Lennie Hayton: muziek.
Er zijn 23 films gevonden.

Star!

1968 | Musical, Biografie

Verenigde Staten 1968. Musical van Robert Wise. Met o.a. Julie Andrews, Richard Crenna, Michael Craig, Daniel Massey en Robert Reed.

Een musical met veel bombarie over het leven van de actrice Gertrude Lawrence, die van geboorte Engelse is, komt niet uit de verf, ondanks goede theaternummers (vooral de kleuren). Andrews valt wel mee en Massey is amusant als geaffecteerde Noel Coward. Na de flop in de bioscopen werd de film bekort tot 120 minuten en hertiteld als THOSE WERE THE HAPPY TIMES.

Easy to Love

1953 | Romantiek, Musical, Komedie

Verenigde Staten 1953. Romantiek van Charles Walters. Met o.a. Esther Williams, Van Johnson, Tony Martin, John Bromfield en Edna Skinner.

Aardig verhaal rondom zwem-ster Williams, gesitueerd in Cypress Gardens. Een secretaresse is verliefd op haar hardwerkende baas, en probeert hem zover te krijgen dat hij voor haar valt. Johnson en Martin beconcurreren elkaar om Williams gunst. Spectaculaire shownummers in het water van Busby Berkeley. Scenario van Laslo Vadnay en William Roberts. Camerawerk van Ray June.

Battle Circus

1953 | Drama, Romantiek, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1953. Drama van Richard Brooks. Met o.a. Humphrey Bogart, June Allyson, Keenan Wynn, Robert Keith en Philip Ahn.

Soap-opera rondom een dokter aan het front tijdens de oorlog in Korea. Bogie opgezadeld met een slecht script en lijdend onder plakkerig juniweer. Scenario van de regisseur naar een verhaal van Allen Rivkin en Laura Kerr. Camerawerk van John Alton.

Singin' in the Rain

1952 | Musical, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1952. Musical van Gene Kelly en Stanley Donen. Met o.a. Gene Kelly, Debbie Reynolds, Donald O'Connor, Jean Hagen en Rita Moreno.

Don Lockwood (Kelly) en Lina Lamont (Hagen) zijn in de hoogtijdagen van de stomme film onbetwiste kassamagneten. Maar dan gaat Hollywood over naar de geluidsfilm, en blijkt Lina een stem als een kraai te hebben. Misschien, oppert bevriend pianist Cosmo (O'Connor) is het een idee om de zoetgevooisde Kathy (Reynolds) haar teksten te laten inspreken? Wellicht de beste MGM-musical aller tijden. Behalve de iconische titelsong bevat Singin' in the Rain aanstekelijke liedjes als 'Make 'm Laugh' en 'Good Morning', waarbij natuurlijk fantastisch gedanst wordt.

Love Is Better than Ever

1952 | Komedie, Muziek, Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1952. Komedie van Stanley Donen. Met o.a. Elizabeth Taylor, Larry Parks, Josephine Hutchinson, Tom Tully en Ann Doran.

Een oppervlakkig gegeven over talentenjager Parks en zijn besluit om met Taylor te trouwen. Zachte muziek, verrukkelijke Liz. Scenario van Ruth Brooks Flippen. Camerawerk van Harold Rosson.

Strictly Dishonorable

1951 | Komedie

Verenigde Staten 1951. Komedie van Melvin Frank en Norman Panama. Met o.a. Ezio Pinza, Janet Leigh, Millard Mitchell en Gale Robbins.

Tam gedoe rondom operazanger Pinza die met Leigh trouwt om haar reputatie te redden.

Inside Straight

1951 | Drama, Western

Verenigde Staten 1951. Drama van Gerald Mayer. Met o.a. David Brian, Arlene Dahl, Barry Sullivan, Mercedes McCambridge en Lon Chaney jr.

Een gefilmd portret over hebzucht en corruptie. De eerzuchtige Rip MacCool wordt rijk in het San Francisco van 1870. Hij ontdekt dan dat zijn leven erg leeg is. Het scenario is van Guy Trosper. Het camerawerk is van Ray June.

The Barkleys of Broadway

1949 | Komedie, Muziek, Musical

Verenigde Staten 1949. Komedie van Charles Walters. Met o.a. Fred Astaire, Ginger Rogers, Oscar Levant, Billie Burke en Gale Robbins.

Na tien jaar werden Astaire en Rogers nogmaals als duo opgevoerd voor deze typische MGM-musical, met choreografie van Hermes Pan. Ze vormen een danspaar dat om hun eeuwige ruzies bekend staat. De onvermijdelijke breuk komt uiteindelijk wanneer Rogers een aanlokkelijk voorstel krijgt van een Frans toneelauteur om ernstige rollen te gaan spelen. Het zwakke scenario van Betty Comden en Adolph Green wordt gecompenseerd door een reeks sterke zang- en dansnummers. Toch wordt de speelsheid van de vroegere RKO-producties met Astaire en Rogers niet geëvenaard. Songs van Ira Gershwin en Harry Warren. Oorspronkelijk was de vrouwelijke rol bedoeld voor Judy Garland, die echter door ziekte moest afhaken. Fotografie van Harry Stradling, die er een Oscarnominatie aan overhield.

Battleground

1949 | Oorlogsfilm, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1949. Oorlogsfilm van William A. Wellman. Met o.a. Van Johnson, John Hodiak, Ricardo Montalban, George Murphy en Marshall Thompson.

1944. Het Amerikaanse leger rukt op naar de Duitse grens. Volgens de generale staf zijn de Duitsers zo verzwakt dat ze niet meer in staat zijn een tegenaanval uit te voeren. Deze misrekening veranderde bijna het verloop van de oorlog, want op initiatief van maarschalk von Rundstedt slaan de Duitsers ongenadig terug. De Amerikanen moeten met man en macht het strategisch belangrijke stadje Bastenaken (Bastogne) in handen zien te houden. Destijds een grandioos kassucces, komt deze film nu houterig en nauwelijks overtuigend over, ook al zitten er enkele zeer sterke scènes in. De personages zijn bijna niet te vatten, terwijl het heroïsme verouderd en lachwekkend is. Robert Pirosh nam een Oscar in ontvangst voor zijn niet al te sterke scenario, evenals Paul C. Vogel voor de fotografie. Wordt ook vertoond in een ingekleurde versie.

Any Number Can Play

1949 | Drama

Verenigde Staten 1949. Drama van Mervyn LeRoy. Met o.a. Clark Gable, Alexis Smith, Wendell Corey, Audrey Totter en Mary Astor.

Eenvoudig drama over een eigenaar van een gokhuis, Charley Enley Kyng (Gable), die van zijn vrouw Lon (Smith) en zoon Paul (Hickman) is vervreemd. Goede karakterrollen brengen nog wat leven in de film. Richard Brooks bewerkte een roman van Edward Harris Heth tot scenario. Camerawerk van Harold G. Rosson.

The Pirate

1948 | Musical, Avonturenfilm, Romantiek

Verenigde Staten 1948. Musical van Vincente Minnelli. Met o.a. Judy Garland, Gene Kelly, Walter Slezak, Gladys Cooper en Reginald Owen.

Ergens in een haventje in de Caraïben droomt de jonge Manuela (Garland) van een beruchte, maar knappe piraat. Ze staat op het punt uitgehuwelijkt te worden aan de snobistische, dikke burgemeester van de stad, Don Pedro Vargas (Slezak). Als ze de circusclown Serafin (Kelly) ontmoet, denkt ze dat hij haar droompiraat is. Ze staat onmiddellijk in vuur en vlam. Niet erg opwindende, toneelmatige musical, die gered wordt door de spelprestaties en de schitterende choreografie van Kelly en Robert Alton. De gebruikelijk grootsheid van de MGM musicals en de meesterhand van Minnelli zijn nog maar nauwelijks te bespeuren. Het toneelstuk van S.N. Behrman met songs van Cole Porter werd bewerkt door Albert Hackett en Frances Goodrich. Het camerawerk is van Harry Stradling.

Summer Holiday

1948 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1948. Musical van Rouben Mamoulian. Met o.a. Mickey Rooney, Gloria DeHaven, Walter Huston, Frank Morgan en Butch Jenkins.

Middelmatige, muzikale bewerking van het toneelstuk van O'Neill Ah, Wilderness over een gevoelige jongeman die verliefd wordt. Dat de film in kleur is, is het belangrijkste pluspunt. Lag twee jaar op de plank voordat hij uitkwam. De choreografie is van Charles Walters. Scenario Frances Goodrich en camerawerk van Charles Schoenbaum.

The Hucksters

1947 | Drama

Verenigde Staten 1947. Drama van Jack Conway. Met o.a. Clark Gable, Deborah Kerr, Adolphe Menjou, Ava Gardner en Keenan Wynn.

Na zijn terugkeer uit de oorlog kan reclameman Victor Albee Norman (Gable) niet meer de toon vinden die zijn klanten aanspreekt. Wat ze van hem verlangen is in strijd met zijn principes. Dan besluit hij maar samen met society girl Kay Dorrance (Kerr) van het leven te gaan genieten. Vlotte ontspanning, die een goed beeld geeft van de reclamewereld van vlak na de oorlog, met uitstekende prestaties van Gable, Kerr in haar eerste Amerikaanse film en de schitterende Greenstreet. Het scenario dat Luther Davis, Edward Chodorov en George Wells haalden uit de roman van Frederick Wakeman is toegesneden op Gable. Fotografie is van Harold Rosson. Wordt ook als ingekleurde versie vertoond.

Ziegfeld Follies

1946 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1946. Komedie van Lemuel Ayers, Robert Lewis, Vincente Minnelli, Merrill Pye en Roy Del Ruth. Met o.a. Fred Astaire, Lucille Ball, Judy Garland, Gene Kelly en Esther Williams.

Indachtig het credo 'Always a beautiful day' brengen zeven regisseurs elk een bruisende ode in Technicolor aan de legendarische Broadway-revueproducent Florenz Ziegfeld jr (1869-1932). Ziegfelds 'Follies' waren geïnspireerd op de risqué shows in de Parijse Folies Bergère, maar oer-Amerikaanse preutsheid dicteerde uiteraard decent bedekte filmboezems. Desalniettemin wervelt de crème de la crème uit Hollywoods Golden Age (Astaire, Kelly, Garland, Williams, Charisse en anderen) met aplomb door spetterende dans-extravaganza's. Deze MGM-klassieker wordt ingeluid door Ziegfeld zaliger (William Powell), die vanuit een regenboogkleurige Hollywood-hemel naar het ondermaanse kijkt. Geen wonder, trouwens: Ziegfeld Follies heeft vrouwelijk schoon zover het oog reikt.

Till the Clouds Roll By

1946 | Musical, Biografie

Verenigde Staten 1946. Musical van Richard Whorf. Met o.a. Robert Walker, Van Johnson, June Allyson, Lucille Bremer en Judy Garland.

De film over het leven van de vermaarde liedjescomponist Jerome Kern (Walker). De productie is weelderig, maar het scenario is tamelijk zwak. De mooie melodieën, de kleurige kostuums en de buitengewoon goede bijrollen maken de film de moeite waard.

The Harvey Girls

1946 | Komedie, Western, Musical

Verenigde Staten 1946. Komedie van George Sidney. Met o.a. Judy Garland, Ray Bolger, John Hodiak, Angela Lansbury en Preston Foster.

Een uitbreiding naar het Westen biedt Fred Harvey gelegenheid een aantal wegrestaurants te openen met keurige, jonge serveersters die een beschaafde invloed hebben op de rauwe binken van de nederzettingen. Dom scenario, toch plezierig door goede rolverdeling en een paar muzikale hoogtepunten, zoals het Oscarwinnende 'Atchison, Topeka and the Santa Fe'.

Yolanda and the Thief

1945 | Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1945. Musical van Vincente Minnelli. Met o.a. Fred Astaire, Lucille Bremer, Frank Morgan, Mildred Natwick en Mary Nash.

Met haar diploma op zak verlaat een rijke erfgename (Bremer) het klooster in het paradijselijke Zuidamerikaanse staatje Patria waar ze haar schooltijd heeft doorgebracht. Ze wordt warm onthaald door familie en vrienden, maar het duurt niet lang of ze wordt geconfronteerd met de moeilijkheden van het dagelijkse leven. Ze smeekt haar beschermengel om te verschijnen. Dit gebed wordt afgeluisterd door twee kruimeldieven (Astaire en Morgan) die van de situatie en vooral van de naïviteit van het meisje gebruik maken om haar te laten geloven dat haar bede is verhoord. Vermakelijke fantasie met veel muziek en dans. De liedjes zijn van Harry Warren en Arthur Freed, en voor een swingende choreografie stond Eugene Loring borg. Knappe bijrollen van o.a. Natwick, Ames en Stoessel. Het scenario van Irving Brecher is gebaseerd op een verhaal van Jacques Thery en Ludwig Bemelmans. Feeërieke kleurenfotografie van Charles Rosher.

Swing Shift Maisie

1943 | Romantiek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1943. Romantiek van Norman Z. McLeod. Met o.a. Ann Sothern, James Craig, Jean Rogers, Connie Gilchrist en John Qualen.

Wanneer ze weer eens zonder werk zit krijgt actrice/danseres Maisie (Sothern) een baan aangeboden in een vliegtuigfabriek, waar ze zich al vlug opwerkt tot de mascotte van de werkplaats. Trouwhartig als altijd stelt ze nieuwelinge Rogers voor aan haar vriend, de piloot Craig. Rogers beloont haar niet alleen door haar vriend af te pakken, maar gaat bovendien rondbazuinen dat Maisie de fabriek saboteert. Vreselijk achterhaalde story, die kenmerkend is voor de oorlogsjaren. De Maisie-serie werkt volledig op formule en biedt weinig aantrekkelijks meer. Mary C. McCall Jr. en Robert Halff schreven het scenario, dat werd verfilmd door Harry Stradling. Gevolgd door MAISIE GOES TO RENO. Zie ook: 'Maisie'-serie.

Whistling in Dixie

1942 | Komedie, Mysterie

Verenigde Staten 1942. Komedie van S. Sylvan Simon. Met o.a. Red Skelton, Ann Rutherford, George Bancroft, Guy Kibbee en Rags Ragland.

Skelton kruipt opnieuw in de huid van 'The Fox', een amateur radio-detective. Een rol die hij creëerde in WHISTLING IN THE DARK. Hij is net in het huwelijk getreden met Rutherford en zo brengen ze hun wittebroodsweken door in het Zuiden van de V.S., waar ze natuurlijk terecht komen in allerlei vreemde spookachtige situaties. De film is plezierig, dankzij Skeltons rol, maar qua plot laat hij wel afweten. Een tekort aan leuke gags en een gemis aan echte spanningsmomenten, maken dat de film niet meer voldoet aan de eisen van moderne filmkijker. Scenario van Nat Perrin en Wilkie Mahoney. Camerawerk van Clyde DeVinna. Gevolgd door een derde sequel, WHISTLING IN BROOKLYN.

Stand by for Action

1942 | Oorlogsfilm, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1942. Oorlogsfilm van Robert Z. Leonard. Met o.a. Robert Taylor, Brian Donlevy, Charles Laughton, Walter Brennan en Marilyn Maxwell.

Daar wachten we nog steeds op. Goede bezetting in een doorsneemarineverhaal uit WO II.

Maisie Gets Her Man

1942 | Romantiek, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1942. Romantiek van Roy Del Ruth. Met o.a. Ann Sothern, Red Skelton, Leo Gorcey, Pamela Blake en Allen Jenkins.

Maisie (Sothern) werkt als assistente van een messenwerper, en wanneer hij de ontrouw van zijn echtgenote ontdekt, viert hij zijn agressie bot op haar. Ze verlaat de act en ontmoet in Chicago Skelton. Ze besluiten als duo op te treden en kennen heel wat succes, tot Skelton in moeilijkheden komt met enkele gangsters. Een stuk beter dan de vorige afleveringen in deze tragikomische reeks, vooral dankzij de aanwezigheid van Skelton en andere uitstekende komische acteurs, zoals Meek, Jenkins en Corrigan. Het scenario van Betty Reinhardt en Mary C. McCall Jr. concentreert zich meer op de humor dan op de stroperige sentimentaliteit. Fotografie van Harry Stradling. Gevolgd door SWING SHIFT MAISIE. Zie ook: 'Maisie'-serie.

Eyes in the Night

1942 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1942. Mysterie van Fred Zinnemann. Met o.a. Ann Harding, Edward Arnold, Donna Reed, Stephen McNally en Reginald Denny.

De blinde detective Arnold helpt een meisje en haar stiefmoeder die betrokken zijn bij de moord op een acteur. Hij ontdekt dat de verloofde van het meisje een nazi-spion is, die samen met een bende samenzweerders de Amerikaanse samenleving wil ondermijnen. Spannende, originele en goedgemaakte thriller met uitstekend spel. De kijker van nu zal zich weinig betrokken voelen bij de nazi-achtergronden van het verhaal, maar toch vol spanning blijven kijken. Guy Trosper en Howard Emmett Rogers bewerkten de roman Odor Of Violets van Bayard Kendrick. Aan de camera stonden Robert Planck en Charles Lawton. Arnold zou in 1945 de rol van de blinde detective Duncan Maclain opnieuw vertolken in THE HIDDEN EYE.

Born to Sing

1941 | Musical

Verenigde Staten 1941. Musical van Busby Berkeley. Met o.a. Virginia Weidler, Leo Gorcey, Ray McDonald, Rags Ragland en Douglas McPhail.

Een ex-veroordeelde maakt liedjes, die geschikt worden beoordeeld voor een musical. Maar helaas worden ze gestolen en de gedupeerde krijgt ook nog eens afpersing op z'n conto geschoven. Enige goede dansnummers in Berkeley-stijl; het acteren van de kinderen is echter niet best.