Maarten Kramer: camera en art direction.
Er zijn 36 films gevonden.

Het mysterie van de sardine

2005 | Drama

Nederland 2005. Drama van Erik van Zuylen. Met o.a. Victor Löw, Renee Janssen, Hans Dagelet, Elske Rotteveel en Renée Fokker.

Professor Tim Boerhave (Löw) verliest bij een bomaanslag beide benen. Tijdens het revalideren probeert hij uit te dokteren wat hem precies is overkomen. Het mysterie van de sardine is het verslag van een zoektocht, niet naar de dader maar naar de zin van het leven. Na een lange afwezigheid - hij maakte zijn laatste speelfilm in 1987 - verfilmde regisseur Van Zuylen de roman 'Euclides was een ezel' van de Pools-Engelse filosoof en schrijver Stefan Themerson. Het werd een smaakvolle exercitie, fijngevoelig en subtiel. Alleen de spelregie van de kinderen had beter gemoeten.

De zaak Braun

2000 | Drama, Misdaad

Nederland 2000. Drama van Danniel Danniel. Met o.a. Reinier Heideman, Reinier Bulder, Jur van der Lecq, Job Redelaar en Mathias Maat.

De film handelt over een gijzeling van twee industriëlen door een militante organisatie ganaamd De Groene Garde. De film lijkt uit authentiek beeldmateriaal te bestaan, maar kent een fictieve dramatische structuur. De Zaak Braun is de eerste speciaal voor televisie gemaakte film van Danniel Danniel. De film is zowel qua vorm als stijl geheel gericht op dit medium. De single play is een pseudo-reconstructie van een politiek-criminele gebeurtenis. Door het gebruik van verschillende bronnen (actualiteitenprogramma's, bewakingsmonitoren, nieuwsberichten en dergelijke) ontstaat een breedgeschakeerd beeld van de centrale gebeurtenissen. De film geeft daardoor een caleidoscopische kijk op de actualiteit. Geloofwaardig als goede fictie, boeiend als de werkelijkheid. Danniel Danniel kreeg voor de realisatie van zijn project de medewerking van onder andere Diewertje Blok, Philip Freriks en Sonja Barend. Danniel Danniel: 'Anders dan een bioscoopfilm waarin vaak geprobeerd wordt personages en/of gebeurtenissen neer te zetten die groter dan het leven zijn, wil ik in dit project de gebeurtenissen die als groot gezien worden juist terugbrengen tot hun ware, menselijke, banale grootte. De realiteit die ik in deze film wil creëren kan misschien vergeleken worden met de realiteit in eerdere films die ik gemaakt heb, zoals Ei en Winter '89. In beide was er sprake van een realiteit die geografisch of historisch misschien niet helemaal klopt, maar toch geloofwaardig overkomt, en wel omdat er een beeld wordt gegeven van een dergelijke realiteit zoals we die ons voorstellen.'

Maar... ik was een meisje

1999 |

Nederland 1999. Toni Boumans.

De film handelt over een gijzeling van twee industriëlen door een militante organisatie ganaamd De Groene Garde. De film lijkt uit authentiek beeldmateriaal te bestaan, maar kent een fictieve dramatische structuur. De Zaak Braun is de eerste speciaal voor televisie gemaakte film van Danniel Danniel. De film is zowel qua vorm als stijl geheel gericht op dit medium. De single play is een pseudo-reconstructie van een politiek-criminele gebeurtenis. Door het gebruik van verschillende bronnen (actualiteitenprogramma's, bewakingsmonitoren, nieuwsberichten en dergelijke) ontstaat een breedgeschakeerd beeld van de centrale gebeurtenissen. De film geeft daardoor een caleidoscopische kijk op de actualiteit. Geloofwaardig als goede fictie, boeiend als de werkelijkheid. Danniel Danniel kreeg voor de realisatie van zijn project de medewerking van onder andere Diewertje Blok, Philip Freriks en Sonja Barend. Danniel Danniel: 'Anders dan een bioscoopfilm waarin vaak geprobeerd wordt personages en/of gebeurtenissen neer te zetten die groter dan het leven zijn, wil ik in dit project de gebeurtenissen die als groot gezien worden juist terugbrengen tot hun ware, menselijke, banale grootte. De realiteit die ik in deze film wil creëren kan misschien vergeleken worden met de realiteit in eerdere films die ik gemaakt heb, zoals Ei en Winter '89. In beide was er sprake van een realiteit die geografisch of historisch misschien niet helemaal klopt, maar toch geloofwaardig overkomt, en wel omdat er een beeld wordt gegeven van een dergelijke realiteit zoals we die ons voorstellen.'

Lef

1999 | Komedie

Nederland 1999. Komedie van Ron Termaat. Met o.a. Viggo Waas, Alice Reys, Rick Engelkes, Victor Reinier en Eric van Sauers.

Debuterend regisseur Termaat heeft lang moeten werken en leuren voordat hij Lef van de grond kreeg. Zijn film gaat dan ook over een aspirant scenarioschrijver Olivier (Waas) die samen met Luc (Engelkes) filmplannen heeft. Olivier gaat zich steeds meer identificeren met het personage waarover hij schrijft en als Olivier getuige is van de mishandeling van een meisje durft hij niets te doen, maar wordt wel verliefd op haar. Uiteindelijk vlucht hij in de fictie van zijn heldenrol. Misschien omdat Termaat zo lang gedaan heeft over zijn productie, is Lef niet helemaal van deze tijd; vooral in dialogen is dat waarneembaar. Niettemin won Lef de Grolsch Film Award op het Nederlands Filmfestival en werd de film geselecteerd voor het festival van Toronto.

Best in Beef

1999 |

Nederland 1999. Rob Smits en Britta Hosman.

Debuterend regisseur Termaat heeft lang moeten werken en leuren voordat hij Lef van de grond kreeg. Zijn film gaat dan ook over een aspirant scenarioschrijver Olivier (Waas) die samen met Luc (Engelkes) filmplannen heeft. Olivier gaat zich steeds meer identificeren met het personage waarover hij schrijft en als Olivier getuige is van de mishandeling van een meisje durft hij niets te doen, maar wordt wel verliefd op haar. Uiteindelijk vlucht hij in de fictie van zijn heldenrol. Misschien omdat Termaat zo lang gedaan heeft over zijn productie, is Lef niet helemaal van deze tijd; vooral in dialogen is dat waarneembaar. Niettemin won Lef de Grolsch Film Award op het Nederlands Filmfestival en werd de film geselecteerd voor het festival van Toronto.

Riviera Hotel

1998 |

Nederland 1998. Bernie IJdis.

Debuterend regisseur Termaat heeft lang moeten werken en leuren voordat hij Lef van de grond kreeg. Zijn film gaat dan ook over een aspirant scenarioschrijver Olivier (Waas) die samen met Luc (Engelkes) filmplannen heeft. Olivier gaat zich steeds meer identificeren met het personage waarover hij schrijft en als Olivier getuige is van de mishandeling van een meisje durft hij niets te doen, maar wordt wel verliefd op haar. Uiteindelijk vlucht hij in de fictie van zijn heldenrol. Misschien omdat Termaat zo lang gedaan heeft over zijn productie, is Lef niet helemaal van deze tijd; vooral in dialogen is dat waarneembaar. Niettemin won Lef de Grolsch Film Award op het Nederlands Filmfestival en werd de film geselecteerd voor het festival van Toronto.

Isaak Babel, de verhalen

1998 |

Nederland 1998. Jack Janssen.

Debuterend regisseur Termaat heeft lang moeten werken en leuren voordat hij Lef van de grond kreeg. Zijn film gaat dan ook over een aspirant scenarioschrijver Olivier (Waas) die samen met Luc (Engelkes) filmplannen heeft. Olivier gaat zich steeds meer identificeren met het personage waarover hij schrijft en als Olivier getuige is van de mishandeling van een meisje durft hij niets te doen, maar wordt wel verliefd op haar. Uiteindelijk vlucht hij in de fictie van zijn heldenrol. Misschien omdat Termaat zo lang gedaan heeft over zijn productie, is Lef niet helemaal van deze tijd; vooral in dialogen is dat waarneembaar. Niettemin won Lef de Grolsch Film Award op het Nederlands Filmfestival en werd de film geselecteerd voor het festival van Toronto.

Is 't nu al liefde

1998 |

Nederland 1998. Ditteke Mensink.

Debuterend regisseur Termaat heeft lang moeten werken en leuren voordat hij Lef van de grond kreeg. Zijn film gaat dan ook over een aspirant scenarioschrijver Olivier (Waas) die samen met Luc (Engelkes) filmplannen heeft. Olivier gaat zich steeds meer identificeren met het personage waarover hij schrijft en als Olivier getuige is van de mishandeling van een meisje durft hij niets te doen, maar wordt wel verliefd op haar. Uiteindelijk vlucht hij in de fictie van zijn heldenrol. Misschien omdat Termaat zo lang gedaan heeft over zijn productie, is Lef niet helemaal van deze tijd; vooral in dialogen is dat waarneembaar. Niettemin won Lef de Grolsch Film Award op het Nederlands Filmfestival en werd de film geselecteerd voor het festival van Toronto.

In het huis van mijn vader

1998 | Drama, Documentaire

Nederland 1998. Drama van Fatima Jebli Ouazzani en Fatime Jebli Ouazzani.

In het huis van mijn vader vertelt het persoonlijke verhaal van de regisseuse. Ze is ongetrouwd en heeft geen kinderen. In de film vraagt ze zich af of ze de juiste keuzes heeft gemaakt. Daarvoor plaatst ze haar geschiedenis tegen de achtergrond van het traditionele Marokkaanse huwelijk. Hier wordt een tweede hoofdpersoon in de film geïntroduceerd. Naima is een Marokkaans meisje dat in Nederland is geboren, maar ervoor heeft gekozen om te trouwen volgens de Marokkaanse gewoonten. Zoals alle vrouwen moet Naima tijdens haar huwelijksnacht bloeden om te bewijzen dat zij nog maagd is.

2 minuten stilte a.u.b.

1998 | Documentaire, Oorlogsfilm

Nederland 1998. Documentaire van Heddy Honigmann. Met o.a. Netty Rosenfeld, Anna Enquist, Anna Woltz, Josef Darazsdi en Rian van Ineveld.

Elk jaar herdenkt Nederland op 4 mei zijn oorlogsslachtoffers. Een uniek moment tijdens dit jaarlijks terugkerende ritueel is de twee minuten stilte. Voor 2 minuten stilte a.u.b. legde filmmaakster Heddy Honigman in de ochtend en de middag van vierde mei aan verschillende mensen de vraag voor wat deze dag voor hen betekent. Zo brengt ze een bezoek aan onder andere filmmaakster Netty Rosenfeld, schrijfster Anne Enquist, een horecaondernemer op de Dam en de dochter van een NSB-er. Op de avond van vier mei volgen verschillende cameraploegen deze mensen tijdens hun bezoek aan de dodenherdenking en filmen hen tijdens de twee minuten stilte.

Ulay - In Photography

1997 | Korte film, Documentaire

Nederland 1997. Korte film van Marjoleine Boonstra.

Elk jaar herdenkt Nederland op 4 mei zijn oorlogsslachtoffers. Een uniek moment tijdens dit jaarlijks terugkerende ritueel is de twee minuten stilte. Voor 2 minuten stilte a.u.b. legde filmmaakster Heddy Honigman in de ochtend en de middag van vierde mei aan verschillende mensen de vraag voor wat deze dag voor hen betekent. Zo brengt ze een bezoek aan onder andere filmmaakster Netty Rosenfeld, schrijfster Anne Enquist, een horecaondernemer op de Dam en de dochter van een NSB-er. Op de avond van vier mei volgen verschillende cameraploegen deze mensen tijdens hun bezoek aan de dodenherdenking en filmen hen tijdens de twee minuten stilte.

Lágrimas Negras

1997 | Documentaire, Muziek

Nederland 1997. Documentaire van Sonia Herman Dolz. Met o.a. Reinaldo Hierrezuelo, Reinaldo Creagh, Pancho Cabas, Aristoteles Linonta en Ricardo Ortiz.

Het lijken vijf stramme oude mannetjes totdat ze het podium opkomen en met swingende Cubaanse klanken en 'sexy' bewegingen hele zalen opzwepen. De leden van de Cubaanse band 'La Vieje Trova Santiaguera' hebben een gemiddelde leeftijd van 84 jaar en reizen, sinds ze in 1993 tijdens een jam-sessie werden ontdekt, de hele wereld over. Spelend op een contrabas, twee gitaren, sambaballen en claves, verleiden de jeugdige bejaarden hun publiek met passievolle muziek over de liefde. In Lagrimas Negras volgde filmmaakster Sonia Herman Dolz de oude troubadours gedurende drie weken in Havanna en Santiago en filmde de 'popsterren' tijdens een tournee door Europa en een voor de film georganiseerd concert.

Joe Faces

1996 |

Nederland 1996. Ansuya Blom.

Het lijken vijf stramme oude mannetjes totdat ze het podium opkomen en met swingende Cubaanse klanken en 'sexy' bewegingen hele zalen opzwepen. De leden van de Cubaanse band 'La Vieje Trova Santiaguera' hebben een gemiddelde leeftijd van 84 jaar en reizen, sinds ze in 1993 tijdens een jam-sessie werden ontdekt, de hele wereld over. Spelend op een contrabas, twee gitaren, sambaballen en claves, verleiden de jeugdige bejaarden hun publiek met passievolle muziek over de liefde. In Lagrimas Negras volgde filmmaakster Sonia Herman Dolz de oude troubadours gedurende drie weken in Havanna en Santiago en filmde de 'popsterren' tijdens een tournee door Europa en een voor de film georganiseerd concert.

Jammerdal

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Joost Seelen.

Het lijken vijf stramme oude mannetjes totdat ze het podium opkomen en met swingende Cubaanse klanken en 'sexy' bewegingen hele zalen opzwepen. De leden van de Cubaanse band 'La Vieje Trova Santiaguera' hebben een gemiddelde leeftijd van 84 jaar en reizen, sinds ze in 1993 tijdens een jam-sessie werden ontdekt, de hele wereld over. Spelend op een contrabas, twee gitaren, sambaballen en claves, verleiden de jeugdige bejaarden hun publiek met passievolle muziek over de liefde. In Lagrimas Negras volgde filmmaakster Sonia Herman Dolz de oude troubadours gedurende drie weken in Havanna en Santiago en filmde de 'popsterren' tijdens een tournee door Europa en een voor de film georganiseerd concert.

4Tokens II - On the pretext of collecting folksongs

1996 | Muziek

Nederland 1996. Muziek van Jan Hendriks. Met o.a. Joop van Brakel, Sassan Sagharyachmai, Mirjam Bos, Ger Jager en Franka van Hoof.

Het lijken vijf stramme oude mannetjes totdat ze het podium opkomen en met swingende Cubaanse klanken en 'sexy' bewegingen hele zalen opzwepen. De leden van de Cubaanse band 'La Vieje Trova Santiaguera' hebben een gemiddelde leeftijd van 84 jaar en reizen, sinds ze in 1993 tijdens een jam-sessie werden ontdekt, de hele wereld over. Spelend op een contrabas, twee gitaren, sambaballen en claves, verleiden de jeugdige bejaarden hun publiek met passievolle muziek over de liefde. In Lagrimas Negras volgde filmmaakster Sonia Herman Dolz de oude troubadours gedurende drie weken in Havanna en Santiago en filmde de 'popsterren' tijdens een tournee door Europa en een voor de film georganiseerd concert.

Tralievader

1995 | Drama

Nederland 1995. Drama van Danniel Danniel. Met o.a. Johan Leysen, Karen van Holst Pellekaan, Chava voor in 't Holt, Jerry Delemarre en Danniel Aiss.

De film gaat over het kleine meisje Lize en haar ervaringen in een gezin met een joodse vader die het concentratiekamp heeft overleefd. Thuis duurt voor haar en haar beide broers, Max en Simon, de oorlog voort in de eindeloos herhaalde verhalen van vader Jochel over zijn kampervaringen. 'Vader heeft kamp', zegt Lize. Het gezin doet zijn best om met vader mee te leven, maar hij behandelt hen als vreemden die hem nooit zullen begrijpen. In deze verwarrende wereld is moeder Bette voor de kinderen de enige houvast.

Stalen Neuzen

1995 | Muziek

Nederland 1995. Muziek van Erik van Zuylen. Met o.a. Michael Strecker, Massimo Molinari, Heike Kreutzer, Gilles den Hartog en Ann van den Broek.

De film gaat over het kleine meisje Lize en haar ervaringen in een gezin met een joodse vader die het concentratiekamp heeft overleefd. Thuis duurt voor haar en haar beide broers, Max en Simon, de oorlog voort in de eindeloos herhaalde verhalen van vader Jochel over zijn kampervaringen. 'Vader heeft kamp', zegt Lize. Het gezin doet zijn best om met vader mee te leven, maar hij behandelt hen als vreemden die hem nooit zullen begrijpen. In deze verwarrende wereld is moeder Bette voor de kinderen de enige houvast.

Mykosch

1995 | Biografie, Korte film, Documentaire

Nederland 1995. Biografie van Danniel Danniel. Met o.a. Anne Cavadino, Thom Hoffman, Meral Taygun, Roef Ragas en Juan Carlos Tajes.

Film over het werk en leven van de in 1956 naar Nederland uitgeweken Hongaarse filmmaker Mykosch, die honderduit vertelt over waarheid en fictie in film en over de filmmaker die als een god over zijn personages heerst. Fragmenten uit de speelfilms die Mykosch maakte en films waarmee hij bezig is. Via flashbacks ziet men hoe Mykosch' eigen levensverhaal infiltreert in dat van de personages in zijn films. Complex van structuur met film-in-de- film en documentaire vs. geënsceneerde film.

919 Fifth Avenue

1995 | Drama

Verenigde Staten 1995. Drama van Dick Lowry. Met o.a. Reed Diamond, Stephen Caffrey, Noelle Beck en Barry Bostwick.

Film over het werk en leven van de in 1956 naar Nederland uitgeweken Hongaarse filmmaker Mykosch, die honderduit vertelt over waarheid en fictie in film en over de filmmaker die als een god over zijn personages heerst. Fragmenten uit de speelfilms die Mykosch maakte en films waarmee hij bezig is. Via flashbacks ziet men hoe Mykosch' eigen levensverhaal infiltreert in dat van de personages in zijn films. Complex van structuur met film-in-de- film en documentaire vs. geënsceneerde film.

Oude Tongen

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Gerardjan Rijnders. Met o.a. Catherine ten Bruggencate, Mark Rietman, Fred Goessens, Lieneke le Roux en Pierre Bokma.

Gebaseerd op een schandaal, anno 1987 in Oude Pekela, waarbij tientallen kinderen betrokken waren bij een grootschalige pornozaak. Nooit is bewezen of er sprake was van massa-hysterie, of de kinderen een gemeenschappelijke fantasie-aanval hadden en of er echte kinderlokkers rondliepen die zich als clowns uitdosten om vieze spelletjes met de peuters en tieners uit te halen. Regisseur Rijnders recruteerde zijn acteurs bij het eigen gezelschap Toneelgroep Amsterdam. Hij liet hen hun mening opdissen via de mensen die ze spelen: betrokkenen, ouders, politiefunctionarissen en journalisten, met Heebink als onderwijzeres en Admiraal als oude, stervende burgemeester. Satirisch, maar chaotisch en onrealistisch. Sommigen amuseren er zich kostelijk mee, anderen vinden de film een irritante mislukking, die niet past in de Nederlandse filmtraditie (?). Later als drie-delige tv-serie.

De put

1994 | Korte film, Komedie

1994. Korte film van René Huybrechtse. Met o.a. Wigbolt Kruyer, Peer Mascini, Leni Brederveld en Tessa Lily Wyndham.

Gebaseerd op een schandaal, anno 1987 in Oude Pekela, waarbij tientallen kinderen betrokken waren bij een grootschalige pornozaak. Nooit is bewezen of er sprake was van massa-hysterie, of de kinderen een gemeenschappelijke fantasie-aanval hadden en of er echte kinderlokkers rondliepen die zich als clowns uitdosten om vieze spelletjes met de peuters en tieners uit te halen. Regisseur Rijnders recruteerde zijn acteurs bij het eigen gezelschap Toneelgroep Amsterdam. Hij liet hen hun mening opdissen via de mensen die ze spelen: betrokkenen, ouders, politiefunctionarissen en journalisten, met Heebink als onderwijzeres en Admiraal als oude, stervende burgemeester. Satirisch, maar chaotisch en onrealistisch. Sommigen amuseren er zich kostelijk mee, anderen vinden de film een irritante mislukking, die niet past in de Nederlandse filmtraditie (?). Later als drie-delige tv-serie.

De Passanten

1994 |

Nederland 1994. Annegriet Wietsma.

Gebaseerd op een schandaal, anno 1987 in Oude Pekela, waarbij tientallen kinderen betrokken waren bij een grootschalige pornozaak. Nooit is bewezen of er sprake was van massa-hysterie, of de kinderen een gemeenschappelijke fantasie-aanval hadden en of er echte kinderlokkers rondliepen die zich als clowns uitdosten om vieze spelletjes met de peuters en tieners uit te halen. Regisseur Rijnders recruteerde zijn acteurs bij het eigen gezelschap Toneelgroep Amsterdam. Hij liet hen hun mening opdissen via de mensen die ze spelen: betrokkenen, ouders, politiefunctionarissen en journalisten, met Heebink als onderwijzeres en Admiraal als oude, stervende burgemeester. Satirisch, maar chaotisch en onrealistisch. Sommigen amuseren er zich kostelijk mee, anderen vinden de film een irritante mislukking, die niet past in de Nederlandse filmtraditie (?). Later als drie-delige tv-serie.

Oswald

1993 |

1993. Tom Verheul.

Gebaseerd op een schandaal, anno 1987 in Oude Pekela, waarbij tientallen kinderen betrokken waren bij een grootschalige pornozaak. Nooit is bewezen of er sprake was van massa-hysterie, of de kinderen een gemeenschappelijke fantasie-aanval hadden en of er echte kinderlokkers rondliepen die zich als clowns uitdosten om vieze spelletjes met de peuters en tieners uit te halen. Regisseur Rijnders recruteerde zijn acteurs bij het eigen gezelschap Toneelgroep Amsterdam. Hij liet hen hun mening opdissen via de mensen die ze spelen: betrokkenen, ouders, politiefunctionarissen en journalisten, met Heebink als onderwijzeres en Admiraal als oude, stervende burgemeester. Satirisch, maar chaotisch en onrealistisch. Sommigen amuseren er zich kostelijk mee, anderen vinden de film een irritante mislukking, die niet past in de Nederlandse filmtraditie (?). Later als drie-delige tv-serie.

Onze Man in Kazachstan

1993 |

1993. Marjoleine Boonstra.

Gebaseerd op een schandaal, anno 1987 in Oude Pekela, waarbij tientallen kinderen betrokken waren bij een grootschalige pornozaak. Nooit is bewezen of er sprake was van massa-hysterie, of de kinderen een gemeenschappelijke fantasie-aanval hadden en of er echte kinderlokkers rondliepen die zich als clowns uitdosten om vieze spelletjes met de peuters en tieners uit te halen. Regisseur Rijnders recruteerde zijn acteurs bij het eigen gezelschap Toneelgroep Amsterdam. Hij liet hen hun mening opdissen via de mensen die ze spelen: betrokkenen, ouders, politiefunctionarissen en journalisten, met Heebink als onderwijzeres en Admiraal als oude, stervende burgemeester. Satirisch, maar chaotisch en onrealistisch. Sommigen amuseren er zich kostelijk mee, anderen vinden de film een irritante mislukking, die niet past in de Nederlandse filmtraditie (?). Later als drie-delige tv-serie.

Bram

1993 |

Nederland 1993. Joost Verhey.

Gebaseerd op een schandaal, anno 1987 in Oude Pekela, waarbij tientallen kinderen betrokken waren bij een grootschalige pornozaak. Nooit is bewezen of er sprake was van massa-hysterie, of de kinderen een gemeenschappelijke fantasie-aanval hadden en of er echte kinderlokkers rondliepen die zich als clowns uitdosten om vieze spelletjes met de peuters en tieners uit te halen. Regisseur Rijnders recruteerde zijn acteurs bij het eigen gezelschap Toneelgroep Amsterdam. Hij liet hen hun mening opdissen via de mensen die ze spelen: betrokkenen, ouders, politiefunctionarissen en journalisten, met Heebink als onderwijzeres en Admiraal als oude, stervende burgemeester. Satirisch, maar chaotisch en onrealistisch. Sommigen amuseren er zich kostelijk mee, anderen vinden de film een irritante mislukking, die niet past in de Nederlandse filmtraditie (?). Later als drie-delige tv-serie.

De ontkenning

1992 | Documentaire

Nederland 1992. Documentaire van Tom Verheul.

Gebaseerd op een schandaal, anno 1987 in Oude Pekela, waarbij tientallen kinderen betrokken waren bij een grootschalige pornozaak. Nooit is bewezen of er sprake was van massa-hysterie, of de kinderen een gemeenschappelijke fantasie-aanval hadden en of er echte kinderlokkers rondliepen die zich als clowns uitdosten om vieze spelletjes met de peuters en tieners uit te halen. Regisseur Rijnders recruteerde zijn acteurs bij het eigen gezelschap Toneelgroep Amsterdam. Hij liet hen hun mening opdissen via de mensen die ze spelen: betrokkenen, ouders, politiefunctionarissen en journalisten, met Heebink als onderwijzeres en Admiraal als oude, stervende burgemeester. Satirisch, maar chaotisch en onrealistisch. Sommigen amuseren er zich kostelijk mee, anderen vinden de film een irritante mislukking, die niet past in de Nederlandse filmtraditie (?). Later als drie-delige tv-serie.

Viaduc

1991 |

1991. Danniel Danniel. Met o.a. Eva van Heijningen, Johan Leysen en Thom Hoffman.

Gebaseerd op een schandaal, anno 1987 in Oude Pekela, waarbij tientallen kinderen betrokken waren bij een grootschalige pornozaak. Nooit is bewezen of er sprake was van massa-hysterie, of de kinderen een gemeenschappelijke fantasie-aanval hadden en of er echte kinderlokkers rondliepen die zich als clowns uitdosten om vieze spelletjes met de peuters en tieners uit te halen. Regisseur Rijnders recruteerde zijn acteurs bij het eigen gezelschap Toneelgroep Amsterdam. Hij liet hen hun mening opdissen via de mensen die ze spelen: betrokkenen, ouders, politiefunctionarissen en journalisten, met Heebink als onderwijzeres en Admiraal als oude, stervende burgemeester. Satirisch, maar chaotisch en onrealistisch. Sommigen amuseren er zich kostelijk mee, anderen vinden de film een irritante mislukking, die niet past in de Nederlandse filmtraditie (?). Later als drie-delige tv-serie.

Rockin' Ramona

1991 | Documentaire, Muziek

Nederland 1991. Documentaire van Hans Heijnen. Met o.a. Andy Tielman, Ronnie Neyndorff, Harry Koster en Woody Brunings.

Boeiende en interessante documentaire over het zogenaamde Indorock-verschijnsel, de harde en ruige rock' n' rollmuziek die in het Den Haag van de jaren 1950-1960 door de zonen van Indische Nederlanders als pioniers van de rockmuziek werd gespeeld. Heijnen legt de nadruk op het contrast tussen hun muziek destijds en de stijve Nederlandse muziek. Zij raakten in de vergetelheid omdat zij te weinig platen maakten en alleen aan optredens dachten. Het historische gedeelte is deels gebaseerd op het gelijknamige boek van Lutgard Mutsaers.

Het portret van Natasha

1991 | Documentaire

Nederland 1991. Documentaire van Hens van Rooy en Jimini Hignett.

Boeiende en interessante documentaire over het zogenaamde Indorock-verschijnsel, de harde en ruige rock' n' rollmuziek die in het Den Haag van de jaren 1950-1960 door de zonen van Indische Nederlanders als pioniers van de rockmuziek werd gespeeld. Heijnen legt de nadruk op het contrast tussen hun muziek destijds en de stijve Nederlandse muziek. Zij raakten in de vergetelheid omdat zij te weinig platen maakten en alleen aan optredens dachten. Het historische gedeelte is deels gebaseerd op het gelijknamige boek van Lutgard Mutsaers.

Na het feest, zonder afscheid verdwenen

1990 |

Nederland 1990. Toni Boumans.

Boeiende en interessante documentaire over het zogenaamde Indorock-verschijnsel, de harde en ruige rock' n' rollmuziek die in het Den Haag van de jaren 1950-1960 door de zonen van Indische Nederlanders als pioniers van de rockmuziek werd gespeeld. Heijnen legt de nadruk op het contrast tussen hun muziek destijds en de stijve Nederlandse muziek. Zij raakten in de vergetelheid omdat zij te weinig platen maakten en alleen aan optredens dachten. Het historische gedeelte is deels gebaseerd op het gelijknamige boek van Lutgard Mutsaers.

Lichtend pad

1990 |

Nederland 1990. Ton van der Lee.

Boeiende en interessante documentaire over het zogenaamde Indorock-verschijnsel, de harde en ruige rock' n' rollmuziek die in het Den Haag van de jaren 1950-1960 door de zonen van Indische Nederlanders als pioniers van de rockmuziek werd gespeeld. Heijnen legt de nadruk op het contrast tussen hun muziek destijds en de stijve Nederlandse muziek. Zij raakten in de vergetelheid omdat zij te weinig platen maakten en alleen aan optredens dachten. Het historische gedeelte is deels gebaseerd op het gelijknamige boek van Lutgard Mutsaers.

Diogenes

1990 |

Nederland 1990.

Boeiende en interessante documentaire over het zogenaamde Indorock-verschijnsel, de harde en ruige rock' n' rollmuziek die in het Den Haag van de jaren 1950-1960 door de zonen van Indische Nederlanders als pioniers van de rockmuziek werd gespeeld. Heijnen legt de nadruk op het contrast tussen hun muziek destijds en de stijve Nederlandse muziek. Zij raakten in de vergetelheid omdat zij te weinig platen maakten en alleen aan optredens dachten. Het historische gedeelte is deels gebaseerd op het gelijknamige boek van Lutgard Mutsaers.

De Pitch

1990 | Documentaire

Nederland 1990. Documentaire van Bernie IJdis.

Boeiende en interessante documentaire over het zogenaamde Indorock-verschijnsel, de harde en ruige rock' n' rollmuziek die in het Den Haag van de jaren 1950-1960 door de zonen van Indische Nederlanders als pioniers van de rockmuziek werd gespeeld. Heijnen legt de nadruk op het contrast tussen hun muziek destijds en de stijve Nederlandse muziek. Zij raakten in de vergetelheid omdat zij te weinig platen maakten en alleen aan optredens dachten. Het historische gedeelte is deels gebaseerd op het gelijknamige boek van Lutgard Mutsaers.

Baito

1990 |

Nederland 1990. Peter Dop.

Boeiende en interessante documentaire over het zogenaamde Indorock-verschijnsel, de harde en ruige rock' n' rollmuziek die in het Den Haag van de jaren 1950-1960 door de zonen van Indische Nederlanders als pioniers van de rockmuziek werd gespeeld. Heijnen legt de nadruk op het contrast tussen hun muziek destijds en de stijve Nederlandse muziek. Zij raakten in de vergetelheid omdat zij te weinig platen maakten en alleen aan optredens dachten. Het historische gedeelte is deels gebaseerd op het gelijknamige boek van Lutgard Mutsaers.

De Geur van gras

1989 |

Nederland 1989. Sherman R. de Jesus.

Boeiende en interessante documentaire over het zogenaamde Indorock-verschijnsel, de harde en ruige rock' n' rollmuziek die in het Den Haag van de jaren 1950-1960 door de zonen van Indische Nederlanders als pioniers van de rockmuziek werd gespeeld. Heijnen legt de nadruk op het contrast tussen hun muziek destijds en de stijve Nederlandse muziek. Zij raakten in de vergetelheid omdat zij te weinig platen maakten en alleen aan optredens dachten. Het historische gedeelte is deels gebaseerd op het gelijknamige boek van Lutgard Mutsaers.

Dagboek van het vergeten

1989 |

Nederland 1989. Peter Dop, Marjoleine Boonstra, Gilles Frenken, Barbara Den Uyl en Mieke Krijger.

Boeiende en interessante documentaire over het zogenaamde Indorock-verschijnsel, de harde en ruige rock' n' rollmuziek die in het Den Haag van de jaren 1950-1960 door de zonen van Indische Nederlanders als pioniers van de rockmuziek werd gespeeld. Heijnen legt de nadruk op het contrast tussen hun muziek destijds en de stijve Nederlandse muziek. Zij raakten in de vergetelheid omdat zij te weinig platen maakten en alleen aan optredens dachten. Het historische gedeelte is deels gebaseerd op het gelijknamige boek van Lutgard Mutsaers.