Francis Lai: cast en muziek.
Er zijn 96 films gevonden.

Les plus belles années d'une vie

2019 | Drama

Frankrijk 2019. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Anouk Aimée, Souad Amidou, Antoine Sire en Marianne Denicourt.

Ruim vijftig jaar nadat ze elkaar voor het laatst zagen in de romantische klassieker Un homme et une femme (1966) treffen Jean-Louis (Trintignant) en Anne (Aimée) elkaar weer. De tijd is vooral hard geweest voor Jean-Louis, die slecht ter been is en steeds meer vergeet. Maar de tijd met Anne is hij nooit vergeten. Sympathiek vervolg met nagenoeg dezelfde cast en crew. Doorsneden met fragmenten uit het origineel, zodat het verstrijken van de tijd (Trintignant en Aimée zijn inmiddels ver over de tachtig) goed zichtbaar wordt. Toch maakte Lelouch geen film over de (naderende) dood, maar over het (resterende) leven.

Les Insaisissables

2000 | Komedie, Familiefilm

Frankrijk 2000. Komedie van Christian Gion. Met o.a. Daniel Prévost, Dominique Guillo, Sébastien Thiery, Laurent Natrella en Andrée Damant.

Ruim vijftig jaar nadat ze elkaar voor het laatst zagen in de romantische klassieker Un homme et une femme (1966) treffen Jean-Louis (Trintignant) en Anne (Aimée) elkaar weer. De tijd is vooral hard geweest voor Jean-Louis, die slecht ter been is en steeds meer vergeet. Maar de tijd met Anne is hij nooit vergeten. Sympathiek vervolg met nagenoeg dezelfde cast en crew. Doorsneden met fragmenten uit het origineel, zodat het verstrijken van de tijd (Trintignant en Aimée zijn inmiddels ver over de tachtig) goed zichtbaar wordt. Toch maakte Lelouch geen film over de (naderende) dood, maar over het (resterende) leven.

Une pour toutes

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Pierre Marielle, Anne Parillaud, Alessandra Martines, Marianne Denicourt en Alice Evans.

Ruim vijftig jaar nadat ze elkaar voor het laatst zagen in de romantische klassieker Un homme et une femme (1966) treffen Jean-Louis (Trintignant) en Anne (Aimée) elkaar weer. De tijd is vooral hard geweest voor Jean-Louis, die slecht ter been is en steeds meer vergeet. Maar de tijd met Anne is hij nooit vergeten. Sympathiek vervolg met nagenoeg dezelfde cast en crew. Doorsneden met fragmenten uit het origineel, zodat het verstrijken van de tijd (Trintignant en Aimée zijn inmiddels ver over de tachtig) goed zichtbaar wordt. Toch maakte Lelouch geen film over de (naderende) dood, maar over het (resterende) leven.

Autopsie d'un genre... Le polar français

1999 | Documentaire, Misdaad

Frankrijk 1999. Documentaire van Fred Demont. Met o.a. François Guérif, Bertrand Tavernier, Jean-Pierre Mocky, Alain Corneau en Pierre Granier-Deferre.

Ruim vijftig jaar nadat ze elkaar voor het laatst zagen in de romantische klassieker Un homme et une femme (1966) treffen Jean-Louis (Trintignant) en Anne (Aimée) elkaar weer. De tijd is vooral hard geweest voor Jean-Louis, die slecht ter been is en steeds meer vergeet. Maar de tijd met Anne is hij nooit vergeten. Sympathiek vervolg met nagenoeg dezelfde cast en crew. Doorsneden met fragmenten uit het origineel, zodat het verstrijken van de tijd (Trintignant en Aimée zijn inmiddels ver over de tachtig) goed zichtbaar wordt. Toch maakte Lelouch geen film over de (naderende) dood, maar over het (resterende) leven.

Hasards ou coincidences

1998 | Drama, Komedie, Romantiek

Frankrijk​/​​Canada 1998. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Alessandra Martines, Laurent Hilaire, Pierre Arditi, Marc Hollogne en Véronique Moreau.

Fantast Lelouch is nog nooit betrapt op sympathie voor de inhoud en ook in deze film is vorm de aanjager. Romantisch is het wel, tenminste als je van reizen houdt en van Martines waar de camera als een krolse kat omheen draait. In haar vierde rol op rij voor Lelouch gaat ze met haar nieuwste aanbidder - met een camcorder als derde oog - naar Canada, Mexico, de VS en Zuid-Europa op zoek naar onder andere ijsberen, duikers en ijshockeyers. Pierre William Glenn, een Franse topfotograaf, is verantwoordelijk voor de schitterende cameravoering.

Hommes, femmes, mode d'emploi

1996 | Drama, Komedie

Frankrijk 1996. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Anouk Aimée, Bernard Tapie, Alessandra Martines, Fabrice Luchini en Pierre Arditi.

Boeiende komedie van Claude 'Une homme et une femme' Lelouche over verschillende soorten relaties, van pas ontluikende kalverliefde tot een vrouw die op haar tachtigste voor het eerst trouwt. In 1996 op het filmfestival van Venetië genomineerd voor een Gouden Leeuw. Lelouche, die in 1962 zijn eerste film regisseerde, maakte ook onder meer Les uns et les autres (1981). (IdH/VPRO Gids)

Video Fool for Love

1995 | Drama, Biografie

Australië 1995. Drama van Robert Gibson. Met o.a. Robert Gibson, Gianna Santone, April Ward, Keith Gibson en Doreen Kenney.

Van 1983 tot 1995 hield de Australische filmmonteur Robert Gibson, die in 1981 een Oscar voor de beste montage kreeg voor de film FLIRTING, een video-dagboek bij van zijn leven. Uit de vele opnamen monteerde hij deze film waarin hij vooral de aandacht vestigt op zijn liefdesleven. Het werd een narcistische kijk op een periode, zoals deze beleefd werd door een man van middelbare leeftijd, die toch nog steeds succes heeft bij de vrouwen. Soms is de film bijtend scherp, dan weer kinderlijk naïef. Je kan je niet steeds van de indruk ontdoen dat je als kijker een voyeur bent in het intieme leven van iemand anders. De film zoals we die te zien krijgen is deels realistisch, deels fantasie en Gibson geeft je niet de minste aanwijzing hoe je de twee delen uit elkaar kunt houden. Het is een eigenzinnig filmwerk waar zeker niet iedereen voor zal vallen, maar hij bevat wel enkele snedige momenten. Naast de regie was Gibson ook nog verantwoordelijk voor het scenario en de montage. Hij hanteerde de camera samen met April Ward en Robert Werner. Een interessant, maar niet helemaal geslaagd, experiment.

Les misérables

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Michel Boujenah, Alessandra Martines, Salomé Lelouch en Annie Girardot.

Lelouch die zijn eigen scenario schreef, verplaatste het epoque-verhaal van Victor Hugo naar de 20e eeuw. Belmondo speelt met verve een drievoudige rol: de chauffeur Henri Fortin die vlak na de eeuwwisseling in 1900 ten onrechte wordt veroordeeld, diens analfabete zoon Roger en verweerde Jean Valjean. De actie gaat dan naar de jaren 1930 en WO II (1939-45).

Les cent et une nuits de Simon Cinéma

1994 |

Verenigd Koninkrijk​/​​Frankrijk 1994. Agnès Varda. Met o.a. Michel Piccoli, Marcello Mastroianni, Henri Garcin, Julie Gayet en Mathieu Demy.

Ter gelegenheid van Honderd Jaar Film maakte Varda een compilatie in combinatie met een filmverhaal met gastoptredens. Piccoli is de honderd jaar oude monsieur Simon Cin[KA1]ema, die een eenzaam bestaan voert in zijn kasteel. Hij is aan zijn rolstoel gekluisterd. Jonge schoonheid Gayet, studente aan de filmacademie wordt door hem ingehuurd om gedurende 101 dagen, telkens een dagje te besteden aan zijn herinneringen en bespiegelingen. Ze wordt overrompeld door alles wat met film te maken heeft: posters, memorabilia, (korte en lange) filmfragmenten (w.o. L`AGE D`OR, LADRI DI BICICLETTI, THE THIEF OF BAGDAD, ORPH[KA1]EE, UN CHIEN ANDALOU, THE WIND uit 1928, etc. etc.). Zijn vriend is Mastroianni, Garcin is zijn butler, Demy (de zoon van Varda en Jacques Demy) een produktie-assistent, die een romance beleeft met Gayet. Tot en met de naam op de credits van Schygulla langere optredens van de `acteur of actrice van de dag` en erna (vanaf Azema tot en met Toscan Du Plantier) cameo's, de z.g. 'steelse en stralende verschijningen'. Muziek van o.a. Max Steiner, Bernard Herrmann, Maurice Jarre, Michel Legrand, George Delarue, Francis Lai en Henri Mancini. Varda heeft in de prent al haar passie voor- en al haar ervaring met het filmvak gestopt van de laatste veertig jaar. Haar keuze is typisch continentaal Europees en zal bij haar eigen landgenoten de hartstochten het meeste doen oplaaien, al kan geen enkele cinefiel om dit eerbetoon aan de Tiende Muze heen. Camerawerk van Eric Gautier.

Tout ça...pour ça!

1993 | Komedie

Frankrijk 1993. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Marie-Sophie L., Fabrice Luchini, Vincent Lindon, Alessandra Martines en Gérard Darmon.

Na het floppen van zijn BELLE HISTOIRE maakte Lelouch deze sprankelende komedie, over de vorm van afleiding die mannen en vrouwen al bezighoudt zo lang als de mensheid bestaat: hoe elkaar te ontmoeten en zonder al te veel ophef weer van elkaar af te komen. Lelouch legt een voor zijn doen ongebruikelijke verbale en visuele durf aan den dag. Deze dynamische, frisse, provocerende en humoristische film is een uitgelaten en vrolijke belevenis, vooral dankzij het verbale delirium van Luchini, een verrukkelijke nieuweling in de filmfamilie van Lelouch. De andere openbaring van deze film is Marie-Sophie L., die haar gebruikelijke rollen als huilerig provinciaaltje achter zich heeft gelaten, om hier bloeiend, uitdagend, gedurfd en vol humor voor den dag te komen. Films van Lelouch zijn meeslepend òf irritant. Deze keer hebben we met een goede Lelouch van doen. Camerawerk van Philippe Pavans de Cecatty.

Le voleur et le menteuse

1993 | Romantiek

Frankrijk 1993. Romantiek van Paul Boujenah. Met o.a. Mathilda May, Gérard Darmon, Philippe Léotard, Nathalie Cerda en Jacques Bonnot.

Suzanne Henson (May) is costumi[KA2]ere bij de film; ze is op de set ontslagen. Paul Salomon (Darmon) is een dief, die ontsnapt is uit de bak. In een haventje aan Het Kanaal wacht hij op een bootje dat hem zal meenemen. Suzanne mist haar trein. Ze was Paul al eerder op die dag tegen het lijf gelopen. Hij gaat bij haar aan tafel zitten in het restaurant. Ze vindt het goed dat hij aanschuift en ze gaan samen eten. Paul begint te praten en vertelt over zijn leven als schurk - het is te erg om waar te zijn. Suzanne bedenkt een verhaal (uit de film) met haar in de hoofdrol dat zo echt klinkt, dat het wel waar moet zijn. Die twee liggen elkaar wel, vooral als Suzanne ontdekt dat Paul de waarheid sprak. Ze beleven een heerlijke, onstuimige romantische nacht, maar hun geluk is van korte duur, want smeris Jeff (L[KA1]eotard) zit Paul op de hielen. Verhaal zonder al te grote verrassing over man-ontmoet-vrouw, maar de vonk tussen beide hoofdrollen slaat beslist over en sleept de kijker geheel mee. Er is een aardig subplot over serveerster Solange (een schitterende Cerda) die met de plaatselijke commissaris van politie een buitenechtelijke relatie onderhoudt. De film is vlot van tempo (in achttien draaidagen geschoten) en het effectieve scenario is van regisseur Boujenah. De fotografie was in handen van Philippe Pavans De Ceccatty. Geproduceerd door niemand minder dan Claude Lelouche. Dolby-geluid en Widescreen.

La belle histoire

1992 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama, Komedie

Frankrijk 1992. Avonturenfilm van Claude Lelouch. Met o.a. Béatrice Dalle, Vincent Lindon, Marie-Sophie L., Patrick Chesnais en Gérard Darmon.

Lelouch houdt ervan om het lot van verschillende personages door elkaar te hutselen en vervolgens toe te kijken hoe het leven ermee omspringt. Met Jesus de zigeuner, Odona, Marie-Madeleine uit de jaren 1990, Simon de smeris, Pierre de kunstkenner, Marie de jonge onderwijzeres en nog vele anderen, gaat de cineast terug in de tijd om het grote avontuur te vertellen van een op het eerste gezicht ontbrande liefde: twee duizend jaar beproeving voor één seconde eeuwigheid. Hij doet dit met de handige en naïeve bekwaamheid die hem eigen is, vol dichterlijke vervoering t.o.v. het leven, met een intieme blik op zijn personages, terwijl hij trouw blijft aan het onuitputtelijke thema van de liefde, waar de mens allerlei toeren mee uithaalt. Maar voor het vertonen van oppervlakkige woorden en ontoegankelijke, steeds weer herhaalde scènes, is meer dan drie uur toch wat teveel van het goede. Het scenario is van de regisseur en camerawerk van Jean Yves Le Mener.

L'inconnu dans la maison

1992 | Thriller, Drama

Frankrijk 1992. Thriller van Georges Lautner. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Cristiana Réali, Sébastien Tavel, Renée Faure en François Perrot.

Advocaat Loursat (Belmondo) verdrinkt iedere avond zijn verdriet over de zelfmoord van zijn echtgenote. Hij heeft al tien jaar niet meer gepraat met zijn dochter Isabelle (Réali), die hem de schuld geeft van de dood van haar moeder, maar toch nog thuis woont. Dan, op een avond, klinkt er een schot en valt er een dode. De moordenaar is waarschijnlijk de vriend van Isabelle, denkt de politie. Loursat besluit hem te verdedigen. Lautner bewerkte een roman van Simenon tot een degelijke, boeiende rechtbankthriller.

Il tolgo disturbo

1992 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1992. Komedie van Dino Risi. Met o.a. Vittorio Gassman, Dominique Sanda, Valentina Holtkampf, Elliott Gould en Firmine Richard.

Als gevolg van een wetswijziging wordt de enigszins demente opa Gassman uit de verpleeginrichting ontslagen en naar huis gestuurd. Zijn boze schoondochter Sanda (net gescheiden van zijn zoon) heeft net zijn fraaie villa ingepikt. Ze heeft er d'r nestje gebouwd voor dochtertje Holtkamp, haar nieuwe vlam en diens dochter. Sanda is de oude man liever kwijt dan rijk. Zij doet er alles aan om Gassman te isoleren. Kleindochter Holtkamp krijgt door de scheiding te weinig aandacht, maar kan het met haar eenzame grootvader goed vinden. Ze verstopt zich met hem aan de rand van het bos. Als ze onvindbaar zijn, alarmeert Sanda de politie. Eenmaal gevonden, stuurt mamma Sanda haar dochter naar een kostschool. Laatste rol van Gassman over een gevoelig en teer thema. De film glijdt af en toe uit in de richting van een klucht. Dit zij vergeven. Scenario van Enrico Oldoini, Bernardino Zapponi en regisseur Risi en camerawerk van Blasco Giurato.

Les clés du paradis

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Philippe de Broca. Met o.a. Gérard Jugnot, Pierre Arditi, Philippine Leroy-Beaulieu, Fanny Cottençon en François Perrot.

Bekend schrijver Arditi zit zonder inspiratie en vrouwen. Hij moet daarentegen hoge alimentaties betalen. Van arren moede gaat hij zijn sullige broer Cavaillac in Bretagne bezoeken. Die is leraar Frans en woont in een huis dat aan Arditi toebehoort. Al jarenlang belazert Arditi zijn broer door met diens kort gekapte kindvrouwtje tussen de lakens de duiken. De uitgebluste auteur stelt zijn broer voor om radicaal van plaats te wisselen: beroep, vrouw(en), huis etc. Zo gezegd zo gedaan en het te verwachten resultaat blijft zeker niet uit: Cavaillac krijgt groot succes als literator en Arditi's problemen worden steeds groter. Een muffe film, waaraan alleen de zeelucht van de Bretonse kust verfrissend is. Kijkbuisvoer, waarbij je niet naar de logica moet zoeken. Alexandre Jardin schreef het scenario, waarvoor regisseur Philippe De Broca ook op de credits vermeld staat en Jean-Marie Le Menier, deed de fotografie, waarschijnlijk het enige pluspunt van de film.

Ripoux contre ripoux

1990 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1990. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. Philippe Noiret, Thierry Lhermitte, Guy Marchand, Line Renaud en Tadie Tuene.

De koning der banale dijenkletsers Zidi heeft nog eens geprobeerd een slaatje te slaan uit zijn onderhoudende Les Ripoux over het omkoopbare politieduo: in dit vervolg worden onze helden door een nog corrupter stel collega's vervangen, die de onderwereld in hun buurt zodanig terroriseren dat onze helden door het getergde gespuis gevraagd worden terug te keren en ze te verlossen van de afpersers. Het is heel begrijpelijk dat Zidi een tweede succesfilm wilde maken, maar het is niet gelukt, want deze prent mist de goede grappen en is onorigineel en behoorlijk langdradig, al is het spel van de hoofdrollen innemend en aanstekelijk. Simon Michael fabriekte met de regisseur het scenario en Jean-Jacques Tarbes zorgde voor de fotografie.

Il y a des jours... et des lunes...

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Gérard Lanvin, Patrick Chesnais, Annie Girardot, Marie-Sophie L. en Francis Huster.

Een komedie over de pech van anderen als de zomertijd bij volle maan ingaat. Dertien dagelijkse onopzettelijke persoonlijke rampjes (een politie-agent vergeet zijn werk en gaat swingen, een bruidegom wordt tijdens de bruidsnacht in de steek gelaten, een man zet zijn dochter in bij een gokspel, etc.), die zich voltrekken in de uren die op de tijdsverandering volgen. Het idee voor het scenario van de regisseur zelf is goed, maar de film maakt weinig indruk. Er zijn zowel wezenlijke als ontroerende momenten, maar ook langdradige gedeelten, trivialiteiten en de typische gezwollenheid van Lelouch, wanneer hij aan het denken slaat. Levendig is het allemaal wel, en ietwat oppervlakkig. Goed spel. Valérie Bonnier en Marc Rosenbaum werkten mee aan het scenario. Camerawerk van Jean-Yves Le Mener.

Le provincial

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Christian Gion. Met o.a. Roland Giraud, Gabrielle Lazure, Michel Galabru, Maurice Vaudaux en François Rollin.

Een rijke Parijse kaasboer (Galabru), afkomstig uit een dorp in de Pyreneeën besteedt zijn geld aan een reclamefilmpje over zijn geboortestreek. Stadskat en producente met een aardig snuitje Lazure gaat het spotje draaien en ze wordt in raad en daad bijgestaan door plaatselijke berggids en weerkundig correspondent Giraud, die prompt verliefd wordt op haar. Galabru komt te overlijden en Giraud krijgt de zaak, die hij in zijn dorp voortzet. Lazure met haar arrogante, jaloerse vriend in het kielzog komt voor hem werken. Onbenullig liefdesverhaaltje met zoutloze grappen, dat hooguit een beetje ironisch is. Winnaar van de film: de toeristische plaatjes. Jean-Louis Richard schreef het scenario met regisseur Gion en het camerawerk is van Jean-Jacques Tarbes.

La traverse

1989 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1989. Komedie van Charles Bitsch. Met o.a. Véronique Jannot, Bernard Le Coq, Vincent de Bouard, Anna Gaylor en Annick Alane.

Naar de roman van Georges Coulonges. [KL]La Traverse[KLE] is de bijnaam die de vrienden van Cl[KA1]ement (de Bouard), veertien jaar, hem geven. Zijn leven van dag tot dag en zijn niet altijd even goed aflopende heldendaden, zoals wanneer hij over een stuk glas op tien meter hoogte wil lopen om te bewijzen dat hij geen lafaard is, met alle bekende gevolgen vandien. Soms amusant maar ook vrij vlak geregisseerd. Er wordt geprobeerd origineel te zijn maar de geschapen situaties doen bijna gemakzuchtig aan.

Disperatamente Giulia

1989 | Oorlogsfilm, Drama

Italië​/​​Spanje​/​​Frankrijk 1989. Oorlogsfilm van Enrico Maria Salerno. Met o.a. Tahnee Welch, Fabio Testi, Laura Antonelli, Dalila Di Lazzaro en Corinne Clery.

Giulia de Blasco (Welch) is een bekende journaliste die haar autobiografie schrijft. Ze brengt daarin een eerbetoon aan haar moeder Carmen Milkovich (Antonelli) die kort voor het uitbreken van WO II (1939-44) huwde met Ubaldo Milkovich (Salerno), een tegenstander van Mussolini, de fascistische leider van Itali[KA3]e. Na het uitbreken van de vijandelijkheden moet Ubaldo in dienst en de eenzame Carmen voegt zich bij het verzet tegen Il Duce. Ze ontmoet dan de zeer knappe Vittorio de Blasco (Pagni), een overtuigd anti-fascist, en beleeft met hem de grote liefde van haar leven. Terug in Rome blijkt Carmen zwanger en de vrucht van de passie is Giulia. Na een onbezorgde jeugd krijgt Giulia, als ze volwassen is, de nodige teleurstellingen met haar minnaars. Een film die bol staat van oppervlakkige liefdesavontuurtjes, waarin een wat meer eisende kijker geen bevrediging vindt. Allesbehalve opwindende soap, die vals sentiment niet schuwt. De middelmatige spelprestaties kwalificeren zeker niet voor een Oscar. Het scenario is van Ennio de Concini en Salerno naar de roman van Sveva Casati Modignani. Het camerawerk is van Ennio Guarnieri. Mono.

Pause café, pause tendresse 6 : Betty, 15 ans

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Serge Leroy. Met o.a. Véronique Jannot, Bernard Le Coq, Laura Manzsky, Olivia Brunaux en Stéphane Derossis.

De vijftienjarige Betty (Manzsky) wordt wegens verregaand wangedrag van het lyceum weggestuurd. Jo[KA3]elle Calvet (Jannot) vangt haar op. Het meisje stelt zich agressief en bijzonder cynisch op. Ondanks haar erg realistische kijk op het leven is Betty zeer gehecht aan haar zuster Diane (Brunaux) die op het punt staat te bevallen. Joëlle moet al beginnen met de oorzaak vast te stellen van het provocerende karakter van het meisje en staat weerom voor een uiterst moeilijke taak. Spijtig genoeg begint de kwaliteit van de scenario's die Georges Coulonges haalt uit zijn roman er zienderogen op achteruit te gaan. Waarom moet hij het hebben van de stroperige sentimentaliteit die in de eerste afleveringen handig omzeild werd. Jean-Paul Schwartz stond ook nu weer achter de camera.

Pause café, pause tendresse 5 : Les verres cassés

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Charles Bitsch. Met o.a. Véronique Jannot, Bernard Le Coq, Alexis Nitzer, Laura Favalli en Gregory Graziani.

Marie (Favali) is de oudste van een gezin met drie kinderen. Haar vader drinkt omdat hij de verantwoordelijkheid voor de dood van zijn vrouw wil vergeten. Het meisje draagt moedig de last van het gezin op haar schouders. Jo[KA3]elle Calvet (Jannot) die hen moet volgen beseft maar al te best dat Marie haar jeugd vergooit. Moet ze maatregelen treffen? De gesel van een verscheurd gezin en de vloek van de alcohol. Heel wat problemen voor onze moedige sociale werkster die het zich tot taak stelt om deze adolescente te redden. Het kon niet uitblijven. De makers van deze reeks moesten toch eens de over-sentimentele toer opgaan. Geen zakdoek blijft droog bij dit verscheurende drama, dat je pakt of dat je kompleet koud laat. Georges Coulonger putte weer inspiratie voor het scenario uit zijn roman, terwijl Jean-Paul Schwartz het fotografeerde.

Pause café, pause tendresse 4 : La traverse

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Charles Bitsch. Met o.a. Véronique Jannot, Bernard Le Coq, Christine Pascal, Vincent De Bouard en Anna Gaylor.

Zoals elke ochtend begeeft maatschappelijk werkster Jo[KA3]elle Calvet (Jannot) zich naar haar kantoor. Daar krijgt ze het bezoek van Josiane Vernon (Pascal). Deze maakt zich erg ongerust over haar vijftienjarige zoon Cl[KA1]ement (De Bouard). De directeur van diens school meldt haar per brief dat Clément meermaals ongewettigd afwezig is. De vrouw weet niet wat haar zoon bezielt, maar Joëlle vreest dat de jongen zich in de nesten gewerkt heeft. Ze maakt zo vlug mogelijk een afspraak met de directeur. Joëlle dient vooral uit te zoeken wat er schuil gaat achter wat niet gezegd wordt om een puber in moeilijkheden te helpen. De reeks kabbelt rustig voort zonder hoogtepunten, maar evenmin zonder teleurstellingen. Georges Coulonges tekende weer voor het scenario, gebaseerd op zijn eigen roman en Jean-Paul Schwartz was nogmaals verantwoordelijk voor de fotografie.

Pause café, pause tendresse 3 : L'argent de la drogue

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Serge Leroy. Met o.a. Véronique Jannot, Bernard Le Coq, Myriam Boyer, Annick Alane en Isabelle De Botton.

Pierrot (Thuillier) komt vrij na een lange gevangenisstraf. Hij is blij om zijn vriendin Marie-Jo (Blanco) terug te zien, maar zijn blijdschap slaat vlug om in ontgoocheling als hij werk gaat zoeken. Op de arbeidsmarkt is weinig plaats voor iemand met een strafblad die bovendien nog ongeschoold is ook. Zelfs de beste intenties kunnen niet helpen. Pierrot is jong, verliefd en wil leven, maar dat is niet eenvoudig. Enkel de misdaad biedt nog een uitweg. Marie-Jo doet beroep op maatschappelijke werkster Jo[KA3]elle Calvet (Jannot), temeer daar ze vreest dat Pierrot met zelfmoordplannen rondloopt. Joëlle is weer redder in nood in deze wedloop tegen de tijd en tegen de dood. Het wordt allemaal eerder sentimenteel voorgesteld, maar liefhebbers van het genre komen niet bedrogen uit. Georges Coulonges bewerkte zijn eigen roman en Jean-Paul Schwartz filmde er de beelden bij.

Pause café, pause tendresse 2 : Une fleur pour ma mère

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Serge Leroy. Met o.a. Véronique Jannot, Bernard Le Coq, Faye Gatteau, Frédéric Valade en Anna Gaylor.

Op een dag krijgt Jo[KA3]elle (Jannot) een telefoontje van F[KA1]elicit[KA1]e (Wouassi), een jonge Afrikaanse. Haar vriend Lo[KA3]ic (Valade) werd aangehouden. Er rusten zware verdenkingen op hem. De jongen, die al jarenlang niets meer van zijn moeder vernomen heeft, kan het leven in de gevangenis niet aan. Samen met Quentin (Marcellin), een opvoeder, tracht ze hem uit de gevangenis te krijgen. Op een ochtend krijgt ze bericht dat de jongen getracht heeft zelfmoord te plegen en dat hij zich in het hospitaal bevindt. Nieuwe uitdagingen voor maatschappelijke werkster Joëlle Calvet, die zich ditmaal moet verzetten tegen het logge gerechtelijke apparaat waar alle menselijkheid vreemd is. Maar ook familiale omstandigheden kunnen jongeren op de verkeerde weg helpen. Niets nieuws onder de zon, maar onderhoudend verteld. Georges Coulonges baseerde het scenario op zijn eigen roman. Fotografie van Jean-Paul Schwartz.

Les Pyramides bleues

1988 | Drama

Mexico​/​​Frankrijk 1988. Drama van Arielle Dombasle. Met o.a. Omar Sharif, Pedro Armendáriz jr, Hippolyte Girardot, Pascal Greggory en Pierre Vaneck.

Dombasle, actrice (voor Eric Rohmer) en regisseuse (CHASSE- CROISE, op een hele onnozele manier vertrouwelijk ), verfilmde in Mexico de geschiedenis van een hele rijke man die het niet kan verdragen dat zijn dochter, waar hij zeer veel van houdt, hem verlaat om non te worden. Bijna krankzinnig geworden probeert hij op alle mogelijke manieren om haar terug te krijgen. Uiteraard treft men invallen en vondsten aan in een even angstwekkende als surrealistische barokstijl maar de maakster slaagt er niet in zich te bevrijden van de overweldigende invloed van Buñuel. En wat te verwachten van een dergelijke 'casting'? Een erg ambitieuze film, die veel te moeilijk was voor degene die hem heeft bedacht. Ook bekend als PARADISE CALLING.

L'itinéraire d'un enfant gâté

1988 | Drama, Komedie

Duitsland​/​​Frankrijk 1988. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Richard Anconina, Daniel Gélin, Lio en Béatrice Agenin.

Ondanks zijn succes heeft Sam 'de leeuw' genoeg van het bedrijfsleven. Hij ensceneert een auto-ongeluk, waarna hij verdwijnt om met valse papieren door de wereld te trekken. Als hij in verre landen hoort dat zijn bedrijf op het punt staat failliet te gaan, probeert hij via een tussenpersoon weer een vinger in de pap te krijgen. Er is ons met deze film een 'nieuwe Belmondo' beloofd, maar dat stelt niet veel voor - zomin als de hele film. Weliswaar exotische camerawerk van Jean Yves Le Mener. Lelouch blinkt slechts uit op het terrein van de intimiteit. In de Duitsland uitgebrachte 'helft' van de coproductie is 4m korter.

Bernadette

1988 | Biografie, Drama

Frankrijk​/​​Zwitserland​/​​Luxemburg 1988. Biografie van Jean Delannoy. Met o.a. Sydney Penny, Jean-Marc Bory, Michèle Simonnet, Roland Lesaffre en Bernard Dhéran.

Decennialang draaide in het bioscoopje van bedevaartsoord Lourdes non-stop de klassieker The Song of Bernadette van Henry King uit 1943, tot zich eindelijk deze vervanger aandiende. De nieuwe verfilming van het levensverhaal van de jonge Maria Bernarda Soubirous, die rond 1858 in een grot achttien Mariaverschijningen zou hebben meegemaakt, is minder aangedikt en melodramatisch dan de vorige, maar daarmee ook een stukje saaier. Werd tegelijk opgenomen in zowel Frans als Engels, om een zo breed mogelijk (religieus) publiek te bedienen.

Oci ciornie

1987 | Drama

Italië​/​​Verenigde Staten​/​​Rusland 1987. Drama van Nikita Mikhalkov. Met o.a. Marcello Mastroianni, Silvana Mangano, Marthe Keller, Elena Sofonova en Vsevolod Larionov.

Romano, een Italiaanse Oblomov die is verworden tot figurant in de entourage van zijn voorname echtgenote, vertelt een Russische aristocrate het verhaal van zijn grote liefde. Scène na scène schittert Mastroianni als aimabele flierefluiter die voor één keer in zijn leven passie voelt en er alles voor opgeeft. Geruggesteund door een rijk scenario vol Russenweemoed en wonderlijkheden steelt deze tragikomische vertelling naar Tsjechov-motieven nog altijd feilloos nieuwe harten. Het warme kleurenpalet dankt Mikhalkov aan cameraman Franco di Giacomo, de titelvertaling luidt 'Donkere ogen'. Silvana Mangano speelt Romano's wederhelft.

Attention Bandits

1987 | Komedie

Frankrijk 1987. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Jean Yanne, Marie-Sophie L., Patrick Bruel, Charles Gérard en Corinne Marchand.

Een `kleine` Lelouch zonder enorme ambities en zonder veel middelen gemaakt, die erg doet denken aan SMIC, SMAC, SMOC, LE VOYOU of LA BONNE ANNEE. Maar dat zijn precies zijn meest verteerbare films. De heldendaden van deze twee ellendelingen brengen zowel een glimlach als (soms) ontroering teweeg, hoewel deze film eerder komisch dan tragisch is. Een vertelling met scènes zonder groot onderling verband. Amusement dat dan ook met het omdraaien van elke cent tot stand kwam. Maar ditmaal is het tenminste niet te mooi gemaakt, waar zijn 'grootse' films verzanden in de stijl van Elle en Paris-Match. Er zijn ook versies van 103m. Het scenario is van Lelouch. Het camerawerk is van Jean-Yves Le Mener.

Un Homme et une Femme, 20 ans déjà

1986 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1986. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Anouk Aimée, Jean-Louis Trintignant, Richard Berry en Evelyne Bouix.

Twintig jaar na UN HOMME ET UNE FEMME, hier versie numero twee met dezelfde hoofdrolspelers. Lelouchs werk draagt altijd een overdadig gouden vlies, maar ook een onvergetelijke bekoorlijkheid en dat is te danken aan de authenticiteit van de spelers die helaas verdrinken in een zee van onbeduidendheden en goedkope mooie opnames. Lelouch moet je nemen zoals hij is of helemaal niet. Ook bekend als VINGT ANS DEJA.

Sins

1986 | Drama

Verenigde Staten 1986. Drama van Douglas Hickox. Met o.a. Joan Collins, James Farentino, Lauren Hutton, Gene Kelly en Marisa Berenson.

Tv-mini-serie in 3 delen. Collins - de heks uit de tv-serie DYNASTY - is in het Parijs van vlak na WO II bezig een imperium op te bouwen door het uitgeven van een uiterst succesvol modeblad. Ze is hier dezelfde intrigante en heeft dus stapels vijanden tegen wie ze haar bezit moet beschermen. Maar de romantiek en vereerders ontbreken evenmin. Het scenario werd geschreven door Laurence Heath en allen die van series als DYNASTY of DALLAS houden zullen deze serie geweldig weten te waarderen.

Association de malfaiteurs

1986 | Komedie, Drama

Frankrijk 1986. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. François Cluzet, Christophe Malavoy, Jean-Pierre Bisson, Claire Nebout en Jean-Claude Leguay.

Komische variaties rond een attractiepark, een vervalste loterij, lachwekkende misdadigers, agenten, onbetrouwbare bankiers, etc. Kortom, een intrigestuk in de stijl van Jan Klaassen, een specialisme van Zidi. Hoewel zijn humor niet het niveau van die van Jacques Tati en Pierre Étaix haalt, staat deze toch ver boven die van Gérard Oury en andere 'typisch Franse' grappenmakers. Een komisch, maar niet al te kunstzinnig anarchisme is de verdienste van deze komedie, die levendig is ondanks het feit dat zo nu en dan de spanning wegvalt. Scenario van regisseur Zidi, Michel Fabre, Simon Michael en Didier Kaminka. Camerawerk van Jean-Jacques Tarbes.

Marie

1985 | Drama

Verenigde Staten 1985. Drama van Roger Donaldson. Met o.a. Sissy Spacek, Jeff Daniels, Keith Szarabajka, Morgan Freeman en Fred Thompson.

Marietta, Georgia 1958. Spacek heeft drie kinderen. Ze heeft haar brutale echtgenoot verlaten, en is rechten gaan studeren. Na haar studie neemt ze het aanbod aan van een oude vriend om bij de gouverneur te gaan werken. Ze ontdekt al vlug dat de dienst waarvoor ze werkt een heel corrupt net is. Ondanks de bedreigingen bindt ze de strijd aan tegen deze corruptie. Scherpe karaktertekeningen in een verder erg onpersoonlijke film waarin alles nogal braafjes voorgesteld wordt. Spacek is in haar nopjes zoals altijd wanneer ze een heldin mag vertolken. Ongeloofwaardig idealistisch scenario van John Briley naar een roman van Peter Maas, die op zijn beurt gebaseerd is op authentieke feiten. Advocaat Fred Thompson speelt zichzelf. Knappe fotografie van Chris Menges. Scope.

Gefahr für die Liebe - Aids

1985 | Romantiek, Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1985. Romantiek van Hans Noever. Met o.a. Fritz Cat, Geraldine Danon, Piero von Arnim, Oliver Rohrbeck en Claudia Arnol.

De taxichauffeur Frank, vroeger junkie, is met het aids-virus besmet. De film vertelt van Franks ziekte en de gevolgen voor de relatie met zijn vriendin Jessica.

Les ripoux

1984 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1984. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. Philippe Noiret, Thierry Lhermitte, Régine, Grace De Capitani en Claude Brosset.

Typisch zo'n komedie waar de Fransen mee weglopen, die ze overladen met prijzen (maar liefst drie Césars) maar die in het buitenland koel wordt ontvangen. Terwijl het verhaal van de door de wol geverfde politieinspecteur die een groentje op z'n dak krijgt, best leuk is. Oude rot René (Noiret) licht jonge idealist François (Lhermitte) beentje, maar krijgt zijn trekken thuis. François maakt rare sprongen, wordt pardoes rijk, en blijkt zelfs gewetenloos te zijn. Misschien moet je Frans zijn om er chocola van te maken, maar geinig is het zeker.

J'ai rencontré le Père Noël

1984 | Fantasy, Familiefilm

Frankrijk 1984. Fantasy van Christian Gion. Met o.a. Karen Cheryl, Armand Meffre, Alexia Haudot, Eric Chapuis en Dominique Hulin.

In dit sprookje gaat de kleine Simon, samen met zijn vriendin Elodie, op zoek naar de kerstman in Lapland om hulp te vragen voor de bevrijding van zijn ouders die in Afrika(!) gevangen zitten. De bedoeling is schattig ware het niet dat het geheel een lelijke, fantasieloze en alledaagse mislukking is geworden waarvan de na-synchronisatie bovendien desastreus is. Als het publiek met de kinderen naar een kerstfilm wil, dan is het werk van Walt Disney verreweg de beste keus!

Edith And Marcel

1983 | Drama

Frankrijk 1983. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Jacques Villeret, Marcel Cerdan Jr., Evelyne Bouix, Jean Bouise en Jean-Claude Brialy.

In dit sprookje gaat de kleine Simon, samen met zijn vriendin Elodie, op zoek naar de kerstman in Lapland om hulp te vragen voor de bevrijding van zijn ouders die in Afrika(!) gevangen zitten. De bedoeling is schattig ware het niet dat het geheel een lelijke, fantasieloze en alledaagse mislukking is geworden waarvan de na-synchronisatie bovendien desastreus is. Als het publiek met de kinderen naar een kerstfilm wil, dan is het werk van Walt Disney verreweg de beste keus!

Das Traumschiff - Urlaubsgeschichten auf See (5)

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Alfred Vohrer. Met o.a. Heinz Weiss, Sascha Hehn, Heide Keller, Manfred Krug en Maria Sebaldt.

Op deze reis is er een nieuwe kapitein (Weiss), maar de bemanning (Keller en Hehn) is dezelfde gebleven. De passagiers worden als vanouds door bekende karakterspelers worden vertolkt. In HERZ IST TRUMPF verwaarloost aannemer Ulrich M[KA3]obius (Krug) zijn vrouw (Sebalt) zodat zij zich het hoofd op hol laat maken door een jonge aanbidder, Peter B[KA3]ohne (Hansen). Ondertussen houdt Ulrich zich bezig met zijn grote passie, skaat, een kaartspel met 32 kaarten, waarmee hij de man (Wepper) van een pas getrouwd stel uit M[KA3]unchen inmaakt en in de financi[KA3]ele problemen brengt. S[KA3]ANGERIN UND ZAUBERER gaat over de voormalige operazangeres Eliane Roth (Peltzer), die aan boord recitals geeft onder pianobegeleiding van een verbitterde Hans Plattner (Diess) die dit engagement een grote vernedering vindt. Door de toevallige ontmoeting met dirigent Pieter van Kraan (Meinrad), die een reis maakt om zijn memoires op te schrijven, krijgt Eliane haar zelfvertrouwen weer terug. De laatste episode heeft de alleszeggende titel BORDBEKANNTSCHAFTEN. Werner Hansen (Wussow) deelt zijn hut met Herr Gerold (Hamel), die hij een onaangenaam sujet vindt en bovendien laat Gerold evenals hijzelf zijn oog vallen op de eenzame Anette (Schell), die 'zu haben ist'. De verhaaltjes stellen niets voor maar zowel het eerste als het laatste hebben een aardige bezetting, die het kijken de moeite waard maken. Het scenario is van Herbert Lichtenfeld, Herbert Reinecker en Claus Tinney. Het camerawerk is van Gero Erhardt.

Canicule

1983 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1983. Misdaad van Yves Boisset. Met o.a. Lee Marvin, Miou-Miou, Victor Lanoux, Jean Carmet en Tina Louise.

Een voortvluchtige Amerikaanse killer duikt onder op het Franse platteland. Daar blijkt dat de perversies, de achterbaksheid en de hebzucht van de varkensfokkers-familie die hem herbergt, gevaarlijker zijn dan gangsters en politie. Ondanks al het betrokken talent werd het een teleurstellende film, waarin de zwaar aangezette, grove karikaturen de interesse en geloofwaardigheid ondermijnen. Het resultaat is dan ook niet de - mogelijk bedoelde - zwarte komedie. In deze hommage aan Marvins filmimago blijft in elk geval diens waardigheid intact, maar voor het overige steken de varkens positief af bij de acteurs. Scenario van Boisset, Jean Herman, Michel Audiard, Dominique Roulet en Serge Korber. Jean Boffety hanteerde de camera.

Salut la Puce

1982 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1982. Komedie van Richard Balducci. Met o.a. Jean Lefebvre, Georges Géret, Pierre Tornade, Ursula Fellner en Jean-Marie Proslier.

Balducci heeft een bewerking van zijn eigen roman gemaakt. Een mengsel van humor, nostalgie, vertedering en Parijse straatpoëzie. In deze bescheiden film komen de personen uit de marge sympathiek over. Er is ook nog een overbodig politieverhaal dat er op geplakt lijkt als een fopneus op een gezicht. Daardoor werd de film onnodig lang, maar Balducci heeft wel slechtere gemaakt.

Madame Claude 2

1981 | Erotiek, Drama

Frankrijk 1981. Erotiek van François Mimet en Francois Mimet. Met o.a. Alexandra Stewart, Bernard Fresson, Kim Harlow, Dirke Altevogt en Lena Karlsson.

De callgirls van Madame Claude worden overal ter wereld uitgezonden waar zich maar rijke en machtige client[KA2]ele bevindt. Een nieuwsgierige journalist en een dreigend schandaal binnen de Franse regering brengen het voortbestaan van de onderneming in gevaar en zelfs het leven van Madame zelf, maar uiteindelijk worden alle onthullingen in de doofpot gestopt. Deze officieuze [KL]remake[KLE] (niet zozeer een vervolg) van de eerdere succesfilm is een wezenloos prentenboek, dat de 'girls' minder in actie dan wel in 'pikante' poses laat zien. De thrillerelementen zijn zo mogelijk nog spanningslozer en de acteurs doen niet eens moeite hun desinteresse te verbergen.

Les uns et les autres

1981 | Musical, Drama, Komedie

Frankrijk 1981. Musical van Claude Lelouch. Met o.a. James Caan, Fanny Ardant, Geraldine Chaplin, Robert Hossein en Nicole Garcia.

Vier muzikale families, uit Frankrijk (variété), Amerika (jazz), Duitsland (klassiek) en Rusland (ballet), worden gevolgd van 1936 tot in 1980 als de diverse wegen en ontwikkelingen zich kruisen op een UNICEF-gala. Deze epische film neemt een hink-stap-sprong door de geschiedenis en maakt gebruik van bekende en onbekende ware incidenten. De pretenties worden lang niet allemaal waargemaakt en de overzichtelijkheid is met acteurs die zowel eerste als tweede generatie spelen vaak ver te zoeken. Muziek als bindmiddel en filmische lef van Lelouch heffen bedenkingen op zolang de film duurt. De finale toont Maurice Béjarts choreografie van Ravels Boléro.
In 2017 opnieuw uitgebracht in de bioscopen in de digitale restauratie.

Intimate moments

1981 | Misdaad

Frankrijk 1981. Misdaad van François A. Mimet en Francois Mimet. Met o.a. Alexandra Stewart, Dirke Altevogt, Yanet Cuevas, Kim Harlow en Lena Karlsson.

Een eigenaresse van een callgirl-organisatie werkt zich (met haar meisjes) op via contacten met hoogwaardigheidsbekleders en andere dure heren. De pers krijgt er lucht van en wil een reportage maken. Deze rommelige film is niet de moeite waard.

À nous deux

1979 | Avonturenfilm, Actiefilm

Canada​/​​Frankrijk 1979. Avonturenfilm van Claude Lelouch en Claude Berri. Met o.a. Catherine Deneuve, Jacques Dutronc, Jacques Villeret, Paul Préboist en Gérard Caillaud.

Avontuurlijk-romantisch vervolg op Lelouch's vlotte LE BON ET LES MECHANTS is minder irritant dan zijn latere, pretentieuze films maar heeft te lijden van een te traag tempo en een doorzichtig gebruik van flash-backs en flash-forwards. Villeret, een uitstekend bijrolacteur steelt de show van de verongelijkt kijkende Dutronc en het verrassende slotbeeld is een onverwachte meevaller. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Bernard Zitzermann.

Robert et Robert

1978 | Komedie

Frankrijk 1978. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Charles Denner, Jacques Villeret, Jean-Claude Brialy, Macha Méril en Régine.

Twee naamgenoten, Robert Goldman (Denner) en Robert Villiers (Villeret) ontmoeten elkaar op huwelijksbureau. Hoewel de partner-koppeling per computer rampzalig uitpakt, sluiten ze door die ervaringen en over een groot leeftijdsverschil heen toch vriendschap. Uiteindelijk zal de oudste met de moeder van de ander trouwen. De ongeremde aanpak stelt kennismakingsfeestjes en -reisjes van partner-zoekenden wel erg bar en vulgair voor. Innigheid en ironie in de tekening van joodse familietradities bij de hoofdrollen contrasteert daarmee, zodat de film een afwisseling is van platte en treffende scènes. Het scenario is van regisseur Lelouch. Het camerawerk is van Jacques Lefrançois. Eastmancolor, Mono.

Oliver's Story

1978 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1978. Romantiek van John Korty. Met o.a. Ryan O'Neal, Candice Bergen, Nicola Pagett, Edward Binns en Ray Milland.

Na het tragische verlies van zijn geliefde echtgenote blijft de diepbedroefde Oliver alleen achter. Enkele maanden later vertrekt hij met een steenrijke erfgename naar Hong Kong, waar hij veel armoede ziet. Nutteloos vervolg op LOVE STORY, slechts bedoeld om nog meer geld te verdienen met dezelfde flauwekul.

Les Ringards

1978 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1978. Komedie van Robert Pouret. Met o.a. Mireille Darc, Julien Guiomar, Aldo Maccione, Georges Wilson en Geneviève Fontanel.

De vrouw van een politiecommissaris die in een commissie voor liberalere strafmaatregelen zit, zorgt voor vrijlating van drie kruimeldieven en beraamt dan samen met hen een inbraak. Dit uitzonderlijk flauw en onbedoeld (?) demagogisch scenario kan niet gered worden door de regisseur die aardiger komedies maakte en een rolbezetting die ook leuker kan zijn.

Leidenschaftliche Blümchen

1978 | Komedie, Erotiek

Duitsland 1978. Komedie van André Farwagi. Met o.a. Nastassja Kinski, Gerry Sundquist en Stefano d' Amato.

De mooie Amerikaanse Deborah Collins gaat in de 50er jaren naar een Zwitsers internaat. Samen met haar vriendinnen ziet ze haar kans schoon om achter de jongens aan te gaan. Dat is niet makkelijk, want ze blijken erg schuchter te zijn. Deze melige combinatie van puberseks en boulevardkluchtigheden kreeg een misplaatst romantische fotografie en muzikale begeleiding en gokt uitsluitend op de beginnende reputatie van Kinski - vóór Tess.

International Velvet

1978 | Familiefilm, Sportfilm, Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1978. Familiefilm van Bryan Forbes en Bryan Forbes e.a. Met o.a. Tatum O'Neal, Christopher Plummer, Anthony Hopkins, Nanette Newman en Dinsdale Landen.

Dit vervolg op het filmsucces NATIONAL VELVET uit 1944 toont ons de nu volwassen Velvet (Newman), die de voogdij krijgt over haar veertien-jarige, onhandelbare nichtje Sarah (O'Neal). Het meisje verandert totaal zodra haar tante haar de liefde voor paarden heeft bijgebracht, en ze treedt in de voetsporen van tante Velvet. Zoete maar onderhoudende film, die tal van gevoelige momenten kent maar nergens het peil haalt van het origineel. Spel is over de hele linie goed. Forbes schreef zelf het scenario, dat aan kracht zou hebben gewonnen indien het iets was ingekort. Adembenemend mooie fotografie van Tony Imi. Niet te missen voor paardenliefhebbers.

Widows' nest

1977 | Drama, Horror

Spanje​/​​Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1977. Drama van Tony Navarro. Met o.a. Patricia Neal, Valentina Cortese, Susan Oliver, Yvonne Mitchell en Lila Kedrova.

De tirannieke vader van een gezin in het vooroorlogse Cuba heeft zijn echtgenote tot waanzin gedreven en van zijn dochters gefrustreerde oude vrijsters gemaakt. De overkomst van zijn vlotte broer en schoonzus haalt alle oude wonden weer open en ook de duivelse huishoudster doet haar fatale invloed gelden. Dit in Spanje opgenomen curiosum heeft gotische melodramatiek die aan de zwijgende film herinnert, maar in nadrukkelijke symboliek nergens overtuigend wordt. Het zien van een reeks actrices van uiteenlopende nationalteit als leden van hetzelfde gezin die beurtelings aanvallen van hysterie krijgen, werkt onbedoeld parodi[KA3]erend. (Gina Lollobrigida zou in deze film een come- back maken, maar hield het halverwege de opnamen voor gezien en werd vervangen door Neal).

Un autre homme, une autre chance

1977 | Romantiek, Western, Drama

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1977. Romantiek van Claude Lelouch. Met o.a. Susan Tyrrell, Jacques Villeret, Jacques Higelin, Francis Huster en Diana Douglas.

Nieuwe versie van UN HOMME ET UNE FEMME - een weduwe en een weduwnaar beginnen samen opnieuw - maar het is nu gesitueerd in Tucson in Amerika rond 1870. De combinatie van romantisch verhaal en pioniersepos is niet erg overtuigend, maar de afzonderlijke delen van de film zijn wel boeiend, mede door het spontane spel van Caan en Bujold. Het scenario is van regisseur Lelouch en het camerawerk is van Jacques Lefrançois. De Amerikaanse versie is 3m korter en is getiteld ANOTHER MAN, ANOTHER CHANCE.

Bilitis

1977 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1977. Drama van David Hamilton. Met o.a. Bernard Giraudeau, Mathieu Carrière, Mona Kristensen, Gilles Kohler en Patti D'Arbanville.

Een meisje doet haar eerste verkenningen in de erotiek tijdens haar vakantie bij een nicht die door haar echtgenoot bedrogen wordt. Uit fascinatie voor de andere vrouw probeert ze haar de jongeman op wie ze zelf verliefd is 'cadeau te doen'. Wezenloze scenariobewerking laat niets over van de roman van Pierre Louys, terwijl het speelfilmdebuut van fotograaf Hamilton weinig meer is dan een reeks wezenloos geposeerde dia's die de vitaliteit van de hoofdrolspelers geen enkele kans laat. Muziek van Lai kreeg een onafhankelijk gramofoonplatensucces en droeg daarmee bij tot een onverdiende belangstelling voor de film.

Si c'était à refaire

1976 | Komedie, Drama

Frankrijk 1976. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Catherine Deneuve, Anouk Aimée, Charles Denner, Francis Huster en Niels Arestrup.

Na vijftien jaar gevangenisstraf wegens een uit de hand gelopen crime passionel moet een vrouw een nieuw leven beginnen en zorgen voor haar zoon in de puberteit die van haar bestaan niet afweet. De steun van een ex-celgenote resulteert in een happy ending in ieder opzicht, waarbij ook de dreigende Oedipale moeilijkheden moeiteloos worden afgewend. Lelouch verwaarloost echter de sociale of psychologische verwikkelingen van het gegeven - zelfs de gevangenis ziet eruit als een luxe- hotel - voor het charmante en romantische sprookje dat beide actrices alle kansen geeft, maar ook onmiddellijk weer uit de aandacht verdwijnt. Scenario van Lelouch, camerawerk van Jacques Lefrançois.

Le corps de mon ennemi

1976 | Drama, Misdaad, Thriller

Frankrijk 1976. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Marie-France Pisier, Bernard Blier, Charles Gérard en Daniel Ivernel.

Na zeven jaar onschuldig in de gevangenis te hebben gezeten, komt een man weer in zijn woonplaats terug om wraak te nemen op zijn omgeving. Hij weet hij als nachtclubeigenaar carrière te maken, waardoor men hem wel als gelijke moet accepteren als een drugssmokkel aan het daglicht komt. Hierdoor krijgt hij de kans de oude rekening te vereffenen. A priori een welkome afwisseling van Verneuil op het gebruikelijke avontuurlijke stuntwerk van Belmondo. De film krijgt bar weinig overtuigingskracht door de onbestemdheid van de misdaadintrige en de ongerichte sociale kritiek, waardoor de held geen spat beter lijkt dan zijn opponenten. Scenario van de regisseur, Michel Audiard en Felicien Marceau naar een roman van Marceau. Camerawerk van Jean Penzer.

Le Bon et les méchants

1976 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1976. Avonturenfilm van Claude Lelouch. Met o.a. Marlène Jobert, Brigitte Fossey, Jacques Dutronc en Bruno Cremer.

Groepje criminelen - opgejaagd door inspecteur - sluit zich tijdens de oorlog aan bij het verzet, terwijl de politieman collaborateur wordt. Rommelig scenario geeft cynisme onvoldoende bodem in willekeurige afwisseling tussen harde ernst en parodie, maar als meestal bij Lelouch wordt er zeer spontaan geacteerd.

Le chat et la souris

1975 | Mysterie, Komedie, Thriller

Frankrijk 1975. Mysterie van Claude Lelouch. Met o.a. Michèle Morgan, Serge Reggiani, Jean-Pierre Aumont, Philippe Léotard en Valérie Lagrange.

Een miljonair komt onder mysterieuze omstandigheden om het leven. De verdenking van politie-inspecteur valt op de weduwe, hoewel hij tegelijk verliefd op haar wordt. Deze misdaadkomedie heeft zo`n simpel scenario dat Lelouch allerlei doodlopende zijwegen moet inslaan om zijn film op lengte te krijgen (en dan nog komt de ontknoping uit de lucht vallen). Optimale kansen voor onveranderlijk mooie Morgan en Reggiani en een spontane regie maken het resultaat toch hoogst bezienswaardig. Camerawerk van Jean Collomb.

La Baby-sitter

1975 | Thriller

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 1975. Thriller van René Clément. Met o.a. Maria Schneider, Sydne Rome, Robert Vaughn, Vic Morrow en Nadja Tiller.

Een beeldhouwster deelt haar woning met een aspirant-actrice die zich laat manoeuvreren in kidnap-complot waarvan huisgenote als mee ontvoerde baby-sitter ook slachtoffer dreigt te worden. Chaotisch scenario en al te heterogene rolbezetting resulteren in een primitieve B-film waarop Clément geen enkele greep lijkt te hebben, al doet hij bij vlagen zijn reputatie als kinderregisseur wel eer aan. Kranig spel van Schneider - ondanks alom gepubliceerde problemen met Italiaanse justitie tijdens opnamen - is het enige lichtpuntje.

Emmanuelle 2

1975 | Erotiek

Frankrijk 1975. Erotiek van Francis Giacobetti en Francis Leroi. Met o.a. Sylvia Kristel, Umberto Orsini, Catherine Rivet, Frédéric Lagache en Caroline Laurence.

Emmanuelle voegt zich bij haar man in Hong Kong en Bali en verleidt, al dan niet met zijn medewerking, een reeks meer en minder aantrekkelijke jonge dames en heren. Met een logé - die in een smokkelkomplot betrokken is - lukt het haar niet, maar over hem kan ze erotisch fantaseren tijdens een acupunctuur. Niet elke reclamefotograaf is even geschikt voor exotische soft-porno en 'regie' van Giacobetti doet bijna verlangen naar Just Jaeckin die deel 1 van de serie maakte. De prentenboekachtige aanpak maakt alle seksuele acrobatiek wezenloos en onbedoeld komisch. Orsini als echtgenoot is een fikse verbetering op de gebruikelijke ledenpoppen in het genre en de sterrenstatus heeft Kristel zelfbewust en afstandelijk gemaakt, maar de film doet er niks mee.

Visit To A Chief's Son

1974 | Familiefilm, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1974. Familiefilm van Lamont Johnson. Met o.a. Richard Mulligan, Johnny Sekka, John Philip Hogdon, Jesse Kinaru en Chief Lomoiro.

Een goede familiefilm en een klein dramaatje binnen het gezin over een egocentrische vader (anthropoloog) en zijn zoon, die als herboren mensen terugkeren van een safari in Afrika.

Un amour de pluie

1974 | Komedie, Romantiek

Italië​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1974. Komedie van Jean-Claude Brialy. Met o.a. Romy Schneider, Nino Castelnuovo, Suzanne Flon, Bénédicte Bucher en Mehdi El Glaoui.

Moeder en vijftien-jarige dochter beleven beiden kortstondige verliefdheden tijdens een vakantie zonder vader. Kitscherig, glad plaatjesboek.

Toute une vie

1974 | Historische film, Musical, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1974. Historische film van Claude Lelouch. Met o.a. Marthe Keller, André Dussollier, Charles Denner, Carla Gravina en Charles Gérard.

De voor elkaar bestemde joodse erfgename en een filmregisseur ontmoeten elkaar pas aan het eind van de film die in 1914 bij hun grootouders is begonnen. Dit overzicht van deze eeuw in bijpassende filmstijlen (zwijgend, zwartwit, kleur) werd een ambitieuze mislukking door al te simpele verbindingen tussen privé-verwikkelingen en het wereldgebeuren. Het lef van Lelouch dwingt op zijn minst bewondering af. De ingekorte versie was overigens een succes in Amerika.

Mariage

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Bulle Ogier, Rufus, Marie Déa, Caroline Cellier en Bernard LeCocq.

Een voor Lelouch ongewone, anti-romantische film waarin in vier episodes uit een periode van dertig jaar het mislukken van een huwelijk wordt getoond. Het overmatig groot accent op hatelijkheden, onverschilligheid en ruzies maakt het onwaarschijnlijk dat de echtelieden het zó lang bij elkaar uithouden. De acteurs doen hun best, maar worden niet zeer overtuigend ouder.

Un Homme libre

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van Roberto Muller. Met o.a. Gilbert Bécaud, Olga Georges-Picot, Pamela Huntington, Christiane Minazolli en Clotilde Joano.

Een succesvolle architect verwaarloost zijn vrouw, met als resultaat een echtscheiding, met gedeelde voogdij over hun dochtertje. Het kind verzet zich tegen zijn nieuwe vriendin en doet vergeefse pogingen haar ouders weer te verzoenen. De door Claude Lelouch geproduceerde film verzamelt alle clichés van het simpele gegeven - het beslissende vader-dochter gesprek vindt plaats op kerstavond - maar krijgt enige overtuigingskracht door het verrassend bezielde acteren van Bécaud.

Reigen

1973 | Komedie, Erotiek

Oostenrijk​/​​Frankrijk 1973. Komedie van Otto Schenck. Met o.a. Gertraud Jesserer, Hans Brenner, Sydne Rome, Helmut Berger en Senta Berger.

Deze vierde verfilming van het ooit geruchtmakende toneelstuk van Arthur Schnitzler over voortdurende paarwisseling in het Wenen van 1900, bestaat uit tien episodes tot de cirkel wordt gesloten via dezelfde prostituée waarmee het ook begon. De neergaande lijn sinds Ophuls' meesterwerk LA RONDE bereikt een dieptepunt in deze nieuwste versie. De acteurs zijn goed of/en aantrekkelijk, maar de regie van een theaterman is lomp en het scenario geeft een overmatige aandacht aan de copulaties, en verwaarloost de ironie en de melancholie van het voor- en naspel. De eentonigheid wordt nog geaccentueerd door misplaatste en nadrukkelijke muziek van Lai.

Par le sang des autres

1973 | Misdaad

Canada​/​​Italië​/​​Frankrijk 1973. Misdaad van Marc Simenon. Met o.a. Yves Beneyton, Francis Blanche, Bernard Blier, Robert Castel en Riccardo Cucciola.

Een man heeft in een villa twee vrouwen gegijzeld en vraagt in ruil voor hen het mooiste meisje uit de streek. Politie en overheden in het gewoonlijk rustig dorpje komen in het geweer, maar de gestoorde gijzelaar blijkt gewapend. De pogingen om een prostituée en een Italiaanse gastarbeidster zonder werkvergunning als losprijs te sturen mislukken en burgemeestersdochter biedt zichzelf aan. De zoon van schrijver Simenon werkt het curieus verhaal uit tot een degelijk geconstrueerd scenario en regisseert bekwaam, maar heeft kennelijk moeite met het leiden van acteurs die soms al te karikaturaal uitpakken. Bovendien lijkt de enige functie van sommige personages om een bekende naam op de rolverdeling te krijgen.

La bonne année

1973 | Misdaad, Drama, Romantiek, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1973. Misdaad van Claude Lelouch. Met o.a. Charles Gérard, Lino Ventura, Françoise Fabian, André Falcon en Mireille Mathieu.

Twee criminelen beramen een overval op een juwelierszaak in Cannes, maar het plan dreigt in de soep te lopen wanneer een van beiden verliefd wordt op de leuke dame van de antiekwinkel ernaast. De onnodig ingewikkelde flash-backstructuur doet weinig af aan wat een van Lelouchs beste films is geworden, met een fantasievol in beeld gebrachte kraak en een ongewone romance tussen de rechtlijnige Simon (Ventura) en de intellectuele en geëmancipeerde Françoise (Fabian). Film kreeg in 1987 onder de titel Happy New Year een Amerikaanse remake (met Peter Falk en Charles Durning) waarin Lelouch een kort cameo-optreden had.

Les Hommes

1972 | Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1972. Misdaad van Daniel Vigne. Met o.a. Henry Silva, Michel Constantin, Marcel Bozzuffi, Nicole Calfan en Angelo Infanti.

Een Corsicaanse gangster wordt door een Marseillaans syndicaat met een Amerikaan aan het hoofd, gebruikt zolang hij nuttig voor ze is, maar daarna weggewerkt door hem een moord in de schoenen te schuiven waarvoor hij de gevangenis in gaat. Zijn latere wraak zet de politie op het spoor waardoor het hele syndicaat in gevaar komt. Deze voorspelbare wraakfilm met de in dat genre gespecialiseerde acteurs kreeg van de debuterende regisseur noch naar inhoud noch naar vorm iets verrassends mee.

Le Petit poucet

1972 | Familiefilm, Fantasy

Frankrijk 1972. Familiefilm van Michel Boisrond. Met o.a. Titoyo, Jean-Pierre Marielle, Marre Laforêt, Jean-Luc Bideau en Michel Robin.

Charles Perraults sprookje over de houthakkerszoon Klein Duimpje die met zijn broertjes in het bos wordt achtergelaten omdat er thuis geen eten is. Deze film die, buiten de confrontatie met de boze reus ook de zelden navertelde prille verliefdheid op het prinsesje laat zien, wier vlieger Klein Duimpje redt, kreeg een kleurrijke vorm en nogal wat humor -zeker met Mareille als reus - maar mist een magische sfeer.

La course du lièvre à travers les champs

1972 | Misdaad

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1972. Misdaad van René Clément. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Robert Ryan, Lea Massari, Aldo Ray en Tisa Farrow.

Een Fransman vlucht voor een wraakactie naar Canada en duikt onder bij groep Amerikaanse gangsters die kraak in wolkenkrabber van Montreal voorbereiden. Nadat hij hun aanvankelijke wantrouwen heeft overwonnen, wordt hij ook bij de onderneming ingeschakeld. Dit standaard misdaadverhaal is een interessante selectie van acteurs die goed bij de personages passen die ze moeten uitbeelden, maar de symbolische en onduidelijke nevenintrige maakt film onnodig lang en pretentieus. In de drastisch ingekorte Amerikaanse versie is die ballast verdwenen, maar helaas ook psychologie van de personages.

L'aventure, c'est l'aventure

1972 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1972. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Jacques Brel, Charles Denner, Lino Ventura, Yves Robert en Juan Luis Buñuel.

Kassucces over oude houwdegens in een veranderende wereld. Na de gebeurtenissen van mei 1968 gaan bankovervallers Lino, Jacques en Simon in ontvoeringszaken. Rockzanger Johnny Hallyday, een ambassadeur, een Latijns-Amerikaanse revolutionair, ze moeten er allemaal aan geloven. Aansluitend viert het trio met hun twee handlangers het dolce far niente in de tropenzon, maar al snel slaat de ennui toe. Waarop regisseur Lelouch de grote blufbus opentrekt. Niets voor azijnpissers, twee uur feest voor liefhebbers van Franse cinéma populaire met karakterkoppen en heerlijke muziek. Gastoptredens van Michel Drucker, Catherine Allégret en anderen.

Smic smac smoc

1971 | Komedie

Frankrijk 1971. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Catherine Allégret, Amidou, Charles Gérard, Jean Collomb en Francis Lai.

Een drietal dokwerkers zijn onafscheidelijke vrienden. Ook het voorgenomen huwelijk van één van hen brengt daar geen verandering in. Gevieren gaan ze zonder geld, maar met veel vindingrijkheid op een luxueuze huwelijksreis in de omgeving van Saint-Tropez. Deze geïmproviseerde low budget film waarin Leloughs vaste medewerkers achter de camera nu als acteurs optreden, wijkt verfrissend af door de proletarische personages. Helaas ontaardt de spontaniteit geleidelijk aan in de meligheid van vakantie-amateurfilmpjes.

Les Pétroleuses

1971 | Western

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1971. Western van Christian-Jaque. Met o.a. Michael J. Pollard, Micheline Presle, Patty Sheppard, Emma Cohen en France Dougnac.

Een bende van vijf zusters en een bende van vier broers met hun zuster aan het hoofd bestrijden elkaar in New Mexico om een olie-concessie. Het idee van een western-parodie met mooie actrices in de hoofdrollen strandt op de amechtige regie. Cardinale overtuigt in haar kordate dynamiek veel meer dan Bardot. Scenario van Guy Casaril, Clément Bidole en Daniel Boulanger naar een verhaal van Marie-Ange Anies en Jean Nemours.

Le Petit matin

1971 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1971. Drama van Jean-Gabriel Albicocco. Met o.a. Catherine Jourdan, Mathieu Carrière, Madeleine Robinson, Jean Vilar en Christian Baltauss.

Een meisje dat tijdens de oorlog met haar welgestelde familie in een door de Duitsers geannexeerde villa woont, bereikt haar volwassenheid in een verliefdheid voor een jonge officier, waardoor ze afkomt van de fixatie op een homofiele neef met wie ze samen opgroeide. Het melodramatisch aangezet scenario kreeg een verfilming vol kitscherige esthetiek, die alle emoties wezenloos maakt. De meeste acteurs zijn goed - Vilar als de passieve maar begrijpende vader voorop - maar in de tegenlicht- en soft-focus-fotografie zijn ze nauwelijks te zien.

L' Odeur des fauves

1971 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1971. Drama van Richard Balducci. Met o.a. Maurice Ronet, Josephine Chaplin, Vittorio De Sica, Raymond Pellegrin en Francis Blanche.

Een alcoholistische journalist werkt voor een schandaalblad en heeft succes met een compromitterende foto van de dochter van een senator die een voorstander is van de rassenscheiding tussen blank en zwart, in de armen van een neger. Terwijl de politicus hem probeert te intimideren, begint hij zijn vroegere integriteit te heroveren. De film roert echter net zo wellustig in de modder als de media die de rolprent aan de kaak tracht te stellen. Veel pittoreske zelfkantfiguren. Ronet heeft alles mee voor een cynische held, maar heeft dat soort rollen veel te vaak gespeeld.

Dans la poussière du soleil

1971 | Western, Erotiek

Spanje​/​​Frankrijk 1971. Western van Richard Balducci. Met o.a. Daniel Beretta, Maria Schell, Bob Cunningham, Karin Meier en Pepe Calvo.

Machtige outlaw in Texas heeft broer vermoord en is met schoonzuster getrouwd. Sheriff staat machteloos en de neef doet aanvankelijk niets om zijn vader te wreken. Hamlet in western-verpakking met parodistische elementen en vooral veel seks-scènes als de bende van de schurk boerenmeisjes gaat verkrachten. Film is zó slecht, dat hij daardoor bijna leuk wordt.

Love Story

1970 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1970. Drama van Arthur Hiller. Met o.a. Ali MacGraw, Ryan O'Neal, Ray Milland, John Marley en Katherine Balfour.

Er werd wat afgesnotterd, begin jaren zeventig, bij de verfilming van de gelijknamige, zeer succesvolle roman van Erich Segal over een jongeman uit een gefortuneerd gezin (O’Neal) en een muziekstudente (MacGraw) uit een working class milieu die verliefd worden en – tegen de zin van zijn ouders – trouwen. Een lang en gelukkig leven is niet voor ze weggelegd. MacGraw enO‘Neal werden genomineerd voor een Oscar en componist Francis Lai won het gouden beeldje voor zijn muziek. Het vervolg, getiteld Oliver’s Story, flopte gigantisch.

Le voyou

1970 | Komedie, Misdaad, Avonturenfilm, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1970. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Charles Gérard, Christine Lelouch, Charles Denner en Judith Margre.

Een gangster heeft een ingenieus kidnap-komplot tot een goed einde gebracht, maar is door één van zijn handlangers verraden. Na vijf jaar ontsnapt hij uit de gevangenis, haalt het losgeld op en gaat zich op de verrader wreken. De kokette stijl van Lelouch steunt hier het uitermate vernuftig en vermakelijk scenario dat door de acteurs met aanstekelijk plezier wordt uitgevoerd. Geringe ruimte voor romantiek behoedt de film voor kitscherige ontsporingen zodat de vaart zelden verslapt. Scenario van Lelouch, Claude Pinoteau en Pierre Uytterhoeven. Camerawerk van Jean Collomb.

Le passager de la pluie

1970 | Thriller, Misdaad, Drama

Italië​/​​Frankrijk 1970. Thriller van René Clément. Met o.a. Marlène Jobert, Charles Bronson, Gabriele Tinti, Annie Cordy en Jill Ireland.

Een getrouwde vrouw vermoordt uit zelfverdediging een aanrander en laat uit angst voor de reacties van haar omgeving zijn lijk verdwijnen. Vervolgens wordt ze achtervolgd door een geheimzinnige Amerikaan die het geld van de dode wil vinden. Deze suspensefilm laat veel vragen onbeantwoord, maar houdt de angstige spanning vast waarbinnen de kwetsbaarheid van Jobert en de onverzettelijkheid van Bronson goed contrasteren. Beiden werden door deze film sterren in Europa. Het scenario is van Sébastian Japrisot, het camerawerk van Andreas Winding.

La modification

1970 | Drama, Romantiek, Fantasy

Italië​/​​Frankrijk 1970. Drama van Michel Worms. Met o.a. Maurice Ronet, Sylva Koscina, Emmanuelle Riva, Luis Masson en Frédérique Jeantet.

Een verfilming van de roman van Michel Butor. Hoewel trouw naar de letter, verraad aan de geest van dit beroemde boek en de `nouveau roman` in het algemeen. Dit werk, waarin realiteit en verbeelding vermengd worden, vereist het talent van een Alain Resnais om de herinneringen en fantasie[KA3]en die zich in het hoofd van het personage afspelen te vertalen. In plaats daarvan heeft de regisseur - verdwenen van het filmtoneel sinds deze slechte en pretentieuze film - wat onduidelijke beelden tot stand gebracht en slaagt hij er nergens in de diepgang of het raadselachtige karakter van het verhaal over te brengen. Het lijkt wel een reclamefilm voor de spoorwegen! L[KA1]eont Delmont maakt een reis per trein naar Rome, waar hij zijn geliefde zal ontmoeten. Onderweg overpeinst hij verleden, heden en toekomst. Erbarmelijk primitief en het grote talent van Riva (slecht benut) kan er niets aan veranderen... Het scenario is van Raphael Cluzel en Michel Worms. Het camerawerk is van Daniel Vogel.

Berlin Affair

1970 | Thriller

Verenigde Staten 1970. Thriller van David Lowell Rich. Met o.a. Darren McGavin, Fritz Weaver, Claude Dauphin en Brian Kelly.

Een thriller over internationale intriges met goed acteerwerk in een verhaal over een organisatie van huurmoordenaars. De plot is echter buitengewoon ongeloofwaardig. Muziek van Francis Lai.

Un homme qui me plaît

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Annie Girardot, Marcel Bozzuffi, Maria Pia Conte en Richard Basehart.

Een Franse actrice en een componist van filmmuziek worden verliefd op elkaar tijdens opnamen in Hollywood. Na voltooiing van de film maken ze samen een toeristische reis door de V.S. en keren dan terug naar hun gezinnen. De film begint veelbelovend met een ironisch kijkje op het produktieproces en voor de hand liggende, maar werkzame humor over taalbarrières, maar halverwege wordt het verhaal stopgezet voor een banale reisdocumentaire waarbij de acteurs alleen maar toeschouwers zijn. Jammer, want Girardot en Belmondo vormen een goede combinatie.

Three Into Two Won't Go

1969 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1969. Drama van Peter Hall. Met o.a. Rod Steiger, Claire Bloom, Judy Geeson, Peggy Ashcroft en Paul Rogers.

Het huwelijk van Steiger en Bloom loopt stuk als hij verliefd wordt op sexy liftster Geeson. Oorspronkelijk een prima drama, maar in de VS voegde Universal er extra scènes aan toe om de film in een 100-minuten versie op tv uit te brengen.

Hannibal Brooks

1969 | Oorlogsfilm, Komedie, Drama, Avonturenfilm

Verenigd Koninkrijk​/​​Verenigde Staten 1969. Oorlogsfilm van Michael Winner. Met o.a. Oliver Reed, Michael J. Pollard, Wolfgang Preiss, Helmut Lohner en Karin Baal.

Plezierige, onbenullige film over een gevangene in WO II, Reed, die vanuit het leger de opdracht krijgt om een waardevolle olifant uit de dierentuin van München te evacueren. Hij moet dit lopend doen en maakt er meteen een ontsnappingsplan van. Gaat heen en weer van komedie naar melodrama, met Pollard in een belangrijke, komische rol; goede actie in de climax.

Du soleil plein les yeux

1969 | Komedie

Frankrijk 1969. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Renaud Verley, Florence Lafuma, Janet Agren, Bernard LeCocq en Jean Ferniot.

Adolescent neemt jongere broer en vriendin mee met zeilvakantie, waar de komst van Zweedse toeriste rivaliteit en jaloezie weet te wekken. Simpel gegeven lijkt alibi om voortdurend jonge mensen in badkleding in prentbriefkaartachtige beelden te tonen en mist charme van eerdere, verwante film van regisseur met zelfde acteurs, LA LEÇON PARTICULIÈRE.

Les cracks

1968 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1968. Komedie van Alex Joffé en Alex Joffe. Met o.a. Robert Hirsch, Monique Tarbès, Bernard Verley, Anne Jolivet en Gianni Bonagura.

Een uitvinder heeft voor zijn zwager, die aan een wielerwedstrijd zal deelnemen, een revolutionaire fiets ontworpen. Hij wordt bedreigd door een schuldeiser die op zijn bezittingen beslag wil laten leggen. Hij vlucht op het rijwiel en belandt zelf in de race die hij wint; bovendien weet hij zo ook aan zijn achtervolgers te ontkomen. De situering rond 1900 verhult in een schilderachtige verpakking een weinig oorspronkelijke komedie die eigenlijk niks voorstelt en door het levendige acteren van de hoofdrolspelers over talrijke zwakke plekken heen wordt geholpen. Scenario van de regisseur, Gabriel Arout, Pierre Levy en Jean-Bernard Luc.

La Vie, l'amour, la mort

1968 | Drama

Frankrijk 1968. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Amidou, Caroline Cellier, Janine Magnan, Marcel Bozzuffi en Sylvia Saurel.

Een man, die als huisvader en in zijn relatie met zijn minnares een bevredigend seksueel leven leidt, is niettemin de moordenaar van een reeks prostituées, die hij uit razernij over zijn impotentie heeft gedood. Hij wordt na een rechtszaak ter dood veroordeeld. De op authentieke moordzaken geïnspireerde film is een pleidooi tegen de doodstraf. Hij heeft een ongewone aanpak, door éérst medelijden op te wekken met de hoofdpersoon in zijn juridische val en pas tegen het eind zijn misdaden te onthullen. Het intrigerende, broeierige spel van Amidou mikt evenmin op louter medelijden, maar de mystificatie van Lelouch - door de verhoorscènes op de geluidsband te vervangen door muziek - is soms onnodig irritant. Gastrollen van Annie Girardot en Robert Hossein.

La Leçon particulière

1968 | Komedie

Frankrijk 1968. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Nathalie Delon, Renaud Verley, Robert Hossein, Bernard LeCocq en Katia Christine.

Een vlotte scholier wordt verliefd op de geliefde van een coureur. In de serieuze verhouding die ontstaat zal hij de meest verstandige en verantwoordelijke partij moeten zijn. Dit simpel liefdesverhaal kreeg humor en melancholie in de aanpak en wordt vooral met overtuigende frisheid geacteerd.

House of Cards

1968 | Misdaad

Verenigde Staten 1968. Misdaad van John Guillermin. Met o.a. George Peppard, Inger Stevens, Orson Welles en Keith Michell.

Een totaal uitgerangeerde bokser/avonturier Reno Davis (Peppard) wordt door een rijke weduwe Anne (Stevens) ingehuurd als leraar voor haar zoontje, maar laat zich manipuleren door een groep fascistische miljonairs en generaals die van plan zijn Europa weer over te nemen. Klinkt dat bekend in de oren? Desondanks een spannende en goed gefilmde achtervolging aan het einde van de film.

Vivre pour vivre

1967 | Komedie, Drama

Frankrijk 1967. Komedie van Claude Lelouch. Met o.a. Yves Montand, Annie Girardot, Candice Bergen, Anouk Ferjac en Uta Taeger.

Anchorman Robert Colomb (Montand) verwaarloost door zijn werk zijn vrouw Catherine (Girardot) die ook in zijn talrijke slippertjes berust tot een affaire met de jonge Amerikaanse Candice (Bergen) wel ernst lijkt te zijn. Goed spel - vooral van Girardot - en een virtuoze cameratechniek maken de banale driehoek niet interessanter. De reeks verschillende locaties voegt ook niets toe behalve versiering, zelfs (in Camargue gereconstrueerde) Vietnam-scène waar de held enige tijd krijgsgevangene is. Frivool gebruik van dramatische actualiteit resulteerde bij de première in protestdemonstraties. Het scenario is van Pierre Uytterhoeven en regisseur Lelouch. Het camerawerk is van Parice Pouget. Eastmancolor, Mono.

Mon amour, mon amour

1967 | Drama

Frankrijk 1967. Drama van Nadine Trintignant. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Valérie Lagrange, Ann-Katarina Larsson, Michel Piccoli en Annie Fargue.

Een vrouw vreest dat haar langdurige, maar vrije relatie met haar geliefde in gevaar zal komen door haar zwangerschap en verzwijgt deze. Extra gevoelig krijgt ze een indruk van de onverschilligheid en mogelijke ontrouw van zijn kant, maar voor het tot een verzoening komt heeft ze een miskraam gekregen die ze hem ook verzwijgt. Het broos gegeven wordt ontwikkeld in een reeks niet-nadrukkelijke situatieschetsen, maar goed spel - ook van de incidentele rollen - weegt niet op tegen de wezenloosheid die komt door de eenzijdige keuze van luxueuze en modieuze milieus en de koket-decoratieve vormgeving in deze debuutfilm.

Le soleil des voyous

1967 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië​/​​Italië 1967. Misdaad van Jean Delannoy. Met o.a. Jean Gabin, Robert Stack, Suzanne Flon, Jean Topart en Margaret Lee.

Een voormalige gangster verveelt zich als eigenaar van een bar en een pension op het Franse platteland en besluit samen met een oude vriend nog één grote slag te slaan.

La Louve solitaire

1967 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1967. Misdaad van Edouard Logereau. Met o.a. Danièle Gaubert, Michel Duchaussoy, Julien Guiomar, François Maistre en Sacha Pitoëff.

Een ex-trapezewerkster gebruikt ook als inbreekster haar acrobatische talenten. Na haar arrestatie wordt ze door de politie ingezet tegen een heroïnesmokkelaar, samen met een doofstomme agent wiens vermogen tot lip-lezen heel praktisch blijkt. Het als een klucht opgebouwde scenario, waarbij niet op logica wordt gelet, is niet in de vereiste stijl. Toch is de film vlot gemaakt, zodat het resultaat zonder meer onderhoudend is. De acteurs hebben merkbaar veel plezier in hun bizarre rollen.

I'll Never Forget What's His Name

1967 | Komedie

Verenigd Koninkrijk 1967. Komedie van Michael Winner. Met o.a. Orson Welles, Oliver Reed, Carol White, Harry Andrews en Marianne Faithfull.

Een uitstekende tragikomedie waarin een man rebelleert tegen zijn welgestelde leven en tevergeefs probeert de simpele dagen van weleer weer op te roepen.

Un homme et une femme

1966 | Romantisch drama

Frankrijk 1966. Romantisch drama van Claude Lelouch. Met o.a. Anouk Aimée, Jean-Louis Trintignant, Pierre Barouh, Valérie Lagrange en Simone Paris.

Niet de superhit Les uns et les autres, maar dit aangrijpende drama is nog steeds het grootste kassucces van regisseur Lelouch. Een autocoureur en een scriptgirl ontmoeten elkaar wanneer ze hun kinderen op kostschool bezoeken. En dat is het begin van een voorzichtig opgebouwde liefdesrelatie tussen twee door het leven getekende mensen. Mooi gemaakt voor een prikkie. Winnaar van onder meer de Oscar voor beste buitenlandse film en een (gedeelde) Gouden Palm.

Masculin-féminin

1965 | Drama, Experimenteel

Zweden​/​​Frankrijk 1965. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Jean-Pierre Léaud, Chantal Goya, Marlène Jobert, Brigitte Bardot en Françoise Hardy.

'Een film van Jean-Luc Godard die verschillende feiten nauwkeurig beschrijft, betreffende jeugdigheid en sekse, in het Frankrijk van nu.' Zo luidde de advertentie voor Godards film over het Parijs van 1966. Godard liet een uitgetikt draaiboek achterwege en volstond met wat notities en een handjevol gedreven acteurs. Zoals Jean-Pierre Léaud als Paul, de 21-jarige idealist, geflankeerd door zijn geliefde Madeleine (Chantal Goya). Samen met een huisgenoot ontmoet het trio allerhande personages in opmerkelijke omstandigheden. Al doende schetst Godard een gracieus en complex beeld van zijn toen.