Marcella Rovena: cast.
Er zijn 7 films gevonden.

La Noia

1964 | Drama, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1964. Drama van Damiano Damiani. Met o.a. Horst Buchholz, Catherine Spaak, Bette Davis, Isa Miranda en Daniela Rocca.

Een kunstschilder leeft op kosten van zijn dominerende moeder en zinkt, overtuigd van zijn gebrek aan talent, weg in verveling totdat hij verliefd wordt op de amorele vriendin van zijn overleden buurman. Ze vernedert, compromitteert en bedriegt hem zonder kwaadwilligheid en pas na een zelfmoordpoging vindt hij de kracht met haar te breken. De ongelukkige rolbezetting maakt het scenario ongeloofwaardig en weinig onderhoudend. Spaak is goed, maar heeft dit soort rollen te vaak gespeeld, Buchholz maakt zijn hevige emoties tot gezeur en 'gastster' Davis maakt als Amerikaans-Italiaanse mamma zichzelf en al haar scènes belachelijk. De roman van Moravia is niet zijn beste, maar verdient beter. Ook bekend als THE EMPTY CANVAS.

La Banda Casaroli

1962 | Drama, Misdaad

Italië 1962. Drama van Florestano Vancini. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Renato Salvatori, Tomas Milian, Gabriele Tinti en Carlisto Carlisti.

Een werkloze laat zich door twee kordate lotgenoten overhalen om mee te doen in de oplichterijen waarmee ze in hun onderhoud voorzien. Het trio pleegt ook bankovervallen tot het mis gaat en de twee anderen door de politie worden gedood. Zonder vrienden en zonder toekomst pleegt de overlevende zelfmoord. Sociaal drama geeft in deze realistische aanpak meer aandacht aan de misdaad dan aan de onderliggende aspecten en motivaties, waardoor het noodlottige einde onnodig melodramatisch overkomt, ondanks het goede spel van Milian. Treffende en sfeervolle fotografie.

L'amant de cinq jours

1961 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1961. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Jean Seberg, Micheline Presle, Jean-Pierre Cassel, François Périer en François Maistre.

De maintené van een mode-ontwerpster begint een verhouding met een getrouwde vrouw die in haar huwelijk romantiek mist. De gelieven houden voor elkaar een blasé rollenspel op, maar keren binnen een week terug bij hun oorspronkelijke partners. Een sierlijke en melancholieke liefdeskomedie met een ideaal gecast sterrenkwartet, waarbij vooral Presle en Périer als de half berustende, bedrogen partijen uitblinken. Het karikaturale beeld van de couturewereld zorgt voor de flauwere grappen. Scenario van Daniel Boulanger en regisseur De Broca, die het boek van Françoise Parturier bewerkten. Het camerawerk is van Jean-Bernard Penzer.

Risate di gioia

1960 | Komedie

Italië 1960. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Anna Magnani, Totò, Ben Gazzara, Gina Rovere en Edy Vessel.

Een berooide filmfigurante heeft niemand om oudejaarsavond mee te vieren, maar komt dan in contact met een groep Amerikaanse oplichters, die in de Romeinse filmwereld hun slag hopen te slaan. Deze innemende, sentimentele komedie in de Hollywood- traditie van de jaren 1940-50 verloopt wat al te voorspelbaar, maar heeft een opmerkelijke rolbezetting, met een kranige Magnani als centrale figuur. Het scenario is van Age, Furio Scarpelli, Suso Cecchi D'Amico en de regisseur. Het camerawerk is van Leonida Barboni.

Le Notti bianche

1957 | Drama

Italië 1957. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Maria Schell, Marcello Mastroianni, Jean Marais, Clara Calamai en Dirk Sanders.

Een jongeman weerhoudt een meisje van zelfmoord dat vergeefs heeft gewacht op een huurder in een familiepension op wie ze een jaar eerder verliefd werd en die niet op de afspraak is verschenen. Hij spant zich in om haar nieuwe levensvreugde te bezorgen en lijkt daar eindelijk in geslaagd als de vroegere minnaar vertraagd tòch op afspraak verschijnt. Deze eigentijdse bewerking van Dostojevski's WITTE NACHTEN kreeg een mysterieuze, meer verstandelijke dan romantische aanpak van Visconti die Mastroianni zijn eerste serieuze rol gaf. Voorzichtige, aarzelende emoties worden boeiend neergezet en met de omgeving gecontrasteerd, al dikt Schell de aandoenlijkheid van de heldin met àl te gekunstelde effecten aan.

Amici per la pelle

1956 | Familiefilm, Komedie

Italië 1956. Familiefilm van Franco Rossi. Met o.a. Geronimo Meynier, Andrea Scire, Vera Carmi, Carlo Tamberlani en Luigi Tosi.

Ondanks uiterlijke tegenstellingen sluiten pubers vriendschap, waarbij het juist de introverte is die de ander met al zijn bravoure steeds uit de nood moet redden. Om in diens stoerheid mee te gaan, verzint hij zich een vriendinnetje. Uitkomen van de leugen is het begin van het einde van de vriendschap. Onnadrukkelijke en raak geobserveerde film is uit kleine details opgebouwd, zonder romantisering of sentimentalisering en ontleend daaraan zijn innemende overtuigingskracht.

Europa '51

1951 | Drama, Experimenteel

Italië 1951. Drama van Roberto Rossellini. Met o.a. Ingrid Bergman, Alexander Knox, Ettore Giannini, Giulietta Masina en Sandro Franchini.

Een oppervlakkige diplomatenvrouw verwaarloost haar zoontje, dat zich van de trap laat vallen om aandacht te trekken en sterft. Een neef probeert haar uit haar depressie te halen door haar de ellende in een sloppenwijk te laten zien. Ze stort zich volledig op de liefdadigheid, tot de niets begrijpende echtgenoot haar in een psychiatrische inrichting laat opnemen. Sociale milieuschildering als achtergrond van psychologisch groeiproces; Rossellini werd destijds verweten overmatige aandacht te hebben voor zijn ster (en echtgenote) Bergman, maar het bleek achteraf dat hij een nieuwe filmstijl introduceerde. Scenario van Sandro De Feo, Mario Pannunzio, Ivo Perlli, Brunello Ronda, Diego Fabbri, Angonio Pletrangell en regisseur Rossellini. Camerawerk van Aldo Tonti. Ook bekend als THE GREATEST LOVE.