Philippe Bober

Producer

Philippe Bober is producer.
Er zijn 15 films gevonden.

Turist

2014 | Drama

Zweden/Frankrijk/Noorwegen 2014. Drama van Ruben Östlund. Met o.a. Johannes Kuhnke, Lisa Loven Kongsli, Kristofer Hivju en Vincent Wettergren.

Wanneer een lawine zijn gezin dreigt te vermorzelen handelt de vader instinctief… en rent hard weg. Östlund, die eerder confronterende films maakte als Involuntary (2008) en Play (2011), maakt het zijn personages bij voorkeur zo moeilijk mogelijk. En dus overleeft het gezin, en moeten alle leden vervolgens in het reine zien te komen met vaders pijnlijke vluchtgedrag. Naast dit prikkelende gegeven valt er ook visueel veel te beleven. Östlund wist de lawine zo levensbedreigend in beeld te brengen, dat je de vader bijna gaat begrijpen. Bijna.

Metéora

2012 | Drama

Duitsland/Griekenland/Frankrijk 2012. Drama van Spiros Stathoulopoulos. Met o.a. Theo Alexander en Tamila Koulieva-Karantinaki.

Een Griekse monnik en een Russische non ontmoeten elkaar in het geheim in de vallei die hun kloosters, beide gesitueerd op een hoge rotspilaar, van elkaar scheidt. Vrijwel niets komt de kijker over het liefdespaar te weten, zij zijn slechts symbolen van het aloude dilemma tussen lust en devotie, door regisseur Stathoulopoulos doeltreffend geplaatst in het onherbergzame Griekse landschap. Een fraaie vondst zijn de geanimeerde Byzantijnse iconen, maar verder is Metéora een te cerebrale, levenloze aaneenschakeling van mooie plaatjes. Film zonder dialoog, in 2012 in Berlijn genomineerd voor een Gouden Beer.

Paradies: Liebe

2012 | Drama

Oostenrijk/Duitsland/Frankrijk 2012. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Margarete Tiesel, Peter Kazungu en Inge Maux.

Teresa is een alleenstaande, middelbare Oostenrijkse huisvrouw die op strandvakantie naar Kenia gaat. Of ze wist wat ze daar zou aantreffen laat de film in het midden, maar voor ze het weet is Teresa omringd door 'beach boys'. Die haar spulletjes proberen te verkopen, excursies, en bovenal zichzelf. De kracht van Paradies: Liebe is dat Seidl geen daders of slachtoffers aanwijst. Teresa gebruikt de 'beach boys' en die gebruiken op hun beurt Teresa. In Seidls universum is iedereen slachtoffer én dader. Eerste in de Paradies-trilogie. Andere delen: Glaube en Hoffnung.

Tender Son: The Frankenstein Project

2010 | Drama

Hongarije/Duitsland/Oostenrijk 2010. Drama van Kornél Mundruczó. Met o.a. Kitty Csíkos, Rudolf Frecska, Kornél Mundruczó, Lili Monori en Kata Wéber.

Regisseur Mundruczó speelt een regisseur die een onervaren, zeventienjarige jongen cast voor een toneelstuk. De tiener blijkt echter een monsterlijke psychopaat te zijn, à la Frankenstein gecreëerd door de liefdeloze omgeving waarin hij opgroeide. Een intrigerend uitgangspunt voor een grimmige en sferische karakterstudie, maar uiteindelijk is Mundruczó geen moment geïnteresseerd in oprechte emoties, en wordt de logica al snel aan de kant geschoven voor gekunstelde moordpartijen, die eerder irriteren dan verontrusten. Opgenomen in de officiële competitie van het Cannes filmfestival in 2010, waar de film uiteindelijk niet in de prijzen viel.

Le quattro volte

2010 | Drama

Italië/Duitsland/Zwitserland 2010. Drama van Michelangelo Frammartino. Met o.a. Giuseppe Fuda, Bruno Timpano en Nazareno Timpano.

Met weinig woorden en krachtige beelden toont regisseur Frammartino de levenscyclus in een idyllisch gehucht in Calabrië, geïnspireerd door de reïncarnatieleer van Pythagoras. Van een geitenherder die zijn laatste adem uitblaast meandert de film langs de geboorte van een geit, een boom die wordt omgehakt en de houtskool die er uiteindelijk van zijn stam wordt gemaakt. Zware kost, maar ook als simpel portret van een harmonieuze gemeenschap waar de tijd lijkt stil te staan, is Le quattro volte (De vier keren) prachtig.

Women Without Men

2009 | Drama

Duitsland/Oostenrijk/Frankrijk/Italië/Oekraïne/Marokko 2009. Drama van Shirin Neshat en Shoja Azari. Met o.a. Arita Shahrzad, Pegah Ferydoni, Orsolya Tóth en Shabnam Toloui.

Op het filmfestival van Venetië bekroond magisch-realistisch drama verweeft de levens van vier vrouwen tijdens de politieke omwentelingen in 1953 in Iran, waarbij de sjah aan de macht kwam. De vrouwen lijden onder vernedering en vrijheidsbeperking, maar vinden enige soelaas in de magische boomgaard van een van hen, de ongelukkig getrouwde Fakhri (Shahrzad). De fraaie visuele vondsten van de Iraans-Amerikaanse Neshat werken soms symbolisch beter dan dramatisch: dat zal te maken hebben met haar achtergrond als fotografe. Naar het boek van Shahrnush Parsipur, even te zien als bordeelhoudster.

Lourdes

2009 | Drama

Oostenrijk/Frankrijk/Duitsland 2009. Drama van Jessica Hausner. Met o.a. Sylvie Testud, Léa Seydoux, Gilette Barbier, Gerhard Liebmann en Bruno Todeschini.

Vanaf de nek verlamde Christine komt, net als de andere deelnemers aan de georganiseerde reis, naar bedevaartplaats Lourdes hopende op een wonder. Dat inderdaad komt, en toch ook weer niet. Trefzekere film van de Oostenrijkse Hausner mist de vileine kijk op de medemens van landgenoten Haneke en Seidl, maar weet een vergelijkbaar droefgeestige sfeer te creëren. Film is nergens voorspelbaar en de fraai gekadreerde beelden zijn allemaal raak en, voor een zo vaak gefilmd onderwerp als Lourdes, opvallend fris.

Delta

2008 | Drama

Hongarije/Duitsland 2008. Drama van Kornél Mundruczó. Met o.a. Félix Lajkó, Orsolya Tóth, Lili Monori, Sándor Gáspár en Martin Wuttke.

Na jaren afwezigheid keert Mihail (Lajkó) terug naar zijn geboortedorp, een geïsoleerd gehucht in een moerassig deel van Roemenië, alleen bereikbaar per boot, waar zijn moeder en halfzus Fauna (Tóth) nog wonen. Hij bouwt er een huis, krijgt daarbij hulp van Fauna, die ook met hem samen gaat wonen. De dorpelingen ontsteken in woede als ze merken dat er een (semi-)incestueuze relatie tussen Mihail en Fauna lijkt te ontstaan. Regisseur Mundruczó kreeg de internationale journalistenprijs in Cannes dankzij het sterke spel en de prachtige beelden in zijn film.

Batalla en el cielo

2005 | Drama, Misdaad, Experimenteel

Mexico/Frankrijk/Duitsland/België 2005. Drama van Carlos Reygadas. Met o.a. Marcos Hernández, Anapola Mushkadiz en Berta Ruiz.

Regisseur Reygadas houdt niet zo van professionele acteurs. In Batalla en el cielo wordt de hoofdrol gespeeld door Marcos Hernández, in het dagelijks leven ambtenaar. Hij speelt Marcos, die in Mexico City werkt als chauffeur en klusjesman voor een rijke generaal. Om op snelle wijze aan meer geld te komen, hebben hij en z'n vrouw een baby ontvoerd, maar de zaak loopt op verschrikkelijke wijze uit de hand. Reygades schetst een rauw en onthutsend beeld van het leven in een keiharde stad en schuwt pijnlijke beelden niet in het minst. De film zet zich als een weerhaak vast.

Nói Albínói

2003 | Drama, Komedie

IJsland/Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Denemarken 2003. Drama van Dagur Kári. Met o.a. Tómas Lemarquis, Thröstur Leó Gunnarsson, Elín Hansdóttir en Hjalti Rögnvaldsson.

Meermaals bekroond regiedebuut van de jonge IJslandse regisseur Dagur Kári. De 17-jarige Nói woont in een gat in IJsland, dat 's winters van de rest van de wereld is afgesloten. Hij verveelt zich dood. Naar school gaat hij maar zelden. Op zijn viewmaster kijkt hij telkens naar een plaatje van palmbomen. Daar wil hij met zijn grote liefde, het meisje van het benzinestation, naartoe. De gortdroge humor en melancholie in Nói Albinói doen denken aan honderden andere films, maar Kári's tragikomedie is volstrekt origineel.

Pleasant Days

2002 | Drama

Hongarije 2002. Drama van Kornél Mundruczó. Met o.a. Tamás Polgár, Orsolya Tóth, Kata Wéber en Lajos Ottó Horváth.

De jonge Péter (Polgár) is net voorwaardelijk vrijgelaten na een gevangenisstraf van enkele maanden. Zijn zuster (Weber), met wie hij een bijna incestueuze relatie onderhoudt, adopteert voor een flink bedrag de baby van Maja (Tóth), de vriendin van zijn baas, de misdadiger voor wie Péter de bak indraaide. En Péter wordt verliefd op Maja. Mooie, statische beelden die de kaalheid en troosteloosheid benadrukken worden slim afgewisseld met wilde, beweeglijke shots. Maar de visuele hoogstandjes maken nog geen goede film van Pleasant Days. Daarvoor zijn de geportretteerde doelloosheid en verveling niet boeiend genoeg.

Lovely Rita

2001 | Drama

Duitsland/Oostenrijk 2001. Drama van Jessica Hausner. Met o.a. Barbara Osika, Wolfgang Kostal, Christoph Bauer, Peter Fiala en Karina Brandlmayer.

Een 15-jarig puberend meisje dat zowel op school als thuis haar draai niet kan vinden, wordt door haar ouders zo zwaar gestraft, dat zij een wanhoopsdaad begaat.

Hundstage

2001 | Drama

Oostenrijk 2001. Drama van Ulrich Seidl. Met o.a. Maria Hofstätter, Christine Jirku, Victor Hennemann, Georg Friedrich en Alfred Mrva.

Witte rolluiken, bleke blote lijven, hoge temperaturen, kale nieuwbouwwijken: het zijn de Hundstage (hondendagen) van debuterend regisseur Seidl, gefilmd in de tijdspanne van drie jaar omdat hij zijn amateur-acteurs alleen wilde vastleggen op plakkerig hete dagen. Het werd een unieke eersteling, rauw en onvriendelijk, met mechanische seks in een stille parenclub, met een vrouw die wordt afgestraft met haar hoofd in een toiletpot, met twee gescheiden lieden die beurtelings bloemen leggen bij het bermmonument van hun dochtertje. Een compromisloos werk, zonder uitwegen.

Suzhou He

2000 | Drama, Film noir, Experimenteel

Duitsland/China 2000. Drama van Lou Ye. Met o.a. Zhou Xun, Jia Hongsheng, Yao Anlian, Hua Zhongkai en An Nai.

Regisseur Lou, die wordt gerekend tot de 'zesde generatie' filmers in China, werd op het filmfestival van Rotterdam onderscheiden met een VPRO Tiger Award voor deze Chinees-Duitse coproductie. De Suzhou rivier is de commerciële waterweg die door Shanghai voert en tegelijkertijd de dramatische leidraad van dit verhaal, verteld vanuit het standpunt van een bezeten, naamloze videofilmer. Hij raakt verliefd op Meimei, een meisje dat in een nachtclub als zeemeermin optreedt. Op een dag ontmoet hij motorkoerier Mardar die vertelt hoe hij zijn geliefde Moudan (dubbelrol Zhou) tragisch verloor. Lou, die in zijn tweede film geraffineerd een losse, Nouvelle Vague-achtige filmstijl combineert met de noir blik van land- en generatiegenoot Wong Kar-Wai en Hitchcockiaanse thrillerelementen, trekt de kijker mee in een steeds diepere wirwar van raadsels: zijn Moudan en Meimei een en dezelfde vrouw? En wat is precies de verhouding tussen de motorrijder en de filmer?

Obsessions du deuxième étage

2000 |

Frankrijk 2000. Nicolas Schmerkin.

Regisseur Lou, die wordt gerekend tot de 'zesde generatie' filmers in China, werd op het filmfestival van Rotterdam onderscheiden met een VPRO Tiger Award voor deze Chinees-Duitse coproductie. De Suzhou rivier is de commerciële waterweg die door Shanghai voert en tegelijkertijd de dramatische leidraad van dit verhaal, verteld vanuit het standpunt van een bezeten, naamloze videofilmer. Hij raakt verliefd op Meimei, een meisje dat in een nachtclub als zeemeermin optreedt. Op een dag ontmoet hij motorkoerier Mardar die vertelt hoe hij zijn geliefde Moudan (dubbelrol Zhou) tragisch verloor. Lou, die in zijn tweede film geraffineerd een losse, Nouvelle Vague-achtige filmstijl combineert met de noir blik van land- en generatiegenoot Wong Kar-Wai en Hitchcockiaanse thrillerelementen, trekt de kijker mee in een steeds diepere wirwar van raadsels: zijn Moudan en Meimei een en dezelfde vrouw? En wat is precies de verhouding tussen de motorrijder en de filmer?

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Philippe Bober op televisie komt.

Reageer