Claudio Gora: regie en cast.
Er zijn 64 films gevonden.

L'amore che non sai

1993 | Drama

Italië​/​​Duitsland 1993. Drama van Georg Tressler. Met o.a. Sophie von Kessel, Mathieu Carrière, Albert Fortell, Marina Berti en Gudrun Gabriel.

De studente Christina Berger (Von Kessel) komt na de dood van haar moeder plotseling alleen te staan. Ze weet amper iets van haar eigen verleden, noch van haar vader, die zij nooit heeft gekend. Uit geldnood moet zij gaan werken als priv[KA1]e- verpleegster bij de jonge gravin Eleanor (Gabriel), die aan een hartkwaal lijdt. Dan worden Christina en graaf Gregor (Carri[KA2]ere), Eleanors echtgenoot, verliefd op elkaar, hoewel het niet hun bedoeling is Eleanor te bedriegen. In de tussentijd maakt prins Filippo (Corbellini) Christina het hof. De gemene Elsa (Marschall), nicht van de graaf, komt achter Christina's afkomst en bedreigt haar. Een produktie van topklasse, opgenomen in Verona, Frankfurt, Wiesbaden en op kasteel Dennenlohe in Beieren. Het spel is matig. De film bestaat uit twee delen.

La corsa dell'innocente

1992 | Drama, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1992. Drama van Carlo Carlei. Met o.a. Manuel Colao, Federico Pacifici, Nicola Di Pinto, Francesca Neri en Sal Borgese.

Een prachtige debuutfilm van regisseur Carlei. Deze nachtmerrie-achtige, gewelddadige film met als thema kindermishandeling is de laatste van producent Franco Cristaldi, die vlak daarna stierf. De kleine Vito (Colao) is een dromerige, slimme jongen uit Aspromonte, het kidnap-centrum in het Zuiden van Italië. Zijn familie legt het loodje in een bende- oorlog, maar Vito weet te ontsnappen. Hij trekt naar het Noorden, omdat hij zo graag het losgeld wil teruggeven aan Neri en Perrin, de ouders van een meisje dat door zijn familie was ontvoerd. Erg realistisch is het script niet, maar de film is boeiend genoeg vanwege de spanning en de snelle montage. Het spel van Colao is bijzonder geloofwaardig.

I padroni dell'estate

1988 | Drama

Italië 1988. Drama van Marco Parodi. Met o.a. Christiane Jean, Jean Boissery, Enrico Maria Salerno, Claudio Gora en Maria Carta.

In een dorp in Sardinië, waar in de jaren vijftig hun ouders kwamen, gaan nu de kinderen op vakantie. Er is echter wel het een en ander veranderd na de bouwhausse. Romantiek, vriendschap, zelfs de ecologie en terrorisme komen aan de orde. Origineel verhaal, goede cast

Io so che tu sai che io so

1982 | Komedie

Italië 1982. Komedie van Alberto Sordi. Met o.a. Alberto Sordi, Monica Vitti, Isabella de Bernardi, Ivana Monti en Claudio Gora.

Een zelfingenomen burger ontdekt dat zijn leventje veel minder rooskleurig is dan hij veronderstelde: zijn vrouw is aan de drank en overspelig, zijn dochter is een junk en volgens zijn huisarts heeft hij nog slechts enkele maanden te leven. Deze onderhoudende komedie over een louteringsproces wordt geleidelijk aan langdradig en ontspoort tegen het einde volledig. Hierin is wel een interessant en effectief gebruik van acht millimeter- films, opgenomen door een privé-detective op het verkeerde spoor, waarmee alle onthullingen op gang worden gebracht.

Il Conte Tacchia

1982 | Komedie, Historische film

Italië 1982. Komedie van Sergio Corbucci. Met o.a. Enrico Montesano, Vittorio Gassman, Zoë Chauveau, Paolo Panelli en Giuseppe Pambieri.

Een Romeinse timmerman heeft in 1910 vriendschap gesloten met een berooide oude aristocraat. Hij gaat geloven dat hij diens bastaardzoon is. De Romeinse adel neemt hem in de maling, totdat hij een duel met een Franse degenheld wint en door koning Umberto tot graaf wordt gemaakt. De uitbundige komedie-interpretatie van het historisch materiaal kreeg een zorgvuldige visuele reconstructie die schril contrasteert met de anachronistische grappen. Een ongewoon subtiele rol van komiek Montesano, die een sterke Gassman als de nog vitale prinselijke zuiplap aan zijn zijde heeft.

Amok

1982 | Drama

Congo-Brazzaville​/​​Marokko​/​​Senegal 1982. Drama van Souheil Ben Barka. Met o.a. Robert Liensol, Miriam Makeba, Richard Harrison, Georges Ardisson en Gianni Garko.

Aangekomen in Johannesburg, ziet een onderwijzer uit een klein Zuidafrikaans dorp in welke ellende en onderdrukking de zwarten moeten leven. Het onderwerp ligt een beetje te veel voor de hand. Een ongenuanceerd portret - dat trouwens al achterhaald is door de gebeurtenissen van de jaren 1989-1990 - dat een venijnige maar simplistische aanklacht is tegen een samenleving die beheerst wordt door racisme en kolonialisme en daardoor de mensen tot razernij (amok) brengt. Blijft over de oprechtheid van de vertelling, de vitaliteit van de acteurs en de schitterende muziek.

La donna della domenica

1975 | Mysterie, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1975. Mysterie van Luigi Comencini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Jacqueline Bisset, Jean-Louis Trintignant, Aldo Reggiani en Maria Teresa Albani.

Proletarische politieman moet moord op chanteur in de hogere bourgeoisie van Turijn oplossen waarbij verdenking valt op mondaine schoonheid en haar homoseksuele vertrouweling. Ondanks sterke rolbezetting teleurstellende film van Comencini die wel probeert om maatschappijkritiek in gelikte best-seller onder te brengen, maar er onvoldoende kanten mee uit kan. Reggiani als opofferende minnaar van Trintignant overtreft de sterren.

La Guerre du pétrole n'aura pas lieu

1975 | Drama

Frankrijk​/​​Marokko 1975. Drama van Souhel Ben Barka. Met o.a. Claude Giraud, Philippe Léotard, Sacha Pitoëff, Giorgio Ardisson en Claudio Gora.

Een olieproducerend Arabisch land heeft door omkoping van een minister een onvoordelig handelsverdrag met een Amerikaanse maatschappij gesloten en blijft ondanks bodemrijkdom in totale armoede. Nieuwe idealistische minister probeert de corruptie aan de kaak te stellen, maar wordt gearresteerd wegens hoogverraad. Situering in een niet nader genoemd land stelt de regisseur in staat authentieke gebeurtenissen uit verschillende Arabische staten te combineren, maar de film mist daardoor merkwaardig genoeg overtuigingskracht. Niettegenstaande de weinig bekwame regie is de zinnige boodschap van de film duidelijk genoeg: niet alleen verzet van OPEC jegens afnemers, maar óók kritisch klassebewustzijn tegen exploitanten in eigen land.

Il Vangelo secondo Simone e Matteo

1975 | Avonturenfilm, Misdaad, Komedie

Italië​/​​Spanje 1975. Avonturenfilm van Giuliano Carmineo. Met o.a. Paul Smith, Michael Coby, Claudio Gora, Jacques Herlin en Giuseppe Maffioli.

Smith en Coby, de klonen van Bud Spencer en Terence Hill, raken als surrogaat-missionarissen verzeild in Amsterdam, waar een Madonna-beeld, dat met diamanten is gesierd, voor de nodige verwikkelingen zorgt. Niet erg leuk en bovendien langdradig.

Gente di rispetto

1975 | Drama, Misdaad

Italië 1975. Drama van Luigi Zampa. Met o.a. Franco Nero, Jennifer O'Neill, James Mason, Orazio Orlando en Aldo Giuffrè.

Een jonge onderwijzeres wordt bij haar aankomst in een Siciliaans dorp lastiggevallen door een stoere bink, die de volgende dag vermoord wordt gevonden, evenals later ook anderen die haar tegenwerken. Ze zoekt steun bij wat geciviliseerder notabelen en zet zich in voor sociale verbeteringen, die alleen ten goede van de grootgrondbezitters blijken te komen. Deze niet geheel evenwichtige combinatie van misdaadfilm met sociaal drama steunt in beide opzichten op al te bekende elementen, zodat de interesse gaande wordt gehouden door de merkwaardige rolbezetting.

La Polizia sta a guardare

1974 | Misdaad, Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1974. Misdaad van Roberto Infascelli. Met o.a. Enrico-Maria Salerno, Lee J. Cobb, Jean Sorel, Philippe Hersent en Luciana Paluzzi.

In Noord-Italië opereert een brutale bende kidnappers die erin slaagt uit de handen van het gerecht te blijven. Lee J. Cobb wordt aangesteld om de misdadigers op te sporen en door zijn onorthodoxe, harde aanpak boekt hij al snel resultaten. De bende ontvoert echter zijn zoontje. Een routine-gangsterdrama met veel geweld en achtervolgingen. Vakkundig maar banaal.

Dio, sei un padreterno!

1973 | Misdaad, Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1973. Misdaad van Michele Lupo. Met o.a. Lee Van Cleef, Tony Lo Bianco, Edwige Fenech, Jean Rochefort en Jess Hahn.

Amerikaanse gangster keert terug naar Italië om een einde te maken aan een bende-oorlog, maar belandt door toedoen van zijn tegenstanders in de gevangenis. Een jonge bewonderaar achter de tralies helpt hem ontsnappen en wraak nemen, maar zijn opzet om daarmee zèlf in aanzien te stijgen bij de onderwereld mislukt. De boeiende mogelijkheden rond het duo van de heethoofdige beginneling en de uitgebluste veteraan worden tenietgedaan door de middelmatige regie en onjuiste rolbezetting. Rochefort als mafioso is onbedoeld dolkomisch. Ook bekend als THE FORGIVEN SINNER en LA PISTOLA.

Bisturi, la mafia bianca

1973 | Drama

Italië 1973. Drama van Luigi Zampa. Met o.a. Enrico Maria Salerno, Gabriele Ferzetti, Senta Berger, Claudio Gora en Antonella Steni.

Economisch winstbejag van een begaafd chirurg leidt tot slachtoffers op de operatietafel. De dreiging tot onthulling door een assistent wordt met het manipuleren van de media door de chirurg afgewend; deze maakt de assistent bovendien door het laten mislukken van een operatie medisch onbekwaam, en het leven onmogelijk. Dan blijkt hij zelf de ziekte van Parkinson te hebben. Zinnig onderwerp - zakelijk exploiteren van de medische wetenschap - gaat grotendeels verloren in een melodrama en clich[KA1]e`s (Berger 'glamoureus' als altijd in de rol van ziekenhuisnon) en laat na de 'medische mafia' in een bredere sociale structuur te plaatsen.

Sette orchidee macchiate di rosso

1972 | Thriller, Horror

Italië​/​​Duitsland 1972. Thriller van Umberto Lenzi. Met o.a. Antonio Sabatò, Uschi Glas, Marisa Mell, Pier Paolo Capponi en Rosella Falk.

Een aantal jonge vrouwen wordt vermoord en het enige spoor is een zilveren halve maan die bij alle slachtoffers wordt gevonden. Een mode-ontwerper, wiens vrouw net aan een aanslag ontkomt, ontdekt dat alle vrouwen ooit in hetzelfde hotel logeerden toen de broer van een dominee daar de dood vond. Deze Edgar Wallace- verfilming werd om wille van de co-produktie in Italië gesitueerd, zodat Londense mist niet de doorzichtigheden van het verhaal kan toedekken. De ongeïnspireerde regie laat de acteurs maar aanmodderen.

Abuso di potere

1972 | Misdaad

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1972. Misdaad van Camillo Bazzoni. Met o.a. Frederick Stafford, Marilù Tolo, Umberto Orsini, Claudio Gora en Raymond Pellegrin.

Stafford moet het als inspecteur Luca Micele opnemen tegen de maffia. Hij leidt ook nog een moeilijk privé-bestaan vol zorgen, en vooral vol emoties. Hij weet de plaatselijke maffialeiders op de knieën te krijgen maar dat leidt privé tot een dramatische climax.

Io non spezzo ... rompo

1971 | Komedie

Italië 1971. Komedie van Bruno Corbucci. Met o.a. Alighier Noscheseo, Enrico Montesano, Janet Agren en Claudio Gora.

Twee mesjogge agenten (Noschese en Montesano) van het anti- misdaadteam brengen zichzelf voortdurend in de problemen, terwijl zij een enorme drugssmokkel aan het onderzoeken zijn. Een dwaze, lachwekkende komedie met veel gevloek waarin de hoofdpersonen in allerlei absurde situaties terechtkomen. Regisseur Corbucci raakt de draad kwijt en gooit er de ene dwaze sketch na de andere in. De sexy Agren doet niets anders dan er leuk uitzien, en af en toe kleedt ze zich uit. Vergeet deze film.

Confessione di un commissario di polizia al procuratore della repubblica

1971 | Thriller, Mysterie, Misdaad

Italië 1971. Thriller van Damiano Damiani. Met o.a. Franco Nero, Martin Balsam, Marilù Tolo, Claudio Gora en Arturo Dominici.

Een politiecommisaris probeert een misdadiger, die door hooggeplaatste protectie steeds weer ontsnapt, te vangen door zelf buiten de wet te gaan, waardoor hij in de ogen van de rechter van instructie zelf verdacht wordt. Zijn onderzoek wijst naar de medeplichtigheid van de openbare aanklager, maar voordat de gearresteerde commissaris kan getuigen, wordt hij gedood. Goed spel van Nero en Balsam in politieke misdaadfilm, waarvan de aanklacht tegen de corruptie enigszins verloren gaat in ingewikkelde wie-is-de-dader structuur. Het scenario is van Salvatore Laurani en regisseur Damiani. Het camerawerk is van Claudio Ragona. Eastmancolor, Mono.

Confessione di un Commissario di Polizia al Procuratore della Republica

1971 | Thriller

Italië 1971. Thriller van Damiano Damiani. Met o.a. Michele Gammino, Arturo Dominici, Claudio Gora, Giancarlo Prete en Marilù Tolo.

Een politiecommisaris probeert een misdadiger, die door hooggeplaatste protectie steeds weer ontsnapt, te vangen door zelf buiten de wet te gaan, waardoor hij in de ogen van de rechter van instructie zelf verdacht wordt. Zijn onderzoek wijst naar de medeplichtigheid van de openbare aanklager, maar voordat de gearresteerde commissaris kan getuigen, wordt hij gedood. Goed spel van Nero en Balsam in politieke misdaadfilm, waarvan de aanklacht tegen de corruptie enigszins verloren gaat in ingewikkelde wie-is-de-dader structuur. Het scenario is van Salvatore Laurani en regisseur Damiani. Het camerawerk is van Claudio Ragona. Eastmancolor, Mono.

The Five Man Army

1970 | Western

Italië​/​​Verenigde Staten 1970. Western van Don Taylor en Dario Argento. Met o.a. James Daly, Peter Graves, Bud Spencer, Tetsurô Tamba en Claudio Gora.

Een politiecommisaris probeert een misdadiger, die door hooggeplaatste protectie steeds weer ontsnapt, te vangen door zelf buiten de wet te gaan, waardoor hij in de ogen van de rechter van instructie zelf verdacht wordt. Zijn onderzoek wijst naar de medeplichtigheid van de openbare aanklager, maar voordat de gearresteerde commissaris kan getuigen, wordt hij gedood. Goed spel van Nero en Balsam in politieke misdaadfilm, waarvan de aanklacht tegen de corruptie enigszins verloren gaat in ingewikkelde wie-is-de-dader structuur. Het scenario is van Salvatore Laurani en regisseur Damiani. Het camerawerk is van Claudio Ragona. Eastmancolor, Mono.

Michele Strogoff

1970 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1970. Avonturenfilm van Eriprando Visconti. Met o.a. John Phillip Law, Mimsy Farmer, Hiram Keller, Delia Boccardo en Elisabeth Bergner.

Deze verfilming van de avonturenroman van Jules Verne is groots aangepakt en zorgvuldig aangekleed, maar mist - behalve voor wie het verhaal nog niet kent - iedere vorm van spanning. De heldenrollen van Law en Farmer zijn uitermate flets, de schurken Keller en Boccardo zijn niet alleen kleurrijker maar ook aanzienlijk mooier, zodat de interesse zich naar hen verplaatst. De legendarische Bergner maakt een weinig opvallende come-back als moeder Strogoff. De versies uit 1935 en 1956 zijn superieur. Scenario van Giampiero Bona, Ladislas Fodor, Stefano Strucchi, Georges Launer, Albert Kantof en regisseur Visconti. Camerawerk van Luigi Kuveiller. Ook bekend als MICHEL STROGOFF.

Equinozio

1970 | Sciencefiction, Mysterie

Italië 1970. Sciencefiction van Maurizio Ponzi. Met o.a. Claudine Auger, Paolo Pitagora, Delia Boccardo, Olimpia Carlisi en Lea Padovani.

Een aantal mannen wordt bezeten door de vreemde aandrang om te vertrekken naar een kennelijk niet-bestaand oord en ze worden door de autoriteiten in psychiatrische inrichtingen opgesloten. Een arts vergezelt een jonge pati[KA3]ent naar het kasteel, waar zich tijdens WO I een liefdestragedie afspeelde, en ontdekt dat deze de re[KA3]incarnatie is van de toenmalige kasteelheer. Deze film van een ex-criticus is een experimentje over de aard van fictie (en fictie-film), dat zich aangenaam geïntegreerd laat aanzien dank zij de elegante fotografie en de fraaie en goede actrices, maar is uiteindelijk weinig meer dan een zeepbel.

Un esercito di cinque uomini

1969 | Western

Verenigde Staten​/​​Italië 1969. Western van Don Taylor. Met o.a. Peter Graves, James Daly, Bud Spencer, Tetsurô Tamba en Nino Castelnuovo.

Een Mexicaan vlucht voor de dictatuur naar Texas en sluit zich aan bij een groepje huurlingen (onder wie een Japanse samourai) die een revolutionair van een vuurpeloton moet redden. Deze brengt hen op de hoogte van een goudtransport naar de dictator. Een spaghetti-western met kapitaal uit Hollywood die het western-equivalent van THE DIRTY DOZEN had moeten worden en bevat enkele Hollywood-acteurs. Hij mist de opera-achtige lyriek van het genre, maar heeft vaart en beter getypeerde personages dan gewoonlijk. De toekomstige TRINITA-regisseur E.B. Clucher deed het camerawerk en toekomstige thriller-regisseur Dario Argento schreef het scenario met Marc Richards. Italo Zingarelli regisseerde als Don Taylor.

L' Odio e il mio Dio

1969 | Western

Italië​/​​Duitsland 1969. Western van Claudio Gora. Met o.a. Tony Kendall, Carlo Giordana, Herbert Fleischman, Gunther Philipp en Alberto Pozzilli.

Als tienjarige moest de held aanzien dat zijn broers opgehangen werden. Nu neemt hij het met de moordenaars van destijds op. Maar stuk voor stuk zijn het machtige jongens geworden, onder de vleugels van de sheriff. Een doorsnee-western.

Il professore dottore Guido Tersilli

1969 |

Italië 1969. Luciano Salce. Met o.a. Alberto Sordi, Ira von Fürstenberg, Claudio Gora, Marisa Fabbri en Ida Galli.

Een recht-voor-z`n-raap, messcherpe satire waar nogal wat over te doen is geweest. Dokter Tersilli (prachtige rol van Sordi) wordt docent en krijgt de leiding over een privé- kliniek die het eigendom is van zijn schoonvader. Met zijn patiënten heeft hij niet al te veel op, maar zijn gevoel voor bedrijfsvoering is perfect ontwikkeld, dus neemt hij uitsluitend rijke patiënten op in zijn kliniek.

Cran d'arrêt

1969 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1969. Drama van Yves Boisset. Met o.a. Bruno Cremer, Renaud Verley, Marianne Comtell, Raffaella Carrà en Marina Berti.

Een wegens euthanasie uit zijn functie ontheven arts wordt de verzorger van een jonge alcoholist, die zich verantwoordelijk meent voor de zelfmoord van een meisje. De arts ontdekt dat haar dood het gevolg is van een criminele intrige. Een ietwat moeizame en niet altijd overtuigende combinatie van een thriller en een psycho-analytisch drama, met voldoende verhaalswendingen om de aandacht vast te houden en een solide hoofdrol van Crémer. Het scenario is van regisseur Boisset, Antoine Blondin en Francis Cosne naar de roman Venus privée van Giorgio Serrananco.

Satyricon

1968 | Avonturenfilm, Historische film, Erotiek

Italië 1968. Avonturenfilm van Gianluigi Polidoro. Met o.a. Ugo Tognazzi, Laura Antonelli, Tina Aumont, Don Backy en Mario Carotenuto.

De wederwaardigheden van de student Encolpio in het decadente Rome van Keizer Nero, samen met zijn vrienden Ascilto en Oitone. Dit gelijktijdig met Fellini's film gemaakte vluggertje houdt zich meer aan de letter van Petronius Arbitro's nagelaten romandelen, maar mist smaak, stijl en fantasie. Het resultaat is vermoeiend en vervelend, rumoerig en platvloers. Het orgie-achtige banket met de extravagante Trimalcione als gastheer is hier de finale, Fellini begon zijn film hiermee. Het is de moeite van het wachten waard, want Tognazzi brengt als enige de juiste combinatie van decadentie en ironie in zijn rol.

Danger: Diabolik

1968 | Komedie, Actiefilm, Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1968. Komedie van Mario Bava. Met o.a. John Phillip Law, Marisa Mell, Michel Piccoli, Adolfo Celi en Claudio Gora.

'Ik geef je twee miljard lire!,' zei producent Dino de Laurentiis tegen regisseur Mario Bava. 'Onzin,' zei de filmmaker naar verluidt. 'Ik verfilm Diabolik voor 250 miljoen lire, maar dan wel met Marisa Mell in plaats van Catherine Deneuve.' Met die omgerekend 350 duizend euro maakte de vermaarde cineast (Kill, Baby... Kill!) een van de beste glamour-misdaadfilms van de voorbije eeuw. In zijn capabele handen werd titel(anti)held Diabolik (een Italiaans stripfiguur) een Jaguar E-Type rijdende, Marisa Mell verleidende, lakleer dragende dief in een uitzinnige, ondergrondse, retro-futuristische schuilplaats (met een dozijn E-Types!), begeleid door Ennio Morricone's wah wah-demper trompet-jazz. Cult-classic, en perfecte voor- en achtergrondfilm.

Qualcuno ha tradito

1967 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1967. Misdaad van Franco Prosperi. Met o.a. Robert Webber, Elsa Martinelli, Jean Servais, Marina Berti en Claudio Gora.

Een Amerikaanse gangster bereidt in Marseille een juwelenroof voor en ontmoet daar een oude bekende die hem tijdens WOII het leven heeft gered. Hoewel één van zijn handlangers hem probeert uit te schakelen, slaagt de kraak, tot de politie arriveert. De oude vriend blijkt een inspecteur te zijn, wiens bedekte waarschuwingen de held heeft genegeerd. De vlot gemaakte en harde misdaadfilm naar Amerikaans voorbeeld heeft een sterke bezetting en goed gebruikte locaties.

Lo Scatenato

1967 | Komedie

Italië 1967. Komedie van Franco Indovina. Met o.a. Vittorio Gassman, Martha Hyer, Gila Golan, Massimo Serato en Claudio Gora.

Een ster in het reclamefilmwezen merkt in zijn werk en zijn priv[KA1]e-leven dat de natuur (van insekten tot huisdieren en losgebroken stieren) zich plotseling tegen hem keert. Hij voelt zich het slachtoffer van een komplot. Als hij de oplossing daarvan zoekt in de dierentuin, belandt hij in de apenkooi. Deze symbolische satire, waarin de zelfgenoegzaamheid van de karakterzwakke held door kleine toevalligheden omslaat in onzekerheid, heeft een minder inventieve regie dan het scenario vereist, zodat het resultaat een one man show van Vittorio Gassman is.

John il bastardo

1967 | Western

Italië 1967. Western van Armando Crispino. Met o.a. John Richardson, Martine Beswick, Claudio Volonté, Claudio Gora en Glauco Onorato.

Een avonturier blijkt de onechte zoon te zijn van een despotische slavenhandelaar in Mexico. Hij eist zijn geboorterecht op en wreekt zich op de klasse die hem vroeger vernederd heeft. Deze [KL]spaghetti[KLE]-western bouwt nog meer dan gewoonlijk mythische elementen uit (het verhaal is een flashback van een stervende getuige). De lyriek en symboliek van het interessante scenario kregen helaas een middelmatige regie.

L' Homme qui trahît la mafia

1966 | Experimenteel, Thriller

Frankrijk 1966. Experimenteel van Charles Gérard. Met o.a. Robert Hossein, Claude Mann, Claudine Coster, Robert Manuel en José Luis de Vilallonga.

De reorganisatie bij een drugssyndicaat eist slachtoffers. Een jonge politie-inspecteur, die de zaak onderzoekt, komt een vooraanstaande advocaat op het spoor. Hij vindt echter geen overtuigende bewijzen, tot een aanslag op zijn eigen leven mislukt. Het is een banaal gangsterdrama geworden, waarin lamlendig wordt geacteerd en clichématig wordt geregisseerd. De regisseur hield zijn carrière daarna dan ook voor gezien en schoolde zich om tot een komische bijrolspeler.

I Complessi

1965 | Komedie

Italië 1965. Komedie van Dino Risi, Franco Rossi en Luigi Filippo d' Amico. Met o.a. Nino Manfredi, Ugo Tognazzi, Alberto Sordi, Franco Fabrizi en Gaia Germani.

Een episodenfilm: I Een verlegen werknemer wil op het personeelsfeestje zijn liefde aan een collega verklaren, maar wordt gestrikt door een hitsige oude vrijster. II Een vooraanstaande intellectueel wil een seks-film doen verdwijnen, waarin zijn echtgenote ooit speelde. III Ondanks de handicap van een paardengebit brengt een man het tot tv-presentator. Deze Commedia all'Italiana in kort bestek is wisselend van niveau, hoewel Risi's sketch een juweeltje van observatie is. Tognazzi en Sordi tillen zwakkere bijdragen boven matte regie uit.

Onkel Toms Hütte

1964 | Drama

Italië​/​​Duitsland​/​​Tsjechië​/​​Frankrijk 1964. Drama van Géza von Radványi. Met o.a. John Kitzmiller, Herbert Lom, O.W. Fischer, Eleonora Rossi-Drago en Thomas Fritsch.

Een negerslaaf wordt door een goedwillende, maar armlastige plantagehouder verkocht en komt in het bezit van een wrede slavenhandelaar. De slaven komen in opstand, behalve Oom Tom; zijn gezagsgetrouwheid zal hem echter noodlottig worden. De roman van Harriët Beecher Stowe is geen stof voor deze in voormalig Joegoslavië opgenomen Europese co-productie die nog het meeste weg heeft van een 'Sauerkraut-western'. Kitzmiller geeft de titelrol een aandoenlijk vertrouwen en waardigheid. Scenario van Fred Denger. Camerawerk van Heinz Hölscher.

Monsieur

1964 | Komedie

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1964. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Liselotte Pulver, Philippe Noiret, Mireille Darc en Gaby Morlay.

Een oude bankier begint als weduwnaar een nieuw leven en laat zich als huismeester in een bourgeoisgezin opnemen, waarin hij met diverse amoureuze intriges orde op zaken stelt en een door hem geprotegeerde ex-prostitu[KA1]ee aan een echtgenoot helpt. De rolbezetting is het voornaamste pluspunt in deze al te vriendelijke en bedaarde satire die haar afkomst als toneelstuk (van Claude Gevel) niet altijd verhult door een kunstmatige samenloop van omstandigheden. Scenario van Pascal Jardin en Claude Sautet.

Le Voci Bianche

1964 | Komedie, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1964. Komedie van Pasquale Festa Campanile en Massimo Franciosa. Met o.a. Paolo Ferrari, Anouk Aimée, Vittorio Caprioli, Claudio Gora en Graziella Granata.

Gecastreerde contratenors zijn risicoloos gezelschap voor getrouwde, adellijke dames, hetgeen een zanger die door een list aan de operatie is ontsnapt, ongekende mogelijkheden biedt. De sterbezetting en de fantasierijke pruikentijd-aankleding weten uitbundig te verhullen, dat de regie en het scenario de meeste kansen van het gegeven hebben laten liggen. Ferrari is te weinig schelms voor de hoofdrol.

La Mia signora

1964 | Komedie

Italië 1964. Komedie van Luigi Comencini, Mauro Bolognini en Tinto Brass. Met o.a. Alberto Sordi, Silvana Mangano, Claudio Gora, Mino Doro en Maria Tedeschi.

Episodefilm. 1.Een man laat een liftster doorgaan voor zijn echtgenote om bij een sollicitatiebezoek indruk te maken. 2.Een man en een vrouw flirten, terwijl ze op het vliegveld op hun respectieve echtgenoten wachten. 3.Een zieke krijgt in het hospitaal plichtmatig bezoek van een gezin en stuurt hen voortaan rechtstreeks naar het strand. 4.De echtgenote van een ingenieur verplaatst al haar genegenheid naar haar kanaries. Het vierluik (Bolognini regisseerde deel 2 en 3) krijgt eenheid door het sterduo dat zijn veelzijdigheid mag demonstreren, maar de afzonderlijke sketches zijn te oppervlakkig en niet puntig genoeg.

Die Todesstrahlen des Dr. Mabuse

1964 | Misdaad, Thriller, Sciencefiction

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1964. Misdaad van Hugo Fregonese en Victor De Santis. Met o.a. Peter van Eyck, O.E. Hasse, Yvonne Furneaux, Walter Rilla en Rika Dialina.

Psychiater Pohland (Rilla), wiens geest in bezit is genomen door de dode Dr. Mabuse, wordt ontvoerd naar het eiland Malta. Majoor Anders (Van Eyck) volgt hem, en ontdekt dat professor Larsen (Hasse) aan een dodelijk wapen werkt. Een ongeïnspireerde verfilming met een voorspelbare handeling over de klassieke misdadiger Dr. Mabuse.

Mathias Sandorf

1963 | Avonturenfilm, Historische film

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1963. Avonturenfilm van Georges Lampin. Met o.a. Louis Jourdan, Bernard Blier, Francisco Rabal, Serena Vergano en Valeria Fabrizi.

Een aristocraat komt in verzet tegen de dictatuur in zijn land, maar de intriges van baatzuchtige rivalen doen hem in de gevangenis belanden. Na zijn ontsnapping neemt hij wraak. De roman van Jules Verne in de vereiste prentenboekstijl verfilmd, met nobele helden en inktzwarte schurken.

Il Processo di Verona

1963 | Historische film, Oorlogsfilm, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1963. Historische film van Carlo Lizzani. Met o.a. Silvana Mangano, Frank Wolff, Françoise Prévost, Henri Serre en Vivi Gioi.

Als in 1943 de geallieerden Sicilië hebben veroverd, willen veel Italianen het bondgenootschap met Hitler opzeggen en Mussolini afzetten. De laatste wordt met een meerderheid weggestemd, gevangen gezet en weer door de Duitsers bevrijd. Als dictator van de nieuwe Republiek van Salò laat hij zijn vijanden arresteren en op één na allemaal executeren. Boeiende en sobere historische reconstructie die wat onnodig veel aandacht aan het gezinsleven van de zogenaamde landverraders geeft, maar ook daarin sentimentaliteit weet te vermijden. Goed spel over de hele linie.

Gibraltar

1963 | Avonturenfilm

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië 1963. Avonturenfilm van Pierre Gaspard-Huit. Met o.a. Gérard Barray, Geneviève Grad, Hildegard Knef, Elisa Montès en Bernard Dhéran.

Een Britse garnizoensluitenant in Gibraltar - met een vriendin in Tanger - heeft gokschulden, terwijl het troepentransport over zee naar het Midden-Oosten elke keer gesaboteerd wordt. Hij lijkt onwetend verstrikt te zijn in een spionagenet, laat zich overhalen om geheime documenten te fotograferen en wordt in de gevangenis gezet. In werkelijkheid is hij echter een geheim agent, die met deze list de spionnen zal inrekenen. Dit redelijk onderhoudende spionagescenario kreeg een krakkemikkige regie en geeft een belachelijke voorstelling van het Britse leger. De enige spectaculaire momenten - waaronder het exploderen van een oorlogsbodem - zijn 'geleend' uit oudere films om een goedkoop en ongeïnspireerd vluggertje compleet te maken.

Cover Girls

1963 | Drama, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1963. Drama van José Bénazéraf. Met o.a. Claudio Gora, Giorgia Moll, Tex Williams, Maria Grazia Buccella en Heidi Balzer.

Een regisseur wil een film over fotomodellen maken en zoekt contact met een sterfotograaf die een onbevangen jonge Zweedse wil lanceren. De filmer en fotograaf komen met de onbegaafde actrice in conflict over de hoofdrolbezetting. Zij wil haar talent bewijzen met een geënsceneerde zelfmoord op een bal masqué. Het filmproject wordt een fiasco, maar uit onbeantwoorde liefde voor de fotograaf kiest de Zweedse toch voor een carrière als model. Door de chaotische combinatie van de verschillende fragmenten en de rol van een regisseur-in-crisis wordt deze film wel vergeleken met Fellini's OTTO E MEZZO, een eer die niet verdiend is. Het camerawerk, van Alain Levent, van barokke scènes en uiteraard fraaie modellen is van hoge kwaliteit en maakt de film tot de uitschieter in het onbestemde oeuvre van Bénazéraf.

Lo spadaccino di Siena

1962 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1962. Avonturenfilm van Etienne Périer. Met o.a. Stewart Granger, Sylva Koscina, Christine Kaufmann, Riccardo Garrone en Marina Berti.

De britse avonturier Thomas Stanwood (Granger) wordt door de Spaanse gouverneur Don Carlos (Garrone) in dienst genomen als lijfwacht voor diens verloofde Orietta Arconti (Koscina) en ontdekt geleidelijk dat zijn werkgever een verraderlijke uitbuiter is. Hij sluit zich aan bij de rebellen en merkt dat die worden aangevoerd door de verloofde op wie hij moest passen. De kwaliteiten van de fotografie en de aankleding compenseren onvoldoende de afgezaagdheid van het scenario. Granger is nogal amechtig als stoere held in schermavonturen. Het scenario is van Michael Kanin, Fay Kanin, Alec Coppel, Sandro Continenza en Dominique Fabre, die een verhaal van Anthony Marshall bewerkten. De fotografie is van Tonino Delli Colli. Gedraaid in CinemaScope.

La Poupeé

1962 |

Frankrijk 1962. Jacques Baratier. Met o.a. Zbigniew Cybulski, Sonne Teal, Claudio Gora, Catherine Milinaire en Jacques Dufilho.

Een politieke satire met een nihilistische kijk op mensen en toestanden. Een revolutionair die aan de macht is gekomen, wordt een nog grotere autocraat dan de dictator die hij opvolgt.

Il Sorpasso

1962 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1962. Komedie van Dino Risi. Met o.a. Vittorio Gassman, Jean-Louis Trintignant, Catherine Spaak, Claudio Gora en Luciana Angiolillo.

Een toevallige ontmoeting in zomers Rome is het startpunt voor een gezamenlijke reis van een in zichzelf gekeerde student Roberto Mariani (Trintignant) en oppervlakkige levensgenieter Bruno Cortona (Gassman) per sportauto door Italië. De jongen wordt tussen bewondering en antipathie heen en weer geslingerd, constateert ook de keerzijde van arrogante vrolijkheid, maar leert toch de vreugde in het leven, alvorens dat leven bij een ongeluk te verliezen. Deze bittere satire op de illusies van de Italiaanse welvaartsstaat heeft tal van rake observaties en perfect contrasterende rollen van Gassman en Trintignant. Het scenario is van regisseur Risi, Ettore Scola en Ruggero Maccari. Het camerawerk is van Alfio Contini. In 2006 werd een Amerikaanse versie gedraaid door Steve Ramser, die Risi's film is gebaseerd. Mono.

Il Figlio di Spartacus

1962 | Avonturenfilm, Drama, Actiefilm

Italië 1962. Avonturenfilm van Sergio Corbucci. Met o.a. Steve Reeves, Gianna Maria Canale, Jacques Sernas, Ivo Garrani en Claudio Gora.

Julius Caesar belast een legionair met het bespioneren van zijn rivaal Crassus. Deze wordt herkend als zoon van slavenaanvoerder Spartacus en volgt geleidelijk in de voetsporen van zijn overleden vader in strijd voor de verdrukten. De film haakt kwa inhoud slim in op succesvolle Hollywoodspektakels en weet zowel oorlogsscènes als hofbacchanalen met de nodige flair in beeld te brengen. Dreigende martelingen worden suggestief in beeld gebracht, maar door de held steeds op het laatste moment voorkomen. Scenario van Adriano Bolzoni, Giovanni Grimaldi en Corbucci. Camerawerk van Enzo Barboni.

Gli uomini vogliono vivere

1962 | Drama

Italië 1962. Drama van Leonide Moguy. Met o.a. Claudio Gora, Jacqueline Huet, John Justin en Loris Gizzi.

Professor Chardin (Gora) doet zich voor als een van de meest bekwame geleerden op het gebied van kernenergie. Hij bestudeert de mogelijkheid van een krachtigere vorm van atoomenergie en wordt zo opgeslokt door zijn werk dat hij zijn vrouw en zoon verwaarloost. Als deze laatste aan leukemie overlijdt begint Chardin na te denken over zijn leven en werk. Zwak geregisseerd en slecht gespeeld. De enige verdienste is dat het de eerste Italiaanse anti-kernenergiefilm was.

Via Margutta

1961 | Drama, Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1961. Drama van Mario Camerini. Met o.a. Antonella Lualdi, Gérard Blain, Yvonne Furneaux, Franco Fabrizi en Christina Gaioni.

Een Romeinse straat is een ontmoetingscentrum voor jonge kunstenaars die het nog niet gemaakt hebben. Een bezeten schilder veronachtzaamt zijn toegewijde geliefde door zijn drukke werk voor een expositie, die echter door de homoseksuele galeriehouder is georganiseerd om hem aan zich te binden. Een ander verkoopt zijn doeken pas als hij voorgeeft dat ze 'naïef' werk van een serveerster zijn. De onderhoudende en episodische milieuschets heeft soms melodramatische of moraliserende trekken, maar de aandacht die verdeeld wordt over goed geacteerde personages houdt alles binnen de perken.

Una Vita difficile

1961 |

Italië 1961. Dino Risi. Met o.a. Alberto Sordi, Lea Massari, Franco Fabrizi, Claudio Gora en Daniele Vargas.

Een ex-verzetsstrijder probeert na de oorlog trouw aan zijn idealen te blijven, hoewel de liefde voor zijn ambitieuze echtgenote en omstandigheden hem steeds weer bijna tot compromissen en corruptie brengen. De sociale kritiek werd opzettelijk zó melodramatisch aangezet dat de film uiterst komisch werkt, maar niet minder zinnig. Contact van de hoofdpersoon met de filmwereld zorgt voor gastrollen van Mangano, Gassman en regisseur Blasetti.

Ultimatum alla vita

1961 | Oorlogsfilm, Drama

Italië 1961. Oorlogsfilm van Renato Polselli. Met o.a. Franca Bettoja, Claudio Gora, Didi Perego en Fabrizio Capucci.

Tijdens de WO II worden vijf Italiaanse meisjes door de Duitsers gevangen gehouden in een villa. De film gaat over de mishandelingen en vernederingen die zij moeten ondergaan en er wordt sterk de nadruk gelegd op het feit dat de meisjes geestelijk en lichamelijk gesloopt worden. Maar ondanks de paar spannende scènes weet de regisseur zijn publiek niet echt bij de gebeurtenissen te betrekken, daarvoor is het allemaal veel te prozaïsch.

Spade senza bandiera

1961 | Avonturenfilm

Italië 1961. Avonturenfilm van Carlo Veo. Met o.a. Folco Lulli, Leonora Ruffo, Claudio Gora, Mara Berni en Enzo Dora.

Verhaal speelt zich af in de Middeleeuwen. Een jonge edelvrouw is als bruid aan een oude prins toegezegd. Zij is echter verliefd op een jonge landheer. Deze gaat op pad om de oude prins te ontmoeten als hij op weg is om zich met zijn toekomstige bruid te verenigen. De landheer vertelt de prins dat zijn toekomstige bruid op hem verliefd is en dat hij van het huwelijk moet afzien. Woedend trekt de oude prins zijn zwaard. In de schermutseling die daarop volgt, doodt de landheer hem. Hij wordt schuldig bevonden maar ontsnapt met de jonge adellijke dame. Boeren, dieven en het gewone volk sluiten zich bij hem aan om de zwakken tegen de rijken te verdedigen. Mooi camerawerk en fraaie kostuums, maar het acteerwerk is niet van de gewenste kwaliteit.

Le Pavé de Paris

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Danièle Gaubert, Jacques Riberolles, Nadia Gray, Georges Descrières en Jacques Fabbri.

Een meisje ontvlucht haar strenge ouders en gaat naar Parijs, waar ze vrijwel meteen tot prostitutie vervalt. Toch weigert ze aanvankelijk haar verloofde - die haar tijdens zijn militaire verlof heeft opgespoord - te volgen, maar ze komt nog net op tijd tot inkeer. Deze banale zelfkant-smartlap van een regisseur die zijn onderwerpen ooit ambitieuzer koos, honoreert de pikante verwachtingen niet of nauwelijks en is door alle betrokkenen met overduidelijke onverschilligheid tot stand gebracht.

Gioventù di notte

1961 | Misdaad, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1961. Misdaad van Mario Sequi. Met o.a. Sami Frey, Tod Windsor, Christina Gaioni, Nadia Gray en Magali Noël.

Een nietsnut beraamt met een viertal vrienden een overval op een bioscoopeigenaar, die daarbij per ongeluk om het leven komt. Vier van de vijf worden gearresteerd, maar de vijfde geeft zich uit gewetensnood zelf aan. Dit vlot gemaakte melodrama legt meer accent op het amoureuze wel en wee van de jonge inbrekers dan op de misdaadintrige. De uitgebreide en sterke rolbezetting maakt de clichématigheid van de situaties en personages toch nog tamelijk bezienswaardig.

Fantasmi a Roma

1961 | Komedie, Horror

Italië 1961. Komedie van Antonio Pietrangeli en Antonioni Pietrangeli. Met o.a. Marcello Mastroianni, Vittorio Gassman, Belinda Lee, Sandra Milo en Eduardo De Filippo.

Een berooide edelman woont in een oud kasteel met de spoken van de libertijnse vroegere bewoners. Na zijn dood voegt hij zich bij hen en weet samen met hen de erfgenaam te helpen om het kasteel te redden van de afbraak. Vermakelijke en zorgvuldig gemaakte komedie geeft de sterke rolbezetting de kans tot uitbundig spel, omdat de spoken in hun commentaar en interventies niet worden gegeneerd door zichtbaarheid. Ook bekend als GHOSTS OF ROME.

A porte chiuse

1961 | Komedie, Misdaad

Italië 1961. Komedie van Dino Risi. Met o.a. Anita Ekberg, Ettore Manni, Fred Clark, Béatrice Altariba en Vittorio Caprioli.

Een rijke zakenman wordt in Joegoslavi[KA3]e vermoord. De verdenking valt op zijn aantrekkelijke weduwe, die tijdens het onderzoek bij gebrek aan andere argumenten kwistig gebruik maakt van haar charmes. Ekberg is echter geen com[KA1]edienne, zodat Risi de aandacht verlegt naar het natuurschoon (ook van de Joegoslavische lokaties). Een onderhoudende, maar wat breedsprakige misdaadkomedie.

Un amore a Roma

1960 | Drama, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1960. Drama van Dino Risi. Met o.a. Mylène Demongeot, Peter Baldwin, Elsa Martinelli, Maria Perschy en Claudio Gora.

Een jonge intellectueel wordt in het Romeinse dolce vita verliefd op een nymfomane en geeft voor haar zijn status en toekomst op, hoewel ze hem ontrouw blijft. Uiteindelijk vindt hij de kracht om met haar te breken. Treffende milieutekening, sfeervolle fotografie en ingetogen spelregie - waarvan vooral Démongeot opmerkelijk profiteert - behoeden Risi's ongewoon serieuze film voor melodrama en kleffe sensatie.

Tutti a casa

1960 | Komedie, Oorlogsfilm

Italië 1960. Komedie van Luigi Comencini. Met o.a. Alberto Sordi, Serge Reggiani, Peppino De Filippo, Carla Gravina en Martin Balsam.

Na de wapenstilstand tussen Itali[KA3]e en de Geallieerden op 8 september 1943 kan luitenant Alberto Innocenzi (Sordi), die onder het fascisme is opgegroeid en nooit eigen initiatief heeft mogen nemen, terug naar huis. Hij trekt van het noorden dat door de nazi`s bezte wordt, naar het zuiden door een land dat onvoorbereid een nieuwe staatsvorm moet ontwikkelen en krijgt gezelschap van een voormalige partizaan. Deze tragikomische road movie is een verhelderende, kritische geschiedenisles over de tegenstellingen in het naoorlogse Itali[KA3]e, zichtbaar gemaakt in een reeks ontmoetingen onderweg. Sordi excelleert als de gemiddelde Italiaan (`Innocenzi`!). Het scenario is van regisseur Comencini, Age (Agenore Incrocci), Scarpelli (Furio Scarpelli) en Marcello Fondato. Het camerawerk is van Carlo Carlini. Mono.

Un Maledetto imbroglio

1959 | Drama, Thriller

Italië 1959. Drama van Pietro Germi. Met o.a. Pietro Germi, Eleonora Rossi-Drago, Claudio Gora, Claudia Cardinale en Franco Fabrizi.

Een commissaris onderzoekt de moord op een jonge vrouw. Het spoor leidt niet naar de onderwereld, maar naar de hogere klasse. Tenslotte komen de door een notaris georganiseerde seksuitstapjes met meisjes uit de arbeidersklasse aan het licht. Deze bekwaam opgebouwde en gedoseerde onderzoeksfilm leidt tot treffende observaties van uiteenlopende sociale milieus. In de sterke rolbezetting excelleert Germi zelf als de Maigret-achtige politieman Gravallo. Het scenario is van Alfredo Giannetti, Pietro Germi en Ennio De Concini.

Tre straniere a Roma

1958 | Komedie

Italië 1958. Komedie van Claudio Gora. Met o.a. Yvonne Monlaur, Claudia Cardinale, Françoise Danell en Roy Ciccolini.

Drie meisjes uit Milaan gaan op vakantie naar Rome, doen alsof ze toeristen uit een vreemd land zijn, en halen geintjes uit met drie nietsvermoedende mannen. Het werkt tot er romantiek tussenkomt. Een matige situatiekomedie met een erg jonge en beeldschone Claudia Cardinale.

Marie-Antoinette

1956 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1956. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Richard Todd, Jacques Morel, Aimé Clariond en Suzy Carrier.

Tijdens een hofbal leert Marie-Antoinette (Morgan) een Zweedse officier (Todd) kennen die aanvankelijk niet weet dat zij de gemalin van de Franse koning (Morel) is. Als de revolutie van 1789 uitbreekt helpt hij de koninklijke familie vluchten, die echter v[KA1]o[KA1]or de grens gearresteerd wordt. Een tweede ontsnappingspoging mislukt en ook en Marie-Antoinette eindigt onder de guillotine. Deze visie op de echtgenote van Lodewijk XVI als een onschuldig en nobel slachtoffer, is historisch aanvechtbaar en als drama weinig effectief met als gevolg dat je het gevoel hebt dat de mooie, maar statische Morgan optreedt in een luxueus prentenboek. Een goede en verrassende rol van Morel (als de koning).

L' Incantevole nemica

1953 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Claudio Gora. Met o.a. Silvana Pampanini, Robert Lamoureux, Carlo Campanini, Buster Keaton en Raymond Bussières.

Een fabrieksdirecteur voelt zich bedreigd door zijn personeel en denkt dat uitgerekend een timide dienstklopper verantwoordelijk is voor de vijandige stemming. Om hem te paaien biedt hij hem een compagnonschap aan èn de hand van zijn dochter die onder de bekoring van de 'rebel' is gekomen. Deze vrijblijvende satire geeft aanleiding tot een aantal geslaagde grappen, hoewel de rolbezetting het voornaamste punt van interesse blijkt.

Febbre di vivere

1953 | Drama, Misdaad

Italië 1953. Drama van Claudio Gora. Met o.a. Marina Berti, Massimo Serato, Anna-Maria Ferrero, Marcello Mastroianni en Sandra Milani.

Een jonge nietsnut en kruimelmisdadiger heeft in zijn plaats zijn vriend de gevangenis in laten gaan, die bij zijn vrijlating zí[KA1]jn deel van de poet eist. Hij probeert hem te sussen door hem te koppelen aan zijn ex-verloofde, wordt ondertussen geconfronteerd met de zwangerschap van zijn huidige vriendin en werkt zich, ook door de talrijke vijanden die hij heeft opgelicht, steeds dieper in de nesten. Dit weinig opmerkelijke misdaad-melodrama was niettemin de eerste Italiaanse film die de morele verwording in het kader van de economische welvaartsstijging aan de orde stelde.

Contessa azzurra

1950 | Drama, Romantiek

Italië 1950. Drama van Claudio Gora. Met o.a. Amedeo Nazzari, Zsa Zsa Gabor en Paolo Stoppa.

Napels, 1915. Een filmregisseur krijgt het aan de stok met zijn producent, maar hij weet zijn wil door te drijven en in zijn film de gevierde diva te vervangen door een debutante. De belle époqueh erleeft in deze aardige, onderhoudende en elegante film, waarin Paolo Stoppa een onbetaalbare rol speelt.

La chartreuse de Parme

1947 | Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1947. Romantiek van Christian-Jaque. Met o.a. Gérard Philipe, María Casares, Renée Faure, Louis Salou en Lucien Coëdel.

Een jonge aristocraat wordt vergeefs bemind door zijn jonge tante, maar heeft zelf andere liefdes en doodt een rivaal. In de gevangenis van Parma komen vele gestraften op mysterieuze wijze om het leven, zodat de verliefde gouveneursdochter met hulp van de tante en de aanvoerder van een liberale groepering zijn ontsnapping organiseert. De film doet, ondanks de lengte, onvoldoende recht aan alle nuances van de roman van Stendhal, zodat goed geacteerde romantiek in luxueuze decors overblijft. Opnieuw verfilmd in 1981. Scenario van Pierre Jany, Pierre Very en de regisseur.

Le modelle di via Margutta

1945 | Drama

Italië 1945. Drama van Giuseppe Maria Scotese. Met o.a. Liliana Laine, Claudio Gora, Vera Carmi en Carlo Campanini.

De beroemde Romaanse straat via Margutta wordt dagelijks door kunstenaars bezocht. Er spelen zich vele liefdestaferelen en tragedies af. Modellen flirten met kunstenaars waarbij hartstocht en liefde even snel ontstaan als wegebben. Sommige liefdesrelaties zijn probleemloos, andere weer niet. Het leven van een artiest is niet altijd even gemakkelijk. In dit verhaal staat het leven van een artiest centraal, die aan tubercolose lijdt en bijna dood gaat van de honger. Hij vecht voor een gelukkig leven met zijn vrouw, maar komt tragisch aan zijn einde door zijn ongeneeslijke kwaal. Zijn geliefde blijft ontroostbaar. De film is vrij oppervlakkig en behandelt de problemen van de artiesten lichtzinnig. Interessant zijn de kleine gastrollen van bekende artiesten zoals Fazzini, Gentilini, Guzzi en Savelli.