Leo Tover: camera.
Er zijn 12 films gevonden.

Strange Bedfellows

1965 | Komedie

Verenigde Staten 1965. Komedie van Melvin Frank. Met o.a. Rock Hudson, Gina Lollobrigida, Gig Young, Nancy Kulp en Edward Judd.

Na hun succesvolle samenwerking in Come September staan Rock Hudson en Gina Lollobrigida opnieuw tegenover elkaar in deze minder sterke, op z'n best amusante komedie over twee merkwaardige bedgenoten. Oliezakenman Carter en Italiaanse bohemienne Toni trouwden ooit impulsief met elkaar, zijn al jaren uit elkaar maar nog niet officieel gescheiden. Nu ze elkaar weer tegenkomen heeft Carter een zakelijke reden om zijn ex terug te winnen: een mogelijke promotie die vereist dat hij getrouwd is. Leuke acteurs, maar niet rap genoeg om tot de beste van Hudsons komedies te behoren.

Sunday in New York

1963 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1963. Komedie van Peter Tewksbury. Met o.a. Jane Fonda, Cliff Robertson, Rod Taylor, Robert Culp en Jim Backus.

Jane Fonda is de 22-jarige Eileen. Zij is verloofd maar twijfelt over trouwen. Eileen zoekt haar broer (Robertson) in New York op en probeert er daar achter te komen wat ze wil. Een van de problemen waarover ze piekert, is het vermoeden dat ze de enige 22-jarige maagd ter wereld is. Eens kijken of ze in New York liefde kan vinden. De vlotte bezetting en de zwierige muziek maken Sunday in New York goed verteerbaar. Fonda is door andere films (bijvoorbeeld Klute en Barbarella) natuurlijk veel beroemder geworden dan door Sunday in New York. Toch acteert ze niet onverdienstelijk in dit vroege optreden, naast mede-Oscarwinnaar Robertson.

Follow That Dream

1962 | Komedie, Muziek, Musical, Drama

Verenigde Staten 1962. Komedie van Gordon Douglas. Met o.a. Elvis Presley, Arthur O'Connell, Anne Helm, Joanna Moore en Jack Kruschen.

De woest aantrekkelijke maar niet erg wereldwijze jongeman Toby (Elvis) strandt met zijn oude vader en pleegbroers en -zussen in Florida. Ze krijgen het te stellen met een sheriff, een welzijnswerker en een paar gangsters. Gelukkig kan Toby niet alleen mooi zingen, maar is hij ook erg handig met conflictoplossing. Nogal suf Elvis-vehikel, maar wel met een paar aardige liedjes, waaronder het titelliedje ‘Follow That Dream’. Vooral leuk voor de fans, dus. Naar de satirische roman Pioneer, Go Home! (1959) van Richard P. Powell.

From the Terrace

1960 | Drama

Verenigde Staten 1960. Drama van Mark Robson. Met o.a. Paul Newman, Joanne Woodward, Myrna Loy, Ina Balin en Leon Ames.

John O'Hara's ironische kroniek over het streven van een jongeman naar financieel en sociaal succes is een kunstmatige film. Woodward is chic en Newman houterig; Loy subliem als dronken moeder. Ernest Lehman bewerkte de roman van John O'Hara tot scenario. Camerawerk van Leo Tover.

Journey to the Center of the Earth

1959 | Avonturenfilm, Sciencefiction, Actiefilm

Verenigde Staten 1959. Avonturenfilm van Henry Levin. Met o.a. James Mason, Pat Boone, Arlene Dahl, Diane Baker en Thayer David.

In 1880 ontdekt een professor per toeval een document dat hem de weg wijst naar het middelpunt der aarde. Voor hem voldoende om de expeditie te plannen waarvan hij al zo lang droomt. Samen met zijn assistent wil hij de tocht beginnen, maar hij wordt tegengewerkt door een nakomeling van de originele ontdekker.

The Conqueror

1956 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1956. Avonturenfilm van Dick Powell. Met o.a. John Wayne, Susan Hayward, Pedro Armendáriz, Agnes Moorehead en Thomas Gomez.

De Mongolen tegen de Tartaren. John Wayne in de belachelijkste rol van zijn carrière, als Dzjenghis Khan. Dure film waarbij Powell als regisseur debuteerde, maar noch hij, noch de eerlijke Wayne konden de absolute idioterie van het hele idee goed maken. Scenario van Oscar Millard. Camerawerk van Joseph LaShelle, Leo Tover, Harry J. Wild en William Snyder.

Love Me Tender

1956 | Western, Muziek

Verenigde Staten 1956. Western van Robert D. Webb. Met o.a. Richard Egan, Debra Paget, Elvis Presley, Robert Middleton en William Campbell.

Het filmdebuut van Presley is een verhaal dat speelt tijdens de Burgeroorlog, en gaat over de onderlinge politieke tegenstellingen tussens de zoons van een zuidelijk gezin en hun gemeenschappelijke genegenheid voor Paget. Elvis zingt een aantal zeer goede songs ('Let Me Be', 'Old Shep', 'Poor Boy' en het titelnummer) in deze matige western. De later zo kenmerkende heupbewegigingen van Elvis zijn misschien in deze film doodgewoon nog heel spontaan. Gedraaid in CinemaScope. Het scenario is van Robert Buckner. Het camerawerk is van Leo Tover.

The Day the Earth Stood Still

1951 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1951. Sciencefiction van Robert Wise. Met o.a. Michael Rennie, Patricia Neal, Hugh Marlowe, Sam Jaffe en Frances Bavier.

Klassieke sf-parabel met een nobele boodschap. Sinds er in Washington een vliegende schotel is geland gebeuren er rare dingen. Zomaar opeens valt de stroom overal ter wereld een half uur uit. Er rijden geen auto´s meer, treinen ook niet, maar er vallen geen vliegtuigen uit de lucht en in de ziekenhuizen kan men rustig door opereren. Waaruit mag blijken dat de buitenaardse bezoekers misschien een beetje onhandig zijn maar het niet echt slecht met de wereld voor hebben. Toch raakt het Amerikaanse opperbevel in paniek, net als bij de komst van E.T. De 'marsman´ in het verhaal (Rennie) heeft het vertrouwenwekkende uiterlijk van een ascetische zakenman. 'Plak ´m een baard op en het is Christus,´ zei regisseur Wise in een interview.

The Heiress

1949 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1949. Drama van William Wyler. Met o.a. Olivia de Havilland, Montgomery Clift, Miriam Hopkins, Vanessa Brown en Ralph Richardson.

De Havilland op haar best als de door haar rijke vader getergde, naar liefde smachtende, verlegen jonge vrouw die in Morris (Clift) haar ideale aanstaande echtgenoot ziet. De vader doorziet de jongeman die slechts op zoek is naar een fortuin en dreigt zijn dochter uit zijn testament te schrappen als zij met hem trouwt. Als Morris dat eenmaal verneemt druipt hij af om het tien jaar later, wanneer de vader is overleden, nog eens te proberen. Naar verluidt baseerde James het verhaal op een waargebeurde geschiedenis die hij van een Britse actrice vernam. De Havilland verdiende met deze film haar tweede Oscar. Prachtige fotografie, een geweldige cast en de uitbundige decors en kostuums resulteren in een ware klassieker en een must-see voor iedere filmliefhebber. Werd door Agnieszka Holland onder de titel Washington Square opnieuw verfilmd.

Dead Reckoning

1947 | Film noir, Misdaad, Thriller, Mysterie

Verenigde Staten 1947. Film noir van John Cromwell. Met o.a. Humphrey Bogart, Lizabeth Scott, Morris Carnovsky, William Prince en Wallace Ford.

'He doesn't trust anyone... especially women!' Met zo'n leus naast de stugge kop van Humphrey Bogart op de poster weet je wat je kunt verwachten, en Dead Reckoning is dan ook in alle opzichten een typische film noir. Bogart speelt een variant op zijn rol in The Maltese Falcon, als WO II-veteraan Captain Rip Murdock, die de verdachte dood van een oorlogskameraad onderzoekt. Op zeker ogenblik herhaalt hij zelfs bijna letterlijk een belangrijke zin uit die film: 'When a guy's pal is killed, he ought to do something about it.' Wat originaliteit en zeggingskracht betreft doet deze langdradige productie echter flink onder voor de klassieker.

The Major and the Minor

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Ginger Rogers, Ray Milland, Rita Johnson, Robert Benchley en Diana Lynn.

Een overtuigende komedie over het arbeidersmeisje Susan Applegate (Rogers). Zij vermomt zich als een twaalf-jarige om de kosten van een treinkaartje uit te sparen, en raakt betrokken bij de militaire school van Major Philip Kirby (Milland). Deze film, waarmee Wilder zijn regiedebuut maakte, is ook tegenwoordig nog leuk. Scenario van Wilder en Charles Brackett. Camerawerk van Leo Tover. Nieuwe versie: YOU'RE NEVER TOO YOUNG.

Bluebeard's Eighth Wife

1938 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1938. Komedie van Ernst Lubitsch. Met o.a. Claudette Colbert, Gary Cooper, David Niven, Edward Everett Horton en Elizabeth Patterson.

Kort voor haar huwelijk, ontdekt Colbert dat haar toekomstige, Cooper, al zeven keer eerder getrouwd was. Toch zet ze de plechtigheid door, alleen maar om zo snel mogelijk te scheiden en een flinke alimentatie te eisen. Haar enige zorg is te verhinderen dat 's nachts aan de huwelijkse plichten moet worden voldaan. Leuke screwball-comedy die echter net niet ver genoeg gaat. Het typische gevoel voor humor van Lubitsch wordt ondermijnd door het ongeloofwaardige operette-scenario van Billy Wilder en Charles Bracket. Zij baseerden zich op een toneelstuk van Alfred Savoir, dat eerder al in 1923 verfilmd werd. Het vuur tussen de twee hoofdvertolkers zorgt toch nog voor enkele hoogtepunten, maar dat is te weinig voor al het talent dat voor deze film werd opgetrommeld. Leo Tover stond achter de camera.