Paola Pitagora: cast.
Er zijn 19 films gevonden.

Tutti gli anni una volta l'anno

1994 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië​/​​België 1994. Komedie van Gianfrancesco Lazotti. Met o.a. Giorgio Albertazzi, Paolo Bonacelli, Lando Buzzanca, Carla Cassola en Paolo Ferrari.

Acht mensen, die inmiddels op de leeftijd zijn aangeland dat ze met pensioen gaan of gegaan zijn, zien elkaar eenmaal per jaar, telkens op hetzelfde tijdstip in het restaurant Trastevere in Rome. Een gewoonte, uitgegroeid tot een jaarlijks ritueel dat een traditie is geworden. Een van hen is onlangs overleden en heeft in zijn testament een leegstaand klooster aan hen nagelaten en wenst uitdrukkelijk dat ze er gaan wonen. Dat idee spreekt niemand aan, maar die avond komen alle problemen en frustraties boven water. Zo ontdekt Lorenzo (Albertazzi) door de clown van het gezelschap Raffaele (Rochefort) dat zijn vrouw eigenlijk zeer ongelukkig is; de weelderige Annamaria (Cassola) blijkt eigenlijk overwerkt te zijn en de voorzitter van de jaarclub Giuseppe (Gassman) komt pas als men al aan het dessert is begonnen, en bekent dat hij huisarrest heeft omdat hij verdacht wordt van belastingontduiking. Zo passeert iedereen de revue. Een ouderwetse komedie, eigenlijk meer een toneelstuk, maar prachtige types en een uiterst geslaagd dialoog, waardoor de film een groot festijn is. Het scenario is van regisseur Lazotti en Cecilia Calvi naar een verhaal van Paola Scola. Het camerawerk is van Sebastiano Celeste. Liefhebbers van snelle actie met imponerende speciale effecten moeten beslist niet gaan kijken; voor hen is deze rolprent veel te bescheiden van opzet en aanpak.

Passioni

1993 | Drama

Italië 1993. Drama van Fabrizio Costa. Met o.a. Virna Lisi, Fernando Hilbeck, Lorenzo Flaherty, Rodolfo Bigotti en Gigi Proietti.

Soap opera in twintig afleveringen over liefde, intriges en verraad binnen een rijke Italiaanse familie. Opgenomen in Itali[KA3]e, Frankrijk en Brazili[KA3]e. Centraal staan de puissant rijke familie Boldano, bestaande uit de ouders (Hilbeck en Lisi) en hun rusteloze zonen, Alberto (Flaherty) en Gianni (Bigotti). De tegenspoed van de zonen werkt op het gevoel, hetgeen wordt versterkt door de overige acteurs onder wie de verraderlijke bankier Lender (Albertazzi), de priester Joao (Proietti) en de vrouwelijke politierechter Jacono (Pitagora).

Pronto soccorso 2

1992 |

Duitsland​/​​Italië 1992. Francesco Massaro. Met o.a. Ferruccio Amendola, Barbara De Rossi, Claudio Amendola, Paola Pitagora en Carola Stagnaro.

Ziekenhuisfilm in vier afleveringen over de dagelijkse gang van zaken op de afdeling Eerste Hulp en de mensen (artsen, verplegend personeel en pati[KA3]enten) die erbij betrokken zijn. Hoofdrol speelt het hoofd van het medische team Dr. Aiace (Ferruccio Amendola). Hij ontmoet zijn vroegere studiegenote Paola (Pitagora), moeder van een aan drugs verslaafde jongen. Ze worden verliefd op elkaar, net als Dr. Augusto (Claudio Amendola) en Anja (Seidel). Toch gaat het meer om de moed en de toewijding van de medische staf dan om de liefde, al is de praktijk in Italiaanse ziekenhuizen vaak anders.

Pronto soccorso

1990 | Drama

Italië 1990. Drama van Francesco Massaro. Met o.a. Ferruccio Amendola, Barbara De Rossi, Maria Fiore, Claudio Amendola en Alberto Gimignani.

Pronto soccorso betekent snelle eerste hulp, en daar gaat deze tv-film over. Hoofdrol speelt de onbehouwen doch vriendelijke dokter Aiace, die zijn leven gewijd heeft aan zijn werk. Daarnaast de hoofdzuster met een beroerd verleden, een vrouwelijke dokter in een huwelijkscrisis, een jonge, preciese medisch student en een levendige verpleger die door Dr. Aiace uit een opvoedingsgesticht gehaald is. Film verheerlijkt de medische stand en deszelfs goede werken. Prima produktie met hier en daar fraai spel.

Gli assassini vanno in coppia

1990 | Thriller, Misdaad

Italië 1990. Thriller van Piero Natoli. Met o.a. Piero Natoli, Paola Pitagora, Massimo Bonetti, Manuela Gatti en Franco Interlenghi.

Hitchcockachtige film over een jonge advocaat, een sympathieke vent, die in een sauna bij toeval twee mannen een moord ziet plegen. De moordenaars ontsnappen, maar ze weten dat ze zijn gezien. De advocaat gaat naar de politie, die niets gelooft van zijn verhaal, zeker niet als het lichaam van de vermoorde uit de Tiber wordt gevist. Zelfmoord, is de conclusie. Twee homo's die eveneens getuige waren van de moord vinden onder verdachte omstandigheden de dood. De moordenaars jagen verder op de advocaat, de laatste getuige, maar niemand wil hem geloven, zelfs zijn vrouw niet. Een goede, spannende thriller.

Aiutami a sognare

1981 | Musical, Komedie, Oorlogsfilm

Italië 1981. Musical van Pupi Avati. Met o.a. Mariangela Melato, Anthony Franciosa, Jean-Pierre Léaud, Alexandra Stewart en Paola Pitagora.

Weduwe vlucht tijdens WO II met haar gezin naar haar geboortehuis op het platteland en vindt daar de bladmuziek met haar geliefde Amerikaanse songs, een voorliefde die ze deelt met haar jeugdvrienden. Een neergestort Amerikaans legervliegtuig, waarvan de piloot moet onderduiken, brengt letterlijk de `Amerikaanse droom` bij hen binnen. Merkwaardige musical, waarin overbekende evergreens klinken uit de mond van Italiaanse platte-landsburgerij (helaas via accentloze playback die het effect ondermijnt). Ondanks de choreografie van Fred Astaire- medewerker Hermes Pal komt de film niet ècht van de grond, al zijn er komische en aandoenlijke momenten in de niet-muzikale scènes.

Revolver

1973 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1973. Misdaad van Sergio Sollima. Met o.a. Oliver Reed, Fabio Testi, Agostina Belli, Paola Pitagora en Frédéric de Pasquale.

De vrouw van een politieman wordt gekidnapt in ruil voor vrijlating van een gevangene. Hij gijzelt zelf die gevangene om zijn echtgenote uit handen van de kidnappers te krijgen, maar merkt dat deze hem alleen willen liquideren. Deze geraffineerd opgebouwde film start als thriller à la DIRTY HARRY, maar wordt steeds subversiever en maakt van de politieheld een verwerpelijke schoft. Deze linkse regisseur vecht het systeem aan met filmische middelen van dat systeem. Ook bekend als BLOOD IN THE STREETS.

Les assassins de l'ordre

1971 | Misdaad, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1971. Misdaad van Marcel Carné. Met o.a. Jacques Brel, Catherine Rouvel, Michael Lonsdale, Paola Pitagora en Charles Denner.

Onderzoeksrechter Level (Brel) vecht tegen de bierkaai wanneer hij in een smerig zaakje duikt: de dood van een kleine crimineel als gevolg van een zinloos bruut politieverhoor. In een van zijn laatste films trachtte Carné (Les enfants du paradis, Le quai des brumes) de tijdgeest en een sociaalkritische toon. Dat mislukte, voornamelijk omdat de ouderwetse regiestijl niet rijmt met het onderwerp. In dit als semi-rechtbankdrama vermomde ‘J‘accuse’ staan niettemin de acteurs hun mannetje – Brel als underdogverdediger en Lonsdale als fielt voorop.

Il Vero e il falso

1971 | Drama, Misdaad, Horror

Italië 1971. Drama van Eriprando Visconti. Met o.a. Terence Hill, Martin Balsam, Paola Pitagora, Adalberto Maria Merli en Esmeralda Ruspoli.

Een jonge Romeinse advocaat tracht tevergeefs de onschuld te bewijzen van een vrouw die beschuldigd wordt van moord op haar man. De moord werd namelijk gepleegd door diens minnares. Teleurgesteld over de slordige klassejustitie, wijdt de advocaat zich aan het burgerlijk recht. Zeven jaar later doodt de vrouw de minnares en vraagt hem opnieuw om haar te verdedigen. Ondanks het weinig aannemelijke moordmysterie dat in flash-backs wordt ontrafeld, een boeiende rechtszaakfilm. Goed spel van - zowaar - Hill en Balsam als de juridische opponenten en van Pitagora als de verdachte voor wie het bewijs van haar onschuld toen niets meer uitmaakte, omdat haar schuld nu vaststaat.

Un Aller simple

1970 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1970. Drama van José Giovanni. Met o.a. Jean-Claude Bouillon, Nicoletta, Ottavia Piccolo, Maurice Garrel en Jean Gaven.

Jonge playboy-inbreker wordt bij overval gewond en komt in gevangenisziekenhuis. Gangsters proberen hem moord in de schoenen te schuiven waaraan zijn vriendin ook medeplichtig zou zijn, die hij altijd buiten het milieu heeft weten te houden. Hij ontsnapt en gaat op zoek naar echte moordenares. Film legt meer accent op psychologie van personage dan op misdaadintrige en weet - mede door niet voor de hand liggende rolbezetting - daarmee zeer te boeien.

In Search of Gregory

1970 | Romantiek

Verenigd Koninkrijk 1970. Romantiek van Peter Wood. Met o.a. Julie Christie, Michael Sarrazin, John Hurt, Adolfo Celi en Paola Pitagora.

Een onduidelijke film die in Genève speelt met twee potentiële geliefden die er allerlei fantasieën over hebben, maar elkaar nooit echt vinden.

Senza sapere niente di lei

1969 | Drama, Thriller

Italië 1969. Drama van Luigi Comencini. Met o.a. Philippe Leroy, Paola Pitagora, Sara Franchetti, Giorgio Piazza en Umberto D'Orsi.

Nanni Bra[KA2] (Leroy), een jurist die voor een verzekeringsmaatschappij werkt, moet een onderzoek instellen naar verdachte omstandigheden rond de geheimzinnige dood van een aristocrate, die heel erg kort tevoren een hoge levensverzekering had afgesloten. Hij dringt zich binnen in de kring van nabestaanden, wier gedrag voor hem onbegrijpelijk en verdacht is, tot hij - eerst tactisch, dan oprecht - een romance aanknoopt met de oudste dochter Cinzia (Pitagora). De combinatie van thriller en milieuschets blijft echter vaag zweven. Hoewel het verfrissend is in een film zich correct gedragende politie te zien, maakt dit de spanning ook niet groter, zodat alleen de goede en intrigerende hoofdrol van Pitagora de aandacht vasthoudt. Het scenario is van Suso Cecchi d'Amico, Raffaele La Capria, Antonio Leonviola en regisseur Comecini. Het camerawerk is van Pasquale De Santis. Mono.

Salvare la faccia

1968 | Drama

Italië​/​​Argentinië 1968. Drama van Oscar Brazzi. Met o.a. Adrienne La Russa, Rossano Brazzi, Paola Pitagora, Nino Castelnuovo en Alberto de Mendoza.

De verliefde dochter van een zakenman raakt betrokken in een chantageschandaal. Dit wordt door haar vader in de doofpot gestopt door haar in een psychiatrische inrichting te laten opnemen. Als ze daaruit ontslagen is organiseert ze een gecombineerde wraakactie op de chanteur en haar familie, en blijft tenslotte over met haar totaal afhankelijk gemaakte vader. De film gaat burgelijke hypocrisie te melodramatisch te lijf en de uiterst aantrekkelijke La Russa is als actrice onvoldoende om de haatgevoelens overtuigend te maken. Enkele goede bijrollen, ondanks de weinig subtiele regie.

Bersaglio mobile

1967 | Thriller

Italië 1967. Thriller van Sergio Corbucci. Met o.a. Michael Rennie, Ty Hardin, Paola Pitagora en Vittorio Caprioli.

Deze spionagethriller is spannend, maar biedt niets nieuws of origineels. Het verhaal gaat over een gestolen microfilm. De persoon die de film in zijn bezit heeft, probeert te ontsnappen aan verschillende partijen, geheime diensten en geheimagenten die er om diverse redenen interesse in hebben. Veel verraad, wendingen in het plot en actie.

Scusi, lei è favorevole o contrario?

1966 | Komedie

Italië 1966. Komedie van Alberto Sordi. Met o.a. Alberto Sordi, Bibi Andersson, Tina Aumont, Caterina Boratto en Anita Ekberg.

Hoewel al jaren apart van zijn vrouw levend, is een prominente zakenman niet voor invoering van de Italiaanse echtscheidingswet, omdat die zijn liefdeleven zou compliceren dat hij net zo overzichtelijk heeft verdeeld over zes minnaressen op zes doordeweekse dagen en met de zondag om mediterend bij te komen. Dit zoveelste portret van zelfingenomenheid door Sordi heeft weinig verrassende varianten op het verhaalsstramien, maar blijft onderhoudend door de diverse optredens van een serie ster- actrices.

Les Compagnons de la Marguérite

1966 |

Frankrijk​/​​Italië 1966. Jean-Pierre Mocky. Met o.a. Claude Rich, Paola Pitagora, Francis Blanche, Catherine Rich en Michel Serrault.

Restaurateur van oude handschriften gebruikt zijn talent om zonder administratieve rompslomp van frigide echtgenote af te komen en zoekt echtpaar om mee te ruilen. Advertentie wekt wantrouwen van inspecteur van zedenpolitie die zelf mooie maar veeleisende vrouw heeft. Zoals vaker zijn Mocky's ideeën - ditmaal met valse papieren bekrachtigde partnerruil - beter dan regie en uitwerking, maar arsenaal van komische acteurs grijpt kansen tot venijnige karikaturen aan met graagte.

I pugni in tasca

1965 | Drama

Italië 1965. Drama van Marco Bellocchio. Met o.a. Lou Castel, Paola Pitagora, Marino Masé, Liliane Gerace en Jennie MacNeil.

Inmiddels gevierde filmmaker Bellocchio was slechts 26 toen hij debuteerde met dit overweldigende familiedrama. Welhaast voor niks geschoten op het platteland, met een imploderend bourgeois gezin als petrischaal voor Bellochio's visie van de wurggreep van familie en maatschappij. Ziekelijke Alessandro (Castel) zit onder het juk van zijn blinde moeder en geslaagde broer. Nauwelijks gehinderd door sociale conventies, en ondersteund door een liefhebbende zus, suist hij met hen naar zijn onvermijdelijke ondergang. Maar vanzelfsprekend niet zonder – dodelijke – slag of stoot. Of duw. Hier en daar technisch enigszins onbeholpen, maar verder magistraal.

Una vita provvisoria

1962 | Drama

Italië 1962. Drama van Vincenzo Gamna en Hervé Bromberger. Met o.a. Paola Pitagora, Paola Graziosi en Vicky Ludovisi.

Acht soms tragische, soms alledaagse verhalen over het leven en streven van verschillende figuren. Pitagora en Graziosi zijn de enige beroepsacteurs in de cast. Een ambitieuze en kleurrijke film, leuk geprobeerd maar helaas volslagen oninteressant.

La viaccia

1960 | Drama

Italië 1960. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Claudia Cardinale, Pietro Germi, Paul Frankeur en Romolo Valli.

Een naïeve boerenzoon wordt door zijn ouders naar Florence gestuurd om bij een oom te gaan werken in de hoop dat hij diens erfgenaam zal worden. De fatale verliefdheid voor een prostituée doorkruist niet alleen die plannen, maar wordt hem in elk opzicht noodlottig. Dit melodramatisch verhaal kreeg een sfeervolle esthetische vormgeving met buitenopnamen vol regen en bordeelinterieurs die aan prenten van Toulouse Lautrec herinneren. Cardinale past perfect in het tijdsbeeld van 1885. Scenario van Pasquale Festa Campanile, Vasco Pratolini, Massimo Franciosa naar de roman van Mario Pratesi L'eredita.