Warwick Thornton: regie, scenario en camera.
Er zijn 3 films gevonden.

Sweet Country

2017 | Western, Drama, Historische film

Australië 2017. Western van Warwick Thornton. Met o.a. Hamilton Morris, Natassia Gorey Furber, Bryan Brown en Sam Neill.

Centraal-Australië, 1929. Wanneer Aboriginal Sam Kelly (Morris) uit zelfverdediging een witte boer doodschiet trekt hij met zijn vrouw de woestijn in om uit handen van de jagende meute te blijven. Krachtige, melancholieke western van Thornton (zelf Aboriginal) over racisme en de oprukkende 'witte beschaving' in Australië aan het begin van de vorige eeuw. Thornton simplificeert de geschiedenis niet tot een verhaal over daders en slachtoffers of over goed en slecht, maar laat de mens in al zijn grijstinten zien. Hard, maar vaak ook poëtisch en grappig.

The Sapphires

2012 | Drama, Muziek

Australië 2012. Drama van Wayne Blair. Met o.a. Deborah Mailman, Chris O'Dowd, Jessica Mauboy, Shari Sebbens en Miranda Tapsell.

Vier Aboriginal meisjes vergaren in de jaren zestig tegen alle verwachtingen in succes als meidengroep. Dergelijke verhalen kennen we intussen wel, maar Wayne Blair plukt vakkundig aan de emotionele hartsnaren. Familieproblemen, racisme, alcoholisme, oorlog: alles wordt aangestipt en in makkelijk verteerbare hapjes tussen een mix van aanstekelijke Motown-optredens gemonteerd. De kracht van de personages, de chemie van de geweldige cast en de positieve energie maken er een fijne feelgoodfilm van.

Samson and Delilah

2009 | Drama, Romantiek

Australië 2009. Drama van Warwick Thornton. Met o.a. Rowan McNamara, Marissa Gibson, Scott Thornton en Mitjili Napanangka Gibson.

Samson (McNamara) snuift benzine, of lijm. Delilah (Gibson) zorgt voor haar grootmoeder. Na allerlei tegenslag in hun Aboriginal gemeenschap in de Australische outback trekken de twee tieners samen naar woestijnstadje Alice Springs. Daar zijn de problemen niet over. In eigen land bejubeld drama over twee maatschappelijke verschoppelingen met een somber toekomstbeeld, die evengoed over grote veerkracht beschikken. Regisseur Thornton, zelf Aboriginal, die het scenario schreef en ook zelf de camera ter hand nam, heeft een voorkeur voor lang aangehouden shots en uiterst karige dialogen.