Melle van Essen

Regisseur, Acteur, Scenarist, Cameraman

Melle van Essen is regisseur, acteur, scenarist en cameraman.
Er zijn 50 films gevonden.

In Blue

2017 | Drama, Romantiek

Nederland/Roemenië 2017. Drama van Jaap van Heusden. Met o.a. Maria Kraakman, Bogdan Iancu, Ellis van den Brink en Maria Rainea.

De Nederlandse stewardess Lin (Kraakman) moet in het vliegtuig helpen bij een bevalling, wat onverwerkte emoties losmaakt. Wanneer ze kort daarop in Boekarest een aanrijding heeft met een Roemeense straatjongen (Iancu), gaat ze een eigenaardige relatie met hem aan. De plot van deze derde speelfilm van Jaap van Heusden (Win/win, De nieuwe wereld) voelt een beetje geconstrueerd, maar wie erin kan meegaan wordt beloond met een spannende, ongemakkelijke, meeslepende filmervaring, afwisselend rauw en teder. Camerawerk, muziek en hoofdrolspelers zijn voortreffelijk.

Verdwijnen

2017 | Drama

Nederland 2017. Drama van Boudewijn Koole. Met o.a. Rifka Lodeizen, Elsie de Brauw, Marcus Hanssen en Jakob Oftebro.

De Nederlandse fotograaf Roos (Lodeizen) reist naar een besneeuwde uithoek in Noorwegen om haar moeder en halfbroertje te bezoeken. De vorige keer is ze met ruzie weggegaan. Ook dit bezoek belooft dramatisch te worden, want Roos heeft iets te vertellen. Regisseur Koole (Kauwboy, Beyond Sleep) en scenarist Jolein Laarman hebben een originele, authentieke setting gecreëerd, vol prachtige details. De plot wordt daar echter nogal dun over uitgesmeerd en het slot is aan de flauwe kant. Uiteindelijk beklijven vooral de ontzagwekkende winterlandschappen en het natuurlijke spel van Lodeizen.

De aflossing

2017 | Drama, Thriller

Nederland 2017. Drama van Jorien van Nes. Met o.a. Waldemar Torenstra, Gijs Naber, Porgy Franssen en Markoesa Hamer.

De broers Thomas (Torenstra) en Arne (Naber) zijn gebrouilleerd. Thomas heeft een hoge functie bij een grote bank, Arne is activist bij een groep die strijdt tegen de uitwassen in de financiële wereld. De begrafenis van hun vader brengt ze weer in contact, en Arne mag zelfs mee naar een conferentie over sustainable finance. 'Maar alleen om te luisteren,' benadrukt Thomas. Het loopt anders. Torenstra schreef mee aan het script, waarin enkele onwaarschijnlijke elementjes ruim worden gecompenseerd door de vaart en schwung. Goed spel, Franssen is in vorm als een Gerrit Zalm-achtige topbankier.

Beyond Sleep

2016 | Drama

Nederland/Noorwegen 2016. Drama van Boudewijn Koole. Met o.a. Reinout Scholten van Aschat, Pål Sverre Hagen, Thorbjørn Harr en Anders Baasmo Christiansen.

Vrije verfilming van de literaire klassieker Nooit meer slapen van W.F. Hermans, over de jonge geoloog Alfred Issendorf, die in Lapland op zoek gaat naar inslagen van meteorieten. Regisseur Koole (die ook het scenario schreef) knipte begin en eind van Hermans' boek af en zoomt in op de eindeloze en vaak gevaarlijke trektochten door de uitgestrekte Noorse toendra, die prachtig in beeld worden gebracht door cameraman Melle van Essen. Scholten van Aschat is ook geloofwaardig als de immer twijfelende Alfred, maar de film mist de vileine humor en de gelaagdheid van Hermans' asgrauwe boek.

Jongens

2014 | Jeugdfilm

Nederland 2014. Jeugdfilm van Mischa Kamp. Met o.a. Gijs Blom, Ton Kas, Ko Zandvliet, Roosmarijn van der Hoek en Jonas Smulders.

Na de dood van zijn moeder heeft de vader van de vijftienjarige Sieger (Blom) weinig tijd voor hem: zijn broertje Eddie eist alle aandacht op. Dus stort getalenteerd atleet Sieger zich op zijn sport. Op een dag in de zomervakantie ontmoet hij Marc (Zandvliet). Hij voelt zich tot hem aangetrokken. Verwarrend! Mooi, filmisch, goed gespeeld, als telefilm geproduceerd drama over ontluikende homoseksuele gevoelens, naar een subtiel scenario van Chris Westendorp en Jaap Peter Enderle. Regisseur Kamp maakte eerder de sterke jeugdfilms Het paard van Sinterklaas en Tony 10. Flink wat prijzen op festivals als Cinekid en het NFF.

Gozaran - Time Passing

2011 | Documentaire

Nederland/Duitsland 2011. Documentaire van Frank Scheffer.

Na dertig jaar ballingschap in Wenen keert de Iraanse avant-gardecomponist Mashayekhi in 2005 terug naar Teheran. Zijn missie: met een voornamelijk uit jonge vrouwen bestaand symfonieorkest westerse klassieke en contemporaine muziek vertolken. In de dictatoriale, kunst- en vrouwvijandige Islamitische Republiek Iran geen sinecure, zo illustreert deze bespiegelende documentaire. Combinatie van betekeniszwangere beelden, weerbarstige soundtrack (John Cage, Arvo Pärt) en Mashayekhi’s filosofische voice over-monologen vormt een uitdaging. Onvergetelijk zijn de vrouwen: dapper, gepassioneerd, tragisch. Warme HD-fotografie van Melle van Essen.

Boy

2012 | Korte film, Drama

Nederland 2012. Korte film van Tami Ravid. Met o.a. Gerald Gonzales, Arvin Quirante, Bart Klever en René van Zinnicq Bergman.

In de One Night Stand-film Boy zien we Nederland door de ogen van een illegale Filipijnse schoonmaker, die in Oud-Zuid niet alleen de tegels laat glimmen maar ook hier en daar een eenzame Amsterdammer van gezelschap voorziet. Hij leeft in de anonimiteit, maar als jonge homo trekt hij wel de aandacht van vermogende Nederlandse mannen. Ondertussen tracht zijn vriendje, duidelijk een minder rechtlijnig type, door te breken als danser. Mooi vormgegeven, bij vlagen meeslepend maar ook wat somber drama. Goed spel van de hoofdrolspelers.
Vanaf december 2012 online te zien op www.onenightstandoptv.nl.

Anatomie van een moord

2012 | Documentaire

Nederland 2012. Documentaire van Joop van Wijk.

Twaalf jaar na de moord op zijn schoonzus reconstrueert Joop van Wijk hoe het is gebeurd, maar ook hoe het heeft kunnen gebeuren - zonder een oordeel te vellen.

De smaak van de ziel

2010 | Documentaire

Nederland 2010. Documentaire van Robbert So Kiem Hwat.

Documentaire over koken als kunst en smaak. Regie Robbert So Kiem Hwat.

Maite was hier

2009 | Korte film

Nederland 2009. Korte film van Boudewijn Koole. Met o.a. Abbey Hoes, Sigrid ten Napel en Anneke Blok.

Veertienjarige Maite verblijft op de kankerafdeling en wacht op een zware operatie. Terwijl ze worstelt met haar gezondheid gaat het leven door, krijgt haar vriendin haar eerste vriendje. De film volgt het stoere meisje tijdens de moeilijke gesprekken met haar moeder, terwijl ze gewassen wordt door een begrijpende broeder, en als ze 's nachts over de afdeling dwaalt. Veel blijft onuitgesproken, maar de film verliest geen moment de grip op de kijker. Dat komt door het levensechte spel van alle acteurs (met tiener Abbey Hoes voorop), het fraaie camerawerk en de vele mooie, verstilde scènes.

The Last Days of Shishmaref

2008 | Documentaire

Nederland 2008. Documentaire van Jan Louter.

Documentaire van Jan Louter over het dorpje Shishmaref in het hoge noorden van Alaska. Door de opwarming van de aarde dreigt Shishmaref verzwolgen te worden door de zee.

Tussen Hemel En Aarde

2007 | Documentaire

Nederland/België 2007. Documentaire van Frank van den Engel en Masja Novikova.

Documentaire waarin makers Van den Engel en Novikova op zoek gaan naar het effect van de Oezbeekse politiek op het leven van normale mensen. Zo ziet de circusartiest Achat zich als mensenrechtactivist, collega Tursin noemt zich liever opvoeder.

De avondboot

2007 | Drama

Nederland 2007. Drama van Karim Traïdia. Met o.a. Anneke Blok, Gijs Scholten van Aschat, Carine Crutzen, Celia Nufaar en Lou Landré.

Net als in de film Eilandgasten spelen de verschillende verhalen zich af op het eiland Vlieland. De gasten van Duinroos I en II zijn gekomen naar het eiland om te ontspannen en van zee en natuur te genieten, maar soms lopen de spanningen hoog op. Het liefst zouden ze hun vakantie willen afbreken en met de eerste de beste boot vertrekken, maar het eiland blijkt hen ook te kunnen helpen bij het oplossen van hun problemen.

Ave Maria

2006 | Documentaire

Nederland 2006. Documentaire van Nouchka van Brakel.

Net als in de film Eilandgasten spelen de verschillende verhalen zich af op het eiland Vlieland. De gasten van Duinroos I en II zijn gekomen naar het eiland om te ontspannen en van zee en natuur te genieten, maar soms lopen de spanningen hoog op. Het liefst zouden ze hun vakantie willen afbreken en met de eerste de beste boot vertrekken, maar het eiland blijkt hen ook te kunnen helpen bij het oplossen van hun problemen.

Tea

2005 | Documentaire, Muziek

Nederland 2005. Documentaire van Frank Scheffer.

Documentaire van Frank Scheffer over de Tea Opera van componist Tan Dun.

Eilandgasten

2005 | Drama

Nederland 2005. Drama van Karim Traïdia. Met o.a. Tygo Gernandt, Jaap Spijkers, Caro Lenssen, Egbert Jan Weeber en Eva Duijvestein.

Vlieland heeft de hoofdrol in deze telefilm. In een vakantiehuisje spelen zich verschillende grote en minder grote drama's af. Zo voert Dana een koude oorlog met Chiel, die vreemd is gegaan. En Niels zit met zijn hoofd niet bij zijn gezin en vakantie, maar bij zijn werk. In deze episodenfilm is een handvol korte verhalen gepropt, waar het misschien beter was geweest er één te kiezen en uit te diepen.

Zielen van Napels

2004 | Documentaire

Nederland 2004. Documentaire van Vincent Monnikendam.

In de documentaire van Vincent Monnikendam over de stad Napels sluiten poëzie, sociale geografie en geschiedenis een indrukwekkend, intrigerend verbond.

Love Me or Leave Me

2004 | Biografie, Documentaire

Nederland 2004. Biografie van Jan Louter.

Portret van het roerige leven van beeldend kunstenaar Jan Montyn. Hij vocht in de Tweede Wereldoorlog, Korea, Vietnam en Cambodja. Oorlog tekende zijn leven en Montyn tekende de oorlog.

Echoes of War

2004 | Documentaire

Nederland 2004. Documentaire van Joop van Wijk.

Op vier continenten vertellen jonge slachtoffers van (oorlogs-)geweld hun aangrijpende verhalen. De kinderen beginnen te praten na het lezen van het sprookje A Little Elephant Finds His Courage van schrijfster Nancy Baron, over het olifantje Baba dat zijn vader verliest en ontdekt dat hij de opdracht heeft het leven in volle glorie te omarmen.

A Labyrinth of Time

2004 | Documentaire

Nederland 2004. Documentaire van Frank Scheffer. Met o.a. Elliot Carter en Pierre Boulez.

Al 22 jaar lang is Frank Scheffer bezig manieren te bedenken om de muziek van de Amerikaanse componist Elliott Carter in beeld te brengen. En hoewel hij met A Labyrinth of Time een voorlopig hoogtepunt bereikt, wil dat niet zeggen dat het project is afgesloten. 'De mens is een veranderlijk en gevarieerd onderwerp', citeert Carter in de documentaire de essayist Montaigne. Om aan die veranderlijkheid recht te doen is een vorm noodzakelijk die even wisselend kan zijn. Wanneer een versie van de film op dvd zal worden uitgebracht zal het resultaat zonder twijfel weer heel anders zijn.

De Enclave

2002 | Thriller, Drama

Nederland 2002. Thriller van Willem van de Sande Bakhuyzen. Met o.a. Ramsey Nasr, Frank Lammers, Johan Leysen, Renée Soutendijk en Nienke Römer.

Ibro Hadzic (Nasr), een Bosni[KA3]er die moslim is, kwam naar Nederland omdat hij tijdens de Bosnische burgeroorlog tolk was bij de Nederlandse troepen die in de enclave van Srebrenica de strijdende partijen uit elkaar moesten houden. Het ging om een kleine legereenheid die niet opgewassen was tegen hun taak en bekend stond als het Dutchbat. Ibro trouwde met een vrouwelijke Dutchbatter en acht jaar na de val van Srebrenica heeft hij een goed betaalde baan als tolk bij het Joegoslavi[KA3]e tribunaal van het Internationale Gerechtshof in Den Haag. Tijdens het proces tegen de Bosnisch-Servische sergeant Bokan (Lammers) meent hij de moordenaar van zijn verdwenen vader en moeder, zusters en broers te herkennen. Bokan wordt wegens gebrek aan bewijs en zwakke getuigen, die onder druk staan van de Bosnische maffia, vrijgesproken. Dit is het einde van deel [KA1]e[KA1]en. In het vervolg dat bijna naadloos aanschuift, heeft Ibro in een wanhoopsdaad Bokan gegijzeld en hoort de hele wereld via de media over zijn persoonlijke lijdensweg. In het crisiscentrum is de burgemeester van Den Haag, George Verhoef (Leysen), lid van het team. Verhoef was als minister van defensie indertijd in Srebrenica de eindverantwoordelijke in de onderhandelingen tussen de machtige Bosnische Servi[KA3]ers, en de door hen in gijzeling genomen bevolking van achtduizend zielen. Ibro eist dat Verhoef met de billen bloot komt, terwijl Bokan na zijn openlijke schuldbekentenis tegen Verhoef kan worden uitgewisseld. Het loopt niet helemaal zoals Ibro zich had voorgesteld. Einde van dit bedrijf. Het laatste deel speelt vier jaar later, in 2007. Verhoef is in de onafhankelijke republiek Srpska en buigt zich met een aannemer over de bouwplannen van een in uitvoering zijnd vakantiedorp op het terrein, waar twaalf jaar ervoor massagraven ontstonden. Verhoef is er met zijn vrouw en tienerdochter en hij is de gevolmachtigde van de VN. Ibro werkt er als bouwvakker. Verhoefs dochter wordt gekidnapt en Verhoef moet nu de verantwoording afleggen die hij bij de gijzelingszaak nooit deed. Dat er in Nederland over het povere optreden van Dutchbat en de onmacht om de massale slachting - de grootste in Europa sedert WO II - te voorkomen, een film gedraaid zou worden, hoeft geen verwondering te wekken. Eigenlijk is deze rolprent een lange tv- film, een mini, die op het Rotterdamse filmfestival werd voorvertoond met een ge[KA3]improviseerde soundtrack. Het spel is heel behoorlijk, het scenario van Alma Popeyus en Hein Sch[KA3]utz is aannemelijk en het bevat de nodige fictie die zoveel mogelijk tegen de feiten is getoetst. Soms was het speculatief, maar het werd later door de werkelijkheid bevestigd (het onder druk zetten van getuigen door de maffia bijvoorbeeld). Het camerawerk is van Melle van Essen die voor een deel in het najaar van 2001 in Kroati[KA3]e op `locatie` filmde. Regisseur Van de Sande Bakhuyzen werkte met een beperkt budget van anderhalf miljoen euro en verrichtte er wonderen mee. Aanvankelijk aarzelde omroep VARA om het project te doen, maar rook een kans toen het bekend werd dat het NIOD rapport over de val van Srebrenica zou uitkomen tegen de tijd dat het uitgezonden kon worden. Wat dies meer zij, het tweede paarse kabinet van premier Wim Kok viel hierom, [KA1]e[KA1]en maand voor de geplande kamerverkiezingen. Het is geen toeval dat de naam van George Verhoef veel lijkt op die van de toenmalige verantwoordelijke VVD-minister Joris Voorhoeve. Een beetje ondeugend is het wel, vooral het opportunisme van de VARA om stemming makende, ondermijnende politiek zonder duidelijke koers te bedrijven, gevoed door kijkcijfersgeilheid. Buiten Nederland minder relevant omdat men de details (het foute gedrag van de militaire bevelhebbers, de mislukte fotorolletjes, de verdwenen videofilms en andere grove schandaaltjes) die de gemoederen hoog deden oplopen, niet zo goed kent, en ondanks het feit dat voornoemde scenarioschrijvers zich o.a. baseerden op de uitstekende, zeer gedetailleerde documentaire A CRY FROM THE GRAVE en het boek Endgame van David Rohde. Wordt meestal in drie delen uitgezonden.

Keep the Timbila Playing

2001 | Experimenteel

Nederland 2001. Experimenteel van Frank Diamand.

Ibro Hadzic (Nasr), een Bosni[KA3]er die moslim is, kwam naar Nederland omdat hij tijdens de Bosnische burgeroorlog tolk was bij de Nederlandse troepen die in de enclave van Srebrenica de strijdende partijen uit elkaar moesten houden. Het ging om een kleine legereenheid die niet opgewassen was tegen hun taak en bekend stond als het Dutchbat. Ibro trouwde met een vrouwelijke Dutchbatter en acht jaar na de val van Srebrenica heeft hij een goed betaalde baan als tolk bij het Joegoslavi[KA3]e tribunaal van het Internationale Gerechtshof in Den Haag. Tijdens het proces tegen de Bosnisch-Servische sergeant Bokan (Lammers) meent hij de moordenaar van zijn verdwenen vader en moeder, zusters en broers te herkennen. Bokan wordt wegens gebrek aan bewijs en zwakke getuigen, die onder druk staan van de Bosnische maffia, vrijgesproken. Dit is het einde van deel [KA1]e[KA1]en. In het vervolg dat bijna naadloos aanschuift, heeft Ibro in een wanhoopsdaad Bokan gegijzeld en hoort de hele wereld via de media over zijn persoonlijke lijdensweg. In het crisiscentrum is de burgemeester van Den Haag, George Verhoef (Leysen), lid van het team. Verhoef was als minister van defensie indertijd in Srebrenica de eindverantwoordelijke in de onderhandelingen tussen de machtige Bosnische Servi[KA3]ers, en de door hen in gijzeling genomen bevolking van achtduizend zielen. Ibro eist dat Verhoef met de billen bloot komt, terwijl Bokan na zijn openlijke schuldbekentenis tegen Verhoef kan worden uitgewisseld. Het loopt niet helemaal zoals Ibro zich had voorgesteld. Einde van dit bedrijf. Het laatste deel speelt vier jaar later, in 2007. Verhoef is in de onafhankelijke republiek Srpska en buigt zich met een aannemer over de bouwplannen van een in uitvoering zijnd vakantiedorp op het terrein, waar twaalf jaar ervoor massagraven ontstonden. Verhoef is er met zijn vrouw en tienerdochter en hij is de gevolmachtigde van de VN. Ibro werkt er als bouwvakker. Verhoefs dochter wordt gekidnapt en Verhoef moet nu de verantwoording afleggen die hij bij de gijzelingszaak nooit deed. Dat er in Nederland over het povere optreden van Dutchbat en de onmacht om de massale slachting - de grootste in Europa sedert WO II - te voorkomen, een film gedraaid zou worden, hoeft geen verwondering te wekken. Eigenlijk is deze rolprent een lange tv- film, een mini, die op het Rotterdamse filmfestival werd voorvertoond met een ge[KA3]improviseerde soundtrack. Het spel is heel behoorlijk, het scenario van Alma Popeyus en Hein Sch[KA3]utz is aannemelijk en het bevat de nodige fictie die zoveel mogelijk tegen de feiten is getoetst. Soms was het speculatief, maar het werd later door de werkelijkheid bevestigd (het onder druk zetten van getuigen door de maffia bijvoorbeeld). Het camerawerk is van Melle van Essen die voor een deel in het najaar van 2001 in Kroati[KA3]e op `locatie` filmde. Regisseur Van de Sande Bakhuyzen werkte met een beperkt budget van anderhalf miljoen euro en verrichtte er wonderen mee. Aanvankelijk aarzelde omroep VARA om het project te doen, maar rook een kans toen het bekend werd dat het NIOD rapport over de val van Srebrenica zou uitkomen tegen de tijd dat het uitgezonden kon worden. Wat dies meer zij, het tweede paarse kabinet van premier Wim Kok viel hierom, [KA1]e[KA1]en maand voor de geplande kamerverkiezingen. Het is geen toeval dat de naam van George Verhoef veel lijkt op die van de toenmalige verantwoordelijke VVD-minister Joris Voorhoeve. Een beetje ondeugend is het wel, vooral het opportunisme van de VARA om stemming makende, ondermijnende politiek zonder duidelijke koers te bedrijven, gevoed door kijkcijfersgeilheid. Buiten Nederland minder relevant omdat men de details (het foute gedrag van de militaire bevelhebbers, de mislukte fotorolletjes, de verdwenen videofilms en andere grove schandaaltjes) die de gemoederen hoog deden oplopen, niet zo goed kent, en ondanks het feit dat voornoemde scenarioschrijvers zich o.a. baseerden op de uitstekende, zeer gedetailleerde documentaire A CRY FROM THE GRAVE en het boek Endgame van David Rohde. Wordt meestal in drie delen uitgezonden.

In the Ocean

2001 |

Nederland 2001. Frank Scheffer.

Ibro Hadzic (Nasr), een Bosni[KA3]er die moslim is, kwam naar Nederland omdat hij tijdens de Bosnische burgeroorlog tolk was bij de Nederlandse troepen die in de enclave van Srebrenica de strijdende partijen uit elkaar moesten houden. Het ging om een kleine legereenheid die niet opgewassen was tegen hun taak en bekend stond als het Dutchbat. Ibro trouwde met een vrouwelijke Dutchbatter en acht jaar na de val van Srebrenica heeft hij een goed betaalde baan als tolk bij het Joegoslavi[KA3]e tribunaal van het Internationale Gerechtshof in Den Haag. Tijdens het proces tegen de Bosnisch-Servische sergeant Bokan (Lammers) meent hij de moordenaar van zijn verdwenen vader en moeder, zusters en broers te herkennen. Bokan wordt wegens gebrek aan bewijs en zwakke getuigen, die onder druk staan van de Bosnische maffia, vrijgesproken. Dit is het einde van deel [KA1]e[KA1]en. In het vervolg dat bijna naadloos aanschuift, heeft Ibro in een wanhoopsdaad Bokan gegijzeld en hoort de hele wereld via de media over zijn persoonlijke lijdensweg. In het crisiscentrum is de burgemeester van Den Haag, George Verhoef (Leysen), lid van het team. Verhoef was als minister van defensie indertijd in Srebrenica de eindverantwoordelijke in de onderhandelingen tussen de machtige Bosnische Servi[KA3]ers, en de door hen in gijzeling genomen bevolking van achtduizend zielen. Ibro eist dat Verhoef met de billen bloot komt, terwijl Bokan na zijn openlijke schuldbekentenis tegen Verhoef kan worden uitgewisseld. Het loopt niet helemaal zoals Ibro zich had voorgesteld. Einde van dit bedrijf. Het laatste deel speelt vier jaar later, in 2007. Verhoef is in de onafhankelijke republiek Srpska en buigt zich met een aannemer over de bouwplannen van een in uitvoering zijnd vakantiedorp op het terrein, waar twaalf jaar ervoor massagraven ontstonden. Verhoef is er met zijn vrouw en tienerdochter en hij is de gevolmachtigde van de VN. Ibro werkt er als bouwvakker. Verhoefs dochter wordt gekidnapt en Verhoef moet nu de verantwoording afleggen die hij bij de gijzelingszaak nooit deed. Dat er in Nederland over het povere optreden van Dutchbat en de onmacht om de massale slachting - de grootste in Europa sedert WO II - te voorkomen, een film gedraaid zou worden, hoeft geen verwondering te wekken. Eigenlijk is deze rolprent een lange tv- film, een mini, die op het Rotterdamse filmfestival werd voorvertoond met een ge[KA3]improviseerde soundtrack. Het spel is heel behoorlijk, het scenario van Alma Popeyus en Hein Sch[KA3]utz is aannemelijk en het bevat de nodige fictie die zoveel mogelijk tegen de feiten is getoetst. Soms was het speculatief, maar het werd later door de werkelijkheid bevestigd (het onder druk zetten van getuigen door de maffia bijvoorbeeld). Het camerawerk is van Melle van Essen die voor een deel in het najaar van 2001 in Kroati[KA3]e op `locatie` filmde. Regisseur Van de Sande Bakhuyzen werkte met een beperkt budget van anderhalf miljoen euro en verrichtte er wonderen mee. Aanvankelijk aarzelde omroep VARA om het project te doen, maar rook een kans toen het bekend werd dat het NIOD rapport over de val van Srebrenica zou uitkomen tegen de tijd dat het uitgezonden kon worden. Wat dies meer zij, het tweede paarse kabinet van premier Wim Kok viel hierom, [KA1]e[KA1]en maand voor de geplande kamerverkiezingen. Het is geen toeval dat de naam van George Verhoef veel lijkt op die van de toenmalige verantwoordelijke VVD-minister Joris Voorhoeve. Een beetje ondeugend is het wel, vooral het opportunisme van de VARA om stemming makende, ondermijnende politiek zonder duidelijke koers te bedrijven, gevoed door kijkcijfersgeilheid. Buiten Nederland minder relevant omdat men de details (het foute gedrag van de militaire bevelhebbers, de mislukte fotorolletjes, de verdwenen videofilms en andere grove schandaaltjes) die de gemoederen hoog deden oplopen, niet zo goed kent, en ondanks het feit dat voornoemde scenarioschrijvers zich o.a. baseerden op de uitstekende, zeer gedetailleerde documentaire A CRY FROM THE GRAVE en het boek Endgame van David Rohde. Wordt meestal in drie delen uitgezonden.

Voyage to Cythera

1999 |

Nederland 1999. Frank Scheffer.

Ibro Hadzic (Nasr), een Bosni[KA3]er die moslim is, kwam naar Nederland omdat hij tijdens de Bosnische burgeroorlog tolk was bij de Nederlandse troepen die in de enclave van Srebrenica de strijdende partijen uit elkaar moesten houden. Het ging om een kleine legereenheid die niet opgewassen was tegen hun taak en bekend stond als het Dutchbat. Ibro trouwde met een vrouwelijke Dutchbatter en acht jaar na de val van Srebrenica heeft hij een goed betaalde baan als tolk bij het Joegoslavi[KA3]e tribunaal van het Internationale Gerechtshof in Den Haag. Tijdens het proces tegen de Bosnisch-Servische sergeant Bokan (Lammers) meent hij de moordenaar van zijn verdwenen vader en moeder, zusters en broers te herkennen. Bokan wordt wegens gebrek aan bewijs en zwakke getuigen, die onder druk staan van de Bosnische maffia, vrijgesproken. Dit is het einde van deel [KA1]e[KA1]en. In het vervolg dat bijna naadloos aanschuift, heeft Ibro in een wanhoopsdaad Bokan gegijzeld en hoort de hele wereld via de media over zijn persoonlijke lijdensweg. In het crisiscentrum is de burgemeester van Den Haag, George Verhoef (Leysen), lid van het team. Verhoef was als minister van defensie indertijd in Srebrenica de eindverantwoordelijke in de onderhandelingen tussen de machtige Bosnische Servi[KA3]ers, en de door hen in gijzeling genomen bevolking van achtduizend zielen. Ibro eist dat Verhoef met de billen bloot komt, terwijl Bokan na zijn openlijke schuldbekentenis tegen Verhoef kan worden uitgewisseld. Het loopt niet helemaal zoals Ibro zich had voorgesteld. Einde van dit bedrijf. Het laatste deel speelt vier jaar later, in 2007. Verhoef is in de onafhankelijke republiek Srpska en buigt zich met een aannemer over de bouwplannen van een in uitvoering zijnd vakantiedorp op het terrein, waar twaalf jaar ervoor massagraven ontstonden. Verhoef is er met zijn vrouw en tienerdochter en hij is de gevolmachtigde van de VN. Ibro werkt er als bouwvakker. Verhoefs dochter wordt gekidnapt en Verhoef moet nu de verantwoording afleggen die hij bij de gijzelingszaak nooit deed. Dat er in Nederland over het povere optreden van Dutchbat en de onmacht om de massale slachting - de grootste in Europa sedert WO II - te voorkomen, een film gedraaid zou worden, hoeft geen verwondering te wekken. Eigenlijk is deze rolprent een lange tv- film, een mini, die op het Rotterdamse filmfestival werd voorvertoond met een ge[KA3]improviseerde soundtrack. Het spel is heel behoorlijk, het scenario van Alma Popeyus en Hein Sch[KA3]utz is aannemelijk en het bevat de nodige fictie die zoveel mogelijk tegen de feiten is getoetst. Soms was het speculatief, maar het werd later door de werkelijkheid bevestigd (het onder druk zetten van getuigen door de maffia bijvoorbeeld). Het camerawerk is van Melle van Essen die voor een deel in het najaar van 2001 in Kroati[KA3]e op `locatie` filmde. Regisseur Van de Sande Bakhuyzen werkte met een beperkt budget van anderhalf miljoen euro en verrichtte er wonderen mee. Aanvankelijk aarzelde omroep VARA om het project te doen, maar rook een kans toen het bekend werd dat het NIOD rapport over de val van Srebrenica zou uitkomen tegen de tijd dat het uitgezonden kon worden. Wat dies meer zij, het tweede paarse kabinet van premier Wim Kok viel hierom, [KA1]e[KA1]en maand voor de geplande kamerverkiezingen. Het is geen toeval dat de naam van George Verhoef veel lijkt op die van de toenmalige verantwoordelijke VVD-minister Joris Voorhoeve. Een beetje ondeugend is het wel, vooral het opportunisme van de VARA om stemming makende, ondermijnende politiek zonder duidelijke koers te bedrijven, gevoed door kijkcijfersgeilheid. Buiten Nederland minder relevant omdat men de details (het foute gedrag van de militaire bevelhebbers, de mislukte fotorolletjes, de verdwenen videofilms en andere grove schandaaltjes) die de gemoederen hoog deden oplopen, niet zo goed kent, en ondanks het feit dat voornoemde scenarioschrijvers zich o.a. baseerden op de uitstekende, zeer gedetailleerde documentaire A CRY FROM THE GRAVE en het boek Endgame van David Rohde. Wordt meestal in drie delen uitgezonden.

Lágrimas Negras

1997 | Documentaire, Muziek

Nederland 1997. Documentaire van Sonia Herman Dolz. Met o.a. Reinaldo Hierrezuelo, Reinaldo Creagh, Pancho Cabas, Aristoteles Linonta en Ricardo Ortiz.

Het lijken vijf stramme oude mannetjes totdat ze het podium opkomen en met swingende Cubaanse klanken en 'sexy' bewegingen hele zalen opzwepen. De leden van de Cubaanse band 'La Vieje Trova Santiaguera' hebben een gemiddelde leeftijd van 84 jaar en reizen, sinds ze in 1993 tijdens een jam-sessie werden ontdekt, de hele wereld over. Spelend op een contrabas, twee gitaren, sambaballen en claves, verleiden de jeugdige bejaarden hun publiek met passievolle muziek over de liefde. In Lagrimas Negras volgde filmmaakster Sonia Herman Dolz de oude troubadours gedurende drie weken in Havanna en Santiago en filmde de 'popsterren' tijdens een tournee door Europa en een voor de film georganiseerd concert.

Diogenes - Mexico-stad, de stad

1997 | Documentaire

Nederland 1997. Documentaire van Casper Verbrugge, Rob Smidts, Melle van Essen en Gys Zevenberger.

Het lijken vijf stramme oude mannetjes totdat ze het podium opkomen en met swingende Cubaanse klanken en 'sexy' bewegingen hele zalen opzwepen. De leden van de Cubaanse band 'La Vieje Trova Santiaguera' hebben een gemiddelde leeftijd van 84 jaar en reizen, sinds ze in 1993 tijdens een jam-sessie werden ontdekt, de hele wereld over. Spelend op een contrabas, twee gitaren, sambaballen en claves, verleiden de jeugdige bejaarden hun publiek met passievolle muziek over de liefde. In Lagrimas Negras volgde filmmaakster Sonia Herman Dolz de oude troubadours gedurende drie weken in Havanna en Santiago en filmde de 'popsterren' tijdens een tournee door Europa en een voor de film georganiseerd concert.

Crossroads

1997 | Documentaire

Nederland 1997. Documentaire van Joop van Wijk en Hillie Molenaar.

Het lijken vijf stramme oude mannetjes totdat ze het podium opkomen en met swingende Cubaanse klanken en 'sexy' bewegingen hele zalen opzwepen. De leden van de Cubaanse band 'La Vieje Trova Santiaguera' hebben een gemiddelde leeftijd van 84 jaar en reizen, sinds ze in 1993 tijdens een jam-sessie werden ontdekt, de hele wereld over. Spelend op een contrabas, twee gitaren, sambaballen en claves, verleiden de jeugdige bejaarden hun publiek met passievolle muziek over de liefde. In Lagrimas Negras volgde filmmaakster Sonia Herman Dolz de oude troubadours gedurende drie weken in Havanna en Santiago en filmde de 'popsterren' tijdens een tournee door Europa en een voor de film georganiseerd concert.

Stalin had een brug beloofd

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Gerard Jacobs.

Het lijken vijf stramme oude mannetjes totdat ze het podium opkomen en met swingende Cubaanse klanken en 'sexy' bewegingen hele zalen opzwepen. De leden van de Cubaanse band 'La Vieje Trova Santiaguera' hebben een gemiddelde leeftijd van 84 jaar en reizen, sinds ze in 1993 tijdens een jam-sessie werden ontdekt, de hele wereld over. Spelend op een contrabas, twee gitaren, sambaballen en claves, verleiden de jeugdige bejaarden hun publiek met passievolle muziek over de liefde. In Lagrimas Negras volgde filmmaakster Sonia Herman Dolz de oude troubadours gedurende drie weken in Havanna en Santiago en filmde de 'popsterren' tijdens een tournee door Europa en een voor de film georganiseerd concert.

Conducting Mahler

1996 | Documentaire

Nederland 1996. Documentaire van Frank Scheffer.

Het lijken vijf stramme oude mannetjes totdat ze het podium opkomen en met swingende Cubaanse klanken en 'sexy' bewegingen hele zalen opzwepen. De leden van de Cubaanse band 'La Vieje Trova Santiaguera' hebben een gemiddelde leeftijd van 84 jaar en reizen, sinds ze in 1993 tijdens een jam-sessie werden ontdekt, de hele wereld over. Spelend op een contrabas, twee gitaren, sambaballen en claves, verleiden de jeugdige bejaarden hun publiek met passievolle muziek over de liefde. In Lagrimas Negras volgde filmmaakster Sonia Herman Dolz de oude troubadours gedurende drie weken in Havanna en Santiago en filmde de 'popsterren' tijdens een tournee door Europa en een voor de film georganiseerd concert.

Tabee Toean; Op Patrouille in Nederlands Indië

1995 | Documentaire

Nederland 1995. Documentaire van Tom Verheul. Met o.a. Wim Schot, Chris Paling, Gerrit Kersten, Bob van Engelenburg en Henk Pezy.

Het lijken vijf stramme oude mannetjes totdat ze het podium opkomen en met swingende Cubaanse klanken en 'sexy' bewegingen hele zalen opzwepen. De leden van de Cubaanse band 'La Vieje Trova Santiaguera' hebben een gemiddelde leeftijd van 84 jaar en reizen, sinds ze in 1993 tijdens een jam-sessie werden ontdekt, de hele wereld over. Spelend op een contrabas, twee gitaren, sambaballen en claves, verleiden de jeugdige bejaarden hun publiek met passievolle muziek over de liefde. In Lagrimas Negras volgde filmmaakster Sonia Herman Dolz de oude troubadours gedurende drie weken in Havanna en Santiago en filmde de 'popsterren' tijdens een tournee door Europa en een voor de film georganiseerd concert.

Tabee Toean, op patrouille in Nederlands Indië

1995 | Documentaire

Nederland 1995. Documentaire van Verheul.

Het lijken vijf stramme oude mannetjes totdat ze het podium opkomen en met swingende Cubaanse klanken en 'sexy' bewegingen hele zalen opzwepen. De leden van de Cubaanse band 'La Vieje Trova Santiaguera' hebben een gemiddelde leeftijd van 84 jaar en reizen, sinds ze in 1993 tijdens een jam-sessie werden ontdekt, de hele wereld over. Spelend op een contrabas, twee gitaren, sambaballen en claves, verleiden de jeugdige bejaarden hun publiek met passievolle muziek over de liefde. In Lagrimas Negras volgde filmmaakster Sonia Herman Dolz de oude troubadours gedurende drie weken in Havanna en Santiago en filmde de 'popsterren' tijdens een tournee door Europa en een voor de film georganiseerd concert.

Xime

1994 | Drama

Portugal/Nederland/Papoea-Nieuw-Guinea 1994. Drama van Sana Na N'Hada. Met o.a. José Tamba, Justino Neto, Aful Macka, Etelvina Gomes en Juan Carlos Tajes.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

Trajectory - A Silent Film for Henry Brant

1994 |

Nederland 1994. Frank Diamand.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

Goud - vergeten in Siberië

1994 |

1994. Theo Uittenbogaard.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

Idomeneo

1993 | Komedie, Familiefilm

Nederland 1993. Komedie van Ineke Houtman. Met o.a. Ineke Houtman en Frank Groothof.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

Het is een schone dag geweest

1993 | Documentaire

Nederland 1993. Documentaire van Jos de Putter.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

Amor...No!

1993 |

Nederland 1993. Jack Janssen.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

Landschappen waar niemand van weet

1992 | Documentaire

Nederland 1992. Documentaire van Melle van Essen.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

Isingiro Hospital

1992 |

1992. Joop van Wijk en Hillie Molenaar.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

Onvoltooid verleden

1990 |

1990. Frank Vellenga.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

New York Between Heaven and Hell

1990 |

1990. Manuela Hartsuyker.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

Mama Calle

1990 | Documentaire

Nederland 1990. Documentaire van Arjanne Laan. Met o.a. Tony Garcia, Juan Emanuel Jimenez Floris, Balentin en Alfredo Floris Leon.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

Lois Lane

1990 |

Nederland 1990. George Schouten.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

Dood spoor

1990 |

1990. Jack Janssen.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

Diogenes

1990 |

Nederland 1990.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

Chili de overgang

1990 |

1990. Gaston Ancelovici en Frank Diamand.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

De gasten van hotel Astoria

1989 |

1989. Reza Allemehzadeh. Met o.a. Vida Ghahremany, Houshang Touzie, Mohsen Marzban en Shohreh Aghdashloo.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

Time is music

1988 |

1988. Frank Scheffer.

Tegen de achtergrond van de rijstoogst van 1963 in Guin[KA1]ee Bissau leidt een generatieconflict naar een tragisch einde. Een weduwnaar, Iala (Macka), maakt zich ongerust over zijn zoons, Raul (Neto) en Bedan (Tamba). De eerste was in de leer bij een priester maar wordt gezocht door soldaten van de koloniale macht. Bedan komt in de puberteit en provoceert zijn vader door verkikkerd te raken op diens verloofde. Raul komt in het dorp terug, maar zijn vader wijst hem de deur, evenals de andere dorpelingen. Zelfs de priester die hem onderwees ziet hij niet terug. Bedan is gevoelig voor de revolutionaire ideeën van zijn broer maar heeft gekozen voor de geweldloosheid. De militairen sporen Raul op, achtervolgen en executeren hem. Een kleurrijke fabel over de kinderen van een land dat in 1963 nog een kolonie was. Een goede analyse van ieders ontwikkeling, ondanks enkele langdradige stukken.

Pervola

1985 | Avonturenfilm, Drama

Nederland 1985. Avonturenfilm van Orlow Seunke. Met o.a. Gerard Thoolen, Bram van der Vlugt, Melle van Essen, Thom Hoffman en Jan-Willem Hees.

Twee broers die elkaar allang niet meer gezien hebben en eigenlijk elkaar niet kunnen luchten, trekken samen naar Pervola, een onooglijk plaatsje in het barre hoge noorden, om hun overleden vader daar te gaan begraven. Een in uiterst moeilijke omstandigheden gemaakt (de geluidsman vroor met zijn rechteroor vast aan z'n koptelefoon enzovoort) psychologisch drama, technisch opmerkelijk, uitstekend vertolkt maar bij momenten storend hoogdravend en verhalend niet altijd even vlot.

Portraits and Profiles

1984 |

Nederland 1984. George Schouten.

Twee broers die elkaar allang niet meer gezien hebben en eigenlijk elkaar niet kunnen luchten, trekken samen naar Pervola, een onooglijk plaatsje in het barre hoge noorden, om hun overleden vader daar te gaan begraven. Een in uiterst moeilijke omstandigheden gemaakt (de geluidsman vroor met zijn rechteroor vast aan z'n koptelefoon enzovoort) psychologisch drama, technisch opmerkelijk, uitstekend vertolkt maar bij momenten storend hoogdravend en verhalend niet altijd even vlot.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Melle van Essen op televisie komt.

Reageer