Tobias Schenke

Acteur

Tobias Schenke is acteur.
Er zijn 20 films gevonden.

Die Weisheit der Wolken

2008 | Drama

Duitsland 2008. Drama van Lars Becker. Met o.a. Ina Weisse, Tobias Schenke, Gila von Weitershausen, Manfred Zapatka en Axel Prahl.

De 36-jarige docente Marie Faber laat zich door de twintigjarige Tom overhalen samen een kop koffie te gaan drinken. Als hij haar vertelt van zijn steeds terugkerende droom, raakt ze ervan overtuigd dat hij haar zoon is, die zij op zestienjarige leeftijd onder druk van haar ouders moest afstaan.

Das Feuerschiff

2008 | Misdaad, Thriller, Drama

Duitsland 2008. Misdaad van Florian Gärtner. Met o.a. Jan Fedder, Tobias Schenke en Axel Milberg.

De bemanning van een lichtschip haalt drie mannen van een onbestuurbare boot. Al snel blijkt dat het gaat om levensgevaarlijke roofovervallers die op de vlucht zijn voor de politie. Als de situatie escaleert, probeert de kapitein van het lichtschip bloedvergieten te voorkomen. Maar zijn bemanning wil de misdadigers overmeesteren.

Die Patriarchin

2005 | Drama, Avonturenfilm

Duitsland 2005. Drama van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Ulrich Noethen, Christoph Waltz, Nadja Bobyleva en Felix Eitner.

Jarenlang heeft Nina Vandenberg (Berben) als belangrijke mede-aandeelhoudster van de succesvolle koffiebranderij op verzoek van haar man Gero (K[KA3]onig) haar handtekening onder de stukken gezet zonder zich af te vragen waarvoor ze eigenlijk tekende. De koffiehandel floreerde als nooit tevoren en er werd veel geld verdiend. Nina kwam nooit iets te kort, maar verveelde zich vreselijk. Ze pakte gemakkelijk een glas en kon daarna nog maar moeilijk van de alcohol afblijven. Dit leidde tot de nodige spanning met Gero en haar zoon Nils (Topol) en haar dochter Finja (Bobyleva). Soms lukte het Nina na een behandeling van het spul af te blijven. Gero komt om bij een vliegtuigongeluk en plosteling staat Nina er alleen voor. Ze valt in een diep gat en de troost wordt maar al te gemakkelijk gevonden in de fles. Ondertussen heeft de fiscus een forse belastingaanslag gestuurd over veertig miljoen euro, die uit de firma weggesluisd zouden zijn. Bestuurslid Wolf Sevening (Waltz) wijst erop, dat Nina, die de stukken getekend heeft, hoofdelijk aansprakelijk is. Nina beschikt niet over het geld, maar het is Wolf te doen om haar aandelen die ze daardoor zal moeten verzilveren, waardoor hij zich meester kan maken van de firma. Op zoek naar de bron van het verdwenen kapitaal vertrekt Nina met Finja naar de koffieplantages van de firma in Kenya. Ondertussen vertrekt de enige man die haar helpen kan, Bent Peerson (Noethen), naar Amerika om samen met Kai Vandenberg (Eitner), Gero`s zoon uit diens eerste huwelijk, zaken te doen. Nina ontdekt dat Bent van Gero`s dubieuze transacties op de hoogte was. Een grote teleurstelling, en ze vraagt zich af of hij medeplichtig was. In Afrika komt Nina nader tot Finja en ontdekt een mysterieuze moord, die haar naar Malta leidt en het bestaan van een onbekende Vandenberg, Aurelia. De zaken in Amerika lopen fout; Kai wordt depressief en krijgt zelfmoordneigingen. Kai heeft zoveel geld verloren dat hij zijn aandelen moet verkopen aan Sevening, waardoor Nina in de minderheid terecht komt. Haar weg schijnt uitzichtloos, maar Jens Thiede (Tarrach), een financieel expert, snuffelt de nodige dubieuze transacties op en bouwt een idee op over de mannen achter de schermen. Met die kennis stelt Nina de fraudeofficier Reuter (Von Dobschütz) een deal voor. Haar zoon Nils is bijna achttien en heeft dan recht op de aandelen uit de erfenis van zijn vader die door Nina beheerd worden. De slinger om de hals van Nina wordt steeds verder aangehaald, maar dan kunnen de oplichters in de val gelokt worden. Helaas gaat dit niet zonder een tragische gebeurtenis. Met een van-dik-hout- zaagt-men-planken scenario van Christian Schnalke een onderhoudende familiekroniek over een dynastie van koffiebranders met gekonkel en avontuur rondom de nog altijd charmante Berben, die ondanks de kraaiepoten nog bruist van levenslust en dit in haar spel naar buiten brengt. De bijrollen zijn grotendeels ingevuld door een bekende cast, waarbij jong talent zoals Bobyleva opvalt. Als vanouds maakt Berben uitsluitend films die door Rola geregisseerd worden, maar dat is hier geen echt bezwaar. Het camerawerk is van Frank Küpper. Wordt meestal in drie delen uitgezonden.

Rosa Roth - Geschlossene Gesellschaft

2002 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Carlo Rola. Met o.a. Iris Berben, Michael König, Andrea Sawatzki, Christian Berkel en Ken Duken.

Jinni Wagner (Rushing), de dochter van de directeur van de kostschool, is in een meertje verdronken. Ze werd gevonden door twee leerlingen, Mark (Schenke) en Enea (Fernandez). Aanvankelijk denkt men aan een ongeluk, maar Rosa Roth (Berben), die de zaak onderzoekt, heeft al gauw door dat hier sprake is van een vuil spelletje. Als ze een profiel optrekt van Jinni, blijkt zij een meedogenloos vampje geweest te zijn dat over lijken ging, waardoor genoeg personen een motief hebben. De ogenschijnlijke, onderlinge solidariteit onder de leerlingen brokkelt snel af en Rosa hoeft dan nog alleen maar door te stoten om de dader te pakken. Een routine-aflevering uit de serie met een nog altijd heel aantrekkelijke Berben, geregisseerd door haar vaste regisseur Rola. Het scenario van Christian Schnalke kan nauwelijks origineel genoemd worden. Het camerawerk is van Frank Kuepper.

Ein Leben lang kurze Hosen tragen

2002 | Misdaad, Drama, Thriller

Duitsland 2002. Misdaad van Kai S. Pieck. Met o.a. Tobias Schenke, Sebastian Urzendowsky, Ulrike Bliefert, Walter Gontermann en Jürgen Christoph Kamcke.

In 1962 misbruikte de vijftien-jarige J[KA3]urgen Bartsch (Urzendowsky) voor het eerst een minderjarige jongen, die hij na de verkrachting vermoordde. Toen hij negentien was en vier slachtoffers had gemaakt, werd hij gepakt en na zijn proces ingesloten in een psychiatrische inrichting. Inmiddels is hij 26 jaar (nu gespeeld door Schenke) en hij wordt gefilmd tijdens een therapiesessie, waarbij de kijker in de vorm van flashbacks geconfronteerd wordt met de zedenmisdrijven en probeert te begrijpen, wat er in de dader omgegaan moet zijn. Ook neemt hij de kijker mee naar zijn jeugd in de jaren 1950, waar de oorzaak voor zijn gedrag gevonden moet worden. Het scenario van regisseur Pieck bevat redelijk zware kost, maar wie het interesseert, krijgt een bijzonder exposé over een zieke ziel. Behoorlijke spelprestaties. Het camerawerk is van Egon Werdin.

Die Explosion - U-Bahn-Ticket in den Tod

2002 | Thriller, Drama

Duitsland 2002. Thriller van Marc Hertel. Met o.a. Gregor Törzs, Sophie Schütt, Walter Kreye, Sabine Orléans en Hansa Czypionka.

Survival-verhaal, waarbij de spanning wordt opgevoerd door de geijkte race tegen de klok. Terroristen hebben een bom in de metro geplaatst, die afgaat als de trein in een tunnel rijdt die onder de rivier ligt. Wagons worden opengereten, er zijn doden, maar gelukkig ook een handjevol overlevenden. Daarbij is de knappe tv-journaliste Claudia Rettner (Sch[KA3]utt) en Jan Gerom (T[KA3]orzs), een computerprogrammeur. Zij verliest nooit haar professionalisme en Jan zet al zijn kennis in om tijdig een tweede bom onschadelijk te maken, terwijl de waterspiegel stijgt. Drie maal raden hoe dit afloopt... De rollen zijn overwegend goed, maar het verhaal, dat niet eens ver van de werkelijkheid staat (Parijs, Tokyo, Madrid en London om enkele afgrijselijke voorbeelden te noemen), klinkt ozo bekend in de oren. Het clichématige scenario is van Günter Knarr en Philipp Weinges. Het camerawerk is van Markus Hausen.

Zerbrechliche Zeugin

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Ben Verbong. Met o.a. Anne Kanis, Tobias Schwenke, Simon Verhoeven, Sylvester Groth en Michael Brandner.

De niet al te snuggere, twintig-jarige Emma (Kanis), is samen met haar biseksuele vriendje Mike (Schwenke) die in een afbraakpand woont, getuige van de moord op een drugsdealertje. De moordenaar heeft hen gezien en maakt, terwijl het stel zich uit de voeten maakt, jacht op hen. Mike, die de situatie totaal verkeerd beoordeelt, sleept Emma mee in een hachelijk avontuur dat ze gemakkelijk hadden kunnen voorkomen als hij vertrouwen gehad zou hebben in Emma`s broer Hendrik (Verhoeven), die bij de politie is. Het scenario met goede afloop van Ben Taylor is simpel, maar de de hoofdrollen zijn onder Verbong's regie heel aandoenlijk. Het camerawerk is van Theo Bierkens.

Tatort - Bestien

2001 | Mysterie

Duitsland 2001. Mysterie van Kaspar Heidelbach. Met o.a. Klaus J. Behrendt, Dietmar Bär, Tessa Mittelstaedt, Armin Rohde en Teresa Harder.

Deze film behandelt het thema van ongeduld over een traag verlopend moordonderzoek en binnen handbereik liggende zelfjustitie. De dochter van ex-rocker Kulle Hain (Rohde) is vermoord. Terwijl Max Ballauf (Behrendt) en Freddy Schenk (Bär) combineren en deduceren over een seriemoordenaar, gaat Hain met zijn maten zelf op pad en geschiedt er een tweede moord. Max en Freddy moeten sjoemelen met hun voorschriften om alles in de hand te houden. Tenslotte zegeviert de gerechtigheid - hoe kan het ook anders. Een sterke aflevering met een sterke Rohde. Het scenario is van Norbert Ehry. Het camerawerk is van Kay Gauditz. Aflevering 483.

Opferlamm - Zwischen Liebe und Hass

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Sigi Rothemund. Met o.a. Uwe Kockisch, Bettina Kupfer, Helmut Zierl, Tobias Schenke en Julia Kristin Pittasch.

Deze trieste, maar goed geregisseerde film begint met de beelden van de zestien-jarige Philipp (Schenke) die in het tuig van een omgeslagen bootje verstrikt zit en om zijn leven vecht. Hij verdrinkt echter. Het niet al te sentimentele scenario van Detlef M[KA3]uller voert ons mee in flashbacks en stelt vast dat het slachtoffer buiten zijn schuld tussen de hamer en het aambeeld terecht kwam en het werpt tenslotte de vraag op of de omstandigheden deze fatale gebeurtenissen geen andere wending hadden kunnen geven. Aan de kijker om na deze mooi gespeelde film het antwoord te geven. Tijdens zijn overlevingsstrijd ziet Philipp zijn korte leven aan zich voorbij trekken. Toen hij zes jaar was werd zijn vader Karl (Kockisch) gearresteerd wegens moord. Hij werd tot tien jaar veroordeeld. Karl had een torenhoog krediet dat na de dood van zijn geldgever ingetrokken werd, hetgeen hem tot wanhoop dreef. Toen Karl in de gevangenis zat, liet zijn vrouw Heike (Kupfer) zich van hem scheiden en trouwde zij met Dr. Martin Gerritz (Zierl), die het krediet had ingetrokken. Gerritz bracht Karls noodlijdende kwekerij tot bloei. Philipp vergat het bestaan van zijn vader omdat hij hem nooit zag. Er werd een halfzusje geboren, Steffi (Pittasch). Als Karl uit de gevangenis komt, zoekt hij toenadering tot zijn zoon, wiens ogen open gaan, maar zijn moeder Heike wil over de ware toedracht helemaal niet praten en valt, omdat dit gemakkelijker is, liever nog een keertje in de armen van Karl. Daarop geeft Martin Karl aan wegens verkrachting. Het is dan een koud kunstje om iemand, die een strafblad heeft, te laten arresteren. Philipp moet opnieuw beleven dat zijn vader opgepakt wordt. Hij vlucht in de boot het meer op en neemt Steffi mee. Zijn handy valt in het water en later slaat het bootje om. Het camerawerk is van Dragan Rogulj.

Endstation: Tanke

2001 | Komedie, Romantiek

Duitsland 2001. Komedie van Nathalie Steinbart. Met o.a. Tamara Simunovic, Florian Panzner, Oliver Bröcker, Vadim Glowna en Horst-Günter Marx.

De jonge Poolse gauwdief Marek (Panzner) zit in een jeugdgevangenis in de voormalige DDR. Tijdens een brandalarm ziet hij de kans om hem te drossen. Hij is van plan ver te komen (Australi[KA3]e) en de kans laat niet lang op zich wachten. Hij kan langs een oude Mercedes S-klasse Diesel pikken door de deur van een toilethuisje, waarin de eigenaar zit, van buiten op slot te doen. Hij trekt diens maatpak aan en zet de snelle zonnebril van het slachtoffer op. Helaas komt hij niet ver, want de motor loopt warm en de wagen blijft staan. Twee welwillend glimlachende dames (een moeder en dochter?) in een peperdure sportwagen slepen hem af naar een benzinestation vlak buiten een onooglijk dorp dat in the middel of nowhere ligt en waar de jonge en niet onknappe Margot (Simunovic) de pomp bedient, achter de kassa kruiswoordraadsels invult en dagdroomt over hazen in een grazige weide, terwijl ze naar Duitse country music in de stijl van Ry Cooder luistert. De bullebakkerige garagehouder wil de auto niet repareren (geen onderdelen zegt hij), maar hij wil Marek evenmin een tweedehands wagen die op zijn terrein staat, verkopen, hoewel Marek bereid is dik te betalen. Marek pakt `zijn` bagage en gaat naar de bushalte middenin het dorp. De bus vertrekt pas de volgende dag. In het wirtshaus tegenover de halte geeft hij zich uit voor zijn slachtoffer, die financieel adviseur is en zegt dat hij naar Frankfurt (aan de Oder?) wil. Niemand is bereid hem weg te brengen uit het dorp weg te brengen ondanks de geboden bedragen. Dan gaat de kastelein een licht op: een aalgladde oplichter met dezelfde naam had hen mooie beleggingsverhalen op de mouw had gespeld en de spaarcenten afgetroggeld. Helaas zien ze Marek aan voor de dader en willen hem in vierendelen. De onfortuinlijke Marek ziet nog net de kans om het vege lijf te redden door het gasthof via het toilet te verlaten. Hij vlucht naar de pomp, waar Margot hem onder de teek verbergt. Later moeten ze de deur barricaderen als de opgewonden dorpelingen voor een tweede keer terugkomen. Margot valt op de aantrekkelijke Marek en ze is bereid hem een Ford Fiesta te verkopen. Marek schrijft een eurocheque met een valse handtekening uit. Ondanks de belegering van de beschonken en boze dorpsbewoners kunnen zij hem smeren: het doel van de reis is down-under. De film is het eindexamenwerk van Steinbart die met Peter D'Ambrosio het scenario schreef. Hoewel er wat plotgaten in het tragikomische verhaal zitten, is het allemaal best te verteren. De sfeer is ons-kent-ons is raak getroffen en het tempo is vlot. De jonge hoofdrollen zijn heel geloofwaardig en aantrekkelijk, terwijl de bijrollen ingevuld zijn door heerlijke karakterspelers. Als grapje in de film heist een auto van 'rijkswaterstaat' het schijthuisje met het slachtoffer erin op en plaatst een ander dat nog leeg is en rijdt dan weg naar zijn bestemming. Steinbart die zo te zien sterk beïnvloed is door Amerikaanse films, mag best trots zijn op haar eerste werk. Het camerawerk is van Carl Friedrich Koschnik en Sebastian Edschmid. Exporttitel THE MIDDLE OF NOWHERE.

Goebbels und Geduldig

2000 | Oorlogsfilm, Historische film, Komedie, Drama

Duitsland 2000. Oorlogsfilm van Kai Wessel. Met o.a. Dagmar Manzel, Eva Mattes, Dieter Pfaff, Katharina Thalbach en Tilo Prückner.

In deze komedie heeft Joseph Goebbels een (joodse) dubbelganger, die dankzij diens sprekende gelijkenis met de propaganda-minister uit het 'Lager' kan ontsnappen wanneer de echte Goebbels op werkbezoek komt. Dat gaat verwarring geven. Wanneer de nep-Goebbels, die tussen de bedrijven door zijn grote liefde Grethe uit het kamp weet te redden, even later in Neurenberg voor tienduizenden dolenthousiaste toehoorders een rede houdt, vraagt echtgenote Magda (die met Hitler en Eva Braun op de Berghof naar de televisie zit te kijken) zich af wat voor rare tekst daar uitgesproken wordt. Joseph had toch een heel ander verhaal voorbereid? Peter Steinbach die het hilarische scenario schreef, heeft flink geleend uit de oorspronkelijke toespraken, maar er een draai aangegeven die ze volslagen belachelijk maakt.

Unschuldige Biester

1999 | Drama, Thriller

Duitsland/Nederland 1999. Drama van Stefan Schneider. Met o.a. Mina Tander, Janina Flieger, Diana Amft, Sebastian Münster en Marie-Lou Sellem.

Winter in de omgeving van M[KA3]unchen. Vanessa (Tander), de stiefdochter van steenrijke glasfabrikant Dieter Herrmann (Sittler) sluit vriendschap met Laura (Flieger) en Kathi (Amft), die beiden afkomstig zijn uit een bescheidener milieu. Het trio haalt op school allerlei ondeugende streken uit, waardoor Vanessa tenslotte tenslotte de kans loopt van school gestuurd te worden. Ze halen klasgenoot Axel (Schenke) over hun klasseleraar Thomas Baumann (Münster) in een door Vanessa gearrangeerde positie te fotograferen, waardoor het achteraf lijkt alsof Baumann Vanessa probeert te omhelzen. Axel krijgt hiervoor als beloning een 'hete' ontmoeting met sexy Kathi, maar het drietal zorgt dan voor een 'leuke' verrassing, waardoor Axel wordt opgejaagd en de benen neemt over het ijs van een bevroren meer. Hij komt in een wak terecht en verdrinkt voordat de brandweer ter plaatse is. Vervolgens ziet er naar uit dat Vanessa nu echt van school gestuurd zal worden, maar ze takelt zichzelf toe en vindt haar hartsvriendinnen bereid om aangifte te doen bij de politie wegens aanranding door Baumann, die zich bij een verhoor door tegenstrijdige uitspraken in de nesten werkt. Laura krijgt wroeging en ontdekt dat er zich achter Vannessa's gedrag verkrachting door haar stiefvader en een abortus schuil gaan. Een niet al te slecht gemaakte film over losbandige tieners, die ondanks de behoorlijke rolverdeling fors omlaag gehaald wordt door het zwakke scenario van Kit Hopkins. Hoewel het een goed onderwerp is, is het thema nogal glad, waardoor de film gauw ongeloofwaardig wordt en daardoor van de uitgezette koers afraakt. Regisseur Schreiner's debuut van een avondvullende tv- film.

Tödliche Schatten

1999 | Drama

Duitsland 1999. Drama van Diethard Klante. Met o.a. Heinz Hoenig, Stefan Kurt, Hans Michael Rehberg, Imogen Kogge en Monica Bleibtreu.

Jeugdvrienden Stephan (Riedel) en Heinz (Schenke) waren als kind verantwoordelijk voor de dood van het broertje van Heinz. Stephan vluchtte toen snel weg en zo trof Heinz alle blaam. Hierdoor haalde hij zich de toorn van zijn vader (Rehberg) op de hals. De vrienden gingen voorgoed uit elkaar - althans zo leek het. Bij de restauratie van een kloosterkerk zien ze elkaar dertig jaar later weer terug: Stephan (nu gespeeld door Hoenig) is pater en geeft les op de kloosterschool. Heinz (als volwassene Kurt) is een kunstschilder, die af en toe met restauratiewerkzaamheden geld verdient en nog altijd zwaar zucht onder het juk van de traumatische gebeurtenissen uit zijn jeugd. Pater Stephan probeert een van zijn leerlingen verder te helpen met het onderwijs, maar diens vader is er tegen. Kort daarop wordt de jongen vermoord gevonden. Tijdens de biecht hoort Stephan van de labiele Heinz dat hij de dader is, maar Stephan moet zijn mond houden, omdat hij zwijgplicht heeft. De ambitieuze en snel concluderende vrouwelijke commissaris (Bleibtreu) die belast is met het onderzoek, sluit pater Stephan in op verdenking van moord, maar Paula (Kogge), echtgenote van Heinz, helpt Stephan ontsnappen en samen sporen zij Heinz op. Een zwaar op de hand liggend drama over schuld en boete, dat niet slecht gedaan is; het begin is aan de trage kant, waardoor menige kijker afhaakt voordat het de moeite waard wordt. Het niet oninteressante scenario, waarin de rollen worden omgedraaid, is van regisseur Klante. Het camerawerk is van Johannes Hollmann. De spelprestaties zijn heel behoorlijk.

Downhill City

1999 | Komedie, Drama

Finland/Duitsland 1999. Komedie van Hannu Salonen. Met o.a. Franka Potente, Teemu Aromaa, Andreas Brucker, Michaela Rosen en Sebastian Rudolph.

In laconieke en dromerig treurige verteltrant lijkt het debuut van de Fin Salonen veel op het werk van landgenoot Aki Kaurismäki. Een aantal zeer van elkaar verschillende jonge mensen vindt elkaar in een Berlijns hotel genaamd Downhill City. De film is een eigentijds kaleidoscopisch drama dat zichzelf soms iets te gewichtig vindt, maar dat wel slaagt in het verbeelden van grootstedelijke eenzaamheid. (IdH/VPRO Gids)

Das merkwürdige Verhalten geschlechtsreifer Großstädter zur Paarungszeit

1999 | Romantiek, Komedie

Duitsland/Verenigde Staten 1999. Romantiek van Marc Rothemund. Met o.a. Christoph Waltz, Ann-Kathrin Kramer, Heio von Stetten, Michaela May en Anica Dobra.

Ook Duitsers vinden de titel van Rothemunds debuut lang en moeilijk uitspreekbaar. Het weerhield hen er niet van de film de best bezochte te maken van 1998, na Lola rennt. Zij zagen merendeels ongelukkige lieden die in München verschillende paden vol liefdesperikelen bewandelen. Zo is er de gefrustreerde schrijver Charly (Waltz), die de sportwagen van zijn uitgever steelt voor een laatste hedonistische en destructieve stadstoer. De komedie met de lange titel is kundig gemaakt, maar niet echt leuk. Rothemund zei in een interview beïnvloed te zijn door Martin Scorsese, maar dat is niet te zien. De dochter van zangeres Nina Hagen, Cosma, maakt haar acteerdebuut.

Alles Bob!

1999 | Romantiek

Duitsland/Denemarken/Oostenrijk 1999. Romantiek van Otto Alexander Jahrreiss. Met o.a. Martina Gedeck, Gregor Törzs, Tonio Arango, Dieter Landuris en Hasan Ali Mete.

Claudia von Pape (Lahnstein) denkt dat haar nieuwe charmante, vriend Robert Teller, kortweg Bob (T[KA3]orzs), de zoon van de Duitse ambassadeur in Paraguay is en dat hij bij een laboratorium werkt. In werkelijkheid is hij een rokkenjager, die zijn slachtoffers bezwendelt met holle praatjes en gouden beloftes. Claudia met haar mooie en charmante kopje heeft haar zinnen op Bob gezet. Haar vader bankier Arnim von Pape (Hallwachs) weet allang wat voor vlees hij in de kuip heeft, maar als zijn dochter er gelukkig mee is, heeft hij er vrede mee, al wil hij wel voor het wel en wee van Claudia een vinger in de pap houden. Hij maakt dit in een persoonlijk onderhoud duidelijk aan Bob, die ondertussen door Yilmaz (Landuris) en Aykut (Mete), de broers van Lea (Schwiers), bedreigd wordt, omdat hij Lea na een nachtje in de disco onteerd zou hebben. Als Bob hen voorlopig even van zich heeft afgeschud, en Claudia ondertussen het huwelijk voorbereidt en een borstimplantatie wil laten verrichten, ontmoet Bob de gescheiden Barbara (Gedeck), die ouder is dan hij zelf en moeder van drie kinderen. Vervolgens is het laveren naar de gelukkige afloop. Het scenario van Markus Hoffmann en regisseur Jahrreiss is ongecompliceerd, grappig en vlot, al is het een beetje voorspelbaar. Gedeck laat zien dat ze een uitstekende actrice is, die haar personage geloofwaardig gemaakt heeft, terwijl zij van Törsz het juiste tegenspel krijgt. Regisseur Jahrreiss zorgt dat de kijker zich geen moment verveelt en de bijrollen geven de ondersteuning die van hen gevraagd wordt. Sfeervol camerawerk van Egon Werdin. Duits amusement, dat echt leuk is. Widescreen.

Mein Freund der Bulle

1998 | Mysterie, Komedie

Duitsland 1998. Mysterie van Johannes Hebendanz. Met o.a. Benno Fürmann, Muriel Baumeister, Tobias Schenke, Gerhard Garbers en Petra Kleinert.

Het laatste boksgevecht van Gerd Klein eindigt met een KO, waarvan hij niet meer opstaat. Kort erop wordt de prostitu[KA1]ee Maria vermoord die wraak gezworen had. Straatschender Max (Schenke) vond haar ontzielde lichaam en deed aangifte bij de politie. Hij keert terug met smeris Christian (F[KA3]urmann) die nog een groentje is, maar het lijk is verdwenen. Christian is op het bureau het mikpunt van spot van zijn (oudere) collega`s. Max weet dat Maria de vrouw van Gerd was. Hij meent dat er iets heel smerigs aan de hand is, maar hij weet ook dat hij het niet alleen kan oplossen. Hij heeft toch die diender nodig. Hij weet knappe Elsa (Baumeister) te interesseren voor zijn vermoedens en hij weet ook dat Elsa de vriendin van Christian is, en zo bereikt Max toch zijn doel. Met zijn drieën gaan ze op onderzoek uit en ontdekken heel wat dingen die niet door de beugel kunnen. Eigenlijk lijkt dit net een spannende film met flink wat actie, die voor jongeren bedoeld is, maar als de zaken niet zo ernstig waren dan zou dit ook nog waar zijn. De jonge rolverdeling doet het goed en werkt verfrissend, al is het scenario van Brian Finch beslist geen meesterwerk en weet je na de eerste vijftien minuten wel hoe de afloop zal zijn. Camerawerk van Diethard Prengel.

Knockin' on Heaven's Door

1997 | Actiefilm, Komedie

Duitsland 1997. Actiefilm van Thomas Jahn. Met o.a. Til Schweiger, Jan Josef Liefers, Thierry van Werveke, Moritz Bleibtreu en Huub Stapel.

Dertigers Martin en Rudi gaan binnenkort dood aan kanker en vinden het de hoogste tijd om hun dromen te verwezenlijken: een Cadillac en groepsseks. Ze stelen een Mercedes en al snel zitten de politie en de criminele eigenaren hen op de hielen in een dolle parodie op de Amerikaanse roadmovie. Nederlanders Stapel en Hauer zijn ook van de partij als gangsterbazen. De oosterburen kwamen in groten getale naar de Kino en vonden het kostelijk.

Olli in der Unterwelt

1994 | Familiefilm, Actiefilm

Duitsland 1994. Familiefilm van Jürgen Brauer. Met o.a. Arno Wyzniewski, Winfried Glatzeder, Marion Wolf, Hannes Wegener en Natascha Hockwin.

Op weg voor een vakantie bij zijn moeder wordt de dertienjarige Oliver Kunze (Wyzniewski) aangevallen door enkele leeftijdsgenoten. Hij vlucht en ontwaakt wat later in een oud metrostel onder de grond. Hij werd bewusteloos gevonden door de oude bewaker van het stel, Robinson (Wegener), die al dertig jaar onder de grond woont. In het labyrint van gangen ontmoet Olli twee jongerenbendes, vooral bestaande uit kinderen uit gescheiden huwelijken. Terug in open lucht vragen twee ongure types hem uit over de oude gangen waar iets waardevols verborgen moet zijn. Wat later snuffelen de twee rond in de onderaardse gangen en ontdekken wat ze zoeken: het prachtig onderhouden metrostel, maar Robinson is niet bereid om dit zomaar af te geven. Hij wordt gekneveld en wat later wordt ook Olli gevangen genomen. Naïeve, maar spannend gemaakte kinderfilm, die jonge kijkertjes zeker aan het scherm gekluisterd zal houden. Wegener zet een goede rol neer, maar de andere volwassenen schmieren ergerlijk, terwijl niet alle kinderen op aanvaardbaar niveau acteren. Klaus-Dieter Remus schreef het scenario dat de aandacht vooral vestigt op het trieste lot van kinderen van gescheiden ouders. Achter de camera nam regisseur Brauer zelf plaats.

Der Bruch

1994 | Familiefilm, Avonturenfilm, Komedie

Duitsland 1994. Familiefilm van Jürgen Brauer. Met o.a. Christian Nähte, Stefanie Stappenbeck, Barbara Dittus, Madeleine Lierck en Bang Pham Viet.

Na lange afwezigheid keert de vrijgevochten Harald (N[KA3]athe) terug naar zijn geboortedorp in gezelschap van zijn vriendin Sofie (Stappenbeck). Ze breken in in wat hij noemt het huis van een vriend waar het bulkt van de luxe. Als echter blijkt dat Harald het huis maar al te goed kent en ze een T-shirt vindt met zijn foto op, verlaat Sofie ziedend van woede het huis. In werkelijkheid is het het huis van zijn grootmoeder en Harald neemt zijn oude fiets mee. De enige getuige van het gebeurde is Duan (Viet), een Vi[KA3]ietnamees kind wiens moeder onlangs zelfmoord pleegde en die nu in huis genomen werd door Haralds grootmoeder (Dittus). De jongen zwijgt echter halsstarrig, zelfs wanneer Harald de volgende dag zijn oma komt begroeten. In zijn vertwijfeling loopt Duan weg van huis. Harald roept de hulp in van de bende jongeren waarmee hij vroeger optrok om de jongen te zoeken. Een zwakke sequel op OLLI IN DER UNTERWELT die zo weinig aantrekkelijks te bieden heeft dat de meeste kinderen vlug zullen afhaken. Hij mist het spontane, avontuurlijke van zijn voorganger en Harald is teveel 'halbstarke' om sympathiek te zijn. De volwassenen zetten ditmaal echter geen karikaturen neer. Manfred Freitag en Jochen Nestler schreven het scenario. Fotografie is van regisseur Brauer.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Tobias Schenke op televisie komt.

Reageer