Odette Joyeux: cast en scenario.
Er zijn 24 films gevonden.

L' Age en fleur

1974 | Muziek

Frankrijk 1974. Muziek van Philippe Agostini. Met o.a. Marceline Collard, Blanche Rayne, Bonnet, L. Attilio en Gulgud Maina.

Langdradig melodrama over Marie die haar carrière als sterdanseres bij het ballet van de Opera van Monte-Carlo opgeeft omdat de baas van het ballet haar rol aan een vervangster geeft. Het scenario is van Odette Joyeux. De zowel onsamenhangende als bodemloze intrige drijft op de choréografische scènes, het resultaat is vreselijk vervelend.

Le Naïf aux quarantes enfants

1957 | Komedie

Frankrijk 1957. Komedie van Philippe Agostini. Met o.a. Michel Serrault, Sylva Koscina, Jean Poiret, Darry Cowl en Henri Crémieux.

Een pas gediplomeerde leraar krijgt zijn eerste aanstelling aan een dorpsschool. Door zijn goede bedoelingen komt hij in conflict met het strak-traditionele systeem. Zijn verliefdheid op een getrouwde Italiaanse verzwakt zijn positie binnen de gemeenschap nog meer. Deze innemende maar weinig pittige komedie is vooral aardig om bekende acteurs aan het begin van hun carri[KA2]ere te zien. (Joyeux, een ster uit de jaren veertig, schreef mee aan het scenario.)

La Mariée était trop belle

1956 | Komedie, Erotiek, Romantiek

Frankrijk 1956. Komedie van Pierre Gaspard-Huit. Met o.a. Brigitte Bardot, Micheline Presle, Louis Jourdan, Marcel Amont en Roger Dumas.

Een redactrice van een tijdschrift wil als stunt fotomodellen die voor de camera een ideaal koppel zijn echt met elkaar laten trouwen. Haar verloofde en directeur wordt tijdens de voorbereiding zelf verliefd op de aanstaande bruid. De regisseur concentreert alle aandacht op de boezem en decolleté van B.B., zodat er voor romantische verwikkelingen in deze satire op het 'wereldje' te weinig overbleef.

La ronde

1950 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1950. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Anton Walbrook, Simone Signoret, Serge Reggiani, Simone Simon en Daniel Gélin.

Als een keten gerangschikte reeks ontmoetingen in Wenen rond de eeuwwisseling begint en eindigt met dezelfde prostituee (Signoret). De prostituee slaapt met een soldaat, die maakt een dienstmeisje het hof, zij begeert een jonge man, en zo verder. Regisseur Ophüls maakte zijn Franse comeback met deze stijlvolle en charmante verfilming van Arthur Schnitzlers (ooit omstreden) ironische en melancholieke toneelstuk Reigen over de onbestendigheid en ontnuchtering van liefdesrelaties. Walbrook speelt de ceremoniemeester die verschillende episodes met sarcastisch commentaar verbindt. Ook door de uitzonderlijke rolbezetting niet overtroffen door latere verfilmingen.

Orage d'été

1949 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1949. Komedie van Jean Gehret. Met o.a. Gaby Morlay, Odette Joyeux, Odile Versois, Marina Vlady en Laure Thierry.

Een jonge Engelsman brengt zijn vakantie in Frankrijk door bij een gezin met vier zusjes. Een van hen wordt verliefd op hem maar hij verkiest een andere en de eerste doet uit wanhoop een poging tot zelfmoord. Aan het slot is er niettemin een bruiloft. Het melodrama ligt op de loer bij een dergelijk onderwerp. Toch komt het niet zover, dankzij een regisseur die over een grote dosis gevoel beschikt. Hij is nauwelijks bekend want voortijdig overleden, na slechts vijf speelfilms gemaakt te hebben (1900- 1956). Ook het onopgesmukte spel van de acteurs en de beelden van Philippe Agostini blijven bij. Ook bekend als RALPH.

Dernière Heure, édition spéciale

1949 | Mysterie, Misdaad, Komedie

Frankrijk 1949. Mysterie van Maurice de Canonge. Met o.a. Odette Joyeux, Marguerite Pierry, Jany Vallières, Paul Meurisse en Pierre Dac.

Tweede bewerking van de roman [KL]L`Epouvante[KLE] van Maurice Level (door dezelfde De Canonge in 1936 verfilmd onder de titel A MINUIT LE 7). Er is niets verschrikkelijks in de film waarin het tragi-komische avontuur verteld wordt van een journalist die een zogenaamde misdaad op zo'n manier nadoet dat hij in zijn eigen val loopt, aangeklaagd en schuldig gevonden wordt. Gelukkig loopt alles goed af. Deze film heeft veel te danken aan het spel van Meurisse en Joyeuse.

Scandale

1948 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1948. Komedie van René Le Hénaff. Met o.a. Odette Joyeux, Jacqueline Pierreux, Renée Thorel, Charlotte Ecard en Gilberte Géniat.

C[KA1]ecilia erft een nachtclub. Zelf is zij niet uit deze `kringen` afkomstig e htgenoot heeft die Steve Richardson heet, een gerespecteerd oplichter van grote klasse. Welnu, ziedaar wie er op een goede (?) avond komt aanzetten... Zonder meer in de eerste plaats een boulevardfilm maar goed opgenomen en gemonteerd (René Le Hénaff deed aanvankelijk montagewerk en had op dat gebied een goede naam). Gloedvolle dialogen van Henri Jeanson, terwijl Paul Meurisse hoogst vermakelijk is in de rol van de gangster.

Pour une nuit d'amour

1947 | Drama, Film noir, Misdaad

Frankrijk 1947. Drama van Edmond T. Gréville. Met o.a. Odette Joyeux, Zita Flore, Louise Sylvie, Denise Roux en Roger Blin.

Verfilming van een weinig bekende novelle van Emile Zola. Zeer pessimistische geschiedenis over een misdadige liefde en een lachwekkend offer, verwerkt met gevoel voor sfeer, litotes en suggestie, eigen aan deze regisseur. Verward gedrag in een ondoorgrondelijke en bedreigende samenleving. Een onweerstaanbare charme speelt in op de toeschouwer.

Messieurs Ludovic

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Jean-Paul Le Chanois. Met o.a. Odette Joyeux, Bernard Blier, Marcel Herrand, Jean Chevrier en Jules Berry.

Drie mannen zijn op zelfde dag geboren en allemaal Ludovic gedoopt, een ingenieur, een bankier en een gangster. Een meisje uit de provincie leert alle drie kennen, maar beseft pas verliefd te zijn op de eerste als hij vertrokken is. De anderen helpen haar hun naamgenoot te vinden. Goede acteurs en een aardig gegeven, maar de regisseur weet de wisselingen in toon onvoldoende te treffen om de film echt kwaliteit te geven.

Leçon de conduite

1946 | Komedie

Frankrijk 1946. Komedie van Gilles Grangier. Met o.a. Odette Joyeux, André Alerme, Gilbert Gil, Maurice Baquet en Yves Deniaud.

Een jong, rijk krengetje wordt ontvoerd door een jongen en gevangen gehouden aan de bosrand. Echter in alle eer en deugd: hij wil haar talrijke huishoudelijke karweitjes bijbrengen. Totdat er echte amateur-gangsters opduiken...het loopt echter allemaal af met een huwelijk. Deze door Gaston Modot en Georges Lacombe uitgebroede komedie mag bekeken worden aangezien de Grangier uit die jaren meer waard was dan de 'hofleverancier' van onder meer Jean Gabin en Fernandel die hij naderhand is geworden. Camerawerk van Philippe Agostini.

Sylvie et le fantôme

1945 | Romantiek, Fantasy

Frankrijk 1945. Romantiek van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, François Périer, Jean Desailly, Louis Salou en Julien Carette.

Een romantisch meisje is verliefd op het schilderij van een overleden aristocraat, dat door haar vader uit geldnood wordt verkocht. Vader neemt een acteur in dienst om voor de geest van de geportretteerde te spelen die zich om middernacht in het gezelschap blijkt te bevinden van een inbreker en van een aanbidder van het meisje dat haar realiteitsbesef hervindt. De film is eerder melancholiek-poëtisch uitgevallen dan dat dolkomische effecten worden uitgebouwd. De charme van de spelers accentueert de gevoeligheid.

Echec au Roy

1945 | Avonturenfilm

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Jean-Paul Paulin. Met o.a. Odette Joyeux, Gabrielle Dorziat, Lucien Baroux, Georges Marchal en Maurice Escande.

Deze film vol helden uit ridderromans van het ouderwetse soort, vol met amoureuze perikelen is gemaakt naar een verhaal van een zekere Henry Dupuy-Mazuel. Het is waarschijnlijk niet altijd nodig om historisch verantwoord te zijn zoals Alexandre Dumas. Dit is een van de laatste leuke films van de knappe regisseur Paulin, voordat hij afgleed naar de middelmaat: hij ging vanaf 1950 trouwens produceren. De acteurs in deze film spelen goed en speciaal vermeld moet worden Baroux die een oude man speelt... een komediant wordt tuinman.

Les Petites du Quai aux Fleurs

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Odette Joyeux, Louis Jourdan, Bernard Blier, André Lefaur en Simone Sylvestre.

De dochter van een boekhandelaar is verliefd op de verloofde van haar oudste zus. Ze kondigt hem telefonisch haar zelfmoord aan, terwijl ze wordt afgeluisterd door een jonge arts. De beide mannen spannen samen om haar te weerhouden, hetgeen nog meer amoureuze complicaties tot gevolg heeft, waarbij elk van de vier zusters zich aangetrokken voelt tot de veronderstelde partner van de ander. Deze innemende, lichte komedie, met een scenario van Marcel Achard, toont een charmerende rol van Joyeux als de meest dramatiserende zuster en van Blier als de goedbedoelende arts. Het wereldvreemde rolletje van de broodmagere Philipe was zijn officiële filmdebuut.

Le Baron fantôme

1943 | Mysterie, Romantiek

Frankrijk 1943. Mysterie van Serge de Poligny. Met o.a. Odette Joyeux, Jany Holt, Alain Cuny, André Lefaur en Marguerite Pierry.

Een gravin bezoekt met haar dochter en haar vriendin het kasteel van haar oom die echter overleden blijkt te zijn. Er wonen alleen nog een kreupele knecht en een jonge dichter - een geestelijk erfgenaam van de baron - en de mysterieuze sfeer maakt de meisjes van hun gevoelens en inspiraties bewust, los van de prozaïsche realiteit en hun sociale status. Deze door Cocteau geschreven film, waarin hij zèlf de kluizenaar-baron speelt, is historisch interessant vanwege de vooruitwijzingen naar zijn latere eigen films. Ook de voor de bezettingstijd uitdagende triomf van poëzie over politiek is boeiend, maar de zwaar aangezette expressionistische stijl resulteert ondanks de opmerkelijke beelden niet in een film. De stills zijn suggestiever dan de scènes zelf.

Douce

1943 | Drama

Frankrijk 1943. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, Madeleine Robinson, Marguerite Moreno, Gabrielle Fontan en Marie-José.

Het aristrocratische gezin De Bonaf[KA1]e bewoont een chique herenhuis in Parijs in 1887. Madame de Bonaf[KA1]e (Moreno) is mater familias en de moeder van Engelbert de Bonaf[KA1]e (Debucourt), die weduwnaar is. Hij heeft een houten been. Ir[KA2]ene Comtat (Robinson) is de gouvernante van Engelberts zeventien-jarige dochter Douce (Joyeux) en de ma[KA4]itresse van rentmeester Fabien Marani (Pigaut). Engelbert verlangt naar een vrouw en wil desnoods trouwen met iemand uit de lagere stand; Irène wil wel een stapje omhoog, maar Madame de Bonafé is furieus als haar zoon haar zegen vraagt om met Irène te mogen trouwen. Ondertussen heeft Fabien Douce verleid en het tweetal gaat na hun romantische interlude naar de Opéra- Comique, waar brandt uitbreekt. Douce weet dat de knappe Fabien van plan is met Irène naar Canada te gaan, nu Madame de Bonafé vertoornd is op haar zoon. De wanhopige en vernederde Douce stort zich in het vuur en Irène en Fabien worden ontslagen. In de slotscène's wordt het huis voorgoed gesloten. Deze geweldige draak scoorde qua genre best hoog toen hij uitkwam. Hij werd echter beroemd na de première, omdat de censuur de producent dwong de scène's van een bezoek aan de armen te couperen, omdat men deze te vernederend vond. Vijftig jaar later volslagen belachelijk, al was de strekking natuurlijk onjuist - dat blijft onveranderd. Het scenario is van Pierre Bost en Jean Aurenche naar de roman van Michel Davet. Het camerawerk is van Philippe Agostini. Geproduceerd onder de Duitse bezetter toen de middelen schaars werden; toch kwamen er in dat jaar nog zestig films uit, maar dat was weinig vergeleken met het bevrijdingsjaar 1944, waarin er 73 uitkwamen en het jaar ervoor met 77.

Lettres d'amour

1942 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1942. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, François Périer, Simone Renant, Louis Salou en Julien Carette.

Een duf provincieplaatsje tijdens het regime van Napoleon III biedt de bewoners geen ander tijdverdrijf dan roddel en nieuwsgierig gepeuter in andermans affaires. Om haar liaison geheim te houden vraagt een jonge vrouw een naïeve vertrouwelinge haar vurige liefdescorrespondentie voor haar te bewaren, waardoor dat meisje zelf in opspraak komt. Deze sfeervolle, ietwat trage kostuumkomedie krijgt charme door de hoofdrolspelers.

Le Lit á colonnes

1942 | Drama

Frankrijk 1942. Drama van Roland Tual. Met o.a. Fernand Ledoux, Valentine Tessier, Jean Marais, Odette Joyeux en Mila Parély.

Een gewetenloze gevangenisdirecteur eigent zich een partituur van de hand van een onschuldig veroordeelde, jonge musicus toe en geeft zichzelf uit voor de componist. Deze melodramatisch aangezette verfilming van een roman van Louise de Vilmorin levert pathetisch museumtoneel op, dat zich ook door de ster-bezetting met geamuseerde verbazing laat aanzien.

Le Mariage de Chiffon

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, André Luguet, Jacques Dumesnil, Suzanne Dantès en Louis Seigner.

Een jonge adellijke vrouw in de provincie van 1900 verzet zich tegen haar familie door een aanzoek van een hertog af te slaan en een huwelijk met een aangetrouwde oom door te zetten. Deze romantische komedie maakt sentimentaliteit niet belachelijk, maar wisselt haar relativerend af met luchtiger scènes. Joyeux is ideaal als naïeve vrouw.

La Glu

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Jean Choux. Met o.a. Marie Bell, Marcelle Géniat, Gilbert Gil, Jacques Baumer en André Lefaur.

Bewerking van een toneelstuk van de Belgische dramaturg Fernand Crommelynck, minder bekend dan LE COCU MAGNIFIQUE en ook stukken slechter. Gewoon gefilmd toneel, alhoewel er voortreffelijk geacteerd wordt door met name Bell en Géniat.

Grisou

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Maurice de Canonge. Met o.a. Pierre Brasseur, Aimos, Madeleine Robinson, Odette Joyeux en Lucien Galas.

Bewerking van een toneelstuk van Pierre Brasseur en Marcel Dalio. Een film die het vooral van zijn goede bedoelingen moet hebben - het neerzetten van de arbeiders aan de basis in de jaren dertig - dan van het resultaat. Wel erg romantische tekening van het mijnwerkersmilieu, inclusief de onvermijdelijke mijnramp.

Entrée des artistes

1938 | Drama

Frankrijk 1938. Drama van Marc Allégret. Met o.a. Louis Jouvet, Claude Dauphin, Odette Joyeux, Janine Darcey en André Brunot.

Rivaliteit en een driehoeksverhouding bij de leerlingen van de eerste klas van de toneelschool leidt tot moord tijdens de examen-uitvoering. Melodramatisch verhaaltje is de kapstok voor een interessant beeld van de toneelschool, gedomineerd door Jouvet in de rol van docent. Scenario van André Cayatte en Henri Jeanson.

Altitude 3200

1938 | Familiefilm, Avonturenfilm

Frankrijk 1938. Familiefilm van Jean Benoît-Lévy. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Fabien Loris, Odette Joyeux, Dolly Mollinger en Blanchette Brunoy.

Idealistische adolescenten ontvluchten de grote stad om een 'republiek' in de bergen te stichten. Liefdesverwikkelingen en ruzies blijven natuurlijk niet uit. Dan worden zij ook nog bedolven onder een lawine. Hoewel het grappig is dat de film vooruit lijkt te lopen op 1968, is het toch meer een produkt om meewarig bij te glimlachen. Zeker als je bedenkt dat de film door Lucien Luchaire is geschreven die zelf tijdens de Duitse bezetting een 'ideologische buiging' voor de nazi's zou maken.

Hélène

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Jean Benoît-Lévy en Marie Epstein. Met o.a. Madeleine Renaud, Jean-Louis Barrault, Constant Remy, Robert Le Vigan en Jeanne Helbling.

Trouwe en stijve filmbewerking van de zeer melodramatische roman van Vicki Baum, terwijl de regisseurs zwaar tillen aan zaken als opoffering, toewijding, plichtsbesef en zelfmoord. Vandaag de dag niet meer om aan te zien.

Lac aux dames

1933 | Romantiek, Drama

Frankrijk 1933. Romantiek van Marc Allégret. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Simone Simon, Rosine Déréan, Odette Joyeux en Illa Meery.

Een jonge badmeester van een zwembad in een bergmeer heeft veel succes bij toeristes en meisjes uit de streek, maar is zelf verliefd op de dochter van een industrieel die hem beneden hun stand vindt. Door toedoen van een intelligent meisje uit de buurt volgt er toch een happy ending. Deze allesbehalve opmerkelijke film kreeg mettertijd een meerwaarde door de in de studio nagebouwde natuurdecors, die irreële beelden opleverden. Simon als het intrigerende natuurmeisje heeft een ongegeneerd en modern gebleven natuurlijk spel, waardoor ze binnen de vooroorlogse cinema uniek zou blijven. Dialogen van Colette. Scenario van Jean-Georges Auriol naar de roman van Vicki Baum.