Robert Armstrong

Acteur

Robert Armstrong is acteur.
Er zijn 58 films gevonden.

The Travellers

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Richard L. Bare. Met o.a. Clint Walker, James Gleason, Diane Brewster, Morris Ankkrum en Robert Armstrong.

Cheyenne (Walker) is bezig bandieten een kopje kleiner te maken in deze voor Europa in de bioscopen uitgebrachte aflevering uit de TV-serie CHEYENNE. Kenneth Higgins bewerkte het verhaal van Walter Doniger (ook bekend als regisseur). Edwin Dupar was de cameraman.

The Peacemaker

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Ted Post. Met o.a. James Mitchell, Rosemarie Bowe, Robert Armstrong, Jan Merlin en Dorothy Patrick.

Een ex-revolverheld, thans dominee, poogt een stadje te zuiveren.

Las Vegas Shakedown

1955 | Misdaad

Verenigde Staten 1955. Misdaad van Sidney Salkow. Met o.a. Dennis O'Keefe, Coleen Gray, Charles Winninger, Thomas Gomez en Elizabeth Patterson.

Een onwaarschijnlijk, maar onderhoudend verslag over O'Keefe's poging om een betrouwbaar goklokaal te exploiteren, met locatieopnamen in Las Vegas.

The Pace That Thrills

1952 | Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1952. Drama van Leon Barsha. Met o.a. Bill Williams, Robert Armstrong, Carla Balenda, Steve Flagg en Cleo Moore.

Een motorfilm rond racer Bill Williams en zijn vriend Flagg, die zijn rivaal wordt in de strijd om de hand van Balenda. Om er nog iets van te maken lastte men veel sportfragmenten in. Voor motorsportfanaten is de film de moeite waard.

Sons of New Mexico

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van John English. Met o.a. Gene Autry, Gail Davis, Robert Armstrong, Dick Jones en Frankie Darro.

Autry neemt de jonge Jones in bescherming tegen de kwade Armstrong. De Autry-clan begon gestalte te krijgen. Davis startte haar samenwerking met Autry en werd later 'Annie Oakley'. Jones speelde in een tweetal Autry tv-series de hoofdrol. Regisseur English zou Autry's vaste tv-regisseur worden.

Mighty Joe Young

1949 | Horror

Verenigde Staten 1949. Horror van Ernest B. Schoedsack. Met o.a. Terry Moore, Ben Johnson, Robert Armstrong en Frank McHugh.

Een handige impresario krijgt lucht van het feit, dat er ergens in Afrika blanken een reuzengorilla hebben geadopteerd, en hem als 'mens' hebben opgevoed. Dat zou een enorme trekpleister kunnen zijn voor een nachtclub en hij stopt met de hulp van zijn medewerkers nergens meer voor om het beest te vangen. Eenmaal in New York aangeland, breekt het mishandelde monster alras uit en veroorzaakt grote paniek en schept een reuzenchaos. Deze aardige film wordt beschouwd als de komische, gemoderniseerde versie van King Kong; de speciale effecten werden beloond met een Oscar. Voor de serieuze liefhebber gaat die vlieger niet op, want die vindt dat Fay Wray beter is dan Moore en het verhaal er niet op lijkt.

Crime Doctor's Diary

1949 | Misdaad

Verenigde Staten 1949. Misdaad van Seymour Friedman. Met o.a. Warner Baxter, Lois Maxwell, Adele Jergens en Robert Armstrong.

De laatste zaak van de misdaaddokter, waarin een slome Baxter probeert te bewijzen dat zijn patiënt valselijk van brandstichting beschuldigd wordt. Zie ook: 'Crime Doctor'-serie.

The Paleface

1948 | Western, Komedie

Verenigde Staten 1948. Western van Norman Z. McLeod. Met o.a. Bob Hope, Jane Russell, Robert Armstrong, Iris Adrian en Robert Watson.

Calamity Jane (Russell) gaat undercover om te proberen een bende desperado`s uit te schakelen. Om compleet onverdacht te lijken, trouwt ze met Hope, een onhandige, schuchtere tandarts. En dan beginnen de moeilijkheden pas goed. Knappe parodie op de western, waarin de clich[KA1]es als een pluspunt verwerkt werden. Russell en Hope vullen elkaar wonderlijk genoeg uitstekend aan. Frank Tashlin en Edmund Hartman zijn de auteurs van het spirituele scenario, dat prachtig in beeld gebracht werd door Ray Rennahan. De song `Buttons And Bows` kreeg niet alleen een Oscar maar werd ook een internationale hit. Hope en Russell herhaalden hun rollen in het vervolg SON OF PALEFACE (1952). Zwakjes overgedaan in 1968 als THE SHAKIEST GUN OF THE WEST.

Exposed

1947 | Mysterie

Verenigde Staten 1947. Mysterie van George Blair. Met o.a. Adele Mara, Robert Scott, Adrian Booth, Robert Armstrong en William Haade.

Een privé-detective is de dochter van een politiechef. Dat leidt dus tot de nodige complicaties. De hoofdzaak is dat de detective diverse moorden tot een oplossing weet te brengen. Mara speelt de detective en Armstrong haar vader. Republic was belangrijk als maatschappij. Deze film zit dan ook vol met acteurs die verder louter in westerns spelen. Zelfs Steele, een bekende westernheld, speelt een totaal andere rol: die van koelbloedige moordenaar.

Gay Blades

1946 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1946. Komedie van George Blair. Met o.a. Allan Lane, Jean Rogers, Edward Ashley, Frank Albertson en Anne Gillis.

Rogers is op zoek naar een hoofdrolspeler voor een film. Ze komt terecht bij ijshockeyster Lane. De film concentreert zich vervolgens op hun relatie. Het is een geslaagde, kleine komedie. Lane is bekender als westernster.

G.I. War Brides

1946 | Komedie

Verenigde Staten 1946. Komedie van George Blair. Met o.a. Anna Lee, James (Jimmy) Ellison, Harry Davenport, William Henry en Stephanie Bachelor.

Op een schip dat oorlogsbruiden verscheept van Engeland naar de USA verwisselt Lee van plaats met een vrouw die geen trek meer heeft in haar Amerikaanse soldaat. Lee overtreedt daarmee de immigratiewetten, maar het klikt wel tussen haar en Ellison, de soldaat-zonder-bruid. Het is een geslaagde komedie.

Criminal Court

1946 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1946. Mysterie van Robert Wise. Met o.a. Tom Conway, Martha O'Driscoll, Robert Armstrong, Addison Richards en June Clayworth.

Teleurstellend lopende band-werkje waarin O'Driscoll wordt beschuldigd van de moord op chanteur Armstrong en wordt verdedigd door advocaat Conway, die de echte moordenaar is. Dit verwarde verhaal is een van de vroegste films van Wise.

The Royal Mounted Rides Again

1945 | Western

Verenigde Staten 1945. Western van Ray Taylor en Lewis D. Collins. Met o.a. George Dolenz, Bill Kennedy, Daun Kennedy, Paul E. Burns en Milburn Stone.

Serial in dertien hoofdstukken. Het was duidelijk dat Universal niet meer zo achter haar serial-produktie stond. Het werd minder dan pure routine, de budgetten werden kleiner en daarmee de mogelijkheden er wat van te maken. Onbekende acteurs bevolkten deze serial, een mountie-western waarin de vader van Daun Kennedy vermoord wordt. Ze krijgt hulp van Dolenz en Kennedy, respectievelijk sergeant en kapitein bij de Canadese Bereden Politie (de mounties) om de moordenaar te vinden. Niet erg spannend. Joseph O'Donnell en Harold Wire schreven het scenario voor producent Morgan Cox - ook al een onbekende op western-gebied.

The Falcon in San Francisco

1945 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1945. Mysterie van Joseph H. Lewis. Met o.a. Tom Conway, Rita Corday, Edward Brophy, Fay Helm en Robert Armstrong.

Een moord in een trein zet de Falcon (Conway) op het spoor van een uitgebreid netwerk van zijdesmokkelaars, die opereren vanuit San Francisco. De show in deze Falcon-aflevering wordt gestolen door Brophy, de trouwe vriend van de held. Deze is doorlopend op zoek naar een vrouw met wie hij kan trouwen. Dit alles om fiscale redenen. Armstrong heeft eveneens een kostelijke bijrol. Het zwakke scenario werd geschreven door Robert E. Kent en Ben Markson, naar een verhaal van Kent. Virgil Miller en William Sickner waren verantwoordelijk voor het camerawerk. Vervolg: THE FALCON'S ALIBI. Zie ook: The Falcon-serie.

Blood on the Sun

1945 | Avonturenfilm, Drama, Oorlogsfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1945. Avonturenfilm van Frank Lloyd. Met o.a. James Cagney, Sylvia Sidney, Wallace Ford, Rosemary DeCamp en Robert Armstrong.

Tokyo in de jaren 1920. De Amerikaanse journalist Cagney onderzoekt de moord op een collega en diens vrouw. Zo stuit hij op een nationalistisch Japans plan om de wereld te veroveren, beraamd door de hooggeplaatst politicus Emery. Hij probeert bewijzen hiervoor te verzamelen om deze plannen kenbaar te maken aan de wereld. Hij ondervindt echter heel wat tegenstand. Cagney- fans herinneren zich deze film vooral vanwege de judo-gevechten die hun idool mag demonstreren. Zijn instructuer, Jack Halloren, speelt zijn opposant in de opwindende judo-demonstratie. Het scenario van Lester Cole, naar een verhaal van Garrett Fort en een idee van Frank Melford, werd duidelijk geïnspireerd door de haat die in die dagen heerste tegen Japan. Heeft nu veel aan actualiteit ingeboet. Maar het blijft een boeiende film, die in beeld werd gebracht door Theodor Sparkuhl. Bestaat als ingekleurde versie.

The Navy Way

1944 | Drama, Actiefilm

Verenigde Staten 1944. Drama van William Berke. Met o.a. Robert Lowery, Jean Parker, William Henry, Roscoe Karns en Robert Armstrong.

Een routineuze film spelend in de WOII met een goede bezetting: sympathieke hoofdrollen en pittige bijfiguren.

Mr. Winkle Goes to War

1944 | Oorlogsfilm, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Alfred E. Green. Met o.a. Edward G. Robinson, Ruth Warwick, Ted Donaldson, Bob Haymes en Richard Lane.

In 1942 worden mannen tot aan de leeftijd van 45 nog voor de militaire dienst opgeroepen. Zo ook Mijnheer Winkle die al 44 is en tot zijn eigen verbazing medisch wordt goedgekeurd. Dat niet alleen, maar in de South-Pacific wordt hij ook nog eens oorlogsheld door zijn inzet bij de gevechten. Robinson is echter niet geheel en al op zijn plaats in deze rol.

Action in Arabia

1944 | Oorlogsfilm, Thriller

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Léonide Moguy en Leonide Moguy. Met o.a. George Sanders, Virginia Bruce, Gene Lockhart, Robert Armstrong en Michael Ansara.

Goedkoop gemaakte, maar redelijke film over een verslaggever (Sanders) die een nazi-samenzwering ontdekt om Arabische steun in WO II te verkrijgen.

The Mad Ghoul

1943 | Horror

1943. Horror van James Hogan. Met o.a. Milburn Stone, David Bruce, George Zucco, Evelyn Ankers en Robert Armstrong.

Goedkoop gemaakte, maar redelijke film over een verslaggever (Sanders) die een nazi-samenzwering ontdekt om Arabische steun in WO II te verkrijgen.

The Kansan

1943 | Western

Verenigde Staten 1943. Western van George Archainbaud. Met o.a. Richard Dix, Jane Wyatt, Victor Jory, Albert Dekker en Eugene Pallette.

Dix, de marshall, weet het van de bandieten te winnen maar krijgt dan te maken met de hebzucht van bankier Dekker. Dix beleeft een romance met Wyatt. Jory is ditmaal eens geen schurk, maar zijn concurrent in de liefde. Harold Shumate baseerde zijn verhaal op de roman Peace Marshal van Frank Gruber. Harry Sherman produceerde en Russell Harlan deed superieur camerawerk.

Mad Ghoul

1943 | Horror

Verenigde Staten 1943. Horror van James Hogan. Met o.a. David Bruce, Evelyn Ankers, George Zucco, Turhan Bey en Charles McGraw.

Door de sterke rolbezetting wordt deze film nog min of meer gered; een akelig verhaal over een geleerde en zijn vreemde methoden om het leven te rekken.

Adventures of the Flying Cadets

1943 | Actiefilm, Mysterie

Verenigde Staten 1943. Actiefilm van Ray Taylor en Lewis D. Collins. Met o.a. Johnny Downs, Bobby Jordan, Ward Wood, Billy Benedict en Eduardo Ciannelli.

Serial in dertien hoofdstukken. Downs, Jordan, Wood en Benedict zijn kadetten op een vliegschool. Ze worden verdacht van moord. Armstrong is de echte schurk. Iedereen met wie hij in Afrika op expeditie is geweest is door hem vermoord of wordt gevangen gehouden. De jeugdige helden moeten opheldering brengen. Morgan Cox, George Plympton en Paul Huston zorgden voor het matige scenario. Henry MacRae produceerde het geval voor Universal.

My Favorite Spy

1942 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1942. Komedie van Tay Garnett. Met o.a. Kay Kyser, Ellen Drew, Jane Wyman, Robert Armstrong en William Demarest.

Populaire bandleader Kyser wordt door de spionagediensten van het leger ingezet om inlichtingen door te spelen, met als gevolg dat hij het doelwit wordt van moorddadige nazi-fanaten. Door zijn onhandigheid ontsnapt hij aan elke hinderlaag. Hij vindt zelfs nog de tijd voor romantische verwikkelingen met Wyman en Drew. Ondermaatse komedie, zelfs voor de nu totaal vergeten Kyser, die qua humoristische uiting moeiteloos overtroffen wordt door zijn orkestlid Ish Kabibble. Het scenario van Sig Herzig en William Bowers is gebaseerd op een verhaal van M. Coates Webster. Harold Lloyd produceerde. De onvermijdelijke songs werden geschreven door James Van Heusen en Johnny Burke, gearrangeerd door George Duning. De score is van Roy Webb. Achter de camera stond Robert de Grasse.

Let's Get Tough!

1942 | Drama

Verenigde Staten 1942. Drama van Wallace Fox. Met o.a. Leo Gorcey, Bobby Jordan, Huntz Hall, Sunshine Sammy Morrison en Bobby Stone.

De 'East Side Kids' nemen het in deze buitensporig oorlogszuchtige film op tegen Japanse spionnen. Er wordt schaamteloos geïmproviseerd door de jochies, wat herhaaldelijk amusante resultaten oplevert. Zie ook: 'Bowery Boys'-serie.

Gang Busters

1942 | Misdaad

Verenigde Staten 1942. Misdaad van Ray Taylor en Noel Smith. Met o.a. Kent Taylor, Irene Hervey, Ralph Morgan, Robert Armstrong en Richard Davies.

Serial in dertien hoofdstukken. Taylor krijgt van zijn politie-superieuren opdracht af te rekenen met een gangsterbende die de stad terroriseert. Hij weet zijn opdracht succesvol af te ronden en wordt tot kapitein en hoofd van de detective-afdeling bevorderd. Ford Beebe - een routinier als regisseur en scenarist - was hier de producent. Het scenario was gebaseerd op een populaire radio-serie. William Sickner en John Boyle waren de cameralieden voor Universal.

Baby Face Morgan

1942 | Komedie, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1942. Komedie van Arthur Dreifuss. Met o.a. Richard Cromwell, Mary Carlisle, Robert Armstrong, Chick Chandler en Warren Hymer.

WO II. Het opsporingsbureau is druk bezig met het betrappen van saboteurs en spionnen. Onderwijl maken gangsters handig gebruik van de verslapte aandacht voor de misdaad en proberen zij onder leiding van de spitsboef uit de titel een verzekeringsmaatschappij op te lichten. Dood-vervelende caper- comedy, waarvan het pluspuntje het gebrek aan geweld is. Verschrikkelijk gedateerd. Het scenario is van Oscar Brodney, Edward Dein en Jack Rubin.

Sky Raiders

1941 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1941. Avonturenfilm van Ford Beebe en Ray Taylor. Met o.a. Donald Woods, Billy Halop, Robert Armstrong, Eduardo Ciannelli en Kathryn Adams.

Serial in twaalf hoofdstukken. Woods speelt een befaamd vliegenier in WO I die een luchtvaartmaatschappijtje heeft. Hij ontwerpt een nieuw type vliegtuig voor het Amerikaanse leger. Zodra buitenlandse agenten daar achter komen willen ze het prototype vernietigen, liefst met Woods erbij. Clarence Upton Young en Paul Huston bewerkten het verhaal van Eliot Gibbons en good old Henry MacRae produceerde de serial voor Universal.

Dive Bomber

1941 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1941. Oorlogsfilm van Michael Curtiz. Met o.a. Errol Flynn, Fred MacMurray, Ralph Bellamy, Alexis Smith en Robert Armstrong.

Spannende, snelle actievliegfilm waarin experimenten worden gedaan om de tijdelijke blindheid waaraan piloten zijn blootgesteld uit te schakelen. Flynn, MacMurray en Smith spelen goed in dit doorsnee-oorlogsverhaal.

San Francisco Docks

1940 | Drama

Verenigde Staten 1940. Drama van Arthur Lubin. Met o.a. Burgess Meredith, Irene Hervey, Robert Armstrong, Barry Fitzgerald en Raymond Walburn.

Een havenarbeider komt in de problemen als hij opkomt voor zijn meisje, dat lastig gevallen wordt door een politicus. Goed gespeeld en dat is het enige dat de moeite waard is.

Forgotten Girls

1940 | Drama

Verenigde Staten 1940. Drama van Phil Rosen. Met o.a. Louise Platt, Donald Woods, Robert Armstrong, Eduardo Ciannelli en Jack La Rue.

B-film van Republic over jongeren op het slechte pad. Enkele goede acteurs, goed geregisseerd door Rosen die gespecialiseerd is in misdaadfilms spelend in de crisistijd.

The Flying Irishman

1939 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1939. Drama van Leigh Jason. Met o.a. Douglas Corrigan, Paul Kelly, Robert Armstrong en Gene Reynolds.

Clich[KA1]ematige biografie, grotendeels fictie, over het leven van Douglas Corrigan, die de bijnaam `Wrong way` (de verkeerde manier) had.

Call a Messenger

1939 | Komedie

Verenigde Staten 1939. Komedie van Arthur Lubin. Met o.a. Billy Halop, Huntz Hall, William Benedict, David Gorcey en Robert Armstrong.

'Little Tough Guys'-film met goede acteurs. In dit langdradige maar typische misdaadverhaal krijgt Halop een baantje als jongste postbode en raakt hij in de clinch met gangsters. Crabbe speelt een indrukwekkende schurkenrol, compleet met snor. Zie ook: 'Bowery Boys'-serie.

Unmarried

1938 | Drama

Verenigde Staten 1938. Drama van Kurt Neumann. Met o.a. Buck Jones, Helen Twelvetrees, Donald O'Connor, John Hartley en Robert Armstrong.

Een herverfilming van LADY AND GENT uit 1932 toen George Bancroft de hoofdrol speelde. Tussen zijn vele westerns door vond Jones de tijd deze niet-western te maken. Het werd hem niet in dank afgenomen. Hij speelt de rol van een verlopen bokser. De film kent nog een westernheld: Buster Crabbe, wiens western- carrière spoedig zou losbarsten. O'Connor speelt één van zijn eerste rollen na zijn filmdebuut in 1937.

Nobody's Baby

1937 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1937. Komedie van Gus Meins. Met o.a. Patsy Kelly, Don Alvarado, Robert Armstrong, Lydia Roberti en Lynne Overman.

Kelly en Robert krijgen een opleiding in een kraamkliniek en dat levert af en toe grappige situaties en leuke liedjes op. Over het algemeen middelmatig.

The Ex-Mrs. Bradford

1936 | Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1936. Komedie van Stephen Roberts. Met o.a. William Powell, Jean Arthur, James Gleason, Eric Blore en Robert Armstrong.

Thriller-komedie, die doet denken aan een mooi geproduceerde THIN MAN, waarin Powell samenwerkt met zijn ex-vrouw Arthur om een moord op te lossen.

Public Enemy's Wife

1936 | Misdaad

Verenigde Staten 1936. Misdaad van Nick Grinde. Met o.a. Pat O'Brien, Margaret Lindsay, Robert Armstrong, Cesar Romero en Dick Foran.

Romero is goed als gangster die levenslang kreeg en wegens zijn ziekelijke jaloezie zijn vrouw (Lindsay) tot perfecte pion maakt voor FBI-agent O'Brien. Geen gekke Warner-B-film.

Remember Last Night?

1935 | Mysterie

Verenigde Staten 1935. Mysterie van James Whale. Met o.a. Edward Arnold, Constance Cummings, Robert Young, Sally Eilers en Robert Armstrong.

Een zorgeloos levend, constant beschonken echtpaar raakt -met hun vrienden uit hogere kringen - betrokken bij een meervoudige moord. De politieman Arnold probeert ze zo ver te krijgen dat ze de zaak serieus nemen, zodat de mysterieuze zaak kan worden opgelost. Deze mengeling van luchtige komedie en wie-is-de- dader is eerder indringend dan grappig. De vele sterren en de regiestijl van Whale maken deze film het bekijken waard.

G-Men

1935 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1935. Misdaad van William Keighley en William Keihgley. Met o.a. James Cagney, Ann Dvorak, Margaret Lindsay, Robert Armstrong en Barton MacLane.

Nadat een vriend die G-man was geworden is vermoord, wordt Cagney, een eerlijke advocaat met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, speciaal agent van de FBI. Zijn verbazing is groot wanneer blijkt dat hij een andere collega en vriend, die gangster is geworden, op de hielen zit. Hollywoods gangster nr. 1 Cagney staat voor het eerst aan de goede kant van de wet, in een film die uitstekend is gemaakt maar waarvan het overdreven patriottisme haast wansmakelijk wordt. De film is een soort commercial voor de toen juist opgerichte FBI. Seton I. Miller baseerde zijn scenario op het boek Public Enemy No. 1 van Gregory Rogers. De camera werd gehanteerd door Sol Polito. Bij de re-release in 1949 werd een door David Brian gesproken proloog toegevoegd. Bestaat ook als ingekleurde versie.

Palooka

1934 |

Verenigde Staten 1934. Benjamin Stoloff. Met o.a. Jimmy Durante, Stu Erwin, Lupe Velez, Marjorie Rambeau en Robert Armstrong.

Weinig verwantschap met Ham Fishers stripverhaal, maar niettemin verrukkelijk amusement met Erwin als een na[KA3]ieve jongeman die door de gewiekste promotor Knobby Walsh (Durante) bij profboksen betrokken raakt. Een goede rolbezetting met Cagney (de gelijkenis met zijn broer James is frappant), en Durante in topvorm.

The Son of Kong

1933 | Actiefilm, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1933. Actiefilm van Ernest B. Schoedsack. Met o.a. Robert Armstrong, Helen Mack, Frank Reicher en Victor Wong.

The Son of Kong werd razendsnel na het kingsize succes van King Kong (1933) geproduceerd, door hetzelfde filmteam. Het verhaal is gekunsteld vanwege het afraffelen met dollars in de ogen: de verwoestingen die zijn reuzenaap in New York aanbracht leveren Carl Denham (Armstrong) zo veel schadeclaims op, dat hij het geboorte-eiland van King Kong eens op gaat zoeken. Hier vindt hij prins Kong, een teddy-aap.

Son of Kong

1933 | Horror

Verenigde Staten 1933. Horror van Ernest B. Schoedsack. Met o.a. Robert Armstrong, Helen Mack, Victor Wong, John Marston en Lee Kohlmar.

Het teleurstellende vervolg op KING KONG. De speciale effecten van Willis O'Brien en de variaties op het thema van de monsterlijke reuzenaap zijn toch wel interessant.

King Kong

1933 | Avonturenfilm, Fantasy

Verenigde Staten 1933. Avonturenfilm van Merian C. Cooper en Ernest B. Schoedsack. Met o.a. Fay Wray, Robert Armstrong, Bruce Cabot, Frank Reicher en Noble Johnson.

Actrice Ann Darrow (Wray) wordt ingehuurd om een rol te spelen in een film die wordt opgenomen op een mysterieus eiland. De location scouts hebben hun werk niet goed gedaan: er wonen daar gevaarlijke inboorlingen. Die kidnappen Ann om haar te offeren aan de gigantische aap Kong. Maar Kong wordt verdoofd, gevangen en meegenomen naar New York, met de bekende tragische gevolgen. IJzersterke klassieker, nauwelijks gedateerd. Ondanks Peter Jacksons gebruik van prachtige special effects volgens velen nog steeds beter dan de remake uit 2005. De muziek van Max Steiner zette een standaard voor filmmuziek.

Fast Workers

1933 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1933. Komedie van Tod Browning. Met o.a. John Gilbert, Robert Armstrong, Mae Clarke, Muriel Kirkland en Vince Barnett.

Snel, kundig geregisseerd verhaal met Gilbert en Armstrong als bouwvakkers. De film bewijst dat de tragische Gilbert inderdaad een goede stem had voor geluidsfilms. De twee spelen luidruchtige, grappenmakende vrienden in de traditie van Quirt en Flagg in WHAT PRICE GLORY? (ook naar een script van Laurence Stallings). Uitstekende bijrol van Mae Clarke.

The Most Dangerous Game

1932 | Horror, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1932. Horror van Ernest B. Schoedsack en Irving Pichel. Met o.a. Joel McCrea, Fay Wray, Leslie Banks, Robert Armstrong en Noble Johnson.

Een huiveringwekkend, maar steengoed verhaal over een schurkachtige, maar flamboyante jager (Banks) op groot wild, die na een schipbreuk aanspoelt op een eilandje en ontdekt dat hij nu zelf een prooi is, want de gestoorde Graaf Zaroff maakt op zijn afgelegen eiland jacht op mensen. Naar het boek van Richard Connell dat vaak verfilmd is. Gemaakt in dezelfde periode als KING KONG (met gebruikmaking van een aantal rimboe-sets uit die film) door vrijwel dezelfde ploeg. Opnieuw verfilmd als GAME OF DEATH, 1946 en RUN FOR THE SUN, 1956.

The Lost Squadron

1932 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1932. Avonturenfilm van George Archainbaud. Met o.a. Richard Dix, Mary Astor, Joel McCrea, Dorothy Jordan en Robert Armstrong.

Vliegers uit WO I zijn gedwongen om werk te zoeken als stuntpiloten voor films; een interessant idee, met te veel van het goede door Von Stroheims overdreven acteren als regisseur 'Erich von Furst'.

Penguin Pool Murder

1932 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1932. Misdaad van George Archainbaud. Met o.a. Edna May Oliver, James Gleason, Mae Clarke, Robert Armstrong en Donald Cook.

De sigarenvretende smeris Oscar Piper (Gleason) en de onderwijzeres Hildegarde Withers (Oliver) werken samen om een weerzinwekkende aquariummoord op te lossen. Dit is de eerste film in de kortstondige maar onderhoudende 'Hildegarde Withers'-serie, gebaseerd op de verhalen van Stuart Palmer.

Is My Face Red?

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van William A. Seiter. Met o.a. Ricardo Cortez, Helen Twelvetrees, Jill Esmond, Robert Armstrong en Sidney Toler.

Cortez speelt een Walter Winchell-achtige columnist in deze plezierige, nog steeds actuele film; hij is echter zo'n afschuwelijke lammeling dat hij de sympathie van de kijkers verspeelt, terwijl dit juist niet de bedoeling van het scenario was.

Hold 'Em Jail

1932 | Komedie

Verenigde Staten 1932. Komedie van Norman Taurog. Met o.a. Bert Wheeler, Robert Woolsey, Betty Grable, Edgar Kennedy en Edna May Oliver.

Een domme komedie over gevangenen met privileges (Wheeler en Woolsey) die in Kennedy's Bidemore-gevangenis een rugbyteam opzetten. Een paar lachers.

The Tip Off

1931 | Misdaad

Verenigde Staten 1931. Misdaad van Albert Rogell. Met o.a. Eddie Quillan, Robert Armstrong, Ginger Rogers, Joan Peers en Ralf Harolde.

De naïeve Quillan slaagt er met behulp van bokser Armstrong en de binkerige Rogers in rampen te voorkomen nadat hij een romance is begonnen met het liefje van een gangster. Een pittig routinewerkje.

Paid

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van Sam Wood. Met o.a. Joan Crawford, Kent Douglas (Douglass Montgomery), Robert Armstrong, Marie Prevost en John Miljan.

Een niet slechte vroege Crawford. Een onschuldig meisje belandt in de gevangenis; ze wordt hard en zint op wraak. Opnieuw verfilmd als WITHIN THE LAW.

Iron Man

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van Tod Browning. Met o.a. Lew Ayres, Jean Harlow, Robert Armstrong, John Miljan en Eddie Dillon.

Een vroege geluidsfilm, routineus gemaakt, over bokser Ayres en zijn vrouw Harlow die naar de pot onder de regenboog op zoek is (Harlow had het tot dusver op film nog niet gemaakt). Manager en vriend Armstrong is de enige die haar doorheeft. Opnieuw gemaakt in 1937 als: SOME BLONDES ARE DANGEROUS.

Ex-Bad Boy

1931 | Drama

Verenigde Staten 1931. Drama van Vin Moore. Met o.a. Robert Armstrong, Jean Arthur, Lola Lane, George Brent en Jason Robards sr.

Naar het verhaal The Whole Town Is Talking van Anita Loos en John Emerson over een mooie filmdiva, die met haar verloofde naar een eenvoudig stadje komt en daar de boel op stelten zet.

Danger Lights

1930 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1930. Romantiek van George B. Seitz en George Seitz. Met o.a. Louis Wolheim, Jean Arthur, Robert Armstrong, Hugh Herbert en Robert Edeson.

Een driehoeksverhouding tegen de achtergrond van de spoorwegen. Wolheim stond op het punt te trouwen met Arthur, maar de knappe Armstrong kaapte zijn bruid weg. Beide mannen zullen echter om beurten elkaars leven redden, zodat Arthur uiteindelijk zelf de knoop zal moeten doorhakken. Sterk verouderde sentimentele humbug, die goed wordt gespeeld maar het hedendaagse publiek toch niet meer zal overtuigen. Het te nadrukkelijke scenario van James Ashmore Greelman biedt de nodige ruimte voor grandioze opnamen in een nieuw proc[KA1]ed[KA1]e: NaturalVision. Deze uitvinding van George K. Spoor en P.J. Berggren maakte gebruik van 63.5mm-film, waarmee een optimale dieptescherpte werd verkregen en de actiesc[KA2]enes veel spectaculairder werden. De kosten waren echter zo hoog dat het bij dit ene experiment is gebleven (Fox had zijn eigen systeem, Grandeur, dat werd gebruikt voor THE BIG TRAIL). Cameratechnisch genie Karl Struss was verantwoordelijk voor de beelden. Gedraaid in NaturalVision.

Be Yourself

1930 | Romantiek

Verenigde Staten 1930. Romantiek van Thornton Freeland. Met o.a. Fanny Brice, Robert Armstrong, Harry Green, Gertrude Astor en Pat Collins.

Gekunsteld verhaal over het animeermeisje Fanny dat haar hart verliest aan de gedronge, dikke bokser Armstrong; vreemd relaas, waarin een overdosis sentiment de ster te weinig tijd laat om zichzelf te zijn.

Yeah! Oh

1929 | Komedie, Actiefilm

Verenigde Staten 1929. Komedie van Tay Garnett. Met o.a. Robert Armstrong, James Gleason, Zasu Pitts, Patricia Caron en Bud Fine.

In deze verrukkelijke komedie spelen Armstrong en Gleason twee zwervers die in een kamp van spoorwegarbeiders werken. Onderwerp van de film vormen hun romantische verwikkelingen met Pitts en Caron. De spitsvondige dialoog van de hand van Gleason is sprankelend en regisseur Garnett heeft gezorgd voor een goede knokpartij op het dak van een voortsnellende trein.

Big News

1929 | Drama

Verenigde Staten 1929. Drama van Gregory La Cava. Met o.a. Robert Armstrong, Warner Richmond, Sam Hardy, Tom Kennedy en Carole Lombard.

Een toegewijde verslaggever van de [KL]Courier[KLE] (Armstrong) werkt aan een artikel over een narcoticabende. De baas van de bende heeft invloed bij de krant en wil de reporter eruit werken.

Show Folks

1928 | Muziek

Verenigde Staten 1928. Muziek van Paul L. Stein. Met o.a. Eddie Quillan, Lina Basquette, Carole Lombard, Robert Armstrong en Crawford Kent.

Een dansteam valt uiteen als de romance tussen de partners eindigt. Beiden zetten hun eigen carrière voort, maar blijken als team toch het meeste succes te hebben. Een levendige dansfilm zonder echte opwinding.

A Girl in Every Port

1928 | Komedie

Verenigde Staten 1928. Komedie van Howard Hawks. Met o.a. Victor McLaglen, Maria Casajuana, Natalie Joyce, Louise Brooks en Robert Armstrong.

Stevige, bruisende komedie over twee snoevende zeelui en hun amoureuze rivaliteiten over de hele wereld. Gedateerd, om het maar voorzichtig uit te drukken, maar het enthousiasme van de acteurs komt nog steeds over. Herverfilmd als GOLDIE.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Robert Armstrong op televisie komt.

Reageer