André Logie: productie.
Er zijn 5 films gevonden.

Duelles

2019 |

België​/​​Frankrijk 2019. Olivier Masset-Depasse. Met o.a. Veerle Baetens, Anne Coesens, Mehdi Nebbou, Arieh Worthalter en Jules Lefebvres.

Wallonië, ergens in de jaren zestig. De innige vriendschap tussen Alice (Baetens) en Céline (Coesens) - die samen met hun mannen en ongeveer even oude zonen in een enorme twee-onder-een-kapvilla leven - wordt na een plotselinge familietragedie danig op de proef gesteld. Weelderige psychologische thriller in de stijl van Hitchcock blijft van begin tot eind boeien en wordt nergens voorspelbaar of goedkoop. Verzilverde in 2020 negen van de tien nominaties voor de Magritte (de Belgische Oscar). Alleen Coesens viste achter het net. Zij verloor van co-acteur Baetens.

Jamais de la vie

2015 | Drama

Frankrijk​/​​België 2015. Drama van Pierre Jolivet. Met o.a. Olivier Gourmet, Valérie Bonneton, Marc Zinga, Thierry Hancisse en Jean-François Cayrey.

IJzersterke melange van drama en thriller door meester van de 'kleine' films Jolivet (Simple mortel, Ma petite entreprise). Franck, een afgedankte arbeider en geknakte ex-vakbondsidealist die werkt als nachtwaker in een supermarktcomplex, leidt in een Noord-Franse stad een solitair leven met de fles. Wanneer hij mannen opmerkt die iets schemerigs bekokstoven, ontwaakt hij uit zijn lethargie. Weinig films vangen zo genadeloos de deprimerende staat van 21ste-eeuws Frankrijk als dit zwartgallige verliezersverhaal. Het decor reflecteert Francks gemoed: grauw, verlaten en hopeloos. Gourmet ademt, woedt en raast zijn personage.

Robert Mitchum est mort

2010 | Drama

Frankrijk​/​​Noorwegen​/​​België​/​​Polen 2010. Drama van Olivier Babinet en Fred Kihn. Met o.a. Olivier Gourmet, Pablo Nicomedes en Bakary Sangaré.

Olivier Babinet en Fred Kihn’s Robert Mitchum est mort, een roadmovie over een derderangs acteur en zijn manische manager, ademt de invloed van Jim Jarmush, David Lynch en Aki Kaurismäki. De Franse regisseurs creëren een aantal markante figuren en plaatsen die in absurde situaties en troosteloze decors. Het verhaal lijkt ervoor opgeofferd en het geheel wordt doorspekt met zelfreflexiviteit en filmreferenties. Hoewel prachtig gefilmd en goed geacteerd voelen de verschillende elementen geforceerd samengebracht en vormen ze nergens één organisch geheel.

Le sac de farine

2012 | Drama

België​/​​Marokko 2012. Drama van Kadija Leclère. Met o.a. Kadija Leclère, Hafsia Herzi, Hiam Abbass en Mehdi Dehbi.

Subtiel drama over de emotionele spagaat van leven met twee thuislanden. Zeventienjarige Sarah woont bij de zorgzame maar traditionele familie van haar vader in een bergdorp in Marokko. Als jong meisje woonde ze bij een pleeggezin in een provinciestadje in Vlaams-Brabant. De jonge Sarah in België hunkerde naar haar Marokkaanse familie, maar tiener Sarah in Marokko hunkert naar haar Vlaamse vrijheid. Ervaringsdeskundige Kadija Leclere schoot kleurrijke ansichtkaarttafereeltjes in beide landen, maar ensceneerde ieder beeld ten faveure van de inhoud. Gedenkwaardig portret van afgelegen emancipatie, te midden van goedgelovige, toegenegen vrouwen.

La source des femmes

2011 | Drama

België​/​​Italië​/​​Frankrijk 2011. Drama van Radu Mihaileanu. Met o.a. Leïla Bekhti, Hafsia Herzi, Hiam Abbass en Biyouna.

In een Noord-Afrikaans dorp moeten de vrouwen, ook hoogzwangere, iedere dag een gevaarlijke tocht over een rotsachtig pad afleggen naar de waterbron. Als dat een keer flink fout gaat, komen de vrouwen in opstand: als de mannen geen waterleiding aanleggen, gaan de vrouwen 'in liefdesstaking'. Leidster van de opstand is de gelukkig getrouwde, beeldschone Leila (Bekhti). Ze krijgt veel tegenstand van conservatieve krachten in het dorp. Soms mooie, aanstekelijke tafereeltjes, maar filmmaker Mihaleanu (Trahir) schiet te vaak door in kitsch, clichés en melodrama, waarbij elk idee ook nog moet worden uitgespeld.