Françoise Fabian

1933 Acteur

Françoise Fabian (1933) is acteur.
Er zijn 68 films gevonden.

Les garçons et Guillaume, à table!

2013 | Komedie, Biografie

Frankrijk/België 2013. Komedie van Guillaume Gallienne. Met o.a. Guillaume Gallienne, André Marcon en Françoise Fabian.

Guillaume Galiennes verfilming van zijn eigen theatervoorstelling over de ontdekkingstocht naar zijn seksuele geaardheid is een vernuftige deconstructie van zijn identiteit, gebracht als luchtige komedie. De Fransman speelt zichzelf en laat ingenieus een monoloog en een filmische reconstructie daarvan in elkaar overvloeien. Het resultaat is een interessant relaas over de band met zijn moeder en haar impact op zijn vorming. Helaas boet de film flink aan kracht in door de kluchtige, soms ronduit irritante humor.

L'arbre et le foret

2010 | Drama

Frankrijk 2010. Drama van Olivier Ducastel en Jacques Martineau. Met o.a. Guy Marchand, Françoise Fabian, Sabrina Seyvecou, Yannick Renier en François Négret.

Guillaume Galiennes verfilming van zijn eigen theatervoorstelling over de ontdekkingstocht naar zijn seksuele geaardheid is een vernuftige deconstructie van zijn identiteit, gebracht als luchtige komedie. De Fransman speelt zichzelf en laat ingenieus een monoloog en een filmische reconstructie daarvan in elkaar overvloeien. Het resultaat is een interessant relaas over de band met zijn moeder en haar impact op zijn vorming. Helaas boet de film flink aan kracht in door de kluchtige, soms ronduit irritante humor.

Made in Italy

2008 | Komedie

Frankrijk 2008. Komedie van Stéphane Giusti. Met o.a. Gilbert Melki, Amira Casar, Françoise Fabian, Caterina Murino en Vittoria Scognamiglio.

Veertiger Luca (Melki) is geboren Italiaan, maar woont al het grootste deel van zijn leven in Frankrijk. Voor de begrafenis van zijn vader, een levensgenieter eerste klas, keert hij terug naar Turijn en realiseert zich dan hoezeer hij tussen twee werelden in zit - en wat een puinhoop zijn leven eigenlijk is. Luchtige komedie over culturele verschillen zet een en ander dik aan met in strak zwart geklede, sexy dames in de rouw. Melki is best leuk als de man die een tweede coming of age doormaakt.

Mademoiselle Gigi

2005 | Drama

Frankrijk 2005. Drama van Caroline Huppert. Met o.a. Françoise Fabian, Juliette Lamboley, Macha Méril en Alexis Loret.

Parijs, 1900. Zestienjarige Gigi (Lamboley) leeft in een wereld van louter vrouwen. Haar moeder heeft een drukke carrière als music hall-zangeres en vertrouwt de opvoeding van haar dochter toe aan de oma en de tante van Gigi. De twee vrouwen proberen de jongedame goede manieren aan te leren met als doel een rijke man te schaken. Maar Gigi, geïnspireerd door Anna Karenina en Madame Bovary, wil zich niet overgeven aan de 'slavernij van een liefdeloos huwelijk' en stort zich in een passievolle liefde. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Sidonie Cabrielle Colette.

La femme coquelicot

2005 |

Frankrijk/Zwitserland 2005. Jérôme Foulon. Met o.a. Françoise Fabian, Andréa Ferréol, Nathalie Roussel, François Caron en Isabelle Habiague.

Parijs, 1900. Zestienjarige Gigi (Lamboley) leeft in een wereld van louter vrouwen. Haar moeder heeft een drukke carrière als music hall-zangeres en vertrouwt de opvoeding van haar dochter toe aan de oma en de tante van Gigi. De twee vrouwen proberen de jongedame goede manieren aan te leren met als doel een rijke man te schaken. Maar Gigi, geïnspireerd door Anna Karenina en Madame Bovary, wil zich niet overgeven aan de 'slavernij van een liefdeloos huwelijk' en stort zich in een passievolle liefde. Gebaseerd op de gelijknamige roman van Sidonie Cabrielle Colette.

5x2

2004 | Drama, Romantiek

Frankrijk 2004. Drama van François Ozon. Met o.a. Stéphane Freiss, Valeria Bruni Tedeschi, Géraldine Pailhas, Françoise Fabian en Michael Lonsdale.

Vijf fragmenten, die steeds verder terug in de tijd voeren, tonen cruciale momenten uit de relatie tussen Marion (Valeria Bruni Tedeschi) en Gilles (Stéphane Freiss). Aan het begin van de film wordt hun huwelijk door een notaris ontbonden, aan het eind ontmoeten de twee elkaar op een paradijselijk strand bij een ondergaande zon. Een van de betere films van snelle jongen Ozon. De acteurs zijn prachtig en overtuigend. Ozon besteedde, zoals altijd, veel zorg aan aankleding, muziek en kadrering, maar de schoonheid van de film ligt vooral in het wrange, vergeefse gevecht van de personages.

La bûche

1999 | Komedie, Drama

Frankrijk 1999. Komedie van Danièle Thompson. Met o.a. Sabine Azéma, Emmanuelle Béart, Charlotte Gainsbourg, Françoise Fabian en Claude Rich.

De drie zussen Louba, Sonia en Milla komen elk jaar samen met Kerst. Alle drie hebben ze er andere gedachten over. Louba, de oudste, denkt dan weer aan haar fijne jeugd. Sonia vind Kerst een gelegenheid om een groot perfect feest te organiseren. Milla tenslotte, de jongste, vind het kerstfeest maar niks; toch komt ze ieder jaar weer uit plichtsgevoel ten opzichte van haar familie. De ouders van de drie vrouwen zijn vijfentwintig jaar geleden gescheiden, maar er zijn nog een aantal dingen die uitgesproken moeten worden. De hele familie ontmoet elkaar met Kerst.

A Carta

1999 | Romantiek, Drama

Spanje/Portugal/Frankrijk 1999. Romantiek van Manoel de Oliveira. Met o.a. Chiara Mastroianni, Pedro Abrunhosa, Antoine Chappey, Leonor Silveira en Françoise Fabian.

Mademoiselle De Chartres (Mastroianni) wordt heen en weer geslingerd tussen romantische liefde en maatschappelijke deugdzaamheid. Haar moeder (Fabian) brengt haar het belang van bescheidenheid en trouw bij, en de angst voor onwaardige, oneerlijke mannen. Een rijke man van vlekkeloze reputatie dient zich aan: Jacques de Clèves (Chappey). In de ogen van moeder De Chartres is hij de ideale kandidaat, en haar dochter trouwt ook met hem, maar ze kan haar ogen niet afhouden van popster Pedro Abrunhosa (gespeeld door echte Portugese popster Pedro Abrunhosa). Net als mevrouw De Lafayette, op wier roman 'La Princesse de Clèves' La lettre gebaseerd is, richt regisseur De Oliveira zich niet primair op emoties, maar op moraal. De roman 'La Princesse de Clèves' dateert van 1678, maar De Oliveira laat zijn film in het nu spelen. Dat de ethiek van die tijd in zijn film anachronistisch is, vond de regisseur alleen maar interessant, zo verklaarde hij. In feite volgt hij daarmee schijfster De Lafayette, die in haar' La Princesse de Clèves' de tijd van een eeuw eerder gebruikte als excuus om haar eigen tijd te onderzoeken.

Secret défense

1998 | Mysterie, Familiefilm

Zwitserland/Frankrijk/Italië 1998. Mysterie van Jacques Rivette. Met o.a. Sandrine Bonnaire, Jerzy Radziwilowicz, Laure Marsac, Françoise Fabian en Pascal Bonitzer.

Moderne Franse versie van de klassieke Elektra-mythe met Sylvie (Bonnaire) in de hoofdrol. Haar leven is uitermate gestructureerd totdat haar broer Paul (Colin) komt opdagen met een verward verhaal over de vermeende moordenaar van hun vader. Ze besluit zich te wapenen en stort zich zo in een intrigerend verhaal van dood en rampspoed, liefde, vertrouwen en wraak. De controversiële Nouvelle Vague-filmmaker Rivette maakte ooit een 13 uur lange film (Out one, 1971) en heeft een diepe minachting voor filmconventies als continuïteit en plot. In het 'slechts' 170 minuten (in de oorspronkelijke versie) durende Secret défense verstrengelt hij op een intelligente manier het leven van alledag met een raadselachtige vervreemding. De acteurs lijken al improviserend met het meanderende plot mee te deinen. De focus ligt bij de realiteit van het moment zoals Sylvie die beleeft, zonder een ogenblik de aandacht van de kijker te verliezen. (VM/VPRO Gids)

Un chantage en or

1997 | Komedie

Frankrijk 1997. Komedie van Hugues De Laugardière en Hugues de Lauguardière. Met o.a. Françoise Fabian, Julie Debazac, Grégori Derangère, François-Eric Gendron en Paulette Dubost.

Om zijn grootmoeder financieel te helpen tracht de jonge boodschappenjongen Xavier (Derang[KA2]ere) in te breken in het luxueuze huis van Florence Valette (Fabian). Deze laatste betrapt hem echter, maar in plaats van hem aan de politie uit te leveren bedenkt ze een plannetje om zijn hulp te gebruiken om het huwelijk te verhinderen van haar dochter Sophie (Debazac), een dynamische zaakvoerster, met de veel oudere Gu[KA1]erin (Gendron). Een zeemzoeterige misdaadkomedie die gebaseerd is op een waargebeurd feit waar de grootmoeder van de regisseur het slachtoffer van was. Erg interessant is het allemaal niet en ondanks de goede vertolking van de hoofdacteurs is het scenario van De Laugardière en Thierry Leger oppervlakkig en doorzichtig. Achter de camera werd plaatsgenomen door Jacques Boumendil.

La comète

1997 |

1997. Claude santelli. Met o.a. Roland Bertin, Françoise Fabian en Samuel Labarthe.

Om zijn grootmoeder financieel te helpen tracht de jonge boodschappenjongen Xavier (Derang[KA2]ere) in te breken in het luxueuze huis van Florence Valette (Fabian). Deze laatste betrapt hem echter, maar in plaats van hem aan de politie uit te leveren bedenkt ze een plannetje om zijn hulp te gebruiken om het huwelijk te verhinderen van haar dochter Sophie (Debazac), een dynamische zaakvoerster, met de veel oudere Gu[KA1]erin (Gendron). Een zeemzoeterige misdaadkomedie die gebaseerd is op een waargebeurd feit waar de grootmoeder van de regisseur het slachtoffer van was. Erg interessant is het allemaal niet en ondanks de goede vertolking van de hoofdacteurs is het scenario van De Laugardière en Thierry Leger oppervlakkig en doorzichtig. Achter de camera werd plaatsgenomen door Jacques Boumendil.

Un commissario a Roma

1993 | Misdaad

Italië 1993. Misdaad van Luca Manfredi, Ignazio Agosta en Roberto Giannarelli. Met o.a. Nino Manfredi, Françoise Fabian, Christine Lemler, Barbara Scoppa en Jacques Barbot.

Politieserie in tien delen met Nino Manfredi als de vlak voor zijn pensioen staande politiecommissaris Franco Amidei. Zijn kracht is zijn ironie, scherpzinnigheid, gezonde verstand en enorme aandacht voor menselijke problemen. Hij verdeelt zijn tijd tussen het speurwerk en zijn familie. Die bestaat uit zijn vrouw Renata (Fabian), de dochters Francesca (Lemler) die van jazz houdt, en Chiara (Scoppa) die Indiase produkten importeert, zijn geliefde kleinzoon Simone (Barbot), Chiara`s zoon en de dienstmeid Albina (Rinaldi). De meeste personages zijn aardig en de vaart in de serie is ontspannen.

Riflessi in un cielo scuro

1991 | Drama

Italië 1991. Drama van Salvatore Maira. Met o.a. Françoise Fabian, Anna Kanakis, Valerie Perrine, Peter Stormare en Brigitte Christensen.

Een arts, alcoholiste, (goede rol van Fabian) laat gezin en carri[KA2]ere in de steek om het in haar eentje op een zuipen te zetten. Ze vraagt een hero[KA3]inehoertje bij haar te komen wonen. De dokter laat de drank even staan om de verslaafde te helpen. Ze houdt haar gevangen en onderwerpt haar aan een gruwelijke ontwenningskuur. Het is een titanenstrijd, tot het hoertje genezen is. Maar dan worden de rollen omgedraaid, want met dezelfde gedrevenheid helpt zij nu de dokter van de drank af. Een benauwende film boordevol symboliek. Kanakis (Ex Miss Italië) is niet erg consistent in haar rol en jammergenoeg heeft Perrine maar een bijrolletje. Kijkers zullen zich niet op hun gemak voelen bij zoveel doem en duisternis in beeldvorming en verteltrant.

Plaisir d'amour

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Nelly Kaplan. Met o.a. Pierre Arditi, Françoise Fabian, Dominique Blanc, Cécile Sanz de Alba en Heinz Bennent.

De schrijver van kasteelromannetjes, Guillaume de Burlador (Arditi) - Willy voor intimi - wordt aangeworven als de huisleraar van de dertien-jarige Flo. Ze woont op het paradijselijke eiland Anatha. Als Willy aankomt, wordt hij ontvangen door drie aantrekkelijke, goedgeklede en wel verzorgde vrouwen van uiteenlopende leeftijd: Do (Fabian), een ouder familielid, Flo`s moeder Clo (Blanc) en haar zuster Jo (Sanz de Alba). Het kind zou opgehouden zijn in Spanje, maar in werkelijkheid bestaat ze niet. Alles wat de drie vrouwen van Willy willen, is dat hij regelmatig met hen tussen de lakens glijdt voor een stevige portie seks. Ze proberen Willy met allerlei trucs en geneugten te verleiden, maar hij is een echte romanticus en heeft een totaal andere voorstelling over de liefde. Ook de mythe dat Flo wél bestaat, houden ze in stand met listen en verzinsels totdat Willy hen ervan beschuldigt dat ze Flo gevangen houden. Dan bekennen ze dat ze haar als lokaas hebben voorgehouden. Regisseuse Kaplan heeft gezorgd voor een vlot tempo en ze laat de kijker van de ene grappige situatie in de andere rollen. In het scenario dat zij met Jean Chapot schreef heeft ze niet alleen allerlei hilarische toestanden gestopt, maar ook hele handige afleidingsmanoeuvres die de pret flink verhogen. Idem voor de uitstekende bijrollen van Bennent als de homoseksuele butler Raphaël of Dux als Cornelius, een grof gebekte bezoeker. Aanvankelijk een toneelklucht maar op de juiste manier voor de film bewerkt, optimaal het medium benuttend. Het camerawerk is van Jean-François Robin.

Les habitudes de la victime

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Claude Barma. Met o.a. Victor Lanoux, Françoise Fabian, Catherine Rich, Jean-Jacques Moreau en Stéphanie Lanoux.

Een Parijse advokaat is neergeschoten. Commissaris Roger Goupil leidt een ingewikkeld onderzoek want enerzijds is de voormalige echtgenote van de overleden jurist een nachtprinses en anderzijds stelde hij alles in het werk om een kind te kunnen adopteren waarvan hij de vader niet was en was dus op zoek naar een schijnverloofde. In feite heeft medescenario- en dialoogschrijver Lanoux zichzelf een rol toebedeeld die hem zeer goed tot zijn recht laat komen. Overtuigend acteerwerk inclusief dat van de kleine Robert. Gemaakt met het vakmanschap van een oude rot in het tv-vak.

Reunion

1989 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk/Duitsland/Frankrijk 1989. Drama van Jerry Schatzberg. Met o.a. Jason Robards, Christian Anholt, Samuel West, Françoise Fabian en Maureen Kewin.

Benauwend, veelzeggend drama, gesitueerd in de schaduw van de holocaust. Een chagrijnige oude Robards, als Henry Strauss, brengt zijn vakantie door in Stuttgart, klaarblijkelijk met de bedoeling enkele geesten te exorceren. Via flashbacks komen wij in een tijdperk terecht van een onbevlekt Duitsland, met hoop op de toekomst en eeuwigdurende vriendschapsbanden.

Retour à Malaveil

1989 | Actiefilm, Oorlogsfilm

Frankrijk 1989. Actiefilm van Jacques Ertaud. Met o.a. Frédéric Pierrot, Jean Franval, Françoise Christophe, Françoise Fabian en Isabelle Renauld.

Getrouwe en kundige bewerking van de roman van Claude Courchay, die zich afspeelt in een Frans dorp in de Haute- Provence en draait rond het thema wraak. Pierrot komt na twaalf jaar onschuldig gezeten te hebben uit de gevangenis. Hij vraagt zich af waarom de moordenaaar van een toerist de schuld op hem heeft geladen. En bovenal wié dat was. Gecompliceerde of ondoorgrondelijke karakters worden meesterlijk bestudeerd door de camera, die zeer gevoelig de nuances weet vast te leggen. De personages zijn degelijk ingepast in het fotogenieke landschap. De spanning wordt goed gedoseerd. Didier Cohen, Jacques Ertaud en Béatrice Rubinstein schreven het scenario.

Der wiedergefundene Freund

1989 | Romantiek

Frankrijk/Duitsland/Verenigd Koninkrijk 1989. Romantiek van Jerry Schatzberg. Met o.a. Jason Robards, Christian Anholt, Samuel West, Françoise Fabian en Mauren Kerwin.

Hans Strauss, de zoon van een joodse arts, werd als kind naar familie in Amerika gestuurd om zo aan de vervolging van de nazi's te ontkomen. Na vele jaren keert hij terug om een jeugdvriend op te zoeken. De film laat door middel van flash-backs zien hoe het leven was ten tijde van het Derde Rijk; helaas is dit een te simplistisch beeld van de werkelijke historische gebeurtenissen geworden; iets wat zeker niet de bedoeling van de regisseur is geweest. Harold Pinter bewerkte een roman van Fred Uhlman. Camerawerk van Bruno De Keyzer.

Trois places pour le 26

1988 | Musical, Komedie, Biografie, Muziek

Frankrijk 1988. Musical van Jacques Demy. Met o.a. Yves Montand, Mathilda May, Françoise Fabian, Patrick Fierry en Catriona Macoll.

'Ivo, monta!' riep mevrouw Livi als het tijd was dat haar zoontje Ivo van de straat kwam. Dat werd al snel Yves Montand toen de boerenfamilie het fascistische Italië de rug toekeerde en neerstreek in Marseilles. De goudomrande quasi biografie Trois places pour le 26 laat zien hoe de geboren Italiaan uitgroeide tot Frankrijks meest geliefde acteur/chansonnier. In 1988, het productiejaar van de film, was Yves Montand al 67 maar desondanks wist de viriele man (zijn toen 28-jarige vriendin schonk hem in hetzelfde jaar een kind) de hoofdrol uitstekend te vervullen. We beginnen in Marseilles waar Montand na jaren afwezigheid de planken opgaat. Terwijl hij een persoonlijke show voorbereidt overdenkt hij zijn rijke leven waarin de hunkering naar jeugdliefde Mylène (Françoise Fabian) een belangrijke rol speelt. Echtgenote Simone Signoret en minnaressen Edith Piaf en Marilyn Monroe passeren ook de revue. Regisseur Demy maakte er een opgewekte film van met af en toe een liedje en een dansje.

Haute Tension

1988 | Thriller, Film noir

Frankrijk 1988. Thriller van Jacques Ertaud. Met o.a. Frédéric Pierrot, Jean Franval, Françoise Fabian en Françoise Christophe.

Een geslaagd man keert na vijftien jaar terug naar het dorpje Malaveil in de Cévennes. Hij wordt verdacht van moord en gaat zelf op onderzoek uit om zijn onschuld te bewijzen. Een niet bijster origineel gegeven, maar zeer sterk en meeslepend verfilmd.

Faubourg Saint-Martin

1986 | Drama, Komedie

Frankrijk 1986. Drama van Jean-Claude Guichet. Met o.a. Françoise Fabian, Marie-Christine Rousseau, Ingrid Bourgoin, Stéphane Jobert en Emmanuel Lemoine.

Drie vrouwen hebben een kamer in een hotel dat gerund wordt door ene Patachou en waar zij hun klanten ontvangen. Als er een indringer komt vormen de drie vrouwen een front tegen hem. Subtiele, gemoedelijke, zinspelende kroniek en een uitermate goed beschreven vriendschap tussen vier vrouwen die zich gezamelijk verzetten tegen tegenspoed. Bewonderenswaardige fotografie van één van Parijs meest boeiende en geheimzinnige wijken. Jean-Claude Guignet bewijst wederom zijn kwaliteiten die al met zijn eerste film LES BELLES MANIERES, aan het daglicht kwamen.

Partir Revenir

1985 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1985. Drama van Claude Lelouch. Met o.a. Annie Girardot, Jean-Louis Trintignant, Evelyne Bouix, Michel Piccoli en Françoise Fabian.

De eigenaardige titel is die van een boek geschreven door de hoofdpersoon Salomé Lerner over haar ervaringen als vervolgde jodin tijdens WO II. Zoals altijd is Claude Lelouch een man van allerlei stijlen: een mengeling van goede en slechte elementen. Men moet hem nemen zoals hij is en er niets aan willen veranderen. Hij is het evenbeeld van een 19de-eeuwse schrijver en regisseert zijn acteurs op voortreffelijke wijze.

Le cercle des passions

1983 | Drama

Frankrijk/Italië/Spanje 1983. Drama van Claude D'Anna. Met o.a. Giuliano Gemma, Max von Sydow, Françoise Fabian, Marcel Bozzuffi en Assumpta Serna.

Een uit Amerika naar Sicili[KA3]e teruggekeerde emigrant komt in contact met een aristocratische gedeputeerde, die een incestueuze relatie heeft met zijn dochter. Zijn invloed moet hij steeds meer prijsgeven aan de mafia en aan het communistisch bewustzijn van de landarbeiders. De regisseur doet een ambitieuze poging tot een politiek melodrama in Italiaanse stijl, maar weet van zijn sterke internationale rolbezetting geen overtuigende Sicilianen te maken (met uitzondering van Fabian als een flamboyante zangeres in flash-backs).

L'ami de Vincent

1983 | Drama, Komedie

Frankrijk 1983. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Philippe Noiret, Jean Rochefort, Jane Birkin, Fanny Cottençon en Marie Dubois.

Een als rokkenjager te boek staande trompettist van een revue-orkest wordt getroffen door een wraakactie vanwege een vroegere geliefde. Hij vraagt de met hem bevriende dirigent uit te vinden welke vrouw uit zijn verleden erachter kan zitten. De wie-is-de-dader-structuur is vooral de aanleiding voor een indirecte nadere verkenning van de relatie tussen de twee mannen, maar deze gaat niet erg diep en biedt weinig verrassingen. De gastrollen die door een aantal top-actrices worden gespeeld, bieden staaltjes van bravoure-acteren, maar nauwelijks meer dan dat. Fabian, als de stabiele dirigentenechtgenote, maakt het meest indruk.

L' Ami De Vincent

1983 | Drama

Frankrijk 1983. Drama van Denys Granier-Deferre. Met o.a. Marie Dubois, Jane Birkin, Françoise Fabian, Jean Rochefort en Anna Karina.

Een als rokkenjager te boek staande trompettist van een revue-orkest wordt getroffen door een wraakactie vanwege een vroegere geliefde. Hij vraagt de met hem bevriende dirigent uit te vinden welke vrouw uit zijn verleden erachter kan zitten. De wie-is-de-dader-structuur is vooral de aanleiding voor een indirecte nadere verkenning van de relatie tussen de twee mannen, maar deze gaat niet erg diep en biedt weinig verrassingen. De gastrollen die door een aantal top-actrices worden gespeeld, bieden staaltjes van bravoure-acteren, maar nauwelijks meer dan dat. Fabian, als de stabiele dirigentenechtgenote, maakt het meest indruk.

Benvenuta

1983 | Drama, Mysterie

België/Frankrijk/Italië 1983. Drama van André Delvaux. Met o.a. Vittorio Gassman, Fanny Ardant, Françoise Fabian, Mathieu Carrière en Claire Wauthion.

Een filmer wil van een schrijfster de achtergrond weten van haar roman over de gedoemde passie tussen een concertpianiste en een Italiaanse magistraat van middelbare leeftijd. Ze houdt vol dat het pure fictie is, maar haar tragische heldin bestaat wel degelijk. Door de stijlvolle aanpak van Delvaux en de opmerkelijke spelprestaties een boeiende film, al maakt de raamvertelling het liefdesverhaal eerder triviaal dan dat het er dubbele bodems aan geeft. Niettemin is Delvaux de meest eigenzinnige en begaafde filmer van zijn land, die ook internationaal zijn eigen plaats meer dan verdient.

L' Archipel des amours

1982 | Drama, Komedie, Experimenteel

Frankrijk 1982. Drama van Paul Vecchiali, Jacques Frenais, Gérard Frot-Coutaz, Michel Delahaye en Jean-Claude Guiguet. Met o.a. Jean-Christophe Bouvet, Jean-Claude Drouot, Françoise Fabian, Christine Fersen en Dénise Gence.

Deze episodenfilm, een manifestatie van een collectief rond Vecchiali van in de bioscoopmarge opererende acteurs als een demonstratie van eensgezindheid, schiet zijn doel voorbij omdat de formule juist de verschillen in kwaliteit en talent benadrukt. Lang niet elke filmer heeft de vereiste puntigheid voor dit korte bestek, hoewel de bijdrage van Frot-Coutaz een scenaristisch meesterstukje is met een reeks van parallel-intriges in een beperkt aantal minuten. De geestigste sketch is die van Davila, nota bene over de besmettelijkheid van platjes. Treilhous episode over een keutelig-ruziënd oud echtpaar tegen de absurde achtergrond van winters Lourdes met alle verwijzingen naar bedevaart-toerisme en -commercie viel als afzonderlijke film in diverse prijzen. De belangeloze medewerking van prominente toneel-acteurs zorgt soms voor andere boeiende momenten.

Deux heures moins le quart avant Jesus Christ

1982 | Komedie

Frankrijk 1982. Komedie van Jean Yanne. Met o.a. Michel Serrault, Jean Yanne, Coluche, Mimi Coutelier en Françoise Fabian.

Julius Caesar heeft tijdens een vakantie in Noord-Afrika een geheim rendez-vous met Cleopatra, terwijl vakbondsleider Ben Hur een manifestatie leidt tegen de energiecrisis en de Purperen Brigades aanslagen organiseren. De zouteloze anarchistische humor werkt helemaal niet buiten Frankrijk, waar alle in de handeling opduikende tv-presentatoren onbekend zijn. Het spektakel is lamlendig, de aankleding foeilelijk en Serraults Caesar als relnicht is een aanfluiting voor zijn talent. Andere topacteurs weten evenmin wat ze met hun rol aanmoeten, zelfs (regisseur/schrijver/componist) Yanne niet.

Natale in casa d'appuntamento

1977 | Drama, Erotiek

Italië 1977. Drama van Armando Nannuzzi. Met o.a. Françoise Fabian, Corinne Cl[KL1]ery, Ernest Borgnine, Silvia Dionisio en Carmen Scarpitta.

Een saaie softcore met Fabian als een galeriehoudster die fungeert als tussenpersoon tussen rijke zakenmannen op zoek naar een avondje vertier en jonge, aantrekkelijke juffrouwen gespecialiseerd in avondjes vertier. Het meest onthutsende aan deze fletse, banale en vervelende film is de aanwezigheid van Ernest Borgnine, een groot acteur, in een ronduit genante bijrol. Ook bekend als LOVE BY APPOINTMENT.

Madame Claude

1977 | Drama, Erotiek, Thriller

Frankrijk 1977. Drama van Just Jaeckin. Met o.a. Françoise Fabian, Murray Head, Dayle Haddon, Maurice Ronet en Klaus Kinski.

De callgirl-organisatie van Madame Claude betrekt haar clientèle uit de nationale en internationale politieke en economische wereld. Een fotograaf heeft per ongeluk van een van hen compromitterende kiekjes genomen en krijgt daarom zowel de CIA als de Franse politie als de mannetjes van Mme Claude achter zich aan. Hij wordt neergeschoten, waardoor een schandaal wordt voorkomen en Mme Claude haar onderneming met politieprotectie kan voortzetten. De film die de medewerking van Madame zelf kreeg, probeert haar angstvallig vrij te pleiten van politieke connecties en chantagepraktijken, waardoor de film minder interessant is dan een willekeurig krantebericht over de geruchtmakende affaire. De erotische scènes worden geënsceneerd als wezenloze 'tableaux vivants' waarbij de acteurs zich van belachelijkheid proberen te redden door uitdrukkelijk ongeïnteresseerd spel.

Amore per appuntamento

1977 | Drama, Erotiek

Italië 1977. Drama van Armando Nannuzzi. Met o.a. Ernest Borgnine, Françoise Fabian, Corinne Clery, Robert Alda en Silvia Dionisio.

Ernest Borgnine doet zijn best maar zijn talent is verspild aan deze middelmatige seksfilm over dure hoeren. Francoise Fabian speelt een vrouw die voor de juiste prijs 's werelds fraaiste meesterwerken kan leveren. Die prijs is hoog, en die meesterwerken zijn bloedmooie vrouwen die wel een nummertje willen maken. Een banaal verhaal, maar een mooie achtergrond en de vrouwen zijn vreselijk sexy, met en zonder kleren.

Al piacere di rivederla

1976 | Misdaad

Italië/Frankrijk 1976. Misdaad van Marco Leto. Met o.a. Ugo Tognazzi, Françoise Fabian, Miou-Miou, Alberto Lionello en Philippe March.

Een regeringsambtenaar moet de verdachte zelfmoord onderzoeken van een provinciale industrieel en christen-democratische partijbons, wiens weduwe zijn jeugdliefde was. Het blijkt moord te zijn geweest, maar zijn strijd tegen de corrupte bourgeoisie heeft geen ander resultaat dan dat de verloofde van de erfgenaam haar milieu de rug toekeert. Een teleurstellende film van de maker van IL VILLEGIATURE, die verrassingsloze satire richt op overbekende doelwitten en er zijn gemak van neemt. Tognazzi maakt nog iets van zijn hoofdrol, maar de actrices worden door de film zeer veronachtzaamd.

Perché si uccide un magistrato

1975 | Drama, Thriller

Italië 1975. Drama van Damiano Damiani. Met o.a. Franco Nero, Françoise Fabian, Eva Czemerys, Marco Guglielmi en Gianni Zavota.

Een Siciliaanse rechter die een film om politieke redenen in beslag heeft laten nemen wordt vermoord. De producent gaat op onderzoek uit en ontdekt een warnet van maffia-corruptie, hoewel de moord een crime-passionel blijkt. Italiaanse sociothrillers zijn net zo'n standaardgenre als bijvoorbeeld de spaghetti- western en hebben bar weinig te maken met echt engagement. Binnen deze beperkingen een tamelijk onderhoudende film met steekspel- dialogen en weinig actie.

Per le antiche scale

1975 | Drama

Frankrijk/Italië 1975. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Marcello Mastroianni, Françoise Fabian, Marthe Keller, Lucia Bosé en Adriana Asti.

Een medische staf in een psychiatrisch ziekenhuis leeft geïsoleerd van de buitenwereld waar fascisme in opkomst is. Arts Mastroianni experimenteert met patiënten en heeft seksuele relaties met meerdere stafleden, tot hij zich door de waanzin besmet voelt. De goede acteursprestaties redden de pretentieuze vormgeving, maar de film is veel minder diepzinnig dan de makers geloven.

Les Fougères bleues

1975 | Drama

Frankrijk 1975. Drama van Françoise Sagan. Met o.a. Françoise Fabian, Gilles Ségal, Jean-Marc Bory en Caroline Cellier.

Een onvoorstelbaar vervelende film waarin de drie hoofdpersonages in een châlet in de Franse Alpen oeverloos zeuren over hun relatieproblemen terwijl het buiten regent. Alleen voor mensen met stalen zenuwen.

Chi dice donne, dice donna

1975 | Komedie, Erotiek

Italië 1975. Komedie van Tonino Cervi. Met o.a. Janet Agren, Adriana Asti, Stéphane Audran, Françoise Fabian en Lea Massari.

Een vijfluik. 1. Enkele zich in het huwelijk vervelende vrouwen openen een bordeel met zichzelf als sterattracties. 2. Een oplichter probeert misbruik te maken van het geheugenverlies bij een jonge vrouw, maar brengt haar identiteitsbesef terug. 3. De lezing van een erotisch instructieboek heeft voor een arbeidster een averechts resultaat. 4. Een mannelijke en een vrouwelijke travestiet trouwen met elkaar en krijgen een kind. 5. Een Zweedse vrouwelijke dominee helpt een gastarbeider van zijn remmingen af. De aantrekkelijke en begaafde actrices geven de episodes méér geest en smaak dan de scenario's en de regie verdienen.

Perché si uccide un magistrato?

1974 | Thriller

Italië 1974. Thriller van Damiano Damiani. Met o.a. Françoise Fabian, Marco Guglielmi en Franco Nero.

Regisseur Giacomo Solaris maakt op Sicilië een speelfilm, waarin een officier van justitie vermoord wordt die met de maffia samengewerkt heeft. Een medewerker van de echte officier van justitie ziet overeenkomsten met zijn chef Traini en wil dat de film in beslag genomen wordt. Solaris is er in werkelijkheid ook van overtuigd dat Traini bij criminele praktijken betrokken is, maar als hij de stad verlaten wil, hoort hij dat Traini doodgeschoten is. (JvB/VPRO Gids)

Per amare Ofelia

1974 | Komedie

Italië 1974. Komedie van Flavio Mogherini. Met o.a. Renato Pozzetto, Giovanna Ralli en Françoise Fabian.

Een jonge industrieel is zo gehecht aan zijn moeder, dat hij geen gewone relatie met een vrouw kan hebben. Op een dag ontmoet hij een prostituée, die met de opbrengst van haar werk een wasserij is begonnen. Zij wordt op hem verliefd en om hem af te helpen van zijn extreme moederbinding, aarzelt ze niet om zich als zijn moeder te verkleden. Ralli is lekker sexy en Pozzetto past perfect in zijn rol. Een heerlijke film.

Salut l'artiste

1973 | Komedie

Frankrijk/Italië 1973. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Marcello Mastroianni, Françoise Fabian, Carla Gravina, Jean Rochefort en Evelyn Buyle.

Een tweede-rangsacteur moet zich dagelijks van de ene kleine schnabbel naar de andere haasten, om aan de kost te komen. De weinige resterende tijd moet hij verdelen tussen zijn gezin en zijn vriendin. Een sympathieke film over mensen en aspecten van 'het vak' die nooit aandacht krijgen, maar het valt moeilijk te verbergen dat Mastroianni een acteur met weinig talent is.

Projection privée

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van Françoise Leterrier en Francois Leterrier. Met o.a. Jean-Luc Bideau, Françoise Fabian, Bulle Ogier, Jane Birkin en Jacques Weber.

Een regisseur wil een film maken over een tragische episode toen hij zijn vriendin bedroog met een jongere vrouw en zij zich verdronk. Inmiddels is hij met een tweede vriendin getrouwd die vreest dat de geschiedenis zich zal herhalen met de actrice die 'haar rol' gaat spelen. Bovendien weet zij dat de werkelijkheid anders is dan hij denkt en in zijn scenario heeft geschreven. De film combineert psychologisch drama met de ontluistering van het creatief proces: fictie wordt gevoed door werkelijkheid maar vervalst die werkelijkheid ook als het dramatisch beter uitkomt. De sobere en eerlijke aanpak wordt gesteund door het voortreffelijk acteren.

Projection Privee

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van Francoise Leterrier. Met o.a. Jane Birkin, Françoise Fabian en Jean-Luc Bideau.

Een regisseur wil een film maken over een tragische episode toen hij zijn vriendin bedroog met een jongere vrouw en zij zich verdronk. Inmiddels is hij met een tweede vriendin getrouwd die vreest dat de geschiedenis zich zal herhalen met de actrice die 'haar rol' gaat spelen. Bovendien weet zij dat de werkelijkheid anders is dan hij denkt en in zijn scenario heeft geschreven. De film combineert psychologisch drama met de ontluistering van het creatief proces: fictie wordt gevoed door werkelijkheid maar vervalst die werkelijkheid ook als het dramatisch beter uitkomt. De sobere en eerlijke aanpak wordt gesteund door het voortreffelijk acteren.

Out one: Spectre

1973 | Experimenteel, Mysterie

Frankrijk 1973. Experimenteel van Jacques Rivette en Suzanne Schiffman. Met o.a. Juliet Berto, Jean Bouise, Françoise Fabian, Bernadette Lafont en Jean-Pierre Léaud.

De speurtocht van L[KA1]eaud naar een geheimzinnig complot, waarbij dertien mensen betrokken zouden zijn in een machtsstrijd binnen de Vijfde Republiek, is niet meer dan een rode draad om een reeks acteurs contrasterend bij elkaar te brengen of onafhankelijk van elkaar te tekenen in uiteenlopende spelstijlen. De repetities van Griekse tragedies onder een autoritaire regisseur en in een democratische interpretatie vanuit de acteurs zelf nemen een belangrijke plaats in binnen deze film die na voltooiing in 1971, 820 minuten duurde en bekend staat als OUT ONE, maar in de bekorte versie een opmerkelijke eenheid blijkt te hebben, ook door de fotografie die met simpele middelen van het herkenbare Parijs een vervreemde fantasiewereld maakt als theaterdecor waar binnen alles mogelijk is. De oorspronkelijke versie van twaalf uur en veertig minuten werd in 1990 ingedeeld in acht opeenvolgende episoden die op tv werden vertoond met het predicaat OUT 1 - Noli me tangere. Rivette, die bekend staat om zijn minachting voor het publiek, heeft maar [KA1]e[KA1]en succesfilm gemaakt (de aanvankelijk verboden LA RÉLIGIEUSE) en wordt gerekend tot de nouvelle-vague regisseurs, maar het grootste deel van zijn tijd heeft hij doorgebracht als redacteur van het filmtijdschrift Cahiers du Cinéma.

La bonne année

1973 | Misdaad, Drama, Romantiek, Thriller

Frankrijk/Italië 1973. Misdaad van Claude Lelouch. Met o.a. Charles Gérard, Lino Ventura, Françoise Fabian, André Falcon en Mireille Mathieu.

Twee criminelen beramen een overval op een juwelierszaak in Cannes, maar het plan dreigt in de soep te lopen wanneer een van beiden verliefd wordt op de leuke dame van de antiekwinkel ernaast. De onnodig ingewikkelde flash-backstructuur doet weinig af aan wat een van Lelouchs beste films is geworden, met een fantasievol in beeld gebrachte kraak en een ongewone romance tussen de rechtlijnige Simon (Ventura) en de intellectuele en geëmancipeerde Françoise (Fabian). Film kreeg in 1987 onder de titel Happy New Year een Amerikaanse remake (met Peter Falk en Charles Durning) waarin Lelouch een kort cameo-optreden had.

Au rendez-vous de la mort joyeuse

1973 | Mysterie, Fantasy

Frankrijk 1973. Mysterie van Juan Luis Buñuel. Met o.a. Françoise Fabian, Jean-Marc Bory, Yasmine Dahm, Jean-Pierre Darras en Claude Dauphin.

Een gezin krijgt het gevoel dat hun zojuist betrokken villa een spookhuis moet zijn. Dit is voor een bevriende tv-regisseur aanleiding om een reportage te komen maken waarbij zich ook onverklaarbare incidenten voordoen, tot ironisch genoegen van de fantasierijke dochter in de puberteit die medeplichtig is aan de dingen die in huis gebeuren. De zoon van de beroemde vader Luis Buñuel combineert in zijn debuutfilm mysterieuze en fantastische elementen met alledaagse ironie en weet daarmee per scène te boeien, al is de optelsom weinig bevredigend en nauwelijks overtuigend.

Torino nera

1972 | Misdaad

Italië/Frankrijk 1972. Misdaad van Carlo Lizzani. Met o.a. Bud Spencer, Françoise Fabian, Marcel Bozzuffi, Nicola di Bari en Andrea Balestri.

Een man is door machinaties van de maffia in de gevangenis gekomen. Zijn veertienjarige zoon probeert de ware dader te vinden en wordt bijna vermoord. Vader ontsnapt om hem te wreken en de schuldigen te straffen. Een bekwaam gemaakte misdaadfilm die vluchtig politieke corruptie aanstipt. Een ongewoon serieuze rol van Spencer.

Les voraces

1972 | Thriller, Misdaad

Italië/Frankrijk 1972. Thriller van Sergio Gobbi. Met o.a. Helmut Berger, Françoise Fabian, Paul Meurisse, Massimo Girotti en Florence Lafuma.

Een jonge croupier Berger in Cannes is jaloers op alle rijkdom voor zijn ogen, en berooft een industrieel van zijn gokwinst. De minnares van het slachtoffer (Lara) is getuige en chanteert de jongeman door hem tot haar speeltje te maken. Verrassende wendingen in de intrige gaan boven aannemelijke psychologie van de personages die overigens zo goed mogelijk geacteerd worden.

L'amour l'après-midi

1972 | Drama, Komedie

Frankrijk 1972. Drama van Eric Rohmer. Met o.a. Bernard Verley, Zouzou, Françoise Verley, Daniel Ceccaldi en Malvina Penne.

Een jonge zakenman blijft na kantoortijd in Parijs om pas n[KA1]a de spits naar de echtelijke woning te forensen en droomt dan over mogelijke slippertjes. Een vrijgevochten kennis - de geliefde van een vriend die om haar zelfmoord pleegde - komt hem bezoeken en dringt zich steeds meer aan hem op, wat zowel zijn afweer als zijn twijfel wekt. De laatste van Rohmer`s Morele Vertellingen heeft minder intellectualistische personages dan de vorige delen, maar de erotische prikkeling blijft zich vooral in de geest afspelen. Als de verleidster groeit Zouzou van weinig aantrekkelijke onbehouwenheid naar bijna onweerstaanbaarheid. (In een droomscène figureren alle actrices uit Rohmer's eerdere films).

Raphaël ou le débauché

1970 | Romantiek

Frankrijk 1970. Romantiek van Michel Deville. Met o.a. Maurice Ronet, Françoise Fabian, Jean Vilar, Brigitte Fossey en Isabelle de Funès.

Een boemelaar die ervan overtuigd is gauw dood te gaan, heeft een leven vol uitspattingen en avonturen tot hij echt verliefd wordt op een deugdzame weduwe, die zijn gevoel beantwoordt en om hem tegemoet te komen, zich vernedert in liederlijkheden. Om haar te redden pleegt hij zelfmoord. Dit oorspronkelijk scenario weet de toon van de literaire Franse traditie overtuigend te treffen en wordt zonder ironie in opmerkelijke beelden en stijlvolle aankleding verteld. Ideale rolbezetting. Scenario van Nina Companeez. Camerawerk van Claude Lecomte.

Etes-vous fiancée à un marin grec ou à un pilote de ligne?

1970 | Komedie

Frankrijk 1970. Komedie van Jean Aurel. Met o.a. Jean Yanne, Françoise Fabian, Nicole Calfan, Francis Blanche en Armando Francioli.

Regeringsambtenaar is ook in zijn privé-leven in een sleur terechtgekomen, waarbij zelfs slippertjes geprogrammeerd zijn, als nieuwe secretaresse perspectief op een fleuriger bestaan biedt. Plotselinge zelfstandigheid van echtgenote en bemoeienis van kinderen doen hem echter naar status quo terugkeren. Yanne schreef zelf het scenario met agressieve humor zonder diepte, waardoor zijn provocaties - soms - wel leuk zijn, maar zeker niet doen meeleven. Sympathie gaat dan ook geheel uit naar Fabian wat voldoende reden is om film te zien.

Die Weibchen

1970 | Mysterie, Drama

Italië/Frankrijk/Duitsland 1970. Mysterie van Zbynek Brynych. Met o.a. Uschi Glas, Françoise Fabian, Irina Demich, Pascale Petit en Alain Noury.

De vrouwelijke patiënten van een kuuroord lokken mannen binnen en doden hen na de liefde. Een overspannen secretaresse probeert hen vergeefs te waarschuwen, maar uiteindelijk blijkt alles een nachtmerrie van haar te zijn geweest. Een meer pretentieuze dan suggestieve fantastische film over het matriarchaat met een aantrekkelijke rolbezetting. De ontnuchterende ontknoping maakt al het voorafgaande onnodig banaal.

Ma nuit chez Maud

1969 | Drama

Frankrijk 1969. Drama van Eric Rohmer. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Françoise Fabian, Marie-Christine Barrault, Antoine Vitez en Marie Becker.

Clermont-Ferrand, pre-Kerstdagen, sneeuwval. Wiskundige en belijdend katholiek met verschuifbare moraal Jean-Louis brengt avond en nacht door bij de gescheiden Maud. Terwijl hij toch zojuist zijn zinnen heeft gezet op de 22-jarige Françoise, voert J-L met zijn slimme gastvrouw filosofische gesprekken over liefde en confessionaliteit. Al stoïcijns ouderwets bij zijn première, dit derde deel uit de Contes Moraux, met als scenariobasis de Gok van Pascal: geloof of atheïsme? Rohmerianen savoureren de verfijnde dialogen, het subtiele verkennings- en verleidingsspel, de theatrale mise-en-scène van de voortreffelijke acteurs. Intellect siert. Prix Méliès 1969.

L'américain

1969 | Drama

Frankrijk 1969. Drama van Marcel Bozzuffi. Met o.a. Simone Signoret, Jean-Louis Trintignant, Marcel Bozzuffi, Jean Bouise en Françoise Fabian.

Man keert na vijftien jaar in VS terug in Rouen met bedoeling zich er opnieuw te vestigen. Alle vrienden van weleer zijn inmiddels mislukt, verburgerlijkt of verbitterd. Alleen bij moederlijke caféhoudster is het onveranderd en kan hij herinneringen aan vroeger - de Algerijnse oorlog - ophalen. Hij vertrekt zonder afscheid te nemen. Regiedebuut van acteur Bozzuffi is genuanceerd portret van generatie van veertigers die door sterke acteurs treffend wordt gespeeld. Ontbreken van echte dramatiek gaf film in bioscoop iets kabbelends, maar werkt op tv waarschijnlijk beter.

Gli specialisti

1969 | Western

Italië/Duitsland/Frankrijk 1969. Western van Sergio Corbucci. Met o.a. Johnny Halliday, Françoise Fabian, Gastone Moschin, Mario Adorf en Sylvie Fennec.

Een man komt zijn broer wreken die op onterechte verdenking van bankroof is gelyncht. Hij vindt de buit en wordt zelf gearresteerd. De bankdirectrice blijkt met een hulpsheriff zelf in het complot te zitten. Deze spaghettiwestern heeft een overbekend, voorspelbaar wraakscenario, maar is zorgvuldig in beeld gebracht met een ongewone, overwegend Franse rolbezetting. Zanger Halliday voldoet in de rol van wreker verrassend goed.

Le mandarin

1968 |

Frankrijk 1968. Patrick Jamain. Met o.a. Charles Vanel, Françoise Fabian, Pierre Santini, Marcel Bozzuffi en Madeleine Ozeray.

Voor de eerste keer in zijn briljante en al tientallen jaren durende carrière wordt een politicus tijdens een verkiezing niet meteen in de eerste ronde gekozen, zodat hij zijn familie vraagt om hem te helpen de tweede ronde te winnen. Het portret van een despoot en tevens een tamelijk spottende kijk op de wereld van de politiek. Het succes van deze tv-film is grotendeels te danken aan de acteurs in het algemeen en Vanel in het bijzonder. De acteur Bozzufi heeft tevens meegeschreven aan het scenario.

Le voleur

1967 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Italië 1967. Komedie van Louis Malle. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Geneviève Bujold, Marie Dubois, Françoise Fabian en Julien Guiomar.

In flashback vertelde laat-negentiende-eeuwse odyssee van Parijse weesjongen Georges Randal, die het leven voorwaar niet cadeau krijgt. Verzot op zijn nichtje Charlotte, uitgehuwelijkt door de oom die tevens Georges' erfenis heeft verduisterd, bekwaamt hij zich in de vrije disciplines inbraak en diefstal. Wat klinkt als een pure schelmenroman heeft een duistere ondertoon die niet iedereen zal bekoren: expliciete woede over de aartsvileine bovenlaag met haar valse decorum. Charismakanon Bébel verleent Randal de benodigde tragische dimensie. Fantastische fotografie van Henri Decaë, dito decors van Jacques Saulnier.

Belle de jour

1967 | Drama, Erotiek, Experimenteel

Frankrijk/Italië 1967. Drama van Luis Buñuel. Met o.a. Catherine Deneuve, Jean Sorel, Michel Piccoli, Pierre Clémenti en Geneviève Page.

Jonge doktersvrouw Séverine (Deneuve) houdt van haar man maar niet van zijn liefkozingen en vlucht weg in sado-masochistische fantasieën. Om die in de praktijk te brengen gaat ze in een bordeel werken, maar stipt om vijf uur 's middags gaat ze naar huis, haar man mag het niet weten. Een jonge gangster wil meer worden dan een klant en dreigt haar geheim te onthullen. Rampspoed dient zich aan. Buñuel vermengde fantasie en werkelijkheid zo effectief dat hij ooit vertelde ze zelf aan het einde ook niet meer uit elkaar te kunnen houden. De mooie fotografie is van Sacha Vierny.

Maigret voit rouge

1963 | Misdaad, Thriller

Frankrijk/Italië 1963. Misdaad van Gilles Grangier. Met o.a. Jean Gabin, Françoise Fabian, Vittorio Sanipoli, Paul Carpenter en Marcel Bozzuffi.

Amerikaanse gangsters hebben in Parijs vanuit een auto een man neergeschoten, wiens lijk bij aankomst van de politie verdwenen is. Het autonummer brengt Maigret op het spoor van een barmeisje dat de bende verbergt. Niet de beste Maigret-roman, evenmin een opmerkelijke scenariobewerking en een nogal slome regie, maar de film blijft dankzij de acteurs toch onderhoudend. Het scenario is van Jacques Robert en Gilles Grangier naar een roman van Georges Simenon. Het camerawerk is van Louis Page.

Il Magnifico avventuriero

1963 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Spanje/Frankrijk/Italië 1963. Avonturenfilm van Riccardo Freda. Met o.a. Brett Halsey, Claudia Mori, Françoise Fabian, Bernard Blier en Rossella Como.

De beeldhouwer en goudsmid Benvenuto Cellini heeft goud van zijn collega's geroofd om een kunstwerk te voltooien en moet Florence ontvluchten. Door zijn onstuimige en avontuuurlijke aard werkt hij zich in méér nesten, maar hij weet paus Clementius VII van de legers van Karel V te bevrijden en wordt in ere hersteld. Dit zorgvuldig gemaakte en sfeervol gefotografeerde avontuur steekt ver boven het gemiddelde van dit genre uit, al hadden de galante avonturen van Cellini met meer knipogen behandeld kunnen worden.

Mr. Hobbs Takes a Vacation

1962 | Komedie, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1962. Komedie van Henry Koster. Met o.a. James Stewart, Maureen O'Hara, Fabian, John Saxon en Marie Wilson.

Meneer Hobbs (James Stewart) heeft een huisje gehuurd aan zee in de vooronderstelling dat hij en zijn familie aldaar een aangename zomervakantie kunnen doorbrengen. Hij heeft het mis. Het huisje is een bouwval, de kleinkinderen geven geen sjoege, de schoonfamilie blijkt een verzameling minkukels en mevrouw Hobbs wordt belaagd door een lokale schipper. Een wellustige buurvrouw en een sessie vogelspotten geeft meneer Hobbs (en de kijker) nog enig vermaak in een door de bank genomen tamme komedie.

Una Domenica d'estate

1961 | Komedie

Italië 1961. Komedie van Giulio Petroni. Met o.a. Jean-Piere Aumont, Karin Baal, Jacques Bergerac, Eddie Bracken en Françoise Fabian.

Een automonteur `leent` op zijn werk een wagen om met zijn vriendin op vakantie naar de badplaats Fregene te kunnen gaan; om dezelfde reden leegt een boekhouder de kas van zijn werkgever. De bestolenen gaan achter hen aan en hun belevenissen mengen zich met die van andere toeristen, met alle complicaties en romances vandien. Deze episodische film onderscheidt zich van andere vakantiefilms door de grotere eenheid van toon (waardoor het vooral een achtervolgingskomedie wordt met de nodige vaart) en door een curieuze internationale rolbezetting, die in de Italiaanse personages niet altijd overtuigt.

Chaque jour à son secret

1958 |

Frankrijk 1958. Claude Boissol. Met o.a. Jean Marais, Françoise Fabian en Danièle Delorme.

Een automonteur `leent` op zijn werk een wagen om met zijn vriendin op vakantie naar de badplaats Fregene te kunnen gaan; om dezelfde reden leegt een boekhouder de kas van zijn werkgever. De bestolenen gaan achter hen aan en hun belevenissen mengen zich met die van andere toeristen, met alle complicaties en romances vandien. Deze episodische film onderscheidt zich van andere vakantiefilms door de grotere eenheid van toon (waardoor het vooral een achtervolgingskomedie wordt met de nodige vaart) en door een curieuze internationale rolbezetting, die in de Italiaanse personages niet altijd overtuigt.

Les Fanatiques

1957 | Thriller

Frankrijk 1957. Thriller van Alex Joffé. Met o.a. Pierre Fresnay, Michel Auclair, Françoise Fabian, Grégoire Aslain en Tilda Thamar.

Generaal die Zuidamerikaanse revolutie bloedig gaat onderdrukken moet tijdens overtocht door tijdbom worden gedood, maar hij kiest op het laatste moment voor een lijnvliegtuig in plaats van een privévliegtuig. Ondanks bedenkingen besluiten de samenzweerders het belang van de revolutie te laten gaan boven het lot van passagiers, maar een fatale hartaanval van de generaal maakt aanslag overbodig als er nauwelijks nog tijd is om bom onklaar te maken. Film houdt de spanning goed vast, al is de situatie daarna vaker en spectaculairder gebruikt voor rampenfilms. Dialogen over ideologie en gewetensconflicten zijn weinig overtuigend.

Le Feu aux poudres

1957 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1957. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Raymond Pellegrin, Françoise Fabian, Charles Vanel, Peter van Eyck en Pierre Louis.

Politieman wordt verliefd op de vrouw van een smokkelaar die - onwetend van de ontrouw - vriendschap met hem sluit en hem medeplichtig wil maken. Ontdekking leidt tot een gewapende confrontatie die door politie-ingrijpen net niet voorkomen kan worden. Bekwame regie en spelprestaties geven aan het doorsnee misdaadverhaal spanning hoewel het tempo aan de trage kant is.

Michel Strogoff

1956 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek, Actiefilm

Frankrijk/Italië 1956. Avonturenfilm van Carmine Gallone. Met o.a. Curd Jürgens, Geneviève Page, Françoise Fabian, Henri Nassiet en Jacques Dacqmine.

De tsaar geeft een koerier opdracht om de groothertog in Irkoetsk te waarschuwen voor een aanval van de Tartaren. Ondanks zijn vermomming als koopman valt Strogoff tijdens de reis in Siberië zelf in handen van de Tartaren. Deze breed opgezette verfilming van Jules Vernes boek heeft een fraaie landschapsfotografie en spectaculaire, hoewel niet zeer dynamische actiescènes. Binnen het kader van een jongensboek werkt de martelscène al te suggestief, en werd deze daarom in jeugdvoorstellingen meestal gecoupeerd.

Mam'zelle Pigalle

1956 |

1956. Michel Boisrond. Met o.a. Jean Bretonniere, Brigitte Bardot, Françoise Fabian en Bernard Lancret.

De tsaar geeft een koerier opdracht om de groothertog in Irkoetsk te waarschuwen voor een aanval van de Tartaren. Ondanks zijn vermomming als koopman valt Strogoff tijdens de reis in Siberië zelf in handen van de Tartaren. Deze breed opgezette verfilming van Jules Vernes boek heeft een fraaie landschapsfotografie en spectaculaire, hoewel niet zeer dynamische actiescènes. Binnen het kader van een jongensboek werkt de martelscène al te suggestief, en werd deze daarom in jeugdvoorstellingen meestal gecoupeerd.

Les Aventures de Till l'Espiègle

1956 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk/Duitsland 1956. Avonturenfilm van Gérard Philipe en Joris Ivens. Met o.a. Gérard Philipe, Nicole Berger, Jean Vilar, Fernand Ledoux en Jean Carmet.

Als zijn vader door de hertog van Alva tot de brandstapel is veroordeeld, gaat Tijl Uilenspiegel revolutie tegen Spanje preken bij de dorpelingen en boeren van Vlaanderen. In plaats van Joris Ivens regisseerde Philipe zelf middeleeuwse avonturenfilm die meer over een geestelijk broertje van Fanfan-la-Tulipe lijkt te gaan dan over de anarchist uit het werk van Charles de Coster. Onderhoudend, maar van de oorspronkelijke strekking is weinig over.

Le couturier de ces dames

1956 | Komedie, Drama

Frankrijk 1956. Komedie van Jean Boyer. Met o.a. Fernandel, Suzy Delair, Françoise Fabian, Robert Pizani en Georges Chamarat.

Een eenvoudige kleermaker wordt na een erfenis mede-eigenaar van een modehuis, maar houdt dit geheim voor zijn bazige echtgenote. Ze komt toch achter zijn geheim en wordt jaloers op zijn aandacht voor een mannequin. Haar poging om tijdens de show van zijn eerste ontwerpen hem jaloers te maken, leiden tot onverwacht succes en dubbele happy-ending. Een aflevering uit de reeks Fernandel-films (als dameskapper, vrouwenarts etc.) met voorzichtig pikante situaties. Het spel van Delair als echtgenote hoort meer in een revuesketch thuis. Scenario van Gérard Carlier. Camerawerk van Charles Suin.

Cette sacrée gamine

1956 | Komedie, Musical, Romantiek

Frankrijk 1956. Komedie van Michel Boisrond. Met o.a. Brigitte Bardot, Jean Bretonnière, Raymond Bussières, Françoise Fabian en Mischa Auer.

Goedhumeurfilmer Boisrond (1921-2002) was de man voor het lichtverteerbare mopje buurtbioscoopverstrooiing, waarvan akte in zijn met Roger Vadim geschreven regiedebuut. Toenmalige brunette Bardot speelt een kruidje-roer-me-niet dat door haar vader tijdelijk bij de zanger van zijn nachtclub in bewaring wordt gegeven. Vermakelijke cinenostalgie, dit in Eastmancolor en 'Scope gedraaide niemendalletje, met BB speels dansend door droomvignetten in variétéstijl. Het tweetal Michel Serrault/Jean Poiret, indertijd vermaard als sketchduo in de Parijse cabarets, verschijnt als inspecteurs. Opkikkersoundtrack en Françoise Fabian-bijrol gratis meegeleverd.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Françoise Fabian op televisie komt.

Reageer