Oscar Levant: cast, scenario en muziek.
Er zijn 15 films gevonden.

The Cobweb

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Vincente Minnelli. Met o.a. Richard Widmark, Lauren Bacall, Gloria Grahame, Charles Boyer en Lillian Gish.

Dr. Stewart McIver is sinds kort het nieuwe hoofd van een psychiatrische privé-kliniek. Hij krijgt met veel spanningen te maken, want het vorige hoofd werkt nog steeds in de kliniek en kan het niet verkroppen dat McIver nu zijn baas is. Ook met zijn huwelijk gaat het slecht omdat zijn vrouw zich verwaarloosd voelt, en hij zoekt troost bij een knappe vrouwelijke collega. Als dan ook de patiënten nog problemen veroorzaken, ontlaadt de spanning zich explosief... (IdH/VPRO Gids)

The I Don't Care Girl

1953 | Biografie

Verenigde Staten 1953. Biografie van Lloyd Bacon. Met o.a. Mitzi Gaynor, David Wayne, Oscar Levant en Warren Stevens.

Een film waarin een aantal aspecten van het leven van de revuester Eva Tanguay worden gerecapituleerd, gebaseerd op het voorbereidende werk dat George Jessel verrichtte voor een filmbiografie over haar.

The Band Wagon

1953 | Musical, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1953. Musical van Vincente Minnelli. Met o.a. Fred Astaire, Cyd Charisse, Jack Buchanan, Oscar Levant en Nanette Fabray.

'That’s entertainment!' schallen Fred Astaire en Cyd Charisse uit volle borst in The Band Wagon. In deze musical, met het wereldberoemde zang- en dansnummer, speelt Astaire een musicalster op zijn retour, en Cyd Charisse is de balletdanseres waarmee hij z'n comeback moet maken. Het werd een fris werk, met fantastische beelden van alles wat er achter de schermen speelt voordat een productie kan beginnen. Met als hoogtepunt der hoogtepunten de scène waarin de kibbelende sterren elkaar zonder dialogen vinden in een spontaan aanzwellende pas de deux in nachtelijk Central Park.

O'Henry's Full House

1952 | Drama

Verenigde Staten 1952. Drama van Henry Koster, Henry Hathaway, Jean Negulesco, Howard Hawks en Henry King. Met o.a. Charles Laughton, Marilyn Monroe, David Wayne, Erno Verebes en Dale Robertson.

Een vijfluik van uiteenlopende verhalen van O`Henry. THE COP AND THE ANTHEM is geregisseerd door Henry Koster en gaat over een oude zwerver (Laughton), die in een kerk een onderkomen zoekt voor de koude van de naderende winter. Hij wordt opgepakt door de politie en door een snelrechter veroordeeld wegens landloperij. Marilyn is een straatmadelief. THE CLARION CALL stond onder regie van Henry Hathaway en gaat over schrandere politieman Dale, die chanterende moordenaar Widmark uiteindelijk te slim af is. In THE LAST LEAF - spelleiding Jean Negulesco - doet de depressieve en aan een longontsteking lijdende Baxter de gelofte dat zij zal sterven als het laatste blad van de wijnstok dat voor haar raam te zien is, is afgestorven en weggewaaid. In de nacht breekt een verschrikkelijke sneeuwjacht los, maar de volgende morgen is een wonder geschied: het blad is er nog en Baxter wil weer leven. Onder het raam en een naast een ladder ligt de bejaarde schilder Ratoff, die een blad geschilderd heeft en aan de plant bevestigd heeft - hij heeft zijn leven geofferd om dat van een jonge vrouw te redden. Peters is Baxters zuster. In de THE RANSOM OF RED CHIEF van Howard Hawks kidnappen twee Newyorkse schlemielen (Allen en Levant) het zoontje (Akers) van rijke ouders uit een klein stadje in Alabama - het blijkt zo`n pestjoch te zijn dat de hele stad feestviert omdat ze van hun kwelgeest verlost zijn; de ouders weigeren het losgeld op te brengen. De twee boeven blijft niets anders over zijn vader en moeder geld aan te bieden om hem weer kwijt te raken... THE GIFT OF THE MAGI (regie: Henry King) gaat over een echtpaar dat het niet breed heeft. Crain heeft prachtig lang goudblond haar en Granger heeft een fraai gouden horloge. Het is Kerstmis en ze willen elkaar een kado geven: Crain verkoopt haar haar en koopt daarmee een horlogeketting en Granger schraapt zijn laatste cent bijelkaar om twee sjieke haarkammen te kopen... Hoewel de verhaaltjes vederlicht zijn zetten de rollen goed spel neer. Schrijver O'Henry, die op 11 september 1862 werd geboren, heette in werkelijkheid William Sidney en pende zijn geschiedenissen in de bak, waar hij vijf jaar doorbracht, nadat hij daarvoor een karig betaald baantje had gehad als kassier bij een bank.

An American in Paris

1951 | Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1951. Musical van Vincente Minnelli. Met o.a. Gene Kelly, Leslie Caron, Oscar Levant, Georges Guétary en Nina Foch.

Zevenvoudig Oscarwinnaar An American in Paris wordt samen met Singin' in the Rain beschouwd als het hoogtepunt onder de vele succesvolle MGM-musicals. Onder muziek van George Gershwin speelt/zingt/danst ster Kelly de opportunistische schilder Jerry die in Parijs woont. De pas de deux aan de Seine van de jonggeliefden Kelly & Caron (haar filmdebuut) is nog steeds indrukwekkend. Maar hoogtepunt van de film is ongetwijfeld Kelly's 18 min. durende 'ballet extravaganza' in een vormgeving van Preston Ames, geïnspireerd door Franse schilders als Raoul Dufy en Utrillo. Overigens werden alleen de openingsscènes in de Franse hoofdstad gedraaid, de rest in de Hollywoodse studio.

The Barkleys of Broadway

1949 | Komedie, Muziek, Musical

Verenigde Staten 1949. Komedie van Charles Walters. Met o.a. Fred Astaire, Ginger Rogers, Oscar Levant, Billie Burke en Gale Robbins.

Na tien jaar werden Astaire en Rogers nogmaals als duo opgevoerd voor deze typische MGM-musical, met choreografie van Hermes Pan. Ze vormen een danspaar dat om hun eeuwige ruzies bekend staat. De onvermijdelijke breuk komt uiteindelijk wanneer Rogers een aanlokkelijk voorstel krijgt van een Frans toneelauteur om ernstige rollen te gaan spelen. Het zwakke scenario van Betty Comden en Adolph Green wordt gecompenseerd door een reeks sterke zang- en dansnummers. Toch wordt de speelsheid van de vroegere RKO-producties met Astaire en Rogers niet geëvenaard. Songs van Ira Gershwin en Harry Warren. Oorspronkelijk was de vrouwelijke rol bedoeld voor Judy Garland, die echter door ziekte moest afhaken. Fotografie van Harry Stradling, die er een Oscarnominatie aan overhield.

You Were Meant for Me

1948 | Muziek

Verenigde Staten 1948. Muziek van Lloyd Bacon. Met o.a. Jeanne Crain, Dan Dailey, Oscar Levant, Barbara Lawrence en Selena Royle.

Een alleraardigste combinatie van muziek en romantisch drama over een meisje dat met een orkestleider trouwt, en over hun ervaringen in de crisistijd.

Romance on the High Seas

1948 | Musical, Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1948. Musical van Michael Curtiz. Met o.a. Jack Carson, Janis Paige, Don DeFore, Doris Day en Oscar Levant.

Tijdens een oceaan-cruise verdenkt een vrouw haar steenrijke man van overspel; en hij haar. Hij laat een privé-detectieve haar gangen nagaan. Misverstanden, verwisselingen en romantiek. Een sprankelende musical. Day's debuut; ze zingt o.a.: 'It's Magic', en 'Put 'em in a Box'.

Humoresque

1946 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1946. Komedie van Jean Negulesco. Met o.a. Joan Crawford, John Garfield, Oscar Levant, J. Carrol Naish en Craig Stevens.

Crawford is een welgestelde, uiterlijk stabiele vrouw, die tot de glitterwereld behoort, maar ze is in werkelijkheid onzeker en diep ongelukkig waardoor ze naar de fles grijpt. Ze zoekt ook troost in het protegeren van jong muzikaal talent. Garfield is een ambitieuze violist die een verhouding met haar aangaat, en die eindigt in een hartverscheurende tragedie. De film is beslist geen super soap-opera. De spelprestaties zijn uitmuntend, hij is goed geproduceerd, er zijn sterke komische bijdragen van Levant en de finale slaat alles. Misschien wel Crawfords beste film. Scenario van Clifford Odets en Zachary Gold naar een roman van Fannie Hurst. Camerawerk van Ernest Haller.

Rhapsody in Blue

1945 | Muziek, Biografie

Verenigde Staten 1945. Muziek van Irving Rapper. Met o.a. Robert Alda, Joan Leslie, Alexis Smith, Charles Coburn en Julie Bishop.

Deze grotendeels verzonnen Hollywood-biografie over George Gershwin is een pulpverhaal, maar komt er geloofwaardiger en aantrekkelijker uit dan de meeste componistenfilms, omdat er iets overkomt van Gershwins enthousiasme voor zijn werk en de innerlijke conflicten die hij onderging. Hoogtepunt is de uitvoering van de titelmuziek. Het scenario is van Howard Koch en Elliot Paul. Het camerawerk is van Sol Polito.

Kiss the Boys Goodbye

1941 | Musical

Verenigde Staten 1941. Musical van Victor Schertzinger. Met o.a. Mary Martin, Don Ameche, Oscar Levant, Virginia Dale en Barbara Jo Allen (Vera Vague).

Een musical die leuk is om naar te kijken en achter de schermen speelt. Het gaat over een aankomende actrice en een regisseur, met een goede ondersteunende rol van Levant en leuke muziek.

Rhythm on the River

1940 | Muziek

Verenigde Staten 1940. Muziek van Victor Schertzinger. Met o.a. Bing Crosby, Mary Martin, Basil Rathbone, Oscar Levant en Oscar Shaw.

Een hoop pret met Crosby en Martin die anoniem liedjes schrijven voor windbuil Rathbone, terwijl ze het intussen ook voor zichzelf proberen.

Made For Each Other

1938 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1938. Komedie van John Cromwell. Met o.a. Carole Lombard, James Stewart, Charles Coburn, Lucile Watson en Alma Kruger.

Schitterend geacteerd drama over advocaat Stewart en zijn kersverse vrouwtje Lombard. In hun strijd tegen alledaagse moeilijkheden van het bestaan (geldgebrek, ambitie, afwijzingen, bemoeizucht van derden - en vooral Stewarts hoofse moeder) verliezen ze bijna hun kind. Het oversentimentele scenario van Jo Swerling wordt gered door een intelligente regie, uitstekend spel van de hele cast en de opvallende decors van William Cameron Menzies. Geen oog blijft droog bij het bekijken van deze film, die gefotografeerd werd door Leon Shamroy. Voor de muziek zorgden Hugo Friedhofer en David Buttolph, terwijl Oscar Levant voor het romantische thema tekende.

Nothing Sacred

1937 | Komedie

Verenigde Staten 1937. Komedie van William A. Wellman. Met o.a. Carole Lombard, Fredric March, Walter Connolly, Charles Winninger en Sig Ruman.

Journalist Wally Cook (March) is bij de krant uit de gratie geraakt, maar hij weet zich te rehabiliteren met een hartverscheurende serie artikelen over de dodelijke ziekte van Hazel Flagg (Lombard). Wat hij aanvankelijk niet weet is dat Hazel, een aantrekkelijke blondine, kerngezond is. Opmerkelijke satire van Wellman, die voordien vooral als western-regisseur van zich deed spreken. Sterke punten zijn de strakke regie van Wellman, het uitstekende spel, vooral van Lombard, en vooral het bijtende script van Ben Hecht, de scenarist die ook meeschreef aan His Girl Friday en de Hitchcock-films Spellbound en Notorious.

Charlie Chan at the Opera

1936 | Mysterie

Verenigde Staten 1936. Mysterie van H. Bruce Humberstone. Met o.a. Warner Oland, Boris Karloff, Keye Luke, Charlotte Henry en Thomas Beck.

Dit is de serie op haar best: een stijlvolle mengeling van moord en muziek met Karloff als de hoofdverdachte en Demarest als sceptische smeris. De pseudo-opera in deze film werd geschreven door Oscar Levant. Zie ook: 'Charlie Chan'-serie.