Icíar Bollaín

1967 Regisseur, Acteur, Scenarist

Icíar Bollaín (1967) is regisseur, acteur en scenarist.
Er zijn 18 films gevonden.

El olivo

2016 | Drama

Spanje 2016. Drama van Icíar Bollaín. Met o.a. Anna Castillo, Javier Gutiérrez, Pep Ambròs en Manuel Cucala.

De opa van de twintigjarige Alma heeft zijn twee zonen (onder wie Alma's vader) nooit vergeven dat die zijn 2000 jaar oude olijfboom hebben verkocht. Wanneer de oude man op sterven ligt, verzint de pittige Alma een list om de boom terug te laten keren naar de familieboerderij. Deze derde samenwerking van de Spaanse regisseur Bollaïn (Te doy mis ojos) met de Schotse Ken Loach-scenarist Paul Laverty levert een vertederend maar ook wat vergezocht verhaal op, dat vooral beklijft vanwege de goed gespeelde en zeer menselijke personages.

También la lluvia

2010 | Historische film

Spanje/Frankrijk/Mexico 2010. Historische film van Icíar Bollaín. Met o.a. Gael García Bernal, Luis Tosar, Karra Elejalde en Vicente Romero.

De geëngageerde filmmaker Sebastián (Bernal) is naar Bolivia gekomen voor een epos over de komst van Columbus, die daar ooit de bevolking aan zijn opdrachtgever, het Spaanse koningshuis, onderwierp. De filmer en zijn producent (Tosar) zijn dolblij met de tientallen gewillige, spotgoedkope figuranten, maar raken door hen ook betrokken bij hedendaags onrecht. Bollaín (als actrice te zien in Ken Loach' Land and Freedom) legt slimme links tussen historisch en modern kolonialisme en neemt de kijker mee langs een prikkelende serie wat zou ik doen?-momenten.

Mataharis

2007 | Komedie, Drama

Spanje 2007. Komedie van Icíar Bollaín. Met o.a. Najwa Nimri, Maria Vazquez, Nuria González, Diego Martín en Tristán Ulloa.

Tragikomedie van Icíar Bollaín over drie vrouwelijke detectives die precies weten wat er mis is in de levens van de mensen die ze moeten volgen, maar blind zijn voor hun eigen privé problemen.

Te doy mis ojos

2003 | Drama

Spanje 2003. Drama van Icíar Bollaín. Met o.a. Laia Marull, Luis Tosar, Candela Peña, Rosa Maria Sardà en Kiti Manver.

Te doy mis ojos schetst een door geweld getekende huwelijksrelatie die alleen kan bestaan doordat bij de partners zoveel tegenstrijdige gevoelens leven. Antonio kan een gewelddadige lomperik zijn, terwijl hij ook oprecht lijkt in zijn verlangen zijn vrouw terug te winnen. Pilar weet dat ze bij hem weg moet blijven, en valt tegelijk steeds opnieuw voor zijn onhandige verzoeningspogingen. Aan de acteurs de taak die paradoxale emoties te laten werken. Het lukt. Ook wanneer het script in herhalingen vervalt en de jaloezie en verwijten voorspelbaar worden, blijft het spel fascineren. Oa bekroond met Goya's, de Spaanse filmprijzen, in alle belangrijke categorieën.

Nos miran

2002 | Drama, Thriller, Horror

Spanje/Italië 2002. Drama van Norberto López Amado. Met o.a. Carmelo Gómez, Icíar Bollaín, Massimo Ghini, Margarita Lozano en Roberto Álvarez.

'Ze zijn onder ons'. Deze geheimzinnige zin krijgt politiecommissaris Juan tijdens zijn onderzoek in de zaak van de verdwenen industrieel Barreiros vaak te horen. Spoedig begint hij er zelf in te geloven. Maar wie zijn 'ze' en wat willen ze van hem en zijn gezin? Door zijn eigen verleden ingehaald, dreigt Juan zijn verstand te verliezen.

La balsa de piedra

2002 | Drama, Fantasy

Portugal/Spanje/Nederland 2002. Drama van George Sluizer. Met o.a. Federico Luppi, Gabino Diego, Diogo Infante, Ana Padrão en Antonia San Juan.

Vijf mensen met bijzondere gaven komen samen, juist op het moment dat Europa letterlijk uit elkaar valt: het Iberisch eiland scheurt langs de Pyreneeën af. Spanje en Portugal gaan als een immens stenen vlot dobberend hun eigen weg. Scenaristen Sluizer en Yvette Biro baseerden zich op de roman La balsa de piedra van Nobelprijswinnaar José Saramago voor dit aanvankelijk geestige, surrealistische verhaal dat gaandeweg meer apocalyptische vormen aanneemt.

Flores de otro mundo

1999 | Komedie, Drama

Spanje 1999. Komedie van Icíar Bollaín. Met o.a. Lissete Mejia, Luis Tosar, Marilin Torres, José Sancho en Chete Lera.

De tweede film van Bolla[KA1]in na haar succesvolle [KL30] HOLA, ESTAS SOLA ? gaat over het nijpende tekort aan vrouwen op het ontvolkende Spaanse platteland. In het N.W. van de bergachtige provincie Guadalajara in Santa Eulalia proberen de vrijgezellen op een originele manier aan de vrouw te komen. Ze organiseren een bus met dames uit Madrid voor een fiesta. Van de bijna vijftig vrouwen komt het tot maar twee verbintenissen. Patricia (Mej[KA1]ia) is afkomstig uit de Dominicaanse Republiek, woont illegaal in de hoofdstad met haar twee kinderen die ze een goede toekomst wil geven. Ze probeert de saaie, zure landbouwer Dami[KA1]an (Tosar) in te palmen, maar stuit op verzet van zijn racistische moeder (Valle); ze wint respect met hard werk en haar serieuze instelling. Alfonso (Lera), die de dames had laten opdraven, valt voor Marirrosi (Irureta) uit Bilbao, die maar niet kan kiezen tussen het land of de grote stad. Aannemer Carmelo (Sancho) was voor zijn vakantie naar het straatarme Cuba gegaan en had daar de veel jongere, sexy Milady (Torres) leren kennen. Gelaafd aan de seks was hij teruggekeerd en hij was haar vergeten. Zij was hem heimelijk gevolgd naar Spanje in de hoop hem te kunnen veroveren in ruil voor een beter leven. Ze springt op de bus, die zij als haar laatste kans beschouwt. Drie portretten van drie van elkaar verschillende mannen en vrouwen en een helder inzicht in het verschil in mentaliteit, waarbij de Spaanse provincie er niet als verlokkelijk of progressief vanaf komt. De film is met veel liefde gemaakt en wordt vol overgave gespeeld, maar het scenario van regisseuse Bollaín en Julio Llamazares is zo verschrikkelijk conventioneel dat de kijker moeite heeft om zijn aandacht niet te laten verslappen. Santa Eulalia heet in werkelijkheid Cantalojas en de bevolking die meespeelde kreeg als beloning als eerste de film te zien. Het camerawerk is van Teo Delgado.

Menos que cero

1996 |

Spanje 1996. Montse Sanz en Ernesto Tellería en Ernesto Telleria. Met o.a. Jordi Dauder, Anne Igarteburu, José Manuel Cervino, Roman Luknár en Txema Blasco.

De tweede film van Bolla[KA1]in na haar succesvolle [KL30] HOLA, ESTAS SOLA ? gaat over het nijpende tekort aan vrouwen op het ontvolkende Spaanse platteland. In het N.W. van de bergachtige provincie Guadalajara in Santa Eulalia proberen de vrijgezellen op een originele manier aan de vrouw te komen. Ze organiseren een bus met dames uit Madrid voor een fiesta. Van de bijna vijftig vrouwen komt het tot maar twee verbintenissen. Patricia (Mej[KA1]ia) is afkomstig uit de Dominicaanse Republiek, woont illegaal in de hoofdstad met haar twee kinderen die ze een goede toekomst wil geven. Ze probeert de saaie, zure landbouwer Dami[KA1]an (Tosar) in te palmen, maar stuit op verzet van zijn racistische moeder (Valle); ze wint respect met hard werk en haar serieuze instelling. Alfonso (Lera), die de dames had laten opdraven, valt voor Marirrosi (Irureta) uit Bilbao, die maar niet kan kiezen tussen het land of de grote stad. Aannemer Carmelo (Sancho) was voor zijn vakantie naar het straatarme Cuba gegaan en had daar de veel jongere, sexy Milady (Torres) leren kennen. Gelaafd aan de seks was hij teruggekeerd en hij was haar vergeten. Zij was hem heimelijk gevolgd naar Spanje in de hoop hem te kunnen veroveren in ruil voor een beter leven. Ze springt op de bus, die zij als haar laatste kans beschouwt. Drie portretten van drie van elkaar verschillende mannen en vrouwen en een helder inzicht in het verschil in mentaliteit, waarbij de Spaanse provincie er niet als verlokkelijk of progressief vanaf komt. De film is met veel liefde gemaakt en wordt vol overgave gespeeld, maar het scenario van regisseuse Bollaín en Julio Llamazares is zo verschrikkelijk conventioneel dat de kijker moeite heeft om zijn aandacht niet te laten verslappen. Santa Eulalia heet in werkelijkheid Cantalojas en de bevolking die meespeelde kreeg als beloning als eerste de film te zien. Het camerawerk is van Teo Delgado.

¿Hola, estas sola ?

1995 | Komedie, Familiefilm

Spanje 1995. Komedie van Icíar Bollaín. Met o.a. Silke, Candela Peña, Arcadi Levin, Elena Irureta en Álex Angulo.

Het verhaaltje van deze film over de generatiekloof, romantische teleurstellingen en vriendschap is gauw verteld: twee vriendinnen - La Ni[KA6]na (Silke) en Trini (Pe[KA6]na) - uit een provincienest, gaan op zoek naar avontuur en rijkdom. Eerst werken ze een tijdje voor Engelse toeristen, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Ze besluiten naar de Spaanse hoofdstad te gaan waar ze intrekken bij La Ni[KA6]na`s moeder, Marilo (Irureta). Er ontstaat een goede verstandhouding tussen Trini en Marilo, maar er zijn conflicten tussen La Niña en haar moeder. Marilo stelt voor een strandtent te openen aan de Middellandse zeekust in de hoop op het snelle geld. Dankzij het spel van de frisse, jonge hoofdrollen is deze debuutfilm van de 28-jarige Spaanse actrice uit o.a. LAND AND FREEDOM geslaagd, maar het scenario dat zij samen Julio Medem schreef, is - vriendelijk uitgedrukt - maar zwakjes. Het camerawerk is van Teo Delgado. Dolby SR.

Land And Freedom

1995 | Drama, Oorlogsfilm, Experimenteel

Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Spanje 1995. Drama van Ken Loach. Met o.a. Ian Hart, Rosana Pastor, Tom Gilroy, Marc Martinez en Frédéric Pierrot.

Dave Carr (Hart) een jonge werkloze uit Liverpool vertrekt in 1936 vol idealisme en met de communistische partijkaart op zak naar het door een burgeroorlog verscheurde Spanje om er zich bij het legertje internationale linkse vrijheidsstrijders te scharen die het fascisme bevechten. Hij merkt echter dat er twee republikeinse legers zijn.

Hola, estas sola?

1995 | Drama, Experimenteel

Spanje 1995. Drama van Icíar Bollaín. Met o.a. Elena Irureta, Arcadi Levin, Silke en Álex Angulo.

Dave Carr (Hart) een jonge werkloze uit Liverpool vertrekt in 1936 vol idealisme en met de communistische partijkaart op zak naar het door een burgeroorlog verscheurde Spanje om er zich bij het legertje internationale linkse vrijheidsstrijders te scharen die het fascisme bevechten. Hij merkt echter dat er twee republikeinse legers zijn.

Tocando fondo

1993 | Komedie

Spanje 1993. Komedie van José Luis Cuerda. Met o.a. Jorge Sanz, Antonio Resines en Icíar Bollaín.

Dave Carr (Hart) een jonge werkloze uit Liverpool vertrekt in 1936 vol idealisme en met de communistische partijkaart op zak naar het door een burgeroorlog verscheurde Spanje om er zich bij het legertje internationale linkse vrijheidsstrijders te scharen die het fascisme bevechten. Hij merkt echter dat er twee republikeinse legers zijn.

Un paraguas para tres

1992 | Komedie, Romantiek

Spanje/Frankrijk 1992. Komedie van Felipe Vega. Met o.a. Juanjo Puigcorbé, Eulalia Ramón, Icíar Bollaín, Francis Lorenzo en Germán Cobos.

Puigcorbé ontmoet Ramón voor de eerste keer in een warenhuis in Madrid. Daarna speelt het toeval parten: regelmatig komen ze elkaar tegen, zodat er iets moois zou moeten opbloeien, maar dat is niet zo. Ramón durft niet en Puigcorbé versiert haar vriendin Bollain. Een heel eigenzinnige klucht der misverstanden, die echter niet helemaal geslaagd is. Eigenlijk gemaakt voor Latijns-europese betaaltv. Scenario van de regisseur zelve en fotografie van José Luis López-Linares.

El mejor de los tiempos

1990 | Drama

Spanje 1990. Drama van Felipe Vega. Met o.a. Jorge de Juan, Rafael Díaz, Rosario Flores, Jack Taylor en Carmen Bullejos.

Een jonge misdadiger uit Madrid vervoert drugs naar Almería en wordt daar verliefd op een jonge arbeidster. Langdradig en belachelijk: een combinatie van de invloeden van Nicholas Ray, Jean Luc Godard, Eric Rohmer en Alain Tanner zijn in dit werkje terug te vinden. De tweede film van deze regisseur die eerst filmcriticus was. Schoenmaker hou je bij je leest! Scenario van regisseur Vega en Ignacio Gutierrez Solana. Camerawerk van Jose Luis Lopez-Linares.

Venecias

1989 | Fantasy

Spanje 1989. Fantasy van Pablo Llorca. Met o.a. Julio Simonet, Icíar Bollaín, Luis Villa en David Planell.

Een jood die vanuit de kroegen en steegjes in Venetië alles observeert, maakt allerlei schouwspelen en situaties mee. Deze symbolische en esthetische film is onderhevig aan de oude formules van de 'Art et Essai'. Deze regiedebuut is lang niet slecht.

Malaventura

1988 | Misdaad

Spanje 1988. Misdaad van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Miguel Molina, Richard Lintern, Icíar Bollaín en José Luis Borau.

Na een tandartsbezoek ziet een jongeman hoe in het gebouw aan de overkant een man een vrouw de diepte in werpt. Een steriel drama over passie, zonder één pluspunt.

Las Dos orillas

1987 | Drama

Spanje 1987. Drama van Juan S. Bollain. Met o.a. José Luis Gómez, Icíar Bollaín, Marina Bollain en Felipe Bollain.

Een tv-maker komt met zijn zoon terug uit Amerika met het doel te gaan wonen op een boot in de rivier de Guadalquivir; dan beginnen de problemen. Soort psychologisch drama, even pretentieus als onuitstaanbaar (zelfs werd voor een aantal momenten de originele groep van 'Johnny Guitar' gereproduceerd). In de overige rollen de ongenietbare Amparo Muñoz en de doeltreffende Emilio Gutierrez Caba.

El Sur

1983 | Drama

Spanje/Frankrijk 1983. Drama van Victor Erice. Met o.a. Omero Antonutti, Sonsoles Aranguren, Icíar Bollaín, Lola Cardona en Aurore Clément.

Een meisje, dat in het onherbergzame Noord-Spanje woont, herinnert zich de relatie met haar vader - een in elk opzicht tegendraadse dorpsarts die door zijn familie uit het Zuiden is verbannen. Zij besluit tenslotte zelf naar dat voor haar mythisch geworden Zuiden te vertrekken. Een delicate en op een onnadrukkelijke manier meeslepende tweede film van Erice - negen jaar na EL ESPIRITU DEL COLMENA. De regisseur kon geen afstand van zijn materiaal nemen, zodat de producent de montage niet aan hem wilde overlaten. Het resultaat is niettemin een nieuw meesterwerk, dat ver uitstijgt boven het tijdsbeeld van Spanje anno 1957.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Icíar Bollaín op televisie komt.

Reageer