Eijirô Hisaita (1898-1976): scenario.
Er zijn 4 films gevonden.

Tengoku to jigoku

1963 | Drama, Misdaad, Experimenteel, Thriller

Japan 1963. Drama van Akira Kurosawa. Met o.a. Toshirô Mifune, Tatsuya Nakadai, Kyoko Kagawa en Yutaka Sada.

Een met zorg uitgebalanceerd verhaal over Mifune die financieel aan de afgrond zit, als hij de kidnappers van het zoontje van zijn chauffeur het geëiste losgeld betaalt. Het scenario is van de regisseur, Ruizo Kikushima, Hideo Oguni, Eijiro Hisaita naar de roman King's Ransom van Edward McBain. Het camerawerk is van Asakazu Nakai en Takao Saito.

Warui yatsu hodo yoku nemuru

1960 | Misdaad, Thriller, Film noir, Drama, Experimenteel

Japan 1960. Misdaad van Akira Kurosawa. Met o.a. Toshirô Mifune, Takeshi Kato, Masayuki Mori en Takashi Shimura.

De directeur van een belangrijke onderneming huwt zijn dochter uit aan zijn persoonlijke secretaris. Een thriller waarvan het verhaal v.n.l. gaat over corruptie en die, hoewel hij thuishoort in de meest vruchtbare periode van Kurosawa, één van de meest zwakke en saaie werken is van deze grote regisseur.

Hakuchi

1951 | Drama, Experimenteel

Japan 1951. Drama van Akira Kurosawa. Met o.a. Masayuki Mori, Setsuko Hara, Takashi Shimura, Yoshika Kuga en Eijirô Yanagi.

Enige tijd na de afloop van WO II (1939-1945) ontmoet de gedemobiliseerde soldaat Kinji Kameda (Mori) na zijn verpleging in een psychiatrische inrichting in Okinawa op de veerboot naar Hokkaido, het grote noordelijke eiland van Japan, Denkichi Akama (Mifune), die op weg is naar de begrafenis van zijn vader, een plaatselijke notabele. Kameda heeft een trauma, veroorzaakt door een gefingeerde executie tijdens de oorlog, waardoor men hem een zonderling vindt. Hij heeft lak aan geld, wat idioot is. Akama had zijn geboorte-eiland verlaten omdat hij beschuldigd was van diefstal van geld dat aan zijn vader toebehoorde om een ring te kopen voor een meisje, Taeko (Hara) dat hij begeerde. Hij is indertijd weggegaan om een diepe vernedering te voorkomen. Kameda wordt verliefd op Taeko, die hij slechts op de foto ziet. Kameda hoort dat Taeko met een zekere Kayama (Chiaki) zal gaan trouwen, maar Akama troeft hem af met de prijs van [KA1]e[KA1]en miljoen yen. Het loopt echter verkeerd en Akama doodt haar (het hoogtepunt van de film) omdat hij beseft dat hij haar nooit zal krijgen. Kuroswa`s bewerking voor de film van Feodor M. Dostojevski`s roman [KL]De Idioot[KLE], waaraan hij zijn eigen interpretatie (de verplaatsing in het verslagen Japan) en andere elementen toevoegde, zoals de rol die hij aan het landschap toebedeelde. Deze interessante film is verschrikkelijk lang - meer dan vier uur - en werd voor het uitkomen door de distributeur bekort tot ruim twee[KA3]enhalf uur (166m), maar het is dan nog steeds teveel en door de behandeling op de snijtafel moeilijker te volgen. Bovendien is door deze bekorting de werkelijke waarde van het werk van de grote meester moeilijker in te schatten. Dat is jammer, want de rolverdeling is beslist heel markant en de mooie Hara als Taeko is een zeer aantrekkelijk actrice. Kurosawa schreef het scenario samen met Eijiro Hisaita en de fraaie zwart-wit fotografie is van Toshio Ubukata. Voor Kurosawa adepten verplichte kost - anderen mogen zich bedenken.

Yoru no onnatachi

1948 |

Japan 1948. Kenji Mizoguchi. Met o.a. Kumeko Urabe, Tomie Tsunoda, Mimpei Tomimoto, Kinuyo Tanaka en Ken Tanaka.

Enige tijd na de afloop van WO II (1939-1945) ontmoet de gedemobiliseerde soldaat Kinji Kameda (Mori) na zijn verpleging in een psychiatrische inrichting in Okinawa op de veerboot naar Hokkaido, het grote noordelijke eiland van Japan, Denkichi Akama (Mifune), die op weg is naar de begrafenis van zijn vader, een plaatselijke notabele. Kameda heeft een trauma, veroorzaakt door een gefingeerde executie tijdens de oorlog, waardoor men hem een zonderling vindt. Hij heeft lak aan geld, wat idioot is. Akama had zijn geboorte-eiland verlaten omdat hij beschuldigd was van diefstal van geld dat aan zijn vader toebehoorde om een ring te kopen voor een meisje, Taeko (Hara) dat hij begeerde. Hij is indertijd weggegaan om een diepe vernedering te voorkomen. Kameda wordt verliefd op Taeko, die hij slechts op de foto ziet. Kameda hoort dat Taeko met een zekere Kayama (Chiaki) zal gaan trouwen, maar Akama troeft hem af met de prijs van [KA1]e[KA1]en miljoen yen. Het loopt echter verkeerd en Akama doodt haar (het hoogtepunt van de film) omdat hij beseft dat hij haar nooit zal krijgen. Kuroswa`s bewerking voor de film van Feodor M. Dostojevski`s roman [KL]De Idioot[KLE], waaraan hij zijn eigen interpretatie (de verplaatsing in het verslagen Japan) en andere elementen toevoegde, zoals de rol die hij aan het landschap toebedeelde. Deze interessante film is verschrikkelijk lang - meer dan vier uur - en werd voor het uitkomen door de distributeur bekort tot ruim twee[KA3]enhalf uur (166m), maar het is dan nog steeds teveel en door de behandeling op de snijtafel moeilijker te volgen. Bovendien is door deze bekorting de werkelijke waarde van het werk van de grote meester moeilijker in te schatten. Dat is jammer, want de rolverdeling is beslist heel markant en de mooie Hara als Taeko is een zeer aantrekkelijk actrice. Kurosawa schreef het scenario samen met Eijiro Hisaita en de fraaie zwart-wit fotografie is van Toshio Ubukata. Voor Kurosawa adepten verplichte kost - anderen mogen zich bedenken.