Jean-Pierre Kérien (1912-1984): cast.
Er zijn 14 films gevonden.

Commissaire Moulin, police judiciaire : Intox

1988 | Misdaad

Frankrijk 1988. Misdaad van François Dupont-Midy. Met o.a. Yves Rénier, Guy Montagné, Georges Staquet, William Sabatier en Véronique Jannot.

Het zoveelste onderzoek van commissaris Moulin, gespeeld door Renier. Een tamelijk ingenieus verhaal waarin de commissaris door een getuige per abuis wordt aangewezen als de dader van een moord die in de metro heeft plaatsgevonden. Zijn dubbelganger, de echte moordenaar, wordt op zijn beurt ook gedood, waarna de commissaris besluit diens plaats in te nemen. De regie is nog altijd even doorsnee, maar de spanning wordt goed erin gehouden, terwijl het bovendien om een populair filmpersonage gaat. Meer hoeft een onderhoudende film in dit genre niet te bieden. Scenario van Paul Andreota.

Commissaire Moulin, police judiciaire: Affectation spéciale

1986 | Misdaad

Frankrijk 1986. Misdaad van Yves Rénier. Met o.a. Yves Rénier, Guy Montagné, Roland Bertin, Jean-Pierre Kérien en Michel Auclair.

Hoewel hij diverse series op zijn naam heeft staan, waaronder Belphegor, die hem het succes bracht en waarin hij de hoofdrol speelde, blijft Renier de rol vertolken van commissaris Moulin. Dit keer achtervolgt hij een gevaarlijke moordenaar, type 'volksvijand nummer 1', die hem trouwens eerst nog verwondt alvorens definitief gepakt te worden. Een film die haastig in elkaar is gezet met wat op dat moment voorhanden was en die slechts verstrooiing wil verschaffen. Scenario van Paul Andréota.

La guerre est finie

1965 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel, Biografie

Zweden​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1965. Drama van Alain Resnais en Colin Barr. Met o.a. Yves Montand, Ingrid Thulin, Geneviève Bujold, Jean Bouise en Jean Dasté.

De leider van de Spaanse communistische partij in Frankrijk houdt direct contact met het verzet in Spanje. De jonge generatie verwijt hem dat hij teveel vastzit aan ideeën uit het verleden, om effectief op de huidige situatie in te spelen. Inhoudelijk en formeel, een opmerkelijke reflectie van Resnais (en schrijver Jorge Semprun) over vervreemding van oorsprong en tijd met prachtige rollen van Montand en Thulin. Camerawerk van Sacha Vierny.

Muriel ou Le temps d'un retour

1963 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Delphine Seyrig, Jean-Pierre Kérien, Jean-Baptiste Thierrée, Nita Klein en Jean Champion.

Bij Hélène, een eenzame, in Boulogne-sur-Mer wonende antiquair, en haar inwonende stiefzoon, getraumatiseerde Algerije-veteraan Bernard, spoken permanent de herinneringen. Zoals ook Resnais' L'année dernière à Marienbad maakt Muriel de kijker tot speelbal van zijn eigen onbewuste wil om op een complex narratief vol tijdsmanipulaties en zwervende geesten vat te krijgen. In Jean Cayrols scenario, een soort cine-equivalent van de nouveau roman, is het verleden alomtegenwoordig. Daarin dolen de hoofdpersonages rond zonder ooit de uitgang naar hun heden te vinden. Coppa Volpi Beste Actrice voor Seyrig tijdens de Venetiaanse Mostra 1963.

September Storm

1960 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1960. Avonturenfilm van Byron Haskin. Met o.a. Joanne Dru, Mark Stevens, Robert Strauss, Asher Dann en Jean-Pierre Kérien.

Een complotterende mannequin gaat met een groep avonturiers op zoek naar gezonken schatten bij Mallorca. Het enige pluspunt van de film is nu verdwenen: hij werd geproduceerd in 3D- cinemascoop.

Tabarin

1958 | Musical

Italië​/​​Frankrijk 1958. Musical van Richard Pottier. Met o.a. Sonja Ziemann, Michel Piccoli, Sylvia Lopez, Annie Cordy en Jean-Pierre Kérien.

De directeur van een music-hall wil zijn ex-geliefde als ster-attractie engageren en brengt daarmee zijn huwelijksgeluk in gevaar. Een toegewijde secretaresse brengt orde op zaken en wordt ondertussen zelf ontdekt als zangeres. Deze poging tot een musical heeft een uitermate flauw verhaaltje, dat eveneens weinig opmerkelijke zang- en dans-nummers aan elkaar moet rijgen. Cordy zet haar overbekende typetje neer, de aanwezigheid van de andere acteurs in een dergelijke film wekt voornamelijk verbazing.

Trapeze

1956 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1956. Drama van Carol Reed. Met o.a. Burt Lancaster, Tony Curtis, Gina Lollobrigida, Katy Jurado en Thomas Gomez.

Trapeze vormt het einde van Reeds creatieve Engelse periode (oa The Third Man) en het begin van zijn Amerikaanse 'big entertainment'-periode (oa Oliver!). De film is een vroeg voorbeeld van duur Amerikaans vermaak, met grote sterren en glad camerawerk, dat door een openlijk gebrek aan inhoudelijke pretenties plezierig wegkijkt. Een heel circus in Parijs werd afgehuurd om de verhouding tussen drie trapeze-acrobaten zo spectaculair mogelijk weer te geven. Acteur Burt Lancaster, zelf ex-trapezewerker, speelt de geblesseerde Ribble, Tony Curtis de aanstormende Orsini en Gina Lollobrigida de charmerende Lola.

Le Banquet des Fraudeurs

1950 | Drama

Duitsland​/​​België 1950. Drama van Henri Storck. Met o.a. Françoise Rosay, Christiane Lenier, Raymond Pellegrin, Yves Deniaud en Paul Frankeur.

Met camerawerk van de wonderlijk begaafde Eugen Sch[KA3]ufftan (en van Raymond Picon-Borel) was deze debuutfilm van Storck de eerste Belgische co-produktie. Het rammelt nogal wat spelers- en dialoogregie betreft, maar de film levert (mede door het scenario van Charles Spaak en adviezen van André Cayatte) uitstekend amusement op over smokkelaars en over een verliefde grenswachtersdochter in de streek van het Drielandenpunt.

Un homme marche dans la ville

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Marcel Pagliero. Met o.a. Jean-Pierre Kérien, Ginette Leclerc en Robert Dalban.

Melodrama over een jaloerse havenarbeider, die er zijn voorman van verdenkt een verhouding met zijn vrouw te hebben. Gedraaid in het door WO II platgeschoten Le Havre, en fel bekritiseerd door de linkse pers als arbeiders-onvriendelijk en door de officiële instanties onderdrukt als anti-autoritaire film, waardoor hij in de analen nog steeds niet voorkomt. Pagliero is een Italiaanse neo-realist, die met Roberto Rossellini samenwerkte, eerst als acteur in ROMA, CITTÁ APERTA en naderhand voltooide hij diens film DESIDERIO als regisseur en maakte samen met hem het draaiboek voor PAISA. Daarna werkte hij in de Sovjetunie en ging zich in 1964 bezighouden met tv-werk. Scenario van de regisseur naar de roman van Jean Jausion. Camerawerk van Nicolas Hayer.

L' Auberge du péché

1949 | Film noir, Misdaad

Frankrijk 1949. Film noir van Jean de Marguenat. Met o.a. Ginette Leclerc, Alice Tissot, Christiane Barry, Madeleine Suffel en Jean-Pierre Kérien.

Gedateerde bewerking van de misdaadroman Café noir van de vergeten Georges-André Cuel. Het was de laatste film van De Marguenat.

Dernier Amour

1949 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1949. Drama van Jean Stelli. Met o.a. Annabella, Suzanne Flon, Jeanne Moreau, Yvette Etiévant en Arlette Merry.

Verfilming van een roman van Georges Ohnet, waarmee gezelschappen menig avondje plezierig doorbrachten bij het haardvuur. Dit verhaal over jaloezie en zelfmoord (niet geslaagd) is somber in zijn totale banaliteit in een wereld gemaakt van cliché's en conventies. We moeten opmerken dat de filmbewerking minder zot dan de roman is dankzij het spel.

Une mort sans importance

1948 | Komedie

Frankrijk 1948. Komedie van Yvan Noé. Met o.a. Suzy Carrier, Marcelle Géniat, Andrée Debar, Pierrette Caillol en Jeanne Fusier-Gir.

De vergeten Yvan Noemann (1896-1963) was journalist, romanschrijver, producent, regisseur en vooral toneelschrijver. Hier brengt hij een van zijn eigen stukken op het witte doek. Een komedie met echte galgehumor en allerlei onwaarschijnlijkheden. In deze venijnige schets van een geduchte familie gaat het om een pact dat is gesloten met 'De dame met de zeis'. Yvan Noé beperkt zich tot het filmen van de dialogen. Cinematografisch stelt het niets voor. Een goede acteursprestatie en een grappig scenario.

Les eaux troubles

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Henri Calef. Met o.a. Ginette Leclerc, Paulette Andrieux, Ludmilla Pitoëff, Jean Vilar en Édouard Delmont.

Bewerking van een novelle van Roger Vercel over een drama in een vissersfamilie die aan de voet van de Mont Saint-Michel leeft. Als de problemen eenmaal opgelost zijn, blijken ze minder dramatisch dan aanvankelijk leek. Het verhaal en de film zijn verouderd. Het geheel heeft echter een charme die nog steeds werkt dankzij de uitstekende regie van de acteurs en het prima camerawerk van Roger Dormoy.

L'affaire du courrier de Lyon

1937 | Misdaad, Historische film, Drama

Frankrijk 1937. Misdaad van Maurice Lehmann. Met o.a. Dita Parlo, Sylvia Bataille, Hélène Robert, Monique Joyce en Gilberte Géniat.

In 1796 wordt de koerier uit Lyon die zeven miljoen Frank soldij voor het leger van Napoleon in Noord-Itali[KA3]e vervoert, overvallen door vijf struikrovers. De politie houdt al spoedig vier van hen aan en kent de identiteit van de vijfde onverlaat. Ze arresteren een zekere Lesurques (Blanchard), die erg op de overvaller Dubosc (Blanchard in een dubbelrol) lijkt maar die beweert onschuldig te zijn. Hij wordt echter rap veroordeeld tot de guillotine en het vonnis wordt snel voltrokken. Zijn vrouw en later zijn weduwe Parlo protesteert heftig tegen de gang van zaken. Deze goed geregisserde en uitstekend gespeelde film reconstrueert d.m.v. flashbacks de waar gebeurde historische feiten. Reeds eerder verfilmd in 1911 door Capellani en in 1923 door Léon Poirier onder dezelfde titel met Roger Karl en Blanche Montel. Aanvankelijk getiteld: L'AFFIARE LESURQUES en LE COURRIER DE LYON.