Jérôme Vidal

Producer

Jérôme Vidal is producer.
Er zijn 6 films gevonden.

Les châteaux de sable

2015 |

Frankrijk 2015. Olivier Jahan. Met o.a. Emma de Caunes, Yannick Renier, Jeanne Rosa, Christine Brücher en Alain Chamfort.

Na het overlijden van haar vader ziet armlastige fotografe Éléonore zich genoodzaakt om het huis in Bretagne dat hij haar heeft nagelaten te verkopen. Om het beladen bezichtigingsweekeinde niet alleen te hoeven doorstaan vraagt ze haar ex Samuel mee naar de Côtes d'Armor. Invoelend geschreven en geënsceneerde geschiedenis over terugkeren en loslaten, niet per se in die volgorde. In deze vierde samenwerking met Jahan is De Caunes, met altijd dat schalkse tikje Jeanne Moreau in haar oogopslag en spel, een ware traktatie. Onder de fijne bijrollers: zanger Alain 'Bambou' Chamfort.

Blancanieves

2012 | Drama

Spanje/Frankrijk/België 2012. Drama van Pablo Berger. Met o.a. Maribel Verdú, Daniel Giménez Cacho en Ángela Molina.

Blancanieves is een hypnotiserende film, waarin regisseur Berger het sprookje van Sneeuwwitje verplaatst naar het Sevilla van de jaren twintig. Deze zwijgende zwart-witfilm vertelt het verhaal van Blancanieves (Sneeuwwitje in het Spaans), de enige dochter van een beroemde stierenvechter, die door haar boze stiefmoeder het huis uit wordt gezet en na wat omzwervingen terechtkomt bij een groep stierenvechtende dwergen. Berger maakte zijn film voor een groot publiek, maar dat zal weinig kunnen met de vele filmcitaten (Freaks, La passion de Jeanne d'Arc), de sombere toon en het asgrauwe einde.

Avant l'oubli

2005 | Drama

Frankrijk 2005. Drama van Augustin Burger. Met o.a. Nieve de Medina, Sami Bouajila, Frédéric Pierrot en Marie Vialle.

Wie in het Marseille van 1957 als gehuwde vrouw een verhouding begint met een sympathisant van het Algerijnse bevrijdingsfront FLN, vraagt om moeilijkheden. Niettemin raakt fabrieksarbeidster Jeanne (De Medina), ooit met haar ouders het Franco-regime ontvlucht, gelieerd met Ali (Bouajila). Huwelijkscrisis, militant politiek engagement, ongecontroleerde passie langs de afgrond en onafwendbare tragedie - debuterend regisseur Burger pakt de dramazaken meteen maar groot aan. Opmerkelijk: de fotografie is van de Franse meester der subtiele belichting Bruno de Keyzer, die voor Bertrand Tavernier onder andere de jazzfilm 'Round Midnight en het WO I-prachtwerk La vie et rien d'autre fotografeerde.

In the Battlefields

2004 | Drama, Biografie

Libanon/Frankrijk/België/Duitsland 2004. Drama van Danielle Arbid. Met o.a. Marianne Feghali, Rawia Elchab, Laudi Arbid, Aouni Kawas en Danielle Arbid.

Danielle Arbid (Beiroet, 1970) keerde vanuit Frankrijk terug naar haar geboortestad om een semi-autobiografische debuutfilm over de besognes van een 12-jarig meisje te schieten. De wereld van alter ego Lina wordt gedomineerd door haar ruziënde ouders, omsingeld door de burgeroorlog buitenshuis. Dankzij haar vriendschap met de iets oudere Sihab (Elchab), de huishoudster van haar helse tante, ontdekt Lina de geneugten van vrijheid. Maar, de deceptie is groot als blijkt dat Sihab wil vluchten. Maarek hob is een meanderend egodocument dat op gekunstelde wijze klein en groot leed integreert. In Frankrijk uitgebracht als Dans les champs de bataille.

Faites comme si je n'étais pas là

2000 | Thriller

Frankrijk/Italië 2000. Thriller van Olivier Jahan en Olivier Dahan. Met o.a. Jérémie Renier, Aurore Clément, Johan Leysen, Sami Bouajila en Alexia Stresi.

Eric (R[KA1]enier) is een lastige, in zichzelf gekeerde, onaangename ego[KA3]istische tiener. Hij is ongezellig en neemt niet echt deel aan de dingen die thuis gebeuren. Zijn moeder H[KA1]el[KA2]ene (Cl[KA1]ement) en stiefvader Ren[KA1]e (Leysen) ergeren zich groen en geel, en weten niet goed wat ze met hem moeten beginnen. Eric is jaloers dat zijn zus Carole (Richard) met haar vriendje Simon (Berriau) een stelletje vormt. Hij vergeet de aandacht van zijn robbedoesachtige vriendinnetje Marie (de Caunes). Hij doodt zijn tijd met het gluren door een verrekijker en bespiedt daarbij de buren en andere bewoners. Hij stuurt anonieme brieven over zijn waarnemingen, waarbij hij de nodige onrust stookt en onheil veroorzaakt. In het bijzonder interesseert hij zich voor het amoureuze paartje Fabienne (Stresi) en Tom (Bouajila). Het bedrijven van de liefde door hen fascineert hem eindeloos. Op den duur loopt het echter uit de hand met Eric. Regisseur Jahan tekent met uiterste precisie het karakter en in bredere zin de personage van een gestoorde teenager. Het is een geslaagd portret, maar hij neemt er echt de tijd voor, te veel voor gewone filmkijkers. Hoofdrol Rénier, die bekend werd door LA PROMESSE van de geboeders Dardenne is uitstekend als ellendige tiener, die van kwaad tot erger wordt, hij speelt zijn rol heel goed. De bijrollen zijn geloofwaardig in de subplots en leveren een positieve bijdrage aan de opbouw. Het scenario is van regisseur Jahan en Michel C. Pouzol. Het sombere en soms donkere camerawerk van Gilles Porte werkt sfeerverhogend. Geen film voor actieliefhebbers.

Chacun pour soi

1998 | Drama

België/Frankrijk 1998. Drama van Bruno Bontzolakis. Met o.a. Alexandre Carrière, Nicolas Ducron, Florence Masure, Dominique Baeyens en Manon Gillard.

De tweede film van regisseur Bontzolakis na FAMILLES JE VOUS HAIS uit 1997 is gedeeltelijk gebaseerd op zijn korte film VACANCES [KA2]A BL[KA1]ERIOT. Enkele personages komen in deze film terug en worden gespeeld door dezelfde personen. Nicolas (Carri[KA2]ere) en Thierry (Ducron) moesten voor hun nummer opkomen, bereikten de rang van korporaal en zouden willen bijtekenen, maar overal in Europa wordt de dienstplicht afgeschaft en beperkt men het leger tot beroepsmilitairen, die op een of andere manier specialisten zijn. Vanwege het gebrek aan diploma`s worden Nicolas en Thierry met groot verlof gestuurd. Ze zijn afkomstig uit arbeidersmilieus en weten maar al te goed wat werkloosheid betekent. Nog voordat ze aan een carri[KA2]ere in de burgermaatschappij kunnen beginnen, beseffen ze dat ze in hun land met een werkloosheidspercentage van elf procent kansloos zijn. Om met hun afgang thuis niet meteen te koop te lopen besluiten ze te gaan kamperen op een camping aan de Noordzeekust, niet ver van de Belgische grens. Twee leuke meiden die weliswaar wat ouder zijn, slaan hun tentje naast hen op. Tussen Fran[KA10]coise (Masure) en Nicolas wordt het meteen wat en het eindigt ermee dat dat ze gaan hokken en enige tijd later de trotse ongetrouwde ouders van een dochtertje zijn. Tot zijn grote vernedering is Nicolas afhankelijk van de inkomsten uit het baantje van Fran[KA10]coise. Annie (Baeyens) doet verwoede pogingen om Thierry in te palmen, maar hij heeft alleen oog voor de kameraadschap met Nicolas. Later vindt hij een baantje in een naburig stadje als nachtwaker om in de buurt van zijn vriend te zijn. Hij haalt Nicolas over een kleine kraak te zetten en als Nicolas een paar extra centen van de buit heeft, krijgt hij mot met Françoise, die dit terecht afkeurt. Regisseur Bontzolakis, die samen met Mélina Jochum het scenario schreef, is zorgvuldig te werk gegaan en heeft zijn personages mooi uitgebalanceerd. Terwijl hij hen goed in de hand hield, gaven zij hem het uiterste van hun kunnen met hun geloofwaardige spel en tracteren de kijker op een aannemelijke transformatie van loltrappers tot serieuze kerels, die daarbij niet altijd even verstandige keuzes maken omdat zij van zichzelf nog te weinig begrijpen. Fraaie sociaal getinte cinema in de trant van LA PROMESSE van Luc en Jean-Pierre Dardenne uit 1996 en LA VIE DE JÉSUS van Bruno Dumont uit 1997. Gelukkig zijn de economische omstandigheden in Frankrijk sedert het uitkomen van deze film sterk aan het veranderen, waardoor deze rolprent enigszins zal verbleken door zijn verlies van zijn actualiteit, maar regisseur Bontzolakis beschikt over voldoende talent om de kijker later weer een andere spiegel van de maatschappij voor te houden. Het camerawerk is van Miguel Sanchez Martin.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Jérôme Vidal op televisie komt.

Reageer