Arthur Lappin: cast en productie.
Er zijn 5 films gevonden.

In America

2002 | Drama, Romantiek

Ierland​/​​Verenigd Koninkrijk 2002. Drama van Jim Sheridan. Met o.a. Paddy Considine, Samantha Morton, Djimon Hounsou, Sarah Bolger en Emma Bolger.

Na de dood van hun peuter-zoontje verhuizen de Ierse Johnny en Sarah Sullivan met hun twee dochtertjes naar New York. Hun leventje daar gaat niet over rozen, aangezien ze illegaal geïmmigreerd zijn, acteur Johnny niet gemakkelijk aan rollen komt en Sarah nog vol onverwerkt verdriet zit. De schreeuwende kunstenaar die onder hen woont in het armoedige pand brengt een wending. De hand van cineast Sheridan, bekend van bleke Ierse drama's, is in deze semi-autobiografische film te herkennen aan de droge oprechtheid, maar zijn nostalgische kijk geeft In America daarnaast elementen van een vriendelijk sprookje.

On the Edge

2001 | Drama

Ierland 2001. Drama van John Carney. Met o.a. Cillian Murphy, Jonathan Jackson, Tricia Vessey, Stephen Rea en Paul Hickey.

Na de dood van zijn vader geeft de gedeprimeerde negentienjarige Jonathan (Murphy) zich over aan roekeloos gedrag, met als apotheose een potentieel dodelijke schuiver met een gestolen auto over de titel-edge van een klif. Het levert hem niet meer op dan een botbreuk, waarna de depressie omslaat in een verwrongen gevoel van onsterfelijkheid. Ondertussen moet hij uitzieken in een psychiatrische inrichting in het gezelschap van tieners met allerhande stemmingstoornissen. Geen tranentrekker, maar een ingetogen en oprecht portret van jonge levens in wording en verval.

Agnes Browne

1999 | Drama, Komedie

Verenigde Staten​/​​Ierland 1999. Drama van Anjelica Huston. Met o.a. Anjelica Huston, Marion O'Dwyer, Niall O'Shea, Ciaran Owens en Roxanna Williams.

Agnes Browne woont met haar zeven kinderen in het Dublin van 1967. Haar man is net overleden en ze moet de begrafenis bekostigen. Omdat ze amper genoeg geld heeft om haar kinderen te voeden, sluit ze een lening af bij de plaatselijke geldschieter Mr. Billy. Ondanks de hoge rente betaalt ze hem steeds op tijd. Tijdens de begrafenis ontstaan hectische doch zeer komische taferelen, als men bij het verkeerde graf blijkt te staan. John Hustons dochter Anjelica debuteerde met Bastard Out of Carolina, een pijnlijk drama over kindermisbruik, maar slaat met haar tweede film een heel andere weg in. Zo suikerzoet dat je er klemmende kaken van krijgt.

The Boxer

1997 | Drama, Romantiek

Ierland​/​​Verenigde Staten 1997. Drama van Jim Sheridan. Met o.a. Daniel Day-Lewis, Emily Watson, Brian Cox, Gerard McSorley en Eleanor Methven.

Na veertien jaar gevangenschap keert dertiger Danny (Day-Lewis) terug naar Oost-Belfast en zijn tienerliefde Maggie. De liefde is nog steeds springlevend, maar Danny is in ongenade gevallen bij de IRA, de organisatie waarin de vader van Maggie een belangrijke functie vervult. Danny pakt de bokssport weer op en probeert ondertussen zijn relatie met Maggie en zijn oude buren te verstevigen. De talloze verhaallijnen en bijrollen grijpen niet altijd even zinvol in elkaar maar de chemie tussen Daniel Day-Lewis en Emily Watson lanceert de film tot ver boven de middelmaat.

Some Mother's Son

1996 | Drama, Actiefilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Ierland​/​​Verenigde Staten 1996. Drama van Terry George. Met o.a. Helen Mirren, Fionnula Flanagan, Aidan Gillen, David O'Hara en John Lynch.

Indringende film over de hongerstaking van Bobby Sands en andere IRA-leden in een Britse gevangenis in 1981. Ze eisten betere omstandigheden en een status als politieke gevangene of krijgsgevangene, maar de Britse regering hield vol dat ze terroristen waren, zonder bijzondere rechten. De film is een aanklacht tegen de Thatcher-regering, maar is niet simpelweg pro-IRA, ook al ziet Sands eruit als Jezus. Dat het niet zo zwart-wit ligt in Noord-Ierland, maakt de film duidelijk door zich te concentreren op de moeders van twee gevangenen. Annie Higgins (Fionnula Flanagan, foto), is zelf IRA-activiste, Kathleen Quigley (een indrukwekkende rol van Helen Mirren) verafschuwt geweld en wil niets met de IRA te maken hebben. Aanvankelijk staan de twee tegenover elkaar, maar als hun zoons in hongerstaking gaan schept dat een band en moet Kathleen haar felle anti-IRA-mening bijstellen. Haar pogingen een weg te zoeken in de waanzin zijn roerend, zonder dat de film te sentimenteel wordt.