Dominique Sanda (1948): cast.
Er zijn 58 films gevonden.

Il conformista

1970 | Drama

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1970. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Stefania Sandrelli, Dominique Sanda, Gastone Moschin en Enzo Tarascio.

In het Italië van de jaren dertig neigt Marcello Clerici (een uitstekende Trintignant) naar conventie en conformisme, ook wanneer hij in naam van Mussolini's fascistische regime tijdens zijn huwelijksreis een moord moet plegen. Een van de sterkste films in het oeuvre van de Italiaanse meester Bertolucci (Novecento, Last Tango in Paris) is een intellectuele thriller vol verwijzingen naar de door hem bewonderde Jean-Luc Godard. Het fraaie, duister gestemde camerawerk is van Vittorio Storaro, die vervolgens ondermeer Apocalypse Now zou schieten. Krachtig drama werd gebaseerd op de roman van Alberto Moravia.

The Crimson Rivers

2000 | Thriller

Frankrijk 2000. Thriller van Mathieu Kassovitz. Met o.a. Jean Reno, Vincent Cassel, Jean-Pierre Cassel, Dominique Sanda en Nadia Farès.

In een afgelegen Frans bergdorpje, zetel van een exclusieve particuliere universiteit, wordt een gruwelijke moord gepleegd. Vanuit Parijs wordt einzelgänger Niemans (Reno) gestuurd om de zaak te onderzoeken. Hij accepteert schoorvoetend hulp van lokale politieman Kerkerian (Cassel), die op hardhandige wijze onderzoek doet naar een andere, even gruwelijke zaak. Gaandeweg blijkt de universiteit bewoond te worden door griezelig perfecte studenten en docenten. Reno en Cassel zijn geknipt voor hun rollen in deze sterke Franse politiethriller. Een van de betere films van Kassovitz (La Haine, Gothika) met sfeervolle fotografie van Thierry Arbogast (Léon, Black Cat, White Cat).

Garage Olimpo

1999 | Drama

Argentinië​/​​Italië​/​​Frankrijk 1999. Drama van Marco Bechis. Met o.a. Antonella Costa, Carlos Echeverría, Dominique Sanda, Chiara Caselli en Enrique Piñeyro.

De jonge, politiek actieve lerares Maria (Costa) woont tijdens de Argentijnse militaire dictatuur in het pension van haar moeder. Op een dag wordt ze gearresteerd en voor ondervraging overgebracht naar Garage Olimpo, een garage in Buenos Aires die gebruikt wordt als martelkamer. Haar folteraar blijkt een van de kostgangers van haar moeder te zijn, die al een tijd stiekem op haar verliefd is. Een kans? Felle, grimmige aanklacht tegen de gruwelen van de vuile oorlog. Regisseur Bechis was zelf een slachtoffer van het regime.

Tagebuch einer Flucht

1996 | Biografie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1996. Biografie van Peter Patzak. Met o.a. Helmut Griem, Dominique Sanda, Thomas Kretschmann, Claudia Michelsen en Dieter Laser.

De jonge, politiek actieve lerares Maria (Costa) woont tijdens de Argentijnse militaire dictatuur in het pension van haar moeder. Op een dag wordt ze gearresteerd en voor ondervraging overgebracht naar Garage Olimpo, een garage in Buenos Aires die gebruikt wordt als martelkamer. Haar folteraar blijkt een van de kostgangers van haar moeder te zijn, die al een tijd stiekem op haar verliefd is. Een kans? Felle, grimmige aanklacht tegen de gruwelen van de vuile oorlog. Regisseur Bechis was zelf een slachtoffer van het regime.

The Bible: Joseph

1995 | Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten​/​​Nederland​/​​Duitsland​/​​Spanje​/​​Frankrijk​/​​Tsjechoslowakije​/​​Italië​/​​Oostenrijk 1995. Avonturenfilm van Roger Young. Met o.a. Ben Kingsley, Paul Mercurio, Martin Landau, Lesley Ann Warren en Dominique Sanda.

Met dit derde luik uit de groots opgezette internationale superproductie van het Oude Testament wordt Genesis afgesloten. Het gigantisch budget is zichtbaar in elk beeld, maar dat kan niet verhinderen dat de film veel te lang is. Evenwel schitterende acteursprestaties.

Brennendes Herz

1995 | Documentaire

Duitsland​/​​Oostenrijk 1995. Documentaire van Peter Pazak. Met o.a. Thomas Kretschmann, Dominique Sanda en Helmut Griem.

In 1914 meldt Gustav Regler, zoon van een boekhandelaar uit het Saarland, zich als vrijwilliger aan het Franse front. De onmenselijke oorlog schudt hem wakker en vormt de aanleiding voor zijn levenslange strijd tegen elke vorm van menselijke onderdrukking. Zijn bevindingen stelt hij op schrift, maar pas in de jaren '60 krijgt hij enige literaire erkenning. In 1962 sterft hij in India, waar zijn lijk wordt verbrand aan de oever van de Ganges, een wens die hij kenbaar had gemaakt in zijn autobiografie.

Nobody's Children

1994 | Drama

Verenigde Staten 1994. Drama van David Wheatley. Met o.a. Ann-Margret, Dominique Sanda, Jay O. Sanders, Clive Owen en Valentin Teodosiu.

Een geheel in Roemeni[KA3]e opgenomen film over het echtpaar Carol (Ann-Margret) en Joe Stevens (Sanders) uit Detroit, die geen kinderen kunnen krijgen. Ze raken bewogen door de smeekbeden van Roemeense kinderen op het nieuws en besluiten naar Roemenië af te reizen. Carol wordt in haar gevecht met de Roemeense bureaucratie om twee kinderen te adopteren, bijgestaan door een nogal gecompliceerde vrouwelijke Franse arts. Wheatley's regie is ongeïnspireerd en het camerawerk van Franco Di Giacomo is niets bijzonders. Alleen scenarioschrijvers Petru Popescu en Iris Friedman hebben er nog enige vaart in weten te brengen. Er wordt, met uitzondering van Sanda, stijf en onwennig geacteerd. Slechts de reële nieuwsbeelden van achtergelaten baby's en van het brute post-Ceaucescu-regime zijn visueel en emotioneel interessant.

The Lucona affair

1993 |

Duitsland 1993. Jack Gold. Met o.a. Hans Michael Rehberg, Friedrich von Thun, Dominique Sanda, Jürgen Prochnow en David Suchet.

Een geheel in Roemeni[KA3]e opgenomen film over het echtpaar Carol (Ann-Margret) en Joe Stevens (Sanders) uit Detroit, die geen kinderen kunnen krijgen. Ze raken bewogen door de smeekbeden van Roemeense kinderen op het nieuws en besluiten naar Roemenië af te reizen. Carol wordt in haar gevecht met de Roemeense bureaucratie om twee kinderen te adopteren, bijgestaan door een nogal gecompliceerde vrouwelijke Franse arts. Wheatley's regie is ongeïnspireerd en het camerawerk van Franco Di Giacomo is niets bijzonders. Alleen scenarioschrijvers Petru Popescu en Iris Friedman hebben er nog enige vaart in weten te brengen. Er wordt, met uitzondering van Sanda, stijf en onwennig geacteerd. Slechts de reële nieuwsbeelden van achtergelaten baby's en van het brute post-Ceaucescu-regime zijn visueel en emotioneel interessant.

Rosenemil

1993 | Drama, Romantiek

Duitsland 1993. Drama van Radu Gabrea. Met o.a. Werner Stocker, Dana Vávrová, Dominique Sanda, Serge Reggiani en Erich Bar.

Emil is een gespierde jongen van heel bescheiden afkomst. Hij is een charmante vent die kennismaakt met hoertje Lissy, bijgenaamd, Polenliese. Lissy heeft een ruim hart en raakt verkikkerd op Emil die zich graag laat onderhouden en als het nodig is Lissy in bescherming neemt. Hij wordt verliefd en zet haar veelvuldig in de rozen, vandaar zijn bijnaam, Rosenemil. Brillanten-Berta, een oude temeye heeft het nodige verdiend met haar horizontale bezigheden. Zij lust wel een groen blaadje en Emil gaat door de knieën.

Der grüne Heinrich

1993 | Drama

Duitsland​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk​/​​Oostenrijk 1993. Drama van Thomas Koerfer. Met o.a. Thibault de Montalembert, Florence Darel, Assumpta Serna, Mathias Gnädinger en Arno Chevrier.

Tijdens het carnaval in M[KA3]unchen (rond 1875) krijgt Heinrich (De Montalembert), een jonge Zwitserse schilder, ruzie met zijn vriend Lys (Chevrier) die zijn verloofde Agnes (Uhl) schaamteloos bedriegt. Het komt tot een duel: Heinrich wil haar eer verdedigen. Vlak voor het duel mijmert hij - in flashbacks die bijna de gehele film duren - over zijn jeugd en studententijd.

Der Fall Lucona

1993 | Thriller

Duitsland 1993. Thriller van Jack Gold. Met o.a. David Suchet, Jürgen Prochnow, Dominique Sanda, Friedrich von Thun en Heinz Schubert.

De Lucona is een vrachtschip, dat met een kostbare lading uranium explodeert midden in de Indische Oceaan en daarna zinkt. Het schip was verzekerd voor twintig miljoen dollar. Eigenaar van de lading Suchet probeert van de verzekering het geld los te krijgen, maar zijn reputatie is niet al te best. Er gaan hardnekkige geruchten dat het schip slechts met schroot geladen was. Journalist Prochnow gaat de zaak onderzoeken en is vastbesloten de onderste steen boven te krijgen. Hij komt hierbij terecht in een decadent wereldje van seks, geweld en macht. Onderhoudende, fraai geproduceerde van-dik-hout-zaagt-men- planken-film die speelt tegen de achtergrond van Wenen. Het scenario is van Jim Hawkins, die zich vrijelijk liet inspireren door het boek van Hans Pretterebner. Het camerawerk is van Gernot Roll en de decors van Thomas Riccabona zijn vermeldenswaard.

Non siamo soli

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Paolo Poeti. Met o.a. Massimi Dapporto, Dominique Sanda, Marco Messeri, Massimo Wertmüller en Valeria Milillo.

In een Italiaans provinciestadje begint Daniele Vanzi (Dapporto) een volledig ander leven, nadat zijn zoon gestorven is aan een overdosis heroïne. Samen met een vriend en een vrouwelijke psychiater restaureert Vanzi een huis dat hij heeft geërfd en maakt er een tehuis van voor verslaafden. Hij bekommert zich om een jongeman die hem aan zijn zoon doet denken en om een kind dat uit nood handelde in drugs. Al gauw komt hij in conflict met drugshandelaren en er wordt een aanslag op hem gepleegd. Toch is hij vastbesloten achter de waarheid over de dood van zijn zoon te komen. Goed gespeeld drama over het groeiende drugsprobleem in Italië. Wordt meestal in drie delen uitgezonden.

Il tolgo disturbo

1992 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1992. Komedie van Dino Risi. Met o.a. Vittorio Gassman, Dominique Sanda, Valentina Holtkampf, Elliott Gould en Firmine Richard.

Als gevolg van een wetswijziging wordt de enigszins demente opa Gassman uit de verpleeginrichting ontslagen en naar huis gestuurd. Zijn boze schoondochter Sanda (net gescheiden van zijn zoon) heeft net zijn fraaie villa ingepikt. Ze heeft er d'r nestje gebouwd voor dochtertje Holtkamp, haar nieuwe vlam en diens dochter. Sanda is de oude man liever kwijt dan rijk. Zij doet er alles aan om Gassman te isoleren. Kleindochter Holtkamp krijgt door de scheiding te weinig aandacht, maar kan het met haar eenzame grootvader goed vinden. Ze verstopt zich met hem aan de rand van het bos. Als ze onvindbaar zijn, alarmeert Sanda de politie. Eenmaal gevonden, stuurt mamma Sanda haar dochter naar een kostschool. Laatste rol van Gassman over een gevoelig en teer thema. De film glijdt af en toe uit in de richting van een klucht. Dit zij vergeven. Scenario van Enrico Oldoini, Bernardino Zapponi en regisseur Risi en camerawerk van Blasco Giurato.

El viaje

1992 | Film noir, Drama

Argentinië​/​​Frankrijk 1992. Film noir van Fernando E. Solanas. Met o.a. Walter Quiroz, Soledad Alfaro, Ricardo Bartis, Cristina Becerra en Dominique Sanda.

Ushuaia dat in Argentini[KA3]e aan de Chileense grens ligt, geldt als de meest zuidelijk gelegen stad ter wereld. De zeventien-jarige Martin (Quiroz), die daar met zijn moeder (Sanda) en zijn stiefvader woont, ziet zijn jonge leventje een beetje in een puinhoop veranderen: een vriend verhuist en de zwangerschap van zijn vriendin (Becerra) raakt onderbroken. Hij besluit per fiets zijn vader, een hard-werkende anthropoloog, die ergens in Brazilië woont, te gaan opzoeken. Een te lang Wim Wendersachtig epos over onderdrukte Indianenstammen, het bedreigde Latijns-Amerikaanse milieu en een satire op de Zuid- Amerikaanse maatschappij. Het scenario van deze documentaire- achtige film is van regisseur Solanas hoogst persoonlijk. Camerawerk van Felix Monti. Op het festival van Cannes dat jaar bekroond met de Grand Prix Technique.

De avontuurlijke reis van Lukas B

1992 |

Canada 1992. Met o.a. Dominique Sanda, Hannes Jaenicke, Gema Zamprogna en Zachary Bennet.

Ushuaia dat in Argentini[KA3]e aan de Chileense grens ligt, geldt als de meest zuidelijk gelegen stad ter wereld. De zeventien-jarige Martin (Quiroz), die daar met zijn moeder (Sanda) en zijn stiefvader woont, ziet zijn jonge leventje een beetje in een puinhoop veranderen: een vriend verhuist en de zwangerschap van zijn vriendin (Becerra) raakt onderbroken. Hij besluit per fiets zijn vader, een hard-werkende anthropoloog, die ergens in Brazilië woont, te gaan opzoeken. Een te lang Wim Wendersachtig epos over onderdrukte Indianenstammen, het bedreigde Latijns-Amerikaanse milieu en een satire op de Zuid- Amerikaanse maatschappij. Het scenario van deze documentaire- achtige film is van regisseur Solanas hoogst persoonlijk. Camerawerk van Felix Monti. Op het festival van Cannes dat jaar bekroond met de Grand Prix Technique.

By Way of the Stars

1992 | Avonturenfilm, Historische film, Drama, Western, Romantiek, Familiefilm

Canada​/​​Duitsland 1992. Avonturenfilm van Allan King. Met o.a. Zachary Bennett, Gema Zamprogna, Jan Rubes, Dominique Sanda en Hannes Jaenicke.

Suikerzoete, sentimentele van-dik-hout-zaagt-men-planken miniserie, aanvankelijk gesitueerd in Pruisen rond 1865, waar het wereldje van de dertien-jarige Lukas Beinmann (Bennett) instort als zijn moeder Maria (Kruse) in het kraambed sterft. Zijn norse opa Friedrich Brunneck (Sch[KA3]onherr) geeft Lukas` vader Karl (Kohlund) de schuld van de dood van zijn geliefde dochter Maria. Karl en Friedrich hadden geruzied, waarop de barenswee[KA3]en bij de bang geworden Maria te vroeg hadden ingezet. Grootvader eist nu dat Lukas met hem mee teruggaat naar Canada, waar hij in Niagara aanzienlijke zakelijke belangen heeft. Hierop vlucht Lukas het huis uit en wordt onmiddellijk door ellende achtervolgd: hij is getuige van een misdaad die door graaf Otto (Jaenicke) wordt gepleegd, waarop hij wordt gechanteerd. Zijn vader wordt vals beschuldigd van Otto`s diefstal, en belandt achter de tralies, terwijl Lukas niet als ontlastende getuige kan optreden door Otto`s chantage. Baron Heinrich von Knabig (Halmer) ontfermt zich over Lukas, die hij in het huishouden plaatst van... graaf Otto! Gelukkig kan Lukas het goed vinden met barones Christina von Knabig (Sanda) als hij hun Arabische volbloedhengst Al-Jamil bedaart en in toom houdt. Het dier was opgejaagd door graaf Otto. Ze hadden het paard gekocht voor hun vijftien-jarige dochter Ursula (Zamprogna). Er ontstaat een vriendschap tussen Lukas en Ursula, die later in Canada verder zijn beslag zal krijgen en tenslotte geconsumeerd zal worden. Karl kan uit de gevangenis ontsnappen en vlucht naar Amerika. Lukas, die met zijn vader wil meegaan, wordt tegengehouden door de verraderlijke Otto, maar ontsnapt tenslotte op het prachtpaard Al-Jamil en bereikt als blinde passagier Amerika, waar de avonturen vlot verder gaan. Melodrama met een negentiende eeuwse adel, die aan de pokken sterft voordat de waarheid kan zegevieren, vol avontuur en met heuse Indianen. Een rijk aandoende productie met mooie kostuums, fraaie buitenopnamen, maar er wordt net iets te veel 'in schoonheid gestorven'. Het doel doet er niet toe als de weg erheen spannend is, maar dat is hier nooit het geval. Het scenario is van Marlene Matthews, gebaseerd op de bewerking van Deborah Nathan en Helen Amisakis van de zeer lijvige, oorspronkelijke roman van Willi Fährmann. Het camerawerk is van Manfred Guthe. Wordt meestal in twee of drie delen uitgezonden. Ook bekend als THE LONG JOURNEY OF LUKAS B.

Albert Savarus

1992 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1992. Romantiek van Alexandre Astruc. Met o.a. Niels Arestrup, Charlotte Valandrey, Dominique Sanda, Fernand Guiot en Diane Lepvrier.

Valandrey is een negentien-jarig romantisch meisje, die snel in vuur en vlam staat, en waanzinnig verliefd is op haar nieuwe buurman, advocaat Arestrup (Savarus). Ze bespioneert hem dag en nacht. Ze onderschept zijn briefwisseling en gedreven door jaloezie imiteert ze uiteindelijk zijn handschrift met als doel zijn verhouding met gravin Sanda te saboteren. Prozaïsch romantisch filmgedicht door Astruc met liefde voor de originele tekst van Honoré de Balzac in beeld gebracht, waardoor zijn scenario soms wat gedateerd aandoet. De acteurs leven zich goed in hun rol in en bewegen zich hemels. Mooie beelden van Jean- Jacques Rochat.

Warburg, un homme d'influence

1991 | Biografie

Duitsland​/​​België​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1991. Biografie van Moshé Mizrahi. Met o.a. Sam Waterston, Julian Glover, Dominique Sanda, Alexandra Stewart en Paul Herzberg.

Zeer nauwkeurige bewerking, naar de geest en naar de letter, van het succesvolle boek van Jacques Attali (Fayard en vervolgens Livre de poche, Parijs) over het leven van Siegmund G. Warburg (1902-1982) en zijn familie. Het is het verhaal van [KA1]e[KA1]en van de machtigste bankdynastie[KA3]en die Duitsland ooit gekend heeft, die vanwege haar joodse afkomst een bewogen tijd heeft meegemaakt van het verdrag van Versailles via het nazisme tot aan de akkoorden van Camp David. Gewetensvolle bewerking waarin het priv[KA1]eleven van Siegmund bewust is weggelaten. Toch zit het wel goed met de historische juistheid van dit fresco. Helaas beschikte de regisseur weliswaar over voldoende middelen, maar niet over genoeg talent om een onderneming van deze omvang tot een goed einde te brengen. Een moza[KA3]iek van sc[KA2]enes in verschillende stijlen komt voorbij, zonder eigen mening van de regisseur en zonder overtuigende personages. Pluspunten zijn daarentegen de literaire waarde en de nauwkeurigheid van het acteerwerk. Het scenario is van Jacques Attali (voormalige rechterhand van wijlen president Fran[KA1]cois Mitterand en gewipte directeur van de Europese Ontwikkelingsbank, auteur van talloze boeken, w.o. de gewraakte drie-delige Verbatim die gedeeltelijk geplagiëerd zou zijn) en Stephen Geller.

Tolgo il disturbo

1991 | Drama

Italië 1991. Drama van Dino Risi. Met o.a. Vittorio Gassman, Dominique Sanda, Elliott Gould, Valentina Holtkamp en Eva Grimaldi.

Een sentimenteel verhaal over de liefde en de vriendschap tussen een grootvader van in de zestig en zijn kleindochter van negen. Ze hebben allebei een zwakke gezondheid, en langzaamaan groeien ze meer naar elkaar toe. Hij heeft achttien jaar in een psychiatrische inrichting gezeten en is daar nog maar net uit, terwijl het meisje lijdt onder de eenzaamheid in een onevenwichtig gezin. Samen slagen ze erin werkelijk zorgeloze momenten te beleven. Een observatie van wat als gezond en ongezond wordt gezien in een neurotische samenleving. Magnifiek spel van Gassman.

La naissance du jour

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Jacques Demy. Met o.a. Jean Sorel, Danielle Delorme en Dominique Sanda.

Deze film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Colette, die zij op haar levensavond in La Treille Muscate schreef, waar ook de film is gedraaid. Het betreft vrouwen, die allemaal op rijpere leeftijd een probleem hebben: zij zijn niet meer aantrekkelijk voor mannen. Daar moeten ze niet over in zitten, want de wereld heeft - net zoals het ochtendgloren - nog veel meer te bieden dan alleen maar 'kerels'.

Ils n'avaient pas rendez-vous

1991 | Drama

Frankrijk 1991. Drama van Maurice Dugowson. Met o.a. Dominique Sanda, Jean-François Stévenin, François Perrot, Pénélope Schellenberg en Wladimir Yordanoff.

Victor is schilder maar heeft nergens meer zin in. Geobsedeerd schildert hij revolvers, in afwachting van het moment dat hij er [KA1]e[KA1]en kan gebruiken. Er belandt een vrouw in zijn auto. Ze is jong en heel mooi en verknocht aan het leven, te meer daar ze kanker heeft, wat Victor niet te weten komt. Met haar (wellicht) laatste liefdesaffaire geeft ze zijn leven weer zin. Zo'n onderwerp gaat al gauw de melodramatische kant op, en bovendien heeft deze serie Sentiments al heel wat gezwijmel opgeleverd. De regisseur van F. COMME FAIRBANKS voldoet echter aan de verwachtingen: ook deze keer omzeilt hij de valstrikken van het onderwerp. Dit is vooral te danken aan het feit dat hij een aantal genres vermengt, want het is niet een en al treurigheid in deze tv-film met open einde. Twee opmerkelijke acteurs: Sanda en Stevenin.

Yo, la peor de todas

1990 | Historische film, Biografie, Drama

Frankrijk​/​​Argentinië 1990. Historische film van Maria Luisa Bemberg. Met o.a. Assumpta Serna, Dominique Sanda, Héctor Alterio, Lautaro Murúa en Alberto Segado.

De verfilming van het boek van Nobelprijswinnaar Octavio Paz [KL]Juana In[KA1]es de la Cruz[KLE] over het leven van de beeldschone non, die het klooster inging om zich aan wetenschappelijke arbeid te kunnen wijden, terwijl de Spaanse vice-koning (Alterio) haar het hof probeerde te maken. In de 17e eeuw was het echter ongehoord dat vrouwen intelligent zouden kunnen zijn, laat staan zich met wetenschap zouden kunnen inlaten en de aartsbisschop van Mexico (Caicedo) zorgde er dan ook voor dat zij door de Inquisitie werd berecht. Vernederd en uitgeblust na twee jaar procesvoering overleed zij op 44-jarige leeftijd. Ten opzichte van de historische roman heeft de film zich beperkt tot de figuur Juana Inés, gespeeld door Serna, maar het is een boeiend verslag en een representatief voorbeeld van de Zuid- Amerikaanse cinema.

Voyage of Terror: The Achille Lauro Affair

1990 | Drama, Thriller

Verenigde Staten​/​​Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1990. Drama van Alberto Negrin. Met o.a. Brian Bloom, Rebecca Schaeffer, Dominique Sanda, Robert Culp en Renzo Montagnani.

Een groots aangepakte productie met een internationale rolbezetting over de in 1985 door Palestijnen gepleegde terroristische kaping van een luxueus Middellandse Zee cruise-schip, 'Achille Lauro'. Tijdens de gijzeling werd de aan zijn rolstoel gekluisterde bejaarde joodse Amerikaan Leon Klinghofer (zeer vaardig gespeeld door Lancaster) op bijzonder laffe wijze vermoord. Daarna gaven de kapers zich over zonder verder iets bereikt te hebben. Naar een script van Sergio Donati en Alberto Negrin en met muziek van Ennio Morricone. Wordt vaak in twee delen uitgezonden.

Voglia di vivere

1990 | Drama

Italië 1990. Drama van Lodovico Gasparini. Met o.a. Dominique Sanda, Tomas Milian en Matthew Ousdhal.

Het leven van de ouders stort in elkaar als ze horen dat hun zoontje ongeneselijk ziek is. Maar ze geven de hoop niet op en ze roepen de hulp in van onderzoekers, scheikundigen en artsen om een geneesmiddel te vinden. De verschillende aspecten worden door regisseur Casparini geanaliseerd: wat zijn de wetenschappelijke, humanitaire en sociale consequenties. Goed spel.

To Touch A Star

1990 | Drama

Italië​/​​Verenigde Staten 1990. Drama van Lodovico Gasparini. Met o.a. Dominique Sanda, Tomas Milian, Matthew Ousdhal, Carmen Scarpitta en Carola Stagnaro.

Sanda en Milian vormen, samen met hun achtjarig zoontje Ousdhal een gelukkig gezin. Ze zijn net naar San Francisco verhuisd. De jongen begint zich vreemd te gedragen. Na een geneeskundig onderzoek blijkt hij een zeldzame, ongeneeslijke hersenziekte te hebben. Voordat hij tien wordt, verwacht men dat hij dood zal zijn. De ouders weigeren zich hierbij neer te leggen en gaan zelf op zoek naar een geneesmiddel. Een soort arbeidersklasse versie van wat later LORENZO`S OIL zou worden, maar dan oneindig veel sentimenteler en met een onwaarschijnlijk einde. De acteurs leveren prima werk, maar het scenario van Donald Martin, naar een verhaal van Catherine Grellet, rammelt aan alle kanten en kan niet overtuigen. Bekijk liever de latere versie (uit 1992).

Guerriers et captives

1990 | Historische film, Biografie

Frankrijk​/​​Argentinië​/​​Zwitserland 1990. Historische film van Edgardo Cozarinsky. Met o.a. Dominique Sanda, Federico Luppi, Leslie Caron, China Zorilla en Gabriella Toscano.

Een dubbelzinnige titel voor wat eigenlijk een historische film is, die zich omstreeks 1880 in Patagonië afspeelt, waar kolonel Garay de nieuwe staat Argentinië sticht. Voor het zo ver is, moet er uiteraard oorlog worden gevoerd, wat op tragische wijze het lot van mannen en vrouwen tekent. Deze Franse cineast, geboren in Argentinië waar hij ook films maakte, verschaft zijn thema een sobere, strenge en degelijke aanpak. Gecompliceerde personages en het alomtegenwoordige noodlot, schenken dit drama veel diepgang. Tenslotte zijn er de prachtige beelden van Hector Collodoro.

Corps et Biens

1990 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1990. Thriller van Benoît Jacquot. Met o.a. Dominique Sanda, Lambert Wilson, Danielle Durrioux en Jean-Pierre Léaud.

De bewerking voor het beeldscherm-thuis van een tragi-komisch verhaal over een gekkenhuis uit de vermaarde Serie Noire van Gallimard. Hier en daar niet al te fijnzinnig.

In una notte di chiaro di luna

1989 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1989. Drama van Lina Wertmüller. Met o.a. Rutger Hauer, Nastassja Kinski, Peter O'Toole, Faye Dunaway en Massimo Wertmüller.

Moedige film over AIDS met sterke rollen van Hauer en Kinski. Het begint met een dubbele zelfmoord van een jongetrouwd stel dat ten onrechte dacht AIDS te hebben. De boodschap is dat onverantwoordelijke journalisten een sfeer van angst rond AIDS hebben gecreëerd. Hauer speelt een Amerikaanse reporter die doet alsof hij AIDS heeft om te kijken hoe mensen reageren. Hij ontdekt echter dat hij een kind heeft bij een vroegere vriendin en dat hij seropositief is. Troebel scenario, waarin geen spuiters of homo's voorkomen.

Guerros y cautivas

1989 |

Argentinië​/​​Frankrijk 1989. Edgardo Conzerovsky. Met o.a. Dominique Sanda en Federico Luppi.

Moedige film over AIDS met sterke rollen van Hauer en Kinski. Het begint met een dubbele zelfmoord van een jongetrouwd stel dat ten onrechte dacht AIDS te hebben. De boodschap is dat onverantwoordelijke journalisten een sfeer van angst rond AIDS hebben gecreëerd. Hauer speelt een Amerikaanse reporter die doet alsof hij AIDS heeft om te kijken hoe mensen reageren. Hij ontdekt echter dat hij een kind heeft bij een vroegere vriendin en dat hij seropositief is. Troebel scenario, waarin geen spuiters of homo's voorkomen.

Les Mendiants

1988 | Familiefilm, Avonturenfilm, Drama

Zwitserland​/​​Frankrijk 1988. Familiefilm van Benoît Jacquot. Met o.a. Dominique Sanda, Jean-Philippe Écoffey, Anne Roussel en Assane Fall.

Enerzijds wijden volwassenen zich aan een (duister) illegaal handeltje; anderzijds speelt een groep kinderen zwarte handelaar. Het scenario, bedacht door de regisseur en Pascal Bonitzer is een bewerking van de fascinerende roman van Louis-René Des Forêts maar slaagt er niet helemaal in de verbluffende inhoud over te brengen, namelijk dat de volwassenen zonder het te weten net als kinderen spelen terwijl de kinderen zichzelf voor volwassenen aanzien en daarin zover gaan dat van moord sprake is. De parallellie ligt er te dik boven op. Het is echter daarom niet minder waar dat Jacquot bewonderenswaardig goed is in het begeleiden van jonge acteurs. Hij hanteert een mysterieuze stijl waarin de opnamen een essentiële rol spelen. Met verzorgde, onthutsende beelden van Acacio de Almeida.

Il treno

1988 | Historische film

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje​/​​Oostenrijk​/​​Duitsland 1988. Historische film van Damiano Damiani. Met o.a. Ben Kingsley, Leslie Caron, Dominique Sanda, Paolo Bonacelli en Jason Connery.

Lenins reis van zijn verbanningsoord Zürich naar Petersburg via Duitsland, Zweden en Finland in 1917. Veel aandacht voor de intriges die nodig waren om de Duitse autoriteiten te bewegen toestemming te verlenen voor de passage over Duits grondgebied. De reconstructie van de periode is schitterend, er was dan ook een enorm budget beschikbaar.

Le Matelot 512

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van René Allio. Met o.a. Bruno Cremer, Jacques Penot en Dominique Sanda.

Romantische avonturenfilm over de 18-jarige Max (Jacques Penot) die begin 20ste eeuw stopt met zijn studie en aanmonstert bij de marine als matroos 512. Op een goede dag wordt hij uitgenodigd bij de familie van de commandant waar hij wordt bediend door de lieflijke Colette (Laure Duthilleul) én tegelijkertijd wordt verleid door de vrouw (Dominique Sanda) van de commandant (Bruno Cremer). De verhouding maakt hem hoofdverdachte van een moord. Hij wordt opgesloten in een pantserschip maar weet te ontkomen. Ten einde raad gaat hij in het leger waar hij in 1914 gewond raakt aan het hoofd. Maar de identiteit van zijn verpleegster doet wonderen. 100 minuten topdrama.

Poussière d'empire

1983 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1983. Drama van Lâm Lê. Met o.a. Dominique Sanda, Jean-François Stévenin, Thang Long, Anne Canovas en Yann Roussel.

Gesitueerd in Vietnam in de jaren vijftig met Sanda als een non en Stevenin als een Franse sergeant die in een hut belaagd worden door oprukkende troepen. Dit is een onvoorstelbaar pretentieus en mateloos vervelend psychologisch drama: een mooi voorbeeld van wat men in Frankrijk Kunst pleegt te noemen. Wie erin slaagt zich niet te ergeren aan de opdringerige symboliek van Lê kan zich troosten met de bij momenten wondermooie fotografie van Gérard de Battista.

Poussière d'empire

1983 |

Frankrijk 1983. Lâm Lê. Met o.a. Thang Long, Jean-François Stévenin en Dominique Sanda.

Gesitueerd in Vietnam in de jaren vijftig met Sanda als een non en Stevenin als een Franse sergeant die in een hut belaagd worden door oprukkende troepen. Dit is een onvoorstelbaar pretentieus en mateloos vervelend psychologisch drama: een mooi voorbeeld van wat men in Frankrijk Kunst pleegt te noemen. Wie erin slaagt zich niet te ergeren aan de opdringerige symboliek van Lê kan zich troosten met de bij momenten wondermooie fotografie van Gérard de Battista.

Une chambre en ville

1982 | Drama, Musical

Frankrijk​/​​Italië 1982. Drama van Jacques Demy. Met o.a. Dominique Sanda, Danielle Darrieux, Richard Berry, Michel Piccoli en Fabienne Guyon.

In het Nantes van 1955 wordt stakende arbeider François halsoverkop verliefd op Edith, een zich in louter een bontmantel prostituerende aristocratendochter. De amour fou zet een meervoudige tragedie in gang. Dit geheel gezongen drama is het verlate, donkere contrastuk tot de kleurige sprookjes waarmee Franse bioscoopbezoekers Demy tot dan toe associeerden. Terwijl de film flopte, ontstond een verhitte discussie over de kloof tussen verondersteld elitaire cinema en de zogenaamde 'publieksfilm'. Demy verwerkte heel wat jeugdherinneringen en cinefiele knipogen in zijn verhaal. Tevens met Michel Piccoli. Met Nederlandse ondertiteling.

L'indiscrétion

1982 | Thriller

1982. Thriller van Pierre Lary. Met o.a. Dominique Sanda, Jean-Pierre Marielle en Jean Rochefort.

In het Nantes van 1955 wordt stakende arbeider François halsoverkop verliefd op Edith, een zich in louter een bontmantel prostituerende aristocratendochter. De amour fou zet een meervoudige tragedie in gang. Dit geheel gezongen drama is het verlate, donkere contrastuk tot de kleurige sprookjes waarmee Franse bioscoopbezoekers Demy tot dan toe associeerden. Terwijl de film flopte, ontstond een verhitte discussie over de kloof tussen verondersteld elitaire cinema en de zogenaamde 'publieksfilm'. Demy verwerkte heel wat jeugdherinneringen en cinefiele knipogen in zijn verhaal. Tevens met Michel Piccoli. Met Nederlandse ondertiteling.

L' Indiscrétion

1982 | Drama, Thriller

Frankrijk 1982. Drama van Pierre Lary. Met o.a. Jean Rochefort, Dominique Sanda, Jean-Pierre Marielle, Jean-Hugues Anglade en Roland Bertin.

Een ingenieur ontdekt dat er wordt afgeluisterd in het appartement van zijn buren, die korte tijd later vermoord worden gevonden. Het signalement van de moordenaar lijkt op dat van hemzelf. Geleidelijk begint hij aan zijn geestvermogens te twijfelen, ondanks zijn vriendschap met de nieuwe buurman en een romance met een toevallig ontmoete jonge vrouw. Het te doorzichtige thrillerscenario ondermijnt de bekwame vormgeving; de goede spelprestaties nemen niet weg dat de toeschouwer de kwalijke bedoelingen van de personages veel sneller door heeft dan de film wil doen onthullen.

Les Ailes de la colombe

1981 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1981. Drama van Benoît Jacquot. Met o.a. Isabelle Huppert, Dominique Sanda, Michele Placido, Jean Sorel en Loleh Bellon.

Avonturierster leert in Venetië een naïeve en dodelijk zieke erfgename kennen en zet haar minnaar aan om met haar te trouwen zodat ze samen erfenis kunnen incasseren. Slachtoffer bloeit echter in haar huwelijk weer op. Eigentijdse situering in toeristisch bekeken Venetië maakt klassieke roman van Henry James banaal; het is een esthetisch prentenboek waaruit iedere emotie is weggefilterd. Huppert is als stil-water- met-diepe-grond een cliché van zichzelf, maar Sanda is met dynamisch raffinement openbaring als de kwade genius en maakt film toch nog aanzien waard.

Cabo blanco

1980 | Romantiek

Verenigde Staten 1980. Romantiek van J. Lee Thompson. Met o.a. Charles Bronson, Jason Robards, Dominique Sanda, Fernando Rey en Simon MacCorkindale.

Duister aftreksel van CASABLANCA met Bronson als barkeeper in Peru. Robards speelt een nazi, Rey een hoge ome bij de politie, Sanda een Française die op zoek is naar haar minnaar. Scenario van Milton S. Gelman en Mort Fine. Gefilmd in Panavision.

Le Voyage en douce

1979 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1979. Komedie van Michel Deville. Met o.a. Dominique Sanda, Geraldine Chaplin, Jacques Zabor, Jean Crubelier en Valérie Masterson.

Na een echtelijke ruzie zoekt een vrouw onderdak bij een oude vriendin die op het punt staat om naar de Provence te vertrekken. Tijdens dat uitstapje wisselen de vrouwen erotische ervaringen en herinneringen uit en hebben een aantal ontmoetingen, waardoor ze bij terugkeer elk anders tegenover de huwelijkssituatie staan. Deville heeft zes vrouwelijke en acht mannelijke schrijvers om erotische anekdotes gevraagd en die uiterst behendig tot een scenario uitgebouwd. De film blijft niettemin al te literair, met over-esthetische beelden die aan kwasi-artistiek gegluur van David Hamilton doen denken. Het temperamentvol acteren van Sanda is een verrassing, Chaplin compenseert gebrek aan diepte van haar rol soms met overdreven spel. De actrices zijn aangenaam om naar te kijken, maar film blijft aan de buitenkant.

Caboblanco

1979 | Actiefilm

Verenigde Staten 1979. Actiefilm van J. Lee Thompson. Met o.a. Jason Robards, Charles Bronson en Dominique Sanda.

Na een echtelijke ruzie zoekt een vrouw onderdak bij een oude vriendin die op het punt staat om naar de Provence te vertrekken. Tijdens dat uitstapje wisselen de vrouwen erotische ervaringen en herinneringen uit en hebben een aantal ontmoetingen, waardoor ze bij terugkeer elk anders tegenover de huwelijkssituatie staan. Deville heeft zes vrouwelijke en acht mannelijke schrijvers om erotische anekdotes gevraagd en die uiterst behendig tot een scenario uitgebouwd. De film blijft niettemin al te literair, met over-esthetische beelden die aan kwasi-artistiek gegluur van David Hamilton doen denken. Het temperamentvol acteren van Sanda is een verrassing, Chaplin compenseert gebrek aan diepte van haar rol soms met overdreven spel. De actrices zijn aangenaam om naar te kijken, maar film blijft aan de buitenkant.

Le Navire night

1978 | Experimenteel

Frankrijk 1978. Experimenteel van Marguerite Duras. Met o.a. Dominique Sanda, Bulle Ogier en Mathieu Carrière.

Een SOS-telefoonlijn verbindt gedurende de nacht een getrouwde vrouw die aan leukemie lijdt, met een onbekende man. Hierdoor ontstaat een verbale liefdesrelatie, die weer teniet wordt gedaan omdat ze mogelijk steeds gelogen heeft. De film is niet meer dan een tamelijk willekeurige, hoewel zeer esthetische illustratie bij de geluidsband waarop Duras zelf de dialoog voert met collega-cineast Benoît Jacquot. De uiterst muzikale stem van Duras heeft een magisch effect. Men kan zich echter afvragen of hier nog wel van 'film' te spreken is.

La Chanson de Roland

1978 | Historische film, Experimenteel, Drama

Frankrijk 1978. Historische film van Frank Cassenti. Met o.a. Klaus Kinski, Dominique Sanda, Alain Cuny, Pierre Clémenti en Jean-Pierre Kalfon.

Pelgrims in de zevende eeuw worden op hun barre tocht begeleid door een groep komedianten, die voor hen het heldendicht van Roland opvoeren, dat veel parallellen vertoont met hun eigen ervaringen; directe identificatie hiermee zou echter inzicht in en verzet tegen hun onderdrukking kunnen verhinderen. Visueel imponerende film stelt net als L`AFFICHE ROUGE de (on- )mogelijkheid van representatie van de historie betrekkelijk. Jammer genoeg maakt de lastige herkenbaarheid van tegenover elkaar geplaatste periodes de contrastwerking soms ondoorzichtig. Niettemin vaak meeslepende film die ideologie niet tot droge didactiek maakt. Het scenario is van regisseur Cassenti, Michèle A. Mercier en Thierry Joly. Het camerawerk is van Jean-Jacques Flori.

Oltre il bene e il male

1977 | Biografie, Drama

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1977. Biografie van Liliana Cavani. Met o.a. Dominique Sanda, Erland Josephson, Robert Powell, Virna Lisi en Umberto Orsini.

Friedrich Nietzsche probeert zich in zijn filosofische geschriften en libertijnse daden vergeefs te onttrekken aan de verstikkende invloed van zijn bourgeoisfamilie, tot hij via zijn jonge discipel Paul Ree een Russische jodin - Lou Andreas Salomé -leert kennen, die zich in haar leven de vrijheid van de haar opgelegde normen wèl heeft gerealiseerd. De driehoeksverhouding tegen de achtergrond van het opkomend anti- semitisme loopt stuk op Rees homoseksualiteit en Nietzsches door syfilis steeds verder aangetaste verstand. Cavani's opgeklopte regie en effectbejag maken de personages tot karikaturale hysterici, waarbij de frustraties zóveel nadruk en herhaling krijgen dat de toeschouwer onmiddellijk doorkrijgt wat er aan ze hapert. De mateloze excessen - die door een multinationale rolbezetting klinken als een mislukte talencursus - roepen één vraag op: hoe iedereen nog tijd overhield om boeken te schrijven.

Damnation Alley

1977 | Sciencefiction, Thriller

Verenigde Staten 1977. Sciencefiction van Jack Smight. Met o.a. Jan-Michael Vincent, George Peppard, Dominique Sanda, Paul Winfield en Jackie Earle Haley.

Na WO III liggen de grote Amerikaanse steden in puin en zijn grote delen van het land radioactief. Overlevenden zijn her en der verspreid. Majoor Peppard houdt zich met zijn driekoppige ploeg schuil in een oude raketbasis in Californië. Via de radio horen ze een bericht van overlevenden in Albany in New York aan de Oostkust. Ze vertrekken onmiddellijk in hun zelfgebouwde pantservoertuig en moeten onderweg heel wat gevaren trotseren. Vlot gemaakt, maar voorspelbaar SF-avontuur, dat duidelijk met een te klein budget werd gedraaid. Alan Sharp en Lukas Heller bewerkten het boek van Roger Zelazny maar moesten om financiële redenen de story-line sterk afzwakken. Goede fotografie van Harry Stradling Jr. en een efficiënte score van Jerry Goldsmith.

Novecento

1976 | Drama, Historische film

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1976. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Robert De Niro, Gérard Depardieu, Dominique Sanda, Burt Lancaster en Sterling Hayden.

Op een landgoed in Noord-Italië worden in 1900 op dezelfde dag de zoon van een hereboer en de zoon van een landarbeider geboren. De film volgt hen, en hun families, gedurende tachtig jaar in vriendschap en verwijdering, met de nadruk op het fascisme: de bourgeois collaboreert passief, de arbeider wordt partizaan. Dit uitzonderlijk ambitieuze epos mist tegen het eind overtuigingskracht door een al te naïef geloof in het revolutionair elan van de landarbeiders, maar levert daarvóór de ene briljante scène na de andere.

L'eredità Ferramonti

1976 | Komedie, Drama

Italië 1976. Komedie van Mauro Bolognini. Met o.a. Dominique Sanda, Anthony Quinn, Fabio Testi, Adriana Asti en Paolo Bonacelli.

De kinderen van rijk geworden broodfabrikant Gregorio Ferramonti (Quinn) ruziën om de toekomstige erfenis. De geraffineerde, ongegeneerde schoondochter Irene (Sanda) weet de gunsten van de oude man te winnen, maar valt op het laatste moment door de mand. Overmatige aandacht voor esthetiek en aankleding maken deze satire onnodig zwaar, maar de film wordt gered door temperamentvol acteren van Sanda, die in Cannes de prijs als Beste Actrice kreeg, en - voor zijn doen - ingetogen spel van Quinn als de tirannieke patriarch.

Le Berceau de cristal

1975 | Experimenteel

Frankrijk 1975. Experimenteel van Philippe Garrel. Met o.a. Nico, Dominique Sanda, Anita Pallenberg en Margareth Clémenti.

Een vreselijke experimentele film van zeurkous Garrel. De maker verklaarde zelf ooit: 'Kunst is nutteloos, dat staat vast', en daar kunnen we het in dit geval alleen maar roerend mee eens zijn.

Story Of A Love Story

1974 |

Verenigd Koninkrijk 1974. John Frankenheimer. Met o.a. Alan Bates, Lea Massari en Dominique Sanda.

Een vreselijke experimentele film van zeurkous Garrel. De maker verklaarde zelf ooit: 'Kunst is nutteloos, dat staat vast', en daar kunnen we het in dit geval alleen maar roerend mee eens zijn.

Steppenwolf

1974 | Drama

Verenigde Staten 1974. Drama van Fred Haines. Met o.a. Dominique Sanda, Pierre Clémenti, Carla Romanelli, Alfred Bailloux en Max von Sydow.

Een letterlijke verfilming van Herman Hesse's onverfilmbare roman over een misantropische schrijver en een raadselachtige jonge vrouw. Visueel opwindend, nooit vervelend, maar toch niet geslaagd.

Gruppo di famiglia in un interno

1974 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1974. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Burt Lancaster, Silvana Mangano, Claudia Marsani, Helmut Berger en Stefano Patrizi.

Gedateerd Kammerspiel van adellijke Marxist Visconti over de botsing tussen twee generaties en mentaliteiten. Een door WO II getekende Amerikaanse professor, die voor de wetenschap en kunst heeft geleefd, laat zich overreden om de bovenetage van zijn reusachtige appartement in Rome aan een hautaine markiezin en haar ernstig disfunctionele gezin te verhuren. De invasie van in oud geld zwemmende libertijnen zonder levensrichting ontwricht zijn kluizenaarsleven. Ondanks potsierlijke dialogen, archaïsche strijkplankscore en symboolzwanger einde een merkwaardig fascinerend kijkspel. Lancasters opulente palazzoappartement is in 'Scope als een weids landschap gefilmd en Claudia Marsani maakt als onstuitbare aristocratendochter indruk.

The Mackintosh Man

1973 | Thriller, Misdaad

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1973. Thriller van John Huston. Met o.a. Paul Newman, Dominique Sanda, James Mason, Harry Andrews en Ian Bannen.

Deze goed gemaakte spionagethriller heeft slechts één probleem: het is allemaal al eens eerder gedaan. In Ierland, Engeland en Malta gefilmd naar het boek van Desmond Bagley. Scenario van Walter Hill.

L'impossible objet

1973 | Drama

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1973. Drama van John Frankenheimer. Met o.a. Alan Bates, Dominique Sanda, Michel Auclair, Evans Evans en Lea Massari.

Een succesvolle schrijver en de vrouw van een tv-producent verlaten hun echtgenoten om samen in Marokko te gaan leven. Hun schuldbesef wordt gevoed door het verongelukken van hun baby. Ze gaan uit elkaar en als ze elkaar jaren later toevallig terugzien - elk in hun oude gareel - hebben ze niets meer samen gemeen dan een vage herinnering. Dit simpel romantisch gegeven kreeg van de gewoonlijk bekwame Hollywood-regisseur een 'Europese stylering' vol barokke symboliek, die potsierlijk overkomt en vooral doet denken aan sjieke reclamefilms van het ergste soort. De acteurs doen hun best, maar het mag niet baten.

Sans mobile apparent

1971 | Mysterie, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1971. Mysterie van Philippe Labro. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Dominique Sanda, Sacha Distel, Carla Gravina en Jean-Pierre Marielle.

In Nice wordt een reeks geheimzinnige moorden gepleegd. Een politie-inspecteur ontdekt - nadat zijn ex-vriendin ook is neergeschoten - dat alle slachtoffers in het verleden hebben meegespeeld in dezelfde studententoneelvoorstelling. Eén van de actrices van toen is onvindbaar. De regisseur verplaatste de roman van Ed McBain naar de zonnige Côte d'Azur met verrassend resultaat. De intrige vertoont nogal wat gaten, maar geeft ruimte aan de kleurrijke variëteit van treffend gespeelde personages die in gespannen tempo de revue passeren. Scenario van de regisseur en Jacques Lanzmann naar de roman van Ed McBain Ten plus one.

La Notte dei fiori

1971 | Horror, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1971. Horror van Gian Vittorio Baldi. Met o.a. Dominique Sanda, Hiram Keller, Macha Méril, Jürgen Drews en Micaela Pignatelli.

Een jonge romanticus probeert zijn zieke vriendin af te leiden door een verhaal te vertellen over een popster en haar aanhang, die elkaar in een luxe villa met bizarre spelletjes psychisch en uiteindelijk letterlijk afmaken. Deze op de Manson- moorden en op Sharon Tate geïnspireerde film over rijkdom en decadentie, die tot een fataal noodlot moeten leiden, kreeg een hypocriete raamvertelling mee met een pleidooi voor de ware liefde. Ook zonder referentie rammelt het scenario aan alle kanten, met sensationele scènes zonder samenhang, zodat de desinteresse van de kijker toeslaat. De actrices en acteurs zijn mooi evenals de fotografie.

Il giardino dei Finzi-Contini

1970 | Drama, Oorlogsfilm

Italië​/​​Duitsland 1970. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Lino Capolicchio, Dominique Sanda, Fabio Testi, Romolo Valli en Helmut Berger.

Na een mindere periode oogstte neorealist De Sica (Ladri di biciclette) een paar jaar voor zijn dood weer groot succes met deze kritische liefdesgeschiedenis, die onder meer de Gouden Beer, een Oscar en een Bafta won. De tuin uit de titel staat in het Ferrara van de late jaren dertig en behoort toe aan de rijke joodse familie Finzi-Contini, waarvan de volwassen kinderen de dagen doorbrengen met feestjes en tenniswedstrijden, zich onbewust van de ernst van het gevaar dat buiten dreigt. In deze setting is de romance van geheimzinnige dochter Micòl en haar minder fortuinlijke jeugdvriend Giorgio gedoemd te mislukken.

First Love

1970 | Romantiek

Zwitserland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1970. Romantiek van Maximilian Schell. Met o.a. John Moulder-Brown, Dominique Sanda, Maximilian Schell en John Osborne.

Een origineel verhaal dat ook ontroerend is, over twee jonge geliefden. Hoewel de regie af en toe van de hak op de tak springt, is Schells script buitengewoon goed.

Une femme douce

1969 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1969. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Dominique Sanda, Guy Frangin, Jane Frangre en Jane Lobre.

Een meisje van zestien trouwt in een opwelling met een veel oudere, rijpere man. Terwijl zij het `leven` wil ontdekken, denkt hij uitsluitend aan geld verdienen met het pandjeshuis dat ze drijven. Als zij ooit eens weg loopt, blijkt haar man zo jaloers te zijn, dat zij hem wil garanderen eeuwig trouw te blijven. Ze bereikt dat door zich van de vijfde etage te storten, een val waaraan ze bezwijkt. Vlak v[KA1]o[KA1]or haar tragische dood, gaat haar kortstondige leven in een flits (van bijna een uur) aan haar voorbij en probeert Bresson met overgangen van kleur naar zwart-wit een analyse van communicatie-stoornissen (het ware thema) in beeld te brengen. Een statische film van een regisseur, die de reputatie geniet te filmen alsof het een schilderij betreft, een bijna stilstaand beeld dat een spel van tinten is.