Germaine Aussey: cast.
Er zijn 8 films gevonden.

Vous n'avez rien à declarer?

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Léo Joannon. Met o.a. Raimu, Sylvia Bataille, Pierre Brasseur, André Alerme en Saturnin Fabre.

De dochter van een geleerde wordt uitgehuwelijkt aan diens assistent, maar tijdens de huwelijksreis per trein slaagt een andere aanbidder, vermomd als controleur, erin de bruidegom impotent te maken. De befaamde toneelvaudeville kreeg een spitsvondige scenariobewerking - van o.a. Jean Aurenche en Jean Anouilh - en een briljante vertolking door de vooroorlogse topbezetting. Opnieuw verfilmd in 1959.

Aventure à Paris

1936 | Komedie

Frankrijk 1936. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Jules Berry, Danièle Parola, Lucien Baroux, Arletty en Germaine Aussey.

Een berooide playboy weet zich in de gunst te manoeuvreren van de miljonair bij wie hij in de schuld staat, maar krijgt scrupules tegenover het meisje dat vergeefs door de rijkaard wordt bemind. Ze gelooft een deel van de weddenschap te zijn en schakelt uit wraak een nichtje met theaterambities in, die echter de miljonair als minnaar en sponsor van haar revue verovert. De vlotte toneelkomedie kreeg een aangepaste filmbewerking, met revuescènes rond het populaire orkest van Ray Ventura. De acteurs zijn te oud voor hun rollen, maar acteren met scherpere ironie dan de dialogen aangeven.

Le golem

1935 | Horror

Frankrijk 1935. Horror van Julien Duvivier. Met o.a. Germaine Aussey, Jany Holt, Tania Doll, Harry Baur en Roger Karl.

Praag 1610. Tyran Rudolf de Tweede van Bohemen (Baur) is aan de drank verslaafd en voert een schrikbewind over zijn land. Zijn onderdanen beginnen zich te roeren in ontevredenheid en de joden in het ghetto van Praag zijn bang voor progroms. Dankzij rabbi Loew hebben zij echter de Golem; een weerzinwekkend en wraakzuchtig monster dat Loew gecreëerd heeft. Men ontwaakt het sluimerende gedrocht. De Golem houdt huis in het paleis van Rudolf en verandert het in een puinhoop. Hij maakt de ministers en dienaren van de alleenheerser een kopje kleiner. Interessante Europese Golem-versie naar de roman van Gustav Meyrink Der Golem. Regisseur Duvivier en André-Paul Antoine schreven samen het scenario. Gedraaid in Tsjecho-Slowakije en gemonteerd door Jírí Slaviček met decors van André Andrejew en Stepán Kopecky. Het camerawerk is van Jan Stallich en Václav Vich. Er werd uitsluitend een Franstalige versie geproduceerd.

La Vie Parisienne

1935 | Muziek

Frankrijk 1935. Muziek van Robert Siodmak. Met o.a. Conchita Montenegro, Max Dearly, Georges Rigaud, Marcelle Praince en Christian Gérard.

Een puriteinse Braziliaanse zakenman verzet zich tegen het huwelijk van zijn dochter met een vlotte Parijzenaar. Zijn vader en een operette-diva die rond de eeuwwisseling een romance hebben gehad doen hun best hem te bekeren tot het frivole Parijse leven. De operette van Offenbach levert muziek en referentie voor een nieuw filmverhaal dat alleen een exportbeeld van Parijs tussen 1930 en 1935 geeft. Een zekere nostalgische charme, maar nauwelijks andere kwaliteiten. (Een getrouwe verfilming van de operette werd gemaakt in 1977.)

Les filles de la concierge

1934 | Komedie

Frankrijk 1934. Komedie van Jacques Tourneur. Met o.a. Jeanne Cheirel, Josette Day, Germaine Aussey, Ghislaine Bru en Paul Azaïs.

Een conci[KA3]erge heeft drie dochters. Een werkt in de mode en trouwt met een rijke buitenlander. De tweede wordt het hof gemaakt door een banketbakker, maar zij is liever de maintenee van rijke man. De jongste gaat met de chauffeur van de van de zwager van de rijkaard. Als die gaan trouwen moet moeders ingrijpen en dochter twee keert terug op het rechte pad. De vierde en laatste lange speelfilm die Jacques Tourneur opnam gedurende zijn korte carri[KA2]ere in Frankrijk (1931-1934), waarover hij naderhand met de grootste strengheid oordeelde. Onterecht echter, want deze film vormt op z'n minst een aangename tijdspassering. Het is een tamelijk vlotte, lichte komedie mede dankzij het scenario van Jean-George Auriol en Georges de la Fouchardière. Het Franse ministerie van cultuur restaureerde in de jaren 1990 de film en maakte hem geschikt voor uitzending op de tv.

Marie, légende hongroise

1932 | Drama

Frankrijk 1932. Drama van Paul Féjos. Met o.a. Annabella, Germaine Aussey, Llossa Dajbukat, Istvan Gyergyal en Karola Zala.

De jonge Marie (Annabella) laat zich verleiden en wordt zwanger. De bijstand ontneemt haar als ongehuwde moeder de baby, waarover ze diep bedroefd raakt. Ze zweert zich te wreken op de heilige madonna, die haar de bescherming onwaardig vond. Ze sterft vroegtijdig en komt (toch nog) in het paradijs, waar ze zich ontfermt over jonge maagden die hetzelfde lot treffen. Een geweldige draak die zestig jaar later niet meer kan opboksen tegen technisch veel beter gemaakte, uit het leven gedreven tv- films; slechts [KA1]e[KA1]en zaak hebben ze met elkaar gemeen: sentimentele pulp voor de (dames)massa en dat is is nog steeds geen haar veranderd. In zijn soort heel adequaat, maar een herbelevenis valt af te raden. F[KA1]ejos draaide tegelijkertijd een Hongaarse versie TAVASZI ZAPOR, ook met Annabella in de hoofdrol en verder Istv[KA1]an Gyergyai, Ilona Dajbukat en Karola Zala. Verder was er een Roemeense versie PRIMA DRAGOSTE onder regie van Jean Mihail; ook maakte F[KA1]ejos (als Fejos) de Engelse versie MARIE - HUNGARIAN LEGEND en de waarschijnlijk gedubde Duitse versie MARIE, maar daar zijn geen kopieën meer van teruggevonden. István Eiban en Pawerel Marley bemanden de camera en het scenario is van Ilona F[KA11]ul[KA11]op en regisseur Féjos. De film werd in Hongarije opgenomen.

À nous la liberté

1931 |

Frankrijk 1931. René Clair. Met o.a. Raymond Cordy, Henri Marchand, Rolla France, Paul Ollivier en Germaine Aussey.

Een clochard ontsnapt uit de gevangenis, wordt directeur van een ultra-moderne fabriek en wordt rijk, maar verliest zijn gevoel van vrijheid. Tenslotte wordt hij uit eigen verkiezing weer clochard. Vroege geluidsfilm onderscheidde zich door verrassend en functioneel gebruik van geluid (dus ook stilte) en was een doeltreffende aanval op de toenemende mechanisering waarvan scènes aan-lopende-band later zijn nagedaan door Chaplin voor MODERN TIMES. Misschien de beste film van Clair. Camerawerk van Georges Périnal.

Allo Berlin, ici Paris

1931 | Komedie

Frankrijk​/​​Duitsland 1931. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Germaine Aussey, Josette Day, Marthe Mussine, Wolfgang Klein en Charles Redgie.

Een Duitse werknemer van de telefooncentrale Berlijn-Parijs heeft een mondelinge flirt met een Franse collega en zal haar in Parijs ontmoeten. Misverstanden resulteren in ontmoeting van de Duitser met de vriendin van het contact en van zijn vriend met de telefoniste. Deze simpele komedie vol met identiteitsverwisseling heeft de charme van zijn gedateerdheid, opmerkelijke fotografie en zeker voor die periode ongewone tweetaligheid (Duitsers en Fransen spreken hun eigen taal), maar is een van de mindere voor-oorlogse Duvivier-films. Scenario Van Rolf E. Vanloo. Camera Van Reimar Kuntze, Heinrich Balasch en Max Brinck.