Jerzy Stuhr (1947): regie, cast en scenario.
Er zijn 25 films gevonden.

Habemus Papam

2011 | Komedie, Drama

Italië​/​​Frankrijk 2011. Komedie van Nanni Moretti. Met o.a. Michel Piccoli, Nanni Moretti, Jerzy Stuhr, Renato Scarpa en Margherita Buy.

Wanneer kardinaal Melville wordt verkozen tot nieuwe paus raakt hij in ernstige paniek. Een toppsychiater (Moretti) moet uitkomst bieden. Anoniem in de straten van Rome heeft Melville vervolgens de tijd van zijn leven en herinnert hij zich wat hij ooit wilde worden: acteur. Warmbloedige film zoals we dat gewend zijn van Moretti (La stanza del figlio) heeft een fraaie hoofdrol van de 86-jarige, energieke Piccoli, is licht van toon en houdt toch het instituut Vaticaan overeind. In Cannes genomineerd voor een Gouden Palm.

Pogoda na jutro

2003 |

Polen 2003. Jerzy Stuhr. Met o.a. Jerzy Stuhr, Malgorzata Zajaczkowska en Roma Gasiorowska.

Een monnik leert de reailteit van de buitenwereld kennen als hij, na altijd binnen het klooster te zijn geweest, buiten zijn veilige thuishaven moet invallen voor een collega.

Big Animal

2000 |

2000. Jerzy Stuhr.

Een man brengt een kameel mee in een klein bergdorp. Aanvankelijk zijn de bewoners verbaasd, maar al snel slaan ze om en wordt het dier op elke mogelijke manier geweerd.

Tydzien z zycia mezczyzny

1999 | Drama

Polen 1999. Drama van Jerzy Stuhr. Met o.a. Jerzy Stuhr, Gosia Dombrowlska, Danuta Szaflarska, Krzysztof Stroi[KA1]nski en Jacek Romanowski.

Een man brengt een kameel mee in een klein bergdorp. Aanvankelijk zijn de bewoners verbaasd, maar al snel slaan ze om en wordt het dier op elke mogelijke manier geweerd.

Kiler

1997 | Thriller

Polen 1997. Thriller van Juliusz Machulski. Met o.a. Cezary Pazura, Małgorzata Ko[KA1]zuckowska, Katarzyna Figura, Janusz Rewiñski en Jerzy Stuhr.

Een man brengt een kameel mee in een klein bergdorp. Aanvankelijk zijn de bewoners verbaasd, maar al snel slaan ze om en wordt het dier op elke mogelijke manier geweerd.

Historie Milosne

1997 | Romantiek

Polen 1997. Romantiek van Jerzy Stuhr. Met o.a. Jerzy Stuhr, Dominika Ostalowska, Katarzyna Figura, Irina Alfiorowa en Karolina Ostrozna.

Oudgediende Stuhr (1947) regisseerde, speelde vier verschillende rollen én schreef het scenario voor dit onderhoudende vierluik over relaties tussen mannen en vrouwen. Stuhr, die een jaar of tien geleden zijn werkterrein wat is gaan verleggen, was voordien vooral bekend als acteur in verschillende Kieslowski-films (oa Trois Couleurs: Blanc en Dekalog: X). Historie milosne is dan ook opgedragen aan Stuhrs grote voorbeeld en leermeester, hoewel ook de invloed van Luis Buñuel zichtbaar is. Van de vier verhalen, die zowel geestig als gevoelig zijn, maakt - niet toevallig - de laatste de meeste indruk. Dit is het verhaal van een priester die bij de biecht ineens een 11-jarig meisje tegenover zich vindt dat zegt zijn dochter te zijn. Dringt zich ineens de vraag op aan wie hij meer verplichtingen heeft: de Heer of zijn dochter

Trois couleurs: Blanc

1994 | Drama, Experimenteel, Komedie

Frankrijk​/​​Polen​/​​Zwitserland 1994. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Julie Delpy, Zbigniew Zamachowski, Janusz Gajos, Janosz Goyos en Jerzy Stuhr.

Tweede deel van Kieslowski's trilogie gebaseerd op de Franse begrippen vrijheid, gelijkheid en broederschap. Poolse kapper in Parijs (Zamachowski) wordt na een half jaar huwelijk met rijke Dominique (Delpy) gedumpt vanwege zijn impotentie. Hij geraakt in de goot, weet naar Polen te komen, bouwt er opnieuw een leventje op en zint op een dramatische terugkeer naar Dominique. Zwarte komedie waarin de kleur wit domineert, wordt gedragen door charmante Zamachowski, eerder te zien in het tiende gebod van Kieslowski's Dekalog. Trois couleurs: Blanc wordt door mindere mate van weelderigheid beschouwd als de minste van het drieluik, maar is de beste door rake psychologie.

Maximilian Kolbe

1990 | Biografie

Portugal​/​​Spanje​/​​Duitsland​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Oostenrijk​/​​Italië​/​​Frankrijk 1990. Biografie van Krzysztof Zanussi. Met o.a. Christoph Waltz, Edward Zentara, Markus Vogelbacher, Joachim Król en Artur Barcis.

De film over het leven van Maximilian Kolbe, die op zestien- jarige leeftijd toetrad tot de orde der Franciscanen en professor in de kerkgeschiedenis werd. Hij stichtte in 1917 de lekenbeweging Militia Immaculatae als reactie op de wat al te heftige jubileumviering van de vrijmetselaars. In 1941 moet het gezinshoofd Franz Gajownicek zich melden voor transport naar het concentratiekamp Auschwitz; pater Kolbe neemt vrijwillg zijn plaats in. Direct na aankomst begint hij met veertien andere medegevangen een hongerstaking. Op 14 augustus 1941 sterft hij - geheel uitgemergeld - dankzij een genade-injectie met phenol. Paus Johannes-Paulus verklaarde hem op 17 oktober 1971 heilig.

Dekalog X

1989 | Drama

Polen 1989. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Jerzy Stuhr, Zbigniew Zamachowski en Henryk Bista.

Het Tiende Gebod (Gij zult niet stelen) in Kieslowski's tv-tienluik gaat over twee broers, die een waardevolle (en in Polen moeilijk te verkopen) postzegelverzameling erven. Ze beginnen zich in de collectie te verdiepen en raken verslingerd aan het verzamelen van postzegels. Op een dag kunnen zij een hele bijzondere zegel verkrijgen, maar de prijs is uitzonderlijk hoog: een menselijk orgaan. Als één der broers in het ziekenhuis ligt, wordt er in het ouderlijke huis ingebroken en wordt de verzameling gestolen. Hij verdenkt zijn broer.

Luk Erosa

1988 | Komedie, Historische film

Polen 1988. Komedie van Jerzy Domaradzki. Met o.a. Grazyna Trela, Jerzy Stuhr, Olaf Lubaszenko, Anna Majcher en Ewa Isajewicz-Teliga.

Een melodrama dat speelt in WO I en gaat over het streven van drie vrouwen naar onafhankelijkheid en seksuele bevrijding. Terwijl haar man aan het front vecht, wordt Mary de maitresse van een profiteur en ster in het cabaret van haar vroegere dienstmeisje Nastka. Ook haar vriendin Janina vergeet haar verdriet over de dood van haar verloofde en begint een relatie met een getrouwde man. Het script, naar de scandaleuze roman uit 1919 van Juliusz Kaden-Bandrowski, ontbeert diepte en oog voor detail. Desalniettemin werd de film in Polen een kassucces. Ook bekend als EROS BOW.

Kingsajz

1988 | Fantasy

Polen 1988. Fantasy van Juliusz Machulski. Met o.a. Jacek Chmielnik, Jerzy Stuhr, Katarzyna Figura, Grzegorz Hermionski en Liza Machulska.

Een ironisch sprookje voor volwassenen. De titel verwijst naar normale mensen, gezien door de ogen van dwergjes die op een vuilnisbelt onder een totalitair regime leven. Een poging om een revolutie te beginnen en te ontsnappen aan de chemisch afgedwongen lichaamsverkleining, eindigt in het bittere besef dat er geen uitweg mogelijk is. Een amusante politieke satire, na SEXMISSION het beste produkt van Machulski's surrealistische verbeelding.

Pociag do Hollywood

1987 | Komedie

Polen 1987. Komedie van Radoslaw Piwowarski. Met o.a. Katarzyna Figura, Piotr Siwkiewicz, Rafal Wegrzyniak, Jerzy Stuhr en Grazyna Kruk.

Waanzinnige komedie over een meisje dat de bijnaam Marilyn heeft gekregen, naar Marilyn Monroe, omdat ze ervan droomt filmster te worden. Ze wijst een miljonair uit haar dorp af en gaat in een obscure stationsrestauratie werken. Verder dan figurante schopt ze het niet, tot ze Siwkiewicz leert kennen, die dezelfde dromen als zij koestert. Op een avond wordt ze door Billy Wilder in eigen persoon opgebeld. Hij nodigt haar uit om naar Hollywood te komen. De stripachtige karikatuur van de filmwereld wordt gecompenseerd door de bevredigende afloop van het verhaal.

Blind Chance

1987 | Drama, Experimenteel

Polen 1987. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Boguslaw Linda, Tadeusz Lomnicki, Zbigniew Zapasiewicz, Marzena Trybala en Boguslawa Pawelec.

Dit sociopolitieke drama werd tijdens de staat van beleg in Polen gemaakt en moest tot 1987 in de kast blijven liggen. Kie[KA1]slowski`s beste film tot nu toe vertelt drie mogelijke episodes uit het leven van de jonge Witek (Linda), steeds beginnend met een trein naar Warschau die hij haalt of mist. In het eerste verhaal maakt Witek carrière in de communistische partij en wordt hij teleurgesteld als de stakingen van Solidariteit beginnen; in het tweede verhaal sluit hij zich aan bij de ondergrondse studentenbeweging en in het derde verhaal leidt hij een bourgeois bestaan zonder politiek engagement en stapt hij op het vliegtuig naar Parijs, waarop dit in de lucht explodeert. Ironisch beeld van de Poolse realiteit van de afgelopen twee decennia. Camerawerk van Krzysztof Pakulski. Ook bekend als BLIND CHANCE.

Bohater roku

1986 | Komedie

Polen 1986. Komedie van Feliks Falk. Met o.a. Jerzy Stuhr, Mieczyslaw Franaszek, Katarzyna Kozak-Paszkowska, Piotr Machalica en Marian Opania.

Vervolg op een eerdere film van Falk met dezelfde hoofdpersoon, Danielak, gespeeld door Stuhr. Na zijn ontslag bij de tv probeert hij een comeback te maken met een show over de Held van het Jaar. Daarvoor kiest hij een rustige winkelier uit, die een flatgebouw voor een ramp met gas wist te behoeden. Tijdens een rondreis met dansers realiseert de winkelier zich dat hij niet publiekelijk de waarheid kan vertellen. In de grote finale gaat alles mis in aanwezigheid van partijambtenaren en merkt Danielak dat hij het slachtoffer is geworden van manipulatie. Deze grappige film was een sensatie op het festival van Moskou in 1987, waar hij de prijs van de jury kreeg. Ook bekend als HERO OF THE YEAR.

Medium

1985 | Horror, Historische film

Polen 1985. Horror van Jacek Koprowicz. Met o.a. Władysław Kowalski, Micha ł Bajor, Grazyna Szapołowska, Jerzy Stuhr en Jerzy Zelnik.

Een griezelfilm die op de dag van de zonsverduistering in oktober 1933 speelt. Een sterk paranormaal begaafd persoon verzamelt uiteenlopende mensen om zich heen om een fin-de- siècle moord te ensceneren en ontsnapt vervolgens aan de nazi's. Een onderhoudend en bizar mengsel van politiek en het bovennatuurlijke.

Seksmisja

1984 | Sciencefiction, Komedie

Polen 1984. Sciencefiction van Juliusz Machulski. Met o.a. Jerzy Stuhr, Olgierd Lukaszewicz, Bozena Stryjkówna, Boguslawa Pawelec en Hanna Stankówna.

Een kostelijke en geestige SF-film over twee mannen die na een periode van invriezing ontwaken in een ondergrondse gemeenschap die louter uit vrouwen bestaat die de kernoorlog hebben overleefd en zich voortplanten door parthenogenese. Albert en Max ontkomen aan castratie en bereiken de veilige buitenlucht waar ze zo doeltreffend met de reageerbuisjes knoeien dat de volgende lading babies uit louter jongens bestaat. Met komische geestdrift en intelligentie wordt uitgedragen dat de natuur alles overwint. Scenario van Jolanta Hartwig, Pavel Hajny en regisseur Machulski.

O-bi, o-ba, Koniec cywilizacji

1984 | Sciencefiction

Polen 1984. Sciencefiction van Piotr Szulkin. Met o.a. Jerzy Stuhr, Krystyna Janda, Kalina Jedrusik, Mariusz Dmochowski en Marek Walczewski.

Het derde deel, na GOLEM en WOJNA SWIATOW van de science fiction trilogie van Piotr Szulkin. Na de holocaust verzamelen alle overlevenden zich in een betonnen koepel. Alleen het geloof in de komst van de mythische Ark houdt hen bijeen. Een politieke en filosofische allegorie met zeer indrukwekkende sets en goed acteren.

Wojna swiatów - nastepne stulecie

1981 | Sciencefiction

Polen 1981. Sciencefiction van Piotr Szulkin. Met o.a. Roman Wilhelmi, Krystyna Janda, Mariusz Dmochowski, Jerzy Stuhr en Marek Walczewski.

De tweede film (na GOLEM) van deze veelbelovende regisseur is opgedragen aan H.G. Wells en Orson Welles. In het jaar 2000 worden de aardbewoners overrompeld door een buitenaardse beschaving. Onder het motto 'wie de informatiekanalen controleert, controleert de werkelijkheid', voeren zij een ware terreur uit. Een sf-film met duidelijke toespelingen op het Polen van 1981.

Wizja lokalna 1901

1980 | Drama, Historische film

Polen 1980. Drama van Filip Bajon. Met o.a. Tadeusz Łomnicki, Daniel Olbrychski, Jerzy Stuhr, Zygmunt Bielawski en Henryk Bista.

Een film van Bajon die na zijn grandioze debuut ARIA DLA ATLETY tegenvalt. Gesitueerd in het door Pruisen bezette deel van Polen in 1901. De Pruisen willen het onderwijs verduitsen tot en met de godsdienstlessen toe. Dit gaat de kinderen te ver en zij staken door te zwijgen. De film volgt het onderzoek naar degenen die zij achter de staking vermoeden. De censuur meende in de roerige zomer van 1980 dat de film een zinspeling was op de gebeurtenissen in Gda[KA1]nsk zodat pas na een tweede beoordeling de film voor vertoning werd vrijgegeven. Schitterend gefotografeerd, maar het onderwerp ligt toch wat te ver van huis.

Szansa

1980 | Drama

Polen 1980. Drama van Feliks Falk. Met o.a. Jerzy Stuhr, Krzysztof Zalewski, Tomasz Zieciowski, Elzbieta Karkoszka en Ewa Kolasi[KA1]nska.

De film gaat over een leraar met fascistische denkbeelden die op school zijn leerlingen hiermee indoctrineert en de desastreuze gevolgen van deze vergiftigende invloed. Een interessant onderwerp, maar helaas is Falk er niet in geslaagd dit thema op een genuanceerde wijze uit te beelden. De film is te eenduidig om geloofwaardig over te komen, ondanks het goede spel van steracteur Stuhr en zijn opponent Zalewski.

Spokój

1980 | Komedie, Drama

Polen 1980. Komedie van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Jerzy Stuhr, Jerzy Trela, Izabela Olszewska, Danuta Ruksza en Michał Sulkiewicz.

Na een verblijf van drie jaren in de gevangenis wil Antek Gralak (Stuhr), die onschuldig was, maar [KA1]e[KA1]en ding: rust. Aanvankelijk lukt hem dat aardig (hij trouwt, krijgt een huis en een baan), maar een arbeidsconflict dwingt hem partij te kiezen. De escalatie van het conflict wordt hem noodlottig. De censuur heeft vertoning van deze in 1976 gedraaide film op tv lange tijd tegengehouden. Waarschijnlijk speelden het grauwe beeld dat geschetst wordt en het ontbreken van enig optimisme daarbij een rol. De weinig bekende acteur Stuhr geeft op een overtuigende wijze inhoud aan zijn rol. Tegenwoordig is de film behoorlijk gedateerd maar nog steeds relevant voor wat betreft de communistische dictatuur en de kitscherige maatschappij van de happy few: macho, drinken, zuipen en roken. Het scenario is van Lech Borski. Voor de dialogen tekende regisseur Kieslowski en hoofdrol Stuhr. Het camerawerk is van Jacek Petrycki.

Amator

1979 | Drama

Polen 1979. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Jerzy Stuhr, Małgorzata Zabkowska, Ewa Pokas, Stefan Czyzewski en Jerzy Nowak.

Deze film betekende de grote doorbraak van Kieslowski naar het grote publiek. Aanvankelijk alleen huiselijke taferelen filmend, raakt Filip op den duur zo in de ban van het geëngageerd bezig zijn met de camera, dat anderen hierdoor een hoge prijs moeten betalen. Afgezien van het concrete gebeuren heeft de film ook een filosofisch niveau. Met name de taak van de kunst en de daarmee verbonden rol van de artiest worden impliciet aan de orde gesteld. Evenals de verantwoordelijkheid, de moed en de moraliteit van de filmer. Intrigerende film niet in het minst door de voortreffelijke acteerprestaties. In Moskou onderscheiden met de Grand Prix.

Wodzirej

1978 | Drama

Polen 1978. Drama van Feliks Falk. Met o.a. Jerzy Stuhr, Sława Kwasniewska, Wiktor Sadecki en Michał Tarkowski.

De doorbraak van de ook in Nederland bekende Falk. Zijn tweede film is een nauwgezette beschrijving van een aantal dagen uit het leven van een professionele balmeester, waarin cynisme en corruptie de kop opsteken in het leven van alledag in een provinciestad. Stuhr zet op sublieme wijze de balmeester neer in deze dynamische, harde film.

Spokoj

1976 | Drama, Experimenteel

Polen 1976. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Jerzy Trela en Jerzy Stuhr.

De doorbraak van de ook in Nederland bekende Falk. Zijn tweede film is een nauwgezette beschrijving van een aantal dagen uit het leven van een professionele balmeester, waarin cynisme en corruptie de kop opsteken in het leven van alledag in een provinciestad. Stuhr zet op sublieme wijze de balmeester neer in deze dynamische, harde film.

Blizna

1976 | Drama

Polen 1976. Drama van Krzysztof Kieslowski. Met o.a. Franciszek Pieczka, Mariusz Dmochowski, Jerzy Stuhr, Jan Skotnicki en Stanisław Michalski.

De directeur van een chemische fabriek probeert aanvankelijk met de wensen van de stadsbewoners rekening te houden, maar naarmate de produktie en de winst zijn aandacht steeds meer opeisen, verandert zijn gedrag zodanig dat z'n ontslag onvermijdelijk wordt. De film speelt in 1970, is bijna geheel op locatie opgenomen en verwijst impliciet naar de opstand in dat jaar. Interessante film waarin een beeld wordt gegeven van de mechanismen van een maatschappelijk systeem.