: was het een ongeval of een misdaad? Politie- inspecteur Veigl (de opa-achtige Bayrhammer) komt er toevallig achter dat er nieuwe auto's werden gestolen bij klanten van de firma. Gisela en Susanne Uhlen spelen in deze misdaad-prent wat zij ook in werkelijkheid zijn: moeder en dochter. Het scenario is van Erna Fentsch. Het camerawerk is van Luy Briechle.

Das Amulett des Todes

1975 | Thriller, Actiefilm, Misdaad

Duitsland 1975. Thriller van Ralf Gregan, Günter Vaessen en Ralf Gregan en Günter Vaessen. Met o.a. Rutger Hauer, Vera Tschechowa, Horst Frank, Günther Stoll en Walter Richter.

Een jonge lerares is toevallig getuige van een ontvoering en raakt daardoor betrokken bij de ruwe conflicten tussen leden van een bende smokkelaars. Spannende actiefilm. Scenario van mederegisseur Vaessen. Camerawerk van niemand minder dan Michael Ballhaus.

Tatort - Gift

1974 | Mysterie

Duitsland 1974. Mysterie van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Walter Richter, Edgar Hoppe, Ulrich von Bock, Jochen Richert en Klaus Schwarzkopf.

Spelende kinderen ontdekken op een vuilnisbelt een lijk. Bij nader onderzoek vindt de politie een partij vaten met giftig chemisch afval. Omdat het Hamburgse afvalverwerkingsbedrijf Toxex het gif dat afkomstig is van het chemische bedrijf Metallin, zou vernietigen, houden twee Kriminalhauptkommissare zich met de zaak bezig. Werk aan de winkel voor Trimmel (Richter) uit de hanzestad en H[KA3]offgen (Hoppe) uit de Oostzeehaven Kiel. Regisseur Schulze-Rohr, een der geestelijke vaders van de serie TATORT - hij draaide de pilootfilm EXKLUSIV in 1969, gevolgd door de officiële start TAXI NACH LEIPZIG in 1970 - weet steeds een interessant onderwerp met de nodige spanning te behandelen. In deze 42ste aflevering gaat het om giftig industrie-afval. Schulze-Rohr schreef het scenario samen met de misdaadauteur Friedhelm Werremeier. Het camerawerk is van Niels-Peter Mahlau. Zevende zaak van Trimmel.

Tatort: Platzverweis für Trimmel

1973 | Thriller

Duitsland 1973. Thriller van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Ulrich von Bock, Edgar Hoppe en Walter Richter.

Spelende kinderen ontdekken op een vuilnisbelt een lijk. Bij nader onderzoek vindt de politie een partij vaten met giftig chemisch afval. Omdat het Hamburgse afvalverwerkingsbedrijf Toxex het gif dat afkomstig is van het chemische bedrijf Metallin, zou vernietigen, houden twee Kriminalhauptkommissare zich met de zaak bezig. Werk aan de winkel voor Trimmel (Richter) uit de hanzestad en H[KA3]offgen (Hoppe) uit de Oostzeehaven Kiel. Regisseur Schulze-Rohr, een der geestelijke vaders van de serie TATORT - hij draaide de pilootfilm EXKLUSIV in 1969, gevolgd door de officiële start TAXI NACH LEIPZIG in 1970 - weet steeds een interessant onderwerp met de nodige spanning te behandelen. In deze 42ste aflevering gaat het om giftig industrie-afval. Schulze-Rohr schreef het scenario samen met de misdaadauteur Friedhelm Werremeier. Het camerawerk is van Niels-Peter Mahlau. Zevende zaak van Trimmel.

Tatort - Platzverweis für Trimmel

1973 | Mysterie

Duitsland 1973. Mysterie van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Walter Richter, Edgar Hoppe, Ulrich von Beck, Joachim Richert en Klaus Stieringer.

In het Hamburgse voetbalstadion wordt het lijk gevonden van Louis Spindel. Het blijkt dat hij met de noorderzon vertrokken was uit zijn woonplaats Bonsdorf en ondergedoken was in een groezelig pension in Hamburg. Zijn vrouw noemt zich Irene Kohl. Allemaal vreemde zaken die, zo ontdekken de sportieve collega`s van Trimmel (Richter), te maken hebben met een schandaal in de Duitse voetbalcompetitie. De zesde zaak van Trimmel speelt in de wereld van de profsport, waar niet alleen een bal rolt, maar ook het grote geld. Men neemt de trein naar een voetbalwedstrijd een paar honder kilometer zuidwaarts en Trimmel schaart zich onder fans - in die tijd was nog geen sprake van hooligans. Häckermann speelt Kommissar Beck uit Bremen, die een handje komt helpen. In het scenario van Friedhelm Werremeier heeft de psychologie de overhand over de misdaad, waardoor de zesde zaak van Trimmel bijna tijdloos is. Aflevering 32.

Das fliegende Klassenzimmer

1973 | Jeugdfilm, Familiefilm, Drama, Komedie

Duitsland 1973. Jeugdfilm van Werner Jacobs. Met o.a. Joachim Fuchsberger, Walter Richter, Heinz Reincke, Diana Körner en Bernd Herzsprung.

De titel verwijst naar het toneelstuk dat aan het eind van de film wordt opgevoerd. Voordat het zover is, is het conflict tussen twee jeugdbendes opgelost, hebben twee oude jeugdvrienden elkaar teruggevonden, wordt het belang van rechtvaardigheid duidelijk en vindt Johnny Trotz zijn vader. Kortom een wat volle jeugdfilm, naar een roman van Erich Kästner, door Georg Laforet tot scenario bewerkt. Camerawerk van Wolfgang Treu.

Tatort: 'Rechnen Sie mit dem Schlimmsten!'

1972 | Thriller

Duitsland 1972. Thriller van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Ulrich von Bock, Joachim Richert en Walter Richter.

De titel verwijst naar het toneelstuk dat aan het eind van de film wordt opgevoerd. Voordat het zover is, is het conflict tussen twee jeugdbendes opgelost, hebben twee oude jeugdvrienden elkaar teruggevonden, wordt het belang van rechtvaardigheid duidelijk en vindt Johnny Trotz zijn vader. Kortom een wat volle jeugdfilm, naar een roman van Erich Kästner, door Georg Laforet tot scenario bewerkt. Camerawerk van Wolfgang Treu.

Tatort - Rechnen Sie mit dem Schlimmsten

1972 | Mysterie

Duitsland 1972. Mysterie van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Walter Richter, Joachim Richert, Ulrich von Bock, Manfred Schermutzki en Matthias Wegner.

De vijfde zaak van de Hamburgse Hauptkommissar Trimmel (Richter) die de eer had om het eerste TATORT-geval op te lossen. Hij wordt geconfronteerd met de moord op de omkoopbare systeembeheerder van een computercentrum, waar de orgaangegevens van donors worden vergeleken met die van de aanvragers. Er is een aanwijzing op een computeruitdraai dat een zekere professor Becker uit M[KA3]unchen erbij betrokken zou zijn. Voordat Becker aan de tand gevoeld kan worden, draait iemand bij de medewerkster van het slachtoffer Jill Biegler (Sinjen) de gaskraan open en krijgt Trimmel een verschrikkelijk verkeersongeluk, omdat een onbekende met zijn auto (een Ford Taunus) geknoeid heeft. Als hij in het winterse M[KA3]unchen chirurg Becker wil horen in diens dure priv[KA1]ekliniek, zakt Trimmel in elkaar. Hij wordt in allerijl geopereerd. Op het ziekenhuisbed hoort Trimmel, die alweer aan de beterende hand is, dat Becker en diens vrouw zelfmoord hebben gepleegd. Ondertussen hebben zijn Hamburgse medewerkers, Kriminalmeister Laumen (Richert) en Kriminalobermeister Petersen, ontdekt dat Jills zus Helena (Boje) een weinig koosjere vriend heeft, Bertie Weyer (Einbrodt). Het aantal mensen dat belang had bij het uit de weg ruimen van de corrupte manager van het rekencentrum is gestegen, maar Trimmel hoort nog op het ziekenhuisbed hoe de vork in de steel zat. Een sterk misdaadverhaal met een tot de verbeelding sprekende Richter als Trimmel, efficient gesteund door de bijrollen, al is de aankleding zo langzamerhand gedateerd. Bayrhammer is Kriminaloberinspektor Veigl uit de Beierse hoofdstad, die hier zijn collega Trimmel assistentie verleent, terwijl hij zelf menige zaak zou oplossen totdat een opvolger het roer zou overnemen. Uitstekend scenario van Friedhelm Werremeier en dito regie van Schulze-Rohr, eveneens diens vijfde TATORT. Aflevering 21. Camerawerk van Richard Schüler.

Tatort: Der Richter in Weiß

1971 | Thriller

Duitsland 1971. Thriller van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Joachim Richert, Edgar Hoppe en Walter Richter.

De vijfde zaak van de Hamburgse Hauptkommissar Trimmel (Richter) die de eer had om het eerste TATORT-geval op te lossen. Hij wordt geconfronteerd met de moord op de omkoopbare systeembeheerder van een computercentrum, waar de orgaangegevens van donors worden vergeleken met die van de aanvragers. Er is een aanwijzing op een computeruitdraai dat een zekere professor Becker uit M[KA3]unchen erbij betrokken zou zijn. Voordat Becker aan de tand gevoeld kan worden, draait iemand bij de medewerkster van het slachtoffer Jill Biegler (Sinjen) de gaskraan open en krijgt Trimmel een verschrikkelijk verkeersongeluk, omdat een onbekende met zijn auto (een Ford Taunus) geknoeid heeft. Als hij in het winterse M[KA3]unchen chirurg Becker wil horen in diens dure priv[KA1]ekliniek, zakt Trimmel in elkaar. Hij wordt in allerijl geopereerd. Op het ziekenhuisbed hoort Trimmel, die alweer aan de beterende hand is, dat Becker en diens vrouw zelfmoord hebben gepleegd. Ondertussen hebben zijn Hamburgse medewerkers, Kriminalmeister Laumen (Richert) en Kriminalobermeister Petersen, ontdekt dat Jills zus Helena (Boje) een weinig koosjere vriend heeft, Bertie Weyer (Einbrodt). Het aantal mensen dat belang had bij het uit de weg ruimen van de corrupte manager van het rekencentrum is gestegen, maar Trimmel hoort nog op het ziekenhuisbed hoe de vork in de steel zat. Een sterk misdaadverhaal met een tot de verbeelding sprekende Richter als Trimmel, efficient gesteund door de bijrollen, al is de aankleding zo langzamerhand gedateerd. Bayrhammer is Kriminaloberinspektor Veigl uit de Beierse hoofdstad, die hier zijn collega Trimmel assistentie verleent, terwijl hij zelf menige zaak zou oplossen totdat een opvolger het roer zou overnemen. Uitstekend scenario van Friedhelm Werremeier en dito regie van Schulze-Rohr, eveneens diens vijfde TATORT. Aflevering 21. Camerawerk van Richard Schüler.

Tatort - Exklusiv

1971 | Mysterie

Duitsland 1971. Mysterie van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Walter Richter, Heinz Bennent, Marika Mindzenty, Wolfgang Reichmann en Heinz Schubert.

De negende TATORT gaat over de frauduleuze directeur van een bankfiliaal die zijn broodheren bezwendelt voor [KA1]e[KA1]en miljoen mark, die hij verdwijnen laat (hij begraaft ze in een bos in de buurt van Frankfurt). Hij zorgt voor een dwaalspoor voor een weekendje met het vliegtuig naar Parijs te gaan. Vervolgens wil de zaak opbiechten en uitleggen dat het geld ook van hem is gestolen. Daartoe neemt hij in zijn Parijse hotel de portier in `vertrouwen` en komt terecht op de Duitse ambassade, waar men zijn `treurige` verhaal hoort. Een veroordeling tot vijf jaar deert hem niet en is een kleinigheid, vergeleken met het leven als een vorst daarna... Helaas werd zijn pad in de Franse hoofdstad gekruist door de lekkere, blonde Utta Gabrowski (Mindzenty). Op een gegeven moment ontstaat er tussen dit tweetal een twist die op wat gebakkelei uitdraait. Utta valt achterover over een muurtje, stort de diepte in en breekt haar nek. Ze blijft dood liggen. Hij begraaft haar in een bos. Nu is er een moordzaak en die uiteindelijk terecht komt bij Kommissar Trimmel (Richter) en het duurt niet lang of de dader krijgt ook met Trimmel te maken. Het niet al te verbluffende scenario van Friedhelm Werremeier brengt de boodschap dat de perfecte misdaad niet bestaat en tevens dat de misdaad niet loont. Mindzenty is een aardige verschijning en jammer dat ze halverwege verdwijnen moet. Het camerawerk is van Niels-Peter Mahlau. Heerlijk gedateerd, maar zeer beslist een parmantige film.

Tatort - Der Richter in Weiß

1971 | Mysterie

Duitsland 1971. Mysterie van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Walter Richter, Erika Pluhar, Helmut Käutner, Edgar Hoppe en Joachim Richert.

Een moord op een geneesheer-directeur van een ziekenhuis en een maar al te vlot bekennende echtgenote Brigitte Beerenberg (Pluhar), die zegt uit zelfverdediging te hebben gehandeld - de moord op een hoertje en de snel bekennende souteneur Kolanowski (Gehlen) - lopen parallel aan elkaar. Tijdens de rechtszitting zorgt pyschiater Dr. Robert Klemm (K[KA3]autner) voor een plotselinge ommekeer, waar zelf commissaris Trimmel (Richter) niet op gerekend had. Onderhoudend misdaadwerkje vol kronkels naar een behoorlijk scenario van Friedhelm Werremeier en Peter Schulze-Rohr. Frank A. Banuscher keek door de camera.

Tatort - AE 612 ohne Landeerlaubnis

1971 | Mysterie

Duitsland 1971. Mysterie van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Walter Richter, Joachim Richert, Günter Mack, Joe Bogosyan en Heinz Bennent.

Officieel gaat vlucht AE 612 van Milaan via Athene naar Beiroet, maar Max Bergusson (Mack) heeft vlak voor het vertrek Kommissar Trimmel (Richter) in Hamburg opgebeld met de mededeling dat het vliegtuig met bestemming Libanon gekaapt zou worden en dat het naar de hanzestad zou vliegen. De teleurstelling is groot voor captain Feininger (Bennent) die in Beiroet met aantrekkelijke stewardess Gaby (Fahrnl[KA3]ander) tijdens de layover tussen de lakens had willen landen, op het moment dat Bergusson een pistool tegen zijn voorhoofd houdt. Uiteraard geeft Feininger gevolg aan Bergussons `verzoek`. Passagier Femal Racadi (Bogosyan) uit de Libanese hoofdstad heeft na een tijdje de koerswijziging in de gaten. Hij overweldigt Gaby en hij wil Feininger dwingen om koers te wijzigen. Feininger bereikt een compromis: landen op het Hamburgse vliegveld Fuhlsb[KA3]uttel, de brandstoftanks vullen en koers zetten naar Beiroet. Ondertussen bereidt Trimmel met Kripo-Hauptmeister Laumen (Richert) en assistent Wirz (Jaggberg) uit Oostenrijk een warme ontvangst voor. Dan pas begrijpt de kijker goed wat Bergusson bewogen heeft tot deze hoogst ongebruikelijke stappen. De tiende aflevering moet men zien in het hetzerige licht van de tijd toen kapingen van jumbo's door Palestijnen nog de voorpagina haalden, en in de Jordaanse woestijn gedwongen werden te landen, waarna ze werden opgeblazen. Een aardige aflevering die z.g. buiten de landsgrenzen speelt. Het scenario is van Friedhelm Werrmeier. Derde regie van Schulze-Rohr, die ook de allereerste draaide en de derde zaak van Trimmel.

Tatort: Taxi aus Leipzig

1970 | Thriller

Duitsland 1970. Thriller van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Hans Peter Hallwachs, Renate Schroeter en Walter Richter.

Officieel gaat vlucht AE 612 van Milaan via Athene naar Beiroet, maar Max Bergusson (Mack) heeft vlak voor het vertrek Kommissar Trimmel (Richter) in Hamburg opgebeld met de mededeling dat het vliegtuig met bestemming Libanon gekaapt zou worden en dat het naar de hanzestad zou vliegen. De teleurstelling is groot voor captain Feininger (Bennent) die in Beiroet met aantrekkelijke stewardess Gaby (Fahrnl[KA3]ander) tijdens de layover tussen de lakens had willen landen, op het moment dat Bergusson een pistool tegen zijn voorhoofd houdt. Uiteraard geeft Feininger gevolg aan Bergussons `verzoek`. Passagier Femal Racadi (Bogosyan) uit de Libanese hoofdstad heeft na een tijdje de koerswijziging in de gaten. Hij overweldigt Gaby en hij wil Feininger dwingen om koers te wijzigen. Feininger bereikt een compromis: landen op het Hamburgse vliegveld Fuhlsb[KA3]uttel, de brandstoftanks vullen en koers zetten naar Beiroet. Ondertussen bereidt Trimmel met Kripo-Hauptmeister Laumen (Richert) en assistent Wirz (Jaggberg) uit Oostenrijk een warme ontvangst voor. Dan pas begrijpt de kijker goed wat Bergusson bewogen heeft tot deze hoogst ongebruikelijke stappen. De tiende aflevering moet men zien in het hetzerige licht van de tijd toen kapingen van jumbo's door Palestijnen nog de voorpagina haalden, en in de Jordaanse woestijn gedwongen werden te landen, waarna ze werden opgeblazen. Een aardige aflevering die z.g. buiten de landsgrenzen speelt. Het scenario is van Friedhelm Werrmeier. Derde regie van Schulze-Rohr, die ook de allereerste draaide en de derde zaak van Trimmel.

Tatort - Taxi nach Leipzig

1970 | Mysterie

Duitsland 1970. Mysterie van Peter Schulze-Rohr. Met o.a. Walter Richter, Renate Schroeter, Hans Peter Hallwachs, Paul Albert Krumm en Edgar Hoppe.

De eerste misdaadfilm uit de TATORT-serie. Een jongen met Westduitse schoenen aan wordt bij een wegrestaurant aan de autobahn bij Leipzig (in de DDR) levenloos aangetroffen. De Oostduitse autoriteiten vragen hun westerse collega`s te helpen op het ophelderen van de zaak en inspecteur Trimmel (Richter) uit Hamburg wordt ingeschakeld. Dan wordt het onderzoek stopgezet, hetgeen Trimmel helemaal niet bevalt. Vlak na zijn debuut werd de nieuwe inspecteur als `ietwat ordinair` omschreven (hij lurkt aan een fles bier, schreeuwt door de telefoon en ziet er slordig uit). Nu komt hij alleen maar des te realistischer over. De eerste is nog altijd een van de betere films uit de serie, die in 2002 de vijfhonderste aflevering op de buis zag komen. Het scenario is van Friedhelm Werremeier. Het camerawerk is van Nils- Peter Mahlau. Trimmel zou tot 1974 zeven zaken behandelen.

Pippi op de vlucht

1970 | Familiefilm, Avonturenfilm, Jeugdfilm

Zweden/Duitsland 1970. Familiefilm van Olle Hellbom. Met o.a. Inger Nilsson, Pär Sundberg, Maria Persson, Hans Alfredson en Walter Richter.

Pippi's vrienden Tommy en Annika willen op een heerlijke zomerdag het liefst rondhangen met hun onconventionele vriendin, maar ze moeten van hun moeder klusjes doen. Boos lopen ze weg. De drie beleven in het weidse, Zweedse land spannende avonturen met onder andere een melancholieke marskramer, een wilde stier en een vliegende auto. In deze aardige, een tikje gedateerde, vierde Pippi-film zijn Pippi's paard en aapje bijna niet terug te vinden: de dieren die ze moesten spelen waren te wild op de set en moesten worden verdoofd.

Babeck

1968 | Misdaad

Oostenrijk/Duitsland 1968. Misdaad van Wolfgang Becker. Met o.a. Helmut Käutner, Curd Jürgens, Helmut Lohner, Cordula Trantow en Siegfried Lowitz.

Het titelpersonage laat anderen voor zich zwoegen, en rekent genadeloos af met degene die tegen hem in gaat. Als marionetten gehoorzamen zij dan ook hun meester Babeck. Wie niet luistert, wordt omgebracht. Onderzoeksjournalist Krupka (Lohner) komt achter een boel onkieze zaken en een heet spoor leidt naar Genua, waar hij in de finale Babeck ontmaskert. Een schitterende cast met als blikvangers Berger als Susanne Stefan, Lowitz als Weingarten, J[KA3]urgens als de man in de rolstoel, K[KA3]autner als de weinig succesrijke arts Dr. Brenner en de jonge regisseur Verhoeven (de Duitse, niet de Nederlandse!) als Körner. Het scenario is van Herbert Reinecker, die vooral in eigen land bekend werd als de scenarist van bijna niet meer te tellen afleveringen van Der Kommissar en Derrick. Het camerawerk is van Rolf Kästel en Gerhard Fromm. Deze miniserie wordt meestal in drie delen uitgezonden. Heeft een halve eeuw later nog niets van zijn kracht ingeboet. Mono.

Das Mädel aus dem Böhmerwald

1964 | Drama

Duitsland 1964. Drama van August Rieger. Met o.a. Walter Richter, Albrecht Rueprecht, Gerlinde Locker, Sascha Hehn en Anita Höfer.

Locker speelt de ouderloze boerendochter, die zojuist de hofstede met grove schulden ge[KA3]erfd heeft. Om voor onderdak voor haar broertje, zichzelf en de herdershond te zorgen accepteert ze een baantje in het dorpscaf[KA1]e bij de vader van haar geliefde. De ellende is niet meer te overzien, als boos dorpsgespuis de boerderij (enigszins) in brand steken om de inboedel te stelen. Een super sauerkraut-soap-opera. Het scenario is van regisseur Rieger en Theodor Ottawa. Het camerawerk is van Josef Berndorf.

Wenn die Heide blüht

1960 | Drama

Duitsland 1960. Drama van Hans Deppe. Met o.a. Walter Richter, Peter Carsten, Joachim Hansen, Veronika Bayer en Heinz Engelmann.

Eikenhouten tafels, harde houten hartjesstoeltjes-sfeer in deze Heimatfilm met de vaste ingredi[KA3]enten: de herenboerderij, twee erfgenamen van tegengesteld karakter (de een blijft, de ander gaat naar het verre Amerika), de ruisende bossen, en het Wirtshaus, het leuke dienstertje en de hoempaband. Dan de sleetse formule: de dood van de herenboer, de arrestatie van de achtergebleven zoon en de terugkeer van de verloren zoon. Alles heel routineus uitgevoerd, maar onze oosterburen krijgen er nooit genoeg van. Deppe haakte met dit vlakke vervolg in op zijn eigen reuze succes GRŸN IST DIE HEIDE van tien jaar ervoor. Scenario van Gustav Kampendonk. Camerawerk van Willi Sohm.

Wo der Wildbach rauscht

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Heinz Paul. Met o.a. Walter Richter, Ingeborg Cornelius, Ingmar Zeisberg, Helga Franck en Emmerich Schrenk.

Jonge boer draait door als zijn grote liefde met een ander trouwt, vermoordt kort na het huwelijk de bruidegom en gaat vervolgens twintig jaar de cel in. Daarna gaat hij terug naar het bewuste dorp.

Dunja

1955 | Drama

Oostenrijk 1955. Drama van Josef von Báky. Met o.a. Eva Bartok, Ivan Desny, Karlheinz Böhm, Walter Richter en Eva Zilcher.

Eva Bartok als Doenja, Böhm als brave vaandrig Mitja en Richter als postmeester zijn bleke afschaduwingen van de figuren uit Gustav Ucicky's DER POSTMEISTER uit 1940. Het scenario is van Emil Burri en Johannes Mario Simmel naar de novelle van Alexander S. Puschkin. Het camerawerk is van Günther Anders en Hannes Staudinger.

Solange du da bist

1953 | Drama

Duitsland 1953. Drama van Harald Braun. Met o.a. Maria Schell, O. W. Fischer, Hardy Krüger, Paul Bildt en Brigitte Horney.

Een ongelooflijk succes aan de kassa was dit damesdrama over een figurante die haar biografie schreef, waarna zij zelf de hoofdrol in de verfilming ervan mag spelen, wat haar grote psychische problemen bezorgt. Het kwasibetoog over het echte leven en het nagespeelde is niet alleen ongelooflijk rommelig geregisseerd, maar ook uiterst hypocriet verwoord.

Morituri

1948 | Oorlogsfilm

Duitsland 1948. Oorlogsfilm van Eugen York. Met o.a. Walter Richter, Winnie Markus, Lotte Koch, Josef Sieber en Siegmar Schneider.

Een 'vroege' na-oorlogse film met als thema de ontsnapping uit een concentratiekamp voor politieke gevangenen en de meedogenloze achtervolging der bewakers met als gevolg dat vrijwel niemand het er levend vanaf brengt. Kinski's filmdebuut in een klein rolletje als Hollandse krijgsgevangene. Gebaseerd op de ware belevenis van Artur Brauner, oprichter van CCC-Film in Berlijn. De film is te bekijken vanwege zijn curiositeitswaarde. Karl Heinz Schroth schreef later zijn naam met een C, Carl Heinz.

op televisie
2 uitzendingen

Das fliegende Klassenzimmer (1973) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
maandag 25 december
NDR Fernsehen
12:35 - 14:00

Pippi op de vlucht (1970) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
dinsdag 26 december
ZDF
09:00 - 10:20

Reageer