Fernand Ledoux

Acteur

Fernand Ledoux is acteur.
Er zijn 47 films gevonden.

Père Aimable

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Claude Santelli. Met o.a. Fernand Ledoux, Geneviève Fontanel, Jean-Pierre Sentier en Gérard Darrieu.

Bewerking zonder grote cinematografische diepgang van het werk van De Maupassant. Een rijke, gierige boer verbiedt het huwelijk tussen zijn zoon en een vrouw met een kind, dat van een zijn vroegere landarbeiders is. Rest de rauwe stijl van de romanschrijver en de verfijnde acteerprestatie van Ledoux in de hoofdrol.

L'héritage

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Maurice Failevic. Met o.a. Fernand Ledoux, Maryline Even, Claude Joseph en Yves Savel.

De oude Léon is overleden. Hij laat een goede wijngaard achter, maar er is geen erfgenaam. Verschillende dorpelingen gaan ervan uit dat zij de wijngaard zullen erven. Léon blijkt dit te hebben voorzien: hij laat de wijngaard aan het hele dorp na. Eén keer per jaar, tijdens de oogst, zal iedereen uit het dorp met de anderen moeten samenwerken.

Alice ou la dernière fugue

1976 | Mysterie, Experimenteel, Thriller

Frankrijk 1976. Mysterie van Claude Chabrol. Met o.a. Sylvia Kristel, Charles Vanel, André Dussollier, Jean Carmet en Fernand Ledoux.

Een jonge vrouw ontvlucht de echtelijke woning zonder duidelijke bestemming. Overvallen door een noodweer krijgt ze een auto-ongeval vlakbij een landhuis waar ze vraagt de nacht te mogen doorbrengen. Na mysterieuze ontmoetingen en ervaringen 's nachts en de volgende dag probeert ze vergeefs weg te komen, tot ze uiteindelijk haar auto bereikt en toch weer voor hetzelfde landhuis uitkomt en opnieuw verongelukt, nu dodelijk. Een variant op ALICE IN WONDERLAND laat de heldin zien in niemandsland tussen het leven en de dood. Chabrol beoefent het mysterie-genre sfeervol en met grimmige humor en maakt ideaal gebruik van Kristel wier nuchtere expressieloosheid haar vergeefse ontsnappingspogingen iets kranigs geeft. Scenario van Chabrol. De fotografie is van Jean Rabier.

A chacun son enfer

1976 | Drama

Duitsland/Frankrijk 1976. Drama van André Cayatte. Met o.a. Annie Girardot, Bernard Fresson, Hardy Krüger, Stéphane Hillel en Fernand Ledoux.

Het dochtertje van een bourgeois-gezin is ontvoerd en terwijl de moeder de losprijs wil betalen, heeft de krenterige vader de politie al ingeschakeld. Pers en media storten zich op het ouderpaar, zeker als het lijk van het kind gevonden wordt. Pamflet tegen de ongevoeligheid van pers, politie en de nieuwsgierige massa, ten opzichte van slachtoffers van misdaad. Het wordt grotendeels ontkracht door gezochte en niet uitgediepte motivatie - de dader blijkt de verwaarloosde en jaloerse zoon uit een eerder huwelijk van de vrouw die zichzelf en hem uit schuldbesef te pletter rijdt - zodat het resultaat niet meer is dan het zoveelste (goed maar ongenuanceerd geacteerd) melodrama.

Les granges brûlées

1973 | Drama

Frankrijk/Italië 1973. Drama van Jean Chapot. Met o.a. Alain Delon, Simone Signoret, Paul Crauchet, Bernard Le Coq en Pierre Rousseau.

Dat Les granges brûlées überhaupt werd voltooid, is aan het incasseringsvermogen van regisseur Chapot te danken, die regelrecht werd gekoeioneerd door ster Delon terwijl grande dame Signoret verzuimde in te grijpen. Delon speelt een magistraat die in de winterkille Jura de mysterieuze dood van een jonge vrouw moet onderzoeken. Daarbij stuit hij op de boerenclan van matriarch Signoret. Intrige en decor van dit psychologisch drama met sterk karakterspel herinneren sterk aan de Gabin-boerderijdrama's uit dezelfde periode: La horse, L'Affaire Dominici. Allégret is Signorets dochter.

Moi y en a vouloir des sous

1972 |

Frankrijk 1972. Jean Yanne. Met o.a. Jean Yanne, Bernard Blier, Michel Serrault, Nicole Calfan en Fernand Ledoux.

Een financieel adviseur komt in conflict met zijn werkgever en sluit zich aan bij vakbondsacties, waarbij hij aangeeft hoe het kapitalisme met eigen middelen te bestrijden. Eigen baat neemt hierbij ook weer de overhand. De satire verliest haar doeltreffendheid in een reeks flauwe grappen en acteursnummers.

Peau d'âne

1970 | Fantasy, Jeugdfilm, Musical, Familiefilm, Romantiek

Frankrijk 1970. Fantasy van Jacques Demy. Met o.a. Catherine Deneuve, Jean Marais, Jacques Perrin, Micheline Presle en Delphine Seyrig.

Wanneer in het Blauwe Koninkrijk de beeldschone koningin sterft, zweert de koning (Marais) dat hij niet met iemand zal trouwen die minder knap is; de enige die in aanmerking komt is zijn dochter. Peau d'âne (Ezelsvel) is een van de minder bekende sprookjes van Charles Perrault, de 17de-eeuwse auteur van 'Sprookjes van moeder de gans'. Regisseur Demy (Les parapluies de Cherbourg) maakte binnen de nouvelle vague films vol verbeelding en spektakel. Zijn Peau d'âne werd een fraaie en bontgekleurde sprookjesmusical, met een dubbelrol voor een zingende Deneuve als koningin én haar dochter.

Sous le signe du taureau

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Suzanne Flon, Michel Auclair, Colette Déréal en Franca Valery.

Na een mislukte raketlancering zegt zijn omgeving opeens aan de uitvinder het vertrouwen op - opdrachtgevers, financiers, naaste en aangetrouwde verwanten - en tolereert ook zijn gedrag niet meer, waar ze vroeger mokkend in berustten. Een interessant uitgangspunt kreeg een vlakke scenario-uitwerking en ongeïnspireerde regie waardoor de sterke rolbezetting ook ver beneden haar eigen maat blijft.

La Communale

1965 | Komedie

Frankrijk 1965. Komedie van Jean Lhote. Met o.a. Robert Dhéry, Colette Brosset, Yves Robert, Fernand Ledoux en Didier Haudepin.

Twee dorpsonderwijzers vieren hun huwelijksverjaardag met de aanschaf van een auto die meer problemen dan genoegen biedt. Een onvoorzien ongeval doet hen zelfs door de dorpsgemeenschap verstoten worden. Aardig in 1932 spelend scenario, kreeg een weinig vlotte filmvorm van tv-regisseur, die bovendien het duo Robert Dh[KA1]ery-Colette Brosset te veel hun gang laat gaan (wat er óók aan herinnert dat komisch wel en wee in LA BELLE AMÉRICAINE meer variatie bood). Wel leuke rollen van alle anderen.

The Longest Day

1962 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1962. Oorlogsfilm van Ken Annakin, Andrew Marton, Bernhard Wicki en Darryl F. Zanuck. Met o.a. John Wayne, Robert Mitchum, Sean Connery, Robert Ryan en Rod Steiger.

De openingsscène van Spielbergs Saving Private Ryan maakte in 1998 nogal wat los bij het publiek: de close-up presentatie van de landing op de stranden van Normandië visualiseerde de ongekende slachting zoals nooit tevoren. In 1962 was The Longest Day even indrukwekkend voor het massaal toegestroomde publiek. Het immense project van producent/co-regisseur Zanuck bracht tientallen steracteurs op de been die met duizenden (echte) soldaten de beslissende slag historisch verantwoord verbeelden. The Longest Day is ook de eerste film in het genre waarin iedereen zijn eigen taal spreekt. Ontzagwekkend qua schaal, maar soms wat steriel.

Le Glaive et la balance

1962 | Drama

Italië/Spanje 1962. Drama van André Cayatte. Met o.a. Anthony Perkins, Jean-Claude Brialy, Renato Salvatori, Pascale Audret en Marie Déa.

Kind wordt gekidnapt en na plotselinge paniek bij daders gedood. Als de politie hen arresteert, zijn er ter plekke opeens drie in plaats van twee mannen van wie er één een onschuldige, toevallige passant moet zijn. Ze hebben echter alle drie voldoende op hun kerfstok voor een eventueel motief en geen waterdicht alibi. Interessant maar al te gezocht juridisch vraagstuk kreeg melodramatische uitwerking, compleet met volksgericht, die als verhaal onderhoudend blijft maar als probleemstelling nergens steek houdt.

Freud

1962 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1962. Drama van John Huston. Met o.a. Montgomery Clift, Susannah York, Larry Parks, David McCallum en Susan Kohner.

Intelligent van glamour ontdaan verslag van Sigmund Freud als jonge dokter met aandacht voor zijn vroege psychiatrische theorieën en behandelingen en zijn strijd om geaccepteerd te worden door zijn medische collega's in Wenen. Fascinerende droomscène. Scenario van Charles Kaufmann en Wolfgang Reinhardt. Oorspronkelijk in 139m uitgebracht.

Recours en grâce

1959 | Drama

Italië/Frankrijk 1959. Drama van Laslo Benedek. Met o.a. Raf Vallone, Emmanuelle Riva, Annie Girardot, Renaud Mary en Fernand Ledoux.

Een deserteur hoopt het respect van zijn geliefde te herwinnen door zich alsnog bij de politie aan te geven. Bij zijn liefdesbetuiging vindt hij de dood. Dit Europese uitstapje van de Hollywoodregisseur resulteert in een sober en effectief misdaaddrama, dat voortreffelijk wordt geacteerd. Het scenario wordt boven de soms ongeloofwaardige melodramatiek uitgetild.

J'irai cracher sur vos tombes

1959 | Drama

Italië/Frankrijk 1959. Drama van Michel Gast. Met o.a. Christian Marquand, Antonella Lualdi, Paul Guers, Renate Ewert en Fernand Ledoux.

Een man, die er zwart uitziet, maar een halfbloed is, wreekt het lynchen van zijn broer door vrouwen in de hogere blanke kringen te verleiden en te compromitteren. Hij wordt verliefd en wil met zijn vriendin vluchten, maar bij de grens worden zij beiden neergeschoten. De roemruchte, onder pseudoniem geschreven imitatie 'Amerikaanse hardboiled roman' van Boris Vian kreeg in het geweld een sensationeel aangezette verfilming van de debutant. Met nep-Amerikaanse locaties mist de film iedere overtuigingskracht, maar weet op een averechtse manier toch te boeien.

Christine

1958 | Romantisch drama

Frankrijk/Italië 1958. Romantisch drama van Pierre Gaspard-Huit. Met o.a. Alain Delon, Micheline Presle, Sophie Grimaldi, Fernand Ledoux en Jean-Claude Brialy.

Wenen, 1906. Ondanks zijn liefde voor een jong meisje kan een officier er niet toe komen om een eind te maken aan zijn verhouding met een getrouwde barones. Als hij in een duel met haar echtgenoot gedood wordt, merkt het meisje pas dat ze werd bedrogen. Deze nieuwe versie van Schnitzlers Liebelei - in 1932 door Max Ophüls verfilmd met Romy's moeder Magda Schneider - mist de melancholieke poëzie van het origineel, zodat er een sentimentele smartlap overbleef. Curiositeitswaarde door de combinatie Schneider-Delon, die zich verloofden na de draaiperiode.

Les misérables

1957 | Drama, Historische film

Frankrijk/Italië/Duitsland 1957. Drama van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Jean Gabin, Bernard Blier, Bourvil, Serge Reggiani en Béatrice Altariba.

Armoede brengt een man tot diefstal en jaren in de gevangenis. Later wordt hij onder een andere naam een rijke weldoener, maar steeds weer geconfronteerd en gechanteerd met zijn verleden. Deze zoveelste verfilming volgt trouw alle gebeurtenissen uit Victor Hugo's beroemde roman, maar blijft ondanks de sterke rolbezetting mat en emotieloos en krijgt als spektakel ook nog de reuk van een sociaal epos. Scenario van de regisseur, M. Audiard en R. Barjavel.

Ma Femme Et Moi Papa, Maman

1956 | Komedie

Frankrijk 1956. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Gaby Morlay, Nicole Courcel en Fernand Ledoux.

Sympathieke komedie over een man die maar niet van z'n ouders kan scheiden, zelfs niet wanneer hij trouwt en een stel kinderen op de wereld zet.

Les Aventures de Till l'Espiègle

1956 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk/Duitsland 1956. Avonturenfilm van Gérard Philipe en Joris Ivens. Met o.a. Gérard Philipe, Nicole Berger, Jean Vilar, Fernand Ledoux en Jean Carmet.

Als zijn vader door de hertog van Alva tot de brandstapel is veroordeeld, gaat Tijl Uilenspiegel revolutie tegen Spanje preken bij de dorpelingen en boeren van Vlaanderen. In plaats van Joris Ivens regisseerde Philipe zelf middeleeuwse avonturenfilm die meer over een geestelijk broertje van Fanfan-la-Tulipe lijkt te gaan dan over de anarchist uit het werk van Charles de Coster. Onderhoudend, maar van de oorspronkelijke strekking is weinig over.

Celui qui doit mourir

1956 | Drama

Frankrijk 1956. Drama van Jules Dassin. Met o.a. Jean Servais, Melina Mercouri, Pierre Vaneck, Nicole Berger en Grégoire Aslain.

Terwijl een Grieks dorpje zich voorbereidt op de opvoering van een passiespel, maakt de komst van dakloze vluchtelingen tragisch duidelijk dat intolerantie van alle tijden is. De eerste in Griekenland gesitueerde film van Dassin heeft opmerkelijke landschapsfotografie van Kreta en een boeiend onderwerp, ontleend aan het boek Christus wordt weer gekruisigd van Nikos Kazantzakis. Hoewel de aandacht voortdurend geboeid blijft, is de film toch niet overtuigend. Misschien omdat de Frans-Duitse rolbezetting niet het geschikte temperament heeft om aannemelijke Grieken te spelen.

Papa, maman, ma femme et moi

1955 | Komedie

Frankrijk 1955. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Robert Lamoureux, Nicole Courcel, Gaby Morlay, Fernand Ledoux en Elina Labourdette.

Robert en Catherine uit PAPA, MAMAN, LA BONNE ET MOI zijn nu getrouwd, maar wonen nog in bij zijn ouders. Het praktische ongemak wordt na de geboorte van een tweeling steeds groter, zodat de grootouders zich - niet van harte - willen wegcijferen en buiten Parijs gaan wonen. Rake en vaak geestige observaties in een plezierig tempo, al blijft de komedie vaak wat al te angstvallig vriendelijk.

Les Hommes en blanc

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Raymond Pellegrin, Jeanne Moreau, Jean Chevrier, Fernand Ledoux en Christian Marquand.

Een ambitieuze jonge arts wordt, na tegenslagen in zijn carrière in Parijs, noodgedwongen assistent van een oude plattelandsdokter. Het idealisme slaat op hem over en hij kiest voor patiënten en opvolging van zijn leermeester boven roem in de stad. De film weet de clichés van de doktersfilm redelijk binnen de perken te houden en het beroep en het medisch milieu tamelijk authentiek te tekenen. Goed spel in de meeste rollen, vooral van Moreau als de verliefde vrouwelijke collega in een overigens al te voorbeeldig geschreven rol.

Fortune carrée

1955 | Avonturenfilm, Romantiek

Italië/Frankrijk 1955. Avonturenfilm van Bernard Borderie. Met o.a. Pedro Armendáriz, Paul Meurisse, Folco Lulli, Anna Maria Sandri en Fernand Ledoux.

Een Arabische avonturier loopt over naar een vijandige stam waarvan hij met behulp van een wapensmokkelaar koning hoopt te worden. Doordat de wapens te laat aankomen wordt de stam verslagen. Tot inkeer gekomen ontkomt hij aan de wraak van zijn verraden vrienden en hij begint een nieuw leven met zijn geliefde hengst en zijn toegewijde slavin. Dit exotische avontuur naar de roman van Joseph Kessel heeft door het cinemascope-formaat van de woestijnlandschappen en de massale gevechten, een imponerende werking, al is het verhaal te simpel voor de lengte van de film, zodat een spectaculaire zeestorm tenslotte het ontbrekende drama visueel moet compenseren.

Papa, maman, la bonne et moi

1954 | Komedie

Frankrijk 1954. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Robert Lamoureux, Nicole Courcel, Gaby Morlay, Fernand Ledoux en Madeleine Barbulée.

Een werkloze jonge advocaat kan niet aan een huwelijk denken, dus brengt hij zijn geliefde als dienstbode onder in zijn ouderlijk huis. Deze vriendelijke komedie over de verwikkelingen in een bourgeois-gezin onthoudt zich van al te dolle kluchteffecten, maar kabbelt daardoor ietwat sloom voort zodat het dwaas optreden van De Funès als excentrieke buurman zeer welkom is. Het ironisch commentaar van de held steunt al te zeer op verbale spitsvondigheden.

Les Loups chassent la nuit

1952 | Thriller, Romantiek

Italië/Frankrijk 1952. Thriller van Bernard Borderie. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Carla del Poggio, Roldano Lupi, John Kitzmiller en Fernand Ledoux.

Een Fransman moet in Triëst documenten voor vliegtuigsabotage kopiëren, waarbij hij steun krijgt van een zangeres. Er ontstaat een moeizame romance, maar na het slagen van de opdracht vinden ze elkaar definitief. Het thriller-gegeven dient voornamelijk als achtergrond voor een wezenloze en alleen maar decoratieve love story die zich in traag tempo - verrassend voor de latere lijf-regisseur van Eddie Constantine - voltrekt.

Le mystère Barton

1949 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1949. Misdaad van Charles Spaak. Met o.a. Madeleine Robinson, Françoise Rosay, Loleh Bellon, Nathalie Nattier en Geneviève Morel.

Een bewerking van het successtuk van William Hackett, ofwel hoe een hoogleraar in de occulte wetenschappen ontdekt wie een, tussen haakje niet bijster bekwame, financier heeft vermoord. Een misdaadverhaal met klassieke raadsels. Een weinig opzienbarende regie en de enige film van de opmerkelijke scenario- en dialoogschrijver Charles Spaak, die waarschijnlijk inzag dat hij voor het vak van regisseur niet in de wieg was gelegd.

Histoires extraordinaires

1949 | Horror, Misdaad

Frankrijk 1949. Horror van Jean Faurez. Met o.a. Suzy Carrier, Marina de Berg, Jandeline, Marcelle Féry en Fernand Ledoux.

Drie politie-agenten leiden een beginnende collega op. Later assisteert deze bij de echte arrestatie van een misdadiger. Het is zeker dat dit louter een overbodige aanleiding voor Faurez is geweest, om drie verhalen van Edgar Allan Poe met een zeer verrassende mengeling van spot en gruwel te kunnen vertellen. Een van de weinige Franse griezelfilms die de tand des tijds heeft doorstaan.

Pattes blanches

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Suzy Delair, Paul Bernard, Fernand Ledoux, Arlette Thomas en Michel Bouquet.

De zoon van een immorele kasteelheer wordt in de streek niet geaccepteerd vanwege de reputatie van zijn vader. Zijn bastaardbroer wil zich wreken voor de achterstelling en dwingt zijn frivole geliefde om hem het hoofd op hol te brengen. De hopeloze hartstocht leidt tot een tragedie. Dit interessante en beklemmend gefilmde psychologisch drama wordt ietwat ontsierd door het nadrukkelijke spel van beide hoofdrolspelers, maar alle andere acteurs - onder wie de onherkenbaar jonge en magere Bouquet - zijn opmerkelijk. Deze film was bij de première geen succes en dwong de regisseur tot commercie en vervolgens tot documentaire opdrachtfilms.

L'ombre

1948 | Misdaad

Frankrijk 1948. Misdaad van André Barthomieu. Met o.a. Renée Faure, Berthe Bovy, Pauline Carton, Lolita de Sylva en Eliane Charles.

Een bewerking van de gelijknamige politieroman van Francis Carco. Een klassiek politie-onderzoek met een hoofdverdachte die vanzelfsprekend niet de misdadiger is. Een weinig originele opzet maar er is wel sprake van een behoorlijke mate van 'suspense', op een degelijke manier in beeld gebracht en er wordt goed gespeeld. Waaruit volgt dat Berthomieu zijn slechte reputatie, die de critici hem destijds bezorgde, niet verdient.

Eternel conflit

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Georges Lampin. Met o.a. Annabella, Fernand Ledoux, Michel Auclair, Louis Salou en Line Noro.

Een geleerde van middelbare leeftijd geeft zijn kleurloos sleurbestaan op voor een circusacrobate, die wordt onderhouden door een financier en uitgebuit door een jonge dompteur. De professor probeert haar leven in banen te leiden en de rijke minnaar tot een huwelijksaanzoek te brengen, met tragische gevolgen. Dit zwaar aangezette drama was de Franse come-back van Annabella na haar Amerikaanse film- en theaterjaren, maar ze heeft noch het temperament noch de juiste leeftijd voor haar rol. Goed spel van Ledoux als een Franse 'Professor Unrath'

Danger de Mort

1947 | Mysterie, Komedie

Frankrijk 1947. Mysterie van Gilles Grangier. Met o.a. Colette Richard, Micheline Francey, Fernand Ledoux, Georges Lannes en Piéral.

Een apotheker maakt per ongeluk een drankje van cyaankali en verkoopt er vijf flessen van. Als een amateur-detective moet hij ze nu weer opsporen, voordat er ongelukken gebeuren. Het is een wat mager gegeven voor deze zeden-detective. De film, met een scenario van Charles Exbrayat en dialogen van René Wheeler, is degelijk geregisseerd. Ook wordt er prima in geacteerd. Toch een goede film tussen de overvloed van middelmatige films die door Grangier gemaakt zijn.

La Rose de la Mer

1946 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk 1946. Avonturenfilm van Jacques de Baroncelli. Met o.a. Fernand Ledoux, Roger Pigaut, Noël Roquevert, Pierre Palau en René Géhin.

Nauwkeurige verfilming van een roman van Paul Vialar La Rose de la Mer. Het verhaal speelt zich af op een boot gedurende een oversteek van de Middellandse Zee. Een beetje melodramatisch scenario maar goede mise-en-scène en geloofwaardige vertolking. Mooie plaatjes van Jean Isnard. Regie-assistent: Stellio Lorenzi.

La Fille du Diable

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van Henri Decoin. Met o.a. Andrée Clément, Thérèse Dorny, Pierre Fresnay, Fernand Ledoux en Henry Charrett.

De tegenwoordig in de ogen van de kritiek erg verdachte Decoin kende slechts missers, ondanks zijn hoge produktiviteit. Deze is opgenomen in de periode dat hij ernstige problemen had met de verzetsbeweging vanwege de ideologie achter LES INCONNUS DANS LA MAISON (1942) - overigens een van de hoogtepunten uit zijn werk. Hij zet zijn naam hier onder een fatsoenlijke misdaadfilm. De geschiedenis van een man die, rijk geworden in de Verenigde Staten, zijn leven in Frankrijk onder een valse naam over tracht te doen...maar het noodlot slaat toe en hij wordt gearresteerd.

Sortilèges

1945 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Christian-Jaque. Met o.a. Renée Faure, Madeleine Robinson, Fernand Ledoux, Lucien Coëdel en Roger Pigaut.

Deze getrouwe verfilming van de roman Le Chevalier de Riouclare van Claude Boncompain speelt zich af in de XIXe eeuw tijdens een ijzige winter aan de voet van de bergen in Auvergne met tovenarij, verwikkelingen en een gelukkig eind. Het verhaal is minder belangrijk dan de gedragen en drukkende sfeer van deze film, dankzij de schitterende fotografie van Louis Page, een duidelijk poëtische inspiratie en een samenhangende vertolking. Misschien het meesterwerk van Christian-Jaque, en de dialogen van Jacques Prévert zijn ook erg goed. Met een figurant genaamd Piccoli.

La Fille aux yeux gris

1945 | Drama

Frankrijk 1945. Drama van Jean Faurez. Met o.a. Fernand Ledoux, Paul Bernard, Claude Génia, Jean Paqui en Line Noro.

Een jonge arts wil een oude collega in een bergdorp uit het medisch ambt laten ontzetten vanwege diens onorthodoxe praktijken, maar ziet daar vanaf als deze de vader blijkt te zijn van het meisje op wie hij verliefd is. Een jaloerse apotheker compliceert de problemen nog meer. Fraaie locatieopnamen en goed spel van Ledoux als de oude dokter en Bernard als de apotheker compenseren de melodramatische intrige en het fletse acteren van het liefdespaar.

Jeunes filles dans la nuit, Des

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van René Le Hénaff. Met o.a. Gaby Morlay, Louise Carletti, Renée Faure, Marguerite Pierry en Fernand Ledoux.

Zes jonge Parijse meisjes van goede afkomst zitten op een kostschool in de provincie. Nadat er brand is geweest, gaat de strenge directrice ze naar hun ouders brengen. De film moet het hebben van de weergave van zes verschillende milieus. De regie is niet opmerkelijk. De montage, gedaan door de regisseur, is uitstekend.

Goupi mains rouges

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Fernand Ledoux, Blanchette Brunoy, Georges Rollin, Line Noro en Arthur Devère.

Na 25 jaar afwezigheid keert een man uit Parijs terug naar zijn wortels op het platteland. Wat hij aantreft is een gehucht vol argwanende zwendelaars die allemaal familie van hem en van elkaar lijken te zijn. Een moord haalt het slechtste in de reeds verdorven types boven. Verheerlijking van het platteland was het Franse devies anno 1943, maar filmmaker Becker slipte door de mazen van de wet met een zwartgallig werk waarin stad en platteland beide worden afgeserveerd. Een subtiel speelse onderlaag houdt de heisa toegankelijk. Met Nederlandse ondertiteling.

Les visiteurs du soir

1942 | Fantasy, Romantiek, Drama

Frankrijk 1942. Fantasy van Marcel Carné. Met o.a. Arletty, Alain Cuny, Fernand Ledoux, Marie Déa en Jules Berry.

Eind vijftiende eeuw reizen twee minstrelen (Arletty en Cuny) rond met als opdracht zieltjes te winnen voor de duivel. Tijdens een bezoek aan baron Hugues loopt het allemaal anders: de reizigers en de kasteelbewoners raken verliefd op elkaar. Poëtisch-realistisch regisseur Carné maakte dit middeleeuwse sprookje na Quai des brumes en Le jour se lève, en voor zijn meesterwerk Les enfants du paradis. Vaste scenarist Jacques Prévert situeerde het verhaal in het verre verleden, maar de goede verstaander zag er destijds natuurlijk een allegorie in voor de oorlogssituatie: liefde is het enige antwoord op het kwaad.

Le Lit á colonnes

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Roland Tual. Met o.a. Fernand Ledoux, Valentine Tessier, Jean Marais, Odette Joyeux en Mila Parély.

Een gewetenloze gevangenisdirecteur eigent zich een partituur van de hand van een onschuldig veroordeelde, jonge musicus toe en geeft zichzelf uit voor de componist. Deze melodramatisch aangezette verfilming van een roman van Louise de Vilmorin levert pathetisch museumtoneel op, dat zich ook door de ster-bezetting met geamuseerde verbazing laat aanzien.

Premier rendez-vous

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Henri Decoin. Met o.a. Danielle Darrieux, Fernand Ledoux, Louis Jourdan, Jean Tissier en Gabrielle Dorziat.

Een professor van middelbare leeftijd plaatst een contactadvertentie en gaat corresponderen met een charmante jonge vrouw. Bij hun eerste afspraak laat hij zich vervangen door een meer aantrekkelijker en jeugdiger neef. Romantisch niemendalletje speelde in op de behoefte aan verstrooiing tijdens de oorlogsjaren, maar is beter gebleven dan veel pretentieuzere films door het spel van Ledoux, de spontaniteit van Darrieux en de frisheid van debuterende jonge acteurs en actrices (als medestudenten van Jourdan figureren ook nog Daniel Gélin en Georges Marchal). Scenario van regisseur Decoin.

Premier bal

1941 | Drama

Frankrijk 1941. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Marie Déa, Raymond Rouleau, Gaby Sylvia, François Périer en Fernand Ledoux.

Een arts wordt verliefd op een kokette jongedame en merkt haar degelijke zuster die oprecht van hem houdt nauwelijks op. Na een huwelijkscrisis krijgt deze eindelijk de kans om haar plaats bij haar zwager in te nemen, maar de echtgenote keert berouwvol terug zodat de zuster op haar beurt aandacht krijgt voor een jarenlange stille aanbidder. Conventionele liefdesfilm werd met verfrissende lichtheid geregisseerd en vooral overtuigend geacteerd.

L'assassinat du Pére Noël

1941 | Familiefilm, Misdaad, Komedie, Drama

Frankrijk 1941. Familiefilm van Christian-Jaque. Met o.a. Marcelle Rexiane, Renée Faure, Marie-Hélène Dasté, Marcelle Monthil en Mona Dol.

Dorpje wordt in de kerstweek opgeschrikt door diefstal van kerkschatten en moord op kerstman. Idyllische achtergrond van besneeuwd dorp in kersttooi geeft contrasterende verpakking van moordintrige die met roddel en romantiek wordt opgesierd. Verrukkelijke rol van Baur als bejaarde die eindelijk voor kerstman mag spelen, maar zijn pak op lijk aantreft.

Volpone

1940 | Historische film, Komedie

Frankrijk 1940. Historische film van Maurice Tourneur. Met o.a. Harry Baur, Louis Jouvet, Fernand Ledoux, Jacqueline Delubac en Marion Dorian.

Een Venetiaanse rijkaard doet op voorspraak van een intrigant voorkomen dat hij zal sterven waardoor iedereen die denkt in zijn testament te kunnen komen hem met gunsten en cadeaus overlaadt. De achttiende-eeuwse komedie van Ben Jonson kreeg een fraaie filmvorm en werd geacteerd door legendarische toneelgrootheden. (Stefan Zweig en Jules Romains schreven het scenario.) Opnieuw gefilmd in moderne bewerking als THE HONEY POT.

La bête humaine

1938 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1938. Drama van Jean Renoir. Met o.a. Jean Gabin, Simone Simon, Fernand Ledoux, Julien Carette en Blanchette Brunoy.

In deze adaptatie van de roman uit 1890 in Émile Zola's Rougon-Macquart-cyclus gaat van het gedoemde koppel Gabin-Simon iets hypnotisch uit. Jacques Lantier, stoomtreinmachinist op het traject Parijs-Le Havre, wordt getourmenteerd door erfelijke psychoseaanvallen. Séverine, echtgenote van de tweede Le Havre-stationschef en manipulatief loeder bij uitstek, betrekt hem bij de passiemoord op een sadistische rijkaard. Vanaf dat moment dendert de Renoir-loc op zijn tragische terminus toe. Noodlotsverhaal met prachtige spoorwegfotografie mengt negentiende-eeuws literair naturalisme en pre-WO II-cineromantiek. Geweldige bijrol van Julien Carette als Lantiers kettingrokende co-machinist.

Altitude 3200

1938 | Familiefilm, Avonturenfilm

Frankrijk 1938. Familiefilm van Jean Benoît-Lévy. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Fabien Loris, Odette Joyeux, Dolly Mollinger en Blanchette Brunoy.

Idealistische adolescenten ontvluchten de grote stad om een 'republiek' in de bergen te stichten. Liefdesverwikkelingen en ruzies blijven natuurlijk niet uit. Dan worden zij ook nog bedolven onder een lawine. Hoewel het grappig is dat de film vooruit lijkt te lopen op 1968, is het toch meer een produkt om meewarig bij te glimlachen. Zeker als je bedenkt dat de film door Lucien Luchaire is geschreven die zelf tijdens de Duitse bezetting een 'ideologische buiging' voor de nazi's zou maken.

Mayerling

1936 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1936. Historische film van Anatole Litvak. Met o.a. Charles Boyer, Danielle Darrieux, Suzy Prim, Gabrielle Dorziat en Jean Dax.

De kroonprins van Oostenrijk heeft vele politieke vijanden en wordt - hoewel getrouwd - verliefd op de jonge Maria Vetsera. De keizer gelast een einde aan de verhouding en de gelieven vluchten samen weg. De historische liefdestragedie kreeg een hoogst romantische benadering die de film tot een groot internationaal succes maakte. De jonge Darrieux is nog steeds aandoenlijk. Het scenario is van Irma von Cube en Joseph Kessel naar de roman La fin d'un idylle van Claude Anet.

Le Vagabond bien-aimé

1936 | Komedie, Musical

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1936. Komedie van Curtis Bernhardt. Met o.a. Maurice Chevalier, Betty Stockfeld, Hélène Robert, Serge Grave en Austin Trevor.

Deze Franse versie van de Britse musical THE BELOVED VAGABOND heeft omgekeerde plus- en minpunten: de Londense scénes zijn hier minder overtuigend, terwijl de omzwervingen door Frankrijk dank zij de acteurs meer in de gepaste toon zijn. Robert is echter, als het simpele natuurmeisje op wie de zingende zwerver Chevalier pas op het nippertje verliefd wordt, geen partij voor Margaret Lockwood in de Engelse film.

Villa Destin

1920 | Komedie

Frankrijk 1920. Komedie van Marcel L'Herbier. Met o.a. Saint-Granier, Alice Field, Lily Samuel, Paulais en Bob Scalon.

De titel van deze film is ontleend aan een verhaal van Oscar Wilde, waarvan het een kostelijke pastiche is. Het is tegelijk een amusante parodie op de politiefilm. L'Herbier kenschetste hem als 'humoresque'. Interessante decors van Georges Lepape en Garnier. Op z'n minst drie komedianten maken hier hun debuut: Saint- Granier, Field en Samuel.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Fernand Ledoux op televisie komt.

Reageer