Roger Jendly

Acteur

Roger Jendly is acteur.
Er zijn 31 films gevonden.

C'est pas tout à fait la vie dont j'avais rêvé

2005 | Drama, Komedie

Frankrijk 2005. Drama van Met o.a. Roger Jendly, Michèle Gleizer en Elisabeth Margoni.

In de derde regie van acteur Piccoli houdt een bourgeois schavuit op leeftijd (Jendly) er twee identieke appartementen op na: eentje waarin hij samenleeft met zijn echtgenote (Gleizer) en eentje waarin hij flierefluit met zijn volslanke maîtresse (Margoni). Dit Simenon-achtige gegeven - bedacht door Piccoli en echtgenote Ludivine Clerc - dient als basis voor een fijnzinnig humoristische Spielerei met een literaire theatersfeer. Geen wonder, dus, dat de kleine cast bestaat uit toneelveteranen die veel plezier hebben in hun rol. De prachtig uitgelichte decors werden gefotografeerd door Sabine Lancelin, cameravrouw voor meerdere films van Manuel de Oliveira.

Alors voilà

1997 | Komedie

Duitsland/Frankrijk 1997. Komedie van Michel Piccoli. Met o.a. Maurice Garrel, Roland Amstutz, Audrey Guillaume, Dominique Blanc en Arno.

Regiedebuut uit 1997 van toen 72-jarige Piccoli is een bij vlagen hilarische vertelling over een neurotische familie die uit picknicken gaat. Typische acteursfilm waarin veel gepraat, gevloekt en gedronken wordt - oftewel een kwaadaardige komedie à la manière Piccoli.

Les agneaux

1996 | Drama

Zwitserland/Frankrijk 1996. Drama van Marcel Schüpbach. Met o.a. Richard Berry, Brigitte Roüan, Julia Maraval, Alexis Tomassian en Roger Jendly.

De band tussen de veertien-jarige Marie (Maraval) en haar dertien-jarige broer Daniel (Tomassian) is bijzonder hecht. Ze worden geterroriseerd door hun tyrannieke vader (Berry) en dat is er niet op verbeterd sinds hun moeder (Ro[KA3]uan) ziek werd. Vaders motto luidt: zwakken hebben problemen, sterken vinden een oplossing. Hun vader bedriegt hun moeder openlijk met de veel jongere Nadia (Kocher). Hij weigert halsstarrig moeder in het hospitaal te laten opnemen, want in zijn gezin wordt niemand ziek. Als ze echter in een restaurant een aanval krijgt kan hij hospitalisatie niet verhinderen. Hij kidnapt haar, maar bij zijn thuiskomst sterft ze in zijn armen. Voor Marie en Daniel heeft hun vader hun moeder vermoordt en ze besluiten van huis weg te lopen. Maar hun vader achtervolgt hen. Een pijnlijk portret van twee pubers die leven onder de dwingelandij van een onredelijke vader. Berry zet een onvergetelijk personage neer, dat je eigenlijk niet kunt haten, maar wiens handelingen je evenmin kan goedkeuren. De twee jonge acteurs Maraval en Tomassian zijn ware revelaties. Het onredelijk geweld op het einde is een logische gevolgtrekking van het voorgaande. De haat groeit tot ze explodeert. Een film die een grote indruk nalaat. Schüpbach, Pascal Bonitzer, Jean-François Goyet en Olivier Dazet baseerden het scenario op een roman van Ania Carmel. Fotografie is van Denis Jutzeler.

The Grave Case of Charlie Chaplin

1994 | Mysterie, Misdaad

Zwitserland/Frankrijk/Verenigd Koninkrijk 1994. Mysterie van Paul Pawlikowski. Met o.a. Karen Badalov, Jacek Braciak, Igor Avdiev, Igor Scio en Roger Jendly.

Een jonge Russische vluchtelinge werkt samen met een jonge Italiaanse. Ze hebben een plannetje bedacht om snel veel geld te verdienen. Samen met enkele vrienden stelen ze het stoffelijk overschot van de beroemde komiek Chaplin waarvoor ze losgeld eisen. Slapstick-interpretatie van een van de meest wansmakelijke misdaden uit de filmgeschiedenis. De film is niet bedoeld als reconstructie van deze zaak, maar is een vreemde variatie op een thema, ook al is scenarist/regisseur Pawlikowski niet helemaal in zijn taak geslaagd. De humor is plat en kan niet overtuigen. Acteursprestaties zijn niet bijzonder. David Lee Parsons kruipt onder de bolhoed van Chaplin. Fotografie van Witold Stok.

Tatort - Herrenboxer

1994 | Mysterie

Duitsland 1994. Mysterie van Christian von Castelberg. Met o.a. Laszlo I. Kish, Ernst C. Sigrist, Albert Freuler, Jürgen Löw en Siegfried W. Kernen.

Politiecommissaris Philipp von Burg (Kish) zoekt de moordenaar van een voormalige, bekende beroepsbokser. Verdachte numero uno is een jonge, rijzende boks-ster en diens 'eerbiedwaardige' entourage die bestaat uit politici en mensen uit gerechterlijke kringen. Iedereen is overtuigd van zijn schuld, behalve zijn vriendinnetje. Bepaald geen hoogstaande aflevering van TATORT, gesitueerd in corrupt boksmilieu.

Navarro : Le dernier casino

1994 | Misdaad

Frankrijk/Zwitserland 1994. Misdaad van Yvan Butler. Met o.a. Roger Hanin, Sam Karmann, Jacques Martial, Christian Rauth en Sévérine Bujard.

Wanneer een Franse politie-inspecteur die twee gangsters op de hielen zit vermoord wordt aangetroffen aan het meer van Gen[KA2]eve, vertrekt commissaris Navarro (Hanin) meteen naar Zwitserland om de zaak te onderzoeken. De twee misdadigers hadden een inbraak in een casino op touw gezet. Navarro-in-Zwitserland maakt kennis met zijn Zwitserse collega, een vrouwelijke politie- inspecteur met geduchte charmes, die wel wat meer dan een kameraadschappelijke band met hem ziet zitten. De ouwe Desny is ook van de partij in dit internationaal aandoende politie- onderzoek.

Le combat des reines

1994 | Komedie

Frankrijk/Canada/België/Duitsland/Zwitserland 1994. Komedie van Pierre-Antoine Hiroz. Met o.a. Pascale Rocard, Jean-Marc Bory, Daniel Prévost, Patrick Fierry en Christian Charmetant.

Rocard keert, na jaren afwezigheid, terug naar haar geboortestreek Valais in Zwitserland, vastbesloten te realiseren waarin haar vader nooit gelukt is: aartsrivaal Bory verslaan in de `strijd der koninginnen`, een plaatselijke traditie waarbij veekwekers hun beste koeien (van het ras Hérens) tegen elkaar laten vechten. Ze wil niets aan het toeval overlaten en ze koopt een koe die tot dan toe nog nooit verslagen is. Maar enkele dagen later is de koe dood en Rocard is ervan overtuigd dat dit geen toeval is. Sympathieke film met grimmige kantjes over een rivaliteit die geen grenzen kent. Op het randje van de 'Heimatfilm': een eenvoudig verhaal met een lach en een traan, een vleugje weemoed en romantiek, geschreven door Catherine Hertault en Hiroz. In beeld gebracht door Jacky Mahrer. Formaat 16/9.

Les mauvais instincts

1991 | Thriller, Mysterie

Zwitserland/Frankrijk 1991. Thriller van Alain Tasma. Met o.a. Stéphane Freiss, Valeria Bruni Tedeschi, Anaïs Jeanneret, Serge Avedikian en Pierre Julien.

Freiss en Bruni-Tedeschi zijn een jaar getrouwd. Hij houdt zielsveel van zijn vrouw, maar toch blijft ze voor hem een waar mysterie. Hij weet niets over haar, heeft nooit haar moeder ontmoet en kent de rol niet die haar beste vriendin in haar leven speelt. Op een avond komt Freiss thuis en treft zijn vrouw volledig versuft aan naast een lijk. Gebaseerd op de uitstekende suspenseroman van Day Keene, Mrs. Homicide, zijn de scenaristen Philippe Triboit en Tasma erin 'geslaagd' een nauwelijks spannende, maar zeer voorspelbare film af te leveren, die bitter weinig ruimte laat voor mysterie. De acteurs presteren matig en geloven duidelijk niet in hun opdracht. Voor het in beeld brengen werd beroep gedaan op Jacky Mahrer.

La demoiselle sauvage

1991 | Thriller, Romantiek

Canada 1991. Thriller van Léa Pool. Met o.a. Patricia Tulasne, Matthias Habich, Roger Jendly en Michel Voïta.

Na vele jaren in Canada zoekt een cineaste het Zwitserse landschap uit haar jeugd weer op, om er een film te maken over een liefdes- annex detectiveverhaal. Na verscheidene dagen te hebben rondgezworven, zakt Marianne uitgeput en met een lichaam vol blauwe plekken in elkaar aan de voet van een stuwdam. Een ingenieur, die daar in de zomer werkt, neemt haar mee naar huis en verzorgt haar. Langzaam maar zeker temt hij deze 'wilde jongedame' en wordt hij verliefd op haar. Maar Marianne, die gezocht wordt door de politie, draagt een zwaar geheim met zich mee. Mede dankzij de twee hoofdrolspelers, die de juiste toon weten te vinden, slaagt Pool erin de door de beproevingen des levens nagelaten littekens zuiver weer te geven. Verder maakt zij van haar camera een lichamelijk werktuig, dat zich behaaglijk schurkt tegen de bergen uit haar jeugd.

Un nouveau dans la ville

1990 | Misdaad

Frankrijk 1990. Misdaad van Fabrice Cazeneuve. Met o.a. Roger Jendly, Claude Duneton, Christiane Cohendy, Andréas Katsoulas en Pierre Frag.

De verfilming van een roman van Simenon, opgebouwd rond de strijd tussen twee rivalen in een provinciestadje. Een redelijke regie zonder vondsten. De personages zijn interessanter, maar toch: arme Simenon.

Maman

1990 | Komedie, Drama

Frankrijk 1990. Komedie van Romain Goupil. Met o.a. Anémone, Arthur H., William Lafon, Karim Massard en Sabrina Houicha.

Bitterzoete kroniek over een a-sociaal gezin. Centraal staat de op Anna Magnani lijkende, kleurrijk geportretteerde moeder, een rol van An[KA1]emone. In dit laag-bij-de-grondse milieu schreeuwt iedereen, leeft van dag tot dag en slaat en omhelst elkaar om beurten. `Een trieste komedie` schrijft Isabelle Danel terecht (Présence du cinéma français) die echter nergens echt tragisch wordt. Deze smijt- en vechtfilm gaat juist steeds meer op een klucht lijken. De veelzijdige schrijver Goupil heeft een scenario geschreven dat soms wat te veel in herhalingen vervalt maar de sympatieke mislukkelingen komen heel ontroerend over. Camerawerk van Renan Polles.

Vent de Galerne

1989 | Oorlogsfilm, Historische film

Frankrijk 1989. Oorlogsfilm van Bernard Favre. Met o.a. Jean-François Casabonne, Charlotte Laurier, Roger Jendly, Jean-François Blanchard en Monique Mélinand.

De `ambachtelijke` cineast Bernard Favre houdt ervan de het verleden van een Franse streek te verkennen. Hij kreeg een ruim budget voor deze film. Hij beschrijft ditmaal de burgeroorlog in het departement Vend[KA1]ee, zowel de successen als de keerzijde, met inbegrip van de waargebeurde volkerenmoord op de Vendee[KA3]ers door de Rode Terreur (het schrikbewind in Frankrijk van 1793-1794). Een tot in de puntjes uitgewerkt script ondersteunt de consequent aangehouden stijl, een indringende beschrijving van de gedragsmentaliteit, de doordachte montage van Emmanuelle Thibault en de uitzonderlijk geloofwaardige personages. Deze film bevat tevens een kritische en pessimistische kanttekening bij de geschiedenis.

Le cimetière des durs

1989 | Misdaad, Actiefilm

Frankrijk 1989. Misdaad van Yvan Butler. Met o.a. Jérôme Anger, Marianne Basler, Roger Jendly, Jean-Pierre Kalfon en Christian Rauth.

Een bewerking van de roman van Francis Ryck, verschenen in de misdaadreeks 'Série Noire'van Gallimard. Het verhaal speelt zich af rond de smokkel van uit Afrika afkomstige ruwe diamanten. Matige regie en veel gepraat voor een actiefilm, maar de kwaliteit van het spel kan er mee door, hoewel Kalfon in de rol van bendeleider schmiert alsof hij in een western speelt!

Le Repos de Bacchus

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Hervé Baslé. Met o.a. Madeleine Robinson, Roger Jendly, Maurice Mons, Pierre Lafont en Annette Marchandou.

Gravin Raffaeli organiseert rondleidingen door haar kasteel om in het onderhoud ervan te kunnen voorzien. Zij wordt op gewelddadige wijze beroofd door een bezoeker die het doek 'Le repos de Bacchus' steelt, dat van Lénardo da Vinci zou zijn. Een onderzoek wordt gestart. Een wel zeer onpersoonlijke produktie, gered door het doorknede vakmanschap van Robinson.

Coplan: Le vampire des Caraïbes

1989 | Thriller

Zwitserland/Frankrijk/Duitsland 1989. Thriller van Yvan Butler. Met o.a. Philippe Caroit, Pierre Dux, Pierre Julien, Patricia Millardet en France Zobda.

Caroit moet de Franse James Bond, Coplan, een creatie van schrijver Paul Kenny in de jaren vijftig, doen herleven na een lange periode dat het rondom deze geheimagent stil is geweest. Dit onderhoudende pretentieloze avontuur speelt op de Caraibische eilanden, waar de held - aangenaam gehinderd door een schone danseres - een meedogenloze handelaar in menselijk bloed onschadelijk tracht te maken. Er werden nog meer 'nieuwe' vervolgen in deze periode gedraaid. Deze nieuwe bewerking is van de hand van genre-specialist Tito Topin.

La maison assassinée

1988 | Mysterie, Thriller, Drama

Frankrijk 1988. Mysterie van Georges Lautner. Met o.a. Patrick Bruel, Anne Brochet, Ingrid Held, Agnès Blanchot en Sophie Brochet.

Deze duistere en intrigerende verfilming van het gelijknamige boek van Pierre Magnan verhaalt van een jongeman (gespeeld door de populaire zanger-acteur Patrick Bruel) die na WO I terugkeert naar zijn geboorteplaats. Daar komt deze wees erachter dat zijn hele familie is vermoord toen hij nog maar een baby was. Vastbesloten de daders te vinden gaat hij op onderzoek uit. Al doende leert hij een paar charmante jonge vrouwen kennen die hem zijn zoekwerk bemoeilijken. Ingrid Held speelt een van de jonge vrouwen en werd als 'veelbelovende jonge actrice' genomineerd voor een César.

Courir les rues

1988 | Experimenteel

Zwitserland 1988. Experimenteel van Dominique Comtat. Met o.a. Roger Jendly en Barbara Tanquerel.

Naar de gedichten Courir les rues van Raymond Queneau. Uitgebeeld door twee personages die door Parijs dwalen en elkaar beurtelings tegenkomen en weer uit elkaar gaan. Het bijzondere van de film schuilt in wat - twintig jaar later - van de door Queneau beschreven plaatsen wordt getoond. Er treedt een absurde en bijna surrealistische discrepantie op, die de kijker angst aanjaagt en verwart.

Le Roi de la Chine

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Fabrice Cazeneuve. Met o.a. Jean-François Balmer, Roger Jendly, Marylin Even, Axel Ganz en Denise Peron.

De titel is de bijnaam van ene Grégor Vartarian, een clochard die alle vlooienmarkten afspeurt en waar je letterlijk alles van kunt kopen. De film is een sfeerrijk portret van een clochard-milieu in Parijs, zij het misschien ietwat geromantiseerd. Cazaneuve regisseert functioneel en geeft zijn talentrijke acteurs de nodige speling. Vooral Balmer is schitterend in de hoofdrol.

La trace

1983 | Historische film

Frankrijk/Zwitserland 1983. Historische film van Bernard Favre. Met o.a. Richard Berry, Bérangère Bonvoisin, Sophie Chemineau, Marc Perrone en Robin Renucci.

Een boer uit de Alpen van Savoyen tracht in de winter de kost te verdienen door als marskramer het dal van de Aosta door te trekken tot aan Milaan, terwijl hij zijn vrouw en kinderen in het hooggelegen dorp achterlaat. Hij vertrekt in het late najaar van 1859 en als hij in het voorjaar van 1860 terugkomt van zijn verre soms barre reis met allerlei ontmoetingen en ervaringen, is Savoyen een deel van Frankrijk geworden en moet hij een hoge tol betalen aan de grens voor zijn onverkochte spullen die hij mee terug naar huis wil nemen. De film is indertijd door de kritiek toegejuicht als innoverend en deze kroniek wordt gesierd door een schitterende fotografie en realistische beelden van Jean- François Gondre. Scenario van regisseur Favre en Bertrand Tavernier.

Gaspard de la Meije

1983 | Avonturenfilm, Sportfilm, Drama

Frankrijk 1983. Avonturenfilm van Bernard Choquet. Met o.a. Roger Jendly, Jean-Bernard Guillard, Philippe Demarle, Emmanuel Schaeffer en Olivier Peigne.

Aan het einde van de 19e eeuw maakt een verpauperde boer van zijn kennis der Alpen gebruik om gids te spelen voor een Franse baron, één der eerste alpinisten, die de strijd heeft aangebonden met twee Engelsen om te zien wie als eerste een bijna onbreikbare bergtop weet te bestijgen. Eeen meervoudig bekroond drama, naturalistisch in beeld gebracht met als motief de eeuwige strijd tussen mens en natuur.

Espion, lève-toi

1982 | Thriller

Frankrijk/Zwitserland 1982. Thriller van Yves Boisset en Norbert Saada. Met o.a. Lino Ventura, Michel Piccoli, Bruno Cremer, Krystyna Janda en Bernard Fresson.

Gezien de bloeitijd van het genre ietwat verlaat gearriveerde spionagethriller die opvalt door zijn structuur en sombere toon. Ventura speelt de in Zürich wonende ondernemer Grenier, die op een kwade dag wordt 'gewekt' door zijn oude werkgever, de Franse contraspionage. Vanaf dat moment hangt de zeis van Magere Hein over Greniers leven. Een zakelijke commentaarstem scheidt de dodelijke aktes van elkaar, Ennio Morricones muziek klinkt zwartgalliger dan anders. Ouderwets robuuste cinema vol kerels met granietkoppen, naar de roman Chance Awakening van de Britse thriller- en tv-auteur George Markstein (1929-1987).

Matlosa

1981 | Drama

Italië/Zwitserland 1981. Drama van Villi Hermann. Met o.a. Omero Antonutti, Francesca de Sapio, Flavio Bucci, Roger Jendly en Nico Pepe.

Een Zwitserse huisvader kan niet loskomen van de herinneringen aan zijn jeugd in een bergdorp tijdens de oorlog. Ieder weekend neemt hij zijn onwillig gezin mee van de stad naar zijn geboortehuis. De film probeert reliëf te geven aan het gevoel van ontworteldheid in een schijnbaar rimpelloos georganiseerde welvaartsstaat, maar de documentarist Hermann mist bij dit speelfilmdebuut voldoende dramatische greep om de relatie tussen heden en verleden samenhang te verlenen. Overigens is dit een van de zeldzame Italiaans-gesproken Zwitserse films.

Sauve qui peut (la vie)

1980 | Romantiek, Drama, Experimenteel

Zwitserland/Frankrijk 1980. Romantiek van Jean-Luc Godard. Met o.a. Isabelle Huppert, Jacques Dutronc, Nathalie Baye, Roland Amstutz en Fred Personne.

Deze film heeft een muzikale structuur in vier delen, waarbij onafhankelijk van elkaar de drie hoofdpersonen worden geïntroduceerd. Volgens zijn eigen zeggen 'de tweede eerste film' van Godard blijkt na jaren van video-experimenten en politieke strijdfilms niet een nieuw begin, maar een opnieuw opvatten van eerdere thema's, procedés en collage- technieken.

Le Fuite en avant

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Christian Zerbib. Met o.a. Bernard Blier, Michel Bouquet, Nicoletta Machiavelli, Yves Beneyton en Laura Betti.

René werkt op een fabriek waarvan de arbeiders staken naar aanleiding van een bedrijfsongeval waarvan zijn vrouw het slachtoffer is geworden. Hij raakt tegen wil en dank betrokken bij een moord die als zelfmoord gecamoufleerd wordt, en voelt zich alles behalve op zijn gemak, des te meer omdat de directeur van de fabriek moet kiezen tussen zijn paternalistisch humanisme en de houding van de financiële groep die het voor het zeggen heeft in deze zaak. Bovendien is er ook nog zijn rechterhand, een streber zonder scrupules die zijn best doet om de staking te breken en de directeur te ruïneren. Een ietwat ruwe en onhandige film maar erg mooi met een juiste, pessimistische beschrijving van een maatschappij die op alle niveaus geblokkeerd is.

Répérages

1977 | Drama, Komedie

Zwitserland/Frankrijk 1977. Drama van Michel Soutter. Met o.a. Jean-Louis Trintignant, Delphine Seyrig, Lea Massari, Valérie Mairesse en Roger Jendly.

Een regisseur gaat van Tsjechov Drie zusters verfilmen en repeteert met de actrices in de omgeving van het Zwitsers hotel waar het stuk geschreven werd. Hij provoceert een psychologisch drama door zijn ex-vrouw voor een rol te engageren èn een jonge debutante op wie hij mentaal geen vat kan krijgen. De door hem zelf veroorzaakte conflict situaties ontgaan hem. Een treffende tekening van een repetitieproces vol ironische en intelligente observaties met een opmerkelijke, contrasterende rolbezetting in een attente regie. Trintignant die zich achter doorzichtige autoriteit verschanst, is onweerstaanbaar komisch.

Alzire oder der neue Kontinent

1977 | Drama

Duitsland/Zwitserland 1977. Drama van Thomas Koerfer. Met o.a. François Simon, Roger Jendly, Rüdiger Vogler, Monica Bleibtreu en Verena Buss.

De geesten van de reeds 200 jaar geleden gestorven filosofen Rousseau en Voltaire observeren de moeizame repetities van Alzire ou les Américains , Voltaires toneelstuk over Latijns-Amerika. Rousseau betwist het nut van enscènering, Voltaire verdedigt de noodzaak om andere mensen te bereiken tegen zelfgenoegzame sekte-vorming in. De acteurs gaan uit elkaar, sommigen vertrekken echt naar Zuid-Amerika, anderen gaan beïnvloed door een Indiaanse acteur het stuk actualiseren. Ironische, intellectuele film over beroemde denkers die elkaars tijdgenoten en rivalen waren en nu een postume dialoog krijgen die in werkelijkheid nooit heeft plaatsgevonden.

Jonas qui aura 25 ans en l'an 2000

1976 | Komedie, Oorlogsfilm, Drama

Zwitserland/Frankrijk 1976. Komedie van Alain Tanner. Met o.a. Jean-Luc Bideau, Myriam Boyer, Jacques Denis, Roger Jendly en Dominique Labourier.

Door toevallige omstandigheden kruisen in Gen[KA2]eve de levens van acht verschillende personages elkaar, die ieder op hun manier een eigen vorm proberen te vinden voor hun gefrustreerd idealisme ten aanzien van een nieuwe maatschappij. Conflicten en teleurstellingen blijven niet uit, maar de hoop voor de toekomst wordt gevestigd op de geboorte van een baby in een `ecologisch` boerengezin. Het aanstekelijk samenspel van de ideale rolbezetting geeft de film een lichte toon die hem uittilt boven de theoretisch-onderwijzende uitgangspunten en de nadrukkelijke vervreemdingseffecten (als de afwisseling van zwartwit en kleur), zonder dat die vrolijkheid de zinnigheid van de diverse probleemstellingen verdoezelt. Het scenario is van regisseur Tanner en John Berger. Het camerawerk is van Renato Berta.

Erica Minor

1974 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1974. Drama van Bertrand Van Effenterre. Met o.a. Brigitte Fossey, Juliet Berto, Edith Scob, Marc Chapiteau en Roger Jendly.

Drie vrouwen in Génève beleven elk op hun manier de kater na het revolutionaire elan van 1968. De jongste raakt zonder weerstand op drift in het 'alternatieve', een tweede heeft haar studie opgegeven om arbeidster te worden zonder van haar intellectuele ballast en gevoelsmatige onmacht los te komen. Een derde verschanst zich in een isolement waar ze tegen zichzelf praat, niet in staat om woorden in daden te vertalen. Genuanceerde vrouwenfilm van debutant - ex-assistent van Tanner, wiens invloed duidelijk is - blijft wat àl te verstandelijk van opzet, ondanks de overtuigende inzet van de actrices. De oeverloze ideologische discussies zijn met al hun gemeenplaatsen misschien wel kenmerkend, maar ook een aanslag op het geduld.

Le Retour d'Afrique

1973 | Drama

Zwitserland/Italië 1973. Drama van Alain Tanner. Met o.a. François Marthouret, Josée Destoop, Juliet Berto, Anne Wiazemsky en Roger Ibanez.

Een jong echtpaar in Genêve wil een nieuw leven beginnen door naar Algerije te emigreren. Vlak voor het vertrek telegrafeert een vriend aldaar, die hun werk beloofde, de reis uit te stellen en stuurt vervolgens een brief met de mededeling dat hij zelf weer naar Zwitserland komt. Om tegenover de buitenwereld die ze met avontuurlijkheid hebben overtroefd de schijn op te houden duiken ze onder in een leeg appartement. In isolement leren ze hun bestaan betrekkelijk te stellen en daardoor gesterkt opnieuw te beginnen. Bewuste voorspelbaarheid van het scenario en het afzien van de dramatische of spectaculair filmische effecten, dwingen de toeschouwers om het denkproces van personages te volgen, die in opgeslotenheid het land dat ze wilden ontvluchten, pas echt leren kennen.

L' Escapade

1973 | Drama, Komedie

Zwitserland/Frankrijk 1973. Drama van Michel Soutter. Met o.a. Marie Dubois, Jean-Louis Trintignant, Philippe Clévenot, Antoinette Moya en Georges Wod.

Een jonge geleerde heeft zich in het weekend vergist waarin hij seminar moet bezoeken, maar besluit dan toch maar in de bergen te blijven, waar hij een jonge vrouw ontmoet die ruzie heeft met haar vriend. Ondertussen maakt de echtgenote thuis kennis met een avonturier op doorreis. Dit stramien voor een boulevard-komedie werd door de tedere aandacht voor details en gedrag opgetild tot een muzikaal gestructureerd kamerensamble, waarbij ironie, poëzie en melancholie elkaar ongemerkt afwisselen. Dubois is prachtig in een vanzelfsprekende zinnelijkheid en de kleine rol van Trintignant als de zwerver is zeer verrassend. De geringere reputatie van Soutter tegenover de ogenschijnlijk meer geëngageerde land- en generatiegenoten is hoogst onterecht.

Die Auslieferung

1973 | Biografie, Drama

Zwitserland 1973. Biografie van Peter von Günten. Met o.a. Roger Jendly, Anne Wiazemsky, William Jacques, Claude Yersen en Sylvia Jost.

Russische revolutionair is na het doden van een verrader naar Zwitserland gevlucht, alwaar hij andere politieke bannelingen treft - Bakoenin, Herzen, Ogarev - met wie hij ideologische discussies voert. Rusland eist zijn uitlevering en dat gebeurt in naam van de verstandhouding met de tsaristische regering, die zijn misdaad van de politieke betekenis losmaakt en hem voor een gewone moord veroordeelt. Hypocrisie van de zogenaamde Zwitserse onafhankelijkheid wordt in het tweede deel overtuigend aangevallen, maar de film laat na om van historische personages meer te maken dan schematische spreekbuizen van hun ideologie, die zich in verondersteld dramatische scènes beter laat lezen dan aanhoren, zodat de verveling genadeloos toeslaat.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Roger Jendly op televisie komt.

Reageer