Michael Gwisdek

Regisseur, Acteur

Michael Gwisdek is regisseur en acteur.
Er zijn 55 films gevonden.

Eins ist nicht von dir

2015 | Komedie

Duitsland 2015. Komedie van Udo Witte. Met o.a. Michael Gwisdek, Barbara Schöne, David Rott en Karolina Lodyga.

De laatste woorden van zijn vrouw op haar sterfbed waren: 'Eéntje is niet van jou'. Sindsdien wordt Uli door onzekerheid gekweld. Hij wil de zaak met een DNA-test tot op de bodem uitzoeken.

Altersglühen - Speed Dating für Senioren

2014 | Komedie

Duitsland 2014. Komedie van Jan Georg Schütte. Met o.a. Mario Adorf, Senta Berger, Christine Schorn, Michael Gwisdek en Jörg Gudzuhn.

Regisseur Schütte verzamelde dertien acteurs, ontving ze gedurende twee dagen in een landhuis en filmde met negentien camera's hun speeddate-gesprekjes. Zonder script. De door de wol geverfde acteurs spelen eindzestigers en ouder die op zoek zijn naar een leuke partner en zich in mini-ontmoetingen van hun charmantste kant laten zien. Mooi filmconcept werkt door de acteurs die er met minimale biografische gegevens op los improviseren en slechts één take per conversatie kregen. Knetteren doet het misschien niet, amusant is de film beslist.

Oh Boy

2012 | Drama, Komedie

Duitsland 2012. Drama van Jan Ole Gerster. Met o.a. Tom Schilling, Marc Hosemann, Friederike Kempter, Inga Birkenfeld en Annika Ernst.

Charmant tragi-ironisch debuut in zwart-wit, over de omzwervingen van een gesjeesde Duitse twentysomething rechtenstudent door Berlijn. Met zijn existentiële gelanterfant, voorliefde voor Franse auto's, Ray-Ban-zonnebrillen, jazz en nonchalante straatbeelden, lonkt Oh Boy naar de Parijse films van de nouvelle vague, of het swinging London van de jaren zestig. Als bezwaar valt aan te voeren dat sommige scènes wat clichématig zijn en het geheel zo licht verteerbaar dat het weer snel vervlogen is.

Hilde

2009 | Biografie, Drama, Muziek

Duitsland 2009. Biografie van Kai Wessel. Met o.a. Heike Makatsch, Dan Stevens, Monica Bleibtreu, Hanns Zischler en Johanna Gastdorf.

Biopic van Kai Wessel over de Duitse zangeres/actrice Hildegard Knef (gespeeld door Heike Makatsch).

Nette Nachbarn küsst man nicht

2006 | Komedie

Duitsland 2006. Komedie van Stephan Wagner. Met o.a. Erdal Yildiz, Michael Gwisdek en Senta Berger.

Biopic van Kai Wessel over de Duitse zangeres/actrice Hildegard Knef (gespeeld door Heike Makatsch).

Speer und er

2005 | Drama, Biografie, Oorlogsfilm, Documentaire

Duitsland 2005. Drama van Heinrich Breloer. Met o.a. Sebastian Koch, Tobias Moretti, Dagmar Manzel-Kaloff, Susanne Schäfer en Axel Milberg.

D 2005. Van Heinrich Breloer. Met oa Sebastian Koch, Tobias Moretti en Dagmar Manzel. Groots opgezette driedelige Duitse miniserie over de opkomst en val, het proces en de gevangenschap van Albert Speer, Hitlers architect en rijksminister van bewapening en munitie. Het eerste deel, Germania - Der Wahn, begint in de cel in Neurenberg waar Speer zich voorbereidt op zijn verdediging. In terugblik zien we zijn opkomst als gewetenloze technocraat, een man die de vrije hand kreeg om Berlijn om te bouwen tot een megalomane tempelstad en de wapenproductie op te voeren tot ongekende hoogte, welbewust van maar onverschillig voor de verschrikkingen van het Derde Rijk. Een belangrijk werk over de Duitse thema's verantwoordelijkheid en schuld. Deel 2: Nürnberg - Der Prozess. Deel 3: Spandau - Die Strafe.

Rosa Roth - Flucht nach vorn

2005 | Misdaad

Duitsland 2005. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Carmen-Maja Antoni, Jockel Tschiersch, Zacharias Preen en Gunther Schoß.

R[KA3]oder (Preen), de assistent van Rosa Roth (Berben), schiet uit zelfverdediging een tweevoudige moordenaar morsdood. Hierdoor is Steinkopf (Kirchlechner) van het LKA zijn kroongetuige kwijt en laat Rosa zijn ongenoegen duidelijk merken. Om een beetje op verhaal te komen gaat Rosa voor een lang weekend naar een pension aan de M[KA3]uritzsee in Brandenburg, een dikke honderd kilometer ten noorden van Berlijn. Als ze `s avonds door de bossen rijdt, schept ze met haar wagen een jongeman, die door een lynchmenigte wordt opgejaagd. Ze neemt hem mee en brengt hem in (het fictieve) Meldorf naar dokter Salm (Thieme) om zijn verwondingen te laten verzorgen. Het slachtoffer heet Anders Gustaffsen (Orlia) en heeft de Deense nationaliteit. Hij heeft een huisje in het dorp ge[KA3]erfd van zijn overleden grootmoeder. Hij wordt door de dorpelingen beschuldigd verantwoordelijk te zijn voor de verdwijning van een jonge vrouw. Nu is Maria Bacher verdwenen en niets is eenvoudiger dan een buitenlander de schuld te geven. Jonge dorpskoddebeier F[KA3]orster (Ulmen) gaat Rosa helpen bij het onderzoek, maar hij wil graag korte metten maken, iets te snel naar Rosa`s smaak. Rosa, die door de woelige menigte in het nauw gedreven was, voelt zich onveilig en merkt dat burgemeester Flade (Gwisdek) niet happig is om haar te helpen en ook dokter Salm drukt liever zijn snor. Ze heeft versterking nodig en die komt uitgerekend in de gedaante van Steinkopf... Het weinig verrassende scenario van Nicholas J. Schofield zou niet misstaan hebben als een aardige aflevering uit de serie POLIZEIRUF 110, die dergelijke verhalen aan de lopende band brengt. Veel wordt goed gemaakt door de magie van Berben en de behoorlijke bijrollen, onder wie debutant Ulmen, ex-presentator bij MTV, en veteraan Gwisdek. Het camerawerk is van Frank Küpper.

Ich bin ein Berliner

2005 | Komedie

Duitsland 2005. Komedie van Franziska Meyer Price. Met o.a. Michael Gwisdek, Sophie von Kessel en Thomas Heinze.

R[KA3]oder (Preen), de assistent van Rosa Roth (Berben), schiet uit zelfverdediging een tweevoudige moordenaar morsdood. Hierdoor is Steinkopf (Kirchlechner) van het LKA zijn kroongetuige kwijt en laat Rosa zijn ongenoegen duidelijk merken. Om een beetje op verhaal te komen gaat Rosa voor een lang weekend naar een pension aan de M[KA3]uritzsee in Brandenburg, een dikke honderd kilometer ten noorden van Berlijn. Als ze `s avonds door de bossen rijdt, schept ze met haar wagen een jongeman, die door een lynchmenigte wordt opgejaagd. Ze neemt hem mee en brengt hem in (het fictieve) Meldorf naar dokter Salm (Thieme) om zijn verwondingen te laten verzorgen. Het slachtoffer heet Anders Gustaffsen (Orlia) en heeft de Deense nationaliteit. Hij heeft een huisje in het dorp ge[KA3]erfd van zijn overleden grootmoeder. Hij wordt door de dorpelingen beschuldigd verantwoordelijk te zijn voor de verdwijning van een jonge vrouw. Nu is Maria Bacher verdwenen en niets is eenvoudiger dan een buitenlander de schuld te geven. Jonge dorpskoddebeier F[KA3]orster (Ulmen) gaat Rosa helpen bij het onderzoek, maar hij wil graag korte metten maken, iets te snel naar Rosa`s smaak. Rosa, die door de woelige menigte in het nauw gedreven was, voelt zich onveilig en merkt dat burgemeester Flade (Gwisdek) niet happig is om haar te helpen en ook dokter Salm drukt liever zijn snor. Ze heeft versterking nodig en die komt uitgerekend in de gedaante van Steinkopf... Het weinig verrassende scenario van Nicholas J. Schofield zou niet misstaan hebben als een aardige aflevering uit de serie POLIZEIRUF 110, die dergelijke verhalen aan de lopende band brengt. Veel wordt goed gemaakt door de magie van Berben en de behoorlijke bijrollen, onder wie debutant Ulmen, ex-presentator bij MTV, en veteraan Gwisdek. Het camerawerk is van Frank Küpper.

Hölle im Kopf

2005 | Thriller

Duitsland 2005. Thriller van Johannes Grieser. Met o.a. Heino Ferch, Claudia Michelsen, Florian Martens, Michael Gwisdek en Hannelore Hoger.

Architect Marc Hoffmann (Ferch) moet de kolder in de kop geslagen zijn. Hij blaft een klant af nadat hij een nacht heeft doorgehaald op zijn werk. Hij wordt daarop op staande voet ontslagen. Hij ontvangt dreigbrieven die afkomstig zouden kunnen zijn van een voormalige minnares. Hij begint door te slaan, wordt gewelddadig en gevaarlijk. Zijn vrouw Sarah (Michelsen) wordt bang en laat uit voorzorg een bewakingscamera installeren. Ze haalt Marc over om naar psychiater Dr. Makai (Martens) te gaan, die een hypnosebehandeling geeft en bewustzijns verruimende medicijnen voorschrijft. Het lijkt allemaal niet te helpen. Marc lijdt ook aan slapeloosheid. Op een nacht filmt de camera voor de doodsbenauwde Sarah hoe Marc op iets of iemand inbeukt met een golfclub. Ze toont de tape aan de onverstoorbare commissaris Galleo (Gwisdek), die daarop de zaak systematisch gaat onderzoeken. Sara vraagt zich af of Marc soms erfelijk belast is: zijn vader zou in een vlaag van waanzin Marcs moeder gedood hebben. Marc vreest dat hij dezelfde weg inslaat. Of heeft iemand een complot tegen hem gesmeed? Het scenario van Holger Joos zit vol dwaalsporen en is heel spannend. Het spel is boeiend en de regie is strak. Het camerawerk is van Achim Poulheim.

Sterne leuchten auch am Tag

2004 | Drama, Romantiek

Duitsland 2004. Drama van Roland Suso Richter. Met o.a. Veronica Ferres, Merab Ninidze, Frederick Lau en Michael Gwisdek.

Openbaar aanklager Iris Herrmann doet onderzoek naar een euthanasiegeval en belandt geheel onverwachts tussen de lakens met dr Ruben Costa, de behandelend arts. Pas wanneer ze korte tijd later zelf aan een dodelijke ziekte blijkt te lijden, zoekt ze hem weer op en stuit op diens gehandicapte zoon Max, die alles over Iris en haar ziekte schijnt te weten.

Marga Engel gibt nicht auf

2004 | Komedie, Familiefilm

Duitsland 2004. Komedie van Karsten Wichniarz. Met o.a. Marianne Sägebrecht, Gunter Berger, Michael Gwisdek, Anna Böttcher en Ina Paule Klink.

Marga Engel (S[KA3]agebrecht) is kokkin in een kindertehuis. Het gebouw is een prachtige villa, gelijk een modern paleis, en het eigendom van Tobias Meinke (Schubert). Projectontwikkelaar Ohrmann (Berger) wil de villa opkopen om er een kliniek in te vestigen, waar men een verjongingskuur kan ondergaan. Zijn zaken gaan slecht en hij hoopt door deze investering weer boven Jan te komen. Meinke wil wel verkopen, maar laat zich ter elfder ure overhalen door Marga en advocaat Henning G[KA3]ossel (Gwisdek) om als voorwaarde te stellen dat de huur niet opgezegd kan worden: Marga wil met haar weeskinderen in het huis blijven wonen. Ohrmann gaat er op in, want hij wil Marga en de kinderen net zolang pesten totdat ze er vrijwillig uit gaan. Hij verleidt Marga`s collega Emma (Böttcher) om een tegenstandster minder te hebben. Doch Marga en Henning hebben nog een paar noten op hun zang. Het sentimentele scenario van Thomas Kubisch en Stephan Kubisch is voorspelbaar en niet origineel. Wat blijft is het aanvaardbare spel van de uitstekende rolverdeling. Vooral Sägebrecht als warmhartige vrouw is precies wat de kijkers willen. Niets meer en niets minder dan een tijdsvuller, die er overigens bij het publiek in eigen land inging als koek. De derde Marga Engel-aflevering na MARGA ENGEL SCHLÄGT ZURŸCK en MARGA ENGEL KOCHT VOR WUT. Het camerawerk is van Lothar Elias Stickelbruck. Stereo. 16:9.

Kleine Schwester

2004 | Drama

Duitsland 2004. Drama van Sabine Derflinger. Met o.a. Maria Simon, Esther Zimmering, Benno Fürmann, Uwe Kockisch en Michael Gwisdek.

De van geboorte Oostenrijkse Sabine Derflinger, die eerder een aantal documentaires maakte, staat in dit televisiedrama stil bij de betekenis van 'vaderland'. Kathrin (Maria Simon), die als douanebeambte werkt, keert na jaren terug naar de regio waar ze opgroeide: nabij Dresden, tegen de grens met Tsjechië. Ze is geschokt om te zien hoe het leven van haar halfzus Romy (Esther Zimmering) en haar vriend wordt beheerst door vreemdelingenhaat, werkloosheid en neonazisme. Prima hoofdrolspeelsters in een drama dat familiebanden en politiek tegengestelde sentimenten vermengt.

Das blaue Wunder

2004 | Romantiek, Komedie

Duitsland 2004. Romantiek van Peter Kahane. Met o.a. Wolfgang Stumph, Martina Gedeck, Michael Gwisdek, Eva-Maria Hagen en Roman Knizka.

R[KA3]udiger Stolze (Stumph) heeft alles wat hij bezit beleend om van Gernot Rudich (Hochholdinger) een boot te kopen, waarmee hij op de Elbe toeristen wil rondvaren. Rudich is een geslepen oplichter en het blijkt dat op het schip nog een zware hypotheek rust, die Stolze onmogelijk kan aflossen. Stolze is zo gedeprimeerd dat hij het vaartuig, inclusief zichzelf, naar de kelder wil laten gaan. Zijn beste vriend Manni (Gwisdek) kan hem nog tijdig weerhouden en heeft een lucratief idee. Plaats contact-advertenties, sla rijke weduwen of alleenstaande vrouwen aan de haak, help ze van hun centjes af en zorg dat je ze weer kwijtraakt omdat het `uit` is. Manni helpt een handje bij de operatie, maar bij de politie begint het algauw te regenen van klachten. Kommissarin Thea Eiselt (Gedeck), die een puberende zoon (Urzendowsky) heeft, gaat undercover kennismaken met Eugenius Waller-Kleinschmidt, want zo noemt de hartedief Stolze zich in kapiteinsuniform. Ze wordt echter verliefd op de charmante schurk en moet alle moeite doen om hem voor verdere misstappen te behoeden en de ware oplichter, waarvan Stolze het slachtoffer werd, te pakken. Het scenario met gelukkige afloop is van regisseur Kahane en het is niet direct geloofwaardig, maar de rolverdeling vult het aardig in, zodat je de onwaarschijnlijke gebeurtenissen er gemakkelijk bijneemt. Het camerawerk is van Thomas Plenert.

Marga Engel kocht vor Wut

2003 | Komedie

Duitsland 2003. Komedie van Michael Günther. Met o.a. Marianne Sägebrecht, Gunter Berger, Michael Gwisdek, Eleonore Weisgerber en Ina Paule Klink.

Marga Engel (Sägebrecht) werkt sedert haar dispuut met onroerendgoed-speculant Ohrmann (Berger) in Marga Engel schlägt zurück al meer dan een jaar als kokkin in diens huishouden. Als Ohrmann zijn vrouw Nele (Weisgerber) bedriegt met zijn aantrekkelijke secretaresse Sybille (Wilde), wil Marga hem niet langer verwennen met haar kookkunst en neemt ze uit solidariteit met Nele ontslag. Als Marga zich realiseert dat ze geen dak meer boven haar hoofd heeft, is de redding gelukkig nabij: dochter Olga heeft nog een leegstaand pand op haar naam staan om belastingtechnische redenen. Het is een Gasthof en Marga maakt er snel een bloeiend restaurant van. Dan blijkt dat Ohrmann het wil slopen, omdat hij van het omliggende terrein een vliegveld voor sportvliegtuigjes wil maken en het Gasthof bevindt zich in de aanvliegroute van de start- en landingsbaan. Marga en Ohrmann gaan flink met elkaar bakkeleien. Daarbij is het lot Marga gunstig gezind als er in de bodem vroege Saksische pottenbakkunst wordt gevonden en de bouw gestopt moet worden. De kijkers waren enthousiast over het eerste deel, zodat er een nieuw deel uit de bakoven kwam. Helaas herhaalt Sägebrecht haar personage iets te veel, waardoor wij het opgewarmde kost vinden. Haar fans zullen daarover beslist anders oordelen.

Bella Block - Tödliche Nähe

2003 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2003. Misdaad van Christiane Balthasar. Met o.a. Hannelore Hoger, Rudolf Kowalski, Michael Gwisdek, Lukas Miko en Günther Grabbert.

De onnatuurlijke dood van een verpleegster leidt eerst naar haar getrouwde minnaar (Schubert) en daarna naar de getrouwde chefarts Dr. Ludwig (Gwisdek) en allerlei zaken die het daglicht niet kunnen verdragen in het ziekenhuis. Uitgerekend de vader (Grabbert) van Bella`s vriend Simon (Kowalski) komt er op de intensive care te liggen. Het scenario van Richard Reitinger plaatst zijn hoofdpersonage Bella Block voor zware morele dilemma's, waarbij ze haar beroep niet uit het oog mag verliezen. Hoger schittert wederom als de vitale vrouwelijke smeris met de nodige levenslust en verleidelijkheid onder de gedegen regie van Balthasar. Het camerawerk is van Jochen Stäblein.

Vaya con Dios

2002 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2002. Komedie van Zoltan Spirandelli. Met o.a. Michael Gwisdek, Daniel Brühl, Matthias Brenner, Chiara Schoras en Traugott Buhre.

De kloosterorde der Cantorianen werd in de zeventiende eeuw ge[KA3]excommuniceerd omdat zij zich niet volledig aan het gezag van de kerk van Rome wilden onderwerpen. Sedertdien loeren de jezu[KA3]ieten op hen om ze te `bekeren`. De Cantorianen die de dagen doorbrengen met bidden en zingen, zijn straatarm. Ze houden zich strikt aan hun regels, die opgetekend staan in de Regula Cantorianorum. De laatste orde der Cantorianen in Duitsland bevindt zich in de voormalige DDR. Behalve abt Stephan (Buhre), bestaat hij uit de broeders Benno (Gwisdeck), Arbo (Br[KA3]uhl), Tassilo (Brenner) en hun geit Hildegard. De eigenaresse van het gebouw, waarin hun klooster is gevestigd, een wessi, wil hen niet langer op de pof laten huren en komt met een deurwaarder en een ontruimingsbevel. Abt Stephan krijgt een fatale hartaanval. De overige drie hebben geen keuze dan het gebouw te ontruimen, maar ze hebben een doel. In Toscane bevindt zich een Cantorianenklooster dat ze willen bereiken. Gewapend met een kaart die nog dateert van voor het Duitse keizerrijk, begeven ze zich op weg. Hildegard is het eerste slachtoffer van de moderne maatschappij, die een harde dobber blijkt te zijn voor het wereldvreemde drietal. Ze worden opgemerkt door fotoverslaggeefster Chiara (Schoras) uit Stuttgart, die op weg was om een de illegale giflozing in een steengroeve op de gevoelige plaat vast te leggen. De anachronistische monniken zijn veel leuker. Ze geeft hen een lift, verschaft ze onderkomen voor een nacht en dat ontwaakt bij de jongste, Arbo, gevoelens die hij nog niet kende. Chiara zorgt voor zijn comfort... In Karlsruhe komt broeder Benno een medestudent van het seminarium tegen, pater Claudius (Trixner), die tot de orde der jezu[KA3]ieten is toegetreden. Claudius wil hem uit de circulatie halen, terwijl er voor de goedgelovige Tassilo een weerzien met zijn moeder (Peters) is. Zullen zij nog wel in Itali[KA3]e terechtkomen? Met gods hulp misschien wel... Het scenario van de 47-jarige regisseur Spirandelli over liefde en verleiding is niet origineel, maar wel verschrikkelijk leuk. Daarbij is het spel van de hoofdrollen zeer plezierig, waardoor deze ironische, romantische road-movie erg onderhoudend is geworden. Hij bevat goede vondsten en vooral het samenspel tussen Br[KA3]uhl en Schoras is heel geloofwaardig. Sleepte de nodige bekroningen in de wacht en mis hem niet als hij op de tv komt. Het camerawerk is van Dieter Deventer, die filmde in Brandenburg (klooster Chorin), Saksen, Thüringen, Baden-Württemberg en Toscane. Ook bekend als VAYA CON DIOS - UND FŸHRE UNS NICHT IN VERSUCHUNG.

Tatort - Schlaraffenland

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Nina Grosse. Met o.a. Eva Mattes, Ercan Özcelik, Michael Gwisdek, Justine Hauer en Alexander Beyer.

Hauptkommissarin Klara Blum (Mattes) uit Konstanz onderzoekt de moord op een tien-jarig jongetje. Volgens ambitieuze politieman B[KA3]ulent [KA4]Isi ([KA3]Ozcelik) is de 25-jarige Wolfi Osburg (Beyer) de dader. Wolfi is geestelijk gehandicapt en de zoon van de rijke en machtige fruitteler Heinz Osburg (Gn[KA3]adiger), die aan zijn concurrenten ook nog de nodige bestrijdingsmiddelen en chemicali[KA3]en verkoopt. Momenteel heerst er een crisis bij de appeloogst en hele boomgaarden worden vernietigd door wilde branden. Wolfi wordt gearresteerd, maar ontsnapt door onoplettendheid van Klara`s echtgenoot, bureaucraat Martin (Gwisdek), die Kriminaldirektor is. Wolfi vordert bij een benzinestation de auto van een onbekende vrouw en ontvoert daarbij haar kind. Een grootscheepse klopjacht wordt geopend, die echter tijdig door Klara wordt afgeblazen als ze ontdekt dat de zaak uit de hand dreigt te lopen. Ondertussen zit de berouwvolle Martin achter zijn schrijftafel en ontdekt de juiste samenhang omtrent de moord. Wolfi is volgens hem onschuldig en wordt onnodig opgejaagd. Als hij zich naar de herenboerderij van Osburg begeeft om de zaak op te lossen, gaat hij niet alleen buiten zijn boekje, maar waagt hij zich ook nog eens in het hol van de leeuw. Gelukkig heeft Klara al die tijd het hoofd koel gehouden. Deze aflevering, nummer 499, zou eigenlijk het jubileumnummer 500 zijn en tegelijk een nieuw team aan de TATORT-speurders toevoegen. Helaas is het scenario van Stefan Dähnert weinig opwindend en kunnen de sterke hoofdrollen van Mattes en Gwisdek het verhaal er niet spannender en boeiender op maken. Actie er genoeg en de dialogen zijn soms best grappig. Het camerawerk van Hans- Jörg Allgeier is top en hij laat de fraaie omgeving van het Boden Meer gunstig naar voren komen.

Liebesau - Die andere Heimat

2002 | Romantiek, Drama

Duitsland 2002. Romantiek van Wolfgang Panzer. Met o.a. Martin Wuttke, Nadja Engel, Friederike Kempter, Michael Wiesner en Helga Göring.

36 jaar `geschiedenis` in vier episoden over het leven in de DDR in het fictieve oord uit de titel dat niet ver van Halle (en Leipzig) ligt. De gebeurtenissen beginnen in 1953 als er weerstand tegen collectivisering van de landbouw ontstaat en arbeiders gaan staken omdat ze uitgebuit worden door de communistische dictatuur van eerste partijsecretaris Walter Ulbricht. De SED legt zijn wil op met behulp van sovjettanks en de naar het westen gevluchte Schorsch Sch[KA3]onstein (Wuttke) keert terug om voorzitter te worden van een LPG (Landwirtschaftliche Produktionsgenossenschaft), terwijl herenboer Fechner (Eichhorn) dronken op de kerktoren staat en weigert zijn vrijheid op te geven en zijn land af te staan. Schorsch ontdekt dat zijn vrouw Gerlinde (Engel) het bed deelt met Opel (Henning), die met een rondreizende bioscoop door de DDR trekt. De veertien-jarige Karli (Wiesner), de zoon van Schorsch, sluit vriendschap met zijn leeftijdsgenootje Greti (Kempter), Fechners dochter, en ze beloven elkaar eeuwig trouw. Het tweede deel begint op 11 augustus 1961 als Oost-Berlijn wordt afgegrendeld door een muur van de rest van de stad om te voorkomen dat het paradijs voor boeren en arbeiders leegloopt. Greti (nu gespeeld door Anna Thalbach), is inmiddels 22 en keert terug uit Keulen na de begrafenis van haar vader. Karli (nu gespeeld door Koberlin) heeft inmiddels een vriendin: Doris (Riedel), een opportunistische meeloopster van het partijapparaat. Greti twijfelt of ze zal terugkeren naar West- Duitsland of bij Karli zal blijven. Terwijl Schorsch de brokken van zijn huwelijk met Gerlinde lijmt, brengt Karli Greti naar het station - ze neemt quasi de laatste trein (zonder grote problemen en ingewikkelde visa) naar het vrije westen. Het derde bedrijf speelt in 1979 als de DDR dertig jaar bestaat. Schorsch heeft Greti heimelijk als verrassing naar Liebesau laten komen, maar hij sterft aan een hartaanval in de armen van Gerlinde. De autoriteiten maken de dood van de LPG-voorzitter pas bekend na de feestelijkheden. Ondertussen wordt bevrijder en sovjetgeneraal Sawranow (scenarioschrijver Steinbach) gevierd als een held. Alles lijkt koek en ei, terwijl de dorpelingen Hedderbogge (Gwisdeck) van de Stasi te vlug af zijn. Het laatste deel begint - geheel onvermijdelijk - op het moment dat de Berlijnse muur wordt afgebroken. Greti eist het bezit van haar vader terug, het gezag heeft niets meer te vertellen en Karli waagt zich in de vrije economie. Tussen hem en Greti kan eindelijk de liefde volledig opbloeien, waarbij haar avontuurtje met een zwarte Amerikaanse soldaat - als souvenir haar dochter Georgia (Zoud[KA1]e), een halfbloed - hun relatie niet in de weg staat. Natuurlijk is deze film geen allesomvattende HEIMAT (1984) van Edgar Reitz of een literaire JAHRESTAGE (2000) van Margarethe von Trotta, maar het geeft toch een behoorlijk beeld van een stuk Oostduitse geschiedenis aan de hand van een kroniek die gevuld is met petites histoires. Dankzij de voortreffelijke rolverdeling en de uitstekende regie een zeer te genieten drama. Het scenario is van Peter Steinbach, die zijn sporen heeft verdiend: hij schreef de scenario`s voor (de eerste) HEIMAT (met Reitz), HERBSTMILCH (1989) van Joseph Vilsmaier, de serie [KL]Klemperer - Ein Leben in Deutschland[KLE] (1999) van Andreas Kleinert en Kai Wessel, JAHRESTAGE (met Christoph Busch). Het camerawerk is van Edwin Horak. Wordt meestal in vier delen uitgezonden. Stereo.

Tatort: Schlaraffenland

2001 | Thriller

Duitsland 2001. Thriller van Nina Grosse. Met o.a. Michael Gwisdek, Ercan Özcelik, Eva Mattes en Alexander Beyer.

Commissaris Klara Blum wordt tijdens een politiefeest opgeroepen om in actie te komen. Op het schiereiland Hallnau wordt door een jonge surveillant het lichaam van een tienjarige jongen gevonden. Hoofdverdachte is de zwakbegaafde Wolfi, een jongen die nauwelijks kan praten maar veel omging met het slachtoffer. Hij wordt gearresteerd, maar weet op weg naar het politiebureau te ontsnappen

Mörderinnen

2001 | Drama, Thriller

Duitsland 2001. Drama van Pepe Danquart. Met o.a. Cornelia Schmaus, Katja Studt, Ulrike Grote, Rüdiger Vogler en Katja Kolm.

Regisseur Danquart, documentairemaker van huis uit, heeft een uitgesproken voorkeur voor 'het analyseren van sociale problemen.' Met zijn Oscarwinnende korte film Schwarzfahrer (1993) bracht hij de gevolgen van alledaags racisme in kaart adhv een schrijnend praktijkgeval. Met zijn eerste lange speelfilm Mörderinnen trekt hij zich het lot aan van twee tragische vrouwen: Christe (Schmaus) die de moeder van Lily heeft vermoord, en Lily (Kolm) die die moord koste wat kost wil wreken. Mörderinnen is een geslaagde tv-film met veel aandacht voor wat zich in de 'mind' van met name Christe afspeelt: haar twijfels over haar nieuwe leven en haar angst voor de pers die 'het monster' zoals ze wordt genoemd al direct na haar vrijlating op het spoor komt. Het scenario van de Engelse (toneel)schrijver Brendan Somers is gebaseerd op de gelijknamige roman.

Marga Engel schlägt zurück

2001 | Komedie

Duitsland 2001. Komedie van Helmut Metzger. Met o.a. Marianne Sägebrecht, Gunter Berger, Claudia Messner, Ina Paule Klink en Michael Gwisdek.

Ohrmann (Berger) is een dubieuze projectontwikkelaar, die met een bedriegelijke list het huisje van Marga Engel (S[KA3]agebrecht) in handen krijgt. Hij kent haar niet eens en of ze nu wel of niet op straat staat, laat hem volkomen koud. Marga is kokkin van beroep en vindt een baantje bij Ohrmann als zijn vrouw Nele Ebeling (Messner) haar in dienst neemt. Marga sluit vriendschap met Orhmanns dochter Olga. Dr. Henning G[KA3]ossel (Gwisdek) behartigt haar belangen, want Olga wil een woning. In haar vastberadenheid zet ze Ohrmann zo zeer de voet dwars dat zijn grote bouwbedrijf aan de rand van de afgrond belandt en nu kan het Marga geen lor schelen, als zij haar doel maar bereikt. De minzame afloop in het routine scenario van Knut Boeser laat zich bevroeden. Sägebrecht is heerlijk zichzelf in een rol die we al vaker van haar hebben gezien. Het camerawerk is van Helge Peyker.

Zimmer mit Frühstück

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Michael Verhoeven. Met o.a. Senta Berger, Michael Gwisdek, Gisela Schneeberger, Robert Giggenbach en Erich Hallhuber.

Elisabeth (Berger) die geen onaantrekkelijke vrouw is, wordt zomaar door haar fors kalende, oudere echtgenoot Klaus (Gwisdek) in de steek gelaten na dertig jaar huwelijk. De niet onbemiddelde Klaus vertrekt naar Australi[KA3]e met zijn zwangere vriendin, die veel jonger is dan Elisabeth. Ze blijft berooid achter en bevindt zich met haar dure garderobe moederziel alleen in haar chique appartement met vijf ruime kamers in een deftige buurt met statige, oude huizen in M[KA3]unchen. Ze besluit kamers te gaan verhuren en krijgt vier zeer uiteenlopende huurders, waaronder Girlie Zoe (Wilson), een jonge moeder van achttien met een baby (Erbas), Wolf (Schafmeister), een student, saxofonist Michael (Brandrup), een jonge macho, en Johannes (Giggenbach), een gebrilde professor in de oudheidkunde. Ze gaat zich bemoeien met het wel en wee van haar huurders, krijgt een hartstochtelijke affaire met musicus Michael en gaat tenslotte dagdromen over hoogleraar Johannes. Ze verruilt haar dure sport-BMW voor een tweedehands Japanse stationwagon en verpatst al haar dure antiek en kunst om aan geld te komen. Als Michael tussen de lakens is gedoken met Zoe en door Elisabeth is betrapt, smijt zij zijn muziekcomposties het raam uit en zegt hem en Zoe de huur op. Johannes kondigt aan te gaan verhuizen om amoureuze redenen. Elisabeth is op een definitief dieptepunt aangeland, maar zij vermant zich en probeert een nieuwe toekomst op te bouwen (een bloemenwinkel). Plotseling komt Klaus weer boven water en dreigt het broze wereldje van Elisabeth opnieuw in elkaar te laten storten. Na de opening van haar zaak maakt Elisabeth haar keuze: het is de inmiddels teruggekeerde Johannes. Aardige relatiekomedie, die niet veel om het lijf heeft, maar die men gerust kan bekijken, vooral fans van het zestal tv-films [KL]Dr. Schwarz und Dr. Martin[KLE], met Senta als dokter Martin. Charmante Berger domineert het spel (de casting heeft ervoor gezorgd dat de mannen, die bij haar leeftijd passen er veel ouder uitzien), al geeft zij anderen best de gelegenheid om het beeld te vullen. Het modieuze scenario van Conny Lens is wat aan de tamme kant. Het camerawerk is van Stefan Spreer die fraaie beelden afleverde van een besneeuwd M[KA3]unchen. De muziek is van Klaus Doldinger (DAS BOOT). Regisseur Verhoeven begaat geen faux pas, maar daardoor ontbreekt een beetje de schwung.

Freunde

2000 | Drama, Thriller

Duitsland 2000. Drama van Martin Eigler. Met o.a. Benno Fürmann, Erdal Yildiz, Christiane Paul, Michael Gwisdek en Susanne Bormann.

Kleine film, groot hart. Hoe bedrieglijk simpel is de intrige over de schone (Paul) die in de Berlijnse volkswijk Kreuzberg de ene vriend (Fürmann) verlaat voor de andere (Yildiz). Hoe bekend is het gegeven van de twee samen opgegroeide kompanen die uiteindelijk aan weerszijden van de wetslijn tegenover elkaar komen te staan. Maar precies op dat scharnierpunt van klassiek verhaal in een hedendaags decor treft regisseur Eigler de essentie van cinema: kijkers meevoeren in een tijdloos drama met levensechte figuren om wie je gaat geven. Het jonge acteursdrietal in deze noir-achtige, van melancholie doortrokken grotestadstragedie speelt als één organisch wezen.

Die Unberührbare

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Oskar Roehler. Met o.a. Hannelore Elsner, Vadim Glowna, Jasmin Tabatabai, Lars Rudolph en Michael Gwisdek.

Herfst 1989. Het leven van de Oost-Duitse schrijfster Hanna Flanders stort met de val van de Berlijnse Muur in elkaar. Ze heeft de DDR altijd als het nieuwe Duitsland gezien en moet nu vaststellen dat ze in een mythe heeft geloofd. Hanna denkt aan zelfmoord, maar wil nog één keer proberen een nieuw leven op te bouwen in Berlijn. Het sombere, trage, maar degelijke scenario is van regisseur Roehler en hij grijpt terug op de schrijverscarrière van zijn moeder Gisela Elsner. Goede hoofdrol van Elsner, die geen familie is van Gisela Elsner, en ze wordt gesteund door de vaardige bijrollen.

Nachtgestalten

1999 | Komedie, Drama

Duitsland 1999. Komedie van Andreas Dresen. Met o.a. Meriam Abbas, Dominique Horwitz, Oliver Bäßler, Susanne Bormann en Michael Gwisdek.

Na Dresen`s film STILLES LAND een soort SHORT CUTS (van Robert Altman uit 1993), die in Berlijn speelt op het moment dat de paus de Duitse hoofdstad komt bezoeken. Het zijn een aantal op zichzelf staande gebeurtenissen, die op een of andere manier met elkaar verbonden zijn. Hanna (Abbas) is dakloos en bedelt om geld. Ze vindt in haar hoed een honderd markbiljet. Ze wil met haar vriend Victor (Horwitz) voor een nacht in een hotel slapen, zodat ze voor een keer eens lekker kunnen baden en wassen. Dat blijkt veel moeilijker te zijn dan ze denken en hun voornemen gaat gepaard met allerlei tegenslagen zoals het kwijtraken van Hanna`s identiteitsbewijs en het metrokaartje. Intussen arriveert Jochen (B[KA3]a[KL29]ler), een boerenkinkel, in de stad, omdat hij het niet meer kon uithouden op het land. Hij is op zoek naar genegenheid. Een stel skinheads pikken zijn sporttas, maar gelukkig niet zijn portefeuille. Hij neemt een taxi en belandt in de rosse buurt, waar hij het minderjarige hero[KA3]inehoertje Patty (Bormann) ontmoet en met haar voor vijfhonderd mark het weekend wil doorbrengen. Hij heeft het beste met haar voor, maar Patty is gedoemd door haar verslaving. Ondertussen krijgt taxichauffeur Ricardo (Separa), die op weg is naar de Berlijnse luchthaven een aanrijding. Hierdoor kan hij Feliz (Valentim), een jongen uit Angola, die op familiebezoek komt, niet tijdig afhalen. De wachtende Feliz is ondertussen beschuldigd van diefstal van de portefeuille van Henrik Peschke (Gwisdek), maar Peschke ziet in dat hij het mis had. Uit spijt wil hij Feliz wegbrengen, maar zijn BMW is gestolen door hetzelfde stelletje loeders, dat Jochen beroofde. Peschke erkent voor zichzelf dat hij in zijn leven niets bereikt heeft en gekoeioneerd wordt door zijn baas. De kaalkoppen hebben aan het einde van de nacht het strand bereikt en de BMW in de fik gestoken. Het scenario van de 37-jarige regisseur Dresen, die afkomstig is uit de voormalige DDR, zit hecht in elkaar, al is er geen echt verhaal. Het spel van de hoofdrollen is van grote klasse. Gwisdek kreeg de Zilveren Beer op het Berlijnse filmfestival voor zijn rol. Het beeld van Berlijn in de regen, dat cameraman Andreas Hofer vastgelegd heeft, is misschien wel bleek en beangstigend, maar het is pakkend en blijft je bij. Dresen draaide deze zeer geslaagde film met het ultralage budget van drie miljoen mark (ongeveer anderhalf miljoen euro). Het werk van Ken Loach is nooit veraf. Dolby Stereo.

Eine Hand voll Gras

1999 | Drama, Misdaad

Duitsland 1999. Drama van Roland Suso Richter. Met o.a. Arman Inci, Oliver Korittke, Ercan Durmas, Lisa Martinek en Yasmin Asadi.

Tienjarige Koerd Kendal (Inci) wordt naar zijn oom in Hamburg gestuurd om snel geld te verdienen voor de trouwerij van zijn zus. Als de oom in het gevang belandt, ontfermt taxichauffeur Udo (Korittke) zich over de jongeling. Niet veel later wordt Kendal alsnog opgeslokt in het criminele imperium van zijn familie en is het aan Udo om hem te bevrijden. Een hand vol gras (marihuana) is een ongemakkelijk paternalistisch werkje waarin de blanke man blijkt uitverkoren voor de strijd van de schijnbaar kansloze ander, een fenomeen dat ook voorkomt in de Zuid-Afrikaanse en Amerikaanse cinema als het gaat over raciale segregatie.

Polizeiruf 110: Eifersucht

1998 | Misdaad

DDDE 1998. Misdaad van Bernd Böhlich. Met o.a. Horst Krause, Lutz Riemann, Peter Borgelt, Käthe Reichel en Uwe Kokisch.

Getrouwde zeeman Mario Sander (Kokisch) heeft een minnares, Sibylle Weigbrecht (Manzel). Als hij met verlof is, moet hij zijn tijd verdelen tussen haar en zijn gezin. Mario`s vrouw Petra (Sch[KA3]onfeld) ziet groen van jaloezie. Dan wordt Sybille vermoord. Wie zou het gedaan hebben? Oberleutnant Zimmermann (Riemann) en Hauptmann Fuchs (Borgelt) zoeken het voor de kijker uit. Na veel gepraat en gesnuffel, lossen ze de zaak op, die een onverwachte wending neemt. Het DDR-publiek was de gekunstelde aanpak zat: er keken steeds minder mensen naar de serie, want de kijker verlangde naar een algehele omwenteling. Die volgde in de herfst van het volgende jaar en leidde in 1991 tot de Duitse hereniging. Regisseur Böhlich mocht na de val van de Muur van Berlijn enkele jaren later doorgaan met TATORT. Hij draaide JETZT UND ALLES in 1994 en FALSCHES ALIBI in 1995, beiden zaken van commissaris Ehrlicher uit Dresden -Böhlich bleef dus wel op vertrouwd terrein. Gwisdeck, die Herr Weigbrecht speelt, gooide in het vrije westen hoge ogen en bewees een acteur van formaat te zijn. Aflevering 121.

Die Bubi Scholz-Story

1998 | Drama, Sportfilm

Duitsland 1998. Drama van Roland Suso Richter. Met o.a. Götz George, Benno Fürmann, Nicolette Krebitz, Angela Winkler en Heinrich Schmieder.

Het verhaal begint in 1946 als Bubi (F[KA3]urmann) nog zestien is. We zien hoe hij via de zwarte handel in de bokssport verzeild raakt, opklimt en in 1951 kampioen van Duitsland wordt. In dat jaar trouwt hij met de knappe Helga (Krebitz). Na hun huwelijksreis naar Veneti[KA3]e blijkt dat Bubi aan TBC lijdt en volgens de doktoren is het met zijn sportieve carri[KA2]ere gedaan. Bubi herstelt langzaam en Helga neemt de cosmeticazaak over van haar moeder en de zaken gaan goed. Bubi kan niet blijven niksen en gaat weer trainen en in 1958 is het zover: hij wordt Europees kampioen middengewicht. Hij krijgt filmrolletjes en maakt zich op voor het wereldkampioenschap. Daarna trekt Bubi (nu gespeeld door George) zich terug en gaat met veel succes in zaken. Ze worden rijk. Bubi raakt aan de drank en schiet in een dronken roes Helga (nu gespeeld door Winkler) dood. Hij moet drie jaar brommen. Zelfs in de gevangenis moet hij zich bewijzen om zich te kunnen handhaven. Dan zijn we in de jaren 1980. Super melodrama over een beroepsbokser Made in Germany. Helemaal niet slecht, mooi gespeeld door de jonge en oude hoofdrollen, al is George lang niet zo goed gecast en aantrekkelijk als Fürmann. George vormt met Winkler een onwaarachtig stel, maar ze moeten nu eenmaal onsympathiek uit de bus komen. De kortere tweede helft is beslist een stuk minder, maar de film doet beslist niet onder voor dergelijke films van de andere kant van de Grote Plas, al blijft RAGING BULL natuurlijk ongeslagen. Het ongecompliceerde scenario is van Uwe Timm en het camerawerk is van Martin Langer. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

Das Mambospiel

1998 | Komedie, Drama

Duitsland 1998. Komedie van Michael Gwisdek. Met o.a. Corinna Harfouch, Michael Gwisdeck, Jürgen Vogel, Uwe Kokisch en Henry Hübchen.

Een ongelukkig getrouwde vrouw (Harfouch) vindt op een dag een zak geld en vertelt niet haar echtgenoot maar wel haar ex-geliefde (Gwisdek) van haar vondst. Die heeft geld nodig voor de autobiografische film waar hij mee bezig is. Komedie is de derde film van Gwisdek, in eigen land vooral bekend als (televisie)acteur. (RdL/VPRO Gids)

Napoleon Fritz

1997 | Misdaad

Duitsland 1997. Misdaad van Thorsten Näter. Met o.a. Klaus Löwitsch, Michèle Marian, Fjodor Olev, Ludger Burmann en Michael Gwisdek.

Napoleon Fritz (L[KA3]owitsch) is de ongekroonde koning van de Hamburgse onderwereld en de trotse bezitter van bordelen en illegale casino`s. Hij is omringd door een bende trouwe helpers. Terwijl zijn rijk op tamelijk vaste grondvesten rust, is zijn priv[KA1]eleven een grote ru[KA3]ine: zijn vrouw Isabel (Marian) heeft met hun zoontje Armin (Olev) de benen genomen naar Zwitserland en leeft in Gen[KA2]eve. Het rijkje van Fritz wordt bedreigd door Basewicz (Wlodarczyk) die de weg probeert vrij te maken voor de Russische maffia en voor openbare aanklager Dr. Sachs (Gwisdek), een ossi, die jarenlang in de DDR in de gevangenis heeft gezeten wegens protestdemonstraties en een overdreven sterk gevoel heeft overgehouden voor gerechtigheid. Via undercover smeris K.-H. Doll (Schenk) wordt Isabel verleid en komt het openbaar ministerie achter het zwarte geld van Fritz, zodat hij wegens belastingfraude de bak indraait, waar hij maar moeizaam uitkomt als zijn advocaat Dr. Becker (Kernen) hem eindelijk vrij weet te krijgen. Dan ontbrandt de grote strijd tussen Napoleon Fritz en concurerrende bende's waarbij Fritz zijn persoonlijnke Waterloo ontmoet, maar de Albanese en Russische maffia nog even buiten de poorten van de hanzestad houdt. Onderhoudende Duitse gangsterfilm met aan de werkeklijkheid grenzende situaties en redelijk spel die af en toe lelijk gedwarsboomd wordt door sleetse plotwendingen in het scenario van Peter Zingler. Wordt meestal in twee delen uitgezonden.

La Gazelle

1997 | Komedie

Frankrijk/Duitsland 1997. Komedie van Detlef Rönfeldt. Met o.a. Marianne Sägebrecht, Marie-France Pisier, Gérard Klein, Vanessa Guedj en Joachim Jung.

Het wordt tijd dat de immer opgewekte Marguerite (S[KA3]agebrecht) iets aan haar lijn gaat doen. Door het overgewicht waarmee ze worstelt dreigt ze zelfs haar baan bij de post te verliezen. Ze meldt zich in een kuuroord waar ze de rijke erfgename Tony (Pisier) ontmoet, een anorexiapatiënte. Tony is onder de indruk van Marguerite's zangcapaciteiten en schrijft haar in voor een auditie bij de opera. Sprankelende satire over de lichaamsgesteldheid. De een te dik, de ander te mager, maar twee schitterend ingevulde rollen. De dialogen zijn steengoed en volgen elkaar ritmisch op. Soms lijkt het wel alsof Sägebrechts mentor Percy Adlon de leiding heeft. Het goed in elkaar gestoken scenario is van Françoise Dorner en achter de camera stond Michael Epp. Stereo.

Eine Frau nach Maß

1997 | Drama, Komedie

Duitsland/Frankrijk 1997. Drama van Detlef Rönfeldt. Met o.a. Marianne Sägebrecht, Gérard Klein, Marie-France Pisier, Vanessa Guedj en Joachim Jung.

Margret (S[KA3]agebrecht) brengt de post rond. Ze is zeer lijvig en eigenlijk te dik. Ze is getrouwd met Arthur (Klein), een kunstschilder die haar aanbidt omdat ze een figuur heeft dat favoriet was bij de door hem zo bewonderde oude Italiaanse meesters. Margret maakt een onbelangrijke, kleine beschadiging aan haar gloednieuwe PTT-bestelwagentje en wordt bij de postdirectie geroepen. De zaak wordt flink opgeklopt en ze moet een vermageringskuur ondergaan, wil ze haar baantje niet verliezen. De gedwongen, zij het tijdelijke, scheiding van Arthur valt haar zwaar. Arthur bedriegt haar ondertussen vrolijk met de slankere plaatsvervangster Ingrid (Guedj). Margret is er zo kapot van dat ze in een opwelling met een verhitte kop haar woonplaats verlaat. Wonder boven wonder komt zij bij het rondtrekkende operettegezelschap van Tony (Pisier), waar ze carri[KA2]ere maakt en zang-collega Antonio (Schwarz) door haar gecharmeerd raakt. Ze mist Arthur echter nog steeds. Als het gezelschap in de buurt van haar dorp is, nodigt ze iedereen uit voor de première, maar Arthur komt niet opdagen. Heel verdrietig gaat ze voor een laatste keer naar het graf van haar vader, want ze wil haar dorp voorgoed vaarwel zeggen. Ze komt Arthur tegen en alles komt in kannen en kruiken. Pretentieloze, maar onderhoudende en charmante film over dik zijn en gediscrimineerd worden. Het kitscherige scenario is van Françoise Dorner naar een idee van Sägebrecht. Competent spel en goed camerawerk van Michael Epp. Gedraaid in en om Parijs en Normandië aan de Atlantische kust.

Zerrissene Herzen

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Urs Odermatt en Michael Steinke. Met o.a. Suzanne von Borsody, Nadja Uhl, Ernst Jacobi, Michael Gwisdek en Siegfried W. Kernen.

Astrid (Borsody) en Britta Winkelmann (Uhl) baten, samen met Astrids echtgenoot Bernd (Klaussner), een belangrijke modezaak uit in Wuppertal. Om het hoofd te kunnen bieden aan nieuwe concurrentie moeten ze drastisch verbouwen. Hiervoor hebben ze tien miljoen mark nodig. Door haar diplomatische talenten kan Astrid het bedrag lenen van een bank in Zurich. Terwijl ze in Zwitserland is verleidt Bernd Britta. Korte tijd later blijkt deze zwanger, een nieuws dat voor Astrid extra zwaar overkomt omdat zij geen kinderen kan krijgen. Ze eist dat Britta zich laat aborteren, maar deze weigert halsstarrig. Dan blijkt Astrid aan leukemie te lijden. Door al deze problemen kunnen ze hun verplichtingen aan de bank niet meer nakomen. Een melodrama met op anderhalf uur meer problemen dan men in een mensenleven kan tegenkomen. De poging om dit allemaal ernstig in beeld te brengen werkt onwillekeurig op de lachspieren van de kijker. Zelfs de bedrogen en dodelijk zieke Borsody kan met moeite een dramatisch gezicht opzetten. Uitsluitend voor liefhebbers van overdreven realisme en overtrokken dramatiek. Geschreven door Peter Prange. Achter de camera stond Piotr Lenar. Stereo.

Tatort: Wer nicht schweigt, muss sterben

1996 | Thriller

Duitsland 1996. Thriller van Hans Werner. Met o.a. Michael Gwisdek, Bernd Michael Lade en Peter Sodann.

Astrid (Borsody) en Britta Winkelmann (Uhl) baten, samen met Astrids echtgenoot Bernd (Klaussner), een belangrijke modezaak uit in Wuppertal. Om het hoofd te kunnen bieden aan nieuwe concurrentie moeten ze drastisch verbouwen. Hiervoor hebben ze tien miljoen mark nodig. Door haar diplomatische talenten kan Astrid het bedrag lenen van een bank in Zurich. Terwijl ze in Zwitserland is verleidt Bernd Britta. Korte tijd later blijkt deze zwanger, een nieuws dat voor Astrid extra zwaar overkomt omdat zij geen kinderen kan krijgen. Ze eist dat Britta zich laat aborteren, maar deze weigert halsstarrig. Dan blijkt Astrid aan leukemie te lijden. Door al deze problemen kunnen ze hun verplichtingen aan de bank niet meer nakomen. Een melodrama met op anderhalf uur meer problemen dan men in een mensenleven kan tegenkomen. De poging om dit allemaal ernstig in beeld te brengen werkt onwillekeurig op de lachspieren van de kijker. Zelfs de bedrogen en dodelijk zieke Borsody kan met moeite een dramatisch gezicht opzetten. Uitsluitend voor liefhebbers van overdreven realisme en overtrokken dramatiek. Geschreven door Peter Prange. Achter de camera stond Piotr Lenar. Stereo.

Tatort - Wer nicht schweigt muß sterben

1996 | Mysterie

Duitsland 1996. Mysterie van Hans Werner. Met o.a. Peter Sodann, Bernd Michael Lade, Michael Gwisdek, Regula Grauwiller en Hans Teuscher.

De aan lager wal geraakte journalist Paul Winter (Gwisdek) wordt verdacht van roofmoord op advocaat Hammerschmidt. Uitgerekend zijn oude vriend Ehrlicher (Sodann) moet hem aanhouden en de zaak ophelderen. Winters vriendin Eva Meister (Grauwiller) is van zijn onschuld overtuigd. Zij had naar buiten gebracht dat Paul met de dood was bedreigd sinds hij een illegale handel met gifgassen op het spoor gekomen was. Winter blijkt met de noorderzon te zijn vertrokken, maar wordt later bij Eva aangetroffen. Winter, die door Ehrlicher aan de tand gevoeld was en weer losgelaten was, wordt in de buurt van het kantoor van O.W. Meister (Teuscher), de van gesjoemel met gifgassen verdachte ondernemer, doodgeschoten. Dan wordt ook O.W. Meister in zijn kantoor vermoord en Eva ontvoerd. Kommissar Ehrlicher probeert Winters onschuld te bewijzen en moet samen met zijn assistent Kain (Lade) een race tegen de klok voeren om Eva op te sporen. Het scenario is van Klaus Richter, de muziek van Markus Lonardoni en het camerawerk van Martin Schlesinger. Tiende zaak van Ehrlicher en Kain, aflevering 327.

Wachtmeister Zumbühl

1995 | Thriller

Zwitserland/Duitsland 1995. Thriller van Urs Odermatt. Met o.a. Michael Gwisdek, Anica Dobra, Jürgen Vogel, Rolf Hoppe en Norbert Schwientek.

Zumb[KA3]uhl (Gwisdek) is de koddebeier van een dorpje in het Zwitserse Nidwald. Hij is een betweterige dienstklopper, onkreukbaar en onomkoopbaar. Hij is ook onuitstaanbaar, waardoor zijn vrouw hem 16 jaar ervoor, omstreeks 1950, verlaten had. Hun zoon Albin (Vogel), die geestelijk enigszins gehandicapt is, is door zijn moeder bij zijn vader achter gelaten. Maria (Dobra) is de dorpsschone en is gezien bij iedereen.

Gefährliche Freundin

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Hermine Huntgeburth. Met o.a. Katharina Thalbach, Corinna Harfouch, Anna Thalbach, Roman Rien en Armin Rohde.

Hanna en haar vriendin Bibi scharrelen tijden een kroegentocht twee vrachtwagenchauffeurs op. Beide mannen gaan later met Bibi naar bed en Hanna vertrekt. Wanneer ze later in de woning terugkomt treft ze daar een bloedbad aan. Een van de mannen is vermoord en Bibi is zo dronken dat zij zich niets meer kan herinneren. Bibi belandt al snel achter de tralies. Hanna opent daarna een cafeetje; zodat zij en Bibi later samen een bestaan kunnen opbouwen. Wanneer Bibi's ex-man opduikt; lopen de zaken echter totaal anders dan gepland.

Edgar Wallace - Der Blinde

1995 | Mysterie, Misdaad

Duitsland 1995. Mysterie van Peter Keglevic. Met o.a. Joachim Kemmer, Julia Bremermann, Leslie Phillips, Christiane Reiff en Romy Kühnert.

Nadat inspecteur Higgins van Scotland Yard (Kemmer) en zijn assistente Lane (Bremermann) op hun weg de nodige lijken hebben gevonden, komt er eindelijk licht in een duistere zaak over vrouwenhandel. Vrome pater Fisher (Gwisdek) blijkt niet het heilige boontje te zijn die jonge vrouwen in nood uit de brand helpt. Redelijke aflevering naar een verhaal van Edgar Wallace, dat vrij bewerkt werd door Simone Browiak en Hans Kantereit.

Der Kontrolleur

1994 |

Duitsland 1994. Stefan Trampe. Met o.a. Michael Gwisdek, Ulrike Krumbiegel en Hermann Beyer.

Nadat inspecteur Higgins van Scotland Yard (Kemmer) en zijn assistente Lane (Bremermann) op hun weg de nodige lijken hebben gevonden, komt er eindelijk licht in een duistere zaak over vrouwenhandel. Vrome pater Fisher (Gwisdek) blijkt niet het heilige boontje te zijn die jonge vrouwen in nood uit de brand helpt. Redelijke aflevering naar een verhaal van Edgar Wallace, dat vrij bewerkt werd door Simone Browiak en Hans Kantereit.

Abschied von Agnes

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Michael Gwisdek. Met o.a. Michael Gwisdek, Sylvester Groth, Heide Kipp, Dennenesch Zoudé en Gerhard Straus-Joachimsthal.

Een tot mysanthroop geworden wetenschapper uit Oost-Berlijn vetrouwt alles wat hij meemaakt, voelt en denkt, toe aan een dagboek. Zijn ontboezemingen zijn gericht tot Agnes (uit de titel), die niemand minder is dan zijn geliefde moeder. Hij dicteert dit in een oude bandrecorder. Hij woont in een vervallen pand. Als de muur gevallen is, zoekt een zekere Stefan die vele jaren jonger is, onderdak bij hem.

Sie und Er

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Frank Beyer. Met o.a. Senta Berger, Reimar Johannes Baur, Maja Maranow, Katrin Saß en Martin Flörchinger.

Georg (Baur), een onderzoeker bij een farmaceutisch bedrijf, en Charlotte (Berger), een psychologe, zijn al twintig jaar gelukkig getrouwd. Als hun kinderen het huis uit zijn blijkt dat geluk broos. Zij kunnen elkaars aanwezigheid nog moeilijk verdragen. Wanneer Georg verliefd wordt op de jonge journaliste Hanna (Maranow), is voor Charlotte de maat vol en besluit zij alleen te gaan wonen. Voor de 21e verjaardag van dochter Sarah (Schäfer) komt de hele familie nog eens bij elkaar, maar aan het einde blijkt dat de plotseling herwonnen vrijheid te laat is gekomen en oorzaak is van redelijk veel radeloosheid. Het scenario is van Klaus Poche. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Das Große Fest - Wiedersehen an der Ostsee

1992 | Drama

Duitsland 1992. Drama van Klaus Poche, Frank Beyer en Frank Meyer. Met o.a. Hans Christian Blech, Rolf Hoppe, Iris Berben, Elsa Grube-Deister en Michael Gwisdek.

Het scenario van het regisseursduo Poche en Beyer kwam tot stand in de golf van films die over de gevolgen van de Duitse hereniging gingen. Het onderwerp hier is een vervallen hotel aan de Oostzeekust, dat door Friedrich (Hoppe), een rijke projectontwikkelaar uit het Westen, gerenoveerd zal worden. Het hotel dat ooit van zijn vader was, werd in de DDR gerund door partijprofiteur Viktor (Gwisdek), maar het echte werk werd door Friedrichs broer Richard (Blech) gedaan. Hij moest zich Viktor, de 'Verwalter' als directeur laten welgevallen. Terwijl Richard hoopt dat met de middelen van zijn rijke broer het statige hotel in ere hersteld zal worden, heeft Friedrich met hulp van Viktor, die zijn hand op de aankoopvergunningen van de grond heeft kunnen leggen, totaal andere, zuiver speculatieve plannen. Dit leidt tot wrijving tussen de broers, waarbij de goede moraal het tenslotte mag winnen zonder dat er echte verliezers zijn. Wie goed op de hoogte is met de muur van Berlijn die nog steeds in de hoofden van de mensen uit Oost- en West-Duitsland bestaat, vindt dit een aanvaardbaar drama. De rolverdeling, die uit wessis en ossis bestaat, is heel goed. Het camerawerk is van Peter Ziesche.

Die Spur des Bernsteinzimmers

1991 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1991. Misdaad van Roland Gräf. Met o.a. Corinna Harfouch, Kurt Böwe, Uwe Kockisch, Ulrich Tukur en Michael Gwisdek.

De vermaarde 'Bernsteinzimmer' heeft volgens kenners grote kunsthistorische waarde. Men spreekt zelfs van het achtste wereldwonder, al komt dat wat overdreven over. Tegen het einde van WO II hebben de nazi's de kamer laten verdwijnen, waardoor deze legendarisch is geworden en tot menige speculatie heeft geleid. Door de dood van haar vader raakt Harfouch betrokken bij een zoektocht naar de kunstschat. Ze komt in aanraking met een gepensioneerde inspecteur van politie, die op een nazi-misdadiger jaagt. Ze ontmoet een jongeman, die de sporen van zijn vader natrekt, die bij de verdwijning in 1944 betrokken geweest zou zijn. De laatste getuige zou een horlogefabrikant uit Zwitserland geweest zijn. Beslist een intrigrerende film, die helaas wat ballast met zich meedraagt in de vorm van onnodige plotwendingen en nevenintriges. Ook de vrolijke toonzetting is soms dissonant met het verhaal, waarvoor Roland Gräf en Thomas Knauf het scenario schreven. Deze film lag nog in de DEFA-studio's uit de voormalige DDR en werd met gelden van de omroep WDR en diverse filmfondsen uit Berlijn, Hamburg, Nordrhein Westfalen in 1991 voltooid. Het camerawerk is van Roland Dressel.

Der Tangospieler

1991 | Drama, Romantiek

DDDE 1991. Drama van Roland Gräf. Met o.a. Michael Gwisdek, Corinna Harfouch, Hermann Beyer, Peter Prager en Peter Sodann.

Omdat hij bij een cabaret-uitvoering de verkeerde muziek heeft gespeeld wordt DDR-burger Dallow in de gevangenis gegooid. Als hij weer wordt vrijgelaten probeert hij zich aan het systeem te onttrekken. Maar zijn weerstand wordt gebroken door de politieke gebeurtenissen en de Praagse lente. Deze DEFA-film is een goed gemaakte studie over meelopers en hun beweegredenen. Naar het boek van Christoph Hein. Camerawerk van Peter Ziesche.

Herzlich willkommen

1990 | Romantiek

Duitsland 1990. Romantiek van Hark Bohm. Met o.a. Uwe Bohm, Barbara Auer, David Bohm, Hark Bohm en Anna Thalbach.

Na tien jaar opsluiting in het Oostblok lukt het Uwe Friedrich (Bohm), die 26 jaar is, naar het vrije Westen te vluchten. Hij kan moeilijk aan zijn herwonnen vrijheid wennen, maar dankzij zijn moeder kan hij aan de slag in een tehuis voor moeilijk opvoedbare kinderen. Hier past hij zich snel aan en hij lijkt goed op te kunnen schieten met de bewonertjes. Dan krijgt hij het aan de stok met de directeur. Deze zweert bij nazi- methodes om de orde te handhaven. Bij zijn verzet tegen het harteloze gezag wordt hij geholpen door de knappe Elke (Auer). De film gaat over het thema hoe jonge mensen reageren als het communistische juk, waaraan zij altijd onderworpen waren, wegvalt. Het spel is niet altijd overtuigend, maar toch is het een interessante film. Regisseur Bohm schreef het scenario in samenwerking met Dorothee Schön en het is gebaseerd op een roman van Walter Kempowski. Achter de camera stond Edward Klosinski. Speelt in Duitsland omstreeks 1956.

Der kleine Staatsanwalt

1990 | Misdaad

Duitsland 1990. Misdaad van Hark Bohm. Met o.a. Hark Bohm, Martin Lüttge, Corinna Harfouch, Michael Gwisdek en Alexander Radszun.

Bouwkundig ingenieur (L[KA3]uttge) wordt door promotor (Radszun) aangesteld om een belangrijk project tot een goed einde te brengen. Al vlug vermoedt hij dat er flink wordt gesjoemeld met geld. Harfouch, die het bouwproject coördineert ruikt onraad. Ze is ervan overtuigd dat Lüttge en Radszun plannen hebben om het geld voor de bouw achterover te drukken. Ze tracht procureur Bohm achter zich te krijgen, maar hij kan niets doen zonder harde bewijzen. Niet erg spannende krimi over corruptie in de bouwwereld, bevolkt door goed uitgetekende karakters. Het scenario van regisseur/hoofdrolspeler Bohm zit goed in elkaar maar is te lang. Goede fotografie van Klaus Brix.

Das Heimweh des Walerjan Wrobel

1990 | Familiefilm, Oorlogsfilm

Duitsland 1990. Familiefilm van Rolf Schübel. Met o.a. Artur Pontek, Michael Gwisdek, Peter Striebeck, Andrzej Mastalerz en Michael Staszczak.

In 1941 moet de zestien-jarige Wrobel - een schitterende rol van Pontek - van het bezette Polen naar Duitsland in het kader van de Arbeitseinsatz (dwangarbeid). Het duurt niet lang of hij krijgt last van heimwee. Na een mislukte vluchtpoging steekt hij in zijn naïviteit de schuur van de boerderij waar hij te werkgesteld is, in brand in de hoop dat hij als persona non grata naar huis gestuurd wordt. Het loopt echter geheel anders: hij wordt beschuldigd van verraad en komt terecht in een concentratiekamp in afwachting van zijn proces. De officier van justitie eist zonder de minste schroom de doodstraf. Hij wordt door een rechter zonder dat deze last van geweten krijgt ter dood veroordeeld en vervolgens 'netjes' geëxecuteerd. Een zeer sterk psychologisch drama over een adolescent die terecht komt in de mallemolen van de oorlog die hij niet begrijpt. Het scenario van regisseur Schübel is sober en afstandelijk wat de authenticiteit van deze waar gebeurde geschiedenis alleen maar groter maakt. Deze aangrijpende film, die ook volwassenen zal aanspreken, lijkt niet direkt geschikt voor kinderen vanaf negen jaar, maar kinderen bepaalden zelf op kinderfilmfestivals dat de film juist voor die leeftijd zeer geschikt was. Rudolf Körösi hanteerde de camera. Meervoudig bekroond.

Coming out

1989 | Drama

DDDE/Duitsland 1989. Drama van Heiner Carow. Met o.a. agmar Manzel, Dirk Kummer, Michael Gwisdek, Werner Dissel en Gudrun Ritter.

Een jonge leraar (Freihof) woont met zijn vriendin (Manzel) samen. Als Manzel al enige tijd in verwachting is, duikt Freihofs jeugdvriend op en hij merkt dat zijn warme herinneringen van vroeger nu warme gevoelens in hem losmaken; hij weet dan dat hij homo is. Omdat hij er niet voor durft uit te komen ('coming out' - vandaar de titel) raakt hij zowel zijn vriendin als zijn vriend kwijt. Een voor de DDR taboe-brekende film, die wat weinig subtiel overkomt en die door het vallen van de muur onderuit ging. Evenwel meervoudig bekroond: de Zilveren Beer op het filmfestival van Berlijn en de prijs van de Akademie der Künste in Berlijn voor de regisseur en scenarioschrijver Wolframm Witt.

Yasemin

1988 | Drama, Romantiek

Duitsland 1988. Drama van Hark Bohm. Met o.a. Ayse Romey, Uwe Bohm, Sener Sen, Ilhan Emirli en Katharina Lehmann.

Het leven van Yasemin, een zeventien-jarige in Duitsland opgegroeide Turks meisje, verliep tot nu toe ongecompliceerd. Dat verandert wanneer zij verliefd wordt op de student Jan. Yasemins vader verbiedt de vrienschap, omdat hij bang is voor de eer van zijn dochter. Bohms film beschrijft op indrukwekkende wijze de problemen van buitenlanders, die door hun verschillende morele ideeën tussen twee culturen staan. Camerawerk van Slawomir Idziak.

Die Schauspielerin

1988 | Drama, Oorlogsfilm

DDDE/Duitsland 1988. Drama van Sigfried Kühn en Siegfried Khn. Met o.a. Corinna Harfouch, André Hennicke, Michael Gwisdek, Blanche Kommerell en Jürgen Watzke.

Maria Rheine (Harfouch) is verliefd op Mark L[KA3]owenthal (Hennicke) en hij op haar. Ze beiden jong en aan het toneel. Het is 1933 en Hitler is aan de macht gekomen. Mark, die joods is, raakt algauw uitgesloten van het normale werk en kan alleen nog maar een engagement krijgen bij het Jüdische Theater in Berlijn.

Hälfte des Lebens

1985 | Biografie, Historische film

Duitsland 1985. Biografie van Hermann Zschoche en Herrmann Zschoche. Met o.a. Swetlana Schönfeld, Jenny Gröllmann, Ulrich Mühe, Michael Gwisdek en Christine Harbort.

Een 'biopic' over de 'poète maudit' Friedrich Hölderlin. Scenarioschrijfster Christa Kozik en regisseur Herrman Zschoche concentreren zich op zijn ongelukkige liefde voor Susette, de vrouw van bankier Gontard. Enkele jaren lang was Hölderlin hun huisonderwijzer en toen hij werd ontslagen kreeg hij een zenuwinzinking. De film eindigt als hij in 1806 in een gesticht wordt opgenomen, waar hij 36 jaar zou blijven. Een conventionele bewerking van een literaire legende met indrukwekkend spel van Mühe. Het camerawerk is van Günther Jaeuthe, die ook de muziek schreef.

Keine Zeit für Tränen

1984 | Drama

Duitsland 1984. Drama van Hark Bohm. Met o.a. Marie Colbin, Michael Gwisdek, Christine Limbach, Angela Schmidt en Werner Rehm.

Een jonge, gescheiden vrouw moet haar tijd verdelen tussen een eigen bar en haar dochtertje. De gewelddadige dood van het meisje brengt de moeder uiteindelijk tot een wanhoopsdaad. Door de gechargeerde dramatiek en het gebrek aan spanning krijgt het tragische thema te weinig lading om te overtuigen, al is het een waar verhaal.

Der Fall Bachmeier - Kein Zeit für Tränen

1984 | Drama, Documentaire

Duitsland 1984. Drama van Hark Bohm. Met o.a. Marie Colbin, Michael Gwisdek, Christine Limbach, Angela Schmidt en Werner Rehm.

Eén van de twee films over het geval Marianne Bachmeier, de jonge vrouw die de moordenaar van haar dochtertje in de rechtszaal doodschoot. In Bohms versie staat het onafwendbare van haar daad centraal. Bij het vragen van begrip voor haar gedrag komen echter bepaalde nuances en problemen in het gedrang.

Dein unbekannter Bruder

1981 | Drama, Oorlogsfilm

DDDE 1981. Drama van Ulrich Weiss. Met o.a. Uwe Kockisch, Jenny Gröllmann en Michael Gwisdek.

Een jonge man zit enige tijd in een concentratiekamp. Na zijn vrijlating zoekt hij aansluiting bij het verzet. Onzekerheid en angst leggen een grote druk op hem.

Schach von Wuthenow

1976 | Historische film, Romantiek

DDDE/Duitsland 1976. Historische film van Richard Engel en Christian Collin. Met o.a. Beate Tyszkevicz, Marga Legal, Michael Gwisdek, Matthias Molter en Petra Kelling.

Ritmeester Von Schach redt zijn militaire carrière door te trouwen met de zwangere Victoire, maar hij verliest zijn zelfrespect en pleegt zelfmoord. Een vage, weinig diepgravende film. Tegen de achtergrond van het Berlijn van 1806 maken stereotiepen duidelijk welke problemen het maken van keuzes kan opleveren. Naar een boek van Theodor Fontane, door de regisseur en Christian Collin tot scenario bewerkt.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Michael Gwisdek op televisie komt.

Reageer