Bernd Böhlich

Regisseur, Scenarist

Bernd Böhlich is regisseur en scenarist.
Er zijn 39 films gevonden.

Krauses Geheimnis

2014 | Komedie

Duitsland 2014. Komedie van Bernd Böhlich. Met o.a. Horst Krause, Carmen-Maja Antoni en Jörg Schüttauf.

Politieagent Horst Krause brengt de zomer door in Schönhorst. Terwijl hij mijmert over zijn zuster Meta, die zomaar naar Keulen is verhuisd, staat plotseling de onbekende Albert voor de deur. De zwijgzame Albert vertelt alleen dat hij geïnteresseerd is in een circus dat in 1961 in Schönhorst zijn tenten had opgeslagen en dat hij op zoek is naar zijn vader.

Krauses Braut

2011 | Komedie

Duitsland 2011. Komedie van Bernd Böhlich. Met o.a. Carmen-Maja Antoni, Angelika Böttiger en Horst Krause.

Krause en Elsa zijn stomverbaasd maar ook beledigd als ze horen dat hun zus Meta wil trouwen op 60-jarige leeftijd. Waarom heeft ze dit verzwegen en vooral, waarom laat ze hun in de steek om naar Keulen te verhuizen?

Krauses Kur

2009 | Drama

Duitsland 2009. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Horst Krause, Carmen-Maja Antoni en Angelika Böttiger.

Een agent uit het dorpje Schönhorst in Brandenburg gaat samen met zijn twee zussen naar de Oostzee: hij naar een kuuroord en de vrouwen naar een camping. De man ontdekt vervolgens al snel dat de kuur hem niet erg bevalt.

Bei uns und um die Ecke

2009 | Familiefilm

Duitsland 2009. Familiefilm van Bernd Böhlich. Met o.a. Isabel Tuengerthal, Fabienne Haller en Johann Lukas Sickert.

Een agent uit het dorpje Schönhorst in Brandenburg gaat samen met zijn twee zussen naar de Oostzee: hij naar een kuuroord en de vrouwen naar een camping. De man ontdekt vervolgens al snel dat de kuur hem niet erg bevalt.

Der Mond und andere Liebhaber

2008 |

Duitsland 2008. Bernd Böhlich. Met o.a. Katharina Thalbach, Birol Ünel, Fritzi Haberlandt, Andreas Schmidt en Uwe-Dag Berlin.

Als Hanna haar baan in de cosmeticafabriek verliest, verliest ze de moed niet en gaat bij een tankstation werken. Daar ontmoet ze ook haar grote liefde, niet wetende dat hij al gebonden is.

Krauses Fest

2007 | Familiefilm

Duitsland 2007. Familiefilm van Bernd Böhlich. Met o.a. Angelika Böttiger, Carmen-Maja Antoni, Horst Krause en Gabriela Maria Schmeide.

Politiechef Krause maakt zich op voor de traditionele kerstviering met zijn twee zussen in hun hotel in het idyllische Schönhorst in Brandeburg. Dan staat de aantrekkelijke Marie met haar zoon voor de deur. Zij heeft autopech en zoekt onderdak. Enige tijd later ontdekt Krause dat Marie gezocht wordt.

Du bist nicht allein

2007 | Drama

Duitsland 2007. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Axel Prahl, Yekaterina Medvedeva en Katharina Thalbach.

Een getrouwde werkloze man wordt verliefd op zijn jonge energieke buurvrouw, terwijl zijn vrouw niets in de gaten heeft. En een werkloos echtpaar kan de draai in het leven niet vinden.

Mutterseelenallein

2005 | Drama

2005. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Vadim Glowna, Sebastian Weber en Katrin Saß.

Een getrouwde werkloze man wordt verliefd op zijn jonge energieke buurvrouw, terwijl zijn vrouw niets in de gaten heeft. En een werkloos echtpaar kan de draai in het leven niet vinden.

Liebe auf Bewährung

2004 | Drama, Romantiek

Duitsland 2004. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Thekla Carola Wied, Helmut Griem, Michael Greiling, Mariella Ahrens en Hans Peter Hallwachs.

Vrouw belandt na de dood van haar man in een zwart gat, maar een nieuwe baan als hoofd van een gevangenisbibliotheek geeft haar nieuwe levensmoed.

Das Glück ihres Lebens

2003 | Romantisch drama

Duitsland 2003. Romantisch drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Thekla Carola Wied, Walter Kreye, Paul Grasshoff, Katja Woywood en Dieter Mann.

Ja, dat bestaat: gelukkig gescheiden vrouwen. Maria Bergmann (Wied) is er zo eentje. Ze is ergens in de vijftig en ze is een nieuw leven begonnen. Ze exploiteert een bloemenboetiekje in een Adlon-achtig hotel in Berlijn. Ze heeft een zoon, Niklas (Grasshoff), die een getalenteerd pianist is. Ze ontmoet Holger Schenk (Kreye), een charmante kerel van haar eigen leeftijd. Het is een aardige vent, al is hij een bedroefd over het feit dat hij zijn zoon verloren heeft, van dezelfde leeftijd als Niklas. De jongen was het dodelijke slachtoffer van een verkeersongeval, waarbij de laffe veroorzaker is doorgereden. Maria ziet de liefde tussen haar en Holger opbloeien, maar dan ontdekt zij dat Niklas al geruime tijd de piano niet meer aanraakt. Hij is gedeprimeerd en uit zijn evenwicht geraakt door een ongeluk dat hij op de weg heeft veroorzaakt. Driemaal raden wie daarbij het slachtoffer was... Zouden Maria en Holger het houden en kan Niklas uit het diepe dal kruipen? Het scenario is van Marlis Ewald. Zij is een specialiste wat betreft soapachtige melodrama's. Dus de liefhebbers zitten hier goed en daarbij komt het behoorlijke spel van de rolverdeling. Het camerawerk van Eberhard Geick past geheel en al bij deze smartelijke geschiedenis met een aanvaardbare afloop.

Alles Samba

2003 | Komedie, Familiefilm, Drama

Duitsland 2003. Komedie van Bernd Böhlich. Met o.a. Gudrun Landgrebe, Günther Maria Halmer, Amy Mußul, Ulrich Mühe en Ernst Stankovski.

Vrouwelijke kunstexpert uit Berlijn wordt plotseling geconfronteerd met haar 11-jarige petekind uit Brazilië. Het meisje is tijdens de Kerst met haar sambagroep in de Duitse stad en heeft maar een wens: eindelijk echte sneeuw zien.

Polizeiruf 110: Wandas letzter Gang

2002 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Jutta Hoffmann, Horst Krause, Bettina Kurth, Claudia Geisler en Axel Prahl.

Paul Kieslowski (Prahl) moet terechtstaan wegens een poging tot doodslag op zijn vrouw Maria (Geisler). Hij heeft haar in de buik gestoken voor de ogen van zijn stiefdochter Theresa (Wolfram), een tiener, en zijn zoontje Enrico (Benner). Op Theresa`s beschuldigingen werd Kieslowski door Kommissarin Wanda Rosenbaum (Hoffmann) gearresteerd, maar Wanda vraagt zich tijdens het proces af of zij niet al te snel gehandeld heeft en waarom Enrico de vragen van de vrouwelijke rechter niet beantwoorden wil. Ze gaat buiten haar boekje als ze de bewakers en collega- smerissen aanbiedt Paul terug te brengen naar het huis van bewaring. Zij maakt een omweg om hem te confronteren met Enrico, die in een sporthal op de handbaltraining is. De zaak loopt uit de hand als blijkt dat Enrico al eerder naar huis was gegaan. De wanhopige Kieslowski wil zich de handboeien niet meer laten aanleggen. Hij neemt Wanda, haar dochter Annette (Kurth) met haar tien-jarige stiefzoontje, een aantal kinderen en de trainster in gijzeling nadat hij Wanda`s dienstwapen gepakt heeft. Annette is juist op die dag getrouwd en was net binnengekomen. Annette waarschuwt haar kersverse echtgenoot via haar portable waardoor de oude sportzaal door een elite-eenheid van de politie wordt omsingeld. Kieslowski eist dat hij Enrico wil spreken. Als de politie hem thuis wil ophalen, hebben zijn moeder en stiefzus hem al verstopt. Gelukkig verliezen koddebeier Krause (Krause) en Tamara (Angerer) hun koelbloedigheid niet. Terwijl de gijzeling voortgaat en er wanhopig naar Enrico gezocht wordt, stapelen de bewijzen zich op dat Kieslowski onschuldig is, terwijl zijn vrouw en stiefdochter hem met meineed achter de tralies hopen te krijgen. Theresa zal zelfs niet rouwig zijn als de politie hem doodschiet. Als alle kinderen, de trainster, Annette en haar stiefzoontje vrij zijn, heeft Wanda Kieslowski zo ver gekregen om met haar naar buiten te komen. Dan valt er een schot dat de verkeerde treft. De zestig-jarige Hoffmann die de DDR tien jaar voor de val van de Muur van Berlijn kon verlaten, wordt wel op een hele rauwe wijze uit de serie geschoten. Het spel van de hoofd- en bijrollen is geloofwaardig en goed. Het scenario van Stefan Kolditz heeft psychologische diepgang, maar is enigszins traag en voorspelbaar, op de onaangename verrassing in het einde na. Het subplot van de verstoorde moeder-dochter verhouding tussen Wanda en Annette is goed en consequent doorgetrokken uit gebeurtenissen in andere films met Wanda Rosenbaum. De film eindigt met beelden uit Wanda Rosembaums carrière. Het camerawerk is van Thomas Plenert. Stereo, 16:9.

Der Verleger

2001 | Biografie

Duitsland 2001. Biografie van Bernd Böhlich. Met o.a. Heiner Lauterbach, Susanna Simon, Sylvester Groth, Anica Dobra en Jürgen Hentsch.

Wie na afloop van WO II in Duitsland een vergunning kon krijgen om een blad of een krant uit te geven, had in feite een `licentie` om geld te drukken, want de leeshonger van de massa was niet te stillen. Toen Axel Springer, de zoon van een tamelijk onfortuinlijke Hamburgse uitgever, aan de Britse autoriteiten een licentie vroeg om een radiogids uit te geven, kreeg hij die, omdat hij zijn toevlucht niet nam tot doorzichtige smoezen, waaruit zou moeten blijken, dat hij `altijd` tegen de nazi`s geweest was en dat hij het `slachtoffer` van hun terreur was, maar heel eerlijk vertelde dat het hem gelukt was om onder het fascisme zijn snor te drukken. Toen men hem vroeg of hij soms toch geen mensen vervolgd had onder druk van het regime, luidde het antwoord: vrouwen, om ze te veroveren! Daarop kreeg Axel Springer toestemming om te beginnen met de radiogids [KL]H[KA3]or Zu[KLE] dat nog steeds tot de koplopers van de Duitse rtv-gidsen gerekend mag worden. Wat later vroeg hij de licentie om een krant uit te geven - die kreeg hij en zo verscheen het [KL]Hamburger Abendblatt[KLE]. Hij kreeg in 1950 de kans om [KL]Die Welt[KLE], een prestigieus weekblad dat hij voor de Engelsen drukte, over te nemen toen de Britten vonden dat het niet meer opportuun was voor hen als bezettingsmacht, om het uit te geven en daarmee opinie te vormen. De grootste coup van Springer was de uitgave van [KL]Bild[KLE], gemodelleerd door de Engelsen naar de [KL]Daily Mirror[KLE]. Tot op heden is het de grootste krant van Duitsland met een oplage die de Engelse [KL]Mirror[KLE] sterk overtreft. Axel toonde zich meer een tycoon dan een journalist en slaagde erin om in relatief korte tijd een groot media-imperium op te bouwen. Springer bemoeide zich altijd met de signatuur van zijn uitgaven, iets wat veel kwaad bloed zette bij zijn hoofdredacteuren, omdat hij hen zo verplichtte om zijn politieke opvattingen te ventileren. Axel had een vooruitziende blik: hij zag de geldsanering aankomen, maakte zich sterk voor de Duitse hereniging en bevorderde de verzoening met Isra[KA3]el en maakte zich sterk voor vergoedingen aan joden, inclusief forse schenkingen van hemzelf. Als mens was Axel een onverbeterlijke rokkenjager, een egotripper en een harteloze tiran, vooral voor zijn zoon Axel junior, die zelfmoord pleegde. Springers bemoeienis en kritiek op de Beweging van 68 bezorgde hem de reputatie reactionair te zijn omdat hij de `oude` waarden verdedigde. Het is natuurlijk onmogelijk om in een lange tv-film van drie uur het turbulente en interessante leven van Axel Caesar Springer (Lauterbach) accuraat weer te geven. Terwijl men in Lauterbach de ideale figuur gevonden heeft, concentreert het scenario van Paul Hengge, naar de biografie [KL]Der Fall Axel Springer[KLE] van Michael J[KA3]urgs en de bewerking tot draaiboek voor de film van regisseur B[KA3]ohlich zich op een periode van 35 jaar, zijn derde vrouw Luise (Simon), zijn vierde echtgenote Monika (Dobra), zijn jonge levensgezellin in de laatse jaren Angela (Martinek) en in mindere mate op Gisela (Blacher), zijn tweede gade en moeder van zijn zoon Axel junior (Schwering- Sohney). Als belangrijkste personen uit Springers directe omgeving worden opgevoerd Christian Kracht (Groth), die procuratie had om zaken af te wikkelen, Hans Zehrer (Hentsch) die jarenlang hoofdredacteur van [KL]Die Welt[KLE] was en Franz Radtke (Rudolph), een goede vriend van Springer. Stuk voor stuk competente spelers die de hoofdrol Lauterbach voortreffelijk ondersteunen. Lauterbach zet Springer neer als een bezeten personage, die heel monomaan kan zijn en tenslotte niet met zijn zoon overweg kon. Er werd gedraaid in Duitsland, op het eiland Sylt (waar Springer een huis had), in Moskou (omdat hij bij Nikita Chroetsjov de Duitse hereniging bepleitte) en op Patmos, waar Springer ging mediteren en dat tevens door moest gaan voor Isra[KA3]el (omdat Springer een gigantische schenking deed aan het Nationale Museum in Jerusalem en het filmen in Israël te riskant gevonden werd). Een boeiend stukje geschiedenis over opinievorming in Europa door middel van kranten en tijdschriften en slechts een tipje opgelicht van de sluier, die de persoonlijkheid van een machtig en mystiek mens bedekte. Springers karakter had veel onsympathieke kanten en hij verwisselde als mens met een weinig positieve balans het tijdelijke met het eeuwige. Wie heel erg geïnteresseerd in de geschiedenis van de Europese printmedia vindt deze lange tv- film niet genoeg. Wordt meestal uitgezonden in twee delen. Het camerawerk is van Eberhard Geick.

Letzter Atem

1999 | Romantiek

Duitsland 1999. Romantiek van Bernd Böhlich. Met o.a. Claudia Michelsen, Henry Hübchen, Florian Martens, Hark Bohm en Lili Bohm.

Rond het jaar twee 2000 zijn er twee beroepen heel erg in: architect en journalist bij de tv. Ook die mensen, die ongenaakbaar lijken kunnen ondanks hun beroepsstatus door het noodlot getroffen worden. Journaliste Jutta Lingner (Michelsen) is in de dertig, heeft een dochter van negen en is getrouwd met architect Carl, die een stuk ouder is. Tijdens een reportage in Portugal wordt ze verliefd op de kaal geschoren (dat is rond het voornoemde tijdstip sexy en niet langer voorbehouden aan Yul Brynner) cameraman Sascha Hohenfels (Martens) en wil nu van de geschokte Carl scheiden. Ze blijkt zwanger (van wie weet ze niet goed) en er wordt een nare, reeds vergevorderde hersentumor geconstateerd. Nu sleept Jutta een loodzware last met zich mee, ze durft het haar ouders aan de Oostzeekust niet te vertellen als ze daar enige dagen op verhaal komt. Ze maakt krach met haar baas en vliegt er uit. Carl wil bij haar blijven om haar door die moeilijke periode heen te helpen. Jutta staat voor een verschrikkelijk dilemma. Modieus melodrama, dat door de hoofdrollen heel goed wordt ingevuld. Het scenario is van regisseur Böhlich. Het camerawerk is van Peter Ziesche. Dolby en 16:9.

Polizeiruf 110: Eifersucht

1998 | Misdaad

DDDE 1998. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Horst Krause, Lutz Riemann, Peter Borgelt, Käthe Reichel en Uwe Kokisch.

Getrouwde zeeman Mario Sander (Kokisch) heeft een minnares, Sibylle Weigbrecht (Manzel). Als hij met verlof is, moet hij zijn tijd verdelen tussen haar en zijn gezin. Mario`s vrouw Petra (Sch[KA3]onfeld) ziet groen van jaloezie. Dan wordt Sybille vermoord. Wie zou het gedaan hebben? Oberleutnant Zimmermann (Riemann) en Hauptmann Fuchs (Borgelt) zoeken het voor de kijker uit. Na veel gepraat en gesnuffel, lossen ze de zaak op, die een onverwachte wending neemt. Het DDR-publiek was de gekunstelde aanpak zat: er keken steeds minder mensen naar de serie, want de kijker verlangde naar een algehele omwenteling. Die volgde in de herfst van het volgende jaar en leidde in 1991 tot de Duitse hereniging. Regisseur Böhlich mocht na de val van de Muur van Berlijn enkele jaren later doorgaan met TATORT. Hij draaide JETZT UND ALLES in 1994 en FALSCHES ALIBI in 1995, beiden zaken van commissaris Ehrlicher uit Dresden -Böhlich bleef dus wel op vertrouwd terrein. Gwisdeck, die Herr Weigbrecht speelt, gooide in het vrije westen hoge ogen en bewees een acteur van formaat te zijn. Aflevering 121.

Polizeiruf 110: Das Wunder von Wustermark

1998 | Misdaad

Duitsland 1998. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Otto Sander, Ben Becker, Steffen Schult, Monika Hansen en Katrin Saß.

Een bedrieger heeft aan goedgelovige bewoners van Wustermark bij Berlijn vervalste aandelen voor aanleg van geplande luchthaven verkocht. Werner Sommer (Schult) heeft hem daarbij onwetend geholpen. Maar nu het geld foetsie is wordt Werner door iedereen met de vinger gewezen. In poging het geld vooralsnog te recupereren faalt hij. De Wustermarker sluiten daarop de rangen en zetten zelfs de politie op een dwaalspoor. De `posse` van de dorpelingen is het vervolg van TOTES GLEIS, een van de meest originele en succesvolle afleveringen uit de POLIZEIRUF 110- serie. Enkele vertrouwde karakters ziet men dus terug: de mannen van de vrijwillige brandweer Lansky (Sander), zijn collega Dettmann (Becker) en Maria (Saß). Genietbaar script van Leo P. Ard en Michael Illner. Ook bijrollen tot in de puntjes verzorgd. Speciale gaste Dolly Buster steelt de show en brengt de hooften van de Wustermarker op hol.

Polizeiruf 110 - Das Wunder von Wustermark

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Bernd Böhlich. Met o.a. Otto Sander, Horst Krause en Katrin Saß.

Een bedrieger heeft aan goedgelovige bewoners van Wustermark bij Berlijn vervalste aandelen voor aanleg van geplande luchthaven verkocht. Werner Sommer (Schult) heeft hem daarbij onwetend geholpen. Maar nu het geld foetsie is wordt Werner door iedereen met de vinger gewezen. In poging het geld vooralsnog te recupereren faalt hij. De Wustermarker sluiten daarop de rangen en zetten zelfs de politie op een dwaalspoor. De `posse` van de dorpelingen is het vervolg van TOTES GLEIS, een van de meest originele en succesvolle afleveringen uit de POLIZEIRUF 110- serie. Enkele vertrouwde karakters ziet men dus terug: de mannen van de vrijwillige brandweer Lansky (Sander), zijn collega Dettmann (Becker) en Maria (Saß). Genietbaar script van Leo P. Ard en Michael Illner. Ook bijrollen tot in de puntjes verzorgd. Speciale gaste Dolly Buster steelt de show en brengt de hooften van de Wustermarker op hol.

Blutiger Ernst

1998 | Drama, Misdaad

Duitsland 1998. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Nadja Uhl, Michael Greiling, Walter Kreye, Joachim Kemmer en Daniel Brühl.

Marysa Heeren (Uhl), een lerares, is Berlijn zat. Ze is dolgelukkig als ze een vacature mag vervullen op een middelbare school in een provincieplaats in het Zuiden van Duitsland. De schijn bedriegt: er is slechts [KA1]e[KA1]en werkgever (Greiling) in de stad, Dautz AG, die zich op het randje van een faillissement bevindt. De gevierde, lokale culturele held, tv- soap-ster Hallgart (Kreye), bevindt zich in een creatief vacuum en ordehandhaver Gerwander (Kemmer) weet niet welke vergrijpen hij het eerst moet aanpakken. Ook de puberzonen van dit drietal bevinden zich in een zeer diepe crisis. Ze besluiten de geldauto van Dautz AG te overvallen, maar hun deceptie is groot als ze merken dat de geldcassettes gevuld zijn met een levensgevaarlijk gif. Vervolgens gaat Thomas Dautz (Manuel) met Johannes Hallgart (Dunken) en Rheinhold Gerwander (Brühl) zijn vader chanteren, waarop de drie vaders zich verenigen om het kwaad uit te bannen. Het einde is dramatisch en Marysa moet tandenknarsend toekijken. De niet al te bijzondere film probeert een beeld te schetsen van de welvaartsmaatschappij, die dreigt vast te lopen. De afloop zal lang niet iedereen bevredigen. Regisseur Böhnlich baseerde zijn scenario vrijelijk op de gelijknamige roman van Stefan Murr. Het camerawerk is van Rodger Hinrichs en er wordt geloofwaardig gespeeld.

Koerbers Akte: Tödliches Ultimatum

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Bernd Böhlich. Met o.a. Martin Lüttge, Cornelia Froboess, Ralph Herforth, Horst Krause en Marijam Agischewa.

Max Koerber (L[KA3]uttge in zijn tweede avontuur als de Berlijnse officier van justitie) zit in een lastig parket. Zijn petekind is ontvoerd en de misdadigers hebben de vader, Klaus Breuer (Schüttauf), laten weten dat hij zijn zoontje weer in levende lijve kan terugzien als hij peetvader Koerber binnen 48 uur koudmaakt. De vrouw die van de ontvoering wordt verdacht, geen onbekende van de Staatsanwalt, wordt dood aangetroffen en Hauptkommissar Matzanke is ten einde raad als de nacht ervoor zijn trouwe medewerker wordt doodgeschoten. Tamelijk routineachtige aflevering, waarin de redelijk gezette Koerber het geval klaart. Het scenario met de nodige te verwachten plotwendigen is van Eva en Volker A. Zahn. Achter de camera stond Atze Glanert. Griem speelt Roland Romulka. Formaat 16:9.

Koerbers Akte: Kleines Mädchen - Großes Geld

1997 | Mysterie

Duitsland 1997. Mysterie van Bernd Böhlich. Met o.a. Martin Lüttge, Cornelia Froboess, Ralph Herforth, Horst Krause en Marijam Agischewa.

Ex-TATORT commissaris Bernd Flemming, lijvige Lüttge als officier van justitie Max Koerber, die de reputatie geniet geen droge dossier-lezer te zijn, maar een man die altijd naar de motieven en de menselijke aspecten zoekt achter de wandaden. Hij is om die reden bij de Kripo niet zo populair, want hij heeft de onhebbelijke gewoonten gesloten zaken te heropenen en op eigen houtje op onderzoek uit te gaan. In deze pilootaflevering gaat het om een vijftien-jarig meisje dat levenloos werd aangetroffen bij een bushalte. Oordeel van de politie: een overdosis heroïne, maar Staatsanwalt Koerber ontdekt sporen die regelrecht leiden naar de sigarettenmafia die in handen is van Aziatische bendes. Een naar de werkelijheid gespiegelde krimi die met originele invalshoeken de kijker probeert te boeien. Dat is redelijk geslaagd dankzij de behoorlijke rollen, het scenario van Conny Lens en de regie van Böhlich. Het camerawerk is van Rodger Hinrichs. Schlagersterretje van toen, dame op leeftijd van nu Froboess, speelt Max Koerbers vrouw, Monika. Tidof is te zien als de sinistere Krasska.

Das Hochzeitsgeschenk

1997 | Komedie

Duitsland 1997. Komedie van Bernd Böhlich. Met o.a. Anja Kling, Isabella Parkinson, Armin Rohde, Dieter Landuris en Gudrun Landgrebe.

Aantrekkelijke, donkerblonde Paula Kronenberg (Kling) is kunsthistorica. Haar ouders zijn in goeden doen geraakt door de hotelbusiness. Paula is lesbisch, maar dat heeft ze tot nog toe voor de buitenwereld verborgen gehouden, al krijgt haar vriendin Mecki (Parkinson) daar zo langzamerhand de zenuwen van en vindt dat ze maar uit de kast moeten komen. Als Paula`s zuster Vera (H[KA3]offerer) trouwt, laat Paula zich om de schijn op te houden vergezellen door de ingehuurde Tom Sch[KA3]onfeldt (Landuris). Vera merkt dat Paula niet gelukkig is. Ondertussen duikt Mecki op en trekt die natuurlijk de verkeerde conclusies. Leuke, simpele komedie der misverstanden met een uitstekende rolverdeling. Landgrebe, die bijna nooit teleurstelt, speelt Felicitas, de moeder van Paula en Vera. Het scenario is van Claudia Pütz en Katharina Eckart. Het camerawerk is van Markus Hausen. Stereo; 16:9.

Weiß wie Schnee - Rot wie Blut

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Bernd Böhlich en Ingrid Föhr. Met o.a. Winfried Glatzeder, Corinna Harfouch, Lissy Tempelhof, Götz Schubert en Nina Diedrich.

Professor Peter H[KA3]ausler (Glatzeder) zet zich in voor Olga (Daub) in zijn kinderziekenhuis, het slachtoffertje van de kernramp in Tsjernobil. Het meisje kan alleen gered worden door een beenmergtransplantatie, maar daar is veel geld voor nodig en er moet een donor worden gevonden. H[KA3]ausler besteedt veel tijd aan de kliniek en zijn pati[KA3]enten, waardoor zijn vrouw Vera (Harfouch) zich verwaarloosd voelt. Ze begint een romantische affaire met de jonge restaurateur van schilderijen Matthias Jung (Schubert). Volledig in de traditie van de goedkope doktersroman verwacht zij weldra een kind van haar minnaar, maar ze wil geen abortus en kiest voor haar huwelijk en niet voor Matthias. Het scenario is van regisseur Böhlich. Het camerawerk is van Gerod Steffen.

Tödliches Schweigen

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Ulrich Mühe, Claudia Messner, Florian Martens, Julian Braun en Bruno Ganz.

Niet ver van de grens met het Westen klinkt in een dorp in de DDR tijdens de Kerstnacht van 1987 een luide knal. Het was een schot. In die nacht verdwijnt ook een zoon van een gezin uit dat gehucht, zijn vrouw achterlatend. Hij is hem gesmeerd naar de Bondsrepubliek. Pas zeven jaar later is er een weerzien, als hij op de verjaardag van zijn vader komt. De vrouw, die in de steek gelaten was, is hertrouwd en vader en moeder begrijpen nu waarom hij ooit vertrokken is: hij is homo. Gevoelig drama over coming- out in een gemeenschap, die weinig begrijpt van dergelijke problematiek. Ook bekend als TÖDLICHES SCHWEIGEN.

Polizeiruf 110: Kurzer Traum

1996 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1996. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Katrin Saß, Dominique Horwitz, Uwe Kockisch, Inge Meysel en Rolf Hoppe.

De angstige Armin (Horwitz), die bij zijn oma (Meysel) op de hoeve was opgegroeid, loopt samen met zijn broer Gerd (Kockisch) patrouille langs de Duits-Poolse grens, toen nog de buitengrens van de EU, waarbij zij het voornamelijk hebben voorzien op clandestiene immigranten. Gerd zou graag willen trouwen met de dochter van timmerman Goertz (Hoppe), maar beide families zijn sedert jaar en dag gebrouilleerd om een stukje land. Uitgerekend Armin vindt op de nachtelijke ronde een lijk, hetgeen veroorzaakt dat Hauptkommissarin Tanja Voigt (Sa[KL29]) de zaak komt onderzoeken. Bange Armin verzwijgt overigens dat hij een knappe Roemeense heeft gevonden in de landbouwschuur, die naast het lijk lag. Niettemin zal zij een sleutelrol spelen zowel in de familievete als bij de oplossing van de moordzaak. Het scenario van Scarlett Kleint is niet slecht en de hoofdrollen doen het goed in deze door de politiek enigszins achterhaalde aflevering (nummer 185).

Natascha - Wettlauf mit dem Tod

1996 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1996. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Julia Jäger, Florian Martens, Luise Helm, Hans Peter Hallwachs en Maja Maranow.

Natascha (Helm), het tien-jarige dochtertje van architect Justus B[KA3]ar (Martens) en zijn vrouw Nele (Jäger), klaagt over buikpijn. In de kliniek stelt men een Wilms-tumor vast, een kanker die enkel bij kinderen aangetroffen wordt en die de nieren aantast. Het meisje moet chemotherapie ondergaan. Op aanraden van een vriendin laten ze een tweede diagnose opstellen door Dr. Glowalla, een alternatieve arts, die door het syndicaat geweerd wordt. Hij is een tegenstander van een chemokuur en wil het lichaam zelf tot genezing activeren. Justus heeft vertrouwen in Glowella, maar Nele is niet zo zeker. Bovendien klaagt de arts van het ziekenhuis hen aan wegens het verzuim om hun dochter te laten verzorgen. De eeuwige strijd tussen de traditionele en de alternatieve geneeskunde, opgebouwd met een opeenvolgende reeks clichés. Een oplossing wordt niet gegeven en je weet zelfs niet welk kamp de makers gunstig gezind zijn. Het scenario van Knut Boeser werd geschreven op een niveau dat de film gezien kan worden door oudere kinderen. Het kind is dan ook het enige personage dat een goede acteerprestatie levert. Fotografie van Gero Steffen.

Herberge für einen Frühling

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Gudrun Landgrebe, Gunter Schoß, Swetlana Schönfeld, Gojko Mitic en Nikolaus Gröbe.

Katrin Klein (Landgrebe) is anesthesiste in een ziekenhuis in Dresden. Met haar vriend-collega professor Kugler (Scho[KL29]) krijgt zij de jobstijding dat Kuglers zoon, Daniel (Gr[KA3]obe), levensgevaarlijk gewond werd bij een verkeersongeval, dat hij zelf heeft veroorzaakt. Ook een buitenlander (Mitic), een Australi[KA3]er zonder identiteitspapieren, was bij het ongeluk betrokken en is zwaar gewond. Wanneer twee dubieuze figuren de Australi[KA3]er, die Joel Cutter (Mitic) blijkt te heten, een bezoekje willen brengen, slaat de onbekende gewond en al op de vlucht. Spontaan verbergt Katrin-met-het-grote-hart hem in haar woning. Het gaat niet goed met Joel, en Katrin ontdekt op een röntgenfoto dat Kugler een fractuur in Joels schedel over het hoofd gezien heeft. Er moet direct worden ingegrepen. Het scenario is van Ingrid Föhr en regisseur Böhlich. Het camerawerk is van Gero Steffen.

Verliebte Feinde

1995 | Komedie

Duitsland 1995. Komedie van Bernd Böhlich. Met o.a. Iris Berben, Peter Sattmann, Marita Marschall, Jaecki Schwarz en Joachim Kemmer.

Verslaggeefster Kristina Bouvier (Berben) wordt door de hoofdredactie op het spoor gezet van bankier Michael Enkhausen (Sattmann), die zich ingelaten zou hebben met dubieuze onroerendgoed transacties. Ze moet een sensationele reportage maken. Ze ontdekt echter dat heel wat stukjes van de puzzel niet in elkaar passen en dat de directie in het geheel niet van plan is haar story te publiceren, maar Enkhausen die de huisbankier is van de concurrent, onder druk wil zetten, zodat hij geen krediet zal verstrekken aan hun rivaal op de markt. Kristina is een integere journaliste en zorgt ervoor dat alles anders loopt dan voorzien was door haar bazen een flinke poets te bakken. Redelijk gemaakte, enigszins satirische tv-film die in het milieu van de dagbladpers speelt naar een scenario van Leo P. Ard, Birgit Grosz en Thom Maier. Camerawerk van Gero Steffen. Het spel en de regie zijn beslist voldoende.

Tatort - Falsches Alibi

1995 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1995. Mysterie van Bernd Böhlich. Met o.a. Thomas Rudnick, Monika Pietsch, Eva Haßmann, Ingeborg Westphal en Robert Glatzeder.

Steffen Kemper (Glatzeder), een autokraker met een strafblad van hier tot Tokyo, wordt op een parkeerterrein in het schilderachtige Oostduitse Freiberg neergeschoten. Hauptkommissaris Ehrlicher (Sodann) is ontzet als hij erachter komt dat zijn zoon Tommi (Rudnick) bij de zaak betrokken zou zijn en eventueel als dader in aanmerking komt. Tommi baat een wirtshaus uit in de buurt. Kommissar Kain (Lade) blijkt uit het goede hout gesneden te zijn, ook als zijn chef niet alle kaarten op tafel legt. Hiermee zorgt scenarioschrijver Peter Probst voor een beetje human interest door de onderlinge relaties op de proef te stellen in een tamelijk banale TATORT-affaire over chantage naar aanleiding van opgelopen schulden. Aflevering 312.

Polizeiruf 110: Jutta oder die Kinder von Damutz

1995 | Misdaad

Duitsland 1995. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Katrin Saß, Dagmar Manzel, Heino Ferch, Hermann Beyer en Gudrun Ritter.

Kommissarin Tanja Vogt (Sa[KL29]) onderzoekt de moord op de kleine Roland, die na de inwijding van de brug in de Brandenburgse provincieplaats Damutz, is verdwenen en korte tijd later levenloos is teruggevonden. Zijn zusje Sabine, die heeft deelgenomen aan de speurtocht naar Roland, keert niet terug en nu zit Tanja met een moord en een vermist persoon. Zoals dikwijls het geval is bij dit soort zaken, neemt Tanja de familiekring onder de loep. Blijkt dat de moeder van Roland en Sabine, Jutta Prahl (Manzel), er een erg losse moraal op nahoudt en meerdere bewonderaars heeft, niet alleen haar vriend Uwe Rockstroh (Ferch). Waren de kinderen te veel of wisten zij iets wat niet goed voor hen was? Het scenario van Helmut Bez en regisseur Böhlich weerspiegelt het opkrabbelende Oost-Duitsland na ruim veertig jaar communistische dictatuur, waar de strijd om het bestaan en de aanpassing op de nieuwe situatie maar moeizaam op gang komt. Goed spel van de rolverdeling. Het camerawerk is van Martin Schlesinger. Aflevering 178.

Polizeiruf 110 - Jutta oder die Kinder von Damutz

1995 | Thriller

Duitsland 1995. Thriller van Bernd Böhlich. Met o.a. Heino Ferch, Dagmar Manzel en Katrin Saß.

Kommissarin Tanja Vogt (Sa[KL29]) onderzoekt de moord op de kleine Roland, die na de inwijding van de brug in de Brandenburgse provincieplaats Damutz, is verdwenen en korte tijd later levenloos is teruggevonden. Zijn zusje Sabine, die heeft deelgenomen aan de speurtocht naar Roland, keert niet terug en nu zit Tanja met een moord en een vermist persoon. Zoals dikwijls het geval is bij dit soort zaken, neemt Tanja de familiekring onder de loep. Blijkt dat de moeder van Roland en Sabine, Jutta Prahl (Manzel), er een erg losse moraal op nahoudt en meerdere bewonderaars heeft, niet alleen haar vriend Uwe Rockstroh (Ferch). Waren de kinderen te veel of wisten zij iets wat niet goed voor hen was? Het scenario van Helmut Bez en regisseur Böhlich weerspiegelt het opkrabbelende Oost-Duitsland na ruim veertig jaar communistische dictatuur, waar de strijd om het bestaan en de aanpassing op de nieuwe situatie maar moeizaam op gang komt. Goed spel van de rolverdeling. Het camerawerk is van Martin Schlesinger. Aflevering 178.

Mobbing - Die lieben Kollegen

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Annett Kruschke, Joachim Nimtz, Rolf Illig, Annekathrin Bürger en Hans-Georg Panczak.

Mobbing staat voor pesterijen, binnen het huwelijk of het gezin, op school, op het werk. In deze tv-film wordt het leven van een jonge, beloftevolle architecte zuur gemaakt door haar collega's.

Tatort: Jetzt und alles

1994 | Thriller

Duitsland 1994. Thriller van Bernd Böhlich. Met o.a. Niels Bruno Schmidt, Bernd Michael Lade en Peter Sodann.

Mobbing staat voor pesterijen, binnen het huwelijk of het gezin, op school, op het werk. In deze tv-film wordt het leven van een jonge, beloftevolle architecte zuur gemaakt door haar collega's.

Tatort - Jetzt und alles

1994 | Mysterie

Duitsland 1994. Mysterie van Bernd Böhlich. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Niels Bruno Schmidt, Sebastian Recznicek en Oliver Bröcker.

Lucky (Schmidt) en zijn vrienden amuseren zich in Dresden met het stelen van auto`s, die ze dan in de prak rijden. Wanneer ze op een nacht in koffer van gestolen Mercedes een lijk vinden, besluiten ze de eigenaar ervan, speelotheek-baas Wille, nog wat geld af te persen. Maar dat blijkt een echte zware jongen die er niet kan mee lachen. Het lijk in de auto brengt Kommissar Ehrlicher (Sodann) en zijn assistent Kain (Lade) op het spoor van gewetenloze georganiseerde meisjes-handel. Scenario van Bernd Anger en Bernd Sad. Niet ingewikkeld noch briljant, logische opbouw van plot maar voorspelbare, hoewel acceptabele ontknoping.

Polizeiruf 110: Totes Gleis

1994 | Misdaad

Duitsland 1994. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Otto Sander, Ben Becker, Monika Hansen, Gilles Gavois en Joachim Król.

Commissaris Tanja Voigt (Saß) is er uiteindelijk in geslaagd de kopstukken van een moorddadige gangsterbende in te rekenen. Nog voor de aanvang van het proces wordt haar kroongetuige echter doodgeschoten. Intussen vinden twee spoorwegarbeiders naast de rails een koffer met een grote som geld. Een buitenkansje dat ze niet laten liggen, maar ze krijgen al gauw de eigenaar achter zich aan. Commisaris Voigt grijpt in. Niet erg originele maar wel vlot gemaakte Krimi die voor de nodige spanning met af en toe een komische noot kan zorgen. Het is routinewerk, maar het werd tenminste degelijk gemaakt en aanvaardbaar vertolkt. Het scenario is van de hand van Leo P. Ard en Michael Illner. Achter de camera stond Peter Ziesche.

Polizeiruf 110: Arme Schweine

1993 | Mysterie, Thriller

Duitsland 1993. Mysterie van Bernd Böhlich. Met o.a. Andreas Schmidt-Schaller, Gottfried John, Ben Becker, Günter Schoß en Marek Wlodarczyk.

In een bouwput wordt het lijk van de illegale Poolse arbeider Kowalski gevonden. Journalist Rehtmann (Becker) weet dat hij vermoord werd, want Kowalski stond op het punt onfrisse praktijken uit het koppelbazen-milieu te onthullen. Poliziekommissar Grawe (Schmidt-Schaller), getipt door Rehtmann, weet nu waar hij moet gaan zoeken, maar de andere zwartwerkers - Polen, Russen en Tsjechen - zwijgen. Ook Stan (Wlodarczyk), de beste vriend van Kowalski, heeft geen zin om de politie in vertrouwen te nemen. Hij heeft zelf te veel te verbergen, zoals `s nachts op bevel auto`s stelen. Ook Dittrich (Burmann), de voorman van de bouwplaats, is een louche figuur. Een wat trage en duistere krimi met een sociale invalshoek naar een scenario van regisseur Böhlich met de trieste realiteit van illegale arbeiders als decor. Camerawerk van Roland Dressel.

Ärtze: Die Narbe des Himmels

1992 |

Duitsland 1992. Bernd Böhlich. Met o.a. Hannelore Elsner, Ulrike Krumbiegel en Uwe Kockisch.

In een bouwput wordt het lijk van de illegale Poolse arbeider Kowalski gevonden. Journalist Rehtmann (Becker) weet dat hij vermoord werd, want Kowalski stond op het punt onfrisse praktijken uit het koppelbazen-milieu te onthullen. Poliziekommissar Grawe (Schmidt-Schaller), getipt door Rehtmann, weet nu waar hij moet gaan zoeken, maar de andere zwartwerkers - Polen, Russen en Tsjechen - zwijgen. Ook Stan (Wlodarczyk), de beste vriend van Kowalski, heeft geen zin om de politie in vertrouwen te nemen. Hij heeft zelf te veel te verbergen, zoals `s nachts op bevel auto`s stelen. Ook Dittrich (Burmann), de voorman van de bouwplaats, is een louche figuur. Een wat trage en duistere krimi met een sociale invalshoek naar een scenario van regisseur Böhlich met de trieste realiteit van illegale arbeiders als decor. Camerawerk van Roland Dressel.

Die Narbe des Himmels

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Bernd Böhlich. Met o.a. Hannelore Elsner, Uwe Kockisch, Ulrike Krumbiegel, Isabelle Peter en Horst Schulze.

Het huwelijk van Josepha Klein (Elsner) was kleurloos en kinderloos. Of het nu haar schuld was of dat van haar man Heinrich (Kockisch), een goed gehonoreerde chefarts van een ziekenhuis, is in het midden gebleven - ze gingen uit elkaar, want Heinrich kon het niet meer harden. Hij wordt verliefd op haar jongere zus Eva (Krumbiegel), een aantrekkelijk, onstuimig jong ding met muzikaal talent. Voor de stijve, vernederde Josepha een uiterst bittere pil om te slikken en een nog veel groter dilemma als zij een nier aan Eva moet afstaan na een zwaar ongeluk. Het scenario van Ingrid Föhr en regisseur Böhlich is verstoken van vals sentiment, maar Elsner speelt de voor haar geknipte rol met verve en maakt dit zeer zeperige drama genietbaar. Het camerawerk is van Peter Ziesche en Frank Bredow.

Polizeiruf 110: Eifersucht

1988 | Thriller

Duitsland/DDDE 1988. Thriller van Bernd Böhlich. Met o.a. Peter Borgelt, Horst Krause en Lutz Riemann.

Het huwelijk van Josepha Klein (Elsner) was kleurloos en kinderloos. Of het nu haar schuld was of dat van haar man Heinrich (Kockisch), een goed gehonoreerde chefarts van een ziekenhuis, is in het midden gebleven - ze gingen uit elkaar, want Heinrich kon het niet meer harden. Hij wordt verliefd op haar jongere zus Eva (Krumbiegel), een aantrekkelijk, onstuimig jong ding met muzikaal talent. Voor de stijve, vernederde Josepha een uiterst bittere pil om te slikken en een nog veel groter dilemma als zij een nier aan Eva moet afstaan na een zwaar ongeluk. Het scenario van Ingrid Föhr en regisseur Böhlich is verstoken van vals sentiment, maar Elsner speelt de voor haar geknipte rol met verve en maakt dit zeer zeperige drama genietbaar. Het camerawerk is van Peter Ziesche en Frank Bredow.

Der Staatsanwalt hat das Wort: Um jeden Preis

1987 |

1987. Bernd Böhlich. Met o.a. Gerit Kling, Dagmar Manzel en Frank Matthus.

Het huwelijk van Josepha Klein (Elsner) was kleurloos en kinderloos. Of het nu haar schuld was of dat van haar man Heinrich (Kockisch), een goed gehonoreerde chefarts van een ziekenhuis, is in het midden gebleven - ze gingen uit elkaar, want Heinrich kon het niet meer harden. Hij wordt verliefd op haar jongere zus Eva (Krumbiegel), een aantrekkelijk, onstuimig jong ding met muzikaal talent. Voor de stijve, vernederde Josepha een uiterst bittere pil om te slikken en een nog veel groter dilemma als zij een nier aan Eva moet afstaan na een zwaar ongeluk. Het scenario van Ingrid Föhr en regisseur Böhlich is verstoken van vals sentiment, maar Elsner speelt de voor haar geknipte rol met verve en maakt dit zeer zeperige drama genietbaar. Het camerawerk is van Peter Ziesche en Frank Bredow.

op televisie
1 uitzending

Alles Samba (2003) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
zaterdag 02 december
WDR Fernsehen
10:35 - 12:00

Reageer