Marianne Faithfull

Acteur, Componist

Marianne Faithfull is acteur en componist.
Er zijn 21 films gevonden.

Faces in the Crowd

2011 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten/Frankrijk/Canada/Verenigd Koninkrijk 2011. Misdaad van Julien Magnat. Met o.a. Milla Jovovich, Julian McMahon, David Atrakchi en Marianne Faithfull.

Wanneer Anna Marchant op een dag het doelwit wordt van de seriemoordenaar Tearjerk Jack, overleeft ze zijn aanval. Maar door een slag op haar hoofd houdt ze er prosopagnosie aan over, gezichtsblindheid. Omdat ze zelfs vertrouwde gezichten niet meer kan herkennen, vormt de stem van de ander zowat het enige houvast. Toch probeert ze met de hulp van rechercheur Kerrest de identiteit van haar gestoorde aanvaller te achterhalen. Tearjerk Jack heeft echter geen moeite om Anna te herkennen en is vastbesloten om deze vervelende getuige uit de weg te ruimen.

Irina Palm

2007 | Drama

Verenigd Koninkrijk/België/Luxemburg/Duitsland/Frankrijk 2007. Drama van Sam Garbarski. Met o.a. Marianne Faithfull, Miki Manojlovic, Kevin Bishop, Siobhan Hewlett en Jenny Agutter.

De vijftigjarige Maggie leidt een saai, oerdegelijk leven, waarin kaartmiddagen met tuttige vriendinnen voor de enige opwinding zorgen. Als haar ernstig zieke kleinzoon een dure operatie moet ondergaan besluit ze geld te gaan bijverdienen. In een seksclub trekt ze, gehuld in schort, boterhamtrommeltje naast zich, mannen af die hun piemel door een gat in de muur steken. Vrolijk stemmende treurnis, vooral dankzij de sterke rol van Faithfull als vrouw die ondanks (of juist dankzij) haar ranzige baantje weer opleeft. David di Donatello-prijs voor Beste Europese Film.

Intimacy

2001 | Drama, Romantiek, Experimenteel

Frankrijk/Verenigde Staten/Spanje/Duitsland/Verenigd Koninkrijk 2001. Drama van Patrice Chéreau. Met o.a. Mark Rylance, Kerry Fox, Timothy Spall, Alastair Galbraith en Philippe Calvario.

De camera zweeft over een slapende man in een rommelig bed. Het melancholische stemgeluid van Stuart Staples (Tindersticks) zwelt traag aan. De man schrikt wakker en struikelt naar de deur. Op de drempel kijkt een vrouw hem vragend aan. De twee wisselen enkele onwennige woorden en gaan prompt over tot machinale seks. De toon is gezet voor twee uur emotionele én fysieke roofbouw. De man is Jay, met overgave en trieste sensualiteit gespeeld door theateracteur Mark Rylance. Iedere woensdag komt de vrouw langs en herhaalt zich het ritueel. Nooit blijft ze slapen. Er wordt nauwelijks gepraat. De communicatie blijft beperkt tot seks. Toch worstelt Jay met de ongrijpbare vrijblijvendheid. Lust wordt afkeer terwijl zijn fascinatie voor de vrouw hem innerlijk verteert. Een confrontatie is noodzakelijk en hij besluit haar te volgen. En zo, als op voorspraak van Stuart Staples' poëtische frasen, stevent hij af op de gapende leegte van zijn bestaan. De film veroorzaakte nogal wat beroering vanwege enkele expliciete seksscènes.

Brecht oder Salzburg?

1998 | Documentaire, Biografie

Duitsland 1998. Documentaire van Norbert Beilherz. Met o.a. Gottfried von Einem, Herbert Breiter, Gerard Mortier, Rolf Liebermann en Kurt Palm.

Eind jaren 1940 moest Bertolt Brecht onder druk van McCarthy Amerika ontvluchten. Terug in Europa vestigde hij zich in Oost- Berlijn. Hij was statenloos, maar wou geen Oost-Duits paspoort, daar dit hem het vrij reizen zou verhinderen. In 1950 werd hij uitgenodigd door Gottfried von Einem, directeur van het Festival van Salzburg, om aan de manifestatie deel te nemen. In ruil kreeg hij een Oostenrijks paspoort. De reacties van de media waren zeer hevig. Wie was zo onbeschaamd om deze overtuigde marxist de Oostenrijkse nationaliteit te schenken? Gevolg was dat Brecht zich uit het Festival terugtrok en er nooit als regisseur aan deelnam. Einem, die uit zijn functie ontzet werd, getuigt over dit voorval voor de camera. Onthullende documentaire die heden en verleden kriskras door elkaar laat vloeien. Zo zien we Marianne Faithfull tijdens de uitvoering van de zangcyclus Die sieben Todsünden en krijgen we een lang fragment uit het toneelstuk Salzburger Totentanz opgevoerd tijdens de Salzburger Festspiele 1998. De documentaire eindigt met een grandioze uitvoering van Aufstieg und Fall der Stadt Mahoganny. Voer voor Brecht-fanaten, geschreven door Beilherz, die tevens de commentaar voor zijn rekening nam, samen met Patrick Blank. Montage is van Helena Cavalieri. Fotografie van Busso von Müller.

Beautiful Losers

1997 | Documentaire, Muziek, Familiefilm

Duitsland 1997. Documentaire van Diethard Küster. Met o.a. Willy DeVille, Marianne Faithfull, Leonard Cohen, Jack Nitzsche en Paddy Maloney.

Een portret van drie eigenzinnige popzangers die verzaakten aan het grote succes door hun koppigheid en persoonlijkheid. In Picayune, Mississippi treffen we Willy DeVille die de oorsprong van zijn songs, de southern blues en de traditionele folksong à la Woody Guthrie, vermengd met een typische Jimi Hendrix- sound, niet wil verzaken. Hij vertelt over de wortels van zijn muziek en zijn verbondenheid ermee. In County Kildare, Ierland worden we thuis ontvangen door Marianne Faithfull, die honderd uit praat over haar verhouding met Mick Jagger en haar druggebruik, terwijl in L.A., Californië Leonard Cohen de makers te woord staat over zijn loopbaan die nooit hoogtepunten kende, maar wel veel laagtepunten. Toch blijven zijn songs draaien en worden ze gecovered door een nieuwe generatie zangers. De drie leveren ook commentaar op elkaar, terwijl mensen van The Chieftains en Jack Nitzsche lovend spreken over hun samenwerking met Faithfull. Een boeiend portret van drie kinderen van de jaren 1960, die hun stempel onmiskenbaar drukten op de generaties die hen volgden. Küster schreef het scenario samen met Wolfgang Kraesze. Voor de montage werd beroep gedaan op Salar Ghazi en G.M. Runne. Achter de camera stond Theodor M. Angell. Stereo.

Crimetime

1996 | Thriller, Experimenteel

Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten/Nederland 1996. Thriller van George Sluizer. Met o.a. Stephen Baldwin, Pete Postlethwaite, Sadie Frost, Geraldine Chaplin en Karen Black.

De weinig succesvolle acteur Bobby Mahon (Baldwin) krijgt de kans van zijn leven als hem een rol in het tv-programma [KL]Crimetime[KLE] aangeboden wordt om echte wandaden na te spelen. Zijn geloofwaardige spel als de enge vrouwenmoordenaar, die Londen in de ban houdt, jaagt de kijkcijfers gigantisch de hoogte in. Al vlug wordt Bobby geobsedeerd door deze psychopaat tot grote bezorgdheid van zijn lieve vriendin Val (Frost). Dan ontdekt de echte moordenaar Sidney (Postlethwaite) dat hij een ster is geworden. Hij modelleert zich meer en meer naar de figuur die van hem op de tv geschetst wordt en begint Bobby informatie te geven over zijn voorgenomen daden. De grens tussen Bobby en Sidney wordt steeds vager. Deze film haalt de grenzeloze oppervlakkigheid van tv-shows flink over de hekel. Het op goedkope sensaties beluste kijkersvolk schreeuwt tegenwoordig om reality-tv en houdt daarbij absoluut geen rekening met gevoelens van de betrokkenen. De uitstekende vertolking van de opmerkelijke rolverdeling houdt de film moeiteloos op gang. Het scenario werd geschreven door Brendan Somers. Het camerawerk is van Jules van den Steenhoven. Dolby Stereo.

Moondance

1995 | Romantiek, Drama

Duitsland/Ierland/Verenigd Koninkrijk 1995. Romantiek van Dagmar Hirtz. Met o.a. Ruaidhri Conroy, Ian Shaw, Julia Brendler, Marianne Faithfull en Brendan Grace.

Dominic (Conroy) en Patrick (Shaw) zijn twee broers die ergens in Ierland alleen in een groot huis op het platteland wonen. Hun moeder (Faithful) laat ze vrij en is zelf bevrijd. De jongens leven van een eenvoudig, maar voedzaam dieet dat bestaat uit aardappelen en gegrilde vis. Ze krijgen bezoek van een schoon Duits meisje, Anya (Brendler), dat naar Ierland gekomen is om de Engelse taal te leren.

Shopping

1994 | Misdaad, Actiefilm, Drama

Verenigd Koninkrijk 1994. Misdaad van Paul W.S. Anderson. Met o.a. Sadie Frost, Judie Law, Sean Pertwee, Sean Bean en Marianne Faithfull.

Een vervallen industriële stad in de nabije toekomst. Een negentien-jarige jongeman, die juist drie maanden gevangenis heeft opgeknapt, zet zich af tegen een maatschappij die geen perspectieven te bieden heeft. Met enkele vrienden leeft hij in een wereldje van misdaad, drugs en rockmuziek. Ze pikken sportwagens, rijden winkelruiten aan diggelen, jatten wat ze kunnen en maken zich uit het stof voordat de politie arriveert. Plotseling duikt er concurrentie op. Een nihilistische misdaadfilm die een radeloze en hopeloze jeugd voor het voetlicht haalt. Ordeverstoring en burgerlijke ongehoorzaamheid is het enige wat hen nog overblijft. Bepaald niet optimistisch, vertolkt door een reeks jonge acteurs, met cameo-rolletjes van Bean en Faithfull. Anderson schreef zelf het scenario en achter de camera stond Tony Imi.

When Pigs Fly

1993 | Komedie, Horror

Verenigde Staten/Japan/Nederland/Duitsland 1993. Komedie van Sara Driver. Met o.a. Seymour Cassel, Marianne Faithfull, Alfred Molina, Maggie O'Neil en Rachel Bella.

Twee geesten, Faithfull en Bella, waren rond in een groezelige kroeg die wordt bezocht door de laatste leden van een uitstervende Iers-Amerikaanse gemeenschap. Ze zijn verbonden met een schommelstoel. Danseres O'Neil redt de stoel van kroegbaas Cassel's driftbuien en geeft hem cadeau aan haar huisbaas Molina. De spoken verhuizen mee en bedenken een plan om het tweetal te gebruiken in hun wraak op Cassel. Fantastische komedie, die het midden houdt tussen TOPPER en CAT PEOPLE, zonder echter de dreiging en de spitsvondigheid van deze illustere voorbeelden te benaderen. Het onsamenhangende scenario van Driver en Ray Dobbins werd geproduceerd door niemand minder dan Jim Jarmusch maar slaagt er niet in te overtuigen. Aan de acteurs ligt het niet. Robby Mueller stond achter de camera.

The Turn Of The Screw

1992 | Horror

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1992. Horror van Rusty Lemorande. Met o.a. Patsy Kensit, Julian Sands, Stéphane Audran, Marianne Faithfull en Joseph England.

Jonge gouvernante Kensit raakt betrokken bij twee kinderen, die geterroriseerd worden door de spookachtige kwade geest van vroegere gouvernante Miss Jessel en knecht Quint die een hartstochtelijke verhouding hadden. De situatie in het grote landhuis wordt steeds dreigender. De tweede verfilming van de beroemde spookroman van Henry James (in 1961 door Jack Clayton gedraaid als THE INNOCENTS). De regisseur bewerkte zelf de roman tot scenario. De weg naar de seksuele volwassenheid van de hoofdpersonage komt nu meer expliciet in het daglicht, evenals de magische aspecten, die het bij Clayton meer van de suggestie moeten hebben. Toch is de eerste versie stukken sterker, mede dankzij de vertolking van Deborah Kerr als Kensit. De fotografie is van Witold Stok.

Gainsbourg, génération Gainsbarre

1991 | Muziek, Biografie

Frankrijk 1991. Muziek van Gérard Lanvin en Bambou. Met o.a. Jean Gabin, Michel Simon, Jane Birkin, Isabelle Adjani en Brigitte Bardot.

Een niet te klassificeren tv-film, want zogenaamde onderzoeks-fictie rond de zeer controversiële persoon van Serge Gainsbourg, die na zijn dood 'over zichzelf' vertelt. Met in willekeurige volgorde degenen die hij heeft ontmoet, van wie hij heeft gehouden en die met hem hebben gezongen, en aan het slot helemaal nergens op slaande thema's die, wat de makers 'de generatie Charlotte' durven noemen, behandelen! Een oppervlakkige, tamelijk onfatsoenlijke en in elk geval misplaatste nagedachtenis. Typisch nostalgie voor een klein kringetje, want deze vedette, die zichzelf zag als Rimbaud en Victor Hugo samen, bezat verre van hun talent.

Dreaming

1990 | Drama, Fantasy

Verenigd Koninkrijk 1990. Drama van Mike Alexander. Met o.a. Ewen Bremner, Mary McCusker, Michael Carter, Shirley Henderson en Una McLean.

Een werkloze Schotse schoolverlater doet wel mee aan het leven van alledag, dat gekenmerkt wordt door het zoeken naar werk en uit vrijen gaan, maar leidt in werkelijkheid een origineel verzonnen fantasiebestaan. Het oorspronkelijke televisiespel van William McIlvanney blijkt in de filmversie een teleurstellend oppervlakkige, muzikale kritiek op het Thatcherisme te zijn.

Cours privé

1986 | Drama, Thriller

Frankrijk 1986. Drama van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Elizabeth Bourgine, Michel Aumont, Xavier Deluc, Sylvia Zerbib en Emmanuelle Seigner.

Jeanne, een verleidelijke lerares op een privé- instelling, komt in opspraak door anonieme brieven en foto's van pornografische aard. Eenmaal ontslagen heldert zij de zaak op en blijkt de directeur - verliefd op haar en afgewezen - de hoofdschuldige te zijn. Hij pleegt zelfmoord en Jeanne kan haar carrière op een andere school weer oppakken. Een interessant scenario en goede spelers, maar de regisseur kon zijn thema niet de baas. Scenario van regisseur Granier-Deferre, Jean-Marc Roberts en Christopher Frank naar het verhaal Portrait craché van Frank.

Assault on Agathon

1975 | Thriller

Verenigd Koninkrijk/Griekenland 1975. Thriller van Laslo Benedek. Met o.a. Nico Minardos, Nina van Pallandt, Marianne Faithfull, John Woodvine en Nina Van Pallandt.

Tamme thriller over drugshandel, waarin de spectaculaire achtergrondbeelden van Griekenland, CIA-man Minardos' pogingen om de grote baas in zijn kraag te vatten, overschaduwen.

Madhouse Mansion

1974 | Horror, Sciencefiction

Verenigd Koninkrijk 1974. Horror van Stephen Weeks. Met o.a. Marianne Faithfull, Leigh Lawson, Anthony Bate, Larry Dann en Sally Grace.

Soms lopen de rillingen over je rug bij dit bizarre verhaal over Dann, die met een paar vage schoolvriendjes zijn vakantie doorbrengt in een oud spookhuis, dat gevangen lijkt in een andere tijdsdimensie. Eerder uitgebracht onder de titel GHOST STORY.

Ghost Story

1974 | Horror

Verenigd Koninkrijk 1974. Horror van Stephen Weeks. Met o.a. Larry Dann, Murray Melvin, Vivian Mackerall, Marianne Faithfull en Anthony Bate.

Dit sterke horrorverhaal geeft prachtige beelden over twee jongemannen die door een ex-schoolkameraad worden geïnviteerd op diens landgoed, waar de gastheer middels een vreemde pop de gebeurtenissen uit het verleden tot leven brengt.

Hamlet

1969 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1969. Drama van Tony Richardson. Met o.a. Nicol Williamson, Gordon Jackson, Anthony Hopkins, Judy Parfitt en Mark Dignam.

De verfilming van de onstuimige interpretatie van Richardson en Williamson van het stuk van Shakespeare is slechts gedeeltelijk geslaagd. Misschien dat het irritante, overmatige gebruik van close-ups het beter op tv doet. Interessante rol van Faithfull als Ophelia.

Girl on a Motorcycle

1968 | Romantiek

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1968. Romantiek van Jack Cardiff. Met o.a. Marianne Faithfull, Alain Delon, Roger Mutton, Marius Goring en Cathérine Jourdan.

Na twee maanden huwelijk laat Faithful haar man in de steek. Ze trekt haar leren pak aan, springt op haar motorfiets en gaat op zoek naar haar vroegere minnaar Delon. Onderweg mijmert ze over haar seksuele avonturen met hem. Veel meer plot heeft de film eigenlijk niet, maar het wereldvreemde personage van Faithful heeft iets fascinerends. Het werd een experiment voor Cardiff, dat moeilijk gelukt kan worden genoemd. Ronald Duncan baseerde zijn scenario op de roman [KL]La Motocyclette[KLE] van Andr[KA1]e Pieyre de Mandiargues, die in de jaren 1960 heel wat opschudding veroorzaakte met zijn mengeling van literatuur en pornografie. Cardiff deed het camerawerk, samen met Ren[KA1]e Guissart. In Amerika uitgebracht als NAKED UNDER LEATHER (X- rated) en in Frankrijk als LA MOTOCYCLETTE.

Made in U.S.A.

1967 | Misdaad, Experimenteel, Thriller

Italië/Frankrijk 1967. Misdaad van Jean-Luc Godard. Met o.a. Anna Karina, Jean-Pierre Léaud, Jean-Claude Bouillon, Yves Afonso en László Szabó.

De geliefde van een vermoorde journalist stelt een onderzoek in en ontdekt een vertakt politiek komplot, waarbij haar wraakoefening ook degenen treft die verliefd op haar zijn geworden. Na het onvoorzien niet doorgaan van een ander project nam Godard een romannetje van Richard Stark als uitgangspunt voor deze ge[KA3]improviseerde film vol politieke schimpscheuten, burleske humor en cinefiele citaten (alle gangsters hebben namen van Amerikaanse film noir-regisseurs en -acteurs). Deze film is volstrekt verwarrend en, ondanks de vele pretenties van het tegendeel, allesbehalve diepzinnig, maar wel voortdurend verrassend en in abrupte tragische momenten aangrijpend. Het gebruik van primaire kleuren kreeg veel navolging.

I'll Never Forget What's His Name

1967 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1967. Komedie van Michael Winner. Met o.a. Orson Welles, Oliver Reed, Carol White, Harry Andrews en Marianne Faithfull.

Een uitstekende tragikomedie waarin een man rebelleert tegen zijn welgestelde leven en tevergeefs probeert de simpele dagen van weleer weer op te roepen.

Anna

1967 | Musical, Romantiek

Frankrijk 1967. Musical van Pierre Koralnic. Met o.a. Serge Gainsbourg, Jean-Claude Brialy, Anna Karina, Serge Brialy en Marianne Faithfull.

De in 1991 overleden componist Gainsbourg schreef deze musical voor Anna Karina, de als model begonnen actrice die in de jaren zestig de muze was van Nouvelle Vague filmer Jean-Luc Godard. Ze speelt een provinciaals meisje dat in Parijs op een pr-kantoor komt te werken en in amoureuze avonturen verwikkeld raakt. Charmant vanwege Anna Karina's rol en Gainsbourgs muziek, waaronder het liedje 'Sous le soleil exactement'. Nederlands ondertiteld.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Marianne Faithfull op televisie komt.

Reageer