John Kani

Acteur

John Kani is acteur.
Er zijn 12 films gevonden.

White Lion

2010 | Familiefilm, Drama

Zuid-Afrika 2010. Familiefilm van Michael Swan. Met o.a. Jamie Bartlett, John Kani, Thabo Malema en A.J. van der Merwe.

Op een Zuid-Afrikaanse steppe wordt een wit leeuwenwelpje geboren. Een goed teken, vinden de leden van de Shangaan, een lokale stam, want zo'n wit beestje brengt geluk. Maar de andere leeuwen verstoten Letsatsi, zoals het dier inmiddels genoemd wordt. Dus gaat de jonge leeuw veel vreselijke gevaren tegemoet, terwijl een jonge Shangaan verontrust toekijkt en zo nu en dan een beetje helpt. Mooie natuurfilm, die wel wat lijkt op Jean-Jacques Annauds L'ours. Prachtige beelden uit de wildparken nabij Johannesburg, door zomerse regenval sappig groen gekleurd.

The Bird Can't Fly

2007 | Drama

Nederland 2007. Drama van Threes Anna. Met o.a. Barbara Hershey, Tony Kgoroge, Yusuf Davids en John Kani.

Het tienjarige jongetje River groeit op in Fairlands, een voormalig mijnstadje dat bijna volledig is verzwolgen door de oprukkende woestijn. Als zijn moeder overlijdt, keert zijn oma Melody terug naar het stadje. Zij is vastbesloten de jongen weg te halen uit zijn desolate omgeving om hem een normale opvoeding te geven. Maar River en zijn vader, een luie postbode, denken daar anders over. The Bird Can't Fly, het speelfilmdebuut van Threes Anna, roept bewondering op vanwege de volharding en het vakmanschap van de maakster, die haar visie zonder compromissen heeft vormgegeven. Die eigenzinnigheid zit de film ook een beetje dwars: niet iedereen zal raad weten met Anna's ongepolijste, soms irreële vertelstijl.

Final Solution

2001 | Drama

Verenigde Staten 2001. Drama van Cristóbal Krusen en Cristobal Krusen. Met o.a. John Kani, Mpho Lovinga, Bruce Marchiano, Marius Weyers en Liezel Van der Merwe.

De Nederlander Jan van Riebeeck stichtte in 1652 nabij Kaap de Goede Hoop de eerste blanke nederzetting in Zuid-Afrika, die uitbreidde tot een veel groter gebied. De kolonisten voerden regelmatig oorlogen tegen de oorspronkelijke bewoners, de Kaffers en de Bantoes. De kolonisten keken neer op de zwarte bevolking, die een andere beschaving had. In het Nederlands betekent de uitdrukking kaffer domoor en is in feite racistisch. De oorsprong van het superioriteitsgevoel kan verklaard worden door het cultuurverschil dat in die tijd sterk be[KA3]invloed werd door het Calvinsime. In 1815 werd Zuid-Afrika Engels gebied. De afstammelingen van de kolonisten waren de Boers, die als herenboeren een welvarende klasse van grootgrondbezitters waren. Zwarten waren aanvankelijk hun slaven, geheel in overeenstemming met hun geweten, en gedekt door het geloof in gods woord discrimineerden de Boers de zwarten. De Boers haatten ook de Engelsen als koloniale overheersers tegen wie zij eind 1800 regelmatig oorlog voerden. De Britten zetten hen gevangen in z.g. `concentration camps`, een instelling die vervolgens nagevolgd werd door de nazi`s om zes miljoen joden, zigeuners en homoseksuelen uit te moorden - de z.g. Endl[KA3]osung - en andere regimetegenstanders zoals anti-fascisten en communisten. In 1910 werd Zuid-Afrika onafhankelijk. De blanke Zuid-Afrikanen zagen na 1945 in dat zij het land moesten gaan delen met de zwarte bevolking. Ze begrepen dat hun positie op den duur onhoudbaar zou worden en zij vreesden voor hun toekomst, te meer zij al driehonderd jaar in het land woonden. Ze hebben op allerlei manieren geprobeerd hun machtspositie te houden en dat heeft geresulteerd in de apartheid. De harde kern achter deze discriminatie bevond zich onder de Boers. Gerrit Wolfaardt (Ellis) gelooft in 1993 als een van de weinigen nog dat je het probleem kunt oplossen in nazi-stijl met volkerenmoord, maar algauw raakt hij van het tegenoverstelde overtuigd, omdat hij niet sterk is in dialectiek. We volgen zijn persoonlijke odyssee tot aan zijn loutering en de mensen die hem daarbij begeleiden. Ouder geworden kijkt hij terug op een turbulente tijd, maar Zuid- Afrika heeft de onvermijdelijke koers van de geschiedenis gevolgd en dankzij de grote staatsman Nelson Mandela is het geen bloedbad of puinhoop geworden maar een zich geleidelijk ten goede kerende zaak. Het scenario van regisseur Krusen is ronduit huichelachtg en niet meer of minder dan witwasserij van bedorven zielen die grove onrechtvaardigheden hebben begaan (in de naam van hun geloof) en bekeerd raakten. Om de tribulaties van Gerrit te vergelijken met de holocaust is belachelijk en aanmatigend, waarmee wij niet willen zeggen dat het koek en ei was in Zuid- Afrika. Integendeel apartheid is verwerpelijk, het blanke regime heeft zich misdragen en misdaaden begaan, maar niet op grote schaal volkerenmoord gepleegd zoals bijv. de nazi's, de communisten onder Stalin, de Hoetoe's of de uiteengevallen Joegoslavische republieken Croatié, Servië en Bosnië in hun bloedige burgeroorlogen. De titel van de film is ronduit misleidend en getuigt van effectbejag.

The Tichborne Claimant

1998 | Komedie, Historische film, Drama

Verenigd Koninkrijk 1998. Komedie van David Yates. Met o.a. John Gielgud, Robert Hardy, Robert Pugh, Stephen Fry en Rachael Dowling.

Meesterlijk rechtbankdrama over het waargebeurde verhaal van de Tichborne Claimant, de man die eind 19de eeuw het erfgoed van de Tichborne opeiste. Het perspectief van het verhaal ligt bij de Afrikaanse bediende van de familie (John Kani). Hij werd rond 1875 naar Australië gezonden om de vermiste erfgenaam op te sporen. De bediende vindt een kandidaat (Robert Pugh) maar door omstandigheden wordt diens claim afgewezen. Pugh gaat naar de rechtbank om zijn gelijk te halen en vindt advocaat Stephen Fry tegenover zich. Een wonderlijk relaas over het dunne laagje beschaving van de Engelse standenmaatschappij.

Kini & Adams

1997 | Komedie

Burkina Faso 1997. Komedie van Idrissa Ouedraogo. Met o.a. Vusi Kunene, David Mohloki, Nithati Moshesh, John Kani en Netsayi Chigwendere.

i

The Ghost and the Darkness

1996 | Avonturenfilm, Biografie, Historische film

Verenigde Staten 1996. Avonturenfilm van Stephen Hopkins. Met o.a. Michael Douglas, Val Kilmer, Tom Wilkinson, John Kani en Bernard Hill.

In 1898 wordt een bouwproject in Oost-Afrika geteisterd door twee zeer agressieve leeuwen - al gauw The Ghost en The Darkness genoemd - die in enkele maanden tijd zo'n 130 slachtoffers maken. Douglas als de 'grote blanke jager' moet er iets aan doen. Avonturenfilm, gebaseerd op het autobiografische verhaal The Man-Eaters of Tsavo van de Ierse ingenieur John Patterson, werd opgenomen in Kenia en Zuid-Afrika, wat fraaie beelden oplevert. Script en acteerwerk zijn minder. Kilmer speelt Patterson en werd genomineerd voor een Razzie Award voor slechtste acteur in een bijrol.

Sarafina!

1992 | Muziek

Frankrijk/Zuid-Afrika/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1992. Muziek van Darrell Roodt. Met o.a. Mbongeni Ngema, Whoopi Goldberg, Leleti Khumalo, Miriam Makeba en John Kani.

Gebaseerd op gelijknamige theatermusical met prachtige songs van Ngema en Hugh Masekela (een Broadwayhit in 1988) en gesitueerd in een bruisend Zuidafrikaans Soweto met Goldberg als een politiek bewuste lerares, die wordt verbannen. Een van haar leerlingen, het titelpersonage, gespeeld door Khulama, komt hiertegen met haar medeleerlingen in opstand, zij wordt opgepakt en gefolterd en een zwarte politieman wordt uit wraak vermoord. Efficiënt wordt op een WEST SIDE STORY-achtige manier een schrijnend beeld opgehangen van de apartheidspolitiek die Zuid- Afrika tot in 1991 bedreef. Een boodschap van passie en hoop, een ode aan de kracht van de menselijke geest. Degelijke regie, aanstekelijke soundtrack van Stanley Myers en opvallende vertolkingen met een sensationele Khulama.

Option$

1989 | Avonturenfilm, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1989. Avonturenfilm van Camilo Vila. Met o.a. Matt Salinger, Eric Roberts, Joanna Pacula, John Kani en Susan Anton.

Salinger als saaie omroepmedewerker is op zoek naar goede onderwerpen voor mini-series en beleeft het avontuur van zijn leven wanneer hij in Afrika achter een blanke, steenrijke en excentrieke prinses aan moet, dat leidt tot wat alledaagse romantische avonturen, braafjes in beeld gebracht. Scenario van Edward Decter en John J. Strauss.

A Dry White Season

1989 | Drama

Verenigde Staten 1989. Drama van Euzhan Palcy. Met o.a. Donald Sutherland, Janet Suzman, Zakes Mokae, Susan Sarandon en Marlon Brando.

Als de zwarte tuinman van leraar Sutherland wordt vermoord, wordt hij op pijnlijke wijze wakker geschud over de afschuwelijkheid van de apartheid. Deze anti-apartheids film, gemaakt in Hollywood met een welbespraakte, zelfverzekerde Franse, zwarte regisseuse (en dat is heel wat voor Tinseltown!) komt als mosterd na de maaltijd: apartheid is gelukkig afgeschaft, en zij was letterlijk te ver van haar onderwerp verwijderd om de rolprent eeuwig te kunnen laten voortleven. Brando na tien jaar voor het eerst voor de camera in een kleine rol als openhartige advocaat, is wellicht iets te uitbundig. Gesitueerd in Zuid-Afrika van 1976.

An African Dream

1988 | Drama, Romantiek

Zuid-Afrika 1988. Drama van John Smallcombe. Met o.a. Kitty Aldridge, John Kani, Dominic Jephcott, John Carson en Joy Stewart-Spence.

Een waardige film over de Engelse schooljuffrouw Katherine Hastings (Aldridge) die in Zuid-Afrika (toen nog een Britse kolonie) omstreeks 1920 vriendschap sluit met Khatana (Kani), een zwarte man. Een goed beeld over apartheid dat gelukkig in 1991 werd afgeschaft. Het scenario is van Nodi Murphy en regisseur Smallcombe, die tevens de film produceerden. Het camerawerk is van Paul Beeson.

The Grass Is Singing

1981 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Zweden 1981. Drama van Michael Raeburn en Michael Reaburn. Met o.a. Karen Black, John Thaw, John Kani, John Moulder en Patrick Mynhardt.

Black is uitstekend als eenzame vrouw die trouwt met boer Thaw en zich niet kan aanpassen aan het leven in de Afrikaanse bossen. Gefilmd in Zambia; gebaseerd op een roman van Doris Lessing. Ook bekend als GRÄSET SJUNGER en KILLING HEAT.

Marigold in August

1980 | Komedie, Drama

Verenigd Koninkrijk/Zuid-Afrika 1980. Komedie van Ross Devenish. Met o.a. Winston Ntshona, John Kani, Athol Hesha en Mabel Ntshinga.

Daan leidt als tuinman bij de blanken een rustig leventje, totdat zijn positie door een andere zwarte wordt bedreigd. Met een eenvoudige typering en een open einde wordt het dilemma van het zwarte volksdeel in Zuid-Afrika verduidelijkt. De trage en soms schimmige dialogen houden de handeling onnodig op.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer John Kani op televisie komt.

Reageer