Hae-Yin Huang: cast.
Er zijn 2 films gevonden.

Madame Butterfly

1995 | Muziek, Drama

Frankrijk 1995. Muziek van Frédéric Mitterrand. Met o.a. Ying Huang, Richard Troxell, Ning Liang, Richard Cowan en Jing Ma Fan.

Butterfly (Huang) is een vijftien-jarige geisha, die trouwt met Benjamin Franklin Pinkerton (Troxell), een officier van de Amerikaanse marine die in Nagasaki met verlof is. Voor Pinkerton is het eigenlijk een grapje, want een dergelijk huwelijk is in Amerika ongeldig, maar de jonge bruid neemt het bloedserieus en bekeert zich zelfs tot het christendom. Havenmeester Sharpless (Cowan) waarschuwt Pinkerton voor lichtzinnigheid. Daarna licht Pinkertons oorlogsbodem het anker en Butterfly blijft achter met haar trouwe dienstmaagd Suzuki (Liang) en wacht op zijn terugkeer. Inderdaad komt Pinkerton drie jaar later terug, maar dan met zijn Amerikaanse vrouw. Het eindigt voor Butterfly in een diepe tragedie. Regisseur Mitterand`s tweede film is een geslaagde bewerking van de gelijknamige opera van Giacomo Puccini, waarvoor hij ook het scenario schreef. Er werd gedraaid in Tunesi[KA3]e dat moest doorgaan voor Japan in 1905 en dat is beslist gelukt. Hoofdrol Huang is een Chinese sopraan, die haar rol prachtig doet en een streling voor oog en oor is. Cowan zingt een indrukwekkende baritonpartij. De muzikale bewerking was in de vaardige handen van James Conlon. De fraaie kostuums zijn van Christian Gasc, de libretto`s zijn van Giusseppe Giacosa en Luigi Illica. Het camerawerk is van Philip Welt. Voor operaliefhebbers (zelfs op het kleine scherm) een regelrechte aanrader. Panavision widescreen en Dolby-geluid.

Dharmaga tongjoguro kan kadalgun?

1989 | Drama

Zuid-Korea 1989. Drama van Yong-Kyun Bae. Met o.a. Pan-Yong Yi, Hae-Yin Huang en Won-Sop Sin.

Dit levenswerk van de Koreaanse cineast Yong-Kyun Bae is tegelijkertijd een meditatief meesterwerk. De film won een Gouden Luipaard op het filmfestival van Locarno in 1989, en de Italiaanse krant La Repubblica roemde 'Dharmaga' als een film van een andere planeet. En ook in volgende recensies zou telkens het ongewone, het mysterieuze en betoverende karakter van deze film aangehaald worden. En terecht, Yong-Kyun, die ook het scenario schreef en het camerawerk deed, leverde met zijn voorlopig enige film meer af dan alleen een verhaaltje over drie monniken die leven in een verlaten klooster in de Koreaanse bergen. Wat precies? Dat hangt af van de kijker zelf. De film draaide in de Nederlandse filmhuizen onder de titel Waarom vertrok Bodhi-Dharma naar het Oosten?