Anna Karina (1940-2019): regie, cast en muziek.
Er zijn 61 films gevonden.

Happy Birthday Berlinale

2000 | Documentaire

Duitsland 2000. Documentaire van Michael Strauven. Met o.a. Alexandre Askoldov, Manfred Barthel, Robert Begnini, Frank Beyer en Willy Brandt.

Je t'aime, je te filme

1999 | Documentaire

Zwitserland​/​​Frankrijk 1999. Documentaire van Anne Andreu en Jean-Michel Vecchiet. Met o.a. Isabella Rossellini, Anna Karina, Claude Lelouch, Solveig Dommartin en Bertrand Blier.

Haut bas fragile

1995 | Musical, Komedie

Frankrijk 1995. Musical van Jacques Rivette. Met o.a. Marianne Denicourt, Nathalie Richard, André Marcon, Bruno Todeschini en Wilfred Benaiche.

Deze musical is veel te lang: bijna drie uur. Het verhaaltje is bijzaak, flutterig en soms moeilijk te volgen. De individuele zang met bij behorende danspasjes niet goed genoeg. Positief zijn de choreografie en het spel van de drie jonge hoofdrollen.

Chloé

1994 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1994. Romantiek van Dennis Berry. Met o.a. Jean-Claude Adelin, Marion Cotillard en Anna Karina.

Deze musical is veel te lang: bijna drie uur. Het verhaaltje is bijzaak, flutterig en soms moeilijk te volgen. De individuele zang met bij behorende danspasjes niet goed genoeg. Positief zijn de choreografie en het spel van de drie jonge hoofdrollen.

L'Homme qui voulait être coupable

1991 | Drama

Denemarken​/​​Frankrijk 1991. Drama van Ole Roos. Met o.a. Anna Karina, Jesper Klein, Sam Besekow, Kirsten Norholt en Poul Bundgard.

Een bewerking van de roman van Henrik Stangerup, die zich afspeelt in het Denemarken van eind 19e eeuw, oftewel in een vastgeroeste, van haar vrijheid beroofde samenleving, waar niets mag. De autoriteiten oefenen druk uit op een schrijver, om de uitgever bij wie hij heeft gepubliceerd terug te vinden, want deze wordt gezocht. Een naargeestig en pessimistisch werk, ongetwijfeld berustend op ware feiten, waarvan deze film een getrouwe weergave is. Een beklemmende sfeer, die het beetje wilskracht dat de personages rest, breekt. Karina is nog altijd even verleidelijk en fascinerend. Innemende beelden van Peter Roos.

Gainsbourg, génération Gainsbarre

1991 | Muziek, Biografie

Frankrijk 1991. Muziek van Gérard Lanvin en Bambou. Met o.a. Jean Gabin, Michel Simon, Jane Birkin, Isabelle Adjani en Brigitte Bardot.

Een niet te klassificeren tv-film, want zogenaamde onderzoeks-fictie rond de zeer controversiële persoon van Serge Gainsbourg, die na zijn dood 'over zichzelf' vertelt. Met in willekeurige volgorde degenen die hij heeft ontmoet, van wie hij heeft gehouden en die met hem hebben gezongen, en aan het slot helemaal nergens op slaande thema's die, wat de makers 'de generatie Charlotte' durven noemen, behandelen! Een oppervlakkige, tamelijk onfatsoenlijke en in elk geval misplaatste nagedachtenis. Typisch nostalgie voor een klein kringetje, want deze vedette, die zichzelf zag als Rimbaud en Victor Hugo samen, bezat verre van hun talent.

Dossiers Danger Immediat: L'affaire Martine Desclos

1991 | Thriller, Mysterie

Frankrijk 1991. Thriller van Claude Barma. Met o.a. Anna Karina, Jean-Pierre Darras, Robert Audran, Michel Beaune en Michel Bertay.

Pilot voor de serie [KL]Dossiers Danger Immediat[KLE]. Een soort van triest en verward spionageverhaal, dat speelt in industri[KA3]ele kringen. Het gaat om een nieuw techniek voor het bedrukken van stof door middel van calqueerplaatjes, en de zaak wordt aangekaart door een jonge talentvolle Deense styliste (Karina), die in Frankrijk woont. Uiteraard worden de boosdoeners opgespoord en bestraft. Dit scenario bevat weinig originaliteit en evenmin niets nieuws, waarin alle vakkennis van een oude routinier in het tv-vak voorbijkomt dat profiteert van een degelijke vertolking.

Moravagine

1990 | Misdaad

Hongarije​/​​Frankrijk 1990. Misdaad van Philippe Pilard. Met o.a. Maxence Mailfort, Frigyes Funtek, Roland Blanche, Anna Karina en Gérard Caillaud.

Een bewerking van het meesterwerk van Blaise Cendrars door een filmcriticus en filmhistoricus. De verschillende invloeden die een kenner van de filmarchieven heeft ondergaan, zijn merkbaar aanwezig maar storen helemaal niet in deze beschrijving van het leven van een monsterlijke persoon. Integendeel, het verleent de film een zekere meerwaarde. Een geraffineerde, subtiele en beknopte regie en een sterke rol van Funtek als de 'tennisleraar' Moravagine, die in een kliniek in Waldensee in Zwitserland zit opgesloten. Sentimentele beelden in een fraaie stijl.

L'oevre au noir

1988 | Drama

Frankrijk​/​​België 1988. Drama van André Delvaux. Met o.a. Gian Maria Volonté, Sami Frey, Anna Karina, Philippe Léotard en Marie-France Pisier.

Vlaanderen, zestiende eeuw, Spaanse heerschappij. Na dertig jaar omzwervingen door Europa keert Zénon Ligre, alchemist-chirurgijn en humanist-filosoof, terug naar zijn geboorteplaats Brugge. Onder een schuilnaam, want vanwege zijn ketterse geschriften staat hij op de dodenlijst van de Inquisitie. Wat rest Zénon nog? Delvaux nam de onmogelijke taak op zich om het literaire meesterwerk van Marguerite Yourcenar naar cinema te transporteren. Weliswaar ontbreken de diepzinnigheid en eruditie, de sfeer van de wrede overgangstijd is fascinerend, en Volontè excelleert. Stemmige visuelen van Charles Van Damme.

Dernier été à Tanger

1987 | Avonturenfilm, Mysterie, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1987. Avonturenfilm van Alexandre Arcady. Met o.a. Thierry Lhermitte, Valeria Golino, Vincent Lindon, Roger Hanin en Jacques Villeret.

Bewerking van de roman [KL]The Devil is Due[KLE] van William O`Farrell. Een avontuurlijke geschiedenis: een detective tegen zijn zin in Tanger, een stad die alle soorten handel gunstig gezind is (gedomineerd door [KA1]e[KA1]en familie) beleeft gedurende de zomer van 1956 zijn avonturen. Van een specialist in dit genre (COUP DE SIROCCO, LE GRAND PARDON). Geen revolutionaire film, maar best aardig, omdat hij op vakkundige wijze in elkaar is gezet. Scenario van regisseur Arcady, Alain Le Henry en Tito Topin. Camerawerk van Robert Alazraki.

Cayenne-Palace

1987 | Avonturenfilm, Actiefilm

Frankrijk 1987. Avonturenfilm van Alain Maline. Met o.a. Richard Berry, Jean Yanne, Xavier Deluc, Olivia Brunaux en Anna Karina.

Conflicten tussen avonturiers en ingenieurs in Guyana waar men de vrouw zoekt. Een vreselijk banaal scenario, maar de film kan nog door de beugel door het spel van Yanne en Karina. Een schildering van een vreemd land met een ontzettend heet klimaat, vochtig en regenachtig (de titel lijkt ironisch bedoeld), waar de Indianen gewapend met pijl en boog rondrennen en het ruimtelijk centrum van Kourou (een beetje te veel aanwezig, maar hij is het die de film gesponsored heeft zoals men in het moderne Frans zegt). Een echte avonturenfilm, zoals men er maar weinig ziet.

Anna

1986 | Komedie, Musical

Frankrijk 1986. Komedie van Pierre Koralnik. Met o.a. Anna Karina, Jean-Claude Brialy, Isabelle Felder en Barbara Schmers.

Een komedie met muziek en dans, zich afspelend in het reclamewereldje. Dat is alles wat erover te zeggen valt. Verpakt in een verhaaltje over een modeblad, met alle bestaande cliché's en personages die in werkelijkheid niet bestaan. Bovendien passen de liedjes en de muziek van Serge Gainsbourg - van een minder zweverige kwaliteit - niet bij de rest. Het gaat dan ook om een van de meest overschatte filmers van deze tijd en het is nergens voor nodig deze mislukte film elk jaar tijdens de feestdagen opnieuw op tv uit te zenden. Een zeer slechte Jacques Demy.

La dame des dunes

1985 | Mysterie

Frankrijk 1985. Mysterie van Joyce Buñuel. Met o.a. Anna Karina, Sophie Barjac, Maxime Mansion en Xavier Saint-Macary.

Mysterie rond een afgelegen huis aan de kust. Op een dag staat het te koop. Anne-Marie (Barjac) is nauwelijks van het bestaan van het huis op de hoogte. Tijdens de Paasweek, wanneer haar man voor een zakelijke bijeenkomst weg is, gaat ze er met haar zoon van zes heen. Ze ontmoet de vreemde dame uit de titel en beleeft haar verleden opnieuw. Het mysterie wordt bij gebrek aan regie-fantasie flink uitgesponnen. Zoals veel films van de schoondochter van Luis Buñuel, wekt deze tv-film een geïmproviseerde en onaffe indruk. Niettemin eensgezind en overtuigend acteerwerk.

Ave Maria

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Jacques Richard. Met o.a. Anna Karina, Féodor Atkine, Isabelle Pasco, Pascale Ogier en Dora Doll.

Het verhaal draait om een zeer jonge meisje, Ursula, dat zich verzet tegen een fanatieke ex-priester en zijn vrouw, die een heel dorp willen tiranniseren. Ursula biedt op perverse en godslasterende wijze weerstand tijdens een bijzonder eigenaardige duivelbezwering die tot haar dood leidt. Verrassend, gezien de Franse film tegenwoordig. De wrede dialogen uit de pen van Paul Gégauff zullen niet gauw vergeten worden. De vele overdrijvingen doen het geheel op een langdradige karikatuur lijken, maar ook niet iedereen heet Buñuel.

L'ami de Vincent

1983 | Drama, Komedie

Frankrijk 1983. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Philippe Noiret, Jean Rochefort, Jane Birkin, Fanny Cottençon en Marie Dubois.

Een als rokkenjager te boek staande trompettist van een revue-orkest wordt getroffen door een wraakactie vanwege een vroegere geliefde. Hij vraagt de met hem bevriende dirigent uit te vinden welke vrouw uit zijn verleden erachter kan zitten. De wie-is-de-dader-structuur is vooral de aanleiding voor een indirecte nadere verkenning van de relatie tussen de twee mannen, maar deze gaat niet erg diep en biedt weinig verrassingen. De gastrollen die door een aantal top-actrices worden gespeeld, bieden staaltjes van bravoure-acteren, maar nauwelijks meer dan dat. Fabian, als de stabiele dirigentenechtgenote, maakt het meest indruk.

L' Ami De Vincent

1983 | Drama

Frankrijk 1983. Drama van Denys Granier-Deferre. Met o.a. Marie Dubois, Jane Birkin, Françoise Fabian, Jean Rochefort en Anna Karina.

Een als rokkenjager te boek staande trompettist van een revue-orkest wordt getroffen door een wraakactie vanwege een vroegere geliefde. Hij vraagt de met hem bevriende dirigent uit te vinden welke vrouw uit zijn verleden erachter kan zitten. De wie-is-de-dader-structuur is vooral de aanleiding voor een indirecte nadere verkenning van de relatie tussen de twee mannen, maar deze gaat niet erg diep en biedt weinig verrassingen. De gastrollen die door een aantal top-actrices worden gespeeld, bieden staaltjes van bravoure-acteren, maar nauwelijks meer dan dat. Fabian, als de stabiele dirigentenechtgenote, maakt het meest indruk.

Chambre 17

1981 | Misdaad

Frankrijk 1981. Misdaad van Philippe Ducrest. Met o.a. Philippe Léotard, Anna Karina, François Perrot, Jacques Riberolles en France Anglade.

Een bizar misdaadverhaal waarin politie-inspecteur Léotard een ingewikkelde intrige moet ontrafelen rond een misdaadorganisatie. De bekende namen in de rolbezetting redden de film niet.

Madame le juge: Monsieur Bais

1978 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1978. Mysterie van Claude Barna. Met o.a. Simone Signoret, Anna Karina, Maurice Ronet, Georges Wilson en Jean-Claude Dauphin.

De 32-jarige Madame Bais is een rustige persoon. Ze heeft slechts één passie: de harp. Waarom doodt zij zichzelf plotseling met een revolverschot? Madame le Juge Signoret voelt echtgenoot Ronet aan de tand. Hij blijkt acht dagen ervoor de revolver gekocht hebben; bovendien is Karina zijn maîtresse, maar is nog een derde figuur in het spel. Het blijkt uiteindelijk een geval te zijn van een gespleten persoonlijkheid, hunkerend naar liefde en erkenning. Film- en tv-regisseur Barma beschikt over heel wat vakmanschap en over het talent om 'gematigde spanning' te creëeren. Het spel is overtuigend. Gebaseerd op de figuren van Raymond Thevenin door Pierre Dumayet tot scenario bewerkt.

Chaussette-surprise

1978 | Komedie

Frankrijk 1978. Komedie van Jean-François Davy. Met o.a. Anna Karina, Bernadette Lafont, Christine Pascal, Michel Galabru en Rufus.

Viertal excentrieke mannen komt als gevolg van hetzelfde auto-ongeluk op een ziekenzaaltje te liggen en zaait door gedrag en ideeën verwarring in het hospitaal. Ondertussen genieten wederhelften van drie van hen van een ongekende vrijheid. Regisseur probeert aan jarenlange porno-om-den-brode te ontsnappen met absurde kluchtigheid, maar wat talenten van het viertal ook zijn, in combinatie zijn ze geen nieuwe Marx Brothers. Ziekenhuisscènes worden daardoor rumoerige ongein, maar rustiger belevenissen van de vrouwen thuis hebben wel humor en charme.

Chinesisches Roulette

1976 | Drama, Experimenteel

Frankrijk​/​​Duitsland 1976. Drama van Rainer Werner Fassbinder. Met o.a. Andrea Schober, Alexander Allerson, Volker Spengler, Macha Méril en Ulli Lommel.

Een niet gemakkelijk te doorgronden drama over menselijke betrekkingen. Dochter Angela nodigt allerlei mensen uit op het landgoed van haar ouders, waarna het gezelschap 'Chinese roulette' speelt. Het scenario is van Fassbinder. Het camerawerk is van Michael Ballhaus.

Les Oeufs brouillés

1975 | Komedie

Frankrijk 1975. Komedie van Joël Santoni. Met o.a. Jean Carmet, Jean-Claude Brialy, Anna Karina, Michael Lonsdale en Michel Aumont.

De directeur public relations van de Franse regering wil de president een populair image geven door hem op een reis door Frankrijk te laten vergezellen door de 'gemiddelde Fransman'. De opzet lukt, maar mèt de goodwill van de president is ook het aanzien van de metgezel gestegen, die het niet kan verwerken daarna afgedankt te worden. Deze sociale satire naar Italiaans voorbeeld blijft ietwat vrijblijvend, omdat in plaats van de politiek zelf politieke gebruiken tot doelwit zijn genomen: bijzaken in plaats van hoofdzaken. Het scenario is voldoende geestig om de acteurs amusante en niet al te overtrokken karikaturen te laten spelen. De titel verwijst naar het lievelingskostje van Giscard d'Estaing.

L' Assassin musicien

1974 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1974. Drama van Benoît Jacquot. Met o.a. Anna Karina, Joël Bion, Philippe March, Howard Vernon en Hélène Collomb.

Een paranoïde jongeman waant zich de beste violist ter wereld, maar veracht arrivisten die carrière weten te maken. Hij laat zich onderhouden door een jonge werkster, wie hij onbegrip voor zijn talent verwijt. Deze sobere, statische en opzettelijk trage debuutfilm van een leerling van Bresson en Duras, waarin wordt afgezien van dramatisering en psychologisering van de stof, laat met minutieuze exactheid en onder voortdurende herhaling gedragscodes zien op de manier van de moderne romanliteratuur. Hoewel interessant, komt de film onvoldoende los van de formalistische theorie om een eigen bestaansrecht te krijgen.

Vivre ensemble

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van Anna Karina. Met o.a. Anna Karina, Michel Lancelôt, Gérard Pereira, Monique Morelli en Bob Asklof.

Een geschiedenisleraar wordt verliefd op een vrijgevochten jonge vrouw die hem meesleept in een leventje van nietsdoen, in Saint-Germain-des-Pr[KA1]es en New York. Als ze zwanger wordt, worden de rollen omgedraaid en komt haar verantwoordelijkheidsbesef boven en blijkt hij niet in staat om van drank en drugs los te komen. De spontaan geregistreerde relatiefilm doet op de beste (èn slechtste) momenten aan het werk van John Cassavetes denken, maar de actrice Karina is bij de regisseuse Karina in slechte handen en uitermate irritant, zodat de sympathie scheef komt te liggen.

Pane e cioccolata

1973 | Drama, Komedie

Italië 1973. Drama van Franco Brusati. Met o.a. Nino Manfredi, Anna Karina, Johnny Dorelli, Paolo Turco en Ugo D'Alessio.

Een gastarbeider in Zwitserland houdt zijn verblijfsvergunning zolang hij werk heeft. Hij moet zich derhalve in de meest bizarre en vernederende bochten wringen om zijn baantje te houden. De keuze tussen zelfrespect en een terugkeer naar Italië blijft moeilijk. De opzet om tot een overtreffende trap in ervaringen te komen, ontneemt de satire uiteindelijk zijn aannemelijkheid. De ontevreden producent hield bovendien de export van de film tegen, zodat Brusati deze in gedeeltes over de grens moest smokkelen om na vijf jaar een hit te scoren in Frankrijk en Amerika. Ook bekend als BREAD AND CHOCOLATE.

L' Invenzione di Morel

1973 | Mysterie, Experimenteel

Italië 1973. Mysterie van Emidio Greco. Met o.a. Giulio Brogi, Anna Karina, John Steiner, Anna Maria Gherardi en Ezio Marano.

Een schipbreukeling komt op een onbewoond eiland. Een verlaten hotel blijkt plotseling bewoond te zijn door geheimzinnige personen die een uitbundig leven leiden. Het blijken projecties te zijn van een geleerde die zijn kennissen heeft geregistreerd om ze eeuwig fysiek te kunnen reproduceren. De hoofdpersoon wordt verliefd op een vrouwelijke projectie en laat zich ook registreren, waardoor hij het leven verliest. De ambitieuze verfilming van de roman van Adolfo Bioy Casarès is door het schimmige, rituele gedrag van de personages niet dramatisch geworden. De objectieve en dialectische filmvorm ondermijnt het mysterie en de motivatie van de in de eerste persoon geschreven vertelling.

The Salzburg Connection

1972 | Thriller

Verenigde Staten 1972. Thriller van Lee H. Katzin. Met o.a. Barry Newman, Anna Karina, Klaus-Maria Brandauer, Karen Jensen en Joe Maross.

Een afgrijselijke bewerking van Helen MacInnes' bestseller over een Amerikaanse advocaat die met vakantie in Salzburg betrokken raakt bij spionage. Irriterend gebruik van slow-motion en grapjes met bevroren beelden.

Rendez-vous à Bray

1971 | Drama

België​/​​Frankrijk 1971. Drama van André Delvaux. Met o.a. Anna Karina, Mathieu Carrière, Roger Van Hool, Bulle Ogier en Martine Sarcey.

Tijdens WOI wordt een jongeman door zijn vriend ontboden in een afgelegen villa. Daar blijkt alleen een mooie zwijgzame huishoudster aanwezig te zijn, aan wie hij de voorgeschiedenis van de vriendschap vertelt. Hij brengt de nacht met haar door, terwijl de vriend nooit komt opdagen. Een sfeervolle en hoogst persoonlijke film van deze Belgische regisseur over de invloed van de verstrijkende tijd op menselijke gedragingen en relaties, in de stijl van magisch realisme. Naar verhaal van Julien Cracq.

Rendez-vous A Bray

1971 | Drama

Frankrijk 1971. Drama van André Delvaux.

Tijdens WOI wordt een jongeman door zijn vriend ontboden in een afgelegen villa. Daar blijkt alleen een mooie zwijgzame huishoudster aanwezig te zijn, aan wie hij de voorgeschiedenis van de vriendschap vertelt. Hij brengt de nacht met haar door, terwijl de vriend nooit komt opdagen. Een sfeervolle en hoogst persoonlijke film van deze Belgische regisseur over de invloed van de verstrijkende tijd op menselijke gedragingen en relaties, in de stijl van magisch realisme. Naar verhaal van Julien Cracq.

Le Plus vieux métier du monde

1971 | Komedie, Erotiek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1971. Komedie van Franco Indovina, Mauro Bolognini, Philippe de Broca, Michael Pfleghar en Claude Autant-Lara. Met o.a. Michèle Mercier, Enrico Maria Salerno, Hiram Keller, Elsa Martinelli en Gastone Moschin.

Episodenfilm over prostitutie. I. De oertijd. II. Het Romeinse keizerrijk. III. De Franse revolutie. IV. De Belle Epoque. V. De tegenwoordige tijd. VI. Een gecomputeriseerde toekomst. De charme en (voorzover aanwezig) het talent van de actrices is verspild aan de fantasieloze scenario`s, die navenant lusteloos in beeld zijn gebracht. De Broca`s episode met Moreau als Mimi Guillotine, die haar attracties combineert met het uitzicht op de onthoofdingen, is nog wel aardig, terwijl Godards filosofische SF interessant voortborduurt op zijn ALPHAVILLE (maar tijdens de bioscooproulatie werd de film meestal gecoupeerd). De scenario's zijn van Daniel Boulanger, André Tabet, Jean-Luc Godard, Ennio Flaiano, Jean Aurenche, Georges- André Tabet en Michel Legrand.

L'alliance

1971 | Drama, Mysterie, Thriller, Horror

Frankrijk 1971. Drama van Christian de Chalonge. Met o.a. Anna Karina, Jean-Claude Carrière, André Gille, Tsilla Chelton en Rufus.

Een dierenarts wil zich in Parijs installeren en schakelt, omdat hij wil trouwen, een huwelijksbureau in. Na het huwelijk haalt hij allerhande dieren in de woning van zijn vrouw (Anna Karina), terwijl zij vergeefs probeert zijn leven en activiteiten te delen. Hij verdedigt zich met ongemotiveerde uitbarstingen van jaloezie. Een ongewone film die begint als een psychologisch drama en zich geleidelijk aan ontwikkelt naar moderne horror. De scenarioschrijver Carrière - die zijn eigen roman bewerkte - voldoet verrassend als hoofdrolspeler in het regiedebuut van De Chalonge. Het camerawerk is van Alain Derobe.

Carlos

1971 | Komedie

Duitsland 1971. Komedie van Hans W. Geissendörfer. Met o.a. Bernhard Wicki, Anna Karina, Geraldine Chaplin, Gottfried John en Horst Frank.

Friedrich Schillers toneelstuk Don Carlos werd voor de camera van Robby Müller en in Geissendörfers bewerking een verrassende film in de trant van de spaghetti- western.

Michael Kohlhaas - der Rebell

1969 | Historische film, Drama

Duitsland 1969. Historische film van Volker Schlöndorff. Met o.a. David Warner, Anna Karina, Relja Basic, Anita Pallenberg en Kurt Meisel.

Een indrukwekkende Rob Houwer/Columbia-produktie naar Heinrich von Kleists novelle over de paardenhandelaar die een burcht van een jonker afbrandt nadat de laatste hem twee paarden afhandig maakte. Schlöndorff gaf later toe dat de commerciële druk van een internationale produktie van deze omvang dramaturgische en artistieke fouten had veroorzaakt.

Le Temps de mourir

1969 | Horror, Drama

Frankrijk 1969. Horror van André Farwagi. Met o.a. Bruno Cremer, Anna Karina, Jean Rochefort, Billy Kearms en Catherine Rich.

Een rijke man vindt een videotape, waarop te zien is hoe en wanneer hij zal sterven en tracht vervolgens het noodlot te keren. Het interessante thema komt totaal niet uit de verf in dit speelfilmdebuut van Farwagi. Ook bekend als TWICE UPON A TIME.

Laughter in the Dark

1969 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1969. Drama van Tony Richardson. Met o.a. Nicol Williamson, Anna Karina, Jean-Claude Drouot, Peter Bowles en Siân Phillips.

Een vreselijke film naar Nabokovs roman over een rijke getrouwde man (Williamson) die blind is en niet merkt dat zijn vrouw (Karina) hem bedriegt met een andere man (Drouot). Uitermate onplezierig en heel erg lang.

Justine

1969 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1969. Avonturenfilm van George Cukor. Met o.a. Anouk Aimée, Dirk Bogarde, Robert Forster, Anna Karina en Phillipe Noiret.

Modieuze film die de fans van Lawrence Durrell's Alexandria Quartet niet zal vermogen te behagen, maar hij doet het goed als exotische kitsch. Cukors veelvuldige toepassing van groothoekopnamen zal bij uitzending op tv niet veel effect sorteren. Opgenomen in Tunis. Gefilmd in Panavision.

Before Winter Comes

1969 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1969. Komedie van J. Lee Thompson. Met o.a. David Niven, Anna Karina, John Hurt, Anthony Quayle en Ori Levi.

Topol is de tolk van Engelse officier Niven in een kamp voor ontheemden 'Displaced Persons' na WO II. Een wat onevenwichtige tragikomedie, met vele ontroerende momenten. Topol's uitstekende vertolking straalt warmte uit.

The Magus

1968 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1968. Drama van Guy Green. Met o.a. Anthony Quinn, Michael Caine, Candice Bergen, Anna Karina en Paul Stassino.

Een pretentieuze, hopeloos verwarrende geschiedenis over een magi[KA3]er of tovenaar (Quinn) die het lot van Caine probeert te sturen als deze op een Grieks eiland arriveert. Een in aanvang leuk verhaal vol doolhoven, maar later zonder afwisseling langdradig.

Made in U.S.A.

1967 | Misdaad, Experimenteel, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1967. Misdaad van Jean-Luc Godard. Met o.a. Anna Karina, Jean-Pierre Léaud, Jean-Claude Bouillon, Yves Afonso en László Szabó.

De geliefde van een vermoorde journalist stelt een onderzoek in en ontdekt een vertakt politiek komplot, waarbij haar wraakoefening ook degenen treft die verliefd op haar zijn geworden. Na het onvoorzien niet doorgaan van een ander project nam Godard een romannetje van Richard Stark als uitgangspunt voor deze ge[KA3]improviseerde film vol politieke schimpscheuten, burleske humor en cinefiele citaten (alle gangsters hebben namen van Amerikaanse film noir-regisseurs en -acteurs). Deze film is volstrekt verwarrend en, ondanks de vele pretenties van het tegendeel, allesbehalve diepzinnig, maar wel voortdurend verrassend en in abrupte tragische momenten aangrijpend. Het gebruik van primaire kleuren kreeg veel navolging.

Lo Straniero

1967 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1967. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Marcello Mastroianni, Anna Karina, Georges Géret, Bernard Blier en Georges Wilson.

Een Fransman in Algiers in de jaren dertig woont zonder emotie de begrafenis van zijn moeder bij, begint een relatie met een secretaresse, helpt zijn buurman bij problemen met een Arabische vriendin en doodt de broer van dat meisje zonder motief en zonder duidelijke provocatie. Tijdens de rechtzaak worden onverdraagzaamheid en gevoelloosheid tegen hem aangevoerd en hij wordt ter dood veroordeeld. De zorgvuldige tijdsreconstructie en het voelbaar maken van de afstompende hitte nemen niet weg, dat Visconti de sfeer en de filosofie van Albert Camus' roman nergens weet te treffen, wat nog geaccentueerd wordt door letterlijke citaten in dialoog en gedachtencommentaar die los blijven staan van de beelden. Niettemin opmerkelijk spel.

Lamiel

1967 | Romantiek, Erotiek

Frankrijk 1967. Romantiek van Jean Aurel. Met o.a. Anna Karina, Michel Bouquet, Jean-Claude Brialy, Robert Hossein en Claude Dauphin.

Een mooi boerenmeisje (Karina) wordt de prot[KA1]eg[KA1]ee van een arts (Bouquet) die haar bij de Parijse aristocratie introduceert. Door het geraffineerd tegen elkaar uitspelen van vele minnaars weet ze het tot de adelstand en een huwelijk te brengen. Liefde en bevrediging kent ze pas in de armen van een bandiet (Hossein) voor wie ze haar leven geeft. Het scenario naar een onvoltooide roman van Henri Stendhal heeft zoveel romantische en pikante intriges in kort bestek dat het resultaat - ondanks literaire ambities en zeer goed spel - een oppervlakkig prentenboek werd, dat vooral aan vroegere Martince Carol-vehikels herinnert.

Anna

1967 | Musical, Romantiek

Frankrijk 1967. Musical van Pierre Koralnic. Met o.a. Serge Gainsbourg, Jean-Claude Brialy, Anna Karina, Serge Brialy en Marianne Faithfull.

Een mooi boerenmeisje (Karina) wordt de prot[KA1]eg[KA1]ee van een arts (Bouquet) die haar bij de Parijse aristocratie introduceert. Door het geraffineerd tegen elkaar uitspelen van vele minnaars weet ze het tot de adelstand en een huwelijk te brengen. Liefde en bevrediging kent ze pas in de armen van een bandiet (Hossein) voor wie ze haar leven geeft. Het scenario naar een onvoltooide roman van Henri Stendhal heeft zoveel romantische en pikante intriges in kort bestek dat het resultaat - ondanks literaire ambities en zeer goed spel - een oppervlakkig prentenboek werd, dat vooral aan vroegere Martince Carol-vehikels herinnert.

La Réligieuse

1966 | Drama, Historische film

Frankrijk 1966. Drama van Jacques Rivette. Met o.a. Anna Karina, Liselotte Pulver, Micheline Presle, Francine Bergé en Francisco Rabal.

Een jonge aristocrate is door haar ouders voor het klooster voorbestemd, maar wijst aanvankelijk de aflegging van de gelofte af tot ze uit bewondering voor de moeder-overste haar weigering intrekt. In verschillende kloosterordes wordt ze onderworpen aan martelpraktijken en vasten. Ze wordt bovendien van bezetenheid beschuldigd. Evenmin als haar verzet geeft ze haar geloof in God op. Deze opmerkelijk in beeld gebrachte en schitterend gespeelde film naar de roman van Denis Diderot werd bij zijn première verboden wegens antikerkelijke strekking en daardoor een schandaalsucces. Zoiets is nu onvoorstelbaar, maar de uitzonderlijke kwaliteiten van de film laten zich onbevangener beoordelen.

Un Mari a prix fixe

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Claude de Givray. Met o.a. Anna Karina, Roger Hanin, Gabrielle Dorziat, Gregor von Rezzori en Hubert Noël.

Een verwende jongedame heeft onvoorzien een blauwtje gelopen. In de trein ontmoet ze een man die zich laat omkopen tot het spelen van haar echtgenoot, om zo haar gekrenkte trots te wreken. Een cinefiele poging om de vooroorlogse screwball comedy uit Hollywood na te volgen, strandt op het al te simpele scenario en de onhandige regie die elke grap de mist in helpt. De zoveelste poging van Hanin om zich te bewijzen als een Franse Cary Grant blijkt opnieuw een mislukking.

Pierrot le fou

1965 | Drama, Misdaad, Experimenteel, Film noir

Frankrijk​/​​Italië 1965. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Anna Karina, Dirk Sanders, Raymond Devos en Graziella Galvani.

Een schrijver verlaat zijn echtgenote en zijn geregelde bestaan voor een oude vlam die hem meesleurt in een warnet van intriges en moord, waarbij ondertussen ook hun wederzijdse liefde wordt opgebruikt. Een persoonlijke afrekening van Godard met de mislukking van het huwelijk met Karina werd in de vorm van een road movie volgestopt met politieke, absurde en cinefiele incidenten waardoor de film voortdurend verrassend blijft, hoewel de tragische dimensie over de teloorgang van emoties de overhand blijft houden. Hoogtepunt en conclusie van de eerste periode in het werk van Godard, zijn eerste in kleur.

Le soldatesse

1965 | Drama

Frankrijk​/​​Joegoslavië​/​​Italië 1965. Drama van Valerio Zurlini. Met o.a. Anna Karina, Mario Adorf, Tomas Milian, Marie Laforêt en Lea Massari.

Gebaseerd op een roman van Ugo Pirro. Het speelt zich af in WO II. Enkele jonge Albanese vrouwen gaan, omdat ze nu eenmaal te eten moeten hebben, naar het front en voegen zich bij de Italiaanse troepen. Luitenant Gaetano Martino (Milian) krijgt de moeilijke taak deze ongebruikelijke militaire eenheid naar de Albanese grens, de frontlinie, te begeleiden. Met het verstrijken der dagen vatten de jonge officier en de vrouwen genegenheid, sympathie en begrip voor elkaar op. Karina, Milian en Massari geven geloofwaardige acteerprestaties ten beste.

Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution

1965 | Film noir, Mysterie, Thriller, Sciencefiction, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1965. Film noir van Jean-Luc Godard. Met o.a. Eddie Constantine, Anna Karina, Akim Tamiroff, Howard Vernon en László Szabó.

Fascinerende melange van film noir, spionageverhaal en existentieel drama in science fiction-kader met als stoïcijnse spil Lemmy Caution. Onder het alziend haviksoog van rochelende Übercomputer Alpha 60 moet het personage uit de romans van Peter Cheyney als geheim agent op missie in het totalitaire Alphaville. Briljant verbeeldt en verklankt Godard het troosteloze bestaan in de Orwelliaanse technocratenmetropool, oftewel sixties-Parijs zonder oriëntatiepunten. Kunst is er uitgeroeid, liefde, tranen en de vraag 'Waarom?' zijn taboe. Behalve querulante genrepastiche vol filmgrapjes is deze modernistische oogstreling in zwart-wit Godards mooiste liefdesverklaring aan muze Karina. Gouden Beer, Berlijn 1965. Cameo van Jean-Pierre Léaud.

Le Voleur de Tibidabo

1964 | Avonturenfilm, Misdaad, Komedie

Frankrijk​/​​Spanje 1964. Avonturenfilm van Maurice Ronet. Met o.a. Maurice Ronet, Anna Karina, Pepe Nieto, Enrique Herreros en Luis Ciges.

Een Franse ijsboer in Barcelona verbergt een bevriende inbreker en laadt daarbij de verdenking van eigen schuld op zich, waardoor hij de politie en de op de poet beluste dieven achter zich aan krijgt en door zijn jeugdige klantjes als 'koning van de onderwereld' wordt gezien. Dit regiedebuut van acteur Ronet geeft het achtervolgingsavontuur de tegendraadse toon van een poëtische tragikomedie met een onevenwichtig, maar innemend resultaat. Hij is echter zelf niet de meest aangewezen vertolker van de rol van goedmoedige en wereldvreemde dromer.

La Ronde

1964 | Komedie, Romantiek, Erotiek

Frankrijk 1964. Komedie van Roger Vadim. Met o.a. Marie Dubois, Claude Giraud, Anna Karina, Jean-Claude Brialy en Jane Fonda.

De wisseling van tien partners begint bij een hoertje en een soldaat en wordt gesloten als een graaf in bed bij hetzelfde hoertje belandt. Vadim en scenarioschrijver Jean Anouilh verplaatsten de handelingen naar Parijs aan de vooravond van WOI, maar misten de stilering en post-coïtale katterigheid van Schnitzlers Reigen en Ophüls' eerdere verfilming zodat een reeks voorspelbare pikanterieën overbleef. De actrices zijn mooi en geestig, de acteurs krijgen in deze aanpak geen enkele kans.

De l'amour

1964 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1964. Drama van Jean Aurel. Met o.a. Michel Piccoli, Anna Karina, Elsa Martinelli, Jean Sorel en Philippe Avron.

Een tandarts maakt de ene amoureuze verovering na de andere, hoewel hijzelf daarbij ook wel eens bedrogen wordt, maar blijkt impotent wanneer hij echt verliefd wordt. Liefde triomfeert, totdat zijn jagersinstinct weer de kop opsteekt. Deze verfilming van Stendhals beroemde beschouwingen heeft een ironie die meer nog dan door de overigens stijlvolle regie, gedragen wordt door de acteurs. Piccoli had toen nog niet eerder een blasé Don Juan gespeeld en Martinelli heeft de rol van haar loopbaan, als zijn belangrijkste en moeilijkste verovering.

Circle Of Love

1964 |

1964. Roger Vadim. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Claude Giraud, Maurice Ronet, Catherine Spaak en Marie Dubois.

Een tandarts maakt de ene amoureuze verovering na de andere, hoewel hijzelf daarbij ook wel eens bedrogen wordt, maar blijkt impotent wanneer hij echt verliefd wordt. Liefde triomfeert, totdat zijn jagersinstinct weer de kop opsteekt. Deze verfilming van Stendhals beroemde beschouwingen heeft een ironie die meer nog dan door de overigens stijlvolle regie, gedragen wordt door de acteurs. Piccoli had toen nog niet eerder een blasé Don Juan gespeeld en Martinelli heeft de rol van haar loopbaan, als zijn belangrijkste en moeilijkste verovering.

Bande à part

1964 | Komedie, Misdaad, Experimenteel, Drama, Thriller

Frankrijk 1964. Komedie van Jean-Luc Godard. Met o.a. Louisa Colpeyn, Danièle Girard, Anna Karina, Sami Frey en Claude Brasseur.

Een jong drietal wil aan een kleurloos bestaan ontsnappen door belastingfraudegeld te stelen en naar Zuid-Amerika te reizen. Amoureuze rivaliteit tussen de twee mannen en onhandigheid hebben zowel komische als tragische gevolgen. Deze misdaadintrige is voor Godard niet meer dan een aanleiding voor een reeks van briljante of melancholieke scènes die beter geslaagd zijn dan in sommige van zijn pretentieuze films.

Dragées au poivre

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Jacques Baratier. Met o.a. Guy Bedos, Sophie Daumier, Jean Babilée, Jean-Paul Belmondo en Francis Blanche.

Jonge filmgekken proberen d.m.v. een verborgen camera uitwassen van het Parijse leven te betrappen voor een cinéma vérité-documentaire. Deze episodische komedie persifleert moderne/modieuze filmgenres, maar mengt daar al te veel opgeklopte flauwiteiten doorheen, vooral in de vermoeiende uitbundige activiteiten van de filmploeg zelf. Wel een aantrekkelijke sterbezetting met uitschieters van Signoret-Belmondo in een zgn. prostituée-legionair-smartlap en van Vitti-Vadim in een MARIENBAD-parodie.

Vivre sa vie

1962 | Drama

Frankrijk 1962. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Anna Karina, Sady Rebbot, Gérard Hoffman, Gilles Quéant en Brice Parain.

Vroeg werk uit het oeuvre van de Franse nouvelle vague-meester Godard (1930), kort na zijn grote doorbraak À bout de souffle gemaakt. Nana (Karina, destijds Godards geliefde en favoriete actrice) verlaat haar man en kind en zoekt haar eigen weg in Parijs. In twaalf hoofdstukken zien we hoe ze werkt in een platenzaak, gedoe heeft met de politie en in de prostitutie terecht komt. Fascinerend mooie film rond een vrouw in wier innerlijk we geen inzicht krijgen. Nana rookt, drinkt in bars, en danst, heel even lachend, bij een jukebox.

Shéhérazade

1962 | Avonturenfilm, Romantiek

Spanje​/​​Italië​/​​Frankrijk 1962. Avonturenfilm van Pierre Gaspard-Huit. Met o.a. Anna Karina, Gérard Barray, Antonio Vilar, Marilù Tolo en Giuliano Gemma.

Een neef van keizer Karel de Grote wordt als ambassadeur gezonden naar Bagdad. Aan het hof van de kalief ziet hij Sheherazade terug die hij onderweg het leven heeft gered en nu nieuwe favoriete in de harem is. De groot-vizier had een eigen maîtresse die plaats willen laten innemen om de kalief vervolgens van de troon te kunnen stoten en onthult de liefde tussen de favoriete en de Franse ridder. Een luxueus aangekleed, maar houterig gefilmd spektakel met acteurs die niet in hun rollen geloven, wat resulteert in onbedoelde vermakelijkheid.

She'll Have to Go

1962 |

Verenigd Koninkrijk 1962. Robert Asher. Met o.a. Bob Monkhouse, Alfred Marks, Hattie Jacques, Anna Karina en Dennis Lotus.

Een uitgebreide klucht over twee broers, die met elkaar de strijd aanbinden om de aan hun knappe Corsicaanse nicht, Karina, nagelaten erfenis binnen te halen.

Les Quatres vérités

1962 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk​/​​Spanje 1962. Komedie van Hervé Bromberger, Luís Garcia Berlanga, Alessandro Blasetti en René Clair. Met o.a. Anna Karina, Jean Poiret, Michel Serrault, Hardy Krüger en Ana Casarès.

Een episodefilm naar fabels van La Fontaine. Een jaloerse ambtenaar vergeet door vleierij de waakzaamheid voor zijn mooie vrouw. De orgelman overweegt na tegenslagen zelfmoord, maar krijgt levensmoed ingepraat door een begrafenisondernemer. Een bedachtzame vrouw wint van een uitdagende rivale de competitie om man. Een man en een vrouw raken toevallig samen in een flat opgesloten en komen tot een verstandhouding, maar niet tot een affaire. Drie van de vier sketches zijn met onderlinge niveauverschillen best aardig, maar de bijdrage van Clair is een klein juweeltje door de genuanceerde ironie en het intelligente spel van Caron en Aznavour.

Cléo de 5 à 7

1962 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1962. Drama van Agnès Varda. Met o.a. Corinne Marchand, Antoine Bourseiller, Michel Legrand, José Luis de Villalonge en Dorothée Blanck.

Ingetogen drama van 'la grand-mère de la nouvelle vague' brengt twee uur uit het leven van de jonge zangeres Cléo (Marchand) in beeld. Terwijl ze wacht op de uitslag van een kankeronderzoek, zwerft ze door de straten van Parijs. Ze bezoekt haar geliefde, die haar eventuele ziekte niet onder ogen wil zien, koopt een hoed, raadpleegt een waarzegster en ontmoet een soldaat met verlof. Cléo de 5 à 7 betekende de doorbraak van Varda. Let op de gastrollen van Jean-Luc Godard, Eddie Constantine en Anna Karina in het zwart-wit slapstickfilmpje dat Cléo weer wat opvrolijkt.

Une femme est une femme

1961 | Drama, Komedie, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Anna Karina, Jean-Claude Brialy, Jean-Paul Belmondo, Nicole Paquin en Marie Dubois.

Une femme est une femme is de derde speelfilm van Godard, na zijn thriller À bout de souffle en de spionagefilm Le petit soldat. In zijn wittebroodsweken – hij trouwde in 1961 met Anna Karina – maakte hij zijn enige vrolijke film, een muzikale komedie waarin z’n echtgenote de dartele Angela speelt die dolgraag een kind wil. Haar vriend Émile (Brialy) wil pas kinderen als ze ­getrouwd zijn. Dus stapt ze naar vriend Alfred (Belmondo), om Émile voor een fait accompli te stellen. Zo begint een serie van vindingrijke misverstanden en innemende ruzietjes. Godards meest toegankelijke werk.

Le Soleil dans l'oeil

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Jacques Bourdon. Met o.a. Anna Karina, Georges Descrières, Jacques Perrin, Nadine Alari en Charles Blavette.

Een vertaalster is voor een werkvakantie in een Corsicaans vissersplaatsje, waar een vrijblijvende flirt met een middelbare scholier ver strekkende consequenties heeft, tot haar Parijse minnaar arriveert. De jaloezie-uitbarstingen van de adolescent leiden tot conflicten en dreigende drama's. De fotogenieke locaties en de inzet van Karina in haar rol zijn de voornaamste kwaliteiten van dit dunne psychologische dramaatje, dat ook al niet interessanter wordt omdat de heldin moet kiezen tussen een pedante snob en een hysterische puber.

Ce soir ou jamais

1961 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1961. Komedie van Michel Deville. Met o.a. Anna Karina, Claude Rich, Jacqueline Danno, Anne Tonietti en Françoise Dorléac.

Een nauwkeurige en subtiele weergave van de verhouding tussen hart en verstand bij acht mensen, gefilmd in slechts één decor, zonder dat het ook maar een moment verfilmd toneel lijkt. De camera tast de gezichten af en registreert de geringste expressie. Alles heeft een betekenis in deze bittere maar tedere film.

Le petit soldat

1960 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1960. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Michel Subor, Anna Karina, Henri-Jacques Huet, Paul Beauvais en László Szabó.

Een jonge geheim-agent werkt tijdens de Algerijnse oorlog voor FLN in Gen[KA2]eve en krijgt opdracht een radiocommentator te doden. Een aarzeling laadt de verdenking van verraad op hem en hij wordt gemarteld. Als een bekentenis uitblijft, wordt zijn vriendin (die ook voor FLN blijkt te werken) eveneens gemarteld en sterft. De klinische martelscènes werden door de politieke censuur aangegrepen om vertoning van de film tegen te houden. Bij de jaren vertraagde première was de actualiteit verloren gegaan van deze tweede Godard-film die ook formeel en dramatisch niet tot zijn beste behoort. Debuut van Karina tegenover de al te onzekere hoofdrol van Subor.