Edmond T. Gréville: regie, cast en scenario.
Er zijn 16 films gevonden.

L' Accident

1962 | Drama, Thriller, Erotiek

Frankrijk 1962. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Danick Pattison, Georges Rivière, Magali Noël, Roland Lesaffre en Jean Lobal.

Een nieuwe lerares op een dorpsschool wordt verliefd op haar directeur, die door diens aan alcohol verslaafde echtgenote wordt vermoord. De lerares probeert haar rivale de schuld te geven. Het op een eiland gesitueerd broeierig drama - naar een verhaal van Frédéric Dard - overtuigt nauwelijks in de tekening van de personages, maar is sfeervol gefotografeerd. Een sfeer waarop Tsjaikowsky's muziek een averechts effect heeft.

Les Menteurs

1961 | Thriller

Frankrijk 1961. Thriller van Edmond T. Gréville. Met o.a. Dawn Addams, Jean Servais, Claude Brasseur, Francis Blanche en Roland Lesaffre.

Een rijkgeworden koloniaal plaatst een huwelijksadvertentie waarop een vrouw van middelbare leeftijd met haar volwassen zoon reageert. In werkelijkheid heeft ze zich twintig jaar ouder gemaakt en is de jongen haar minnaar. De geloofwaardigheid en de ontknopingen in het gezochte verhaal - naar roman van Fr[KA1]ed[KA1]eric Dard - worden ondermijnd door Addams (en haar grimeur) door een zo doorzichtige vermomming dat de bedrogen held zeer bijziend moet zijn om erin te trappen. De onbedoelde humor is amusanter dan de opzettelijke ironie.

The Hands of Orlac

1960 | Horror, Mysterie, Sciencefiction

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1960. Horror van Edmond T. Gréville en Edmond Greville. Met o.a. Christopher Lee, Mel Ferrer, Dany Carrel, Donald Wolfit en Mireille Perrey.

Een concertpianist krijgt na een vliegtuigongeval nieuwe handen aangezet, die van een wurgmoordenaar blijken te zijn geweest en bezit van hem lijken te nemen. Vaker verfilmd, beroemd horrorverhaal kreeg weinig suspensieve nieuwe versie waaraan curieuze rolbezetting niet veel positiefs bijdraagt. In Hollywood opnieuw gefilmd als HANDS OF A STRANGER, maar toch blijft Peter Lorres versie uit 1935 de beste.

L'île du bout du monde

1958 | Erotiek

Frankrijk 1958. Erotiek van Edmond T. Gréville. Met o.a. Magali Noël, Rossana Podesta, Christian Marquand en Dawn Addams.

Drie vrouwen en een man komen op een onbewoond eiland terecht en de man begint hen een voor een met liefdesbetuigingen te achtervolgen. Een vrij verdienstelijke sfeerschildering, bekende actrices en een voor een seksfilm bijna ideaal handelingsverloop. Volgens de huidige opvattingen weinig expliciete seksscènes. Ook bekend als TEMPTATION.

Guilty?

1956 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1956. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Barbara Laage, John Justin, Donald Wolfit, Andrée Debar en Frank Villard.

Een Franse verzetsstrijder wordt verdacht van moord op zijn geliefde, maar zijn advocaat weet met behulp van een politieagente aan te tonen dat de bewijzen vervalst zijn. De meeste rechtszaakfilms hebben ondanks hun overbekende stramien een ingebouwde spanningsboog, maar deze is wel érg traag. Wolfit grijpt de kansen die de rol van de rechter hem biedt, gulzig aan.

Le Port du Désir

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Jean Gabin, Jean-Roger Caussimon, Andrée Debar, Henri Vidal en Edith Georges.

Tussen de met sterren bezaaide Sacha Guitry-productie Napoléon en Jean Renoirs feestelijke Moulin Rouge-kroniek French Cancan in hernam vijftiger Gabin even zijn vooroorlogse rol van stoïcijns-rechtschapen mannetjesputter. Als kapitein Lequévic krijgt hij van de havenautoriteiten in Marseille de opdracht om het scheepswrak Vénus te bergen en logeert in hotel-nachtclub-café l'Ancre de la Marine. Louche uitbater Black (Caussimon) is tevens eigenaar van het wrak en heeft nogal wat te verbergen. Genrevakman Gréville (1906-1966) en cameraman Henri Alekan weten wel wel raad met dit pittoreske havenkwartierdrama. De onderwaterscènes in deze cocktail van poëtisch realisme en film noir werden gedraaid door Louis Malle.

But Not in Vain

1948 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland​/​​Verenigd Koninkrijk 1948. Oorlogsfilm van Edmond T. Gréville. Met o.a. Raymond Lovell, Carol van Derman, Martin Benson, Agnes Bernelle en Julius Dallas.

De Britse versie van NIET TEVERGEEFS over een groep verzetsstrijders, die tijdends de hongerwinter op het platteland is ondergedoken, is in de vertaling een simpele, dramatisch zwakke en weinig authentieke B-film. Er wordt - en dat is een klap voor ons chauvinisme - wèl aanzienlijk beter in geacteerd dan in het origineel.

Pour une nuit d'amour

1947 | Drama, Film noir, Misdaad

Frankrijk 1947. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Odette Joyeux, Zita Flore, Louise Sylvie, Denise Roux en Roger Blin.

Verfilming van een weinig bekende novelle van Emile Zola. Zeer pessimistische geschiedenis over een misdadige liefde en een lachwekkend offer, verwerkt met gevoel voor sfeer, litotes en suggestie, eigen aan deze regisseur. Verward gedrag in een ondoorgrondelijke en bedreigende samenleving. Een onweerstaanbare charme speelt in op de toeschouwer.

Le Diable souffle

1947 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1947. Romantiek van Edmond T. Gréville. Met o.a. Héléna Bossis, Margo Lion, Charles Vanel, Jean Chevrier en Henri Maïk.

Afgezien van wat vluchtige voorbijgangers gaat het in deze film om slechts drie personen. Het verhaal speelt zich af op een onbewoond eiland, slechts omringd door klotsend water. We zien de hevige liefde tussen een man en een jonge vrouw: en dat is alles. Gréville is er niet beroemd mee geworden. Deze bijzondere filmmaker blonk uit in het scheppen van een benauwende en drukkende sfeer, waar een behoorlijke zinnelijkheid van uitstraalde, hetgeen zijn films zo opmerkelijk maakte. Zijn beste films zijn zeer persoonlijke documenten en hebben de tand des tijds doorstaan. Ze zijn het waard herondekt te worden.

Dorothée cherche l'amour

1945 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1945. Komedie van Edmond T. Gréville. Met o.a. Suzy Carrier, Claude Dauphin, Henri Guisol, Jules Berry en Samson Fainsilber.

Voordat hij het Paradijs mag betreden wordt een overleden miljardair naar de aarde teruggestuurd om iemand gelukkig te maken. Hij kiest daarvoor de mooie, jonge Dorothée, want haar aanstaande huwelijk is het onderwerp van een soort koehandel. De film is niet bepaald vlekkeloos, maar Gréville maakte wel naam met deze scherpe satire op dergelijke praktijken.

Menaces

1939 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1939. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Erich von Stroheim, Henri Bosc, Mireille Balin, Ginette Leclerc en Wanda Wangen.

Vijf angstige dagen vlak voor het uitbreken van WO II in een hotel in het Quartier Latin, waar de gasten o.a. bestaan uit vluchtelingen (w.o. professor Von Stroheim, die zelfmoord zal plegen), en twee jonge kerels, Galland en Loder, die naar het front vertrekken. De film werd gekweld door allerlei problemen bij de produktie (het negatief verschroeide) en in 1944 maakte Gréville een optimistisch einde aan de film, wat hij daarna weer liet varen voor het oorspronkelijke. Opmerkelijk vanwege het historische tijdsbeeld dat beklemmend is vastgelegd. Scenario van regisseur Gr[KA1]ville, dialogen van Pierre Lestringuez. Het camerateam bestond uit: Alain Douarinou, Nicolas Hayer, Otto Heller en André Thomas.

Veertig Jaren

1938 | Historische film

Nederland 1938. Historische film van Edmond T. Gréville, Johan de Meester en Edmond T. Greville. Met o.a. Cees Laseur, Lily Bouwmeester, Ank van der Moer, Eduard Verkade en Cor van der Lugt Melsert.

Ter gelegenheid van koningin Wilhelmina's veertigjarige jubileum als staatshoofd werd een Algemeen Comité opgericht, dat Gréville aantrok om een 'nationale film' te maken over de verhouding koningin-vaderland en koloniën. Ben van Eysselsteyn schreef met Jo van Ammers-Küller een tamelijk literair scenario dat met een reeks van familie-scènetjes, symbolische hink-stap-sprongen door de vaderlandse geschiedenis heenwipte, zonder enige dramatische betooglijn. De film werd ingezet met het voor die tijd ongelooflijk grote aantal van vijftig kopieën en werd een flop.

Brief Ecstasy

1937 | Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1937. Romantiek van Edmond T. Gréville. Met o.a. Paul Lukas, Hugh Williams, Linden Travers, Marie Ney en Renee Gadd.

Een man logeert in het huis van een professor en komt tot de ontdekking dat hij met de echtgenote van zijn gastheer ooit een hartstochtelijke verhouding heeft gehad. De fantasievolle regie en het verrassende camerawerk blazen wat leven in deze clichématige, stormachtige romance.

Remous

1934 | Drama

Frankrijk 1934. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Jeanne Boitel, Jean Galland, Diana Sari, Françoise Rosay en Maurice Maillot.

Eenvoudig drama over een gedoemde liefde: tijdens de huwelijksreis krijgt Henri Saint-Clair (Galland) een fataal auto- ongeluk, waardoor hij verlamd raakt. Zijn vrouw Jeanne (Boitel) raakt gefrustreerd en is hem ontrouw. Henri hoort ervan, wil Jeanne niet in de weg staan en pleegt zelfmoord. Jeanne is geschokt door deze opoffering en laat haar minnaar vallen. Ze besluit uit pi[KA3]eteit haar overleden man trouw te blijven. Deze film is vooral interessant als men overweegt in welk tijdperk hij werd gemaakt. Een tijd waarin de probleemstelling van de seksualiteit in de literatuur (bijv. [KL]Lady Chatterley`s Lover[KLE] van D.H. Lawrence uit 1928) betekende dat het werk jarenlang (tot 1958) op een index kwam en alleen onder de toonbank verkocht kon worden. Deze film gaat dus over ingehouden seksuele verlangens, eer en wroeging. Dat was toen heel wat. Wordt gerekend tot Gréville's belangrijkere werken. Scenario van de regisseur, Kurt Alexander en André Doderet naar de roman A Kiss in the Dark van Peggy Thompson. Camerawerk van Roger Hubert.

Le triangle de feu

1932 | Misdaad

Frankrijk 1932. Misdaad van Edmond T. Gréville en Johannes Guter. Met o.a. Lily Dorell, Renée Héribel, Françoise Courvoisier, Lily Rezillot en Jean Angelo.

Een bende pleegt heel wat inbraken en de opengebrande brandkasten zijn altijd voorzien van een driehoek in vlammen, het visitekaartje van een meesterkraker. Twee inspecteurs, Br[KA1]emond (Angelo) en Charlet (Roanne) volgen een spoor, waarbij hun pad gekruist wordt door femme-fatale V[KA1]era (Dorell). Charlet gaat door de knieën voor de mooie Véra, maar moet dat met de dood bekopen. Brémond, die zweert zijn collega te wreken, komt achter Véra's misdadige relaties. Drakerige misdaadfilm film die drie kwart eeuw later alleen nog maar curiositeitswaarde heeft. Het scenario is van René Wild en de film werd in Duitsland gedraaid.

Sous les toits de Paris

1930 | Komedie, Musical

Frankrijk 1930. Komedie van René Clair. Met o.a. Albert Préjean, Polla Illery, Gaston Modot, Edmond T. Gréville en Paul Ollivier.

Een straatzanger beschermt een meisje tegen avances van een dief, maar belandt onschuldig in de gevangenis. Ondertussen wordt ze verliefd op zijn beste vriend, zodat hij daarna beiden tegen de dief beschermt en alleen verder zal zingen. Deze beroemde vroege sprekende film heeft al te gekunstelde poëzie en opgelegde folklore van een in studio nagebouwde volksbuurt, maar behoudt onmiskenbare charme, méér dan latere, geraffineerder uitgewerkte films van Clair.