Maribel Verdú

1970 Acteur

Maribel Verdú (1970) is acteur.
Er zijn 34 films gevonden.

Blancanieves

2012 | Drama

Spanje/Frankrijk/België 2012. Drama van Pablo Berger. Met o.a. Maribel Verdú, Daniel Giménez Cacho en Ángela Molina.

Blancanieves is een hypnotiserende film, waarin regisseur Berger het sprookje van Sneeuwwitje verplaatst naar het Sevilla van de jaren twintig. Deze zwijgende zwart-witfilm vertelt het verhaal van Blancanieves (Sneeuwwitje in het Spaans), de enige dochter van een beroemde stierenvechter, die door haar boze stiefmoeder het huis uit wordt gezet en na wat omzwervingen terechtkomt bij een groep stierenvechtende dwergen. Berger maakte zijn film voor een groot publiek, maar dat zal weinig kunnen met de vele filmcitaten (Freaks, La passion de Jeanne d'Arc), de sombere toon en het asgrauwe einde.

Tetro

2009 | Drama, Mysterie

Verenigde Staten/Italië/Spanje/Argentinië 2009. Drama van Francis Ford Coppola. Met o.a. Vincent Gallo, Maribel Verdú, Alden Ehrenreich, Klaus Maria Brandauer en Carmen Maura.

Talentvolle zoon van gevierde, maar dominante dirigent verkast naar Argentinië, waar hij het leven van de gekwelde kunstenaar uithangt. Totdat zijn jongere broer hem komt opzoeken. In fraai zwart-wit geschoten melodrama van Francis Ford Coppola werd in Cannes terugkeer naar gouden tijden genoemd, maar film komt niet in de buurt van Coppola's meesterwerken uit de jaren '70. De opera-achtige film sleept en de personages laten je koud. Vincent Gallo irriteert als gekwelde ziel, maar Di Caprio-lookalike Alden Ehrenreich als zijn jongere broer is een ontdekking.

La Zona

2007 | Drama

Spanje/Argentinië/Mexico 2007. Drama van Rodrigo Plá. Met o.a. Alan Chávez, Daniel Tovar, Daniel Giménez Cacho, Maribel Verdú en Carlos Bardem.

'La Zona' is de naam van een keurige nieuwbouwwijk in Mexico Stad, omheind door een hoge muur met prikkeldraad en continu bewaakt door camera's. Daarachter liggen eindeloze sloppenwijken. Wanneer drie jongens het stadsdeel binnendringen en tijdens een roofoverval een moord plegen, besluiten de bewoners van 'de zone' buiten de politie om in actie te komen. Donkere, stijlvolle thriller over paranoia en eigenrichting heeft een evidente moraal maar vermijdt zwart-witclichés over arm en rijk. Festivalhit, bekroond in onder andere Venetië en Toronto.

Pan's Labyrinth

2006 | Fantasy, Drama

Mexico/Spanje/Verenigde Staten 2006. Fantasy van Guillermo del Toro. Met o.a. Ivana Baquero, Sergi López, Maribel Verdú, Doug Jones en Ariadna Gil.

Het elfjarige meisje Ofelia (Baquero) gaat in 1944 met haar hoogzwangere, ziekelijke moeder (Verdu) naar het huis van haar nieuwe stiefvader, een hoge fascistische legerofficier (López). Terwijl hij meedogenloos jaagt op verzetsstrijders ontdekt zij een verborgen, magische wereld, waar ze onder andere een libelle met mensenhoofd, een raadselachtige Faun in een labyrint en een gigantische, kwaadaardige pad ontmoet. Bijzonder mooi vormgegeven, gruwelijk sprookje, zeker niet geschikt voor kinderen. In de film lopen de gruwelen van de sprookjeswereld moeiteloos over in die van het Franco-regime.

Mar rojo

2004 |

Spanje 2004. Enric Alberich. Met o.a. Amparo Soler Leal, Àlex Brendemühl en Maribel Verdú.

Het elfjarige meisje Ofelia (Baquero) gaat in 1944 met haar hoogzwangere, ziekelijke moeder (Verdu) naar het huis van haar nieuwe stiefvader, een hoge fascistische legerofficier (López). Terwijl hij meedogenloos jaagt op verzetsstrijders ontdekt zij een verborgen, magische wereld, waar ze onder andere een libelle met mensenhoofd, een raadselachtige Faun in een labyrint en een gigantische, kwaadaardige pad ontmoet. Bijzonder mooi vormgegeven, gruwelijk sprookje, zeker niet geschikt voor kinderen. In de film lopen de gruwelen van de sprookjeswereld moeiteloos over in die van het Franco-regime.

Y tu mamá también

2001 | Drama, Komedie

Verenigde Staten/Mexico 2001. Drama van Alfonso Cuarón. Met o.a. Gael García Bernal, Diego Luna, Maribel Verdú, Emilio Echevarría en Diana Bracho.

Mexicaanse tieners Julio en Tenoch (Bernal en Luna) ontmoeten op een feestje de tien jaar oudere Luisa (Verdú) en halen haar over om een tripje te maken naar het paradijselijke strand Boca del Cielo. De vroegrijpe heren hebben dit strand verzonnen maar Luisa weet van niets. Op hoop van zegen koerst het drietal in een geleende auto richting zee en beleeft onderweg het soort ziltig avontuur dat in het verlengde ligt van de combinatie van twee bronstige pubers, een dito vrouw en hoge temperaturen. Een feest voor de zinnen. Y tu mamá también werd een internationaal succesnummer.

El palo

2001 | Komedie

Spanje 2001. Komedie van Eva Lesmes. Met o.a. Adriana Ozores, Carmen Maura, Maribel Verdú, Malena Alterio en Jaime Pujol.

Gescheiden Lola (Ozores), moeder van een kind, maakt overdag de bank schoon en werkt `s avonds bij Maite (Maura) als hulp in de huishouding. Lola`s ex Gustavo (Pujol), een smeris, wil weer terugkomen, maar Lola heeft er geen zin in. Silvia (Verd[KA1]u) is kapster en is in verwachting van haar patroon, maar die wil niet scheiden. Als Maite`s man overlijdt en alleen maar schulden blijkt te hebben, terwijl haar dochter binnenkort gaat trouwen, begrijpen we dat het niet goed gaat met de dames. Bovendien wil de familie van Gustavo dat Lola het huis verlaat, zodat ze er zelf kunnen wonen. Lola heeft echter haar eigen dromen en als ze op straat het slachtoffer wordt van punk Pecholata, die het op haar beurs voorzien heeft, gaan de dames overleggen en besluiten dat het de hoogste tijd is om ook eens hun zakken flink te vullen. Ze beramen een bankoverval en Pecholata wordt gerecruteerd om mee te doen. De overval verloopt uiteraard geheel anders dan voorzien. Ze krijgen de sleutel van de safe te pakken, maar de kluis blijkt leeg te zijn! Nu gaat Lola de corrupte directeur (Gea) verleiden om er achter komen wat hij met de centjes gedaan heeft. Hoewel het scenario van Luis Marías onwaarschijnlijk lijkt, is de film heel geloofwaardig gedaan en is onderhoudend. Daarbij komt het uitstekende spel van de rolverdeling die soms voor een gulle lach zorgt. Een kleine komedie die echter heel goed in elkaar zit en vrijelijk geïnspireerd is op ATRACO A LAS TRES van José Maria Forque uit 1962. Het camerawerk is van Gonzalo F. Berridi.

Toreros

2000 | Drama, Actiefilm

Frankrijk/Spanje 2000. Drama van Eric Barbier. Met o.a. Olivier Martinez, Claude Brasseur, Sergi López, Maribel Verdú en Olivier Gourmet.

De veel geprezen stierenvechter Manuel (Martinez) was twee jaar geleden door harddrugs in de problemen geraakt en hadden hem twee jaar gevangenis bezorgd. Nu is hij weer een vrij man en vastbesloten op het rechte pad te blijven. Hij neemt een baantje aan in de bouw, maar als hij zijn vader Francisco (Brasseur) weer ziet, een kleine oplichter, is het gelijk hommeles. Francisco zit diep in de problemen en heeft schulden bij de plaatselijke maffia, die niet met zich laat spotten. Voor Manuel, die zijn vader uit de puree wil helpen, zit er niets anders op dan deel te nemen als toreador aan nachtelijke, illegale stierengevechten. Een wrange milieuschildering van een onbekende wereld voor de meeste Europese kijkers behalve die op het Iberische schiereiland en in Z.W.-Frankrijk. Brasseur schittert als onbetrouwbare vader. Het scenario is van regisseur Barbier. Het camerawerk van Thierry Arbogast is heel mooi. Gemaakt met fondsen van omroepen uit Spanje, Frankrijk en België.

Goya

1999 | Biografie, Historische film

Italië/Spanje 1999. Biografie van Carlos Saura. Met o.a. Francisco Rabal, José Coronado, Dafne Fernández, Eulalia Ramón en Joaquin Climent.

De Spaanse schilder Francisco Jos[KA1]e de Goya y Luciente leefde van 1746 tot 1828. De laatste vier jaar van zijn leven bracht hij door in exil in de Franse stad Bordeaux. Hij was begonnen met het schilderen van portretten en volkstaferelen. Hij werd hofschilder, ging veldslagen afbeelden toen de Napoleontische legers Spanje binnen vielen en legde de sociale ellende van zijn tijd vast in etsen. Hij is wellicht het beroemdst om [KL]La maja vestida[KLE] (De Naakte Maja) en [KL]Desnuda[KLE]. Op zijn 46ste was hij doof. Saura liep heel lang rond met plannen om de biopic van Goya te maken en hij heeft dit op een bijzondere wijze gedaan, die kenmerkend is voor zijn stijl. Het resultaat is verbluffend, gedraaid in de studio`s van Cinecitt[KA2]a in Rome en met tableaux vivants opgevoerd door de Catalaanse groep La Fura des Baus. Het verhaal wordt in flashback veteld, waarbij de oude Goya gespeeld wordt door Rabal en de jongere door Coronado. We gaan van de levensavond in Bordeaux, die hij doorbrengt met de veel jongere Leocadia (Ram[KA1]on) en hun dochter Rosario (Fern[KA1]andez), terug naar zijn tijd in Spanje. We zijn getuige van zijn romance met de hertogin van Alba (Verd[KA1]u) en voelen zijn sociale bewogenheid door de ellende van de oorlog en de behoudendheid van de adel. We ontdekken dat Goya een vooruitziende blik had, die trouwens ook duidelijk uit zijn schilderijen spreekt. De meester werd tegen het einde van zijn leven steeds somberder. Deze film is ongeschikt voor het grote publiek, maar liefhebbers van het werk van Saura en degenen die ge[KA3]interesseerd zijn in de grote Spaanse schilder, kunnen hun hart ophalen. De film draaide in vijf bioscopen in Amerika en leverde ruim zevenhonderdduizend dollar op. Het hoeft niemand te verbazen dat deze film vier van de tien Spaanse Oscars, de Goya`s, in de wacht sleepte: Beste Film, Beste Acteur (Rabal), Beste Vormgeving en Beste Make-up. Het scenario is van regisseur Saura. Het prachtige camerawerk is van Vittorio Storaro. Ook bekend als GOYA IN BORDEAUX en GOYA EN BURDEOS.

La capitale du monde

1998 |

Frankrijk 1998. Eric Barbier. Met o.a. Maribel Verdú, Claude Brasseur en Olivier Martinez.

De Spaanse schilder Francisco Jos[KA1]e de Goya y Luciente leefde van 1746 tot 1828. De laatste vier jaar van zijn leven bracht hij door in exil in de Franse stad Bordeaux. Hij was begonnen met het schilderen van portretten en volkstaferelen. Hij werd hofschilder, ging veldslagen afbeelden toen de Napoleontische legers Spanje binnen vielen en legde de sociale ellende van zijn tijd vast in etsen. Hij is wellicht het beroemdst om [KL]La maja vestida[KLE] (De Naakte Maja) en [KL]Desnuda[KLE]. Op zijn 46ste was hij doof. Saura liep heel lang rond met plannen om de biopic van Goya te maken en hij heeft dit op een bijzondere wijze gedaan, die kenmerkend is voor zijn stijl. Het resultaat is verbluffend, gedraaid in de studio`s van Cinecitt[KA2]a in Rome en met tableaux vivants opgevoerd door de Catalaanse groep La Fura des Baus. Het verhaal wordt in flashback veteld, waarbij de oude Goya gespeeld wordt door Rabal en de jongere door Coronado. We gaan van de levensavond in Bordeaux, die hij doorbrengt met de veel jongere Leocadia (Ram[KA1]on) en hun dochter Rosario (Fern[KA1]andez), terug naar zijn tijd in Spanje. We zijn getuige van zijn romance met de hertogin van Alba (Verd[KA1]u) en voelen zijn sociale bewogenheid door de ellende van de oorlog en de behoudendheid van de adel. We ontdekken dat Goya een vooruitziende blik had, die trouwens ook duidelijk uit zijn schilderijen spreekt. De meester werd tegen het einde van zijn leven steeds somberder. Deze film is ongeschikt voor het grote publiek, maar liefhebbers van het werk van Saura en degenen die ge[KA3]interesseerd zijn in de grote Spaanse schilder, kunnen hun hart ophalen. De film draaide in vijf bioscopen in Amerika en leverde ruim zevenhonderdduizend dollar op. Het hoeft niemand te verbazen dat deze film vier van de tien Spaanse Oscars, de Goya`s, in de wacht sleepte: Beste Film, Beste Acteur (Rabal), Beste Vormgeving en Beste Make-up. Het scenario is van regisseur Saura. Het prachtige camerawerk is van Vittorio Storaro. Ook bekend als GOYA IN BORDEAUX en GOYA EN BURDEOS.

El Entusiasmo

1998 | Komedie, Drama

Frankrijk/Spanje/Chili 1998. Komedie van Ricardo Larrain. Met o.a. Carmen Maura, Alvaro Escobar, Álvaro Rudolphi, Gianfranco Lebrini en Sebastian Achaval.

In 1984 stelt de journalist Guillermo (Rudolphini) Isabel (Verdu) en Fernando (Escobar) aan elkaar voor in het dictatoriaal geregeerde Chili. Met zijn drie[KA3]en hopen ze op een betere maatschappij en koesteren utopische idee[KA3]en over de nieuwe republiek. Tien jaar later is Chili een democratie, Isabel en Fernando zijn getrouwd en hebben een zoon, Miguel (Lebrini). Ze besluiten naar Arica te gaan, de noordelijkste kustplaats aan de rand van de woestijn, op de grens met Peru om Guillermo op te zoeken. Hij maakt er reportages, maar de inhoud is anders dan de werkelijkheid, omdat de klanten dat wensen. Fernando ziet grote mogelijkheden om toeristen te lokken voor avontuurlijke vakanties en stort zich met veel enthousiasme op zijn werk. Hij wordt succesvol, maar raakt dan betrokken bij sinistere projectontwikkelaars, die hotels willen neerzetten. Hij verwaarloost Isabel, die uitsluitend tot hem toegang heeft via zijn secretaresse Maria (Maura). Isabel zoekt troost bij Guillermo. Deze film is een soort vervolg op Larrain's debuut uit 1991 LA FRONTERA, maar veel conventioneler en lang niet zo inspirerend en idealistisch, afgezien van zijn ontevredenheid met het kapitalisme en de tekortkomingen van de democratie, Tegen het einde is zelfs de intrige onduidelijk. Het spel staat op een behoorlijk niveau. Het budget bedroeg nauwelijks één miljoen dollar. Het scenario is van regisseur Larrain en Jorge Goldenberg. Het camerawerk is van Esteban Courtalon.

La buena estrella

1997 | Romantiek

Spanje 1997. Romantiek van Ricardo Franco. Met o.a. Antonio Resines, Elvira Mínguez, Ramón Barea, Clara Sanchis en Jordi Mollà.

Rafael (Resines) die inmiddels in de middelbare leeftijd is, verloor in zijn jeugd door een ongeluk op het werk zijn zaadballen. Hij heeft leren berusten in een solitair bestaan als man zonder attributen. Als hij op weg is naar zijn werk, neemt hij Marina (Verd[KA1]u) in bescherming en voorkomt dat zij wordt afgetuigd door Daniel (Mollá). Hij biedt haar onderdak aan. Marina is zwanger van Daniel, die op een abortus aandrong. Daniel belandt in de gevangenis. Tussen Rafael en Marina groeit een tedere band. Enkele jaren later is Daniel weer vrij man. In een kommervolle toestand komt hij aan de deur bij Rafael. Hij mag blijven en met zijn drieën proberen ze er het beste van te maken. Het portret van een drietal uit de marge dat elkaar het hoofd boven water houdt in een maatschappij die hen eerder uitkotst dan begrijpen wil. De personages krijgen de nodige diepte, dankzij het goed uitgewerkte scenario van regisseur Franco en Ángeles González-Sinde, en het subtiele spel van de hoofdrollen. Toch doet de stijl waarin Franco werkt, te veel aan een tv-film denken en worden de emotionele momenten iets te dik in de verf gezet om echt boeiend te zijn op het grote scherm. Het camerawerk is van Tote Trenas. Meervoudig bekroond, vooral in eigen land en een eervolle vermelding op het festival van Cannes. Dolby Stereo.

Al otro lado del túnel

1994 |

Spanje 1994. Jaime de Armiñán. Met o.a. Gonzalo Vega, Maribel Verdú en Fernando Rey.

Rafael (Resines) die inmiddels in de middelbare leeftijd is, verloor in zijn jeugd door een ongeluk op het werk zijn zaadballen. Hij heeft leren berusten in een solitair bestaan als man zonder attributen. Als hij op weg is naar zijn werk, neemt hij Marina (Verd[KA1]u) in bescherming en voorkomt dat zij wordt afgetuigd door Daniel (Mollá). Hij biedt haar onderdak aan. Marina is zwanger van Daniel, die op een abortus aandrong. Daniel belandt in de gevangenis. Tussen Rafael en Marina groeit een tedere band. Enkele jaren later is Daniel weer vrij man. In een kommervolle toestand komt hij aan de deur bij Rafael. Hij mag blijven en met zijn drieën proberen ze er het beste van te maken. Het portret van een drietal uit de marge dat elkaar het hoofd boven water houdt in een maatschappij die hen eerder uitkotst dan begrijpen wil. De personages krijgen de nodige diepte, dankzij het goed uitgewerkte scenario van regisseur Franco en Ángeles González-Sinde, en het subtiele spel van de hoofdrollen. Toch doet de stijl waarin Franco werkt, te veel aan een tv-film denken en worden de emotionele momenten iets te dik in de verf gezet om echt boeiend te zijn op het grote scherm. Het camerawerk is van Tote Trenas. Meervoudig bekroond, vooral in eigen land en een eervolle vermelding op het festival van Cannes. Dolby Stereo.

Tres palabras

1993 |

Spanje 1993. Antonio Gimenez Rico. Met o.a. Maribel Verdú, Fernando Guillen Cuervo en Fernando Guillen.

Rafael (Resines) die inmiddels in de middelbare leeftijd is, verloor in zijn jeugd door een ongeluk op het werk zijn zaadballen. Hij heeft leren berusten in een solitair bestaan als man zonder attributen. Als hij op weg is naar zijn werk, neemt hij Marina (Verd[KA1]u) in bescherming en voorkomt dat zij wordt afgetuigd door Daniel (Mollá). Hij biedt haar onderdak aan. Marina is zwanger van Daniel, die op een abortus aandrong. Daniel belandt in de gevangenis. Tussen Rafael en Marina groeit een tedere band. Enkele jaren later is Daniel weer vrij man. In een kommervolle toestand komt hij aan de deur bij Rafael. Hij mag blijven en met zijn drieën proberen ze er het beste van te maken. Het portret van een drietal uit de marge dat elkaar het hoofd boven water houdt in een maatschappij die hen eerder uitkotst dan begrijpen wil. De personages krijgen de nodige diepte, dankzij het goed uitgewerkte scenario van regisseur Franco en Ángeles González-Sinde, en het subtiele spel van de hoofdrollen. Toch doet de stijl waarin Franco werkt, te veel aan een tv-film denken en worden de emotionele momenten iets te dik in de verf gezet om echt boeiend te zijn op het grote scherm. Het camerawerk is van Tote Trenas. Meervoudig bekroond, vooral in eigen land en een eervolle vermelding op het festival van Cannes. Dolby Stereo.

Huevos de oro

1993 | Komedie, Drama, Erotiek

Italië/Frankrijk/Spanje 1993. Komedie van Bigas Luna. Met o.a. Javier Bardem, Maria de Medeiros, Maribel Verdú, Elisa Touati en Rachel Bianca.

Tijdens zijn dienstplicht wordt bouwvakker Benito (Bardem) bedrogen door zijn vriendin Rita (Touati) die aanpapt met zijn beste vriend. Gek van jaloezie wordt hij cynisch en eerzuchtig. Hij zweert zich te wreken door het grootste en hoogste gebouw van Benidorm te bouwen. Maar dan moet hij eerst nog de belangrijkste bouwondernemer worden. Om dit doel te bereiken besluit hij de vrouwen te versieren die hem hogerop kunnen helpen. Dat begint bij Marta (De Medeiros), de dochter van een machtige bankier. Ten slotte smijt zij hem eruit en dat wordt toch zijn ondergang. Bijtend cynische satire over een kerel die zonder schroom vrouwen gebruikt om zijn doel te bereiken. De humor is niet steeds even fijnzinnig en komt soms zelfs over als een regelrechte vuistslag. Bardem is schitterend in zijn rol van macho. Spitsvondig scenario van Luna en Cuca Canals. Achter de camera stond José Luis Alcaine.

El cianuro ¿solo o con leche?

1993 | Komedie

Spanje 1993. Komedie van José M. Ganga. Met o.a. Rosa Ma Sarda, Maribel Verdú en José Coronado.

Tijdens zijn dienstplicht wordt bouwvakker Benito (Bardem) bedrogen door zijn vriendin Rita (Touati) die aanpapt met zijn beste vriend. Gek van jaloezie wordt hij cynisch en eerzuchtig. Hij zweert zich te wreken door het grootste en hoogste gebouw van Benidorm te bouwen. Maar dan moet hij eerst nog de belangrijkste bouwondernemer worden. Om dit doel te bereiken besluit hij de vrouwen te versieren die hem hogerop kunnen helpen. Dat begint bij Marta (De Medeiros), de dochter van een machtige bankier. Ten slotte smijt zij hem eruit en dat wordt toch zijn ondergang. Bijtend cynische satire over een kerel die zonder schroom vrouwen gebruikt om zijn doel te bereiken. De humor is niet steeds even fijnzinnig en komt soms zelfs over als een regelrechte vuistslag. Bardem is schitterend in zijn rol van macho. Spitsvondig scenario van Luna en Cuca Canals. Achter de camera stond José Luis Alcaine.

Belle epoque

1993 | Komedie, Romantiek, Drama, Erotiek, Experimenteel

Spanje/Frankrijk/Portugal 1993. Komedie van Fernando Trueba. Met o.a. Jorge Sanz, Fernando Fernán-Gómez, Ariadna Gil, Penélope Cruz en Miriam Díaz Aroca.

In de lente van 1931 staat Spanje voor een dilemma: de troon van koning Alfonso XIII wankelt, de republiek wenkt. Fernando (Sanz), een deserteur op de vlucht, zoekt en vindt onderdak op het platteland. Hij komt terecht op een grote boerderij van de oude schilder Manolo (Fern[KA1]an-G[KA1]omez), een rebellerende non-conformist met vier knappe dochters. De vier meiden zijn erg libertijns opgevoed. Fernando wordt het welwillende slachtoffer van de toenaderingspogingen van de vier manzieke schatten. Aan die gouden belle [KA1]epoque-momenten komt uiteraard een einde, maar voordat het zover is, kan men lustig meegenieten van scherpzinnige dialogen, vleugjes sociale kritiek en politieke hoop naast erotische ontdekkingen. Het camerawerk van Jos[KA1]e Luis Alca[KA1]ine, de decors en kostuums vormen een lust voor het oog en Fern[KA1]an-G[KA1]omez, al vijftig jaar actief in de Spaanse film, is een pracht van een patriarch. Het scenario is van Rafael Azcona, sinds de jaren 1950 de auteur van een aantal onvergetelijke komedies en het spaart niemand. Bij de Academy Awards van 1994 bekroond met de Oscar voor de Beste Beste Buitenlandse Film. Winnaar ook van een hele rits Goya Awards (Beste Film, Beste Regisseur, Beste Scenario, Beste Actrice voor Gil, Beste Mannelijke Bijrol voor Gómez, Beste Vrouwelijke Bijrol voor Chus Lampreave, Beste Camerawerk, Beste Montage en Beste Vormgeving) en een commerciële hit in Spaans sprekende landen. Eastmancolor, Dolby.

La femme et le pantin

1992 | Romantiek

Frankrijk/Zwitserland/Spanje 1992. Romantiek van Mario Camus. Met o.a. Pierre Arditi, Maribel Verdú, José Manuel Cervino, Thierry Gimenez en Antonio Flores.

In een Parijse bar vertelt Matthieu (Arditi) aan zijn ex- chauffeur het romantische avontuur dat zijn leven vernietigde. Matthieu werd naar Spanje gezonden met de opdracht een gebouw op te knappen. Tijdens een wandeling ontmoet hij Estrella (Verd[KA1]u), een jonge, sensuele vrouw met een intrigerende schoonheid. Hoewel Matthieu twintig jaar ouder is dan Estrella, gaat hij voor haar volledig door de knie[KA3]en. Zij onderwerpt hem vervolgens aan haar grillen en maakt van hem een speelbal in een bijna onverdragelijke verhouding van aantrekken en afstoten. De vijfde verfilming van dit liefdesdrama, na Jacques de Banoncelli`s erotisch geladen gelijknamige film (1928) met Conchita Montenegro en Andr[KA1]e Conti, Joseph von Sternberg`s surrealistische THE DEVIL IS A WOMAN (1935) met Marlene Dietrich en Lionel Atwill, Julien Duvivier`s gelijknamige film (1958) met Brigitte Bardot en Antonio Vilar, en Luis Bu[KA6]nuel`s CET OBSCUR OBJECT DU D[KA1]ESIR (1977) met Carole Bouquet en Fernando Rey. Evenals Buñuel weet Camus gebruik te maken van de zwoele, verdorven sfeer die schitterend verpersoonlijkt wordt door Verdú, met Arditi als het gewillige, hulpeloze slachtoffer. Het scenario is van Jean-François Goyet en Edouard Niermans naar de roman van Pierre Louÿs. Het camerawerk is Jaume Peracaula en bevat stemmige, donkere beelden.

El beso del sueño

1992 | Thriller

Spanje 1992. Thriller van Rafael Moreno Aiba. Met o.a. Eusebio Poncela, Juan Diego en Maribel Verdú.

In een Parijse bar vertelt Matthieu (Arditi) aan zijn ex- chauffeur het romantische avontuur dat zijn leven vernietigde. Matthieu werd naar Spanje gezonden met de opdracht een gebouw op te knappen. Tijdens een wandeling ontmoet hij Estrella (Verd[KA1]u), een jonge, sensuele vrouw met een intrigerende schoonheid. Hoewel Matthieu twintig jaar ouder is dan Estrella, gaat hij voor haar volledig door de knie[KA3]en. Zij onderwerpt hem vervolgens aan haar grillen en maakt van hem een speelbal in een bijna onverdragelijke verhouding van aantrekken en afstoten. De vijfde verfilming van dit liefdesdrama, na Jacques de Banoncelli`s erotisch geladen gelijknamige film (1928) met Conchita Montenegro en Andr[KA1]e Conti, Joseph von Sternberg`s surrealistische THE DEVIL IS A WOMAN (1935) met Marlene Dietrich en Lionel Atwill, Julien Duvivier`s gelijknamige film (1958) met Brigitte Bardot en Antonio Vilar, en Luis Bu[KA6]nuel`s CET OBSCUR OBJECT DU D[KA1]ESIR (1977) met Carole Bouquet en Fernando Rey. Evenals Buñuel weet Camus gebruik te maken van de zwoele, verdorven sfeer die schitterend verpersoonlijkt wordt door Verdú, met Arditi als het gewillige, hulpeloze slachtoffer. Het scenario is van Jean-François Goyet en Edouard Niermans naar de roman van Pierre Louÿs. Het camerawerk is Jaume Peracaula en bevat stemmige, donkere beelden.

Amantes

1991 | Drama

Spanje 1991. Drama van Vicente Aranda. Met o.a. Victoria Abril, Jorge Sanz, Enrique Cerro, Mabel Escano en Maribel Verdú.

Het hartstochtelijke verhaal van een fatale liefde: de jonge Sanz, net met groot verlof uit het leger, wil trouwen met Verdu, de maagdelijke dochter van zijn commandant. Hij wil ook met haar tussen de lakens duiken, maar daar wil zij pas van weten nadat ze samen het altaar hebben verlaten. Om te kunnen trouwen heeft hij een baan nodig. Hij gaat werken aan de lopende band in een steenfabriek, maar dat vindt hij niks. Hij neemt een kamer bij hospita Abril - net weduwe - en maakt Verdu wijs, dat hij bakker wordt. Algauw geeft Abril wat Verdu aan Sanz heeft ontzegd en gaan de huurder en de verhuurster heel dikwijls voor het zingen de kerk uit... Verdu krijgt het door en laat Sanz met haar de liefde bedrijven, maar dan is het al te laat, want hij is al verslingerd aan Abril. Beiden vrouwen worden gedreven door een ziekelijke jaloezie en het eindigt tragisch in een bloederige crime passionel. Sfeervol, latijns sexy, vlot gefilmd met doeltreffende fotografie en vernieuwende camera-instellingen van José Luis Alcaine. Avaro Del Amo, Carlos Perez Merinero en regisseur Arande schreven het scenario met frisse ideeën naar een ware geschiedenis uit 1955. Abril kreeg de Zilveren Beer in Berlijn voor haar spelprestatie.

Ovejas negras

1989 | Komedie

Spanje 1989. Komedie van José María Carreño en José Mar´a Carreño. Met o.a. Juan Diego Botto, Maribel Verdú, Miguel Rellán, José Sazatornil en Gabino Diego.

Een man van vijfenveertig jaar (Rell[KA1]an) bezoekt een priester (Sazatornil), een oude leraar van hem, om hem een aantal misdaden op te biechten die hij in zijn jeugd begaan heeft, ondanks het feit dat men dacht dat hij een ieder tot voorbeeld was. Zwarte humor die kritisch uithaalt naar de gevestigde orde zonder grotesk of opruierig te worden. Een intelligente film die een beetje bedorven wordt door de monotone uitvoering. Dit is de eerste film van José María Carreño, een ex- filmcriticus.

Los Días del cometa

1989 | Drama

Spanje 1989. Drama van Luis Ariño. Met o.a. Maribel Verdú, Antonio Dechent, Pep Molina en Carmen Conesa.

Een jong meisje uit Madrid, Aurora, wordt geobsedeerd door het idee dat de komeet Asor met de aarde kan botsen. Filmversie van de roman La Nardo van Romón Gómez de la Serna. Deze film is vreselijk slecht opgenomen en vertolkt, om niet te zeggen dat hij onverdraaglijk is. De debuutfilm van de regisseur die tevens het scenario schreef.

Cita con el cine español: El aire de un crimen

1989 |

Spanje 1989. Antonio Isasi-Isasmendi. Met o.a. Maribel Verdú, Fernando Rey en Paco Rabal.

Een jong meisje uit Madrid, Aurora, wordt geobsedeerd door het idee dat de komeet Asor met de aarde kan botsen. Filmversie van de roman La Nardo van Romón Gómez de la Serna. Deze film is vreselijk slecht opgenomen en vertolkt, om niet te zeggen dat hij onverdraaglijk is. De debuutfilm van de regisseur die tevens het scenario schreef.

Soldadito español

1988 | Komedie

Spanje 1988. Komedie van Antonio Giménez Rico en Antonio Gimenez Rico. Met o.a. Francisco Bas, Juan Luis Galiardo, María Garralón en Maribel Verdú.

De zoon van een musicus in een militaire kapel weigert niet alleen de familietraditie voort te zetten, maar wil zelfs zijn militaire dienstplicht niet vervullen. Een mislukte satire op toestanden in de Spaanse samenleving.

Sinatra

1988 | Drama

Spanje 1988. Drama van Francisco Betriu. Met o.a. Alfredo Landa, Ana Obregón, Maribel Verdú, Mercedes Sampietro en Nina Siemaszko.

Als zoon van een Italiaanse immigrant begint Frank Sinatra zijn carrière als zingende ober. Het is zijn droom om in Bing Crosby's voetsporen te treden. Wanneer hij de banden breekt met zijn dominante moeder, begint de legende pas echt. Een turbulente loopbaan volgt, waarin hij zowel als zanger als acteur wordt bejubeld en verguisd. Ook z'n privé-leven wordt gekarakteriseerd door hoge pieken en diepe dalen. Vele vrouwen, politici, gangsters en filmsterren paraderen door zijn leven. Uiteindelijk wordt Sinatra één van de rijksten der aarde en één van de meest geliefde zangers. Klassiekers als My way, Strangers in the night en New York, New York zijn voor eeuwig aan zijn naam verbonden

Sinatra

1988 |

Spanje 1988. Paco Betriú. Met o.a. Ana García, Maribel Verdú en Alfredo Landa.

Als zoon van een Italiaanse immigrant begint Frank Sinatra zijn carrière als zingende ober. Het is zijn droom om in Bing Crosby's voetsporen te treden. Wanneer hij de banden breekt met zijn dominante moeder, begint de legende pas echt. Een turbulente loopbaan volgt, waarin hij zowel als zanger als acteur wordt bejubeld en verguisd. Ook z'n privé-leven wordt gekarakteriseerd door hoge pieken en diepe dalen. Vele vrouwen, politici, gangsters en filmsterren paraderen door zijn leven. Uiteindelijk wordt Sinatra één van de rijksten der aarde en één van de meest geliefde zangers. Klassiekers als My way, Strangers in the night en New York, New York zijn voor eeuwig aan zijn naam verbonden

El aire de un crimen

1988 | Misdaad

Spanje 1988. Misdaad van Antonio Isasi-Isasmendi. Met o.a. Francisco Rabal, Maribel Verdú, Germán Cobos en Miguel Rellán.

In een dorp wordt het lijk van een onbekende gevonden. De inwoners vragen hulp aan de kapitein van een nabijgelegen fort. Naar zijn eigen zeggen is dit de laatste film van de Catalaanse regisseur Isasi-Isasmendi, gebaseerd op een roman van Juan Benet. Niets bijzonders.

La Estanquera de Vallecas

1987 | Drama, Komedie

Spanje 1987. Drama van Eloy de la Iglesia. Met o.a. Emma Penella, José Gómez, José Manzano, José Luis Manzano en Maribel Verdú.

Bij een poging tot een overval op een sigarenwinkel, zien de twee overvallers zich genoodzaakt, samen met de eigenaresse en haar nichtje, in de winkel onder te duiken, wanwege de dreigementen van buurtbewoners die buiten staan. Bij de vier groeien gevoelens van onderlinge sympathie. Rampzalige opportunistische film over een nationale actualiteit, weergegeven met de voor de regisseur typerende beperktheid van visie.

El Sueño de Tánger

1987 | Thriller

Spanje 1987. Thriller van Ricardo Franco. Met o.a. Fabio Testi, Maribel Verdú, Joaquín Hinojosa en Pastora Vega.

Drie vroegere vrienden komen tegenover elkaar te staan: de een is politie-agent, de tweede smokkelaar en de derde beloofde de tweede te zullen zwijgen. Hoewel het idee voor het script, afkomstig van de regisseur zelf, niet slecht is, werd de film een ware flop.

El Señor de los llanos

1987 | Drama

Spanje 1987. Drama van Santiago San Miguel. Met o.a. Juan Luis Galiardo, Doris Wells, Pilar Alcón en Maribel Verdú.

Een man keert als rijke eigenaar van een hacienda terug naar Spanje. In zijn geboortedorp leert hij een prostituée kennen. Hij wordt verliefd en is van plan haar en haar pupillen mee te nemen naar Venezuela. Wat opvalt zijn de wel zeer slechte fotografie en de vertolking van de hoofdrol. Onuitstaanbaar.

El Juego más divertido

1987 | Komedie

Spanje 1987. Komedie van Emilio Mart[KA1]nez Lázaro. Met o.a. Victoria Abril, Antonio Valero, Maribel Verdú en Antonio Resines.

De hoofdrolspelers van een succesvolle televisieserie maken in hun eigen leven liefdesperikelen mee die parallel lopen met het verhaal in de serie. Een flauwe komedie, belachelijk en voorspelbaar, met de blijkbaar onvermijdelijke aanwezigheid van Resines, onmisbaar in elke slechte Spaanse film.

Barcelona Connection

1987 | Misdaad

Spanje 1987. Misdaad van Miguel Iglesias Bonns. Met o.a. Sergi Mateu, Fernando Guillén, Claudia Gravi, Maribel Verdú en Pep Ferrer.

Een politieman krijgt de opdracht om een moordzaak in de Modelogevangenis van Barcelona te onderzoeken. Het wordt algauw duidelijk dat iedereen corrupt is, zelfs de mensen van wie hij dacht dat ze eerlijk waren. Middelmatige politiefilm, maar toch redelijk gemaakt in een door Spaanse regisseurs nauwelijks gekozen genre. Scenario van Andreu Martin. Camerawerk van Hans Bürmann en Xavier Gil.

El Año de las luces

1986 | Komedie

Spanje 1986. Komedie van Fernando Trueba. Met o.a. Jorge Sanz, Manuel Alexandre, Rafaela Aparicio en Maribel Verdú.

Kort na de Spaanse Burgeroorlog gaat jongeman naar consultatiebureau voor kinderen om daar zijn studie voort te zetten. Bitter-komische film van ex-criticus Trueba. Verder zijn te zien Verónica Forqué en Violeta Cela.

27 horas

1986 | Drama

Spanje 1986. Drama van Montxo Armendáriz. Met o.a. Marxelo Rubio, Jon Donosti, Antonio Banderas, Jon San Sebastian en André Falcon.

De buitengewone relatie tussen drie vrienden, twee jongens en een meisje, tegen het decor van de Baskische kuststreek. Pretentieus, dom en onverdraaglijk, meer valt er niet over te zeggen. Scenario van Elias Querejeta en Armendáriz. Camerawerk van Javier Aguirresarobe.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Maribel Verdú op televisie komt.

Reageer