Jean-Baptiste Beaudoin: montage.
Er zijn 3 films gevonden.

L'origine du mal

2022 | Drama, Thriller

Frankrijk​/​​Canada 2022. Drama van Sébastien Marnier. Met o.a. Laure Calamy, Dominique Blanc, Jacques Weber, Doria Tillier en Suzanne Clément.

Veertiger Stéphane, die haar dagen slijt aan de lopende band in een conservenfabriek, blijkt de buitenechtelijke dochter van een hoogbejaarde horeca-magnaat. Die resideert met zijn vrouw, dochter, kleindochter en huishoudster in een kast van een villa op een eiland aan de Côte d’Azur. Als hij Stéphane met open armen ontvangt, belandt ze in een wespennest. Dankzij haar mensenkennis houdt Stéphane zich in dit bedrieglijke gezelschap niettemin glorieus op de been. Dat dit clichématige familiedrama maar niet de thriller wordt die het beoogt te zijn, komt omdat de intriges zo omslachtig zijn opgetuigd dat de grote lijn uit het oog is verloren.

Les châteaux de sable

2015 |

Frankrijk 2015. Olivier Jahan. Met o.a. Emma de Caunes, Yannick Renier, Jeanne Rosa, Christine Brücher en Alain Chamfort.

Na het overlijden van haar vader ziet armlastige fotografe Éléonore zich genoodzaakt om het huis in Bretagne dat hij haar heeft nagelaten te verkopen. Om het beladen bezichtigingsweekeinde niet alleen te hoeven doorstaan vraagt ze haar ex Samuel mee naar de Côtes d'Armor. Invoelend geschreven en geënsceneerde geschiedenis over terugkeren en loslaten, niet per se in die volgorde. In deze vierde samenwerking met Jahan is De Caunes, met altijd dat schalkse tikje Jeanne Moreau in haar oogopslag en spel, een ware traktatie. Onder de fijne bijrollers: zanger Alain 'Bambou' Chamfort.

Le roman de ma femme

2011 | Drama

Frankrijk 2011. Drama van Jamshed Usmonov. Met o.a. Léa Seydoux, Olivier Gourmet, Maruf Pulodzoda, Sacha Bourdo en Thibault Vinçon.

Wanneer haar echtgenoot, een zakenman, spoorloos verdwijnt en Ève (Seydoux) achterlaat met verdriet, vraagtekens en een schuldenberg, vindt ze steun bij diens advocaat Chollet (Gourmet). Eerste Franse regie van Tadzjiekse regisseur is een geslaagde, sterk aan Simenon-romans en -verfilmingen herinnerende melange van drama en psychologische thriller. De aanvankelijk ietwat vergezochte toenadering tussen elegante schoonheid Ève en stoffige eenzaat Chollet wordt dankzij het geleidelijke verloop plausibel. Contra alle modes met een zekere ouderwetse kalmte geregisseerd, gespeeld, gefotografeerd én gemonteerd - een verademing.