Wojciech Pszoniak

Acteur

Wojciech Pszoniak is acteur.
Er zijn 13 films gevonden.

Deuxième vie

2000 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 2000. Komedie van Patrick Braoudé. Met o.a. Isabelle Candelier, Patrick Braoudé, Daniel Russo, Gad Elmaleh en Elie Semoun.

De dertig-jarige Vincent (Braoudé) is in 1982 een overjarige hippie, die ondanks zijn idealen en grote woorden, nooit iets doet, bang is voor zijn eigen schaduw en ademhalen een grote inspanning vindt. Hij krijgt een verkeersongeluk en wordt zestien jaar verder in de toekomst gekatapulteerd. Hij slaat om als een blad aan een boom en ontpopt zich als een slagvaardige, kapitalistisch ingestelde ondernemer zonder scrupules. Hij belandt aan de top op het moment dat Frankrijk in 1998 wereldkampioen voetballen wordt. Je krijgt de indruk dat de rollen niet goed weten wat ze moeten doen, inclusief hoofdrol- regisseur Braoudé, die samen met Francis Palluau het scenario pleegde. De Medeiros is een capabele actrice, maar haar rol is veel te klein en Lhermitte doet duidelijk mee voor het geld en niet voor zijn carrière. Wie de film leuk vindt, mag opstaan en het zeggen. Het camerawerk is van Philippe Pavans de Ceccatty. Ook bekend als LE 11ÈME COMMANDEMENT en MON FUTUR ET MOI.

Le radeau de la Méduse

1998 | Historische film

Frankrijk 1998. Historische film van Iradj Azimi. Met o.a. Jean Yanne, Daniel Mesguich, Laurent Terzieff, Rufus en Jean Desailly.

De reconstructie van de weinig heldhaftige schipbreuk van de M[KA1]edusa, een marinefregat dat in 1816 in Rochefort met ongeveer 150 kolonisten en de nieuwe gouverneur uitvoer naar Senegal. Gezagvoerder Chaumareys (Yanne) is eigenwijs en zeer autoritair, maar vooral een onkundige zeevaarder, waardoor het schip op een zandbank vastloopt. De passagiers kunnen in vijf reddingssloepen plaatsnemen, maar voor de overige bemanning die uit 140 zeesoldaten bestaat en onder bevel van luitenant ter zee Coudein (Mesguich) staat, is geen plaats. Ze worden gesleept op een snel ge[KA3]improviseerd vlot, zonder water en proviand totdat Chaumareys opdracht geeft de lijnen los te snijden onder belofte dat hij hen ten spoedigste zal komen ophalen. Twee weken later waren er nog veertien overlevenden. Een zware storm had hen overvallen. Nu breekt er een schandaal uit. Chaumareys wordt veroordeeld en de schilder G[KA1]ericault (Terzieff) maakt een schilderij, waarop de verschrikkingen staan afgebeeld gebaseerd op het relaas van een drietal overlevenden. Regisseur Azimi die uit Iran afkomstig is, schreef zijn eigen scenario, maar beschikte over heel weinig middelen. Hij heeft met een bepaalde onmacht deze film over een schandelijke periode uit de Franse geschiedenis gemaakt. De rolprent is gesitueerd tijdens de honderd dagen van koning Lodewijk de Achttiende, die het eerste Napoleontische tijdperk opvolgde. De scène's op het vlot laten heel effectief zien hoe er geleden werd en hoe de waanzin kon uitbreken. In die fragmenten is de rolverdeling voor een keertje niet theatraal en doorbreekt de sleur van Azimi's schoolse aanpak. Het camerawerk van Walter Vanden Ende, Pierre Dupouey en Ricardo Aronovitch is helaas te weinig spectaculair voor een dergelijke film. Azimi begon aan zijn film in 1987, maar de wervelstorm Hugo vernietigde de decors voor de buitenopnames. In 1990 was de film gereed, maar er was geen distributeur die hem wilde kopiëren en uitbrengen. In 1994 was het Franse ministerie van cultuur bereid subsidie te verlenen, maar voordat het zover was, dat de film in vijftien theaters mocht uitkomen, waren er nog eens vier jaar verstreken. Lang heeft hij niet in de bioscopen gedraaid, want hij kwam algauw terecht in de open zee, waar hij net zoals zijn onderwerp weinig glorieus schipbreuk leed.

Korczak

1990 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk/Polen/Frankrijk/Duitsland 1990. Oorlogsfilm van Andrzej Wajda. Met o.a. Wojciech Pszoniak, Ewa Dalkowska, Piotr Kozlowski, Marzena Trybala en Wojciech Klata.

Lovende biografie van de Poolse schrijver-arts en pedagoog Janusz Korczak (1878-1942, die in 1972 posthuum de Vredesprijs van de Duitse Boekhandel kreeg), tot en met zijn dood, toen hij ervoor koos om naar de gaskamers van Treblinka te gaan in gezelschap van de 200 kinderen van zijn weeshuis.

Diabel

1988 | Horror, Historische film

Polen 1988. Horror van Andrzej Zulawski. Met o.a. Leszek Teleszynski, Wojciech Pszoniak, Malgorzata Braunek, Iga Mayr en Wiktor Sadecki.

Het duurde zestien jaar voordat deze film de bioscopen in Polen bereikte. Dit fantastische, gewelddadige drama werd als een aanval op de geschiedenis beschouwd. Het Polen van 1793 wordt afgeschilderd als een chaotisch, door rampen geteisterd land na het verlies van de zelfstandigheid en de verdeling ervan tussen Rusland, Oostenrijk en Pruisen. De halfgekke Jakub, die een mislukte moordaanslag op de koning pleegde, wordt door de Duivel zelf uit de gevangenis bevrijd. Deze geeft Jakub een scheermes als bloedig wapen en doodt hem tenslotte voor een handvol zilver. Een extravagante, hysterische en merkwaardig mooie film, een voorbeeld van het 'theater van de wreedheid' à la Ken Russell. Ook bekend als DEVIL.

Le Testament D'un Poete Juif Assassine

1987 |

Frankrijk 1987. Frank Cassenti. Met o.a. Michel Jonasz, Wojciech Pszoniak en Erland Josephson.

Het duurde zestien jaar voordat deze film de bioscopen in Polen bereikte. Dit fantastische, gewelddadige drama werd als een aanval op de geschiedenis beschouwd. Het Polen van 1793 wordt afgeschilderd als een chaotisch, door rampen geteisterd land na het verlies van de zelfstandigheid en de verdeling ervan tussen Rusland, Oostenrijk en Pruisen. De halfgekke Jakub, die een mislukte moordaanslag op de koning pleegde, wordt door de Duivel zelf uit de gevangenis bevrijd. Deze geeft Jakub een scheermes als bloedig wapen en doodt hem tenslotte voor een handvol zilver. Een extravagante, hysterische en merkwaardig mooie film, een voorbeeld van het 'theater van de wreedheid' à la Ken Russell. Ook bekend als DEVIL.

La tricheuse

1987 | Drama

Australië/Frankrijk 1987. Drama van Joyce Buñuel. Met o.a. Ludmilla Mickael, Martin Sacks, Wojciech Pszoniak, Zouzou en Jean-Paul Muel.

1953. Een aantrekkelijke vrouw van 45 jaar, ooit een held in het Verzet, woont al drie jaar samen met een jonge schrijver die een `best-seller` geschreven heeft over haar avonturen tijdens WO II. Hun communicatie is perfect totdat hij een jong sterretje ontmoet. Vanaf dat moment bestaat het leven uit twijfel, jaloezie, verwijdering en waanzin. De regisseuse heeft de zaak echter nogal technisch opgevat en de acteurs doen hun best. Resultaat: onverteerbaar, omdat het immers een bewerking is van een roman van Guy des Cars (omgedoopt tot `Guy des Gares` door de kritiek). Alleen het genie van Bu[KA6]nuel (Luis) had van deze stoffige soap iets kunnen maken. Minder dan

Limuzyna Daimler-Benz

1982 | Drama

Polen 1982. Drama van Filip Bajon. Met o.a. Michal Bajor, Piotr Bajor, Vadim Glowna, Maja Komowska en Tadeusz Lomnicki.

De psychologische tekening van twee broers enkele maanden voor het uitbreken van WO II. In deze gespannen tijd voelt Andrzej zich aangetrokken tot de Nazi-ideologie en hij begint samen te werken met de Duitse geheime dienst. Michal stort zich volledig op de kunst. Een beheerste en elegante film van de veelbelovende regisseur Bajon.

Danton

1982 | Biografie, Historische film, Drama

Frankrijk/Duitsland/Polen/Portugal 1982. Biografie van Andrzej Wajda. Met o.a. Gérard Depardieu, Wojciecj Pszoniak, Roger Planchon, Jacques Villeret en Angela Winkler.

De revolutionair Danton (Depardieu) keert in 1793 naar Parijs terug. Hij merkt dat zijn vroegere medestander Robespierre (Pszoniak) ten eigen bate een schrikbewind uitoefent met massale executies, tot Robespierre zelf met zijn volgelingen door het tribunaal wordt gevonnist. De gebeurtenissen rond de Poolse vakbond Solidariteit die zich in 1981 verzette tegen het communistische regime, vertroebelt in deze film de historische tragedie over het teloorgaan van de revolutionaire idealen - al dateert Wajda`s project van lang daarvoor en regisseerde hij ook al het Poolse toneelstuk van Sprawa Dantona (die in werkelijkheid Stanislawa Przybyszewska heet) waaraan het scenario ontleend is. Zonder die associatie (met Solidarno[KA5]s) is het een nogal teleurstellende film, die niet meer is dan een fraai gefotografeerd prentenboek en waarvan de belabberde nasynchronisatie de Poolse acteurs (allemaal Robespierristen) tot ongenuanceerde schurken maakt. Zeer goed spel van hoofdrol Depardieu, Chereau als Desmoulins en Planchon als Fouquier- Tinville. De film werd (niettemin) meervoudig bekroond. Het scenario is van Jean-Claude Carrière, Agnieszka Holland, Boleslaw Michalek, Jacek Gasiorowski en regisseur Wajda. Het camerawerk is van Igor Luther. Mono.

Austeria

1982 | Drama, Historische film

Polen 1982. Drama van Jerzy Kawalerowicz. Met o.a. Franciszek Pieszka, Wojciech Pszoniak, Jan Szurmeij en Ewa Domanska.

Complex politiek-historisch drama van de maker van PHARAON. In deze epische film bestudeert Kawalerowicz de wereld van de Poolse Joden. Hij baseerde zich daarvoor op het gelijknamige klassieke boek van Julian Strykowski. Ontzettend rijk aan politieke, sociale en historische details. Toch is de film té ambitieus en qua vorm ontoegankelijk. Het is een fresco dat de nodige voorkennis van en interesse in de behandelde materie vereist.

Aria dla atlety

1979 | Drama

Polen 1979. Drama van Filip Bajon. Met o.a. Krzysztof Majchrzak, Pola Raksa, Roman Wilhelmi, Bogusz Bilewski en Wojciech Pszoniak.

Een terugblik op het bewogen leven van een worstelaar. In Nederland hoog geprezen debuutfilm van de ook als schrijver bekend staande Bajon. De vormgeving is het meest opmerkelijk, zij roept gelijkenissen op met het werk van Fellini. Het gegeven is door Bajon stijlvol, feestelijk en met een onuitputtelijke fantasie in een waanzinnig mooie aankleding met alle glitter van het kermisleven in beeld gebracht.

Ziemia obiecana

1975 | Drama

Polen 1975. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Daniel Olbrychski, Wojciech Pszoniak, Andrzej Seweryn, Anna Nehrebecka en Franciszek Pieczka.

Een groots historisch drama gebaseerd op een minder bekende roman van de Nobelprijswinnaar Władysław Reymont. Lodz, aanvankelijk een klein dorp, groeide in zeer korte tijd uit tot één van de grootste textielcentra. Het is een film over het kapitalisme ten top, met vele intriges en een concurrentiestrijd op leven en dood. Door de Poolse autoriteiten als voorbeeld gesteld van eem marxistische interpretatie van een stuk geschiedenis. Intrigerend camerawerk en zeer goede acteerprestaties. Vele malen onderscheiden zoals met de Grand Prix in Moskou.

Wesele

1973 | Drama

Polen 1973. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Ewa Zi[KA10]etek, Daniel Olbrychski, Andrzej Łapicki, Wojciech Pszoniak en Franciszek Pieczka.

De Bruiloft is oorspronkelijk een toneelstuk van Stanis[KA13]law Wyspia[KA1]nski (1869-1907) dat appelleert aan het verlangen van Polen (dat destijds niet als natie bestond) naar onafhankelijkheid en tegelijktijd aan de machteloosheid die ten uitvoer te brengen. Het is een culturele verhandeling over het verlies van de nationale identiteit, (een bij uitstek visionair drama over Polen), over de interpretatie van 's/flands geschiedenis en een beeld van zijn toekomst. De verfilming van Wajda is in vele opzichten een meesterlijke prestatie, al zal de westerse toeschouwer menig symbool ontgaan.

Pilatus und andere

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Andrzej Wajda. Met o.a. Wojciech Pszoniak, Jan Kreczmar, Daniel Olbrychski, Andrzej Łapicki en Vladek Sheybal.

Uitgangspunt vormt het deel van Boelgakovs roman De meester en Margerita waarin Jezus door Pilatus wordt verhoord en waarin zijn veroordeling en terechtstelling worden beschouwd als een politiek-criminele intrige. Geïnspireerd door de opleving van de christelijke symboliek en religie onder de westerse jeugd, confronteert Wajda dit ontmythologiseerde lijdensverhaal met de westerse samenleving. Psychologische film met existentiële motieven.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Wojciech Pszoniak op televisie komt.

Reageer