Filip Bajon

Regisseur, Scenarist, Producer

Filip Bajon is regisseur, scenarist en producer.
Er zijn 12 films gevonden.

The Foundation

2006 | Misdaad

Polen 2006. Misdaad van Filip Bajon. Met o.a. Jan Nowicki en Elzbieta Jarosik.

Cory Szczescie

1998 | Drama

Hongarije/Polen/Duitsland 1998. Drama van Márta Mészáros. Met o.a. Olga Drozdowa, Jan Nowicki, Masha Petraniuk, Olaf Lubashenko en Ewa Telega.

Natasha (Drozdowa) is 35 jaar en geeft Engelse les op een school in een Russische stad. Ze is getrouwd met beroepsmilitair Andre[KA3]i (Czerniewicz) en ze hebben twee dochters. Door het verdwijnen van de communistische dictatuur heeft Andre[KA3]i niets meer te doen en is hij aan de drank geraakt. Natasha`s vriendin Vera (Telega) vertelt dat zij van tijd tot tijd reizen naar Warschau maakt en daar kaviaar en wodka verkoopt, waarmee zij extra geld verdient. Aangezien Natasha niet meer kan rondkomen, besluit zij in Warschau kleding te gaan verkopen, die in Rusland veel goedkoper is dan in Polen. Ze gaat met Vera op weg naar de Poolse hoofdstad en neemt haar zeventien-jarige dochter Masha (Petraniuk) mee. Ze logeren in een drijvend hotel op de Wista. Vera wordt vermoord en achteraf blijkt dat ze betrokken was bij drugssmokkel. Natasha en Masha zitten vast en kunnen niet meer in het hotel verblijven, terwijl de verkoop van de kleding niet wil vlotten. Janek (Lubashenko) die het tweetal op de zwarte markt ziet, schiet te hulp. Hij eist echter zijn prijs en zo belanden Natasha en Masha in de klauwen van een zekere Mr. Robert (Nowicki), die vanuit het cultureel centrum van de stad prostituées uitbaat. Natasha, die niet alleen erg mooi is, spreekt goed Engels en is zeer gewild bij de toeristen. Uit gesprekken tussen Natasha en Masha blijkt dat Natasha van haar nieuwe werk geniet. Regisseuse Mészáros is al dik in de zestig en heeft naam gemaakt met feministisch werk - deze film is het tegenovergestelde en hij wemelt van de softpornoscène's - en dat is vriendelijk uitgedrukt. Haar rolprent is geladen met een erotische symboliek, die vooral ontleend is aan de grotendeels stalinistische architectuur van Warschau, voorwaar geen mooie stad omdat hij in WO II eerst door de Duitse bezetter en toen door het oprukkende Rode Leger in puin is geschoten. Mészáros heeft vooral de boodschap willen overbrengen dat de Polen eeuwenlang gexploïteerd werden door de Russen, maar dat nu de situatie voor het eerst omgekeerd is. De Polen maken echter nog ernstiger misbruik van hun nieuwe positie dan de Russen. De vaste bewonderaars van Mészáros zullen moeite hebben met haar film, want ze krijgen iets te zien wat ze totaal niet gewend zijn, terwijl veel liefhebbers van de erotische film geen oog hebben voor het uitstekende verhaal, de goede dialogen en het prachtige spel. Al met al een aanrader en hoofdrol Drozdova is niet alleen verschrikkelijk mooi, maar ook een begenadigd actrice. Het scenario is van Zoltan Jancso, Mészáros' volwassen zoon, naar een verhaal van Mészáros en Maciej Karpinski. Het efficiënte camerawerk is van Piotr Wójtowicz en hij maakte uitstekend gebruik van het decor dat de stad hem bood. Exporttitel: DAUGHTERS OF LUCK.

Poznan '56

1996 | Drama

Polen 1996. Drama van Filip Bajon. Met o.a. Tadeusz Szymków, Michal Zebrowski, Mateusz Hornung, Arkadiusz Walkowiak en Agata Kalusza.

De film is naar de authentieke feiten, maar de personages zijn fictief. In Poznan in Polen brak in 1956 een staking uit die tegen de communistische dictatuur was gericht. Zenek (Zebrovski) is zeer terughoudend en blijft liever bij moeders thuis, maar hij laat zich door charismatische stakingsleider Stach (Szymkow) meeslepen in de maalstroom van de gebeurtenissen. Zijn zoontje Piotrek (Hornung) is op dat moment met een vriendje in het centrum van de stad. Beiden zijn pas twaalf jaar oud en ze beleven 'avonturen' als nooit te voren. De vreedzame betoging loopt uit de hand en bij het eerste geweld vallen de schoten; in het strijdgewoel riskeren de jongens een enkele reis naar de hel. Een der vaders is bij de militie en moet de staking onderdrukken, terwijl de ander een stakende arbeider is; voor de vaders en de zonen is Polen na deze onrust niet meer hetzelfde, maar ook zij zijn drastisch veranderd. Deze rolprent is met de precisie van een documentaire in expressieve zwart-wit fotografie van Lukasz Kosmicki in beeld gebracht en werd op het filmfestival van Moskou meervoudig bekroond.

Lieber reich und schön

1994 | Komedie

Polen/Hongarije/Duitsland 1994. Komedie van Filip Bajon. Met o.a. Adrianna Biedrzynska, Daniel Olbrychski, Marek Kondrat, Anna Prucnal en Ryszard Pietruski.

Van de ene op de andere dag is de Poolse textielarbeidster Dorota (Biedrzynska) eigenaresse van de fabriek, waar ze werkt. Voor de oorlog (WO II) behoorde die n.l. aan haar grootvader; na de bevrijding van het nazi-juk werd hij genationaliseerd, maar met de val van het communisme gaat de fabriek terug naar de wettige erven en Dorota blijkt de gelukkige. De zaken staan er echter niet erg rooskleurig voor, want de fabriek is zo goed als failliet. Een advocaat uit het westen (Olbrychski) verschijnt ten tonele. Hij denkt dat Dorota de onderneming niet kan redden en dat hij de zaak voor een prikje kan opkopen. Hij rekent buiten de waard: Dorota heeft lef en is heel vindingrijk. Leuke sociale komedie die echter iets teveel vraagt van de goedgelovigheid van de kijker. Vlot spel van de hoofdrollen. Bajon schreef zelf het scenario en voor de fotografie tekende Krzysztof Ptak.

Lepiej byc piekna i bogata

1993 |

Duitsland/Polen 1993. Filip Bajon. Met o.a. Marek Kondrat, Daniel Olbrychski en Adrianna Biedrzynska.

Van de ene op de andere dag is de Poolse textielarbeidster Dorota (Biedrzynska) eigenaresse van de fabriek, waar ze werkt. Voor de oorlog (WO II) behoorde die n.l. aan haar grootvader; na de bevrijding van het nazi-juk werd hij genationaliseerd, maar met de val van het communisme gaat de fabriek terug naar de wettige erven en Dorota blijkt de gelukkige. De zaken staan er echter niet erg rooskleurig voor, want de fabriek is zo goed als failliet. Een advocaat uit het westen (Olbrychski) verschijnt ten tonele. Hij denkt dat Dorota de onderneming niet kan redden en dat hij de zaak voor een prikje kan opkopen. Hij rekent buiten de waard: Dorota heeft lef en is heel vindingrijk. Leuke sociale komedie die echter iets teveel vraagt van de goedgelovigheid van de kijker. Vlot spel van de hoofdrollen. Bajon schreef zelf het scenario en voor de fotografie tekende Krzysztof Ptak.

Pension Sonnenschein

1990 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1990. Drama van Filip Bajon. Met o.a. Ernst Stankovski, Nicole Heesters, Tadeusz Lomnicki, Slawa Kwasniewska en Michael Kausch.

Berlijns architect Herrmann Moberg (Stankovski), op weg naar Kiev voor een lezing, bezoekt en route met zijn jongere vrouw Elisabeth (Heesters) een Pools dorp waar hij vóór WO II opgroeide. Jeugdherinneringen flakkeren op. De lokale apother werd verraden en onterecht als jood opgepakt. Toch is dit gelegen drama van Pools regisseur Bajon geen flashback-film maar een fascinerend, modern ethisch verhaal waarin wel veel gepraat wordt. Sterk spel van Pools acteur Lomnicki als Gustaw, de huidge bewoner van pension waar Herrmann ooit woonde. Zachte, doeltreffende muziekscore van Michael Lorenc is pluspunt.

Magnat

1987 | Historische film, Drama

Polen 1987. Historische film van Filip Bajon. Met o.a. Jan Nowicki, Olgierd Lukaszewicz, Jan Englert, Boguslaw Linda en Grazyna Szapolowska.

Een sage over een aristocratische familie en een epische weergave van het conflikt over de mijnstreek Silezië. De laatste hertog von Teuss speelt een verloren politiek spel met Kaiser Wilhelm voor en tijdens WO I. De sympathie van zijn zoons is verdeeld: Conrad steunt Polen en Franzel geeft financiële hulp aan de opkomende nazi-beweging in Duitsland. De verlamde hertog moet de neergang van zijn familie aanzien. Een spectaculaire film, die doet denken aan de grandioze stijl van Luchino Visconti, maar door het niet-chronologische verhaal komt hij wat verwarrend over.

Chronik einer Frstenfamilie

1986 |

Polen 1986. Filip Bajon. Met o.a. Olgierd Lukaszewicz, Maria Gladkowska en Jan Nowicki.

Een sage over een aristocratische familie en een epische weergave van het conflikt over de mijnstreek Silezië. De laatste hertog von Teuss speelt een verloren politiek spel met Kaiser Wilhelm voor en tijdens WO I. De sympathie van zijn zoons is verdeeld: Conrad steunt Polen en Franzel geeft financiële hulp aan de opkomende nazi-beweging in Duitsland. De verlamde hertog moet de neergang van zijn familie aanzien. Een spectaculaire film, die doet denken aan de grandioze stijl van Luchino Visconti, maar door het niet-chronologische verhaal komt hij wat verwarrend over.

Limuzyna Daimler-Benz

1982 | Drama

Polen 1982. Drama van Filip Bajon. Met o.a. Michal Bajor, Piotr Bajor, Vadim Glowna, Maja Komowska en Tadeusz Lomnicki.

De psychologische tekening van twee broers enkele maanden voor het uitbreken van WO II. In deze gespannen tijd voelt Andrzej zich aangetrokken tot de Nazi-ideologie en hij begint samen te werken met de Duitse geheime dienst. Michal stort zich volledig op de kunst. Een beheerste en elegante film van de veelbelovende regisseur Bajon.

Wahadełko

1981 | Drama

Polen 1981. Drama van Filip Bajon. Met o.a. Janusz Gajos, Mirosława Marcheluk, Halina Gryglaszewska en Dorota Stali[KA1]nska.

De derde film van Bajon. Gebaseerd op een gedegen scenario en voortreffelijk vertolkt door o.a. Gajos en Marcheluk ontrolt zich een huiskamerscène tussen een man, zijn zuster en zijn moeder. Naast de pittige conversaties tussen genoemde personen, vooral overheerst door de voortdurende klaagzang van de zieke man, worden door middel van terugblikken gebeurtenissen op geroepen uit de stalinistische jaren. Om aan te bevelen.

Wizja lokalna 1901

1980 | Drama, Historische film

Polen 1980. Drama van Filip Bajon. Met o.a. Tadeusz Łomnicki, Daniel Olbrychski, Jerzy Stuhr, Zygmunt Bielawski en Henryk Bista.

Een film van Bajon die na zijn grandioze debuut ARIA DLA ATLETY tegenvalt. Gesitueerd in het door Pruisen bezette deel van Polen in 1901. De Pruisen willen het onderwijs verduitsen tot en met de godsdienstlessen toe. Dit gaat de kinderen te ver en zij staken door te zwijgen. De film volgt het onderzoek naar degenen die zij achter de staking vermoeden. De censuur meende in de roerige zomer van 1980 dat de film een zinspeling was op de gebeurtenissen in Gda[KA1]nsk zodat pas na een tweede beoordeling de film voor vertoning werd vrijgegeven. Schitterend gefotografeerd, maar het onderwerp ligt toch wat te ver van huis.

Aria dla atlety

1979 | Drama

Polen 1979. Drama van Filip Bajon. Met o.a. Krzysztof Majchrzak, Pola Raksa, Roman Wilhelmi, Bogusz Bilewski en Wojciech Pszoniak.

Een terugblik op het bewogen leven van een worstelaar. In Nederland hoog geprezen debuutfilm van de ook als schrijver bekend staande Bajon. De vormgeving is het meest opmerkelijk, zij roept gelijkenissen op met het werk van Fellini. Het gegeven is door Bajon stijlvol, feestelijk en met een onuitputtelijke fantasie in een waanzinnig mooie aankleding met alle glitter van het kermisleven in beeld gebracht.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Filip Bajon op televisie komt.

Reageer