Sam Cox: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

Paul Bowles - Halbmond

1995 | Drama

Duitsland 1995. Drama van Frieder Schlaich, Irene von Albert en Irene von Alberti. Met o.a. Samir Cuesmi, Idir, Sondos Belhassen, Veronica Quilligan en Sam Cox.

In 1995 behoorde de 90-jarige Peter Bowles tot de cult- schrijvers uit het rijtje van Jack Kerouac tot William S. Burroughs, die allen een tijd in Tanger doorbrachten. Zijn roman [KL]The Sheltering Sky[KLE] werd in 1990 door Bernardo Bertolucci verfilmd en Bowles speelde daarin het rolletje van de geheimzinnige man. Twee jonge Duitse cineasten vroegen hem of zij een drietal verhalen mochten verfilmen. Bowles was enthousiast en verleende zijn medewerking als de verhaalstem, die de stukken aaneenrijgt (vergelijkbaar met voornoemde rol in de film van Bertolucci). Achteraf blijkt Bowles nog gelukkiger over deze film te zijn dan het werk van de Italiaanse meester. De eerste en de laatste episoden werden geregisseerd door Schlaich; de eerste vertelling gaat over twee onafscheidelijke jonge vrienden, waarvan de een verslaafd is aan de kif en de ander aan de alcohol. Hun vriendschap wordt zwaar op de proef gesteld als ze verliefd worden op dezelfde vrouw. In het tweede verhaal, dat geregisseerd is door Von Albert vliegt een pas getrouwd stel dat hun huwelijksreis in de Amazone doorbrengt, elkaar onder invloed van de dreigende jungle uiteindelijk naar de strot. Het laatste verhaal gaat over een eenzaame jongen aan de rand van de Saharawoestijn, die zijn wraakgevoelens over zijn uitsluiting uit de gemeenschap niet langer kan bedwingen. Internationaal en in eigen land heeft de film nooit veel gedaan en hij heeft lang niet die dimensies als THE SHELTERING SKY, maar voor smulpapen van de literaire cinema en cinefiele curiosa, een film die ze niet mogen overslaan. Het camerawerk is van Volker Tittel.

Foreign Affairs

1993 | Romantiek, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten​/​​Verenigd Koninkrijk 1993. Romantiek van Jim O'Brien. Met o.a. Joanne Woodward, Brian Dennehy, Eric Stoltz, Stephanie Beacham en Ian Richardson.

Zeer intellectuele prof. Woodward wordt uitgenodigd college te geven als gastdocente aan de universiteit van Oxford. Tijdens de vlucht van Amerika naar Engeland ontmoet ze de onbehouwen, ruwe zakenman Dennehy. Na aankomst laat hij haar niet met rust. Hij vraagt haar te helpen zoeken naar het graf van zijn voorouders, die zo'n tweehonderd jaar geleden beroemde Schotten waren. Ze probeert hem af te poeieren, maar het lukt niet. Tot ze hem op de duur zelfs sympathiek gaat vinden. De tegenstelling tussen beide hoofdrollen wordt tot in het kleinste detail uitgewerkt. Als gevolg zijn er knotsgekke toestanden en zalige dialogen. Richardson schittert als de homoseksuele, Britse vriend van Woodward. Een lust voor het oog en een streling voor het oor, geschreven door Chris Bryant naar een roman van Alison Lurie. De beelden zijn van Michael Coulter.

The Orchid House

1991 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1991. Drama van Horace Ové. Met o.a. Diana Quick, Nigel Terry, Carmen Du Sautoy, Kate Buffery en Frances Barber.

De kroniek van een Britse familie op het eiland Domenica in de Cara[KA3]iben. Het verhaal, zoals verteld door de meid en gouvernante Lally (Sinclair), is onderverdeeld in vier hoofdstukken (en wordt in vier delen uitgezonden). 1. RETURN OF THE MASTER. Na vier jaar aan het Europese front keert John Mowbray (Terry) terug naar zijn vrouw (Quick) en zijn drie dochters Stella (Gardiner), Joan (Magri) en Natalie (Williams). Hij is erg veranderd, zwijgzaam en in zichzelf gekeerd. Hij lijkt wel een vreemde en weigert over de oorlog te praten. 2. STELLA. Twintig jaar later. Onder de zwarte bevolking groeit ongenoegen. Baptiste (James), knecht van de Mowbrays, predikt revolutie. Na haar huwelijk met een Amerikaan keert Stella (nu vertolkt door Buffery) terug naar het eiland met haar zoontje. Haar vader is door zijn opiumverslaving haast een apathisch wrak. 3. JOAN. Na het fatale ongeval van Mr. Lilipoulala (Straker), Johns opiumleverancier, raken de gemoederen verhit. Joan (Barber) beschuldigt Stella van moord. Ook zij haatte Lilipoulala, maar hij kon hun vader kalmeren. De verhouding tussen beiden wordt hatelijk. Stella keert terug naar haar man, ook al breekt dit het hart van haar jeugdliefde Andrew (Carter). 4. NATALIE. De Britse heerschappij over Domenica nadert het einde. De verhoudingen tussen blank en zwart zijn totaal verandert. Als Natalie (Hurley) op het eiland terugkeert om haar ouders en zus te bezoeken komt ze terecht in een heksenketel. Ambitieuze poging om het leven in een Britse kolonie tussen de twee wereldoorlogen in beeld te brengen. De personages zijn weinig interessant en hun belevenissen komen zo uit een driestuiversroman. Bovendien neemt scenarist Jim Hawkins alle tijd om de roman van Phyllis Shand Allfrey op film levend te maken. Gevolg een doodse, saaie boel met veel gepraat en weinig actie. Wel mooie fotografie van Gabriel Beristain.