Henri Colpi: regie, cast, scenario en montage.
Er zijn 9 films gevonden.

Leçon de vie

1995 | Drama

België 1995. Drama van Boris Lehman. Met o.a. Saguenail Abramovici, Loup Abramovici, Blanche Irène Albera, Michel-Jean Bélanger en Henri Colpi.

Een film opgevat als een dagboek en verteld in de eerste persoon enkelvoud. Een opsomming van een korte inhoud van deze synthese-film is een onbegonnen zaak. Als een dichter is de regisseur altijd onderweg, op zoek naar de zuiverheid, de onschuld. In lyrische bewoordingen geeft hij een beeld van de wereld zoals hij die ervaart, soms met een kinderlijke onschuld, dan weer met een grondige levenswijsheid. Het is een hulde aan de levensvreugde, een levensles die de toeschouwer optimistisch de zaal doet verlaten. Geen gemoraliseer, maar doordrongen van melancholie, een nostalgie, een verlangen naar het verloren paradijs. De frele beelden laten diepe sporen na bij de aandachtige kijker, want niet iedereen zal van dit experiment houden of het geduld opbrengen het uit te kijken. Maar Lehman is dan ook geen cineast in de gewone zin van het woord. Hij is een dichter die met beelden zijn dichtregels aan elkaar lijmt. Hij schreef zelf het scenario en Antoine-Marie Meert hanteerde de camera. Internationale titel: LIFE LESSONS.

Le grand frère

1982 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1982. Drama van Francis Girod. Met o.a. Gérard Depardieu, Jean Rochefort, Roger Planchon, Jacques Villeret en Souad Amidou.

Een ex-legionair komt voor een wraakactie in Marseille en krijgt hulp van enkele aan de zelfkant levende Arabische randfiguren, die zijn verantwoordelijkheidsbesef opwekken. Zijn verliefdheid op een meisje wekt de afgunst van haar dertien- jarige broer, die hem door middel van een anonieme brief bij de politie aangeeft. Deze ambitieuze poging om de romantische film noir van vóór WO II nieuw leven in te blazen met actuele, sociale en politieke observaties en geweldelementen, struikelt over een warrig scenario, dat vooral in de eerste helft op een chaotische manier door tijd, locaties en uiteenlopende thematieken springt zonder enige organische eenheid. Individueel treffende scènes en toegewijd acteren slagen er niet in om de film adem te geven. Het scenario is van regisseur Girod en Michel Grisolia. Het camerawerk is van Bernard Zitzermann.

Heureux qui comme Ulysse...

1979 | Komedie

Frankrijk 1979. Komedie van Henri Colpi. Met o.a. Fernandel, Rellys, Henri Tisot, Mireille Audibert en Edmond Ardisson.

Een boerenknecht heeft een jarenlange vriendschap met een paard, dat op zijn oude dag wordt verkocht voor de stierengevechten in Arles. Hij slaagt erin het dier van de corrida's te bevrijden en voert het naar de wilde paarden van de Camargue. De laatste rol van Fernandel, wiens paardachtig uiterlijk zijn liefde voor de viervoeter een merkwaardige diepgang geeft. De poging om de provinciale tragi-komedies van Pagnol te laten herleven, valt soms erg sentimenteel en door het al te simpele verhaal ook nogal langdradig uit. Scenario van regisseur Colpi en André Var. Camerawerk van Roger Fellous.

La isla misteriosa

1973 | Avonturenfilm, Sciencefiction

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Italië​/​​Kameroen 1973. Avonturenfilm van Juan Antonio Bardem en Henri Colpi. Met o.a. Rik Battaglia, Gerard Tichy, Ambroise Bia, Vidal Molina en Gérard Tichy.

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog weten Noordelijke gevangenen een ballon op de Zuidelijke troepen te veroveren en te ontsnappen. Na een storm boven de Stille Oceaan landen ze op een schijnbaar onbewoond eiland dat echter geregeerd wordt door de geheimzinnige Kapitein Nemo. Deze Jules Verne-verfilming probeert in beeld de charme en poëzie van de oude boekillustraties te bereiken, maar de verwarde opbouw van het scenario - de film werd samengesteld uit een langere tv-serie - en de matige rolbezetting doen het avontuur onvoldoende recht. De lang uitgestelde en suggestief voorbereide verschijning van Nemo wordt door Sharif een anti-climax.

Heureux Qui Comme Ulysse

1969 | Drama

Frankrijk 1969. Drama van Henri Colpi.

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog weten Noordelijke gevangenen een ballon op de Zuidelijke troepen te veroveren en te ontsnappen. Na een storm boven de Stille Oceaan landen ze op een schijnbaar onbewoond eiland dat echter geregeerd wordt door de geheimzinnige Kapitein Nemo. Deze Jules Verne-verfilming probeert in beeld de charme en poëzie van de oude boekillustraties te bereiken, maar de verwarde opbouw van het scenario - de film werd samengesteld uit een langere tv-serie - en de matige rolbezetting doen het avontuur onvoldoende recht. De lang uitgestelde en suggestief voorbereide verschijning van Nemo wordt door Sharif een anti-climax.

Codine

1963 | Drama, Misdaad, Historische film

Frankrijk​/​​Roemenië 1963. Drama van Henri Colpi. Met o.a. Alexandre Virgil Platon, Rasvan Petresco, Françoise Brion, Nelly Borgeaud en Maurice Sarfati.

In een arm dorpje in Roemeni[KA3]e anno 1900 sluit een halfwees vriendschap met goedmoedige krachtpatser Codine (Platon), die hem en zijn moeder weet te redden van een choleraepidemie. Een woedeaanval wegens bedrog van zijn geliefde met zijn beste vriend maakt de reus tot moordenaar maar hij komt toch weer uit zijn schuiladres om de verantwoordelijkheid voor zijn kleine makker op zich te nemen. Dit primitieve volksdrama kreeg een overtuigende vertolking en een zorgvuldige filmvorm, die vals sentiment en onnodig pittoresk spectakel vermijdt en humor en drama vanzelfsprekend afwisselt en in elkaar laat overgaan. Het op het filmfestival van Cannes bekroonde scenario is van Dumitru Carabat, Yves Jamiaque en regisseur Colpi naar de roman van Panait Istrati. Het camerawerk is van Stefan Horvath en Marcel Weiss. Eastmancolor.

Une aussi longue absence

1961 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1961. Drama van Henri Colpi. Met o.a. Alida Valli, Georges Wilson, Jacques Harden, Charles Blavette en Paul Faivre.

Dorpscaféhoudster meent in een clochard haar tijdens WO II gedeporteerde echtgenoot te herkennen, maar de man is zijn geheugen verloren en herinnert zich dus niets van gebeurtenissen van voor 1945 waarmee ze hem confronteert. Een in mineur gehouden, maar indringende film met een scenario van Marguerite Duras - op feiten gebaseerd - wordt gedragen door het spel van beide hoofdrolspelers, van wie vooral Valli prachtig is. Colpi zou deze debuutfilm nooit meer evenaren. Gedeelde Gouden Palm in Cannes.

L'année dernière à Marienbad

1961 | Drama, Mysterie, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Delphine Seyrig, Giorgio Albertazzi, Sacha Pitoëff, Françoise Spira en Pierre Barbaud.

In een barok hotel in Beieren probeert een man (Albertazzi) een vrouwelijke gast (Seyrig) ervan te overtuigen dat ze een jaar eerder een liefdesverhouding met hem had. Ze zegt zich hem noch de details die hij vertelt te herinneren en zij is bovendien met een andere man. Toch gaat ze steeds meer geloven in wat de man haar vertelt. Beroemde film over de werking van het geheugen, waarin nooit duidelijk wordt wat waarheid is, en wat verzinsel. In de fraai gestileerde beelden bewegen de acteurs als gemanipuleerde slaapwandelaars.

Hiroshima, mon amour

1959 | Drama, Experimenteel

Japan​/​​Frankrijk 1959. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Emmanuelle Riva, Eiji Okada, Bernard Fresson, Stella Dassas en Pierre Barbaud.

Een Franse actrice - voor filmopnamen in Hiroshima - wordt verliefd op een Japanse architect wat herinneringen aan haar eerste liefde (voor een Duitse soldaat, tijdens de oorlog) oproept. Deze eerste - door Marguerite Duras geschreven - speelfilm van Resnais maakt in het bewustzijn het heden en het oorlogsverleden één in elkaar overlopend geheel zonder conventioneel gebruikte flash-backs. Deze mijlpaal in de filmvernieuwing verliest niets van zijn oorspronkelijke werking.