Kôji Endô

1964 Componist

Kôji Endô (1964) is componist.
Er zijn 12 films gevonden.

Wara no tate

2013 | Misdaad

Japan 2013. Misdaad van Takashi Miike. Met o.a. Nanako Matsushima, Tatsuya Fujiwara en Takao Ôsawa.

Japanse veelfilmer Miike richt zich na morbide culthits als Audition en Ichi the Killer op een breed publiek met deze dure misdaadspektakelfilm.

13 Assassins

2010 | Actiefilm

Japan/Verenigd Koninkrijk 2010. Actiefilm van Takashi Miike. Met o.a. Kôji Yakusho, Takayuki Yamada, Yûsuke Iseya, Gorô Inagaki en Masachika Ichimura.

De hooggeplaatste, intens slechte Japanse edelman Naritsugu voert halverwege de negentiende eeuw een schrikbewind: hij moordt, verkracht en martelt zijn onderdanen. Er moet iets gebeuren, vinden andere edelen, anders zal het land ondergaan in chaos en anarchie. Dus besluit een groepje van dertien krijgers om hem te vermoorden. Dat ze daarbij waarschijnlijk zelf het leven zullen laten - ze moeten vechten tegen een enorme overmacht - is irrelevant. Sterke samoerai-film van Miike, meeslepend en opwindend. Ook zeer bloederig, wat je bij Miike (Ichi the Killer) natuurlijk kunt verwachten.

Zebraman

2004 | Komedie

Japan 2004. Komedie van Takashi Miike. Met o.a. Sho Aikawa, Kumiko Aso, Akira Emoto, Arata Furuta en Kyoka Suzuki.

De Japanse veelfilmer Takashi Miike zoekt keer op keer taboes rond geweld en seks op. Films als Audition, Ichi the Killer en de trilogie Dead or Alive worden ook in het Westen gewaardeerd. Zebraman is een curieuze komedie over Shinichi, een niet al te beste leraar wiens privéleven er ook al niet florissant bij staat. Hij leeft zich uit in zijn passie voor Zebraman, een superheld van televisie. Voor zichzelf maakt hij een Zebraman-kostuum en trekt er 's nachts op uit om het kwaad te bestrijden. Hij stuit op buitenaardse wezens. Behoorlijk maf allemaal.

Three... Extremes

2004 | Horror

Japan/Hongkong SAR van China/Zuid-Korea 2004. Horror van Takashi Miike, Park Chan-wook en Fruit Chan. Met o.a. Bai Ling, Lee Byung-hun, Kyoko Hasegawa en Atsuro Watabe.

Drieluik van gerenommeerde makers Fruit Chan (Hong-Kong), Park Chan-wook (Zuid-Korea) en Takashi Miike (Japan) is moeilijk onder een noemer te vangen. Drie huiveringwekkende verhalen, waarvan de eerste - Dumplings van Chan - ook gelijk de engste is. Wonderbaarlijke knoedels blijken bereid met weerzinwekkende ingrediënten. Deel 2 - Cut van Chan-wook - is een bloederige parodie op een succesregisseur, die door een figurant gedwongen wordt een kind te wurgen. Chan-wook wil te veel, en slaagt er niet in alle bordjes in de lucht te houden. Het slotdeel - Box van Takashi Miike - is het mooiste. Een prachtig gefilmd portret van een schrijfster die gekweld wordt door herinneringen aan haar tweelingzusje, dat ooit omkwam door een brand die zij per ongeluk gesticht had. Of is het allemaal maar een nachtmerrie?

One Missed Call

2003 | Horror

Japan 2003. Horror van Takashi Miike. Met o.a. Kazue Fukiishi, Atsushi Ida en Renji Ishibashi.

Regisseur Takashi Miike bouwde met films als Audition en Ichi the Killer een geduchte reputatie op: folteringen en stromen bloed brachten bioscoopzalen in rep en roer. In de horrorfilm One Missed Call doet hij het wat rustiger aan: het gaat meer om suggestie dan om bloed. Een groepje studenten leeft in angst nadat een van hen een bericht van zichzelf uit de toekomst heeft gekregen. Even later is ze dood. Dan volgt nummer twee. Enigszins hysterisch allemaal, maar de herhaalde doodsvoorspelling per mobieltje werkt effectief op de zenuwen.

Dead or Alive: Final

2002 | Sciencefiction, Misdaad, Drama

Japan 2002. Sciencefiction van Takashi Miike. Met o.a. Riki Takeuchi, Sho Aikawa, Maria Chen, Josie Ho en Richard Chen.

De drie Dead or Alive-films die filmgeweldenaar Takashi Miike begin deze eeuw draaide worden gekenmerkt door een maniakale roes van geweld, seks, drugs en een enkele sentimentele uithaal tegen de achtergrond van een degenererende stedelijke omgeving. Oosterse acteerkanonnen Takeuchi en Aikawa schitteren wisselend als crimineel of gezagsdrager. In het slotdeel staan ze tegenover elkaar in het dictatoriaal geregeerde Yokohama van 2346 als respectievelijk snoeiharde rechercheur en dito rebel. De geoefende filmliefhebber zal de verwijzingen naar Ridley Scotts Blade Runner (1982) en de talloze futuristische genregenoten niet ontgaan. Origineel of niet, Takashi verwondert met zijn onconventionele beeldtaal en plotwisselingen.

Minazuki

1999 |

Japan 1999. Rokuro Mochizuki. Met o.a. Oginome Keiko, Yoshimoto Takami, Kitaura Kazuki en Okuda Eiji.

De drie Dead or Alive-films die filmgeweldenaar Takashi Miike begin deze eeuw draaide worden gekenmerkt door een maniakale roes van geweld, seks, drugs en een enkele sentimentele uithaal tegen de achtergrond van een degenererende stedelijke omgeving. Oosterse acteerkanonnen Takeuchi en Aikawa schitteren wisselend als crimineel of gezagsdrager. In het slotdeel staan ze tegenover elkaar in het dictatoriaal geregeerde Yokohama van 2346 als respectievelijk snoeiharde rechercheur en dito rebel. De geoefende filmliefhebber zal de verwijzingen naar Ridley Scotts Blade Runner (1982) en de talloze futuristische genregenoten niet ontgaan. Origineel of niet, Takashi verwondert met zijn onconventionele beeldtaal en plotwisselingen.

Ley Lines

1999 |

Japan 1999. Takashi Miike. Met o.a. Ren Ôsugi, Taguchi Tomoroo, Kashiwaya Michisuke, Li Dan en Kitaura Kazuki.

De drie Dead or Alive-films die filmgeweldenaar Takashi Miike begin deze eeuw draaide worden gekenmerkt door een maniakale roes van geweld, seks, drugs en een enkele sentimentele uithaal tegen de achtergrond van een degenererende stedelijke omgeving. Oosterse acteerkanonnen Takeuchi en Aikawa schitteren wisselend als crimineel of gezagsdrager. In het slotdeel staan ze tegenover elkaar in het dictatoriaal geregeerde Yokohama van 2346 als respectievelijk snoeiharde rechercheur en dito rebel. De geoefende filmliefhebber zal de verwijzingen naar Ridley Scotts Blade Runner (1982) en de talloze futuristische genregenoten niet ontgaan. Origineel of niet, Takashi verwondert met zijn onconventionele beeldtaal en plotwisselingen.

Dead or Alive

1999 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Japan 1999. Misdaad van Takashi Miike. Met o.a. Susumu Terajima, Koga Mizuho, Ozawa Hitoshi, Takeuchi Riki en Aikawa Sho.

Dead or Alive speelt zich goeddeels af op Miike's favoriete plek, de Kabuki-cho wijk van Shinjuku, en gaat over een rampzalige (en lastig te volgen) botsing tussen een agent en een yakuza. Miike heeft zoals je van hem mag verwachten oog voor wrede bijkomstigheden (bijvoorbeeld hoe je een bijna naakte man als mikpunt in een messenwerpnummer gebruikt) en ruimt plaats in voor kwaadaardige uitweidingen. Sho Aikawa en Riki Takeuchi zijn voor het eerst samen in een hoofdrol te zien; daarnaast worden de bijrollen gespeeld door Japans beste karakteracteurs. Dit is niet Miike's meest bezielde of serieuze film, maar wellicht wel zijn meest experimentele film.

Audition

1999 | Misdaad, Drama, Horror, Thriller

Japan/Zuid-Korea 1999. Misdaad van Takashi Miike. Met o.a. Matsuda Miyuki, Shiina Eihi, Ishibashi Ryo en Renji Ishibashi.

Zeven jaar nadat zijn vrouw stierf, wordt Aoyama uitgenodigd bij de auditie van een actrice. Wanneer hij de CV's van de kandidaten doorneemt, wordt hij getroffen door Yamazaki Asami, een jonge, verpletterend mooie balletdanseres. Aoyama is op slag aan haar verslingerd. Hij neemt haar telefoonnummer over uit haar CV, belt haar en gaat met haar uit eten. Uit vrees te gretig over te komen, aarzelt hij om haar nogmaals te benaderen. Als hij haar lang twijfelen toch belt, laat zij laat expres de telefoon extra lang overgaan. Het is donker in haar kamer. Ze is alleen. Nou ja, alleen... op de grond ligt ook ook nog een ineengekrompen slachtoffer, geboeid in een zak. Iedere verdere informatie over de plot zou het plezier van de toeschouwer over een aantal zeer macabere verrassingen bederven. Het is hier voldoende om te zeggen dat Audition een typische Miike-film is: een extreme psycho-thriller vol belittekende dijen, adressen van dichtgetimmerde huizen, onzuivere whisky, acupunctuurnaalden, pianosnaren en een aantal behoorlijk angstaanjagende tijdsmanipulaties. Scenarioschrijver Daisuke, de zoon van Imamura Shohei, baseerde Audition op een verhaal van de Japan beroemde schrijver Murakami Ryu. Het superieure camerawerk is van Hideo, die ook tekende voor Hana-bi en Ring 2. Een film die maakt dat u eens wat beter nadenkt over alles van balletlessen tot paranoïa nachtmerries.

Gedo

1998 |

Japan 1998. Rokuro Mochizuki. Met o.a. Shinohara Satoshi, Shimomoto Shiro, Narasaka Atsushi, Maro Akaji en Kanetani Amiko.

Zeven jaar nadat zijn vrouw stierf, wordt Aoyama uitgenodigd bij de auditie van een actrice. Wanneer hij de CV's van de kandidaten doorneemt, wordt hij getroffen door Yamazaki Asami, een jonge, verpletterend mooie balletdanseres. Aoyama is op slag aan haar verslingerd. Hij neemt haar telefoonnummer over uit haar CV, belt haar en gaat met haar uit eten. Uit vrees te gretig over te komen, aarzelt hij om haar nogmaals te benaderen. Als hij haar lang twijfelen toch belt, laat zij laat expres de telefoon extra lang overgaan. Het is donker in haar kamer. Ze is alleen. Nou ja, alleen... op de grond ligt ook ook nog een ineengekrompen slachtoffer, geboeid in een zak. Iedere verdere informatie over de plot zou het plezier van de toeschouwer over een aantal zeer macabere verrassingen bederven. Het is hier voldoende om te zeggen dat Audition een typische Miike-film is: een extreme psycho-thriller vol belittekende dijen, adressen van dichtgetimmerde huizen, onzuivere whisky, acupunctuurnaalden, pianosnaren en een aantal behoorlijk angstaanjagende tijdsmanipulaties. Scenarioschrijver Daisuke, de zoon van Imamura Shohei, baseerde Audition op een verhaal van de Japan beroemde schrijver Murakami Ryu. Het superieure camerawerk is van Hideo, die ook tekende voor Hana-bi en Ring 2. Een film die maakt dat u eens wat beter nadenkt over alles van balletlessen tot paranoïa nachtmerries.

Chi no shuseki - Mu Kokuseki No Otoko

1997 |

Japan 1997. Rokuro Mochizuki. Met o.a. Shinohara Satoshi, Narazaka Takeru, Saito Akira, Li Dan en Sato Kei.

Zeven jaar nadat zijn vrouw stierf, wordt Aoyama uitgenodigd bij de auditie van een actrice. Wanneer hij de CV's van de kandidaten doorneemt, wordt hij getroffen door Yamazaki Asami, een jonge, verpletterend mooie balletdanseres. Aoyama is op slag aan haar verslingerd. Hij neemt haar telefoonnummer over uit haar CV, belt haar en gaat met haar uit eten. Uit vrees te gretig over te komen, aarzelt hij om haar nogmaals te benaderen. Als hij haar lang twijfelen toch belt, laat zij laat expres de telefoon extra lang overgaan. Het is donker in haar kamer. Ze is alleen. Nou ja, alleen... op de grond ligt ook ook nog een ineengekrompen slachtoffer, geboeid in een zak. Iedere verdere informatie over de plot zou het plezier van de toeschouwer over een aantal zeer macabere verrassingen bederven. Het is hier voldoende om te zeggen dat Audition een typische Miike-film is: een extreme psycho-thriller vol belittekende dijen, adressen van dichtgetimmerde huizen, onzuivere whisky, acupunctuurnaalden, pianosnaren en een aantal behoorlijk angstaanjagende tijdsmanipulaties. Scenarioschrijver Daisuke, de zoon van Imamura Shohei, baseerde Audition op een verhaal van de Japan beroemde schrijver Murakami Ryu. Het superieure camerawerk is van Hideo, die ook tekende voor Hana-bi en Ring 2. Een film die maakt dat u eens wat beter nadenkt over alles van balletlessen tot paranoïa nachtmerries.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Kôji Endô op televisie komt.

Reageer