Kako Kelber: montage.
Er zijn 3 films gevonden.

Fleur de Tonnerre

2016 | Drama, Thriller

Frankrijk​/​​België 2016. Drama van Stéphanie Pillonca. Met o.a. Déborah François, Benjamin Biolay, Jonathan Zaccaï, Féodor Atkine en Christophe Miossec.

Bijna twee decennia kon de Bretonse kokkin Hélène Jégado (1803-1852) mensen met arsenicum vergiftigen eer zij in Rennes onder de valbijl eindigde. Over deze sociopate die zich vereenzelvigde met Ankou, de boodschapper van de Dood, maakte Pillonca haar ongewone debuutfilm. Het scenario, à quatre mains geschreven met echtgenoot-filmmaker Gustave Kervern, heeft Jean Teulés gelijknamige roman als basis en diens morbide signatuur bleef behouden. Minder dialoog ten faveure van suggestie was deze nachtreis door de horrorfolklore van Bretagne weliswaar ten goede gekomen, maar het geheel is er niet minder fascinerend om.

JCVD

2008 | Fake documentaire, Actiefilm, Komedie

België​/​​Luxemburg​/​​Frankrijk 2008. Fake documentaire van Mabrouk El Mechri. Met o.a. Jean-Claude Van Damme, Hervé Sogne, Valérie Bodson, Zinedine Soualem en François Damiens.

Wat een ironie. De beste film met de Belgische kickbokser/actieheld Jean-Claude Van Damme is een film waarin hij zijn imago op de korrel neemt. JCVD, van de Frans/Algerijnse regisseur Mabrouk El Mechri, is de eerste postmoderne actiefilm. Waarin de 'Muscles from Brussels' zichzelf, roem en het actiegenre aan een kritisch en vaak droogkomisch onderzoek onderwerpt. Hoogtepunt is een zeker tien minuten durende dialoog waarin anti-held Van Damme zichzelf en Hollywood bespreekt, en ondanks enige overacting wel degelijk weet te ontroeren.

The Wooden Camera

2004 | Actiefilm, Romantiek, Drama, Familiefilm

Frankrijk​/​​Zuid-Afrika​/​​Verenigd Koninkrijk 2004. Actiefilm van Ntshaveni Wa Luruli. Met o.a. Junior Singo, Innocent Msimango, Dana de Agrella, Jean-Pierre Cassel en Andre Jacobs.

Twee 14-jarige jongens vinden nabij Kaapstad het lijk van een man, die een vuurwapen en een camera bij zich draagt. Madiba neemt de camera mee, Sipho pikt het pistool in. Allebei ontlenen ze aan hun object een nieuwe status. Terwijl Sipho het vervolgens tot bendeleider schopt, leert Madiba kijken naar zijn omgeving. De symbolische betekenis van de objecten - die beide zijn bedoeld om mee te 'schieten' - wordt mooi verbeeld in de verschillende wendingen die de levens van de twee vrienden nemen. Regisseur Ntshaveni Wa Luruli (1955) werd op het filmfestival van Rotterdam genomineerd voor de VPRO Tiger Award.