Arielle Dombasle

Regisseur, Acteur, Componist

Arielle Dombasle is regisseur, acteur en componist.
Er zijn 68 films gevonden.

La mer à l'aube

2011 | Historische film, Drama

Frankrijk/Duitsland 2011. Historische film van Volker Schlöndorff. Met o.a. Léo-Paul Salmain, Marc Barbé, Ulrich Matthes, Jean-Marc Roulot en Arielle Dombasle.

In oktober 1941 wordt in door Duitsland bezet Nantes de Duitse officier Karl Hotz gedood. Een groepje plaatselijke communisten zit erachter. Van hogerhand komt uit Duitsland het bevel als vergelding 150 Franse burgers te executeren. De Duitse filmveteraan Volker Schlöndorff (Die Blechtrommel) baseerde zijn scenario op brieven, documenten en getuigenissen, voor dit degelijk gemaakte historische drama over een vermaarde episode uit de Franse verzetsgeschiedenis. De zeventienjarige Guy Môquet (gespeeld door Salmain), lid van de communistische jongerenbeweging, is er het boegbeeld van geworden.

El baile de San Juan

2010 | Historische film, Drama

Mexico/Frankrijk/Duitsland/Spanje 2010. Historische film van Francisco Athié. Met o.a. José María de Tavira, Arielle Dombasle, Marcello Mazzarella, Pedro Armendáriz jr en Alberto González Rubio.

Mexico-Stad was in 1791 een Spaanse onderhorigheid, geregeerd door een onderkoning die met een religieus en racistisch gemotiveerde dadendrang probeerde het land te vrijwaren van opstandelingen. De woelige periode, drie decennia voor de Mexicaanse onafhankelijkheid, krijgt handen en voeten door de ogen van de onwettige zoon van een politiek recalcitrante Italiaan en een inheemse vrouw. El baile de San Juan (Het bal van San Juan) is gefilmd theater, rijk uitgedost met overdadige kostuums en decors, en bevolkt door tijdloze en daarmee immer actuele slachtoffers van een schrikbewind.

Sagan

2008 | Biografie, Drama

Frankrijk 2008. Biografie van Diane Kurys. Met o.a. Sylvie Testud, Pierre Palmade, Lionel Abelanski, Jeanne Balibar en Arielle Dombasle.

De hoogte- en vooral dieptepunten uit het turbulente leven van schrijfster Françoise Sagan (1935-2004) worden schematisch opgesomd in dit nogal bloedeloze televisiedrama. De vrouw die op haar achttiende sensationeel doorbrak met de roman Bonjour tristesse komt vooral over als een vervelend mens, met vervelende vrienden. Oorspronkelijk gemaakt als drie uur durende miniserie, ingekort tot 117 minuten voor de bioscoop. Het extra materiaal in de miniserie geeft het drama meer lucht, tenminste, voor de volhouders: het is al een aardig karwei de bioscoopversie uit te zitten.

Nouvelle chance

2006 | Komedie, Drama

Frankrijk 2006. Komedie van Anne Fontaine. Met o.a. Arielle Dombasle, Jean-Chrétien Sibertin-Blanc, Danielle Darrieux en Oscar Relier.

Derde komedie op rij - na Augustin (1995) en Augustin, roi du kung-fu (1999) - over de avonturen van de onverschrokken fantast Augustin (Sibertin-Blanc, de broer van regisseur Fontaine). In deze aflevering ontmoet acteur/toneelschrijver Augustin de bevlogen voormalig operettester Odette (grande dame Darrieux) die hem overhaalt om een toneelstuk op te voeren gebaseerd op de beroemde achttiende-eeuwse correspondentie van haar heldinnen Madame du Deffand and Julie de Lespinasse. Wat volgt is een zoetgevooisde en hartverwarmende repetitie waarin liefde, tijd en het lot lieflijk de revue passeren. Grande dame Danielle Darrieux geeft gracieus ruimte aan acteur 'Augustin' Sibertin-Blanc maar kan niet voorkomen dat zijzelf de show steelt.

Gradiva (C'est Gradiva qui vous appelle)

2006 | Drama

Frankrijk/België 2006. Drama van Alain Robbe-Grillet. Met o.a. James Wilby en Arielle Dombasle.

Derde komedie op rij - na Augustin (1995) en Augustin, roi du kung-fu (1999) - over de avonturen van de onverschrokken fantast Augustin (Sibertin-Blanc, de broer van regisseur Fontaine). In deze aflevering ontmoet acteur/toneelschrijver Augustin de bevlogen voormalig operettester Odette (grande dame Darrieux) die hem overhaalt om een toneelstuk op te voeren gebaseerd op de beroemde achttiende-eeuwse correspondentie van haar heldinnen Madame du Deffand and Julie de Lespinasse. Wat volgt is een zoetgevooisde en hartverwarmende repetitie waarin liefde, tijd en het lot lieflijk de revue passeren. Grande dame Danielle Darrieux geeft gracieus ruimte aan acteur 'Augustin' Sibertin-Blanc maar kan niet voorkomen dat zijzelf de show steelt.

Sissi, l'impératrice rebelle

2004 | Drama

Frankrijk 2004. Drama van Jean-Daniel Verhaeghe. Met o.a. Didier Bezace, Arielle Dombasle, Frédéric van den Driessche en Stéphane Audran.

De dromerige Sissi-biopic van regisseur Jean-Daniel Verhaeghe (Le rouge et le noir, Romance sans paroles, Galilée ou l'amour de Dieu) is een aangename retouche op de bekende trilogie van Ernst Marischka. Zo weigert Sissi, bijnaam van de (jeugdige) Oostenrijkse keizerin Elizabeth, het huwelijk met Franz Joseph te 'consumeren', en als het eindelijk zo ver is, wil ze de bruidsschat niet accepteren. Ik ben niet te koop, schreeuwt ze, waarbij ze de aangereikte geldpot door de slaapkamer gooit. Alle hoogte- en dieptepunten komen in deze vie romancée aan de orde. Intiem verfilmd, en kennelijk historisch verantwoord.

Quand je serai star

2004 | Komedie

Frankrijk 2004. Komedie van Patrick Mimouni. Met o.a. Arielle Dombasle, Yvan Fahl en Eva Ionesco.

De dromerige Sissi-biopic van regisseur Jean-Daniel Verhaeghe (Le rouge et le noir, Romance sans paroles, Galilée ou l'amour de Dieu) is een aangename retouche op de bekende trilogie van Ernst Marischka. Zo weigert Sissi, bijnaam van de (jeugdige) Oostenrijkse keizerin Elizabeth, het huwelijk met Franz Joseph te 'consumeren', en als het eindelijk zo ver is, wil ze de bruidsschat niet accepteren. Ik ben niet te koop, schreeuwt ze, waarbij ze de aangereikte geldpot door de slaapkamer gooit. Alle hoogte- en dieptepunten komen in deze vie romancée aan de orde. Intiem verfilmd, en kennelijk historisch verantwoord.

Les âmes fortes

2001 | Romantisch drama

Frankrijk/België/Zwitserland 2001. Romantisch drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Laetitia Casta, Arielle Dombasle, John Malkovich, Frédéric Diefenthal en Charles Berling.

Na de Proust-verfilming Le temps retrouvé is dit de tweede film naar een Franse klassieker van de productieve Chileense filmmaker Ruiz. Voor wie de roman van Jean Giono niet kent, is misschien de hoofdrol van supermodel Laetitia Casta het opmerkelijkste aspect aan de trage, maar sfeervolle film - ze brengt het er aardig vanaf als het jonge dienstmeisje Thérèse, die met haar vriend naar een klein dorp vlucht om een gezin te stichten. Daar komt ze al snel onder de betovering van het rijke, mysterieuze echtpaar Numance (Dombasle en een Frans sprekende Malkovich).

Les faux-fuyants

2000 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 2000. Drama van Pierre Boutron. Met o.a. Nicolas Vaude, Catherine Jacob, Arielle Dombasle en Laurent Spielvogel.

Na de Proust-verfilming Le temps retrouvé is dit de tweede film naar een Franse klassieker van de productieve Chileense filmmaker Ruiz. Voor wie de roman van Jean Giono niet kent, is misschien de hoofdrol van supermodel Laetitia Casta het opmerkelijkste aspect aan de trage, maar sfeervolle film - ze brengt het er aardig vanaf als het jonge dienstmeisje Thérèse, die met haar vriend naar een klein dorp vlucht om een gezin te stichten. Daar komt ze al snel onder de betovering van het rijke, mysterieuze echtpaar Numance (Dombasle en een Frans sprekende Malkovich).

Le Libertin

2000 | Komedie, Historische film

Frankrijk 2000. Komedie van Gabriel Aghion. Met o.a. Fanny Ardant, Josiane Balasko, Michel Serrault, Arielle Dombasle en Christian Charmetant.

Ten tijde van de Verlichting in de 18de eeuw, die zich later zou vertakken in de idealen van de Franse Revolutie van 1789, wilde Denis Diderot (Perez) zijn encyclopedie uitbrengen. Toen de Franse koning ervan hoorde, werd hem geadviseerd de publicatie tegen te houden. De geschiedenis heeft ons geleerd dat de censuur niet mogelijk is geweest en het bannen van de uitgave evenmin. Niettemin was het schrijven en de productie een groot avontuur. Diderot werd gesteund door de baron d`Holbach (Lalande) en zijn frivole gemalin (Balasko), die hem en zijn vrouw (L[KA1]epine) en dochter Ang[KA1]elique (Giocante) op hun kasteel onderdak boden en in de ondergrondse kapel een zetterij en drukpersen hadden staan. De Verlichting bracht ook de vrijmoedige seks, waarvan Diderot, de baronesse en Ang[KA1]elique veelvuldig proefden, snoepten en zich uitleefden, terwijl Diderots vrouw kuis en wantrouwig was. Als de kunstenares Madame Therbouche (Ardant) komt om zijn portret te schilderen - ze had Voltaire al gedaan - is Diderot aan haar verkocht en heeft hij de allergrootste moeite om een artikel over het begrip moraal voor de encyclopedie te schrijven. De koning zendt de kardinaal (Serrault) naar het kasteel om te onderzoeken of er soms een illegale drukpers draait, maar de hoge geestelijke wordt bezig gehouden met een niet aflatende stroom van pittige biechten, die hem rode koontjes en oortjes bezorgen. Wie van fraai uitgedoste Franse kostuumkluchten houdt, kan zich vermaken, vooral met de eetpartijen, seks, het gefilosofeer, en nog meer seks. De hoofdrollen zijn uitstekend en Diderot (Perez) is hilarisch als hij in zijn nakie rond het kasteel rent. Balasko en Serrault hebben zich prachtig ingeleefd in hun rollen en geven onvergetelijke nummers weg. Het scenario is van regisseur Aghion, Eric-Emmanuel Schmitt naar het succesvolle toneelstuk Le Libertin van Schmitt uit 1996. Het camerawerk is van Jean- Marie Dreujou. Voor liefhebbers niet te versmaden, alleen de technomuziek van Bruno Coulais is dissonant en zal lang niet naar ieders smaak zijn.

Les infortunes de la beauté

1999 | Drama, Komedie

Frankrijk 1999. Drama van John Lvoff. Met o.a. Arielle Dombasle, Maria de Medeiros, Thibault de Montalembert, Jean-Philippe Écoffey en Louis-Do de Lencquesaing.

Daphn[KA1]e (Dombasle) is verliefd op de steenrijke uitgever Vincent (De Montalembert). Zij is echter verlegen en onzeker van zichzelf, en hij zoekt zijn geluk bij mannequins. Daphn[KA1]e bedenkt een list door haar vriend Jacques ([KA1]Ecoffey) te vragen een naakt te schilderen dat Vincent op andere idee[KA3]en moet brengen. Met haar vriendin C[KA1]eline (De Medeiros) gaat ze op zoek naar het ideale model. Het wordt een lange tocht door Parijs. Het scenario van Laure Massenet, Frédéric Beigbeder en regisseur Lvoff is nog trager en prateriger dan een film van Éric Rohmer. Het camerawerk van Gilles Porte is onrustig omdat alles vanuit de hand of vanaf de schouder is genomen. Uitsluitend voor cinefiele kaviaar-eters.

Le temps retrouvé

1999 | Drama

Frankrijk/Italië 1999. Drama van Raoul Ruiz. Met o.a. Catherine Deneuve, Marcello Mazzarella, John Malkovich, Pascal Greggory en Marie-France Pisier.

Deze derde verfilming van [KL]La Recherche du temps perdu[KLE] van Marcel Proust - de verteller (Mazzarella) - is een kaleidoscoop van portretten en momentopnames van bepaalde tijdperken. Op zijn doodsbed voltooit de grote schrijver zijn literaire werk nadat hij zich heeft laten overbrengen naar Gilberte (B[KA1]eart), zijn jeugdliefde. Ze is de dochter van Odette de Cr[KA1]ecy (Deneuve) en getrouwd met een goede vriend van Marcel, Saint Loup (Greggory). Hij luistert geduldig naar haar bekentenissen over het leven met Saint Loup op het Ch[KA4]ateau de Guermantes, het veelvuldige huwelijksbedrog van haar echtgenoot, en haar herinneringen aan de salons, de ontmoetingen met Albertine (Mastroianni), Rachel (Zylberstein) en de Prins de Foix (Poupaud). Het is een universum dat gevuld wordt door vervlogen tijden, waarin Charles Swann (Malkovich) zijn rolmodel in zijn jeugd was, een tijd die eeuwen geleden schijnt te zijn, nu Proust aan het einde van zijn leven is. Met hun scenario zijn regisseur Ruiz en Gilles Taurand een uitdaging aangegaan om de wereld van Proust op te roepen: enerzijds een droomwereld, anderzijds het combineren van personages en tijdperken, gekenmerkt door voorwerpen, geuren, dialogen, decors, op een bodemloze manier, die de wereld van Proust is. Mazzarella is goed gecast, zo goed dat hij de grote schrijver zelf geweest zou kunnen zijn. Hierdoor zijn de effecten van deze zedenstudie des te sterker en intelligenter. De complexe montage van Denise de Casabianca completeert dit geheel op een perfecte wijze. De decors van Bruno Beauge en het camerawerk van Ricardo Aronovich zijn prachtig en passen geheel bij het doel dat regisseur Ruiz zich over zijn onderwerp stelde. Ruiz heeft zich aan de oorspronkelijke teksten gehouden zonder letterlijk te zijn, maar hij heeft de geest gerespecteerd en af en toe een vleugje humor toegediend.

C'est pas ma faute

1999 | Komedie, Familiefilm, Drama

Frankrijk 1999. Komedie van Jacques Monnet en Jacques Monet. Met o.a. Gautier Kusnierek, Jérôme Hardelay, Giulia Demont, Eugénie Gendron en Arielle Dombasle.

Martin (Kusnierek) mag ook dit jaar wee mee met de ouders van zijn vriend Vincent (Hardelay) op vakantie aan zee. Het vast honk is hotel Nautilus. In de buurt staat een oude boom met een hut erin, waar zij heel wat aangename avonturen beleefd hebben met andere kinderen die er ook altijd tijdens de zomer zijn. Dit jaar ontdekken Vincent en Martin dat kinderen uit een naburig vakantiekamp 'hun' boomhut hebben bezet. Ze bedenken een plan om de kinderen die er niet horen te verdrijven, maar daarbij komt Martin tussen de wal en het schip terecht. Bovendien wil de eigenaar van het hotel de boom laten kappen. De vakantie dreigt bijna in het water te vallen, maar het loopt gelukkig nog goed af. Vrolijke film, die voor de gehele familie bedoeld is, maar door het tamelijk kinderachtige scenario van Jean-Patrick Benes en Laurent Molinaro eigenlijk alleen maar de hele prille jeugd kan bekoren. Lhermitte was een der producenten, en Frankrijks belangrijkste commerciële omroep TF1 de belangrijkste financier in ruil voor uitzendrechten. Was nog even in de bioscoop te zien binnen de landsgrenzen. Het camerawerk van Bruno de Keyser is dik in orde, beter dan de regie en het spel. Veel moeite voor weinig. Dolby Digital.

Astérix et Obélix contre César

1999 | Komedie, Avonturenfilm

Frankrijk/Duitsland/Italië 1999. Komedie van Claude Zidi. Met o.a. Gérard Depardieu, Christian Clavier, Roberto Benigni, Gottfried John en Michel Galabru.

Belastinginner Incorruptus doet goede zaken in Gallië maar krijgt geen cent los in het dorp van Asterix en Obelix (Christian Clavier en Gérard Depardieu). Hoogste tijd voor Caesar om zelf een kijkje te nemen. Zijn plan is om de druïde en de permanent gedrogeerde Obelix te ontvoeren zodat de Galliërs het zonder toverdrank moeten stellen. De listige Destructivus (Roberto Benigni) staat de veldheer bij. Een zeer vermakelijke film die het bronmateriaal eer aandoet. In 1999 goed voor een verdubbeling van het jaarlijkse bioscoopbezoek in Frankrijk.

L'ennui

1998 | Drama, Romantiek, Komedie

Frankrijk/Portugal 1998. Drama van Cédric Kahn. Met o.a. Charles Berling, Sophie Guillemin, Arielle Dombasle, Robert Kramer en Alice Grey.

De mechanismen van seksuele bezittingsdrang worden kaal en genadeloos blootgelegd in dit psychologisch intrigerende drama waarin een filosofie-docent verstrikt raakt in zijn eigen obsessie voor een meisje nog niet half zijn leeftijd. Veertiger Martin (Berling) vertoont symptomen van een midlife crisis wanneer hij Cecilia (Guillemin) ontmoet. Ze is eerder alledaags dan uitzonderlijk en eerder gereserveerd dan hartstochtelijk. Ze zien elkaar dagelijks voor seks, ondanks Martins minachting voor haar. Robert Kramer, de Amerikaanse regisseur van onder meer Route One USA speelt een kunstenaar die in bed met Cecilia aan zijn einde komt. Naar de roman La noia (1960) van Alberto Moravia.

Hors jeu

1998 | Romantiek

Frankrijk 1998. Romantiek van Karim Dridi. Met o.a. Philippe Ambrosini, Rossy de Palma, Patrick Bruel, Clotilde Courau en Arielle Dombasle.

Concepci[KA1]on (De Palma) is een onfortuinlijke actrice die heel blij is als ze in een reclamefilmpje de `hoofdrol` mag spelen. Het is zelfs de rol van Cleopatra! Ze weigert echter zich topless te tonen en komt daardoor in aanvaring met de regisseur. Ze wordt gesteund door haar medespeler Ange (Ambrosini) en enkele ogenblikken later staan ze allebei op straat. Het kan ze niets schelen, want ze hebben elkaar gevonden en ze willen meer dan reclamefilmpjes. Ze besluiten enkele bekende acteurs en actrices (Bruel, Galabru, Miou-Miou en Coureau) te gijzelen om hun eisen kracht bij te zetten. Een merkwaardige film die begint met een ontluikende romance om dan te veranderen in een huis clos- geschiedenis over twee mensen die door de situatie buitenspel gezet werden en dan tot het uiterste gaan om hun doel te bereiken. Deze stijlbreuk is overigens schitterend opgevangen, vooral dankzij de twee hoofdrollen die een opvallende prestatie leveren, terwijl de bekende acteurs niet voor een bepaalde zelfspot terugdeinzen. Een verdienstelijke film die niet steeds even origineel is, maar die toch tot het einde kan boeien. Dridi schreef zelf het scenario. Voor de fotografie deed hij beroep op Patrick Blossier.

Bo Ba Bu

1998 |

Frankrijk/Italië 1998. Ali Khamraev. Met o.a. Djavakhir Zakhirov, Abrashid Abdrakhmanov en Arielle Dombasle.

Concepci[KA1]on (De Palma) is een onfortuinlijke actrice die heel blij is als ze in een reclamefilmpje de `hoofdrol` mag spelen. Het is zelfs de rol van Cleopatra! Ze weigert echter zich topless te tonen en komt daardoor in aanvaring met de regisseur. Ze wordt gesteund door haar medespeler Ange (Ambrosini) en enkele ogenblikken later staan ze allebei op straat. Het kan ze niets schelen, want ze hebben elkaar gevonden en ze willen meer dan reclamefilmpjes. Ze besluiten enkele bekende acteurs en actrices (Bruel, Galabru, Miou-Miou en Coureau) te gijzelen om hun eisen kracht bij te zetten. Een merkwaardige film die begint met een ontluikende romance om dan te veranderen in een huis clos- geschiedenis over twee mensen die door de situatie buitenspel gezet werden en dan tot het uiterste gaan om hun doel te bereiken. Deze stijlbreuk is overigens schitterend opgevangen, vooral dankzij de twee hoofdrollen die een opvallende prestatie leveren, terwijl de bekende acteurs niet voor een bepaalde zelfspot terugdeinzen. Een verdienstelijke film die niet steeds even origineel is, maar die toch tot het einde kan boeien. Dridi schreef zelf het scenario. Voor de fotografie deed hij beroep op Patrick Blossier.

Que la lumière soit !

1997 | Komedie, Fantasy

Frankrijk 1997. Komedie van Arthur Joffé. Met o.a. Hélène de Fougerolles, Tchéky Karyo, Ticky Holgado, Pierre Arditi en Sergio Castellitto.

In deze fantastische vertelling treedt god hoogst persoonlijk op, vermomd als een beschermengel, die nadat hij zijn scenario voltooid heeft, afdaalt naar de aarde om de ideale regisseur te vinden. Regelmatig van gedaante verwisselend ontmoet god een zekere Jeanne (De Fougerolles), aan wie hij zijn project voorlegt. Zij geeft het aan haar baas Harper (Karyo), die het aanvaardt op voorwaarde dat zij een aantal veranderingen doorvoert. Als god er achter komt, is het te laat. Hij voelt zich verraden en ontmaskert in Harper de duivel. Hij ziet er vanaf en legt de opnames stil. Jeanne is wanhopig, gaat op zoek naar de almachtige, dwaalt door de straten en laat zich insluiten in een psychiatrische inrichting. Ze ontsnapt met de hulp van een aantal geestelijke gehandicapte patiënten. Met de camera aan de schouder legt ze haar dromen vast op de gevoelige laag. De film wordt op deze manier voltooid en gaat in een kathedraal in première. De reacties zijn laaiend enthousiast. Op lichte toon behandelt het scenario van regisseur Joffé het thema van een film die nog gemaakt moet worden en een film die gedraaid wordt. Hij wisselt steeds van zijde om een ongrijpbaar onderdeel van de film uit te bannen: de succesfactor. De rolprent bevat cameo's van talloze coryfeeën uit de film- en glitterwereld, die de kijker vrolijke knipoogjes geven. Meesterfotograaf Philippe Welt heeft zijn taak heel inventief verricht, waardoor de enscènering uitblinkt, maar hij overtreft het eenmalige succes van god bij diens première uiteraard niet.

Maigret et l'improbable Monsieur Owen

1997 | Misdaad

België/Frankrijk 1997. Misdaad van Pierre Koralnic. Met o.a. Bruno Cremer, Arielle Dombasle, Bernard Haller, Camille Japy en Michel Vïta.

Maigret geniet van zijn vakantie aan zee. Als hij hoort dat er in het hotel waar hij logeert een moord gepleegd is, probeert Maigret zich verre van de zaak te houden. Een poging die schromelijk mislukt. Voordat Maigret er erg in heeft is hij verwikkeld in een moordzaak waarin een mysterieuze meneer Owen de hoofdrol lijkt te spelen

Jeunesse

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Noël Alpi. Met o.a. Jérémie Covillault, Sonja Codhant, Blandine Lenoir, Nicolas Koretzky en Bernard Le Coq.

VV.

Il deserto di fuoco

1997 | Avonturenfilm, Drama

Duitsland/Italië/Frankrijk 1997. Avonturenfilm van Enzo G. Castellari. Met o.a. Anthony Delon, Claudia Cardinale, Mandala Tayde, Mathieu Carrière en Christopher Buchholz.

De geoloog Duvivier komt tijdens een expeditie in de Sahara om het leven. Zijn kleine zoon René wordt kort daarop gevonden door de leider van het emiraat Belem, Tafud. Omdat Tafud zelf geen zoon heeft, voedt hij de jongen als kroonprins op en noemt hem Ben. Tafuds dochter Amina en Ben worden verliefd op elkaar. Als Ben te horen krijgt dat hij een vondeling was, verlaat hij stiekem het paleis om zijn moeder te zoeken. Hij vindt haar in Monte Carlo

Trois vies & une seule mort

1996 | Komedie, Misdaad

Frankrijk/Portugal 1996. Komedie van Raoul Ruiz. Met o.a. Marcello Mastroianni, Anna Galiena, Marisa Paredes, Melvil Poupaud en Chiara Mastroianni.

Alsof hij wist dat dit een van de laatste films was die hij zou maken speelt Marcello Mastroianni gelijk maar vier rollen. In zijn eerste rol vermoordt hij de man van zijn ex. In de tweede rol is hij een professor die zijn vak opgeeft om bedelaar te worden. Daarna speelt hij een griezelige butler in wiens kasteel een jong koppel is uitgenodigd door een weldoener. Tenslotte speelt hij een gestresste industrieel. Aan het einde blijkt dat de rollen meer met elkaar van doen hebben dan op het eerste oog leek. Sfeervol, intrigerend psycho-drama.

Les 2 papas et la maman

1996 | Komedie

Frankrijk 1996. Komedie van Jean-Marc Longval. Met o.a. Arielle Dombasle, Smaïn, Antoine de Caunes, Julie Gayet en El Kébir.

Na vijf jaar huwelijk krijgen Jerome en Delphine te horen dat Jerome steriel is. Een spermabank zien ze niet zo zitten, dus vragen ze Jerome's beste vriend Salim om zaad te doneren. Voor de buitenwereld probeert het drietal hun geheim verborgen te houden, maar hoe lang dat goed kan gaan...?

Le jour et la nuit

1996 | Drama

Canada/Spanje/België/Frankrijk 1996. Drama van Bernard-Henri Lévy. Met o.a. Alain Delon, Lauren Bacall, Arielle Dombasle, Xavier Beauvais en Julie Du Page.

Alexandre (Delon) is een schrijver die uitgeschreven is. Hij leeft als een kluizenaar in het hartje van Mexico in een grootse, maar bouwvallige hacienda. Aan de andere kant van de wereld droomt de jonge actrice Laura (Dombasle) ervan om het hoofdpersonage van zijn eerste roman te spelen. Op een mooie dag verschijnt ze in zijn leven vol hoop en niet wetend wat haar te wachten staat. De argeloze toeschouwer die aan de bioscoopkassa voor deze film een kaartje koopt, weet het al evenmin. Een ontmoeting tussen 'nouvelle philosophie' en 'vieux jeu' zoals de filmer-filosoof Lévy het zelf graag omschrijft. Om het resultaat valt echter hooguit te lachen over de buitensporige pretentie waarmee het gemaakt werd. Er is niets menselijks meer aan de personages. Het zijn fossielen die gefilmd werden met de flair van een goedkoop glanzend damesblad en die daarbij lege, nutteloze, holle dialogen moeten afraspelen. De oudere, maar nog zeer charmante weduwe van Humphrey Bogart, Bacall vraagt zich duidelijk af waarom zij voor dit onding moest komen opdraven. Het hoogdravend scenario is van Lévy en Jean-Paul Enthoven. Het camerawerk is van Willy Kurant. Zoals Lévy heel denigrerend, maar wel raak schreef in Le Monde aan collega-filosoof Régis Debray naar aanleiding van zijn Milosovich- progandareis door Kosovo tijdens de NATO-bombardementen van 1999: 'Au revoir Régis', zeggen wij: 'Au revoir Henry'! Dolby Stereo.

Un bruit qui rend fou

1995 | Misdaad

België/Frankrijk 1995. Misdaad van Alain Robbe-Grillet en Dimitri de Clercq. Met o.a. Fred Ward, Arielle Dombasle, Charles Tordjman, Sandrinne Le Berre en Dimitri Poulikakos.

Slaapverwekkende misdaadfilm rond een scenarioschrijver die op zoek is naar een script over een misdaad, die op een Grieks eilandje in de Middellandse Zee werd gepleegd. Sarah-la-Blonde (Dombasle) runt er een bordeel en heeft vooral succes bij Chinezen die zich de hele dag overgeven aan het mahjongspel. Het getik van de ivoren domino`s op tafel is inderdaad een geluid, waar je horendol van wordt. De aan de drank verslaafde scenarist Nordmann (Tordjman) arriveert er op zoek naar zijn dochter (of is het zijn schoondochter?): is zij vermoord, pleegde zij zelfmoord, wordt zij door Sarah-la-Blonde verborgen gehouden? Wat de plaatselijke bevolking echter het meest intrigeert is de aankomst van een geheimzinnig spookschip met aan boord avonturier Frank (Ward), die tegelijkertijd met de vermiste Senta (Le Berre) verdween. Wat gebeurt er eigenlijk op dit eilandje waar nooit iets gebeurt? Een flinterdun verhaaltje van Robbe-Grillet die hiermee zijn mislukte come-back (sinds 1983!) viert; met de hulp nog wel van co-regisseur Dimitri De Clercq, de zoon van Jacques, voormalige directeur van de Banque Bruxelles-Lambert in Hong Kong, die filmproducent werd. Hangt de film daarom met haken en ogen aan elkaar? Robbe-Grillet situeerde eerst zijn film in Hong Kong en Macao, daarna in Vietnam en tenslotte in Cambodja. De Clercq verhuisde alles naar een Grieks eiland. Vandaar die Vietnamese jonk met gescheurde zeilen? Het mooiste is nog de ansichtkaartenfotografie van Hans Meier. Opgedragen aan de in september 1994 op 54-jarige leeftijd overleden Christian Maillet die de vader-rol speelt. Jammer dat het zo amateuristsich wordt vertolkt, en het zo vervelend en onduidelijk is. Panavision wide- screen.

Mecanicas Celestes

1995 | Romantiek, Muziek, Komedie

Venezuela/Portugal/Frankrijk/Spanje/België 1995. Romantiek van Fina Torres. Met o.a. Ariadna Gil, Arielle Dombasle, Evelyne Didi, Frederic Longbois en Lluís Homar.

Venezuela. Op een stralende dag vlucht de knappe bruid Ana (Gil) tijdens de huwelijksceremonie de kerk uit. Ze gaat naar huis, pikt haar beauty-case en een poster van haar idool Maria Callas op en pakt het vliegtuig naar de Franse hoofdstad om haar wensdroom in vervulling te laten gaan: operazangeres worden.

Un indien dans la ville

1994 | Komedie

Frankrijk 1994. Komedie van Hervé Palud. Met o.a. Thierry Lhermitte, Patrick Timsit, Ludwig Briand, Miou-Miou en Arielle Dombasle.

Ondanks zijn scheiding is Lhermitte vrolijk gestemd terwijl hij naar Caracas vliegt. Hij is specialist in Aziatische markten en zijn toekomst ziet er rooskleurig uit. Binnen enkele weken hoopt hij opnieuw te trouwen met een oosterse schoonheid. Bovendien gaat hij zijn zoon Briand ophalen, die opgegroeid is bij de Indianen in het Amazonegebied. Hij is van plan de jongen voor te stellen in Parijs. Nogal voorspelbare komedie met weinig actie en vooral verbale humor. Lhermitte vertolkt zijn ludiek personage zeer levendig en de jonge Briand dient hem uitstekend van repliek. Aan het scenario werkten Palud, Lhermitte, Igor Aptekman en Philippe Bruneau mee. Voor de fotografie stond Fabio Conversi in. Dolby Stereo.

Les cent et une nuits de Simon Cinéma

1994 |

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1994. Agnès Varda. Met o.a. Michel Piccoli, Marcello Mastroianni, Henri Garcin, Julie Gayet en Mathieu Demy.

Ter gelegenheid van Honderd Jaar Film maakte Varda een compilatie in combinatie met een filmverhaal met gastoptredens. Piccoli is de honderd jaar oude monsieur Simon Cin[KA1]ema, die een eenzaam bestaan voert in zijn kasteel. Hij is aan zijn rolstoel gekluisterd. Jonge schoonheid Gayet, studente aan de filmacademie wordt door hem ingehuurd om gedurende 101 dagen, telkens een dagje te besteden aan zijn herinneringen en bespiegelingen. Ze wordt overrompeld door alles wat met film te maken heeft: posters, memorabilia, (korte en lange) filmfragmenten (w.o. L`AGE D`OR, LADRI DI BICICLETTI, THE THIEF OF BAGDAD, ORPH[KA1]EE, UN CHIEN ANDALOU, THE WIND uit 1928, etc. etc.). Zijn vriend is Mastroianni, Garcin is zijn butler, Demy (de zoon van Varda en Jacques Demy) een produktie-assistent, die een romance beleeft met Gayet. Tot en met de naam op de credits van Schygulla langere optredens van de `acteur of actrice van de dag` en erna (vanaf Azema tot en met Toscan Du Plantier) cameo's, de z.g. 'steelse en stralende verschijningen'. Muziek van o.a. Max Steiner, Bernard Herrmann, Maurice Jarre, Michel Legrand, George Delarue, Francis Lai en Henri Mancini. Varda heeft in de prent al haar passie voor- en al haar ervaring met het filmvak gestopt van de laatste veertig jaar. Haar keuze is typisch continentaal Europees en zal bij haar eigen landgenoten de hartstochten het meeste doen oplaaien, al kan geen enkele cinefiel om dit eerbetoon aan de Tiende Muze heen. Camerawerk van Eric Gautier.

L'Annamite

1994 | Drama, Biografie

Frankrijk 1994. Drama van Thierry Chabert. Met o.a. Marie Bunel, Arielle Dombasle, Wadeck Stanczak, Axelle Grelet en Sévérine Ferrer.

Indo-China, eind jaren 1930. Op het ogenblik dat hij zijn dood voelt naderen vraagt Aim[KA1]e aan zijn vrouw Juliette (Bunel) te zorgen voor zijn twee kinderen, Anne (Grelet) en Alice (Ferrer). Juliette vertrekt naar Frankrijk met Anne, die later de actrice Dany Carrel zal worden. Het meisje, dat de spottende bijnaam [KL]Annamite[KLE] kreeg, wordt al vlug in de steek gelaten en belandt in het weeshuis. Haar jaren als adolescente brengt ze door in een kostschool waar ze enkel begrip vindt bij abb[KA1]e Brenne (Stanczak), die haar het bestaan van haar Viëtnamese moeder en zuster onthult. De trieste jeugdherinneringen van Danny Carrel. Geen opwekkende film, wel een accuraat beeld van Frankrijk en Indo-China ten tijde van WOII. Odile Barski bewerkte de autobiografie van Carrel. Achter de camera stond Claude Robin. Nicam Stereo.

La mare aux crocodiles

1993 | Komedie, Avonturenfilm

Italië/Frankrijk/Luxemburg/Zuid-Afrika/Zwitserland 1993. Komedie van Neal Sundström. Met o.a. Arielle Dombasle, Ryno Hattingh, André Jacobs, Albert Maritz en Zane Meas.

Le Mans in de jaren 1970. Een vreselijk ongeluk dompelt de wereld van de autosport onder in diepe rouw. Vijftien jaar later in Zuid-Afrika. Een luxueus hotel met dancing en zwemgelegenheid. De mooie Dombasle flirt met haar minnaar Meintjes. Haar man, Jacobs, een in Londen opgegroeide Zuidafrikaan, doet alsof hij niets merkt van hun verhouding. Twee onderwerpen die niets met elkaar te maken lijken te hebben, maar die toch van groot belang zijn voor het verloop van het verhaal. Een tragi-komische avontur en film naar een behoorlijk origineel, maar niet helemaal gelukt, scenario van Christine Le Hemonet waarin de onwaarschijnlijkheden zich nogal opstapelen. Goed spel van de hoofdrollen. Verzorgd gefilmd door Charles Bengis.

L'arbre, le maire et la médiathèque

1993 | Drama, Komedie

Frankrijk 1993. Drama van Eric Rohmer. Met o.a. Pascal Greggory, Arielle Dombasle, Fabrice Luchini, Clementine Amouroux en François-Marie Banier.

Met deze film laat Rohmer zien hoe de Franse provincie meedoet met de twintigste eeuw - weliswaar aan het eind ervan; en dat Parijs niet langer het (culturele) middelpunt der aarde is. De ambitieuze socialistische (hoe kan het anders!) burgemeester (Greggory) van een provinciegat wil van een stuk braakliggende grond een sport- en cultureel centrum maken. Daarvoor moet een honderd jaar oude wilg geveld worden tot groot verdriet van leraar Luchini. Hoewel burgervader en frik tegenover elkaar staan, raken zij door de vriendschap van hun dochters verzoend. Deze film steunt op de dialoog; buiten Frankrijk is hij niet al te toegankelijk, maar Rohmer-fans zullen dit voor lief nemen. Scenario van de regisseur en fotografie van Diane Baratier die aan de verwachtingen beantwoordt.

Grand bonheur

1993 | Komedie

Frankrijk 1993. Komedie van Hervé Le Roux. Met o.a. Charlotte Léo, Pierre Gérard, Pierre Berriau, Christine Vouilloz en Lucas Belvaux.

De vrolijke wederwaardigheden aan de hand van een aantal portretjes van zeven studenten aan de Parijse film- en tv- academie, hun liefdes, kameraadschappelijkheden en een eindrevue vlak voor de grote vakantie. Zo is er de romantische Caroline (L[KA1]eo) die haar bed nooit met dezelfde vent deelt; en verder de zachtaardige Judith (Canto) die op oudere mannen valt, Paul (Berriau) de eeuwige dromer en filmer, Charly (Richard), een blondje dat een ex-vriendinnetje van een kameraad bang maakt, de ironische Philippe (G[KA1]erard) en het stel Luc (Belvaux) en Nanou (Vouilloz), would-be scenarioschrijvers. Als ze zich niet in hun stamcafé bevinden, brengen ze de tijd door in de bioscoop of ze maken de buurt onveilig. Het debuut van Le Roux, die zijn eigen scenario schreef, mag zeker geslaagd genoemd worden al is het laatste uur teveel van het goede. In het jaar 2000 bracht de Frans-Duitse cultuurzender ARTE een opnieuw gemonteerde versie op de tv van 87m, die we van harte aanbevelen. De film is vooral geschikt voor cinefielen, theater-en filmstudenten en een ieder die een warm gevoel kan opbrengen voor het grote witte doek of de kleine huisbioscoop. Het camerawerk is van Antoine Roch.

Miroslava

1992 | Drama, Biografie, Oorlogsfilm

Tsjechië/Mexico 1992. Drama van Alejandro Pelayo. Met o.a. Arielle Dombasle, Milos Trnka, Verónica Langer, Claudio Brook en Arleta Jeziorska.

Deze meervoudige bekroonde film gaat over de Mexicaanse actrice Miroslava Stern (Dombasle), die in 1955 op 25-jarige leeftijd de hand aan zichzelf sloeg. Ze was met haar vader (Trnka) en moeder (Langer) ontsnapt aan de klauwen van de Gestapo toen de nazi`s Tsjechoslowakije in 1938 annexeerden. Haar zieke grootmoeder (Alexander) moest achterblijven en over diens droeve lot is het niet moeilijk te raden. Haar moeder overleed aan kanker in het nieuwe vaderland. Na een mislukt huwelijk valt ze voor de charmes van de Spaanse stierenvechter Luis Miguel Domingu[KA1]in (Rodriguez), en zij ontdekt dat hij haar bedriegt met bekende Amerikaanse sterren van het witte doek. Hoewel haar carri[KA2]ere veelbelovend was, kon zij de situatie niet meer aan. Een van haar laatste rollen speelde zij in de film ESAYO DE UN CRIMEN (1955) van Luis Buñuel. De mooie Dombasle als Miroslava is zeer geloofwaardig. Miroslava op jeugdige leeftijd wordt gespeeld door Jeziorska. Regisseur Pelayo staat soms op de aftiteling als Alejandro Pelaya Rangel. Het scenario is van Vicente Leñoro naar het verhaal van Guadalupe Loaeza. Het camerawerk is van Emmanuel Lubezki. Dolby.

L'absence

1992 | Drama

Duitsland/Spanje/Frankrijk 1992. Drama van Peter Handke. Met o.a. Jeanne Moreau, Alex Descas, Bruno Ganz, Sophie Semin en Eustaquio Barjau.

Vijf mensen zijn op de vlucht voor de dagelijkse sleur. Een oude schrijver (Barjau), zijn vrouw (Moreau), een speler (Ganz), een soldaat (Descas) en een jonge vrouw (Semin). Ze zwerven rond zonder doel. De handelingen worden uitsluitend gedragen door hun gesprekken, monologen en dromen. Een overambitieuze, literaire film. Voer voor snobs die alles slikken wat Handke hen voorschotelt. Voor gewone filmliefhebbers blijft er een hol, langdradig schouwspel over dat verdrinkt in bolle symboliek. Anderhalve ster waardering voor de cast die zich door het scenario van Handke zelf, dat op zijn roman uit 1987 is gebaseerd, heen worstelde zonder al te veel kleerscheuren op te lopen. Als bijkomende moeilijkheid wordt er afwisselend Frans, Duits en Spaans gesproken. Mooi camerawerk van Agnès Godard.

Hors saison

1992 |

Zwitserland/Frankrijk/Duitsland 1992. Daniel Schmid. Met o.a. Sami Frey, Carlos Devesa, Ingrid Caven, Dieter Meier en Ulli Lommel.

Frey keert terug naar een groot hotel in de Zwitserse Alpen, dat ooit door zijn grootouders werd gebouwd en dat binnenkort gesloopt zal worden. Via flashbacks die verteld worden door zijn grootmoeder Fellini (de zestig-jarige zuster van Federico in haar tweede rol) haalt hij herinneringen op en passeren allerlei gebeurtenissen de revue: Russische anarchiste Chaplin, die er ooit een volksvijand vermoordde, schrijfster Sarah Bernhardt (gespeeld door Paredes), die zijn grootvader verleidde en goochelaar Lommel, die zijn publiek hypnotiseerde. Schmid`s boeiende film vertoont verwantschap met Fellini`s werk door o.a. de bonte verzameling van uitgesproken karakterspelers. Het is zo aanstekelijk gedaan, dat men zin krijgt om in een dergelijk hotel te logeren. Caven en Meier zetten de film muzikale luister bij met hun liederen en Devesa speelt de jonge Frey. Scenario van Martin Suter en regisseur Schmid. Fraai camerawerk Renato Berta. Gefilmd op allerlei locaties... in Portugal (!). Geproduceerd met participatie van de Duitse (ZDF) en Zwitserse tv.

The Saint: Faux numéro

1991 | Mysterie

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1991. Mysterie van Marijan David Vajda. Met o.a. Simon Dutton, Arielle Dombasle, Alexandra Kazan en Vince Edwards.

[KL]The Saint[KLE], herzien en aangepast aan de moderne smaak. Simon Templar (Dutton) verheugt zich erop een weekend in Berlijn door te brengen met een droom van een vrouw, maar dat kan hij vergeten als hij het lijk van een bekende spion ontdekt. Na een spannend onderzoek en een dito achtervolging, maakt hij kennis met het geheimzinnige wezen Atlas. De personages lijken uit een stripverhaal gestapt, maar de regie is snel en er valt genoeg te lachen.

L'homme au double visage

1991 | Thriller

Frankrijk 1991. Thriller van Claude Guillemot. Met o.a. Michel Duchaussoy, Arielle Dombasle, Serge Chauvet en Xavier Deluc.

Een briljant chirurg lijkt alles te lukken en niets lijkt hem te kunnen deren totdat een gangster die bij een overval gewond is geraakt zich onder bedreiging met een wapen door hem laat verzorgen. Een spoedoperatie is noodzakelijk en deze wordt uiteraard in het grootste geheim uitgevoerd. De chirurg kan natuurlijk alleen maar kiezen voor stilte en zwijgplicht.

For better... and for Worse

1991 | Thriller

Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1991. Thriller van Clive Donner. Met o.a. Kate Nelligan, Jennifer Beals, Madeleine Robinson, Werner Stocker en Geraint Wyn Davies.

Als Nelligan met haar man Lehmann naar een schoolreünie op een Amerikaanse luchtmachtbasis in Duitsland gaat, ontmoet zij daar oud-leerling Davies, een enigszins vreemde jongeman die zich inbeeldt dat zijn vroegere lerares op hem verliefd is. Hij ontvoert haar en ketent haar vast aan een bed. Hij dreigt haar echtgenoot te doden als zij niet met hem trouwt. Door list en zoet gepraat probeert zij zich van haar psychisch gestoorde belager te bevrijden, terwijl de politie jacht op hem maakt. Dag- dagelijkse suspense voor het grote kijkbuis-volk naar een kort verhaal van Mary Higgins Clark door Mark Princi tot scenario bewerkt. Gernot Roll tekende voor het camerawerk.

Wrong Number

1990 | Thriller

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1990. Thriller van Marijan David Vajda. Met o.a. Simon Dutton, Günther Maria Halmer, Arielle Dombasle, Vince Edwards en Tajo Waak.

De Saint raakt betrokken bij een van de laatste spionage- affaires in Berlijn, voor de val van de muur. Simon Dutton als Leslie Charteris' beroemde detective, blijft een houten Klaas. Net als de andere films in deze serie is ook dit weer een werkje van bedroevend laag gehalte. John Goldsmith schreef het scenario.

Lola Zipper

1990 | Komedie

Frankrijk 1990. Komedie van Ilan Duran Cohen. Met o.a. Judith Reval, Jean-Paul Comart, Arielle Dombasle, François Perrot en Thibault de Montalembert.

Comart werkt op een casting-bureau; hij wordt met ontslag bedreigd als hij niet gauw met oogverblindend nieuw talent op de proppen komt. Hij wedt met zijn baas dat hij de eerste de beste zwerfster van de straat kan omtoveren in een filmster. En dat wordt dan de achttien-jarige Reval (in haar speelfilmdebuut). Helaas blijkt dat niet alleen kleren, inclusief opmaak en verzorging, de vrouw maken. Reval blijkt een ongelikte vrouwtjes- beer, die het telkens weer verpest, behalve de laatste keer. Dom verhaal, dom gespeeld en dom geregisseerd door Duran Cohen, die ook het scenario schreef. Het camerawerk is van Philippe Lavalette.

Incognito

1990 | Drama

Frankrijk 1990. Drama van Alain Bergale. Met o.a. Arielle Dombasle, Lucas Belvaux en Jean-Pierre Beauviale.

In een klein Alpendorpje leeft Renate, gespeeld door Dombasle, buiten het bereik van indiscrete blikken. Dat is ook wel nodig, want zij biedt onderdak aan een schrijver-filmmaker wiens verdwijning door de pers besproken werd. Ze neemt echter ook een jonge dorpelinge onder geheimhouding in huis om haar bij het huishouden te helpen. De minimalistische esthetiek die eigen is aan deze televisieregisseur, triomfeert hier. Hij geeft er blijk van het verloop van het verhaal zeer strak in de hand te kunnen houden. Geen enkel detail uit het leven van zijn personages ontsnapt trouwens aan zijn aandacht. Een televisiefilm van de hand van de auteur zelf is iets wat maar zelden voorkomt.

Have a Nice Night

1990 | Thriller, Actiefilm, Komedie

Frankrijk 1990. Thriller van Jeannot Szwarc. Met o.a. Michael Brandon, Marisa Berenson, Guy Marchand, Alexandra Lorska en Marc De Jonge.

De tweede in de reeks Tom Lepski-films naar de romans van James Hadley Chase. Ditmaal moet Lepski (Brandon), gedurende een AIDS-benefiet tijdens het Festival van Cannes filmdiva Berenson beschermen - en vooral haar voor vijf miljoen dollar verzekerde smaragd-hanger. Dan blijkt dat haar secretaresse onder één hoedje speelt met meesterdief De Jonge. De strijd wordt beslecht tijdens een adembenemende helikopterjacht. Deze internationale productie tracht met actie, geweld, gadgets en humor de glitter van de James Bond-films te imiteren, maar het scenario van Alec Medieff, Sergio Gobbi en Szwarc is zo zwak en fantasieloos dat Chase als hij nog had geleefd een proces zou hebben aangespannen. Mooie beelden van Cannes en de Gorges du Loup werden geschoten door Jean-Yves le Mener. Big-band muziek van Claude Bolling. Vervolgd door BELIEVED VIOLENT. Op video uitgebracht als NICE NIGHT.

Sauf votre respect

1989 | Actiefilm, Misdaad, Mysterie, Thriller

Italië/Frankrijk/Verenigde Staten 1989. Actiefilm van Guy Hamilton. Met o.a. Arielle Dombasle, Michael Brandon, Guy Marchand, David Carradine en Mario Adorf.

Het eerste en verreweg het beste Tom Lepski-avontuur, gebaseerd op de verhalen van James Hadley Chase. Lepski (Brandon) is een speciale agent van een verzekeringsmaatschappij, werkzaam aan de Rivièra. Tijdens een antiek-tentoonstelling in Antibes is hij verantwoordelijk voor een waardevol 14e eeuws beeldje. Meesterdief Carradine is er op uit om het te stelen. Hij slaagt daar op ingenieuze wijze in. Agent Brandon moet hem door half Zuid-Europa achtervolgen om het kostbare kunstvoorwerp weer in handen te krijgen. James Bond-regisseur Hamilton die zeker geen beginneling is, slaagt er niet in om wat te maken van het ondermaatse scenario van Alec Medieff, Sergio Gobbi en hemzelf, maar dankzij Carradine, gemener dan ooit, zit er toch nog wat spanning in deze mislukte misdaadfilm. Kenmerkend voor de hele reeks zijn de fraaie toeristische plaatjes van de Côte d'Azur; het camerawerk van deze aflevering is van Jean-Yves Le Mener. Gevolgd door HAVE A NICE NIGHT.

Richard Berry

1989 | Biografie

België 1989. Biografie van Arlette Vincent. Met o.a. Richard Berry, Lino Ventura, Isabelle Adjani, Nathalie Baye en Philippe Léotard.

Portret van de Franse film- en toneelacteur Richard Berry, vanaf de tijd dat hij naar de toneelschool ging tot en met 1989. In deze film vertelt hij over zijn leven en over de rollen die hij gespeeld heeft: 'Ik beoefen dit vak, waarin je je ongelooflijk alleen voelt, als was het een daad van liefde'. De kijker krijgt tevens tal van fragmenten uit films en toneelstukken te zien, waaronder LES FOURBERIES DE SCAPIN, ANDROMAQUE, LA BALANCE, LA GIFLE en PUTAIN D'HISTOIRE D'AMOUR. Een interessante film, hoewel de regisseuse een aantal overbodige vragen stelt en de montage best wat strakker had gemogen.

El sueno del mono loco

1989 | Drama, Thriller

Frankrijk/Spanje 1989. Drama van Fernando Trueba. Met o.a. Jeff Goldblum, Miranda Richardson, Anémone, Dexter Fletcher en Arielle Dombasle.

Broeierige thriller van de Madrileense regisseur Fernando Trueba over een Amerikaanse scenarioschrijver die zich in Spanje in een incestueus wespennest begeeft. Veel internationale sterren: onder meer Jeff Goldblum, Miranda Richardson en Anémone. Trueba´s beste film tot dat moment. Vijf jaar later kreeg hij een Oscar voor Beste Buitenlandse Film (Belle Époque). Tijdens het dankwoord sprak hij de gedenkwaardige woorden: 'Ik zou willen dat ik in God geloofde, maar ik geloof in Billy Wilder.´

Around The World In 80 Days

1989 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten/YU/Verenigd Koninkrijk 1989. Avonturenfilm van Buzz Kulik. Met o.a. Christopher Lee, Pierce Brosnan, Eric Idle, Julia Nickson en Peter Ustinov.

De Bank of England wordt van 55.000 pond beroofd. Volgens de om zijn stiptheid bekend staande vrijgezel Phileas Fogg (Brosnan) kan de dader zich inmiddels overal ter wereld bevinden. Hij beweert dat men op tachtig dagen rond de wereld kan reizen. Twee van zijn kaartvrienden Mr. Stuart (Chr. Lee) en Mr. Ralph (MacNee) gaan met hem een weddenschap aan. Phileas vertrekt nog diezelfde avond met zijn kersverse Franse bediende Jean Passepartout (Idle). Bankdirecteur Forbes (Morley) en zijn Amerikaanse partner McBaines (McDowall) zien hierin een schuldbekentenis en sturen de sluwe detective Fix (Ustinov) achter hen aan. Fogg en Passepartout maken van alles mee en redden onderweg Prinses Aouda (Nickson) van de brandstapel. En steeds zit Fix hen op de hielen. Een onderhoudende bewerking van de roman van Jules Verne met meer actie dan de filmversie uit 1956, maar met minder spontane humor. Brosnan is een geloofwaardige Fogg en Idle en Ustinov zijn kostelijk in hun side-kick-rollen. Amusement zonder veel pretentie bevolkt met een groot aantal onvergetelijke typetjes, meestal gespeeld door bekende acteurs. De roman werd voor tv bewerkt door John Gay. Voor de fotografie werd beroep gedaan op Nic Knowland. Oorspronkelijk uitgezonden in zes delen.

Les Pyramides bleues

1988 | Drama

Mexico/Frankrijk 1988. Drama van Arielle Dombasle. Met o.a. Omar Sharif, Pedro Armendáriz jr, Hippolyte Girardot, Pascal Greggory en Pierre Vaneck.

Dombasle, actrice (voor Eric Rohmer) en regisseuse (CHASSE- CROISE, op een hele onnozele manier vertrouwelijk ), verfilmde in Mexico de geschiedenis van een hele rijke man die het niet kan verdragen dat zijn dochter, waar hij zeer veel van houdt, hem verlaat om non te worden. Bijna krankzinnig geworden probeert hij op alle mogelijke manieren om haar terug te krijgen. Uiteraard treft men invallen en vondsten aan in een even angstwekkende als surrealistische barokstijl maar de maakster slaagt er niet in zich te bevrijden van de overweldigende invloed van Buñuel. En wat te verwachten van een dergelijke 'casting'? Een erg ambitieuze film, die veel te moeilijk was voor degene die hem heeft bedacht. Ook bekend als PARADISE CALLING.

The Boss' Wife

1986 | Komedie

Verenigde Staten 1986. Komedie van Ziggy Steinberg. Met o.a. Daniel Stern, Arielle Dombasle, Fisher Stevens, Melanie Mayron en Lou Jacobi.

Makelaar Joel Keefer doet erg zijn best om promotie te maken en zijn rivaal Tony Dugdale uit het veld te slaan. Hij ziet zijn kans schoon; wanneer hij zijn baas Mr. Roalvang ervan kan overtuigen; dat hij tijdens het legendarische exclusieve bedrijfsweekend de zaak alleen kan runnen. Joels vrouw Janet werkt echter niet mee. Zij blijft liever thuis om met haar griezelige collega; fotograaf Carlos; te werken. Terwijl de twee besluiten Joel toch maar te vergezellen; is die intussen in een flirtpartij met Louise verwikkeld. Louise blijkt echter de vrouw van de baas te zijn. Wanneer zowel de baas als Janet binnenstormen; raakt Joel in een moeilijke positie. Tot overmaat van ramp zet Janet ook nog eens Joels promotie op het spel

Lace

1986 |

Verenigde Staten 1986. William Hale. Met o.a. Arielle Dombasle, Brooke Adams en Phoebe Cates.

Pagan, Judy en Maxine krijgen tijdens de oorlog te horen dat Lili door soldaten is meegenomen en is gestorven. Lili blijkt echter in een kamp gevangen te hebben gezeten. Hoewel de drie vriendinnen blij zijn dit te horen, willen zij nog steeds niet onthullen wie de werkelijke moeder van Lili is

Flagrant désir

1986 | Mysterie, Drama

Verenigde Staten/Frankrijk 1986. Mysterie van Claude Faraldo. Met o.a. Sam Waterston, Marisa Berenson, Bernard-Pierre Donnadieu, Arielle Dombasle en Lauren Hutton.

Na een lange afwezigheid keert Claude Faraldo (bekend van BOF en THEMROC) terug met een weinig gelukkig verhaal van een detective die een onderzoek doet naar de moord op een kasteelvrouw uit een bekende wijnbouwers-familie uit de Medoc. De twee mannelijke vertolkers zijn interessant maar de regisseur vervalt in cliché's. Het resultaat is een mislukte poging de werkelijkheid achter het kasteelleven te vinden, en om de illusie van het verlangen aan te tonen.

Lace II

1985 | Drama

Verenigde Staten 1985. Drama van Billy Hale. Met o.a. Brooke Adams, Deborah Raffin, Arielle Dombasle, Phoebe Cates en Anthony Higgins.

Na het succes van de originele glittertroep moest er natuurlijk meteen een vervolg komen. In dit samenraapsel (met Raffin, die in de plaats is gekomen van Bess Armstrong) gaat de heldin - die nu weet welk 'rijk loeder' haar moeder was - op zoek naar de 'schoft' die haar vader wel moet zijn. Oorspronkelijk in twee delen.

Lace II

1985 |

Verenigde Staten 1985. William Hale. Met o.a. Arielle Dombasle, Brooke Adams en Phoebe Cates.

Lili is uitgegroeid tot een echte superster en is er eindelijk achter gekomen dat journaliste en schrijfster Judy Hale haar moeder is. Maar om haar identiteit vast te kunnen stellen wil ze van haar moeder weten wie haar vader is. Haar moeder zegt haar dat dit Nick Cliffe is, haar eerste grote liefde en omgekomen in Vietnam. Maar als haar moeder tijdens werk in Zuidoost-Azië ontvoerd wordt, komt ze er onder onfortuinlijke omstandigheden achter dat Nick Cliffe haar vader helemaal niet is...

Lace

1984 | Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1984. Drama van Billy Hale. Met o.a. Bess Armstrong, Brooke Adams, Arielle Dombasle, Phoebe Cates en Angela Lansbury.

Pure rommel verpakt met glitter. De monomane speurtocht van een internationale sexbom naar haar onbekende moeder met de bedoeling haar kapot te maken. Ze is een van de vrijmoedige kamergenotes van het instituut, die ieder op hun beurt enorm slaagden in hun leven. Toch slaagt Lansbury, die met een Frans accent spreekt, er niet in enige eerbied af te dwingen in deze zeer langdradige bewerking van de bestseller van Shirley Conran.

La Nuit porte jarretelles

1984 | Komedie

Frankrijk 1984. Komedie van Virginie Thévenet. Met o.a. Jézabel Carpi, Ariel Genet, Arielle Dombasle, Caroline Loeb en Jacques de Gunzbourg.

Een 'vrije' vrouw beleeft een bewogen nacht en sleept een 17- jarige jongen mee naar alle 'lustoorden' van het Parijse nachtleven. Tenslotte laat zij hem achter bij een vriend die wel wat voelt voor een homoseksueel avontuurtje. Een totale mislukking met zowel de gebruikelijke clichés als de nieuwste trends eigen aan een elite. Enkele details wekken hoge verwachtingen op, maar tevergeefs. Teleurstellend. Misschien moeten we wachten op een volgende film van betere kwaliteit. Op video uitgebracht als DE NACHT DRAAGT JARRETELLES.

Blaze

1984 | Drama

Verenigde Staten 1984. Drama van William Hale. Met o.a. Bess Armstrong, Anthony Higgins, Arielle Dombasle, Phoebe Cates en Angela Lansbury.

Mini-serie over drie vriendinnen van de middelbare school die besluiten, als een van hen een kind krijgt, nooit de identiteit van de moeder prijs te geven en het kind weg te geven. Alle drie groeien ze uit tot succesvolle vrouwen, de dochter groeit op tot een wereldbekend sekssymbool. Ze gaat op zoek naar haar moeder, maar de vriendinnen weigeren de moeder bekend te maken.

Pauline à la plage

1983 | Komedie, Romantiek, Familiefilm

Frankrijk 1983. Komedie van Eric Rohmer. Met o.a. Amanda Langlet, Arielle Dombasle, Pascal Greggory, Féodor Atkine en Rosette.

Derde film in Rohmers reeks 'Comédies et proverbes' speelt zich af in een Normandisch badplaatsje waar de vijftienjarige Pauline (Langlet) en haar zojuist gescheiden nicht Marion (Dombasle) een korte vakantie doorbrengen. Marion trekt de aandacht van een oude vlam én van een oudere, cynische man. Pauline ontmoet een leuke jongen van haar eigen leeftijd. De wensen en verlangens, de relationele misverstanden en het onophoudelijke gefilosofeer van de personages over de liefde worden in de bekende Rohmer-stijl verbeeld: geestig maar bedaard, teder en bitterzoet.

Los Motivos de Berta

1983 | Drama

Spanje 1983. Drama van José Luis Guerín. Met o.a. Silvia Gracia, Arielle Dombasle en Iñaki Aierra.

Voor een jong meisje uit het plattelandsmilieu begint het leven. Dit is een vervelend maar vooral pover compromis tussen de eerste films van Bresson en de producties van Victor Erice, die in Spanje een onbegrijpelijk groot aanzien heeft verworven.

La Belle Captive

1983 | Experimenteel, Horror, Sciencefiction

Frankrijk 1983. Experimenteel van Alain Robbe-Grillet. Met o.a. Daniel Mesguich, Gabrielle Lazure, Cyrielle Claire, Daniel Emilfork en Roland Dubillard.

Zoals altijd bij het filmwerk van Robbe-Grillet is dit een ludiek labyrinth van oppervlakkige verhalen, nachtmerries, voorspellingen, mentale beelden en bewegende vormen in een wereld van zinsbedrog, dit keer ontleend aan Magritte. Het schitterende camerawerk van Henri Alekan is echter niet genoeg om dit 'prachtige juweel van welluidende nietigheid' te redden van de leegte.

Les dames de la Licorne

1982 | Romantiek, Drama, Historische film

Frankrijk 1982. Romantiek van Lazare Iglesis. Met o.a. Ivan Desny, Alexandra Stewart, Manuel Bonnet, Monique Vermeer en Patricia Cartier.

Met de Ierse vrijheidsstrijd rond de eeuwwisseling als achtergrond, wordt de legende over de eerste graaf van Anjou verteld, die met een eenhoorn getrouwd zou zijn geweest. Hij heeft vijf dochters en die zorgen voor aardig wat amoureuze intriges. Een vreemd mengsel van Ierse rebellen, romantiek en onoverkomelijke klasseverschillen.

Le beau mariage

1982 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1982. Drama van Eric Rohmer. Met o.a. Béatrice Romand, André Dussollier, Arielle Dombasle, Féodor Atkine en Thamila Mezbah.

Regisseur Rohmer maakte in de jaren tachtig onder de noemer Comédies et Proverbes een serie van zes lichtvoetige drama's over mensen die hannesen met liefde en leven. Kunstgeschiedenisstudente Sabine besluit na haar romance met Simon dat ze geen getrouwde mannen meer wil. Sterker: ze gaat zelf trouwen. Maar met wie? Haar vriendin Clarisse komt aanzetten met een neef die leuk en ongebonden is. Mooie hoofdrol van Romand, die prima uit de voeten kan met Rohmers visitekaartje: een ogenschijnlijk kabbelend scenario met mooie, verrassende dialogen.

Putain d'histoire d'amour!

1981 | Komedie

Frankrijk 1981. Komedie van Gilles Béhat. Met o.a. Richard Berry, Mirella d' Angelo, Evelyne Dress, Didier Sauvegrain en Nathalie Guerin.

Goklust doet een jongeman de ene baan na de andere verliezen. Omdat hij zijn zoveelste ontslag niet aan zijn vrouw durft te vertellen, probeert hij zijn 'salaris' te winnen in het casino, maar hij verliest alles aan een aantrekkelijke gokster. De film heeft een verrassend humoristische toon die afwijkt van komedietraditie. Uitgangspunt was een toneelmonoloog waardoor tegenspelers van de operkelijke Berry in hun scènes wat onderbedeeld blijven, maar ze vullen ze met flair in.

Les Fruits de la passion

1981 | Drama, Erotiek

Japan/Frankrijk 1981. Drama van Shuji Terayama. Met o.a. Klaus Kinski, Isabelle Illiers, Arielle Dombasle, Keiko Niikata en Sayoko Yamagusni.

In het vervolg op HISTOIRE D`O wordt `O` door Sir Stephen in een Chinees bordeel geplaatst en ervaart zij jaloezie als een jonge revolutionair verliefd op haar wordt. Barok theatrale stylering van de beelden kan banaliteit van bordeelsc[KA2]enes waar hoeren en klanten hun fantasie[KA3]en acteren (als in Le Balcon van Genêt) niet compenseren. Het Chinese verzet tegen de westerse uitbuiting blijft al te onbestemd op de achtergrond en wat Illiers als 'O' niet acteert, doet Kinski als Stephen tien keer te veel.

Chassé-Croisé

1981 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1981. Drama van Arielle Dombasle. Met o.a. Pascal Greggory, Arielle Dombasle, Pierre Clémenti, Alexandra Stewart en Nathalie Guérin.

Een jonge man vermoordt een jonge vrouw zonder dat de relatie tussen hen duidelijk wordt. De film is zonder enige betekenis; hij is een samenraapsel waarin de invloed van Rivette, Rohmer, Borgès, Hugo Santiago en niet te vergeten Buñuel merkbaar is, maar vraag niet hoe. De filmmaker heeft ongetwijfeld ideeën maar elk talent ontbreekt. Tussen de figuranten ontwaren we Eric Rohmer, Roman Polanski en anderen. Een belachelijk, pretentieus en snobistisch werkstuk.

Ligeia

1980 | Horror

Frankrijk 1980. Horror van Maurice Ronet. Met o.a. Josephine Chaplin, Georges Claisse, Arielle Dombasle, Arlette Balkis en Albert Michel.

Een man neemt zijn tweede vrouw mee naar het huis waar zijn eerste vrouw is overleden. Deze hield zich bezig met zwarte magie. Haar geest probeert nu bezit te nemen van zijn nieuwe vrouw. Naar een verhaal van E.A. Poe.

La Femme de l'aviateur

1980 | Komedie, Drama

Frankrijk 1980. Komedie van Eric Rohmer. Met o.a. Philippe Marlaud, Anne-Marie Leury, Mathieu Carrière, Philippe Caroit en Coralie Clément.

Student ziet 's ochtends een man uit het huis van zijn vriendin vertrekken en krijgt van haar geen verklaring los. Die dag ziet hij dezelfde man, met een andere vrouw en hij volgt het paar samen met een avontuurlijk schoolmeisje dat hij toevallig heeft ontmoet. Uiteindelijk blijkt voor alles een simpele verklaring te zijn, maar de jonge held heeft zijn kans bij de scholiere gemist. Eerste deel van een nieuwe serie van Rohmers COMEDIES ET PROVERBES mist het intellectualisme van zijn CONTES MORAUX, maar weet met bedrieglijke simpelheid en lichtheid onderstromen in emoties en absurde toevalligheden in het leven prikkelend uitdrukking te geven.

Justocoeur

1980 | Drama

Canada/Frankrijk 1980. Drama van Mary Stephen. Met o.a. Corinne Lanselle, Michel Voletti, Michel Rocher, Nadia Vasil en Mathieu Carrière.

Een irriterende, praatzieke psychologische film over een bizarre driehoeksverhouding tussen een mooie danseres, haar manager en een homoseksuele artiest die bij hen inwoont. Het vlotte gewauwel wordt bovendien visueel verpakt alsof het een modieuze advertentie in Vogue of Cosmopolitan betreft, wat het geheel er niet bepaald draaglijker op maakt. Eric Rohmer werkte mee aan het scenario en heeft ook een gastoptreden als genodigde op een receptie.

Tess

1979 | Drama, Romantiek, Historische film, Komedie

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1979. Drama van Roman Polanski. Met o.a. Nastassja Kinski, Peter Firth, Leigh Lawson, John Collin en Arielle Dombasle.

Tess (Nastassja Kinski) is een arm meisje dat een betrekking als dienster accepteert bij haar verre en welvarende familie de D'Urbervilles. In haar nieuwe thuis wordt ze onteerd door 'neef' Alec (Leigh Lawson) en vervolgens verstoten door echtgenoot Angel (Peter Firth). Na de dood van haar vader vindt de innerlijk verteerde Tess opnieuw werk bij Alec. Haar roerige leven lijkt eindelijk tot rust te komen. Totdat de berouwvolle Angel ten tonele verschijnt en Tess zich genoodzaakt ziet om het heft in eigen hand te nemen. Naar Thomas Hardy's roman 'Tess of the d'Urbervilles - a pure woman', één van zijn meest neerslachtige werken over rurale beslommeringen.

Perceval le Gallois

1978 | Avonturenfilm, Romantiek

Frankrijk 1978. Avonturenfilm van Eric Rohmer. Met o.a. Fabrice Luchini, André Dussollier, Marie-Christine Barrault, Marc Eyraud en Clémentine Amouroux.

Perceval is door zijn moeder in de bossen opgevoed zonder enige kennis van de verdere wereld, maar een ontmoeting met vijf ridders zet hem aan zijn diensten aan te bieden aan koning Arthur om ooit óók geridderd te worden. Rohmers trouw aan letter en geest van het heldendicht van Chrétien de Troyes leidde tot in achtjambige verzen geschreven scenario en decors waarin het ontbreken van perspectief in de middeleeuwse schilderkunst werd benaderd. Het resultaat is niet pretentieus gekunsteld, maar geeft de film een verrassende lichtheid en méér magie dan de ridderfilms die enkele jaren later onverwachts in de mode kwamen.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Arielle Dombasle op televisie komt.

Reageer