Michael Moore: regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 18 films gevonden.

Planet of the Humans

2019 | Documentaire

Verenigde Staten 2019. Documentaire van Jeff Gibbs.

Milieu-activist, journalist en voormalig boomknuffelaar Jeff Gibbs ontkracht in dit onthutsende documentaire essay de merites van ‘groene’ energie. Het enige groene daaraan is namelijk dat het ten koste gaat van de natuur. Met dank aan de energie-industrie, die met het idee aan de haal ging. Ondertussen verdoezelt de ‘groene leugen’ het werkelijke probleem: dat we met teveel mensen zijn en dat onze levensstijl de planeet om zeep helpt. Hoewel een urgente onwelgevallige boodschap, bedient Gibbs zich met minder flair van de retorische middelen die we kennen van Michael Moore, die deze film produceerde.

Fahrenheit 11/9

2018 | Documentaire

2018. Documentaire van Michael Moore.

In Fahrenheit 9/11 (2004) spuwde activist Moore zijn gal over George W. Bush; in dit op zichzelf staande vervolg is Donald Trump het logische doelwit. Gelukkig is de film meer dan een lange afzeikmarathon. Moore zoekt serieus antwoord op de vraag: hoe kon zo’n figuur ooit president worden? Zijn betoog – dat de Amerikaanse politiek zichzelf om zeep hielp door gewone, hardwerkende burgers te verwaarlozen – wordt met de typerende botte bijl gebracht, maar is erg overtuigend. Moores beste film sinds Bowling for Columbine (2002) is een even urgent als opruiend pleidooi voor eerlijke democratie.

Where to Invade Next

2015 | Documentaire

Verenigde Staten 2015. Documentaire van Michael Moore.

Alle stokpaardjes van de geëngageerde documentairemaker Michael Moore (Bowling for Columbine) komen samen in Where to Invade Next, waarin Moore Europese landen binnenvalt op zoek naar oplossingen voor de sociale problemen van Amerika. Hij gaat onder meer naar Italië, Frankrijk, Portugal, Duitsland en IJsland (niet naar 'gidsland Nederland'!) om meer te horen over zelfbestuur van arbeiders, gratis gezondheidszorg en de aanpak van drugs. Vaak amusant en verontrustend, maar soms ook, vooral wanneer Moore zelf in beeld komt, tenenkrommend simpel.

Capitalism: A Love Story

2009 | Documentaire

Verenigde Staten 2009. Documentaire van Michael Moore.

Na zijn documentaire Sicko (2007) wilde Michael Moore een documentaire maken over de oorzaak van alle kwaad: hebzucht. Toevallig brak net de kredietcrisis uit: een mooie gelegenheid om aan bollebozen uitleg te vragen over wat precies financiële derivaten zijn, met veel gehakkel als antwoord. Moore vertelt zijn verhaal op de van hem bekende wijze: humoristisch, verontwaardigd, anekdotisch en ongenuanceerd. Maar ach, Moore pretendeert ook niet genuanceerd te zijn. Wel wil hij uiting geven aan de boosheid van de gewone man over al die verdampte miljarden, en dat lukt uitstekend.

Slacker Uprising

2007 | Documentaire

Verenigde Staten 2007. Documentaire van Michael Moore.

Documentaire van Michael Moore over zijn toernee in 2004 langs 62 steden om jongeren aan het stemmen te krijgen. Bij voorkeur tegen Bush, dat spreekt.

Sicko

2007 | Documentaire

Verenigde Staten 2007. Documentaire van Michael Moore.

Even vermakelijke als doeltreffende documentaire waarin Michael Moore zijn pijlen richt op het Amerikaanse zorgsysteem. Sicko gaat niet over de 55 miljoen Amerikanen die onverzekerd rondlopen. De film concentreert zich op de 250 miljoen Amerikanen die wél een verzekering hebben afgesloten. Zij worden, betoogt Moore, door de commercialisering van het verzekeringswezen gereduceerd tot kostenplaatjes. Om zijn opvatting kracht bij te zetten, grossiert Moore - als vanouds - in simplificaties en provocaties. Hij lijkt geen middel te schuwen om zijn gelijk te halen. Dat is ook bij een deugdelijke boodschap een onaangename eigenschap.

The Yes Men

2004 | Documentaire

Verenigde Staten 2004. Documentaire van Dan Ollman, Sarah Price en Chris Smith. Met o.a. Andy Bichlbaum, Mike Bonanno en Michael Moore.

De Amerikaanse wetenschapper dr Andreas Bichlbauer, een afgevaardigde van de Wereldhandelsorganisatie, pleit op een handelsconferentie in Salzburg voor de vrije handel in stemmen. 'Arme mensen krijgen geld, rijke mensen krijgen meer invloed, iedereen wint'. Het publiek kijkt welwillend en geeft geen krimp. Bichlbauer bestaat niet, het is een personage dat verzonnen werd door de anti-globalisten Andy Bichlbaum en Mike Bonanno die via hun creatie testen hoe het met de kritische geest is gesteld bij westerse decision makers. De resultaten zijn regelmatig hilarisch, maar ook deprimerend. Een pleidooi voor herinvoering van de slavernij, bijvoorbeeld, wordt welwillend aangehoord.

Fahrenheit 9/11

2004 | Documentaire

Verenigde Staten 2004. Documentaire van Michael Moore.

Fahrenheit 9/11 won in Cannes de Gouden Palm. Dat was een discutabele keuze van de jury. In de post-11 septemberfilm, 'over hoe Bush de tragische gebeurtenissen van die dag benut om zijn rechtse agenda uit te voeren', toont Moore met de hem kenmerkende effectiviteit hoe de familie Bush zakelijk gelieerd is aan die van Osama Bin Laden. Daarna schetst Moore hoe, veelal uit arme milieus afkomstige, soldaten vechten om Bush' oliedollars veilig te stellen. Fahrenheit 9/11 is spierballenwerk van een man die niet moeilijk doet over de grens tussen journalistiek en amusement. Ethisch bedenkelijk, maar erg pakkend.

Bowling for Columbine

2002 | Documentaire

Verenigde Staten​/​​Canada​/​​Duitsland 2002. Documentaire van Michael Moore.

De media verlammen ons, betoogt Michael Moore in Bowling for Columbine, een documentaire rond wapenhandel en wapenbezit in de VS. Moore suggereert en insinueert van alles, maar vrijwel nooit rechtstreeks. De kijker legt zelf verbanden. Alleen zijn dat wel, door de uiterst manipulatieve montage, precies de verbanden die Moore zijn toeschouwers wil laten leggen. Subtiel is anders, maar Moore's methode werkt wel. Wanneer hij aan het slot Charlton Heston ontmoet, de voorzitter van de National Rifle Association en de nemesis in Bowling for Columbine, zegt Moore tot tweemaal toe dat hij vanaf zijn zesde lid is van de club van wapenbezitters. Om Heston vervolgens genadeloos te ontmaskeren.

Lucky Numbers

2000 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 2000. Komedie van Nora Ephron. Met o.a. John Travolta, Lisa Kudrow, Tim Roth, Bill Pullman en Ed O'Neill.

Small town Amerika, 1988. Televisieweerman Russ (Travolta) is een lokale beroemdheid met schulden. Lijpe vriend Gig (Roth) stelt voor om samen met lottoballenmeisje Crystal (Kudrow) de staatsloterij te tillen. Een eenvoudig plan dat uitloopt in een vermakelijke brij van moord en verraad. Pretentieloze komedie van de maker van Sleepless in Seattle en You've Got Mail is losjes gebaseerd op een loterijschandaal uit het begin van de jaren '80 in Pennsylvania (overigens ook de bron voor het Michael Keaton-vehikel The Squeeze). Documentairemaker Michael Moore leende zijn persoon voor een hilarische bijrol als de bijbelvaste, botergeile neef van Crystal.

In God's Hands

1998 | Actiefilm, Sportfilm, Drama

Verenigde Staten 1998. Actiefilm van Zalman King. Met o.a. Partick Shane Dorian, Matt George, Matty Liu, Shaun Thompson en Maylin Pultar.

Regisseur King maakte naam met zwoele erotica als Wild Orchid, maar blijkt ook van sport en avontuur te houden. Hij bracht drie topsurfers bijeen voor deze film over... drie topsurfers. Zij reizen de hele wereld over op zoek naar de ultieme golf. Nauwelijks drama of spanning, maar spectaculaire golven, mooie zonsondergangen, fraaie stunts en gebronsde surferslichamen die zich overleveren aan 'Gods handen' zijn natuurlijk ook wat waard.

The Big One

1997 | Documentaire

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1997. Documentaire van Michael Moore. Met o.a. Rick Nielsen, Phil Knight, Robert Dornan, Steve Forbes en Richard Jewell.

Nadat hij zijn handelsmerk - satirische, messcherpe aanvallen op onrecht en hooggeplaatste personen - gevestigd had met Roger & Me, probeerde Moore het heel even met een speelfilm. Canadian Bacon werd geen succes, dus maakte Moore maar weer een documentaire met zichzelf in een prominente rol. In The Big One onderzoekt hij onder andere waarom sommige Amerikanen drie baantjes hebben en nog steeds niet kunnen rondkomen. Verder neemt hij CEO’s en presidentiële kandidaten op de korrel op z’n bekende, ongenuanceerde manier.

Canadian Bacon

1995 | Komedie, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1995. Komedie van Michael Moore. Met o.a. John Candy, Alan Alda, Rhea Perlman, Kevin Pollak en Rip Torn.

Satirische eersteling van Michael Moore over een sullige Amerikaanse president (Alan Alda) die door zijn listige entourage wordt opgestookt om een Koude Oorlog te beginnen met Canada om de nationale problemen te vertroebelen. De sheriff van grensstadje Niagara Falls (laatste optreden van komiek John Candy) kan zich prima vinden in het anti-Canada mediaoffensief en trekt met zijn schietgrage vriendjes het buurland in om de noorderlingen eigenhandig een lesje te leren. Na Kubrick's antioorlog standaardwerk Dr. Strangelove valt er weinig eer te behalen in het genre maar Moore scoort met een spervuur van spitsvondige visuele en verbale grappen. In 1995 werd zijn Canadian Bacon in de Amerikaanse pers afgedaan als een sympathieke maar mislukte poging om de spot te drijven met de Amerikaanse preoccupatie met (inter)nationale agressie. Pas na Bowling for Columbine werd de knuffelbeer van links Amerika serieuzer genomen en Canadian Bacon is achteraf gezien een interessante etalage van het kunnen van een gedreven artiest.

TV Nation

1994 | Documentaire

Verenigde Staten 1994. Documentaire van Michael Moore. Met o.a. Michael Moore, Rusty Cundieff, Merrill Markoe, Jane Morris en Jeff Michalski.

Deze film gaat over een tv-magazine dat totaal anders-dan- anders is, zowel qua vorm als qua inhoud. Met een origineel en slim concept weet schrijver Moore een nieuw idee op scherpzinnige en toch vrolijke wijze te presenteren. Moore, die tevens regisseur en producent is, heeft na zijn film ROGER AND ME opnieuw een manier gevonden om Amerika te verrassen met een bijzonder soort actualiteiten. In het openingsprogramma stelt hij een bepaalde vorm van vrije handel vast in Mexico. Mexicaanse en Amerikaanse ambtenaren geven met trots commentaar op het doolhof van Amerikaanse industrie in Reynoso, Mexico, en de bloei van de vrije handel. Dat zij zichzelf hiermee belachelijk maken lijken ze niet te merken. Het thema is de hebberigheid van employees van grote Amerikaanse bedrijven, die in enorme villa's wonen net over de grens in McAllen in Texas, terwijl hun koninkrijk in Mexico groeit als kool. Een grappig onderwerp is ook het probleem dat zwarten hebben om een taxi te krijgen in New York. Volgens de statistieken nemen meer dan de helft van de taxi-chauffeurs in New York liever een blanke crimineel mee dan een zwarte klant. De zwarte acteur Yaphet Kotto nam de proef op de som en probeerde een taxi te krijgen in Manhattan, maar hij werd regrelmatig gewoon voorbij gereden door chauffeurs, die een in de buurt staande blanke schurk prefereerden als betalende passagier. Andere onderwerpen die aan de orde komen zijn de woekerhandel rond AIDS, huisdieren die antidepressiva krijgen toegediend, makelaars die radio-actieve grond verkopen, een bezoek aan Rusland om vermeend opgestelde raketten gericht op zijn geboortestad in Michigan op te sporen en zijn uitdaging aan directeuren om de eenvoudige taken, die hun medewerkers dagelijks hebben, uit te voeren.

Paper Hearts

1993 | Familiefilm, Komedie

Verenigde Staten 1993. Familiefilm van Rod McCall. Met o.a. Sally Kirkland, James Brolin, Kris Kristofferson, Pamela Gidley en Laura Johnson.

Door haar overspelige echtgenoot Brolin in de steek gelaten, probeert Kirkland een nieuw leven te beginnen. Ze dreigt door zijn schulden het huis kwijt te raken, dat reeds generaties in bezit is van haar familie. Alles gaat goed totdat Brolin onverwacht opduikt tijdens het huwelijk van dochter Estevez. Er komt een confrontatie die het weekend stormachtig maakt. De tweede dochter (Gidley) raakt hierbij sterk betrokken. Het niet direct originele gegeven is veel te langdradig uitgewerkt en raakt de toeschouwer geen ogenblik. Gidley steelt moeiteloos de show van de mak acterende Brolin en Kirkland, die bovendien nog uitvoerende producenten waren. Kristofferson mag duidelijk enkel meedoen voor zijn naam (en de gage die hij daarvoor krijgt). McCall schreef het scenario dat vakkundig in beeld gebracht werd door Barry Markowitz. Ultra Stereo.

Gypsy

1993 | Biografie, Musical

Verenigde Staten 1993. Biografie van Emile Ardolino. Met o.a. Bette Midler, Peter Riegert, Cynthia Gibb, Edward Asner en Christine Ebersole.

Deze tv-film, een getrouwe bewerking van de succesvolle, met een Tony Award bekroonde Broadway musical uit 1959, is gebaseerd op de memoires van revuester Gypsy Rose Lee, geboren Rose Louise Hovick (Gibb). Het verhaal concentreert zich vooral op de jeugd van de striptease-danseres en haar relatie met toneelmoeder Mama Rose (Midler), de meest controversi[KA3]ele toneelmoeder aller tijden. Sommigen hielden van haar, sommigen haatten haar, maar niemand kon om haar heen. Met haar ontembare geestdrift en ambitie stuurt Mama Rose de carri[KA2]ere van Rose Louise en haar zuster June (Beck) in de roetsjbaan die vaudeville was rond 1920, 1930. Bette Midler voelt zich direct thuis in haar rol, misschien wel de beste sinds haar filmdebuut in THE ROSE uit 1979. De rest van de cast komt onder de kordate regie van Ardolino eveneens tot sterk spel. De memorabele muziek van Jule Style en Stephen Sondheim omvat o.a. 'Everything's Coming Up Roses', 'You'll Never Get Away From Me' en 'Small World'. Een aanrader. Cameo's o.a. van Asner, Jeter, Martin en Shalhoub. Bonnie Walker paste de oorspronkelijke choreografie van Jerome Robbins aan. Naar het boek van Arthur Laurents.

Almost Pregnant

1992 | Komedie, Erotiek

Verenigde Staten 1992. Komedie van Michael DeLuise. Met o.a. Tanya Roberts, Jeff Conaway, John Calvin, Joan Severance en Dom DeLuise.

Liefhebbers van het rotzooi-genre zullen bij deze film sterk moeten denken aan het vehikel voor Jayne Mansfield uit 1963 PROMISES, PROMISES. Sexy huisvrouw Roberts wil een baby maar haar man is impotent, dus acht ze gemeenschap met een plaatselijke beatnik-dichter geoorloofd. Haar echtgenoot en de vrouw van de dichter nemen wraak door zelf een affaire te beginnen. De bezetting probeert dapper en vergeefs wat sjeu in de zaak te brengen, vooral DeLuise, wiens zoon Michael met deze film zijn debuut als regisseur maakt.

Roger & Me

1989 | Documentaire, Drama

Verenigde Staten 1989. Documentaire van Michael Moore. Met o.a. Michael Moore, Anita Bryent, Bob Eubanks en Pat Boone.

Schitterende cinéma vérité, cynische en bij momenten erg grappige documentaire over het Amerikaanse stadje Flint, in de sombere schaduw van General Motors en sinds een nieuwe topman van GM, Roger Smith, met saneringsmaatregelen uitpakte, meteen ook de werkloosheidshoofdstad van de V.S. Alternatief tragisch, ontroerend en leuk. Vaak bekroond: o.m. prijs Beste Documentaire van de National Board of Review, de National Society of Film Critics, de Los Angeles Film Critics, de New York Film Critics' Circle etc. Camerawerk van Christopher Beaver, John Prusak, Kevin Rafferty en Bruce Schermer. In 1992 maakte Moore een courtmétrage van 24m als vervolg: PETS FOR MEAT: THE RETURN TO FLINT.